Více času na podstatné
Doprava
1. Uvažujte o tom, jaký způsob dopravy zvolíte
Zvažujte každodenní využití automobilu, uvažujte o alternativách, které jsou k životnímu prostředí šetrnější a mohou být zároveň levnější a rychlejší. Lépe plánujte svoje cesty automobilem, zařiďte si např. více nákupů najednou během jedné cesty.
2. Kdy bychom se měli obzvlášť zamyslet, zda je nutné použít automobil?
- Pokud cestujeme po městě na kratší vzdálenost.
- Pokud je výchozí místo a cíl cesty dobře obsloužen veřejnou dopravou.
- Pokud cestujeme ve špičce pracovního dne.
- Pokud nevezeme nic objemného, těžkého, neskladného nebo nepřepravujeme nemohoucí osoby.
- Pokud je cíl dosažitelný pohodlně pěšky, případně na kole.
3. Když už auto, tak si správně vyberte
Pokud auto potřebujete pro každodenní život, vyberte si aspoň takové, jehož provoz je vůči životnímu prostředí ohleduplný. Seznamte se alespoň s parametry emisí, které jsou v technickém průkazu. Je tu však sofistikovanější možnost, k dispozici jsou žebříčky komplexnějšího hodnocení. Ty sledují celou řadu kritérií, jež se týkají výroby, likvidace a zejména provozu různých značek automobilů. A boduje i výrobce u nás nejprodávanější značky Škoda: Některé typy Fabií a Oktávií se opakovaně umístily mezi desítkou nejlepších vozů. Více se dozvíte například z hodnocení německého dopravního klubu VCD „Autoumweltliste“ https://www.vcd.org/auli_2012_2013.html nebo z obdobné práce jejich švýcarských kolegů: https://www.verkehrsclub.ch/de/vcs/auto/auto-umweltliste.html.
4. Vyberte správně velikost vozidla
Kupujete nový vůz? Ujasněte si, jak jej budete nejvíce používat. Kvůli jedné dovolené v roce nemusíte jezdit po celý rok velkým rodinným vozem s velkým nákladovým prostorem. Pokud jezdíte za prací nejvíce sám nebo ve dvou, stačí menší auto s nižší spotřebou. Spočtěte si, jestli se vám náhodou nevyplatí provozovat menší auto a větší vůz na rodinnou dovolenou si párkrát za rok půjčit.
5. Víte, kolik vás stojí mít vlastní auto před domem?
Většina řidičů dobře ví, jakou má jejich auto spotřebu a umí vypočítat, na kolik je vyjde každých sto kilometrů, které ujedou. Jenže provozovat vozidlo stojí další peníze a to, i kdybyste vůbec nejezdili a auto jen stálo před domem. Odhad ročních nákladů samozřejmě závisí na mnoha faktorech: Pro jakou značku jste se rozhodli, jestli jste si pořídili ojetinu, jaké jsou servisní náklady, kolik platíte za parkování i kolik toho ročně najezdíte. Každoroční fixní náklady si vypočtete, pokud od kupní ceny vozidla odečtete cenu, za níž jste své auto prodali, připočtete každoroční povinné ručení, pojištění a náklady na servis, garáž nebo parkování a pak vydělíte počtem let, v nichž vám auto sloužilo. Přehledně to spočítal František Dvořák: https://auto.idnes.cz/ojeta-skoda-fabia-0ef-/auto_ojetiny.aspx?c=A121031_160842_auto_ojetiny_fdv
6. Dbejte na správný způsob jízdy – ušetříte peníze a prospějete životnímu prostředí
Optimální je plynulá jízda konstantní rychlostí. Snažte se předvídat dopravní situace tak, abyste se vyhnuli případům, kdy musíte náhle brzdit. Nepřidávejte prudce plyn - úspora času je jen minimální. Sportovní jízda je nebezpečná, nákladná a k životnímu prostředí nešetrná. Majitelé chytrých telefonů mohou využít různé aplikace – například Nejlepší řidič monitoruje plynulost jízdy, projíždění zatáček, jízdu přes retardéry a díry ve vozovce i dodržování předepsané rychlosti. Sleduje tak styl a způsob jízdy řidiče, který po každé cestě vyhodnotí a bodově ocení. Aplikace je ke stažení na https://www.svetandroida.cz/nejlepsi-ridic-zjistete-jak-dobry-jste-ridic-201210. Pokud máte nové auto, zkuste si různé styly jízdy porovnat s okamžitou spotřebou, kterou vám nabízí palubní počítač.
