Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Stavební a demoličníodpady

 

Malý Jiříkov proti Goliáši: Jak se obec ubránila odpadové mafii?
Redakce OF

Polemika: Odpad za hranou zákona: Jak zastavit a potírat nelegální činnost?
Redakce OF

Chráněná území nejsou jen národní parky
Lucie Záhorová

Druhá šance pro plastová okna s projektem REWINDOW
Marek Ryba

Lidl podporuje zálohování: Za dva roky bylo vráceno více než 820 tisíc nápojových obalů
Redakce OF

Cirkulární audity pomůžou s konkurenceschopností
Redakce OF

Jaké výzvy a příležitosti skýtá cirkulární ekonomika ve stavebnictví?
Redakce OF

Výseč pohledu POH na stavební a demoliční odpady
Redakce OF

Jak se od 1. 1. 2025 dotknou nové evidenční povinnosti nakládání se stavebními a demoličními odpady?
Markéta Miklasová

Recyklace stavebních a demoličních odpadů má budoucnost
Kateřina Březová

Z recyklace noční můra! Plánované zařízení ve vrábečské pískovně čelí odporu místních obyvatel
Michal Kocán

Probudí ukrajinská válka o vlastní zdroje kritických surovin i českou vládu?
Bohumil Beneš

Polemika: Kdy se dekonstrukce ve stavebnictví promění v nový standard?
Redakce OF

Možnosti využití upraveného recyklovaného obalového skla a dalších materiálů v cementových kompozitech nebo betonech
Zdeněk Prošek, Aleš Palička a Pavel Tesárek

Ekotoxikologické hodnocení stavebních a demoličních odpadů
Klára A. Mocová, Magdaléna Dibdiaková a Eliška Sochorová

Využití betonového a cihelného recyklátu jako náhrady kameniva v betonové směsi
René Čechmánek, Ivana Chromková a Lenka Vavrušková

Elektrárna Battersea: Technická dokonalost při revitalizaci ikonického brownfieldu
Redakce OF

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
29.4. iKURZ: Evidence kovových odpadů v roce 2025 aneb co je v oblasti nakládání s kovy nového
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
13.5. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 13.05., 14.05., 15.05. 2025
14.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVII
13.-14.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
20.5. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
20.5. Bioplyn a legislativa 2025
19.-21.5. Vápno cement ekologie
22.5. Odpady v podnikové ekologii
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
29.5. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
3.6. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
12.6. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
Říjen    
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

22.01.2015 15:28

ČAOH: Změny v odpadovém hospodářství musí mít co nejmenší dopad na občany

Vláda před Vánoci schválila Plán odpadového hospodářství, který Ministerstvo životního prostředí předložilo, aniž by byly s dostatečným předstihem známy a projednány jeho ekonomické dopady na občany a firmy. Česká asociace odpadového hospodářství (ČAOH), která s navrhovaným razantním zdražením dlouhodobě nesouhlasí, dnes představila své vlastní řešení a upozornila na nedostatky ekonomické analýzy.

„Ministerstvo životního prostředí nedodrželo svůj slib a neposkytlo před projednáním na vládě odborné veřejnosti k posouzení ekonomickou analýzu Plánu odpadového hospodářství. I přes to a přes dlouhodobou kritiku byl dokument schválen, aniž by proběhla elementární diskuze nad dopady navrhovaného zdražení. Nedovedu si představit firmu, která by si vytvořila desetiletou strategii a schválila ji, aniž by předtím byly prodiskutovány její ekonomické souvislosti. Náš stát to bohužel udělal, a pokud nechceme hazardovat se zbytečným zatížením peněženek občanů, je třeba to napravit. Ministerstvo navrhuje zvýšení skládkového poplatku o 100 % v roce 2020, a dokonce o 200 % v roce 2024, což bude znamenat zdražení na 1 000 a 1 500 Kč. Podle zkušeností recyklačních firem by přitom pro podporu recyklace a většího třídění stačilo navýšit poplatek každé tři roky o 100 korun, tak aby konečná částka v roce 2020 dosáhla 700 Kč. To by jednoznačně vedlo k omezení skládkování, aniž by občané a firmy museli platit citelně více, a vytvořilo by to prostor pro splnění cílů EU týkajících se recyklace,“ říká Petr Havelka, výkonný ředitel ČAOH.

