Více času na podstatné

ERÚ podal přes 200 připomínek k energetické legislativě

16.07.2014 13:00

Více než 200 připomínek k energetické legislativě z dílny Ministerstva průmyslu a obchodu, tedy k novelám energetického zákona, zákona o podporovaných a obnovitelných zdrojích a souvisejícím právním předpisům, podal Energetický regulační úřad. Oznámil to dnes ředitel sekce vnějších vztahů ERÚ Jiří Chvojka s tím, že největší výhrady má ERÚ k poslední verzi novely zákona č. 458/2000 Sb. (energetický zákon).

„Přímo novely energetického zákona se týkalo celkem 194 připomínek, z toho 75 připomínek považujeme za zásadní, bez jejichž akceptování bude novela porušovat zásadní principy regulace a řadu evropských směrnic. Ve stručnosti lze říci, že tato novela, kterou úřednický aparát MPO připravil za vydatné pomoci monopolních energetických hráčů, porušuje rovnováhu na trhu. Zákon však má i vážné logické vady, množství připomínek od nás i od dalších více než 40 subjektů ukazuje, že finální verze novely nebyla řádně projednána s odbornou veřejností a dotčenými organizacemi. Celkové množství dodatečných požadavků
připomínkových míst lze považovat za vysoce nestandardní,“ uvedl Jiří Chvojka.

Energetický regulační úřad tak potvrdil výhrady, které má zejména k nově pojatému způsobu regulace cen v energetice a základních principů dle nově připraveného § 19a novely Energetického zákona. Ten přímo říká, jak má ERÚ postupovat vůči regulovaným subjektům. V současném znění zákona má regulátor především chránit konečného spotřebitele a teprve následně zajistit oprávněné nároky licencovaných subjektů tak, aby stanovené ceny pokrývaly účelně vynaložené náklady na zajištění spolehlivého, bezpečného a efektivního výkonu licencované činnosti, dále odpisy a přiměřený zisk zajišťující návratnost realizovaných investic. Podle nového záměru MPO je však na prvním místě povinnost ERÚ zajistit návratnost finančních zdrojů použitých při výkonu licencované činnosti a finanční stability příslušného držitele licence. Pokud tedy ERÚ bude připravovat jakákoliv rozhodnutí v regulaci, vždy bude každý regulovaný subjekt požadovat na prvním místě zajištění své finanční stability, pod čímž si lze představit libovolné navyšování údajných nákladů bez možnosti omezení ze strany ERÚ. V praxi se tak upouští od regulace ve smyslu ochrany před monopoly a zavádí se ochrana monopolů.

Další připomínky se týkají adaptace na Nařízení Evropského parlamentu a Rady 1227/2011 (Nařízení REMIT), ochrany zákazníka, institutů náhrady škody a veřejnoprávní smlouvy, možnosti soudně napadat vydávání cenových rozhodnutí a regulačních vyhlášek, diskriminačních faktorů a řady dalších ustanovení.

 

Související článek:

Hlavní výhrady ERÚ k novele energetického zákona (7.7.2014)

Stát chce ušetřit na podpoře elektřiny z obnovitelných zdrojů (ČeskéNoviny.cz, 16.7.2014)