7. Všímáte si energetické náročnosti svých cest?
S rostoucí hmotností automobilu a objemem motoru spotřeba paliva a emise narůstají. Pokud si vybíráte vozidlo, užívejte menší a méně výkonný automobil, který má nižší spotřebu paliva a nižší emise. Novější automobily mají nižší spotřebu paliva a menší náklady na údržbu, ale k tomu obvykle přinášejí i více komfortu.
8. Při rozhodování o své obci podporujte šetrné druhy dopravy!
Zajímejte se u svých zastupitelů, jak Vaše obec podporuje rozvoj pěší, cyklistické a veřejné dopravy. Kolik obec věnovala financí na zřizování pěších zón, obytných zón, zón 30 – tedy oblastí s rychlostí omezenou na 30 km/h, cyklistických stezek a cyklistických tras. Pokud víc lidí bude při pohybu po městě využívat environmentálně šetrné způsoby dopravy, tedy chodit pěšky, jezdit na kole či na bruslích, či využívat veřejnou dopravu, budou z toho mít užitek i ti, co autem musejí nezbytně jet: méně aut, méně dopravních kongescí, méně hluku i znečištěného ovzduší a nakonec i snazší hledání místa k zaparkování.
9. Naučte se chodit a jezdit na kole
Pro dobrou kondici potřebuje tělo pravidelnou fyzickou aktivitu. Doporučuje se ujít denně sedm kilometrů, ale již pouhá půlhodina se na zdraví příznivě projeví. Chůze je přitom aktivita dostupná pro všechny věkové i příjmové skupiny – od dětí po seniory. I jízda na kole spojuje významné atributy zdravého a příjemného životního stylu: Je dostupná (téměř) pro každého, nezatěžuje okolí emisemi, nabízí všem dostupnou sportovní aktivitu a umožňuje poznávat okolí. Ovšem každý druh dopravy má své přednosti a nedostatky: Na kole asi těžko vyrazíte na služební cestu do Paříže, ve vlaku si sice můžete číst, ale musíte myslet na jízdní řády, autem můžete vyrazit kdykoli, ale musíte rozmyslet, kde zaparkujete, jestli neuvíznete v dopravní zácpě i jak potřebnou údržbu. Pokud se soustředíme na zatížení životního prostředí a porovnání nejběžnějších cest tedy krátkých vzdáleností po městě, vychází z hlediska času, nákladů a emisí CO2 nejvýhodněji jízdní kolo.
Vnitroměstská cesta 4 km |
Jízdní kolo |
Veřejná doprava |
Osobní auto |
Pěšky |
Náklady |
9 Kč |
32 Kč |
29,8 Kč (15 Kč benzín + 14,8 amortizace vozidla) |
0 |
Potřebný čas |
14 minut |
26 minut |
23 minut |
49 minut |
Emise CO2 |
0 |
0,42 kg |
1,12 kg |
0 kg |
Zdroj: www.VCD.org
Pozn.: K době potřebné pro veřejnou dopravu je připočtena cesta na stanici a od ní, k cestě autem přístup k zaparkovanému vozidlu. Spotřeba auta je počítána při spotřebě 6,5 l/100 km při ceně benzínu 35 Kč/l, amortizace vozidla je započtena podle sazebníku pro rok 2012 3,7 Kč/km).
10. Jak do práce a do školy?
Už jste se setkali s pojmem „management mobility“? Výstupem je plán mobility, a systém opatření na podporu udržitelných druhů dopravy, které umožní dětem a učitelům dostat se do školy pěšky, na kole a veřejnou dopravou. Chcete se podívat, jak na to? Návod najdete na:
https://www.prazskematky.cz/bezpecne-cesty-do-skoly/skolni-plan-mobility/index.html