Množství skládkovaného odpadu stále klesá, a to i bez toho, aby v posledních letech došlo ke zvýšení poplatku za skládkování. Za posledních 5 let pokleslo množství skládkovaných odpadů o 1 000 000 tun a i nadále se snižuje. Česká republika by se podle ČAOH měla více zaměřit na materiálové využití, recyklaci a úpravy odpadů, jak to požaduje také Evropská unie. Navrhované zvýšení skládkového poplatku pouze uvolní cestu novým spalovnám, které představují nejdražší způsob nakládaní s odpady a které s ohledem na vysoké cíle Evropské unie v oblasti recyklace rozhodně nejsou aktuálním trendem.

„ČR se musí rozhodnout, zda chce své odpady třídit, recyklovat a upravovat pro další způsoby využití, včetně toho energetického, nebo zda chce celý obsah černých popelnic bez další úpravy pálit v mamutích spalovnách. Aktuální text POH a jeho ekonomická analýza ukazují na zásadní tlak na variantu spaloven. U té je však třeba občanům pravdivě sdělit, že jde o nejdražší a dlouhodobě neměnný, a tedy neflexibilní způsob, jak s odpady naložit, a že náklady ponesou právě oni. Třídění, recyklace a úprava odpadů je jednoznačně levnější cestou, která navíc podporuje zaměstnanost a tržní prostředí a EU ji preferuje. Jak se tedy ČR rozhodne a kolik to bude občany skutečně stát?“ ptá se Petr Havelka.

 

Na co se můžete těšit?

„Na kávě v CEMC“ - je nový diskusní pořad věnovaný aktuálním tématům životního prostředí a to především odpadům. První natáčení proběhlo 16. ledna na téma – nový zákon o odpadech a plán odpadového hospodářství ČR. Pozvání do studia přijali: Petr Havelka (Česká asociace odpadového hospodářství), Pavla Finfrlová (EKOS Hradec Králové, a. s.) a Richard Blahut (Sdružení veřejně prospěšných služeb). Pořad moderuje šéfredaktor ODPADOVÉHO FÓRA Pavel Mohrmann. Video záznam pořadu bude dostupný na portále Tretiruka.cz.


 

 

22.01.2015 10:54

EBA usiluje o zprůhlednění pravidel pro nakládání s digestátem

Pravidla pro nakládání s digestátem nejsou v Evropské unii jednotná, a to ať z pohledu zařazování digestátu mezi odpady, tak z pohledu legislativy k hnojivům či nitrátové směrnice*. Například v České republice není digestát odpadem. Evropské bioplynové asociace (EBA) proto vydala koncem loňského roku řadu dokumentů, kterými se snaží vyprovokovat diskusi a legislativní procesy ke sjednocení přístupů v jednotlivých členských zemích EU. Nyní jsou k dispozici díky projektu Optimalizace použití digestátu na zemědělskou půdu ve vztahu k efektivnímu využití živin a ochraně půdy a vody (TAČR Alfa) také české odborné veřejnosti.

 

* započítávání dusíku v digestátu do celkového limitu stanoveného na 170 kg N / ha / rok

 

Dokumenty ke stažení:

22.01.2015 10:23

K ohlašování do IRZ lze využít příručku z loňska

Aktualizovaná Příručka pro ohlašování do IRZ za rok 2014 se momentálně dokončuje a bude k dispozici později, než tomu bylo v předchozím roce. Vzhledem ke skutečnosti, že v roce 2014 neproběhla žádná změna právních předpisů se vztahem k IRZ, lze se nadále řídit i Příručkou pro ohlašování do IRZ za rok 2013, která je k dispozici ZDE. O dostupnosti aktualizované Příručky Vás budeme informovat.

 

 

Zdroj: IRZ

22.01.2015 05:57

iDNES: Kvůli těžbě uhlí by se zbourala pětina Horního Jiřetína

Minulý týden představené návrhy na prolomení limitů těžby uhlí na severu Čech by vedly ke zbourání 170 domů. To je zhruba pětina Horního Jiřetína na Mostecku, v jehož sousedství se nachází lom ČSA. Ono „malé“ prolomení u velkolomu ČSA by ale na rozdíl od dolu Bílina, kde posunutí hranice pro těžbu neohrožuje žádná sídla, mělo dalekosáhlé následky. Ve středu to MF DNES potvrdil Miroslav Kynčl z tiskového odboru ministerstva průmyslu a obchodu. Ministr průmyslu Jan Mládek chce vládě v březnu navrhnout dvě varianty prolomení limitů těžby uhlí na severu Čech. Více ZDE

