Více času na podstatné

 

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Úprava, zpracování a recyklace odpadů

 

Vlček: Green Deal je šance, nicméně je jasné, že bude nutné provést její úpravu
Redakce OF

Příklady táhnou aneb potravinářství na cestě k udržitelnosti
Redakce OF

Hasíme dříve, než začne hořet
INTE

Polemika: 4 roky zpět a jak 6 let cirkulárně vpřed?
Redakce OF

Využijte dotace z fondů EU pro zvýšení konkurenceschopnosti a inovace vašeho podnikání
Martin Veverka

Nemrznoucí cirkularita: CLASSIC OIL mění odpad na nový zdroj
Olga Pleyer

Inovativní postupy v recyklaci elektroodpadu na příkladu tantalu
ASEKOL

V EU startuje boj o ocelový šrot
Jiří Dufek a Filip Hájek

Povinnosti pro původce odpadů v roce 2025
Petr Šulc

Odpadové hospodářství: Pozitivní trendy a výzvy do budoucna
Klára Šestáková a Marian Humplík

Využití eddy current separátorů
Andrea Gašparová

Zálohování PET a budoucnost třídění
Petr Hynek

Nakládejme s nebezpečnými látkami zodpovědně
DENIOS

Využití biotechnologií na dekontaminačních plochách
Vlastimil Píštěk, Miroslav Minařík a Jiří Kamas

Polemika: Povodeň a odpady: Co vyplavalo na povrch?
Redakce OF

Konference spojí politiky i byznys a slibuje akční kroky směrem k udržitelnosti
David Kopecký

Použité pneumatiky můžete zdarma odevzdat. Eltma má sběrná místa po celém Česku
Lucie Vinšová

Recyklace odpadních lithium-iontových akumulátorů
Barbora Štěpánová a Petra Najmanová

Recyklované plastové kompozity využiteľné v stavebníctve
Miriam Ledererová

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Listopad    
5.11. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování:  6.11., 7.11.
7. - 8.11. Konference Životní prostředí - prostředí pro život
7.11. Počítáme s vodou 2024
7.11. Aplikace zákona o odpadech a prováděcích vyhlášek v praxi v obcích - webinář
12.11. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 13.11., 14.11.2024
12.-13.11. 14. kurz CHELEPO – Chemická legislativa pro průmysl a obchod
12.-13.11. Konference POTRAVINÁŘSTVÍ NA CESTĚ K UDRŽITELNOSTI
12.-14.11. Symposium Odpadové fórum 2024
13.-14.11. Konference APROCHEM
13.11. Povinnosti v podnikové ekologii
14.11. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
19.11. iKURZ: Nové evidenční povinnosti pro nakládání s odpady ze zdravotnictví v r. 2025
20.11. Vzorkování pitných, podzemních a odpadních vod
20.-21.11. Konference Inspirujme se
21.11. ENVIshop 2024
26.11. Změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
Opakování: 27.11., 28.11
26.11. WEBINÁŘ: Evidence v IS ENVITA Obec
29.11. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a legislativy - změny v průběžné evidenci odpadů
Prosinec    
3.12. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě a nové evidenční povinnosti od 1.1.2025
5.12. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
6.12. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.12. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
11.12. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem od 1. 1. 2025 v souladu s novými evidenčními povinnostmi
12.12. WEBINÁŘ: Jak na tvorbu oznámení obcím o převzetí odpadů od občanů (příloha č. 19 vyhl. č. 273/2021 Sb.) - evidence a odeslání z IS ENVITA
Opakování: 7.01.2025
Leden    
6.1. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
15.1. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
14.1. iKURZ: Nové evidenční povinnosti pro nakládání s odpady ze zdravotnictví v r. 2025
17.1. iKURZ: Jak správně ohlásit odpady za rok 2024 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 30.01., 06.02., 18.02., 24.02.2025
21.1. Jak správně ohlásit odpady za rok 2024 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování:  22.01., 04.02., 05.02., 11.02., 12.02., 13.02.2025
23.1. iKURZ: Ukončení roku v SW SKLAD Odpadů 8
24.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2024 do ISPOP z webových formulářů
Opakování: 7. 2., 20. 2.
28.1. WEBINÁŘ: Jak na odeslání hlášení za autovraky v programu ENVITA za rok 2024 do ISPOP
Březen    
4.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2024
20.3. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
Duben    
3.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
8.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025
Opakování: 9.4.
10.4. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
 
  

 

Novinky

04.03.2015 06:07

Program EUREKA High-Tech Investment pomáhá získat investory i českým firmám

EUREKA High-Tech Investment Programme (HTIP) chce propojit svět evropských inovačních firem se zkušenými investory. Cílem je zlepšit možnosti firem zaměřených na aplikovaný výzkum v oblastech ICT, vědy o životě a čistých technologiích. Program právě začíná jarním kolem webových seminářů, do kterých se mohou přihlásit jak firmy, tak budoucí investoři z celé Evropy.

Program HTIP chce zvýšit pozornost investorů a také pomoci s připraveností soukromých inovačních firem. Cílem programu je propagace konkrétních podniků a jejich inovačních záměrů mezi budoucími investory.

Konkrétně program nabídne živé webináře a regionální setkání firem s investory, stejně jako pomoc při získávání kontaktů na investory zejména na mezinárodní úrovni.