11. Zkusili jste pěšibus?
Pěšibus (chodící autobus) je skupina školních dětí, které jdou pěšky do školy nebo ze školy a jsou doprovázeny dvěma průvodci, obvykle rodiči ("řidič" vede a "průvodce" končí skupinu). Stejně jako tradiční autobus, pěší autobus má jízdní řád s určenou trasou, zastávkami a časovým plánem pro vyzvednutí jednotlivých dětí. V zahraniční jsou běžné – proč by to nešlo i u nás? Víc se můžete dozvědět z příručky Pražských matek https://www.prazskematky.cz/prilohy/knihovna/prirucka_Skolni_plan_mobility.pdf nebo na stránkách Nadace Partnerství: https://www.nadacepartnerstvi.cz/
12. Snižujte svou uhlíkovou stopu
Uhlíková stopa je suma vypuštěných skleníkových plynů v souvislosti s výrobou nějaké konkrétní věci. Může se týkat jedince, výrobku, služby nebo akce. Snižovat svoji uhlíkovou stopu můžeme mnoha různými způsoby. Základem je omezování plýtvání všeho druhu, neboli odpovědná spotřeba, což jednoduše znamená více přemýšlet o věcech, které spotřebováváme, používáme apod. Zkuste si spočítat svou uhlíkovou stopu. Kalkulačku najdete na https://kalkulacka.zmenaklimatu.cz/kalkulacka.html
13. Připravte se na nízkoemisní zóny
Nízkoemisní zóny vyhlašují města nebo území, která chtějí zlepšit kvalitu ovzduší a omezují proto vjezd automobilů, které nesplňují určité emisní limity. Tyto zóny fungují nebo se připravují v desítkách evropských měst (například jen v Německu byly v roce 2012 už vyhlášeny v 73 městech). O zřízení takové zóny uvažuje například Praha, Ostrava, Plzeň, Karlovy Vary nebo Klimkovice.
14. Zapojte se do projektu Bezpečné cesty do školy
Vozíte děti ke škole autem? Zkuste je podpořit, aby mohly bezpečně chodit samy pěšky nebo jezdit na kole. Zapojte svou školu do programu Bezpečné cesty do školy. Více se dozvíte na stránkách Pražských matek https://www.prazskematky.cz/bezpecne-cesty-do-skoly/o-programu/index.html (Praha) nebo v Nadaci Partnerství https://www.nadacepartnerstvi.cz/doprava/na-zelenou (program pro mimopražské oblasti).
15. Vyhýbejte se v autě žroutům energie
Většina doplňků v automobilu odněkud čerpá energii. Je to jednoduché: Čím víc zatěžujete generátor, tím větší je spotřeba benzínu nebo nafty. Jedná se zejména o zařízení typu: rozmrazovač zadního skla, klimatizace, ventilace a další přístroje jako jsou třeba autorádio, CD přehrávač atd. Největším žroutem energie je klimatizace, která při provozu ve městě dokáže zvýšit spotřebu až o 1,8 litru na 100 kilometrů. Jednoduché typy klimatizace zchladí přiváděný vzduch a žádané teploty dosahují příměsí vzduchu z vytápění. Není to ani ekonomické, natož ekologické. Lépe se osvědčují elektronicky automatické klimatizace řídící výkon kompresoru, který zajišťuje chlazení. Spotřeba se pohybuje mezi 0,36 až 0,49 l na 100 km.
Často se zapomíná na vytápění zadního skla. Za hodinu může spolykat deci paliva, což je při jízdě ve městě v přepočtu také ca 0,3 až 0,4 litru na 100 kilometrů.
Zdroj: ADAC
16. Pozor na odpařování paliva v automobilu
Víčko od nádrže vždy dobře utáhněte. Některé novější modely aut jsou vybaveny hermetickým uzávěrem, díky kterému se o to jejich majitelé nemusí starat. Ale většina vozidel nic takového nemá. Uzávěr nádrže se navíc může časem opotřebovat a způsobovat tak odpařování paliva. Podle odhadů kanadské společnosti Air Pur Ontario může nedoléhající víčko od nádrže způsobit ztrátu asi 50 až 100 litrů benzínu za rok.
