Evropská komise dnes zahájila právní kroky vůči sedmi členským zemím Evropské unie, včetně České republiky a Německa, za to, že nepřijaly dostatečná opatření proti porušování pravidel pro emise automobilů. Brusel tím reaguje na emisní skandál německé automobilky Volkswagen. České ministerstvo dopravy uvedlo, že se chystá novela, která v této věci sladí českou a unijní legislativu. Německo a Británie se naproti tomu vůči kroku Bruselu důrazně ohradily.
"Evropská komise se dnes rozhodla zakročit proti České republice, Německu, Řecku, Litvě, Lucembursku, Španělsku a Spojenému království za to, že nedodržují pravidla EU o schvalování typu vozidel," píše se v tiskové zprávě komise. Členské státy mají nyní dva měsíce na to, aby na předložené argumenty zareagovaly. Pokud jejich reakci komise shledá neuspokojivou, může na ně podat žalobu u soudu EU.
Podle českého ministerstva dopravy se výtka vůči Česku netýká přímo aféry "dieselgate", protože v tuzemsku vozidla skupiny Volkswagen nebyla schvalována. V současné české legislativě už existuje správní delikt spočívající v uvedení na trh vozidla nezpůsobilého ke schválení a chystaná novela specifikuje sankce za toto jednání, uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Úřad věří, že se celou věc s Evropskou komisí podaří vyřešit domluvou a věc nevyústí v žádné sankce.
Komise uvedla, že Německo, Lucembursko, Španělsko a Británie neuplatnily na Volkswagen své sankční předpisy, přestože firma používala software, který umožňoval manipulovat s měřením emisí a který je v EU od roku 2007 protizákonný. V případě Česka, Litvy a Řecka komisi vadí, že tyto země systém sankcí, který by výrobce odrazoval od porušování emisních pravidel, do svého vnitrostátního práva ani nezavedly.
Komise zahajuje řízení o nesplnění povinnosti proti sedmi členským státům kvůli nedodržování pravidel EU:
Komise dnes zakročila proti sedmi členským státům, které nezavedly systém sankcí, aby výrobce vozidel odradily od porušování právních předpisů týkajících se emisí z automobilů, nebo které tyto sankce v případě porušení práva neuplatňují. Evropská komise se dnes rozhodla zakročit proti České republice, Německu, Řecku, Litvě, Lucembursku, Španělsku a Spojenému království, neboť nedodržují pravidla o EU schvalování typu vozidel. V souladu s článkem 46 směrnice 2007/46/ES a konkrétněji s článkem 13 nařízení (ES) č. 715/2007, které je přímo použitelné, musí členské státy zavést systémy účinných, přiměřených a odrazujících sankcí, aby výrobce vozidel odradily od porušování práva. Pokud k takovému porušení práva dojde například v souvislosti s použitím odpojovacích zařízení, která snižují účinnost systému regulace emisí, musí se tyto sankce uplatnit. Komise dnes zaslala výzvy České republice, Litvě a Řecku, neboť tyto státy nezavedly takový systém sankcí do svého vnitrostátního práva. Komise rovněž zahajuje řízení o nesplnění povinnosti proti Německu, Lucembursku, Španělsku a Spojenému království, tj. proti členským státům, které vydaly schválení typu pro společnost Volkswagen Group v EU, jelikož neuplatnily své vnitrostátní předpisy týkající se sankcí, přestože tato společnost používala ilegální software odpojovacího zařízení. Komise se navíc domnívá, že Německo a Spojené království porušily právo, neboť odmítly předložit veškeré technické informace, které požadovala Komise a které tyto země shromáždily v rámci svých vnitrostátních šetření týkajících potenciálních nesrovnalostí, pokud jde o emise oxidů dusíku (NOx) z automobilů společnosti Volkswagen Group, jakož i z automobilů jiných výrobců na jejich území. Členské státy mají nyní dva měsíce na to, aby reagovaly na argumenty předložené Komisí; v opačném případě může Komise na základě svého vlastního rozhodnutí zaslat odůvodněné stanovisko. Další informace jsou uvedeny v úplné tiskové zprávě.
Komise se navíc domnívá, že Německo a Británie porušily unijní právo, protože jí odmítly předložit veškeré technické informace, které shromáždily při zkoumání potenciálních nesrovnalostí u emisí oxidů dusíků z automobilů skupiny Volkswagen i dalších výrobců na jejich území. Komise tak nemohla uplatnit svou kontrolní roli.
Německé ministerstvo dopravy obvinění Bruselu z nečinnosti odmítlo. Poukázalo na to, že Německo je jedinou zemí EU, která podnikla kroky, které do budoucna zabrání manipulacím s emisními testy. "Evropská komise dostala návrh na změnu příslušné regulace a na přijetí nových technologií, které zlepší kvalitu systému kontroly emisí," uvedl mluvčí v e-mailu zaslaném mimo jiné agentuře Reuters.
Británie uvedla, že na obvinění komise "co nejrozhodněji odpoví". "Jsme tímto mimořádným krokem překvapeni, protože od roku 2009 u nás platí zákony, které tento problém řeší, což jsme komisi už letos jasně sdělili," řekl mluvčí britského ministerstva dopravy.
"Dodržování práva je v první řadě povinností výrobců automobilů. Vnitrostátní orgány v celé EU však musejí zajistit, aby výrobci automobilů uvedené předpisy skutečně dodržovali," uvedla komisařka Elžbieta Bieńkowská, která je zodpovědná za vnitřní trh, průmysl a podnikání. Pro budoucnost podle ní předložila komise návrhy na zavedení většího evropského dohledu.
Volkswagen loni v září přiznal, že software, který umožňuje manipulovat s testy dusíkových emisí, instaloval po celém světě do zhruba 11 milionů naftových aut. Aféra se týká i zhruba 1,2 milionu vozidel Škoda Auto.
Evropské automobilky, které v celé EU zaměstnávají asi 12 milionů lidí, argumentují tím, že používání softwaru, který dočasně vypíná systém omezování emisí, není v EU na rozdíl od USA nezákonný, protože platí výjimka v zájmu ochrany motoru. Německo říká, že legislativa EU je v tomto případě vadná, protože je nejednoznačná a umožňuje výjimky.
Zdroj: ČTK