Registrovat se do programu HTIP můžete do konce března (jako firma do 26.3 a jako investor do 27.3. 2015). K registraci slouží tento formulář.

Více se o programu dozvíte na stránkách EUREKA High_Tech Investment Programme (HTIP).

 

Zdroj: TAČR


 

04.03.2015 06:01

MŽP zamítlo průzkum ložisek břidličného plynu na Přerovsku a Valašsku

Ministerstvo životního prostředí zamítlo žádost britských těžařů o průzkum ložisek břidlicového plynu v okolí Hranic, Lipníku nad Bečvou a na sousedním Valašsku. Zamítavé stanovisko vydalo ministerstvo podle informací MF DNES v úterý. Základní body, proč žádost těžařů z Cuadrilla Morava odmítlo, jsou dva. V prvním argumentuje tím, že firma sama v ledna činnost v Česku ukončila a je v likvidaci, takže povolit jí průzkum by nedávalo smysl. Druhý pak souvisí s postojem současné vlády, která těžbu na svém území nepodporuje. Firma Cuadrilla Morava už dál bojovat nehodlá. Zástupce Cuadrilla Morava Stanislav Benada v reakci na zamítnutí povolení zkoumat ložiska plynu MF DNES řekl, že společnost nemá zájem se se státem přít. Více ZDE

 

Zdroj: iDNES.cz

03.03.2015 19:46

Seznamte se s novým administračním systém pro OPŽP i novými výzvy

DOPORUČUJEME! Aktuální Priorita přináší znění aktuálních výzev, v nichž je možné zažádat o zřejmě vůbec poslední peníze ze stávajícího Operačního programu Životní prostředí. Dotace se nabízejí na projekty zaměřené na třídění biologicky rozložitelných komunálních odpadů a kovů, což by mělo být přínosem zejména pro ty obce, které s ním prozatím nezačaly, dále pak na zateplení veřejných budov, ale i na environmentální vzdělávání, osvětu a také na budování pěkných zahrad u mateřských školek. V obou výzvách se rozdají necelé dvě miliardy korun.

Dalším důležitým textem je rozhovor s první náměstkyní ministryně pro místní rozvoj Olgou Letáčkovou, která v něm představuje nový počítačový systém, s nímž budou v programovém období 2014 až 2020 pracovat všichni žadatelé a příjemci podpory z evropských fondů.

Jinou novinkou, která stojí za pozornost, je nová role Agentury ochrany přírody a krajiny České republiky, která v nadcházejícím programovém období dostala na starost prioritní osu 4, zaměřenou na ochranu a péči o přírodu a krajinu. Bude to agentura, která bude přijímat žádosti o podporu, a bude to opět agentura, která je bude vyhodnocovat. Stále to však bude Státní fond životního prostředí ČR, který bude dotace z Operačního programu Životní prostředí 2014 až 2020 projektům v rámci této oblasti podpory vyplácet.

Priorita dále obsahuje praktický text, v němž pracovníci Odboru veřejnosprávních kontrol Státního fondu životního prostředí ČR upozorňují na nejčastější chyby v účtování projektů podpořených z Operačního programu Životní prostředí.

 

Dokument ke stažení:

Priorita 2/ 2015

 

Zdroj: OPŽP

 

03.03.2015 17:34

Metodické doporučení pro vyhodnocení politik a zásad územního rozvoje

EIA/SEA Ministerstvo životního prostředí vydalo metodické doporučení pro vyhodnocení vlivů politik územního rozvoje (PÚR ČR) a zásad územního rozvoje (ZÚR) na životní prostředí. Cílem metodiky je specifikovat obsahový standard jednotlivých kapitol vyhodnocení vlivů na životní prostředí dle přílohy stavebního zákona na úrovni PÚR ČR a ZÚR včetně možných postupů k jejich naplnění. Metodika je určena jako vodítko autorizovaným osobám při zpracování obsahových náležitostí vyhodnocení vlivů těchto koncepcí. Návrh nebrání autorizovaným osobám (AO) použít pro vyhodnocení vlivů PÚR nebo ZÚR vlastní, odlišné postupy, za předpokladu dodržení minimálního obsahového standardu, který specifikoval Nejvyšší správní soud z pohledu vyhodnocení kumulativních a synergických vlivů předmětné koncepce. Dokument ke stažení ZDE.

 

03.03.2015 17:00

Pozor! Přihlášky na odbornou konferenci TVIP 2015 už jen do konce týdne.

DOPORUČUJEME Konference Týden výzkumu a inovací 2015 (TVIP 2015) se zaměří na rizikový management a výsledky na oblast vědy a výzkum v odpadovém hospodářství. Odbornou akci letos doprovodí seminář Inovace a životní prostředí, kde se představí také držitel ceny The Quality Innovation of the Year 2014 společnost BIOUHEL.CZ s.r.o. Na semináři získáte informace o evropském systému ověřování inovativních technologií EU ETV.

TVIP 2015 se bude letos konat ve dnech 18. až 20. března 2015 v Hustopečích u Brna. Přihlášky je možné zasílat už jen do konce tohoto týdne, tedy do 6. března!

