Více času na podstatné
Aktuality v procesu SEA Politiky druhotných surovin
SEA Politiky druhotných surovin ČR je zaměřena na možné významné vlivy koncepce na životní prostředí, veřejné zdraví a potenciální vlivy na lokality soustavy NATURA 2000. Oznámení koncepce Politika druhotných surovin ČR bylo předáno příslušnému úřadu 31. 1. 2014 a na jeho základě bylo zahájeno zjišťovací řízení. Na základě oznámení a k němu obdržených vyjádření a podle kritérií uvedených v příloze č. 8 zákona vydal příslušný úřad 1. 4. 2014 závěr zjišťovacího řízení, ve kterém stanovil požadavky, na něž se má hodnocení SEA zaměřit. SEA vyhodnocení Politiky druhotných surovin bylo předáno MŽP ČR 6. 5. 2014. V souladu s požadavky zákona bude možné zaslat návrhy a připomínky k dokumentaci SEA nebo se zúčastnit veřejného projednání. Předpokládaný termín je 24. června 2014. Oznámení, závěr zjišťovacího řízení, SEA vyhodnocení a návrh Politiky druhotných surovin ČR lze nalézt v informačním systému SEA.
Hlavní cíle a opatření Politiky druhotných surovin ČR:
- Zvyšovat soběstačnost České republiky v surovinových zdrojích substitucí primárních zdrojů druhotnými surovinami.
- Podporovat inovace zabezpečující získávání druhotných surovin v kvalitě vhodné pro další využití v průmyslu.
- Podporovat využívání druhotných surovin jako nástroje pro snižování energetické a materiálové náročnosti průmyslové výroby za současné eliminace negativních dopadů na životní prostředí a zdraví lidí.
- Iniciovat podporu vzdělávání pro zajištění kvalifikovaných pracovníků v oboru druhotných surovin jako podporu konkurenceschopnosti ČR.
- Aktualizovat rozsah statistického zjišťování pro zpracování materiálových účtů, které umožní zpracovávat hmotnostní bilance druhotných surovin v hospodářství ČR.
ZÁVĚRY ZJIŠŤOVACÍHO ŘÍZENÍ
- Vyhodnotit, zda je PDS ČR v souladu s relevantními celostátními koncepcemi (např. Aktualizace Státní politiky životního prostředí ČR 2012 - 2020, Strategie ochrany biologické rozmanitosti ČR, Aktualizace Státního programu ochrany přírody a krajiny ČR, Strategie udržitelného rozvoje ČR, Strategický rámec udržitelného rozvoje ČR, Strategie regionálního rozvoje ČR na období 2014-2020, Rozšířené teze rozvoje odpadového hospodářství v ČR, Národní program snižování emisí ČR, Národní akční plán pro energii z obnovitelných zdrojů).
- Vyhodnotit, zda je PDS ČR v souladu s připravovanou aktualizací Surovinové politiky ČR, Státní energetickou koncepcí, Plánem odpadového hospodářství ČR 2014 – 2020, Programem předcházení vzniku odpadů ČR.
- Vyhodnotit, do jaké míry je PDS ČR v souladu s relevantními evropskými strategiemi (např. Evropská surovinová strategie (Raw Materials Initiative), Evropa 2020 - Evropa účinněji využívající zdroje, Politika životního prostředí EU, Tématická strategie o znečišťování ovzduší, Energetická politika EU - Evropská strategie pro bezpečnou, konkurenceschopnou a udržitelnou energetiku. Dále požadujeme vyhodnotit soulad PDS ČR s aktuálními návrhy Evropské komise, které se týkají energetických a klimatických cílů pro rok 2030.
- Vyhodnotit, zda PDS ČR zohledňuje cíle a opatření Národní strategie ochrany a podpory zdraví a prevence nemocí Zdraví 2020.
- Vyhodnotit, zda a jak PDS ČR přispívá k řešení stávajících problémů životního prostředí tak, jak jsou uvedeny v oznámení koncepce v kapitole C4 resp. D.
- Doplnit a komplexně vyhodnotit variantní řešení s nulovou variantou, která bude mít výčet dopadů a nutných možných opatření způsobených nerealizací koncepce.
- Požadujeme vyhodnotit a porovnat dopady uvažovaných variant a scénářů PDS ČR na klimatický systém Země a kvalitu ovzduší. Vyhodnotit, zda a do jaké míry je PDS ČR v souladu s Národním programem na zmírnění klimatu v ČR.
- Vyhodnotit soulad navržených cílů a priorit PDS ČR s prioritami a cíli Plánu odpadového hospodářství ČR. Dále vyhodnotit, do jaké míry PDS ČR respektuje hierarchii způsobů nakládání s odpady, která vychází zejména ze směrnice (ES) č. 98/2008 o odpadech a o zrušení některých směrnic a dále ze zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů. V případě nesouladu uvedeného navrhnout patřičné změny nebo způsob přepracování PDS ČR.
- Vyhodnotit na úrovni odpovídající PDS ČR vliv na zvláště chráněná území kategorie NP, CHKO, NPR a NPP tzn., zda koncepce respektuje limity využití území, respektive základní ochranné podmínky dané zákonem č. 114/1992 Sb. a bližší ochranné podmínky dané zřizovacím předpisem dotčených zvláště chráněných území, zhodnotit možný vliv realizace na úroveň biodiverzity; s ohledem na uvedené vyhodnotit návrh opatření k předcházení, snížení nebo kompenzaci negativních vlivů na zvláště chráněná území a dále porovnání a vyhodnocení případných variant řešení ve vztahu k zájmům ochrany přírody a krajiny.
- Stanovit podmínky a limity pro navrhovaná opatření k zajištění ochrany a eliminaci negativních vlivů na přírodu a krajinu včetně lokalit soustavy Natura 2000.
- V souvislosti s realizací opatření posoudit na úrovni zpracované PDS ČR možné vlivy této koncepce na zemědělský půdní fond, pozemky určené k plnění funkcí lesa, významné krajinné prvky, přírodní parky a estetickou hodnotu krajiny, povrchové vody včetně podzemních útvarů a změnu vodního režimu toků včetně vlivů na druhovou diverzitu.
- Vyhodnotit na úrovni zpracované PDS ČR vliv na horninové prostředí, možné využití odpadů z těžebního průmyslu a následnou návaznost souvisejících koncepcí.
- V případě, že budou v koncepci konkrétní záměry uvedeny a lokalizovány, vyhodnotit, zda je zohledněn ekologický potenciál a ekologické zatížení příslušného regionu a přírodní hodnoty krajiny.
- Požadujeme náležitě upřesnit míru možných přeshraničních vlivů PDS ČR. V případě, že budou identifikovány možné přeshraniční vlivy koncepce, požadujeme jejich vyhodnocení.
- Vyhodnotit a vypořádat závěr zjišťovacího řízení a všechna vyjádření, která MŽP obdrželo v průběhu zjišťovacího řízení.
Další pdorobnosti najdte v níže uvedeném dokumentu
Dokumenty ke stažení:
Zdroj: MPO