17. Nevozte s sebou v autě zbytečnosti
Na úspory myslete dřív, než vyjedete. Spotřebu zvyšuje každý kilogram zátěže. Hrubé odhady říkají, že na 100 kg zbytečné zátěže spotřebujete navíc asi půl litru paliva. Zavazadla na střeše vozu jsou obzvlášť žíznivá. Tři jízdní kola na střeše mají takový aerodynamický odpor, že při rychlosti 100 km/h zvýší spotřebu až o 4 litry na 100 km. Aerodynamický odpor je ovlivněn tvarem karoserie vozu, zejména jeho čelní plochou. I prázdný držák na lyže zvyšuje spotřebu vozu střední kategorie přibližně o litr. Takže pokud jej zrovna nevyužíváte, je lepší ho nechat ve sklepě. Jezděte pokud možno s vytaženými bočními okénky, jízda se staženými okýnky zvyšuje odpor vzduchu a tím pádem má negativní vliv na spotřebu.
18. Věnujte pozornost technickému stavu vozidla
Pravidelně navštěvujte autoservis. Vozidlo v dobrém technickém stavu se správně seřízeným motorem má nižší spotřebu paliva a nižší emise. Navíc je jízda s ním bezpečnější a prevencí předcházíte případným vyšším nákladům na opravy závad způsobených špatnou údržbou.
19. Vyberte si pneumatiky s nízkým valivým odporem
Podle norem EU se od listopadu 2012 povinně označují pneumatiky osobních i nákladních vozidel energetickými štítky, které hodnotí valivý odpor, hlučnost a přilnavost za mokra. Valivý odpor se hodnotí na škále A až G a označuje sílu působící proti směru jízdy při točení pneumatiky. Rozdíl mezi nejlepším hodnocením „A“ a každým následujícím znamená zvýšení spotřeby paliva o 2,5 – 4,5 %, tedy cca 0,1 až 0,15 litrů paliva na 100 ujetých kilometrů navíc.
Například: Firma Michelin nabízí značku Energy Saver, která zaručuje snížení spotřeby až o 0,2 l/100 km v kombinovaném provozu a inzeruje emise CO2 nižší o 4 g/km. Zároveň prý takové obutí pro auto má delší životnost a zkracuje brzdnou dráhu na mokré vozovce až o 3 metry. Chcete vědět, jak energetické štítky vypadají?
Podívejte se na: https://www.novinky.cz/auto/281734-jak-cist-energeticke-stitky-na-pneumatikach.html
20. Dbejte na správný stav pneumatik
I správně nahuštěné pneumatiky přispívají ke snižování spotřeby paliva. Pravidelně kontrolujte tlak v pneumatikách. Tlak udržujte vždy na hodnotách předepsaných výrobcem pro plně naložené auto při vyšších rychlostech (podívejte se do technického průkazu). Lidsky řečeno, oželte komfort a raději se držte vyšších hodnot předepsaného rozmezí. Podhuštěná pneumatika nejen zhoršuje ovladatelnost vozidla a zhoršuje brzdění, ale především zvyšuje odpor a spotřebu paliva.
21. Vyhýbejte se jízdě na krátké vzdálenosti
Podle firmy Volkswagen spotřebovává vůz střední třídy krátce po startu kolem 30 až 40 litrů paliva na 100 km. Zhruba po jednom kilometru se odtokový vír v nádrži zmírňuje na zhruba 20 litrů. Teprve po čtyřech kilometrech dosáhne motor provozní teploty a spotřeba se normalizuje.
22. Šetřete motor
Motor se nejvíce opotřebovává při startu. Vůbec ale nepomáhá nastartovat a nechat motor běžet při volnoběhu. Nejšetrněji a nejrychleji dosáhne motor provozní teplotu, když se hned po startu rozjedete a pojedete úsporně. Při výměně oleje si vybírejte syntetické motorové oleje pro lehký chod, které mají lepší mazací vlastnosti, což snižuje opotřebení a spotřebu.
23. Rozjíždějte se plynule
Neváhejte se zařazením druhé rychlosti, na jedničku jeďte jen na vzdálenost délky vozidla. Doporučuje se přidat na dvojku plyn a nejpozději při otáčkách 2000/min. přeřadit na trojku a totéž při přechodu na další vyšší stupeň. Pokud se s přidaným plynem zrychlí z nízkých otáček a přeřadí, dosáhne se dokonalejšího spalování, které je příznivější z hlediska emisí i spotřeby než když se jemně zrychluje ve středních otáčkách. Mít zařazen co nejvyšší možný převodový stupeň je základní podmínkou pro úspory paliva.