 

 

AVÍZO: Tisková konference ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka k tématu úpravy těžebních limitů se uskuteční v pátek 23. ledna 2015 ve 13 hodin

 

¨

 

Související rozhovor:

Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek byl v pondělí 19.1.2015 hostem Martina Veselovského na DVTV.cz. Tématem rozhovoru bylo možné prolomení limitů na dolech Bílina a ČSA. Videozáznam rozhovoru naleznete ZDE

 

 

Zdroj: iDNES.cz

 

21.01.2015 18:34

Na "sběrače" kovů si má posvítit malá Kobra, plánuje MŽP

Ministr životního prostředí Richard Brabec chce zřídit speciální tým, který se bude zabývat krádežemi kovů a další kriminalitou v odpadech. Pokud by řešil organizovaný zločin, spolupracoval by se zvláštním daňovým útvarem Kobra. Jednotka by měla působit při České inspekci životního prostředí a pracovat napříč dalšími resorty - ministerstvy vnitra, financí i průmyslu. Cílem "malé Kobry", jak se týmu pracovně přezdívá, má být podle Brabce významné omezení krádeže kovů a s nimi spojených možných milionových daňových úniků. MŽP chce předložit v únoru vládě i materiál, jenž by měl ukázat na další opatření, která mají pomoci výrazně omezit krádeže kovů. Pomoct proti krádežím kovům by měla i nová vyhláška, podle které zřejmě od 1. března lidé dostanou za odevzdaný kovošrot zaplaceno pouze bezhotovostně.

 

Zdroj: ČeskéNoviny.cz

21.01.2015 18:28

Nevládky podaly žalobu kvůli dostavbě Temelína

Sdružení Jihočeské matky, Občanská iniciativa pro ochranu životního prostředí a hnutí Calla podaly ke správnímu soudu žalobu na rozhodnutí Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB) kvůli dostavbě nových reaktorů v Temelíně. Žaloba stojí na třech bodech. Kromě postupu při procesu posuzování vlivu na životní prostředí ji tvoří stanovisko, že připomínky podané nevládními organizacemi v rámci EIA byly vyhodnoceny formálně. A dalším bodem jsou rozpory postupu SÚJB při řízení se správním řádem. 

 

 

Zdroj: ČTK

 

21.01.2015 15:34

Novely zákona o odpadech z pohledu vodohospodářů

Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR dnes uspořádalo setkání s novináři „Posezení nad vodou“. Hlavní témata tiskové konference byly ceny vodného a stočného v roce 2015 a predikce vývoje cen v následujících letech ale především rizika připravované novely zákona o odpadech. A to konkrétně problematika odpadních vod z bezodtokových jímek a protipovodňová prevence – údržba průtočnosti koryt vodních toků, sedimenty z koryt toků a rybníků.

 

Bezodtokové jímky

V návrhu zákona o odpadech je i novelizace § 2 odst. 1a) zákona, která rozvádí vyloučení odpadních vod z působnosti zákona pouze „v rozsahu, ve kterém se na ně vztahují jiné právní předpisy“. Tento návrh ovšem přináší určité problémy, neboť ani vodní zákon ani zákon o vodovodech a kanalizacích svým rozsahem nepokrývají některé specifické činnosti, ke kterým dochází při nakládání s odpadními vodami jako je např. shromažďování mimo nepropustné jímky, transport na čistírny odpadních vod či vypouštění do k tomu určených míst kanalizační sítě. Více ZDE

 

Protipovodňová prevence

Výrazné zvýšení nákladů při těžbě sedimentů z vodních nádrží a koryt vodních toků, zhoršení kvality zemědělské půdy a nárůst rizika povodní  - to jsou, podle názoru Svazu vodního hospodářství ČR a státních podniků Povodí, rizika, která by mohla nastat při slepé a formální aplikaci Směrnice Evropské komise a Rady 98/2008 o odpadech do připravované novely zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech. Po včerejším jednání na Ministerstvu životního prostředí se rýsuje dohoda…více ZDE

 

Na co se můžete těšit?

Problematika odpadních vod a zákona o odpadech bylo také téma nového diskuzního pořadu Na kávě v CEMC, který se bude věnovat aktuálním problémům v oblasti životního prostředí a to především odpadům.

