Více času na podstatné
ČSA vydělají na tom, že nelétají. Prodají emisní povolenky, které získaly od státu zdarma
České aerolinie (ČSA), které jsou od března v úpadku, mohou získat finanční injekci v hodnotě necelých dvou stovek milionů korun na posílení své nepříznivé finanční situace.
Městský soud v Praze včera povolil ČSA prodat emisní povolenky, které mají ČSA na letošní rok bezplatně přidělené od ministerstva životního prostředí. Vyhověl tak žádosti dopravce. Vyplývá to z rozhodnutí soudu. „Získání peněžních prostředků z prodeje zbytných emisních povolenek přitom může přispět k zachování provozu závodu dlužníka,“ uvedl soud.
ČSA v žádosti soudu vysvětlily, že zachování provozu dlužníka alespoň v minimální míře je podmínkou pro to, aby jim nebyly odejmuty již přidělené emisní povolenky a aby současně došlo k jejich bezplatným alokacím i na další roky. Letecké společnosti v Evropské unii mají nárok na bezplatnou alokaci části povolenek do roku 2023. ČSA připadá na každý rok kolem 220–240 tisíc povolenek. Objem byl stanoven dříve podle předchozího počtu letů. ČSA tak nyní alespoň částečně vydělávají na své miniaturizaci a očekávají, že budou mít k prodeji zhruba 182 tisíc emisních povolenek.
Výnos má zaplatit i pohledávky zaměstnancům
Podle ČSA je aktuálně hodnota povolenek zhruba 40 eur a kus. „V současné době je na vyšší úrovni s ohledem na blížící se konec lhůty pro splnění zákonné povinnosti vyřadit spotřebované množství povolenek za rok 2020 .V této době totiž ostatní účastníci trhu, kteří nemají pro vyřazení spotřebovaných povolenek jejich dostatek, mají o nákup emisních povolenek vyšší zájem,“ uvádí ČSA. Chtějí proto využít vyšší ceny nyní. Při ceně kolem 40 eur za povolenku by to znamenalo výnos kolem 189 milionů korun, do konce dubna chtějí vyřadit 40 tisíc povolenek, což by znamenalo výnos kolem 41 milionů korun. Přesnější odhady o výnosu v žádosti dlužníka jsou soudem anonymizovány. Aktuálně ceny povolenek stouply k 47 eurům, což by znamenalo ještě vyšší příjmy.
Právní zástupce ČSA v návrhu uvedl, že ze získaných peněz plánují hradit pohledávky za majetkovou podstatou, například i za „pracovněprávní pohledávky svých zaměstnanců včetně nákladů na odstupné a jiné platby související s nedávnou organizační změnou a snižování počtu zaměstnanců“.
ČSA jsou v úpadku od března. Podle insolvenčního návrhu je přibližně 266 věřitelů především z řad dodavatelů a zhruba 230 tisíc přihlášek z řad cestujících z titulu v minulosti nerealizovaných letů. Dodavatelům dluží ČSA zhruba 800 milionů korun, cestujícím pak miliardu korun.