Více času na podstatné
Aktuální informace k nové povodňové vyhlášce
Komise Legislativní rady vlády projednala návrh vyhlášky o způsobu a rozsahu zpracovávání návrhu a stanovování záplavových území a jejich dokumentace. Vyhláška stanoví způsob a rozsah zpracování návrhu záplavového území správcem vodního toku a způsob a rozsah stanovování záplavového území a jeho dokumentace vodoprávním úřadem. Vyhláška by měla být platná od 1. březnu 2018 a současně nahradí aktuální vyhlášku č. 236/2002 Sb.
Návrh nové vyhlášky přináší oproti platné právní úpravě obsažené ve vyhlášce č. 236/2002 Sb., o způsobu a rozsahu zpracovávání návrhu a stanovování záplavových území, která má být předloženým návrhem zrušena, následující změny: použití povodňových scénářů pro průtok Q500, sjednocení definice (aktivní zóny záplavových území (AZZÚ) s požadavky směrnice, podrobnější specifikace obsahu opatření obecné povahy, kterým se záplavové území a jeho AZZÚ stanovuje a podrobnější specifikace datové struktury záplavového území.
Důvodem k vydání nové vyhlášky o způsobu a rozsahu zpracovávání návrhu a stanovování záplavových území je skutečnost, že stávající vyhláška č. 236/2002 Sb. plně nereflektuje požadavky Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/60/ES ze dne 23. října 2007 o vyhodnocování a zvládání povodňových rizik a při jejím výkladu vznikají praktické problémy.
Požadovaným cílem nové vyhlášky je tak zajištění doplňkové implementace požadavků povodňové směrnice a náprava problematických bodů vyhlášky, které byly identifikovány praxí při výkladu současného znění vyhlášky a ve vazbě na platný vodní zákon.
Podle povodňové směrnice mají být v rámci stanovování záplavového území vytvářeny mapy povodňového nebezpečí pro 3 povodňové scénáře, kdy střední scénář má odpovídat době opakování povodně 100 let. Proto při implementaci byly využity stávající scénáře s dobou opakování povodně 5, 20, 100 a doplněny o 500 let. Směrnice požaduje i mapy povodňových rizik, proto se mapy povodňového nebezpečí jednotlivých scénářů sjednocují v jedné mapě povodňového ohrožení. Tento požadavek návrh vyhlášky reflektuje.
Cílem nové vyhlášky je také minimalizace praktických problémů, které souvisí s aplikací současného znění vyhlášky, tj. ošetření území za mobilními protipovodňovými opatřeními a omezení možnosti účelových změn aktivních zón záplavových území na krátkém úseku vodního toku.
Cílem je také upravit vyhlášku takovým způsobem, aby došlo ke sjednocení definice AZZÚ podle vodního zákona a postupu jejího stanovení.
Současně je žádoucí rozvést obsah opatření obecné povahy a lépe definovat datovou strukturu záplavového území, kterou po vydání opatření obecné povahy předávají příslušné vodoprávní úřady na Ministerstvo životního prostředí.
Mezirezortní připomínkové řízení proběhlo ve dnech 4.3.2016 – 25.3.2016. Ministerstvo životního prostředí obdrželo celkem 50 zásadních připomínek od 13 připomínkových míst.
Nová vyhláška by měla být účinná dne 1. března 2018.
Dokument ke stažení:
ma_KORNAVDDFFAC.doc