Více času na podstatné
CNG je v současné době efektivnější na provoz než naftové motory, pokud roční provoz převýší 18 000 km
Martin Jahn, prezident Sdružení automobilového průmyslu a vedoucí mezinárodních fleetových prodejů Volkswagen Group se obsáhle vyjádřil k budoucí strategii a přístupu skupiny Volkswagen k oblasti CNG. CNG je v současné době efektivnější na provoz než naftové motory, pokud roční provoz převýší 18 000 km. Zákazníci mají pořád poměrně velký strach při nákupu CNG vozu.
O tématu CNG se už hodně dlouho hovoří, ale pomalu a poměrně málo dělá, a já mám dojem, že teď přichází čas na razantní změnu. Chtěl bych se na CNG podívat z pohledu výrobců automobilů, které reprezentuji jako prezident Sdružení automobilového průmyslu, ale také z pozice firmy Volkswagen Group, kterou reprezentuji. My jsme jako výrobci automobilů poměrně pod velkým tlakem snižovat hodnoty CO2, zejména ze strany EU. EU definovala elektromobilitu, vodík, biopaliva, CNG, LNG jako dlouhodobě udržitelné, já bych se nyní na tyto definované pohony chtěl podívat z hlediska toho, jak je reálné, že budou nasazeny ve větším objemu v dopravě a z hlediska toho, co očekáváme, že zákazník bude chtít kupovat.
Elektromobilita - očekávaný velký boom se bohužel nekoná, technické řešení, které jsme schopni dnes nabídnout bohužel neodpovídá tomu, co zákazník očekává, dojezdová vzdálenost elektromobilů bude a je omezená na 150 km na jedno nabití, neočekáváme, že se tento parametr v nejbližší době změní. Výroba elektrické energie v Evropě také nenabízí výrazné snížení CO2, protože pokud se podíváme na celý cyklus, tak elektrovozy vykazují nulovou hodnotu při použití, ale samozřejmě výroba elektrické energie není stoprocentně bez emisí CO2. Mimo toho chybí dobíjecí síť, takže elektromobilita se bude rozvíjet výrazně pomaleji, než by si mnozí přáli. Co se týče vodíku, tam je situace ještě komplikovanější, není vyřešena bezpečnostní otázka a tankovacích stanic, výroba tohoto paliva je velmi drahá a jestli je ekologická, to je otázka, odkud ten původní zdroj energie přichází. Takže vodík také v žádném případě nevidíme jako krátkodobé řešení otázky CO2. O tématu biopaliv snad není nutno dlouho hovořit, biopaliva také nebudou tím řešením, které v krátkodobém horizontu přinese rozuzlení tohoto problému, a to už ani nemluvím o tom, že výroba biopaliv zdražuje potraviny, přináší určité ekologické otazníky apod. Takže když se podíváme na ten souhrn pohonů, které EU definuje jako dlouhodobě udržitelné, tak nám vychází pouze CNG, které může v krátkodobém horizontu přinést určité řešení.
Na příkladu vozu VW Golf s projezdem 150 tis. km si můžeme demonstrovat bilanci CO2 v procesu výroby a užívání tohoto vozu. Na jednu stranu se elektromobily jeví jako sexy řešení, na druhou při zohlednění výroby elektřiny a výroby baterií leží celková bilance CO2 výrazně nad vozidly s pohonem CNG nebo nafty. U CNG je potřeba říci, že přimícháváním biometanu také dále výrazně snižujuje emise CO2 a pro snižování CO2 emisí je toto přimíchávání velmi důležité. My máme ještě možnosti zvyšovat efektivitu naftových motorů, ale z celkového pohledu se nám jeví CNG jako mnohem lepší řešení z oblasti alternativních paliv.
Poptávka voz na alternativní paliva je dána podmínkami podpory, všechna alternativní paliva přináší určité snížení komfortu pro zákazníky, a pokud chci tento výrobek prodat, tak musím nabídnout nějaké pozitivní pobídky. Podle našich prognóz očekáváme meziroční nárůsty u CNG 18% a v závislosti na pobídkách toto číslo může být ještě větší. V současné době pouze CNG nabízí realistické řešení pro výrazné snižování emisí CO2 a přimícháváním biometanu ještě zvýší atraktivitu CNG.
CNG je v současné době efektivnější na provoz než naftové motory, pokud roční provoz převýší 18 000 km, takže kdo přesáhne tuto hodnotu, tomu se vyplatí koupit vůz na CNG. Zákazníci mají pořád poměrně velký strach při nákupu CNG vozu, takže je potřeba pracovat na pozitivní propagaci CNG a s přiostřující legislativou týkající se CO2 se dá očekávat nárůst počtu CNG vozidel. Aby se to stalo, je třeba, aby politici, výrobci automobilů a energetické firmy spolupracovali ve formě jednotné strategie pro prosazování CNG.
Je třeba otevřeně říci, že my jako výrobci automobilů musíme mít jasné strategie pro prodej CNG vozu a dosud jsme nepatřili k těm nejpilnějším, prodej vozů nepatřil k našim prioritám. Musíme podporovat naše dealery v prodeji CNG verzí, to je úkol pro nás, musíme se podívat na cenovou politiku tak, aby jízda na CNG byla ještě výhodnější.
VW group připravuje velkou ofenzívu v oblasti CNG, kterou představí na ženevském autosalonu v březnu 2013více ZDE.