První natáčení se uskutečnilo 16. ledna 2015 na téma – nový zákon o odpadech a plán odpadového hospodářství ČR. Pozvání do studia přijali: Petr Havelka (Česká asociace odpadového hospodářství), Pavla Finfrlová (EKOS Hradec Králové, a. s.) a Richard Blahut (Sdružení veřejně prospěšných služeb).

Pořad moderuje šéfredaktor ODPADOVÉHO FÓRA Pavel Mohrmann. Videozáznam pořadu bude již brzy dostupný na portále Tretiruka.cz.

 

Čtěte také:

Novela o odpadech působí komplikace lidem bez kanalizace (ČTK, 21.1.2015)

ČAOH podporuje kritické stanovisko SOVAK k aktuální novele zákona o odpadech (ČAOH, 21.1.2015)

21.01.2015 15:00

ZPĚTNÝ ODBĚR BATERIÍ PO ELEKTRONOVELE

Elektronovela zákona o odpadech, která zavádí v České republice do praxe nové požadavky evropské směrnice, začala platit 1. října 2014. Jde vlastně o zákon č. 184/2014 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech. Přináší tato elektronovela nějaké změny i pro systém zpětného odběru baterií? Více ZDE

 

 

21.01.2015 13:01

Odhad plynařů: 150 CNG stanic během příštích dvou let, první LNG se otevře v roce 2016

Během posledního roku se v ČR otevřelo tolik CNG veřejných stanic, kolik dříve bylo otevřeno za celých 5 let. Loni přibylo 26 veřejných CNG stanic. Řidiči tak mají už k dipozici celkem 75 stanic a další se otevřou. „Během příštích 2 let přibudou další stanice, a tak se dostaneme na 150 stanic na stlačený zemní plyn CNG a v roce 2016 už budou v ČR otevřeny i první LNG stanice na zkapalněný zemní plyn,“ uvedl Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu (ČPS). Více ZDE

 

 

21.01.2015 08:35

Rdousící efekt při solárním odvodu nemůže být zkoumán v řízení o stížnosti na postup plátce daně

Ústavní soud zamítl ústavní stížnost společnosti PT Energetická s.r.o., která provozuje fotovoltaickou elektrárnu na Lounsku. Firma tvrdila, že jí takzvaný solární odvod způsobil vážné hospodářské problémy a že jí soudy neposkytly přiměřenou ochranu. Podle soudu napadenými rozhodnutími správních soudů nedošlo k porušení ústavně zaručených práv stěžovatele. Ústavní soud tak dospěl, stejně jako Nejvyšší správní soud k závěru, že v řízení o stížnosti na postup plátce daně může správce daně přezkoumat postup plátce daně pouze z hlediska dodržení zákonných ustanovení. V případě solárního odvodu, proto může jen posoudit, zda při jeho srážce byla dodržena ustanovení zákona o podpoře využívání obnovitelných zdrojů. V tomto řízení proto není dán procesní prostor pro zvážení toho, zda tento odvod vůči plátci daně nevyvolává tzv. rdousící efekt. Více ZDE

21.01.2015 08:22

Mezinárodní konference k environmentálním vědám a rozvoji

Šestý ročník Mezinárodní konference k environmentálním vědám a rozvoji (International Conference on Environmental Science and Development - ICESD 2015) se uskuteční ve dnech 14. – 15. února 2015 v Amsterdamu (Nizozemsko). Akce je určena pro odborníky z akademické a průmyslové sféry, kteří se zabývají environmentalistikou. Jejím cílem je podpořit výzkum a rozvojové aktivity v daném odvětví prostřednictvím sdílení vědeckých poznatků a navazování nových partnerství. Více informací naleznete na stránkách konference.

 

 

Zdroj: CZELO - Česká styčná kancelář pro výzkum, vývoj a inovace

21.01.2015 07:47

Aktualizace Státní energetické koncepce ČR ke stažení

Aktualizace Státní energetické koncepce České republiky byla předložena na schůzi vlády ČR dne 22. prosince 2014. V jejím projednávání bude vláda pokračovat v polovině února 2015. Hlavním posláním koncepce je zajistit spolehlivou, bezpečnou a k životnímu prostředí šetrnou dodávku energie pro potřeby obyvatelstva a ekonomiky ČR, a to za konkurenceschopné a přijatelné ceny za standardních podmínek. Současně musí zabezpečit nepřerušené dodávky energie v krizových situacích v rozsahu nezbytném pro fungování nejdůležitějších složek státu a přežití obyvatelstva. Dlouhodobou vizí energetiky ČR je spolehlivé, cenově dostupné a dlouhodobě udržitelné zásobování domácností i hospodářství energií. Takto vymezená vize je shrnuta v trojici vrcholových strategických cílů energetiky ČR, těmi jsou bezpečnost – konkurenceschopnost – udržitelnost.