 

Na konferenci TVIP 2015 zazní informace:

  • o nových požadavcích, které souvisí se změnou zákona o prevenci závažných havárií s platností od 1.6.2015,
  • jaké programy financování projektů aplikovaného výzkumu připravuje Technologická agentura ČR,
  • o možnostech oslovení zahraničních zákazníků prostřednictvím evropského systému ověřování inovativních technologií EU ETV. Organizace mohou v tomto roce získat až 50% slevu a to díky smlouvě mezi CEMC a Evropskou komisí. Doporučujeme ETV všem, kteří uvádíte na trh inovativní řešení v oblasti „Materiály, odpady, a nové zdroje - biomateriály“. Certifikovaná metoda je vhodná i pro posuzování výsledků projetů aplikovaného výzkumu

 

Podrobné informace získáte na www.TVIP.cz

 

Související články:

Držitel ceny The Quality Innovation of the Year 2014 na konferenci TVIP

CENTRAL EUROPE 2020 se představí na konferenci TVIP

Konference TVIP 2015 se blíží!

Týden výzkumu a inovací pro praxi (TVIP) 2015 se blíží

Program symposia ODPADOVÉ FÓRUM 2015 již vystaven

Konferenci TVIP obohatí seminář Inovace a životní prostředí

03.03.2015 16:23

Politika EU snížila znečištění a výrazně zlepšila kvalitu ovzduší a vody v Evropě

ZPRÁVA EEA Evropská politika v oblasti životního prostředí a klimatu přináší významná pozitiva, zlepšuje kvalitu života a zároveň stimuluje inovace. Navzdory těmto přínosům se Evropa stále potýká s celou řadou problémů, jejichž řešení bude vyžadovat zásadní změny v systémech výroby a spotřeby. To je několik klíčových sdělení z dnes zveřejněné publikace Evropské životní prostředí – stav a výhled 2015 (SOER 2015), prováděného každých pět let Evropskou agenturou pro životní prostředí (EEA).

SOER 2015 představuje komplexní hodnocení životního prostředí v Evropě. Obsahuje také hodnocení a data na celosvětové, regionální a vnitrostátní úrovni i srovnání jednotlivých zemí.

Zpráva dochází k závěru, že ačkoliv bude nezbytné provádění stávajících politik v plném rozsahu, současné politiky v oblasti životního prostředí, ani růst efektivnosti z důvodu technologického vývoje, nebudou k dosažení vize Evropy pro rok 2050 dostačující.

Hodnocení Evropské životní prostředí – stav a výhled 2015 tvoří dvě zprávy a 87 tematických studií dostupných on-line. Ty zahrnují Souhrnnou zprávu a zprávu Hodnocení globálních megatrendů, které doplňuje 11 tematických studií globálních megatrendů, 25 evropských tematických studií, 9 tematických studií ke srovnání jednotlivých zemí, 39 tematických studií jednotlivých zemí (založených na vnitrostátních zprávách o stavu životního prostředí) a 3 tematické studie vybraných oblastí.

 

Vybrané skutečnosti a trendy:

 

Přírodní bohatství

  • Politika EU snížila znečištění a výrazně zlepšila kvalitu ovzduší a vody v Evropě. Pokračující degradace ekosystémů však ohrožuje hospodářskou produkci a kvalitu života v Evropě.
  • Nadále dochází k úbytku biologické rozmanitosti. 60 % hodnocených chráněných druhů a 77 % hodnocených stanovišť se z hlediska ochrany nachází v nepříznivém stavu. Evropa tak nesměřuje ke splnění svého cíle týkajícího se zastavení úbytku biologické rozmanitosti do roku 2020.
  • V posledních letech se zlepšila kvalita sladké vody, avšak asi polovina sladkovodních ploch a toků v Evropě v roce 2015 pravděpodobně nebude „v dobrém ekologickém stavu“. 
  • Velké znepokojení vzbuzuje biologická rozmanitost mořských a pobřežních oblastí. K tlakům, které jsou na ni vyvíjeny, patří poškozování mořského dna, znečištění, invazivní nepůvodní druhy a acidifikace. Klesl nadměrný odlov v Atlantiku a Baltu, ale Středozemí ukazuje méně příznivý obrázek, neboť v roce 2014 došlo k nadměrnému odlovu u 91 % hodnocených populací.
  • V roce 2012 bylo v ekologickém zemědělství v Evropě využíváno méně než 6 % zemědělských ploch, přičemž mezi jednotlivými zeměmi jsou velké rozdíly.
  • V dlouhodobém výhledu se očekává, že dopady změny klimatu budou sílit a hlavní příčiny snižující se biologické rozmanitosti budou přetrvávat.

 

Efektivita zdrojů

  • V roce 2007 domácí spotřeba zdrojů činila 16,7 tuny na osobu a v roce 2012 poklesla na 13,7 tuny na osobu, částečně v důsledku propadu v odvětví stavebnictví v některých zemích. 
  • V posledních letech se zlepšilo nakládání s odpady a byl zaznamenán pokles v celkové produkci odpadu i množství odpadu, který končí na skládkách. V letech 2004 až 2012 se v 21 zemích zvýšila míra recyklace a v 27 z 31 zemí (pro které jsou dostupná data) klesla míra skládkování. Země EHP dosáhly v roce 2012 průměrné míry recyklace 29 % v porovnání s 22 % v roce 2004. 
  • Emise skleníkových plynů se od roku 1990, i přes 45% nárůst hospodářské produkce, snížily o 19 %. Využívání fosilních paliv pokleslo, stejně jako emise některých znečišťujících látek z dopravy a průmyslu.
  • Finanční krize v roce 2008 a následné hospodářské problémy přispěly také ke snížení určitých druhů zátěží životního prostředí. Až budoucnost ukáže, zda budou tato zlepšení udržitelná.
  • Aktuálně dohodnuté politiky nestačí k tomu, aby Evropa dosáhla svých dlouhodobých cílů v oblasti životního prostředí, jako je snížení emisí skleníkových plynů o 80–95 %.

