Více času na podstatné
CNG v ČR: pravdy, mýty a aktuální statistiky
O automobily na stlačený zemní plyn CNG je stále větší zájem zejména mezi firmami a státní správou. Letos poprvé také počet nově registrovaných CNG automobilů překonal starší technologii LPG. Je ale pravda, že je CNG bezpečné? Zaplatíte za vůz stejné peníze jako za benzínovou či naftovou verzi? A jak je to aktuálně s garážováním těchto vozidel?
CNG je v Česku stále populárnější. Podle aktuálních informací Českého plynárenského svazu (ČPS) přibylo loni v Česku tolik CNG stanic, kolik jich bylo celkem vystavěno v uplynulých pěti letech – 26. Letos je přitom tempo výstavby ještě rychlejší, jen v prvním půlroce se nových stanic otevřelo 15. A odhad do budoucna? Na konci roku 2016 by mohli mít čeští motoristé k dispozici až 160 veřejných CNG stanic. I přes vzrůstající oblíbenost se občas mezi lidmi šíří mýty a zavádějící informace. Jak je to s CNG ve skutečnosti?
Mýtus 1: Auta na plyn jsou nebezpečná
Pro automobily na stlačený zemní plyn CNG platí, že jsou bezpečné a splňují nejpřísnější standardy. „V mnoha případech jde pouze o subjektivní pocit řidiče, že má v autě zabudovanou palivovou nádrž plnou stlačeného plynu. Ta ovšem obsahuje celou řadu pojistných mechanismů, které omezují možnost jakékoliv nehody,“ vysvětluje Radek Patera, odborník na CNG ze společnosti E.ON. Jde zejména o pojistku, která při nárazu vozidla uzavře ventil nádrže, aby nemohlo docházet k úniku plynu.
Mýtus 2: Málo „tankovacích“ míst
To, co platilo před několika málo lety, dnes již pravda není. V České republice je v současné době v provozu už 87 plnicích stanic na CNG. Vzhledem k počtu registrovaných aut na tento alternativní pohon jde o vyhovující množství. To se navíc bude v budoucnu zvyšovat a v roce 2020 by podle očekávání odborníků mělo být v provozu 200 až 300 plniček na CNG. Je téměř jisté, že hranice 100 otevřených plnicích stanic bude překonána ještě letos.
Mýtus 3: Zákaz parkování v podzemních parkovištích
Vjezd a parkování vozidel s pohonem CNG v garážích je ze zákona povolen, pro provozovatele parkovacích domů ale platí několik pravidel. „Garáže musejí být například vybaveny účinným odvětráváním a dále detektory, které signalizují výskyt zemního plynu nad stanovenou mez,“ vysvětluje Radek Patera. Jak loni vyplynulo z rozsáhlého testu ÚAMK, v Praze zhruba polovina garáží vjezd CNG umožňuje, druhá polovina nikoliv, přestože je často dostatečně vybavena. „V této oblasti se stále pracuje na úpravách vyhlášek, které by měly směřovat k celoplošnému povolení garážování vozů na CNG,“ dodává Patera.
Mýtus 4: Automobily jsou drahé
Kupní ceny vozů s pohonem na stlačený zemní plyn CNG dlouhodobě klesají. Dnes přitom dosahují maximálně několik desítek tisíc Kč. „Rozdíl vždy závisí na tom, jaký motor porovnáváte. Obecně ale platí, že například v ceně vozu srovnatelného motoru s pohonem na CNG a naftu již nejsou prakticky žádné rozdíly,“ vysvětluje Radek Patera. Dobře je to vidět na příkladu nejprodávanějšího CNG vozu u nás, kterým je Škoda Octavia G-TEC. Rozdíl mezi CNG a naftou je v jejím případě něco málo přes 10 000 Kč, u benzínu rozdíl činí asi 30 000 Kč. Také díky malým cenovým rozdílům dnes česká Škoda prodá již každou desátou Octavii v provedení na stlačený zemní plyn.
Mýtus 5: Nákup vozu s alternativním pohonem se nevyplatí
Je tomu právě naopak. Automobily na CNG jsou díky nižší ceně tohoto paliva v provozu výrazně levnější než automobily na benzín či naftu. Rozdíly se reálně pohybují mezi 30 až 50 % a není výjimkou, pokud s vybranými modely vozů zvládnete jezdit i za 1 Kč na kilometr. Například u zmíněného automobilu Škoda Octavia G-TEC je návratnost investice při nájezdu 30 000 kilometrů jen něco málo přes 1 rok.
Mýtus 6: Nemohu si koupit auto na CNG v každé třídě
Toto tvrzení je pravdivé pouze z části. „Pokud budete chtít kabriolet, budete ho v nabídce vozů na CNG hledat marně. Jinak je ale výběr vozů téměř ve všech třídách dostatečný jak pro účely soukromých osob, tak firem,“ říká Radek Patera. V nabídce automobilek jsou zastoupeny vozy nižší, střední i vyšší třídy, k dispozici jsou také užitkové automobily a pro případné zájemce z řad firemní klientely též autobusy. Pokud jde o značky, pak se nejvíce setkáte s vozy Škoda, Mercedes-Benz, Seat, Volkswagen, Opel nebo Fiat.
Mýtus 7: V zahraničí nenatankujete
Ani toto tvrzení neobstojí. S automobilem na CNG můžete po Evropě jezdit bez výraznějšího omezení. V České republice je síť plnicích stanic více než dostatečná a ani ostatní evropské státy nijak nezaostávají. Velmi hustou síť mají například Rakousko a Německo, dostatečný počet na pohodlný průjezd i Francie, Itálie či Španělsko.
Zdroj: E.ON Energie a.s.