 

Související článek:

Národní akční plán rozvoje jaderné energetiky v České republice (19.1.2015)

Vláda se vrátí k energetické koncepci v únoru (23.12.2014)


Dokument ke stažení:

SEK ČR

 

 

20.01.2015 09:26

Bezodpadové a bezemisní zpracování bioodpadů uspělo na mezinárodním poli

Zlínská společnost Biouhel v pondělí uspěla v mezinárodní soutěži Quality Innovation of the Year, která hodnotí originalitu, přínos a kvalitu nových projektů. Vítězství v kategorii „Mikro-podniky, potenciální inovace“ si připsala za karbonizaci biologicky rozložitelných materiálů s využitím odpadního tepla. Podnik bezodpadově a bezemisně zpracovává problematické bioodpady tak, aby mohly být uplatněny v zemědělství a průmyslu. Soutěž Quality Innovation of the Year je od roku 2007 pořádána pod záštitou finského prezidenta a Evropské organizace pro kvalitu.

 

 

Zdroj: Novinky.cz

20.01.2015 07:49

Rozhovor Deníku s ministrem Brabcem o kontrole domácích topenišť, NZÚ a kotlíkových dotací

"Kontrolu toho, čím topíme, připravovaly už minulé vlády. My jsme tu myšlenku vrátili do hry, ale s úpravou. Chceme i po debatě s ústavními právníky nastavit systém jasných podmínek, kdy by při opakovaném porušování kontrola mohla přijít." uvedl ministr životního prostředí Richard Brabec v rozhovoru pro DENÍK. Na otázku, kdy by takové kontroly lokálního topení mohly dostat oporu v zákoně ministra odpovědě, že tato možnost bude součástí novely zákona o ochraně ovzduší, která by měla vstoupit v platnost v průběhu příštího roku. Ministr dále hovořil o dotačním programu Nová zelená úsporám a kotlíkových dotací.

 

Zanedlouho oslavíte rok ve funkci. Už jste si zvykl na to, že nejste ředitelem chemičky, ale musíte hájit i ten nejposlednější strom v lese? Nelitujete toho, že jste opustil byznys?

Byl to hodně rušný rok a strašně rychle utekl. Naivně jsem si myslel, že už nemohu mít větší fofr, než když jsem kdysi pracoval pro Andreje Babiše, který je hodně náročný šéf. Tohle je ale ještě náročnější, časově i psychicky. Zjistil jsem několik věcí. Především jsem přesvědčen, že ministerstvo opravdu lze řídit jako firmu. Dokonce si myslím, že už jsme to prokázali, čehož příkladem je, že se nám podařilo krizovým řízením zachránit spoustu evropských miliard, které mohly být investovány do stovek užitečných projektů pro zlepšení životního prostředí.

 

Kolik peněz jste zachránili?

Z pozice nejhoršího operačního programu, kde hrozila ztráta 13 miliard korun loni a pěti miliard letos a kde každý další den nečinnosti nás stál 60 milionů korun, se to podařilo stáhnout na nulu a peníze vyčerpáme. Jsem na to pyšný a vděčný všem lidem, kteří se na tom podíleli. Podařilo se to proto, že stejně jako ve firmě vyberete ty správné lidi a vytvoříte jim podmínky, aby mohli pracovat a aby si vybrali další lidi. Pak si stanovíte priority, zavelíte a jedete. Je to vlastně docela jednoduché, když takové lidi najdete. V tom se to od firmy neliší.

 

V čem je naopak rozdíl?

S čím nelze tak moc dělat, jsou zákonné lhůty všech legislativních procesů. Ty moc nezkrátíte, než se ta kolečka takříkajíc rozjedou, je to hrozně pomalé. Jsou tady různá připomínková řízení, každý se k věcem vyjadřuje. To je to, s čím manažeři z běžných firem mají problémy. Ne že by to bylo špatně, často dostanete zajímavou zpětnou vazbu, ale ve fabrice byste to vyřešil za pár dní. Samozřejmě ale nelituji, že jsem do toho šel. Je to hrozně zajímavá práce a snad nebudu moc nafoukaný, když řeknu, že se nám už pár věcí povedlo.