 

Zdraví a kvalita života

  • Politiky v oblasti životního prostředí přinesly zlepšení kvality pitné vody a koupacích vod a snížení jejich znečištění hlavními nebezpečnými látkami. 
  • Znečištění ovzduší a hluk mají nadále vážné dopady na lidské zdraví v městských oblastech. V roce 2011 bylo v EU okolo 430 000 předčasných úmrtí přisuzováno emisím jemných částic. Vystavení hlukové zátěži přispívá každoročně nejméně k 10 000 případů předčasných úmrtí z důvodu srdečních chorob.
  • Rostoucí využívání chemických látek, zejména ve spotřebním zboží, souvisí s  nárůstem endokrinních onemocnění a poruch u lidí.
  • Předpokládá se, že zlepšování kvality ovzduší nebude dostatečné k tomu, aby zabránilo pokračujícímu poškozování lidského zdraví, a zároveň je pravděpodobné, že dopady způsobené změnou klimatu se zhorší.
  • Odvětví ekoprůmyslu vzrostlo v letech 2000 až 2011 o více než 50 % a je jedním z mála odvětví, kterému se od finanční krize v roce 2008 daří jak z hlediska příjmů, tak pracovních míst.

 

Zdroj: CENIA

 

03.03.2015 15:57

Školení pro nakládání s chemickými látkami a směsmi

Společnost REACH konsult s.r.o. si Vás dovoluje pozvat na školení pro nakládání s chemickými látkami a směsmi. Seznámíte se s aktuálními požadavky platné legislativy v oblasti nakládání s chemickými látkami a upozorníme Vás na změny, které sebou přinese datum 1. 6. 2015.

Dále se dozvíte, co vše si představit pod pojmem nakládání s chemickými látkami/směsmi, jaká rizika z toho plynou a jakým způsobem postupovat při potencionálním vzniku havarijního stavu. Budete proškoleni osobou odborně způsobilou dle zákona č. 25/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, v platném a účinném znění.

Každý absolvent semináře bude následně, na základě získaných zkušeností, schopen provést adekvátní proškolení zaměstnanců ve své společnosti. Seminář je určen pro ekology společností a všechny osoby, které v rámci své pracovní činnosti přichází do styku s nebezpečnými chemickými látkami a směsmi.

 

Základní informace o akci

Název akce: Školení pro nakládání s chemickými látkami a směsmi

Termín konání akce: 24.3.2015

Místo konání akce: Olomouc, Regionální centrum Olomouc

Web: https://www.reach-konsult.cz/skoleni-seminare.aspx

Kontakt: Kateřina Mazuchová

E-mail: mazuchova@reach-konsult.cz

Telefon: 725 812 019

Pořadatel: REACH konsult s.r.o.

 

 

Pozvánka ke stažení - ZDE

 

03.03.2015 13:33

Mezinárodní výstava VODOVODY-KANALIZACE odpoví, jak na nové dotace či legislativu

Peněz bude výrazně méně a šanci na úspěch budou mít pouze ty projekty, které přinesou nejlepší efekt. Tak bude vypadat nové programové období Operačního programu Životní prostředí. To, jak se dotkne vodohospodářské infrastruktury, bude jedním z ústředních témat největší vodohospodářské akce v ČR - mezinárodní výstavy VODOVODY-KANALIZACE, která se uskuteční 19. – 21. května 2015 na výstavišti v Praze Letňanech. Více ZDE

 

03.03.2015 08:38

Komentář ČEZ k výsledkům hospodaření za rok 2014

Provozní zisk před odpisy (EBITDA) v roce 2014 dosáhl 72,5 mld. Kč, což je 2 mld. Kč nad původním očekáváním, a to navzdory nepřízni počasí a negativnímu vývoji regulace energetiky. Čistý zisk očištěný o mimořádné vlivy dosáhl 29,5 mld. Kč. Tržní kapitalizace vzrostla v roce 2014 o 35,3 mld. Kč na 315,7 mld. Kč a ČEZ se tak stal nejhodnotnější firmou ze všech nových členských zemí EU. K dobrým výsledkům přispěla zejména dohoda o narovnání s albánským státem a úspěšný start ambiciózního programu úspor. Díky aktivním opatřením očekává Skupina ČEZ v roce 2015 EBITDA na úrovni 70 mld. Kč. Více ZDE

03.03.2015 08:19

Světová plynárenská konference představí současný boom CNG a LNG

Poprvé se v rámci konference WGCParis2015 představí i samostatná výstava "Zemní plyn pro dopravu". Během čtyř dnů budou prezentována témata posledního vývoje CNG a LNG. Součástí výstavy o CNG a LNG je jsou i vzdělávací semináře, kterých se může kdokoliv zúčastnit zdarma.

Mezinárodní plynárenská unie (IGU) bude letos ve dnech 1. – 5. června 2015 pořádat 26. Světovou plynárenskou konferenci. World Gas Konference, která se koná jednou za tři roky, proběhne letos v Paříži (WGCParis2015). Jde o největší a nejprestižnější konferenci celosvětového plynárenství. Očekává se účast až 15 tisíc účastníků z více než 600ti světových energetických společností.