24. Jezděte s rozmyslem
Spotřeba paliva je vysoká vždycky, když se rozjíždíte a přidáváte plyn. Snažte se předvídat situaci a soustřeďte se na stejnoměrnou jízdu. Jeďte uvolněně a snažte se málo přeřazovat. Udržujte si dostatečný odstup od vozidel před vámi – zpravidla tři sekundy. Pomáhá to vyrovnat nerovnoměrnosti v plynulé dopravě a zvyšuje to dopravní bezpečnost.
25. Jezděte v nízkých otáčkách
Přeřaďte na vyšší rychlostní stupeň nejpozději při otáčkách 2500 ot./min. Příliš vysoké otáčky zvyšují spotřebu paliva a emise hluku. Nízké otáčky pod optimem mají také nepříznivý vliv na spotřebu, ale v případě vysokých otáček je rozdíl ještě vyšší. Moderní motory to už celkem zvládají. Optimální otáčky jsou u zážehových (benzínových) motorů zpravidla vyšší než už vznětových (dieselové motory). České zdroje uvádějí jako optimální otáčky u benzínových motorů rozmezí od 2700 až 4500, zahraniční doporučení se pohybují kolem 2000 – 3000 ot./min. U vznětových jsou doporučené otáčky českých zdrojů kolem 2000 ot./min., v zahraničí se mluví již o 1500 ot./min.
26. Volte taková vozidlo, které bude odpovídat vaší potřebě
Uvědomte si, že malá auta jsou určená především do městského provozu. Při ve městě povolených rychlostech mají nízkou spotřebu a emise díky malému objemu motoru. Překvapit vás však může, že na dálnici se jejich spotřeba rapidně zvýší. Je tomu tak proto, že vzhledem k malému výkonu motoru musíte jet ve vysokých otáčkách. Tedy, pokud nechcete ohrožovat sebe a ostatní účastníky pomalou jízdou. Z tohoto pohledu jsou silnější, velkoobjemová auta ekonomičtější i ekologičtější.
27. Jezděte na co nejvyšší možný převodový stupeň, který Vaše auto zvládá
Tedy kdy motor běží klidně, bez cukání, vcelku tiše. V optimálních otáčkách můžeme na rovině přidáním plynu dostat motor celkem snadno do vyšších otáček, čili motor má dostatečný točivý moment a zároveň i dostatečnou rezervu výkonu a odezva na akceleraci je pružná.
28. Volte optimální rychlost při jízdě mimo město
Při rychlé jízdě mimo město, v rychlých jízdních pruzích a při předjíždění vám 2000 otáček za minutu nebude stačit. Ale samozřejmě i tady platí: Čím nižší otáčky a čím blíže rychlost jízdnímu optimu, tím nižší spotřeba. Automobilka Ford například uvádí, že při maximální rychlosti je spotřeba dvakrát tak velká jako když se auto jede na ¾ maximálního výkonu. Orientačně platí, že na silnicích 1. třídy se vyplatí jezdit kolem 80 km/h, na dálnicích je z hlediska spotřeby rozumná rychlost 120 km/h.
29. Motorem brzděte jen výjimečně
Nutnost zapojovat do brzdění motor je podle Dopravního klubu Německa mýtus z dob bubnových brzd. U starších vozidel s karburátorem je pak při brzdění motorem obsaženo ve výfukových plynech až desetkrát tolik rakovinotvorných uhlovodíků než při normální jízdě. Pravda, dnešní vozidla mají mnohem přesnější elektronicky řízené vstřikování paliva, přesto by se zařazení nižší rychlosti kvůli zpomalení vozidla mělo používat je v případě velkého spádu. Obvykle pro zpomalení z velké rychlosti stačí nechat zařazenou čtyřku nebo pětku a prostě sundat nohu z plynu.
30. Vypínejte motor
Pokud vidíte, že budete muset čekat na semaforech, u závor nebo v dopravní zácpě déle než 10 sekund, měli byste vypnout motor. Při následném startování nepřidávejte plyn.