 

Takže se to dlouho táhne i při aplikaci hesla „řídím stát jako firmu“?

I přes manažerský přístup jsem stále nespokojen, jak všechno dlouho trvá, a to při vší úctě k celému aparátu, protože je řada věcí, které nezáleží na vás. Navíc mnozí lidé mají z minulosti tendenci si vše nechat podepisovat od deseti dalších lidí, aby měli alibi, kdyby nastal průšvih... Známe přece řadu případů, kdy jsou nakonec stíháni úředníci, kteří něco podepsali, přestože jim to pravděpodobně přišlo rozkazem jako politické zadání. Toho já se na základě zkušenosti z firem nebojím – vzít odpovědnost na sebe, včetně toho, že pak ty následky jdou za vámi. Musím ale říci, že jsem na ministerstvu i v resortních organizacích našel spoustu schopných lidí, hlavně na úrovni středního managementu. Jenom je potřeba je polít živou vodou, dát jim kompetenci, vzít je do debaty, ale také naučit je převzít odpovědnost, tak jak je to normální ve firmě. A to platí již od úrovně referentů, kteří se musejí naučit ručit za svou práci a nepočítat s tím, že nad nimi je deset lidí, kteří na případnou chybu přijdou. Když mi dají třeba na stůl návrh dopisu ministra a jsou v něm pravopisné chyby, což se bohužel pořád občas stává, tak si mě nepřejte vidět a slyšet...

 

V poslední době lidé vnímají MŽP jako ministerstvo, přes které proudí miliardy dotací na úspory energií v domácnostech, nejčastěji přes program Nová zelená úsporám. Už víte, jak bude vypadat v letošním roce?

Především musím říci, že program NZÚ je zdařilý, přebrali jsme ho od předchozích vlád a chceme ho dál rozvíjet. Nechceme ale skákat ode zdi ke zdi, jak se to dělo v minulosti. Žadatelé chtějí právem předem vědět, jaké budou dlouhodobé podmínky, a nesmí to být každý rok úplně jinak. Na minulý rok jsme měli alokaci pro NZÚ 1,9 miliardy korun, vyčerpalo se zhruba 1,4 miliardy korun. Zbytek, řádově 500 milionů korun, by se měl přelít do letošního roku a celková alokace na letošní rok bude přibližně miliarda a sto milionů, tedy menší než loni. Důvod je takový, že do Nové zelené úsporám plynou peníze z výnosů aukcí emisních povolenek. Minulý rok byla cena povolenek nízká, nyní ale roste, momentálně je asi na sedmi eurech a pro další roky doufáme, že se nám podaří částku v NZÚ navýšit. Pro rok 2016 zatím počítáme s částkou 1,5 miliardy korun, a v roce 2017 dokonce až 2,8 miliardy korun. To by nám mělo umožnit uspokojit větší počet žádostí.

 

Změní se nějak systém žádání o dotace pro majitele rodinných domů?

Především chceme výrazně zjednodušit a zkrátit administraci projektu, kterým lidé o dotaci žádají. Nově umožníme, aby lidé mohli žádat peníze jen na dílčí opatření, například jen na zateplení fasády, výměnu oken nebo třeba výměnu kotle. Už nebude podmínkou pro dotaci, aby se dělala kombinace několika úsporných opatření. To by mělo oslovit i lidi, kteří neměli finanční prostředky na nějaké komplexní přestavby, a proto nepožádali o dotaci. Nyní mohou dělat i menší investice, pokud splní kritéria energetických úspor. Od letoška by se měl snížit počet papírů, které se přikládají, a zkrátí se i lhůty. Žadatel se do tří týdnů po podání elektronické žádosti dozví, zda byla žádost schválena, nebo je třeba něco doplnit. Další zásadní změna je, že pokud žadatel zrealizuje projekt a zašle všechny dokumenty, do tří týdnů budou vyplaceny peníze. To dříve trvalo i několik měsíců.

 

Zavádíte tedy jakési „pravidlo tří týdnů“?

Ano, budou to tři plus tři týdny. Jde o zásadní zkrácení. Vedle toho přijde i další změna. Přestane být závazný seznam dodavatelských firem, ze kterého až dosud museli lidé žádající o dotaci povinně vybírat. Stejně jako v případě seznamu doporučených materiálů a výrobků. Oba tyto seznamy budou nově pouze inspirativní, nikoliv povinné. Jsme přesvědčeni, že takový krok omezí byrokracii, která tu byla.