Na konferenci vystoupí např. zástupci společností GDF SUEZ, TOTAL, Gazprom, QatarGas, Chevron, Shell, RasGas, Exxonmobil, Woodside, American Gas Association, Statoil nebo GasTerra. Poprvé se v rámci konference představí i samostatná výstava "Zemní plyn pro dopravu". Za Český plynárenský svaz (ČPS), který je členem Mezinárodní plynárenské unie (IGU), se konference zúčastní Miloslav Zaur, předseda Rady ČPS.

Hlavní náplní programu konference je diskuze nad rolí zemního plynu v globálním energetickém mixu a budoucnost plynárenství. Část programu konference představí studie a výzkumy v oblasti zemního plynu, které byly sestaveny tisíci profesionály plynárenského oboru. Celosvětová konference bude také zaměřena na diskuzi o tématech jako je využití zemního plynu, uskladnění, distribuce nebo inovace.

Poprvé se v rámci konference WGCParis2015 představí i samostatná výstava "Zemní plyn pro dopravu". Spolu s organizacemi NGV Global a NGVA Europe, má za cíl představit všem účastníkům současný boom stlačeného a zkapalněného zemního plynu (CNG a LNG) jako paliva pro dopravu. Součástí výstavy o CNG a LNG je jsou i vzdělávací semináře, kterých se může kdokoliv zúčastnit zdarma. Během čtyř dnů zde budou prezentována témata posledního vývoje CNG a LNG, příležitosti a výzvy pro NGV sektor (on-road, off-road, námořní a železniční doprava, čerpací / plnicí stanice, bezpečnost, projekty OEM, RNG (Renewable Natural Gas) neboli biometanové systémy (včetně těch, které se používají pro plnění v námořní dopravě) aj. Výstava „Zemní plyn pro dopravu“ je rovněž příležitostí pro vystavující firmy, aby se společně prezentovaly a kvalifikovaným delegátům i odborníkům představily své výrobky a služby.

 

Předběžný program WGCParis2015 - ZDE

 

03.03.2015 07:29

Text rozsudku Soudního dvora EU ve věci zdanění emisních povolenek

Dne 26.2.2014 Soudní dvůr Evropské unie rozhodl ve věci ŠKO-ENERGO, s. r. o. v. Odvolací finanční ředitelství ohledně české darovací daně zavedené v období 2011-2012 z bezplatného nabytí emisních povolenek výrobci elektřiny, že unijní právo brání české dani, kterou je zdaněno bezplatné nabytí povolenek na emise skleníkových plynů ze strany výrobců elektřiny, pokud této dani podléhá více než 10 % povolenek. Plné znění rozhodnutí SD EU uvádíme níže.

 

 

 

ROZSUDEK SOUDNÍHO DVORA (druhého senátu)

26. února 2015(*)

„Řízení o předběžné otázce – Ochrana ozonové vrstvy – Systém pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v Evropské unii – Metoda přidělování povolenek – Bezplatné přidělení povolenek – Uplatnění daně darovací na takové přidělení“

Ve věci C‑43/14,

jejímž předmětem je žádost o rozhodnutí o předběžné otázce na základě článku 267 SFEU, podaná rozhodnutím Nejvyššího správního soudu (Česká republika) ze dne 18. prosince 2013, došlým Soudnímu dvoru dne 27. ledna 2014, v řízení

ŠKO–ENERGO, s. r. o.

proti

Odvolacímu finančnímu ředitelství,

SOUDNÍ DVŮR (druhý senát),

ve složení R. Silva de Lapuerta, předsedkyně senátu, K. Lenaerts, místopředseda Soudního dvora, vykonávající funkci soudce druhého senátu, J.-C. Bonichot (zpravodaj), A. Arabadžev a J. L. da Cruz Vilaça, soudci,

generální advokátka: J. Kokott,

vedoucí soudní kanceláře: M. Aleksejev, rada,

s přihlédnutím k písemné části řízení a po jednání konaném dne 19. listopadu 2014,

s ohledem na vyjádření předložená:

–        za ŠKO–ENERGO, s. r. o. T. Zatloukalem, poradcem,

–        za Odvolací finanční ředitelství D. Jerouškem a E. Nedorostkovou, jako zmocněnci,

–        za českou vládu M. Smolkem a J. Vláčilem, jako zmocněnci,

–        za Evropskou komisi E. Kružíkovou, P. Němečkovou a K. Mifsud-Bonnicim, jako zmocněnci,

po vyslechnutí stanoviska generální advokátky na jednání konaném dne 11. prosince 2014,

vydává tento

Rozsudek

 

1        Žádost o rozhodnutí o předběžné otázce se týká výkladu článku 10 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES ze dne 13. října 2003 o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů ve Společenství a o změně směrnice Rady 96/61/ES (Úř. věst. L 275, s. 32; Zvl. vyd. 15/07, s. 631).

 

2        Tato žádost byla předložena v rámci sporu mezi společností ŠKO–ENERGO, s. r. o. (dále jen „ŠKO–ENERGO“) a Odvolacím finančním ředitelstvím ohledně zaplacení daně z přidělení povolenek na emise skleníkových plynů v letech 2011 a 2012.