31. Stará autobaterie patří do výkupu
Pořídili jste si do auta novou baterii a stará vám překáží? Staré baterie patří do výkupu – u některých zpracovatelů dostanete i zaplaceno a ještě vás může těšit, že jste se zachovali ekologicky. Výkup nabízejí nejenom Sběrné suroviny, ale celá řada firem, sdružených ve Svazu průmyslu druhotných surovin. Jistě ve svém okolí najdete firmu, která od vás baterii vykoupí. https://www.spds.cz/
32. Vyjetý olej i brzdová kapalina jsou nebezpečným odpadem, patří do sběrného dvora
Viděli jste v televizi následky havárií ropných tankerů? Pak je Vám jasné, že se staré oleje z provozu motorových vozidel a brzdové kapaliny nesmějí dostat do kanalizace nebo znečistit zeminu. Sběr motorových, převodových a mazacích olejů nebo brzdových kapalin nabízejí pro občany i firmy většinou zdarma sběrné dvory, které jsou schopny zajistit jejich ekologickou likvidaci.
33. Víte, kolik hodin musíte pracovat, abyste se svým autem mohli ujet sto kilometrů?
Spočítali jste si někdy, kolik hodin jste museli pracovat, abyste vydělali na provoz svého auta? Vlastník vozidla má tendenci počítat pouze cenu pohonných hmot. Na sto kilometrů si auto vezme pět litrů, takže když benzín stojí 35, sto kilometrů vyjde na 175 Kč a kilometr tedy 1,75 Kč. Řidič obvykle nevidí pořizovací cenu auta, povinné ručení, pojištění, zimní pneumatiky, dobu tankování, opravy a návštěvy servisu a spoustu dalších výdajů. Natož aby do ceny zahrnul čas, který péčí i o nový vůz musí strávit. Podívejte se na stránky car-sharingové společnosti www.autonapul.cz – uvidíte, jaká je opravdová cena za kilometr. Zahrnuje i tzv. fixní náklady, které vlastník vozu platí, aniž by ujel jediný kilometr.
34. Sdílejte auto s kolegy či sousedy
Jezdíte autem do práce podobnou trasou jako vás soused? Domluvte se, že se třeba vystřídáte a budete aspoň občas jezdit společně. Šetříte tím nejen vlastní kapsu – aspoň občas se o náklady na cestu můžete podělit, což se v době rostoucích cen pohonných hmot určitě hodí. Ale šetříte i životní prostředí všech, kteří bydlí poblíž vaší trasy.
35. Snižte náklady na cestu díky spolujízdě
Využijte cesty nevytíženým vozem někoho jiného. Organizovaný autostop, který jízdu zprostředkovává, odstraňuje anonymitu i nedůstojné postávání u silnice a dává záruky jak cestujícímu, tak i řidiči. V České republice jej organizuje Centrum pro spolujízdu. www.centrumprospolujizdu.cz. Řidič dostává část nákladů na cestu, které by stejně platil, a spolujezdec možnost dopravit se kam potřebuje levněji než autobusem, vlakem nebo vlastním či vypůjčeným vozem.
36. Kam to jde, cestujte raději vlakem než letadlem
Při dopravě na velké vzdálenosti nemá letadlo reálnou alternativu. Na kratší vzdálenosti je ale železnice mnohdy rychlejší a hlavně mnohem šetrnější vůči životnímu prostředí. Problémem nejsou ani tak emise CO2, byť v Evropské unii stouply za posledních 15 let cca o 70 %. Emise oxidu uhličitého přispívají ke změně klimatu, ale nejsou toxické. Problémem jsou i škodliviny, které při spalování kerosinu vznikají: Oxidy dusíku, oxid uhelnatý, uhlovodíky a saze. Letadla ve velkých výškách tvoří kondenzační stopy, které přispívají ke globálnímu oteplování a jejichž vliv není ještě dostatečně prozkoumán. Letiště se také musejí vypořádat se znečišťováním vod rozmrazovacími látkami a dalšími problémy, které provozování letiště způsobuje. Kromě emisí škodlivina a ovlivnění klimatu přináší letecký provoz i velké hlukové zatížení zejména pro obyvatele, kteří bydlí v blízkosti letiště.
