Více času na podstatné
Evropský parlament hlasuje o snižování emisí CO2 z nových osobních automobilů
Pětina všech emisí CO2 vyprodukovaných v Evropské unii pochází z automobilové dopravy. Mezi lety 1990 a 2008 vzrostly emise z automobilů o 26 %. Evropský parlament v pondělí 24. února jedná a o den později hlasuje o dohodě se členskými státy týkající se způsobů, jak dosáhnout snížení emisí z osobních aut na 95 g/km do roku 2020.
Po složitých vyjednáváních se vyjednavačům Evropského parlamentu a Rady EU podařilo dosáhnout dohody, která znamená, že do roku 2020 by u 95 % produkce všech nových osobních automobilů jednoho výrobce měly průměrné emise CO2 klesnout na 95 g/km. Od 1. ledna 2021 by se do průměru započítávaly všechny nově vyrobené osobní automobily výrobce. Do roku 2015 by výrobci měli dosáhnout průměru 130 g CO/km. Výbor pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin dal dohodě zelenou loni v prosinci.
Návrh představuje nový systém pobídek pro výrobce, aby vyráběli automobily vypouštějící méně emisí. Pokud budou automobilky vyrábět auta, která vypouštějí méně než 50 g CO2/km, mohou za ně v letech 2020 až 2022 sbírat "super-kredity", které jim dají větší „váhu“ při hodnocení celé produkce dané automobilky. Při nesplnění limitu jinak budou výrobci muset za každý nadlimitní gram emisí na kilometr (g/km) platit.
Pro zhodnocení plnění emisních limitů se započítávají všechny osobní automobily vyrobené jedním výrobcem. Emise modelů, které jsou k životnému prostředí méně šetrné, tak výrobci mohou vykompenzovat modely s nižšími emisemi a dosáhnout tak určeného cíle. Výrobci automobilů tak potřebují vědět, jaké limity budou platit v budoucnu, aby tomu mohli přizpůsobit svou výrobu.
„Bojovali jsme za dobrou dohodu, která kombinuje flexibilitu pro výrobce, ochranu životního prostředí a nejlepší zájmy spotřebitele. Je to dobrá dohoda pro všechny tři strany,“ řekl po prosincovém hlasování výboru autor parlamentní zprávy, německý lidovec Thomas Ulmer.