Více času na podstatné
ERU: Výkupní ceny pro stávající zdroje OZE mimo biomasu a bioplyn byly navýšeny o 2 %
Výkupní ceny pro stávající zdroje OZE mimo výrobny využívající biomasu a bioplyn byly v souladu s platnou legislativou navýšeny o 2 %. Jediným obnovitelným zdrojem, u kterého dochází k navýšení výkupní ceny pro nové instalace, jsou malé vodní elektrárny. Důvodem meziročního zvýšení výkupní ceny je především postupné vyčerpávání vhodných lokalit. Pro větrné elektrárny klesla výkupní cena pro nové výrobny o maximálně možných 5 %.
Výkupní ceny pro elektřinu z obnovitelných zdrojů energie (OZE) ve výrobnách uvedených do provozu v roce 2013 jsou stanoveny tak, aby bylo dosaženo patnáctileté doby prosté návratnosti investic za podmínky splnění technických a ekonomických parametrů stanovených vyhláškou č. 347/2012 Sb., kterou se stanoví technicko-ekonomické parametry obnovitelných zdrojů pro výrobu elektřiny a doba životnosti výroben elektřiny z podporovaných zdrojů. Výkupní ceny pro stávající zdroje OZE mimo výrobny využívající biomasu a bioplyn byly v souladu s platnou legislativou navýšeny o 2 %.
Jediným obnovitelným zdrojem, u kterého dochází k navýšení výkupní ceny pro nové instalace, jsou malé vodní elektrárny. Důvodem meziročního zvýšení výkupní ceny je především postupné vyčerpávání vhodných lokalit. Toto cenové rozhodnutí umožňuje i pro příští rok špičkovým a pološpičkovým malým vodním elektrárnám zvolit alternativní režim podpory v pásmech vysokého a nízkého tarifu z důvodu snadnějšího přechodu výroben na jednotarifní režim v následujícím roce.
Pro větrné elektrárny klesla výkupní cena pro nové výrobny o maximálně možných 5 %. Výraznější snížení výkupní ceny by nebylo v souladu se zákonem o POZE možné, jelikož u větrných elektráren nebylo dosaženo prosté doby návratnosti kratší než 12 let.
U ostatních výroben využívajících OZE zákon o POZE umožňoval snížit výkupní ceny o více než 5 % z toho důvodu, že prostá doba návratnosti u těchto zdrojů byla kratší než 12 let. Nové ceny byly nastaveny tak, aby byla dosažena přesně patnáctiletá doba prosté návratnosti.
V rámci cenového rozhodnutí dochází k rozdělení bioplynových stanic do kategorií s instalovaným výkonem výrobny do 550 kW (včetně) a nad 550 kW, přičemž se již pro nové bioplynové stanice stanovuje podpora bez rozlišení při využití kategorie biomasy 1 nebo 2. U fotovoltaických elektráren dochází k rozdělení podle instalovaného výkonu na kategorii do 5 kWp (včetně) a kategorii nad 5 kWp do 30 kWp (včetně) z důvodu zohlednění rozdílných technicko-ekonomických parametrů pro jednotlivé kategorie fotovoltaických elektráren. Výkupní ceny také respektují stanovení parametrů pro jednotlivá pololetí roku
2013 a z těchto důvodů jsou rozdílné výkupní ceny pro první a druhou polovinu roku.
Předpokládané podíly jednotlivých obnovitelných zdrojů a výroben využívajících KVET na vícenákladech a výrobě v roce 2013 zobrazuje níže uvedený obrázek:
Pro výrobny využívající elektřinu vyrobenou v procesu vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla (KVET), nebo využívající druhotné zdroje, byla v souladu se zákonem o POZE zavedena podpora formou zelených bonusů.
V rámci výroby elektřiny v procesu vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla bylo přistoupeno v případě výroben s vybranými palivy ke stanovení celkové výše podpory ve formě zeleného bonusu výpočtovým vzorcem. V této souvislosti byly také zavedeny doplňkové sazby KVET uplatňující se při využití biomasy, bioplynu, degazačního a důlního plynu, což přispěje k vyšší motivaci efektivnějšího využití paliva a uplatnění užitečného tepla. Naopak v případě, kdy úspora primární energie nedosahuje alespoň 10 %, není možné podporu pro KVET nárokovat (platí pro výrobny s instalovaným výkonem
nad 5 MW).
Provozní podpora tepla ve formě zeleného bonusu je stanovena jednotně za podmínek stanovených zákonem o POZE.
V rámci stanovování výše podpory Energetický regulační úřad zohlednil i poskytnutí nevratné investiční podpory z veřejných prostředků, a to formou krácení provozní podpory. Energetický regulační úřad v souladu s hodnotami aktualizovaného Národního akčního plánu České republiky pro energii z obnovitelných zdrojů nestanovil pro rok 2013 podporu biometanu a výroby elektřiny z biokapalin.
V příštím roce vzroste cena na pokrytí nákladů spojených s výrobou energie z alternativních zdrojů na 583 korun za megawatthodinu, což je o 39,1 procenta více než letos. Tato částka vychází podle Vitáskové z předpokladu, že vláda dnes schválí státní příspěvek na obnovitelné zdroje ve stejné výši jako letos, tedy 11,7 miliardy korun.
Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/elektrina-domacnostem-prumerne-zdrazi-o-2-4-procenta-936190#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink
Dokument ke stažení:
Související článek: Jak se změní cena elktřiny a plynu v roce 2013?