Tipy:
- na vzdálenost do 700 km dejte přednost vlaku,
- berte si do letadla co nejméně zavazadel – ušetříte pohonné hmoty,
- na letiště jeďte veřejnou dopravou,
- přispějte na opatření, která snižují dopady na životní prostředí, tzv. Carbon offset.
37. Carbon offsetting – cesta jak negativní vlivy dopravy kompenzovat
Pokud není možné se negativním vlivům dopravy vyhnout, mohou cestující dopady negativní vlivy své cesty kompenzovat. Mohou využít tzv. carbon offsetting – tedy odvést malé procento z ceny letu nebo své cesty do fondu, z něhož se platí kompenzační opatření. Shromážděné prostředky jsou využívány na projekty, které snižují emise skleníkových plynů (oxidu uhličitého, metanu, oxidu dusičitého a dalších) do atmosféry a zmírňují dopady jejich emisí na atmosféru (např. na výsadbu stromů, obnovu pralesa, nákup solárních panelů nebo jsou použity v sociálních a zdravotních programech zemí třetího světa. Chcete se dozvědět víc? Podívejte se na https://cs.wikipedia.org/wiki/Karbonov%C3%BD_offset
38. Víte, co váš motor snese?
Máte dieselový motor? A využíváte bionaftu? Bionafta se svými vlastnostmi velmi podobá klasickým fosilním palivům a je možné ji s nimi mísit. Výhodou bionafty je vysoká mazací schopnost, nižší obsah síry, nízké emise a nezávislost na klasických zdrojích ropy. Výrobci automobilů poskytují obvykle záruku na motory, pokud se v nich spaluje nafta s příměsí bionafty mezi 5 – 30 %. Automobilky Volkswagen a Scania umožňují dokonce využívat 100% bionaftu. Firma Citroën uvádí, že při používání bionafty B30 se emise CO2 snižují o 18 % a emise prachových částic o 22 %.
39. Šlápni na plyn: Pohon na CNG šetří životní prostředí i náklady
Stlačený zemní plyn (CNG – compressed natural gas) má stejné složení jako bioplyn a jako motorové palivo poměrně velký potenciál. Jedná se o čisté palivo a jeho použití je v současnosti již technologicky zvládnuto. Výhody CNG jsou zřejmé – vniká méně emisí, především oxidů dusíku a pevných částic, platíte méně za palivo (ve srovnání s benzínem vychází CNG o cca 50 % levněji na provozních nákladech, při srovnání s naftou se uváděla úspora cca 35 %). Obsah nádrže se vám neodpaří ani vám jej nikdo nepřečerpá k sobě, motor má plynulejší chod a jako uživatelé oceníte přibližně o polovinu nižší hlučnost. Chcete si vyzkoušet plynové vozidlo? Propagační půjčovnu vozidel na CNG provozuje např. Pražská plynárenská, a.s.
Informace o síti čerpacích stanic najdete na https://www.cng.cz/cs/interaktivni-mapa/
40. Vyzkoušejte si turistické trasy označené QR kódy
Zabavíte svou omladinu a možná, že je příště snáze dostanete od počítače a na výlet s vámi se budou i těšit! Inspiraci hledejte na internetu např. https://pamatky-jinak.webnode.cz/news/vyuziti-modernich-2d-carovych-kodu-qr-code-pro-rozvoj-turistiky-s-vyuzitim-mobilnich-technologii-a-internetu-zamerene-na-geologicky-vyznamne-lokality-chko-ceskeho-stredohori-/.
41. Máte zastání při překračování hlukových limitů
Pokud máte pocit, že ve vaší lokalitě dochází k překračování povolených hlukových limitů, obraťte se na Krajské hygienické stanice, které provádí kontrolu dodržování limitů. Limity hluku jsou stanoveny nařízením vlády č.148/2006 Sb. (https://hluk.eps.cz/hluk/limity/#limity).
42. Rady jak ušetřit palivo najdete na internetu
Na internetu najdete mnoho rad jak ušetřit palivo při svých jízdách, příkladem mohou být stránky společnosti Shell (https://www.shell.cz/products-services/on-the-road/fuels/fuelsave-tpkg/tips.html?utm_source=Google&utm_medium=cpc&utm_content=GDN&utm_campaign=Fuelsave_cz_retail&gclid=CNa6tIKR6rQCFUId3godBW4Avw).