 

Jak to bude s projektanty? Lidé si stěžovali, že energetických auditorů, kteří museli žádost podat, je málo. Jde zhruba o čtyři stovky auditorů na celou republiku.

Ten systém byl skutečně kritizován, auditorů je málo a byli zahlceni. Nyní se připravuje legislativní novela, která by měla seznam projektantů doplnit o další oprávněné osoby, takzvané energetické specialisty, kterých je více než auditorů a kteří budou moci žádosti rovněž zpracovávat. Když to shrnu, program Nová zelená úsporám by měl být daleko přívětivější k zájemcům o dotace a také rychlejší.

 

Dnes můžete v rámci Nové zelené úsporám získat dotace od 20 až do 600 tisíc. Budou se nějak měnit cifry konkrétních dotací? Kdy vyhlásíte první výzvu?

Nepředpokládáme žádné zásadnější změny proti situaci, která byla v loňském roce. Pokud jde o termín, vše směřuje k tomu, že bychom NZÚ pro rok 2015 měli vyhlásit 1. dubna. Tento termín by měl platit pro rodinné domy, pokud jde o bytové domy, jejichž úspory by se letos v rámci NZÚ měly také financovat, tam bude situace o něco složitější. Musíme celou věc koordinovat s ministerstvem pro místní rozvoj, protože oni jsou správci dalších programů pro bytové domy. Navíc z „naší“ Zelené úsporám půjde dle stávající legislativy financovat jen opravy bytových domů v Praze, zbytek ČR bude realizován z programů MMR, jako jsou program Panel či Jessica. Děláme vše pro to, abychom v rámci NZÚ rozjeli financování bytových domů rovněž od 1. dubna, ale může to být i později. Sám bych to odhadl na měsíční skluz proti rodinným domům.

 

Sourozencem Nové zelené úsporám jsou takzvané kotlíkové dotace, které platí stát a polovinu peněz k nim musejí doplnit kraje. Kolik krajů se letos připojí?

V této chvíli ještě nové žádosti krajů nemáme, dobíhají kotlíkové dotace z minulého roku. Těch výzev bylo zatím dohromady 12, přičemž nejaktivnější byl logicky Moravskoslezský kraj. Pro nás je ale téma kvality ovzduší zásadní problém a chceme udělat maximum, aby lidé dýchali čistší vzduch, což se týká především nejvíc zatížených regionů (Moravskoslezský a Ústecký kraj), ale obecně i mnoha větších měst. Za opravdu revoluční plán považuji, že jsme si v rámci Operačního programu Životní prostředí pro roky 2014 až 2020 vyjednali samostatných devět miliard korun, které by měly sloužit jako dotace na výměnu nevyhovujících kotlů, ta částka by zhruba mohla pokrýt asi sto tisíc nových kotlů. To je řádově víc, než se podařilo dosud pomocí kotlíkových dotací. Ty zajistily při investici asi 500 milionů korun výměnu šesti až sedmi tisíc nových lokálních topenišť.

 

Jaké budou nároky na peníze z evropské kasy?

Chceme ten systém nastavit tak, aby dotace pro domácnost byla minimálně v takové výši, jakou dnes nabízejí naše národní kotlíkové dotace. Možná bude o něco vyšší, ovšem to momentálně ještě počítáme. Protože jde o program Evropské komise, tak si nastavuje vlastní a tvrdší pravidla, než máme my. Zatímco u nás jsme akceptovali výměny kotlů za lepší, s emisní třídou 4 nebo 5, tak zatím to podle jednání s EK to vypadá, že Brusel bude ochoten poskytnout peníze jen na kotle nejvyšší, tedy 5. třídy.

 

Ty jsou samozřejmě nejvíce ekologické, ale také nejdražší.

Zatím je vše ještě v jednání. Evropská komise zpočátku vůbec neslyšela na to, že chceme dát dotace na uhelné kotle a platit lidem výměnu starých uhelných kotlů za nové uhelné, byť nesrovnatelně modernější a hlavně ekologičtější. Preferovali pouze kotle na biomasu či plynové kotle. Argumentujeme tím, že uhelné kotle 5. třídy naprosto dramaticky sníží obsah prachových částic, které nám dnes starými kotli unikají do ovzduší a jsou velkými zdroji rakovinotvorných látek. Evropská komise navíc v posledních týdnech navrhla, aby podmínkou pro dotaci na výměnu kotle bylo i nějaké doplňující opatření na snížení energetické náročnosti budovy. S tím nesouhlasíme a momentálně probíhá intenzivní jednání.

