Více času na podstatné

Ekologie při nákupu aut v rámci veřejných zakázek bude hrát významnou roli

06.01.2016 08:49

Ministerstvo pro místní rozvoj připravilo nový předpis, který má podpořit nákup ekologických vozidel v rámci veřejných zakázek. Předpis tak reaguje na stav, kdy výsledky zadávacích řízení na silniční motorová vozidla fakticky nevedly k výběru ekonomicky nejvýhodnější nabídky, neboť zadavatel při výběru nezohlednil externí náklady spojené s emisemi znečišťujících látek ze silničních motorových vozidel ani dostatečně nezohlednil náklady celého životního cyklu.

Ministerstvo pro místní rozvoj předložilo do připomínkového řízení návrh nařízení vlády o stanovení závazných zadávacích podmínek pro veřejné zakázky na pořízení silničních vozidel. Návrh provádí § 37 odst. 7 písm. a) a 118 odst. 3 návrhu zákona o zadávání veřejných zakázek a transponuje směrnici Evropského parlamentu a Rady 2009/33/ES ze dne 23. dubna 2009 o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel.

Návrh respektuje rámec stanovený zákonem a ukládá zadavatelům stanovit v rámci zadávacích podmínek veřejné zakázky závazné zadávací podmínky, které zohledňují energetické a ekologické provozní dopady silničních vozidel kategorie N1, N2, N3, M1, M2 nebo M3, které jsou předmětem veřejné zakázky.

Právní úprava je v současné době upravena v § 46a zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a ve vyhlášce č. 162/2011 Sb., o způsobu stanovení zvláštních technických podmínek pro účely zákona o veřejných zakázkách.

Oproti současné právní úpravě dochází k formulačním změnám tak, aby úprava byla v souladu s terminologií zákona, a odstraňují se některé formální nedostatky této úpravy. Současně dochází k upravení způsobu transpozice směrnice 2009/33/ES tím způsobem, že v případě zadávání veřejné zakázky na dodávky vozidel kategorie N1 a M1 zadavatel nově zvolí mezi stanovením závazných zadávacích podmínek nebo stanovením pro hodnocení nákladů životního cyklu společné metody pro stanovení nákladů životního cyklu.

Předkládaný návrh nařízení vlády, který se právě nachází v připomínkovém řízení, vychází ze strategie Národního akčního plánu čisté mobility. Účinnost se navrhuje společně s účinností zákona o zadávání veřejných zakázek.

 

Dokumenty ke stažení:

Návrh NV

Důvodová zpráva