Více času na podstatné
100% recyklovatelné lahve? Evropská komise obviňuje výrobce nápojů z greenwashingu
Evropské nápojářské firmy čelí stížnosti Evropské komise kvůli údajům o recyklovatelnosti PET lahví. Na etiketách nápojových obalů je často uvedená informace, že jsou 100% recyklované nebo recyklovatelné. Podle Evropské komise jde o greenwashing, protože možná míra recyklace je v praxi daleko nižší. Upozorňuje na to server The Guardian.
Na greenwashingové praktiky nápojářských firem upozornily Evropskou komisi spotřebitelské svazy zastřešené Evropskou spotřebitelskou organizací. Ve stížnosti organizace uvedla, že plastové nápojové lahve od značek Coca-Cola, Danone nebo Nestlé uvádějí nepravdivé tvrzení, že jsou jejich obaly 100% recyklovatelné nebo recyklované.
Problematické jsou přitom podle svazu oba výrazy. Označení „100% recyklovatelný“ může spotřebitele mást v tom, že každá plastová lahev bude po použití recyklována. V Evropské unii ale dochází k recyklaci jen zhruba u poloviny PET lahví. Výraz „100 % recyklovaný“ je pak problematický v tom, že v praxi nelze plastové lahve opravdu stoprocentně recyklovat nebo znovu vyrobit z recyklovaného materiálu, a to hlavně proto, že víčka lahví se z recyklovaných materiálů nevyrábějí, stejně jako třeba etikety.
Téma greenwashingu je pro Evropskou unii poměrně aktuální, protože počet značek, firem nebo podniků, které se klamně prezentují jako environmentálně prospěšné, se stále zvyšuje. I v návaznosti na to se letos v září Evropský parlament vydal nová regulační pravidla pro reklamu. Firmy nebo značky nesmějí v souvislosti se svými produkty užívat obecná tvrzení jako „klimaticky neutrální“, „přírodní“ nebo „ekologický“, pokud nejsou skutečně podložena důkazy o perfektním souladu produktu s životním prostředím.
Suvisející:
Drinks firms face EU-wide complaint over plastic bottle recycling claims