 

V tu chvíli by se kotlíková dotace z evropských peněz podobala spíše Nové zelené úsporám, kde také člověk musel udělat více kroků, aby na peníze dostal.

Přesně tak. Snažíme se přesvědčit Evropskou komisi, že naší absolutní prioritou je zlepšení kvality ovzduší a staré kotle jsou pro nás enormní zátěž. Ty energetické úspory, které žádají, jsou jiná část operačního programu a ona kombinace výměna kotle plus nutnost další investice je prostě pro určitou skupinu lidí příliš velká finanční zátěž. Čím více to lidem zkomplikujeme, tím méně starých kotlů vyměníme, protože mnoho lidí prostě na další investice finančně nedosáhne. Naší ambicí je výměna více než sto tisíc kotlů, což by znamenalo skokové zlepšení kvality ovzduší, především v zimě a v nejvíce zatížených regionech.

 

Ty úplně nejstarší kotle na pevná paliva by měly domácnosti podle platného zákona vyměnit do roku 2022. Už v roce 2017 přitom budou muset na požádání předložit zástupcům obecních úřadů revizi stávajícího kotle. Jak by se podle vás mělo do budoucna topení kontrolovat?

Poslední novela zákona o ovzduší byla přijata v roce 2012 a lidé dostali na výměnu nevyhovujících kotlů deset let, což si myslím je dostatečně dlouhá lhůta na přípravu. Do konce roku 2016 by skutečně měly proběhnout revize kotlů s platností na dva roky. Ovšem tyto revize řeší jen technickou stránku kotle, popř. spalinových cest, zákon vůbec neřeší možnost kontroly při opakovaném podezření, že někdo topí zakázaným palivem. Bohužel lidé především v některých oblastech topí odpady, přestože je to zakázáno. Dneska stačí tři až čtyři domy se špatným palivem a zamořená je celá obec, a to i karcinogenními látkami, které pak musíme dýchat my i naše děti. Přichází stovky stížností jak na obecní úřady, tak i k nám, ale dle dnešní legislativy je téměř nemožné s tím něco dělat.

 

Zpřísníte tedy kontroly, polezou úředníci lidem do kamen, jak se to s oblibou píše v novinách?

Kontrolu toho, čím topíme, připravovaly už minulé vlády. My jsme tu myšlenku vrátili do hry, ale s úpravou. Chceme i po debatě s ústavními právníky nastavit systém jasných podmínek, kdy by při opakovaném porušování kontrola mohla přijít. Muselo by ale jít o opakované porušování, které by bylo zdokumentováno, třeba videem, fotografiemi či svědky. Takového člověka by úřad musel nejprve opakovaně upozornit a teprve v případě, že by vůbec nereagoval, by byla možnost, aby zástupce obce, např. s autorizovanou osobou, přišel na kontrolu. Měli by právo zkontrolovat, čím topíte, a mohli by vzít stěr ze spalinových cest a zjistit, zda netopíte třeba odpady. Kdybyste je tam nepustil, tak by se vám určitě s beranidlem nevpáčili do domu, ale hrozila by vám citelná pokuta. Sankce by měla být taková, aby to lidi donutilo zakázané palivo změnit. Jak ovšem říkám, kontrola by mohla nastat až po opakovaných problémech, nesmí jít o neodůvodněnou šikanu úřadů, ale např. ani ze strany sousedů, ke které také někdy může docházet. Dobře víme, že se jedná o citlivou záležitost, ale tato možnost v některých evropských zemích již řadu let funguje.

 

Kdy by takové kontroly lokálního topení mohly dostat oporu v zákoně?

Tato možnost bude součástí novely zákona o ochraně ovzduší, která by měla vstoupit v platnost v průběhu příštího roku. Záleží na rychlosti legislativního procesu a na množství připomínek, které k němu přijdou. Zákon musí být konformní s Ústavou České republiky a ještě jednou zdůrazňuji, bude připraven tak, aby se nemohl stát předmětem zneužívání nebo šikany.

 

 

Zdroj: DENÍK (Dotace na zateplení či kotle? Peníze přijdou do tří týdnů, 19.1.2015)

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE