Změna se týká ukotvené právní fikce, že malé vodní elektrárny, u niž byla v období od 2. října 2013 do 31. prosince 2015 ukončena rekonstrukce nebo modernizace technologické části, se považují za uvedené do provozu dnem 1. ledna 2016. Na základě tohoto přechodného ustanovení nedostávají od 1. ledna 2016 předmětní výrobci elektřiny z malých vodních elektráren podporu.
"Přímá novela zákona o podporovaných zdrojích energie navrací uvedeným výrobnám elektřiny nárok na podporu" uvedl ministr Jan Mládek.
Součástí novely je také ošetření práva výrobce vyrábějícího elektřinu v dotčených malých vodních elektrárnách na podporu elektřiny ve výši stanovené Energetickým regulačním úřadem podle počtu let, ve kterém byla rekonstrukce nebo modernizace malých vodních elektráren ukončena.
Z důvodu časové naléhavosti řešení problému, kdy současný stav výrazně negativně dopadá na dotčené subjekty, se navrhuje, aby byl návrh přijat již v prvním čtení, a to v souladu s § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny.
Vláda chce zlepšit strukturu vozového parku v ČR
Vláda dnes projednala materiál předložený ministrem Janem Mládkem, obsahující opatření na zlepšení struktury vozového parku v České republice. Významným úkolem, schváleným vládou, je zpracování analýzy zpoplatnění vozidel v České republice. Mezi další kroky patří nástroje na podporu nákupu vozidel na alternativní pohon v rámci státní správy, která by měla jít v tomto směru příkladem.
V České republice je v současné době zavedeno několik ekonomických nástrojů, které jsou v řadě zemí Evropské unie využívány v různých kombinacích a s různými kritérii i pro obnovu vozového parku. Všechna dosud navrhovaná opatření jsou spíše restriktivní povahy a nevedou k přímé obnově vozového parku. Většina členských států EU má zavedenu registrační nebo roční daň u osobních automobilů. Studie prokázaly, že nahrazení starých vozidel novými znamenalo výrazné snížení emisí, zvýšení bezpečnosti silničního provozu a zmírnění následků dopravních nehod.
„Základním cílem pro výběr nástrojů pro obnovu vozového parku u nás by měla být prioritně motivace občanů i institucí k vyřazování starých vozidel, k ekologickému chování, vlastní bezpečnosti a energetickým úsporám“, připomněl ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek. Přijaté kroky budou mít pozitivní dopad především na životní prostředí a klima z důvodu omezení emisí a na zvýšení bezpečnosti dopravy.
Analýza zpoplatnění vozidel České republiky, kterou má v příštím roce zpracovat Ministerstvo dopravy, má za cíl optimalizaci zpoplatnění vozidel v ČR ve vztahu k externalitám v dopravě, podporu nákupu nízkoemisních vozidel a tlak na vyřazování starých vozidel s vyššími emisemi. K omezení znečištění ovzduší regulací dopravy má přispět podpora zavádění nízkoemisních zón. Od zavedení bonusu při registraci vozidla s nízkou produkcí emisí CO2 si vláda slibuje zvýšení nákupu osobních vozidel šetrných k životnímu prostředí. Vláda předpokládá v roce 2017 obměnu vozového parku veřejné správy za vozidla s alternativním pohonem s nižšími emisemi a stanovila též povinný podíl vozidel na alternativní pohon v rámci veřejných zakázek na pořízení nových osobních a lehkých užitkových vozidel ve státní správě do konce roku 2020 (25% podíl vozidel s alternativním pohonem) a do konce roku 2030 (50% podíl vozidel s alternativním pohonem).
V České republice bylo k 31. prosinci 2015 registrováno celkem 7 119 185 motorových vozidel všech kategorií. Průměrný věk celého vozového parku v ČR přesáhl 17,26 roku. U všech kategorií vozidel (kromě autobusů) v posledních pěti letech zaznamenáváme zvýšení průměrného věku. Prodeje nových osobních automobilů v posledních devíti letech (kromě roku 2013) neustále rostou.
Další vybrané body programu:
- Návrh Plánu legislativních prací vlády na rok 2017 (více) - schváleno
- Informace o kvalitě ovzduší a spojených zdravotních rizicích v roce 2015 - pro informaci (více ZDE)
- Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů - schváleno