Právní rámec

Unijní právo

 

3        Podle bodu 5 jejího odůvodnění přispívá směrnice 2003/87 k plnění závazků Evropského společenství a jeho členských států ohledně snížení antropogenních emisí skleníkových plynů v souladu s rozhodnutím Rady 2002/358/ES ze dne 25. dubna 2002 o schválení Kjótského protokolu k Rámcové úmluvě OSN o změně klimatu jménem Evropského společenství a o společném plnění závazků z něj vyplývajících (Úř. věst. L 130, s. 1; Zvl. vyd. 1/42, s. 24) za efektivních podmínek, prostřednictvím účinného evropského trhu s povolenkami na emise skleníkových plynů při současném co možná nejmenším snížení hospodářského rozvoje a zaměstnanosti.

 

4        Bod 7 odůvodnění směrnice 2003/87 uvádí:

„Předpisy Společenství týkající se přidělování povolenek členskými státy jsou nezbytné k zachování integrity vnitřního trhu a k zamezení narušení hospodářské soutěže.“

 

5        Článek 1 směrnice 2003/87, nadepsaný „Předmět“, stanoví:

„Tato směrnice vytváří systém pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů ve Společenství [...], aby se podpořilo snižování emisí skleníkových plynů způsobem efektivním z hlediska nákladů a ekonomicky účinným.“

 

6        Článek 10 směrnice 2003/87, nadepsaný „Způsob přidělování (alokace)“, stanoví:

„Pro tříleté období počínající dnem 1. ledna 2005 členské státy přidělí alespoň 95 % povolenek zdarma. Pro pětileté období počínající dnem 1. ledna 2008 členské státy přidělí alespoň 90 % povolenek zdarma.“

České právo

 

7        Zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění zákona č. 402/2010 Sb. (dále jen „zákon č. 357/1992 Sb.“), obsahuje ustanovení, podle nichž bezúplatné nabytí povolenek na emise skleníkových plynů podléhá dani darovací.

 

8        Ustanovení § 6 odst. 8 zákona č. 357/1992 Sb. stanoví:

„Předmětem daně darovací je bezúplatné nabytí povolenek na emise skleníkových plynů v letech 2011 a 2012 pro výrobu elektřiny v zařízení, které k 1. lednu 2005 nebo později vyrábělo elektřinu na prodej třetím osobám a ve kterém probíhá z činností, na které se vztahuje obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, pouze spalování paliv […] výrobcem elektřiny.“

 

9        Ustanovení § 7a tohoto zákona, nadepsané „Základ daně u bezúplatně nabytých povolenek“, uvádí:

„(1)      Základem daně darovací u bezúplatně nabytých povolenek je průměrná tržní hodnota povolenky na emise skleníkových plynů k 28. únoru příslušného kalendářního roku vynásobená počtem bezúplatně nabytých povolenek k výrobě elektřiny pro příslušný kalendářní rok.

(2)      Průměrnou tržní hodnotu povolenky na emise skleníkových plynů k 28. únoru příslušného kalendářního roku zveřejní Ministerstvo životního prostředí způsobem umožňujícím dálkový přístup.“

 

10      Ustanovení § 14a uvedeného zákona, nadepsané „Sazba daně darovací u bezúplatně nabytých povolenek“, upřesňuje:

„Sazba daně darovací u bezúplatně nabytých povolenek činí 32 %.“

 

11      Ustanovení § 20 odst. 1 a 15 zákona č. 357/1992 Sb. zní takto:

„(1)      Od daně dědické a daně darovací je osvobozeno bezúplatné nabytí majetku

a)      Českou republikou nebo jiným členským státem Evropské unie, Norskem a Islandem (dále jen ,jiný evropský stát‘), jakož i bezúplatné poskytnutí majetku Českou republikou, s výjimkou bezúplatně nabytých povolenek, či nabytí majetku od jiného evropského státu, [...]

[...]

(15)      Od daně darovací je osvobozeno nabytí takového počtu bezúplatně nabytých povolenek, které odpovídá poměru průměrného množství vyrobené elektřiny z kombinované výroby elektřiny a tepla k celkovému množství vyrobené elektřiny v letech 2005 a 2006.“

Spor v původním řízení a předběžná otázka

 

12      ŠKO–ENERGO nabyla bezplatně povolenky na emise skleníkových plynů v letech 2011 a 2012 pro výrobu elektřiny, za které od ní Finanční úřad požaduje částku 20 473 152 Kč z titulu daně darovací.

 

13      ŠKO–ENERGO toto uložení daně neúspěšně napadla u Finančního ředitelství a poté podala žalobu ke Krajskému soudu v Praze, v níž uvedla, že tato daň není v souladu s článkem 10 směrnice 2003/87.

 

14      Krajský soud v Praze její žalobě vyhověl.

 

15      Nejvyšší správní soud, ke kterému byla podána kasační stížnost, vyjadřuje pochybnosti o slučitelnosti této daně s unijním právem, konkrétně s článkem 10 směrnice 2003/87, podle kterého se v období 2008–2012 přidělí alespoň 90 % emisních povolenek zdarma.

