Více času na podstatné

EU: Jednodušší pravidla pro detergenty / snižování emisí metanu / letecká doprava

29.04.2023 10:37

Komise 28. dubna navrhla nová pravidla týkající se užívání detergentů, která by měla lépe chránit zdraví a životní prostředí a zajistit lepší fungování jednotného trhu s detergenty. Revidovaná pravidla se vztahují na nové inovativní výrobky a nové udržitelné postupy. Tato iniciativa rovněž zavádí digitální označování a pas výrobku pro detergenty a povrchově aktivní látky a je plně v souladu s cíli Zelené dohody pro Evropu, Strategie pro udržitelnost v oblasti chemických látek a nedávno přijatého sdělení Komise o dlouhodobé konkurenceschopnosti EU.

 

Podpora snižování emisí metanu v energetickém sektoru

Europoslanci hlasovali ve čtvrtek 27.dubna pro podporu snižování emisí metanu v energetickém sektoru, především v odvětví ropy, fosilního plynu a uhlí a na emise biometanu po jeho vtlačení do plynárenské sítě. Poslanci chtějí, aby nová pravidla zahrnovala také petrochemické odvětví. Snížení si klade za cíl dosáhnout cílů EU v oblasti klimatu a zlepšení kvality ovzduší. Nyní by si měly členské státy stanovit národní cíle snížení jako součást svých integrovaných národních energetických a klimatických plánů. Poslanci se ve svém postojí soustředí primárně na posílení povinnosti opravovat úniky metanu, zákaz vypouštění a spalování metanu na hořácích a zajištění dovozu fosilní energie s nutností prokázat, že dovážená fosilní energie rovněž splňují požadavky nařízení. Dovoz ze zemí s podobnými požadavky na emise metanu bude z pravidel EU vyňat.
 

Snižování emisí v letecké dopravě

Ve středu 26.dubna zveřejnila Komise tiskovou zprávu, ve které vítá politickou dohodu v rámci Iniciativy pro letecká paliva ReFuelEU. V rámci nových pravidel budou muset dodavatelé paliv do leteckém odvětví ve stále větším množství přimíchávat do leteckého petroleje udržitelná letecká paliva. Očekává se, že provozovatelé letadel budou doplňovat palivo pouze nezbytné k letu a tím omezí emise způsobené nadměrnou hmotností nebo únikem uhlíku. Letiště provozovatelů by měli mít palivovou infrastrukturu, která umožní dostupnou distribuci udržitelných leteckých paliv a bude zároveň vhodná k tomuto účelu. A v neposlední řadě, dodavatelé leteckých paliv dodávali na letištích v EU minimální podíl udržitelných leteckých paliv, tj. 2 % celkového objemu dodaného paliva do roku 2025, a 70 % do roku 2050. Dohoda úspěšně navazuje na dohodu aktualizovaných pravidlech pro obchodování s emisemi v odvětví letecké a námořní dopravy , dohodu o podpoře udržitelných paliv pro lodní dopravu a také dohodě o urychleném zavádění infrastruktury pro alternativní paliva .