 

16      Za těchto podmínek se Nejvyšší správní soud rozhodl přerušit řízení a položit Soudnímu dvoru následující předběžnou otázku:

„Je třeba článek 10 [směrnice 2003/87] vykládat v tom smyslu, že brání uplatnění takových vnitrostátních předpisů, které podrobují bezplatné přidělení emisních povolenek v příslušném období dani darovací?“

K předběžné otázce

 

17      Podstatou otázky předkládajícího soudu je, zda je třeba článek 10 směrnice 2003/87 v rozsahu, v němž ukládá členským státům pro období 2008–2012 povinnost přidělit alespoň 90 % povolenek na emise skleníkových plynů zdarma, vykládat v tom smyslu, že brání uplatnění takové daně darovací, o jakou se jedná ve věci v původním řízení.

 

18      Jak vyplývá ze znění článku 10 směrnice 2003/87, podle něhož členské státy během období, o které se jedná v původním řízení, přidělí alespoň 90 % povolenek na emise skleníkových plynů zdarma, brání tento článek výběru poplatků za přidělení samotných povolenek (rozsudek Iberdrola a další, C‑566/11, C‑567/11, C‑580/11, C‑591/11, C‑620/11 a C‑640/11, EU:C:2013:660, bod 27).

 

19      Soudní dvůr však upřesnil, že ani článek 10 směrnice 2003/87, ani žádné jiné ustanovení této směrnice se netýkají použití těchto emisních povolenek ani výslovně neomezují právo členských států přijmout opatření, která mohou ovlivnit hospodářské důsledky použití takových povolenek (rozsudek Iberdrola a další, EU:C:2013:660, bod 28).

 

20      Za těchto podmínek mohou členské státy v zásadě přijmout taková opatření hospodářské politiky, jako je kontrola cen uplatňovaných na trzích určitého

zboží nebo základních zdrojů, která určují způsob, jakým se hodnota povolenek na emise skleníkových plynů, které byly přiděleny zdarma, přenese na spotřebitele (rozsudek Iberdrola a další, EU:C:2013:660, bod 29).

 

21      Přijetí takových opatření však nesmí neutralizovat zásadu bezplatného přidělení povolenek na emise skleníkových plynů ani ohrozit cíle směrnice 2003/87 (rozsudek Iberdrola a další, EU:C:2013:660, bod 30).

 

22      V tomto ohledu brání zásada bezplatnosti stanovená v článku 10 směrnice 2003/87 nejen přímému stanovení ceny za přidělení povolenek na emise skleníkových plynů, ale také následnému výběru poplatku za přidělení takových povolenek (rozsudek Iberdrola a další, EU:C:2013:660, bod 31).

 

23      V projednávané věci ze spisu předloženého Soudnímu dvoru vyplývá, že dani darovací dotčené v původním řízení ve výši 32 % podléhají povolenky na emise skleníkových plynů nabyté bezplatně pro výrobu elektřiny spalováním paliv, s výjimkou kombinované výroby elektřiny a tepla.

 

24      Je tedy třeba konstatovat, že takové opatření, o jaké se jedná v původním řízení, které se týká pouze přidělení emisních povolenek, a nikoliv jejich použití, nadto v určitém odvětví a během omezené doby odpovídající částečně době, po kterou unijní zákonodárce zavedl přechodně zásadu téměř bezplatného přidělování povolenek, představuje poplatek zatěžující bezplatné přidělení povolenek na emise skleníkových plynů, který je neslučitelný s požadavkem bezplatnosti zavedeným směrnicí 2003/87.

 

25      Je třeba rovněž dodat, že takové opatření, jehož cílem, jak vyplývá z předkládacího rozhodnutí, bylo získat dodatečné příjmy pro provozovatele solárních elektráren, sleduje jiné cíle než směrnice 2003/87. Nelze jej proto považovat ani za přísnější ochranné opatření ve smyslu článku 193 SFEU (obdobně viz rozsudky Deponiezweckverband Eiterköpfe, C‑6/03, EU:C:2005:222, body 49 a 52, jakož i Azienda Agro‑Zootecnica Franchini a Eolica di Altamura, C‑2/10, EU:C:2011:502, bod 50).

 

26      Česká vláda nicméně tvrdila, že článek 10 směrnice 2003/87 nebrání takové dani darovací, o jakou se jedná v původním řízení, jelikož tato daň v praxi zatěžuje méně než 10 % celkové hodnoty povolenek na emise skleníkových plynů přidělených tímto členským státem.

 

27      V tomto ohledu je však třeba uvést, že druhá věta tohoto článku stanoví pro dotčené období zásadu bezplatného přidělení alespoň 90 % povolenek, aniž odkazuje na jejich hodnotu.

 

28      Je třeba rovněž zdůraznit, že výklad zastávaný českou vládou odporuje cíli sledovanému článkem 10 směrnice 2003/87, kterým je dočasně zmírnit hospodářský dopad zřízení trhu s povolenkami na emise skleníkových plynů Evropskou unií, a to zabráněním ztrátě konkurenceschopnosti některých výrobních odvětví, na která se tato směrnice vztahuje (rozsudek Iberdrola a další, EU:C:2013:660, bod 39). Takový cíl totiž vyžaduje, aby omezení množství povolenek, které mohou být přiděleny za úplatu, na 10 % bylo posuzováno z hlediska subjektů v každém z dotčených odvětví, a nikoliv ve vztahu ke všem povolenkám vydaným členským státem, při dodržení zásady rovnosti.

 

29      Předkládajícímu soudu přísluší, aby ve světle těchto úvah ověřil, zda o dani darovací, o kterou jde v původním řízení, lze mít za to, že respektuje 10% horní hranici pro přidělení emisních povolenek za úplatu, kterou stanoví článek 10 směrnice 2003/87.

 

30      Na položenou otázku je tedy třeba odpovědět tak, že článek 10 směrnice 2003/87 musí být vykládán v tom smyslu, že brání uplatnění takové daně darovací, o jakou se jedná ve věci v původním řízení, pokud tato daň nerespektuje 10% horní hranici pro přidělení emisních povolenek za úplatu, kterou stanoví tento článek, což musí ověřit předkládající soud.

 

K nákladům řízení

31      Vzhledem k tomu, že řízení má, pokud jde o účastníky původního řízení, povahu incidenčního řízení ve vztahu ke sporu probíhajícímu před předkládajícím soudem, je k rozhodnutí o nákladech řízení příslušný uvedený soud. Výdaje vzniklé předložením jiných vyjádření Soudnímu dvoru než vyjádření uvedených účastníků řízení se nenahrazují.

 

Z těchto důvodů Soudní dvůr (druhý senát) rozhodl takto:

Článek 10 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003/87/ES ze dne 13. října 2003 o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů ve Společenství a o změně směrnice Rady 96/61/ES musí být vykládán v tom smyslu, že brání uplatnění takové daně darovací, o jakou se jedná ve věci v původním řízení, pokud tato daň nerespektuje 10% horní hranici pro přidělení emisních povolenek za úplatu, kterou stanoví tento článek, což musí ověřit předkládající soud.

Podpisy.

03.03.2015 07:09

E15: Růst HDP už nezvedá spotřebu elektřiny

Ekonomický růst a spotřeba elektřiny se od sebe oddělily už před více než deseti lety. Reálný HDP od roku 2000 vzrostl o 40 procent, zatímco elektřiny se spotřebuje jen o devět procent více. Tlak na efektivnější hospodaření bude pokračovat i kvůli politice Evropské unie, která si dala za cíl zvýšit energetickou účinnost do roku 2030 o 27 procent. Firmy tak budou využívat nové technologie s cílem omezit spotřebu energií. Průmysl loni potřeboval o téměř tři procenta elektřiny méně než v roce 2013. Najít ale jednoznačnou souvislost mezi úspornými opatřeními a spotřebou u velkých odběratelů, není snadné. Zpravidla jdou proti sobě dva protichůdné vlivy. Více ZDE

 

Zdroj: E15

03.03.2015 06:59

Dotační program MŽP má řešit problém sanací, pokud není znám vlastník

Ministerstvo životního prostředí připravuje dotační program ze Státního fondu životního prostředí (SFŽP), z něhož bude možné zaplatit naléhavé sanace znečištěných území, a to i v případě, že není jasný vlastník kontaminované nemovitosti. Z nového dotačního programu bude možné s pomocí krajů podobné akutní akce financovat. Stát by pak peníze vymáhal od vlastníků. MŽP spolu s Českou inspekcí životního prostředí také zmapovalo celé území České republiky, aby bylo možné odhadnout, kde se stát nebo obce potýkají s podobnými problémy a kolik zhruba bude na takovéto akutní projekty potřeba peněz. Impulzem k tomuto kroku byla situace v areálu bývalé společnosti Vitka Textiles v Brněnci na Svitavsku.

 

Nový dotačního program startuje koncem března - více ZDE

 

Zdroj: ČTK

02.03.2015 19:20

Prošlé léky lidé nejčastěji spláchnou nebo vyhodí do koše

Nevyužité léky představují nebezpečný odpad, který je nutné odborně zlikvidovat. Nejšetrnější způsob likvidace představuje jejich odevzdání v kterékoli lékárně, kde k tomu slouží speciální sběrné kontejnery. Jejich obsah odváží pravidelně specializovaná firma rovnou do spalovny, která má k likvidaci speciální oprávnění.

Jak ukazuje průzkum Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL), nepoužité farmaceutické produkty vrací v ordinacích nebo lékárnách pouze polovina domácností. Pokud se lidé rozhodnou léky zlikvidovat, ale nevracejí je ve zdravotnických zařízeních, nejčastěji je spláchnou nebo jednoduše vyhodí do koše. Přitom po spláchnutí přípravky kontaminují odpadní vodu, kterou je nutné velmi nákladně čistit. I přesto v ní pak ale zůstávají stopové prvky. Jde především o estrogeny, které jsou součástí antikoncepčních přípravků. V případě vyhození do komunálního odpadu se v něm léky rozkládají, látky uvolněné tímto procesem prosakují do půdy a zhoršují tak její kvalitu.

 

Kampaň "Léky do koše nepatří"

Státní ústav pro kontrolu léčiv zahájil kampaně pro širokou laickou veřejnost „ Léky do koše nepatří“. Cílem kampaně je edukovat veřejnost v oblasti správného nakládání s léčivy v domácnostech a jejich likvidace, a tím zvýšit jejich bezpečnost a zájem o vlastní zdraví i životní prostředí. Na informačním portálu pro veřejnost https://www.olecich.cz/leky-do-kose-nepatri se pacienti dozví například:

  • Jak léky v domácnosti správně skladovat
  • Jak léky správně užívat
  • Jakým způsobem likvidovat léky, které již nejsou použitelné

 

Zdroj: ČT24 (Prošlé léky často končí v odpadu. Víte, co se s nimi stane?, 2.3.2015), SÚKL

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE