Více času na podstatné

 

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Úprava, zpracování a recyklace odpadů

 

Vlček: Green Deal je šance, nicméně je jasné, že bude nutné provést její úpravu
Redakce OF

Příklady táhnou aneb potravinářství na cestě k udržitelnosti
Redakce OF

Hasíme dříve, než začne hořet
INTE

Polemika: 4 roky zpět a jak 6 let cirkulárně vpřed?
Redakce OF

Využijte dotace z fondů EU pro zvýšení konkurenceschopnosti a inovace vašeho podnikání
Martin Veverka

Nemrznoucí cirkularita: CLASSIC OIL mění odpad na nový zdroj
Olga Pleyer

Inovativní postupy v recyklaci elektroodpadu na příkladu tantalu
ASEKOL

V EU startuje boj o ocelový šrot
Jiří Dufek a Filip Hájek

Povinnosti pro původce odpadů v roce 2025
Petr Šulc

Odpadové hospodářství: Pozitivní trendy a výzvy do budoucna
Klára Šestáková a Marian Humplík

Využití eddy current separátorů
Andrea Gašparová

Zálohování PET a budoucnost třídění
Petr Hynek

Nakládejme s nebezpečnými látkami zodpovědně
DENIOS

Využití biotechnologií na dekontaminačních plochách
Vlastimil Píštěk, Miroslav Minařík a Jiří Kamas

Polemika: Povodeň a odpady: Co vyplavalo na povrch?
Redakce OF

Konference spojí politiky i byznys a slibuje akční kroky směrem k udržitelnosti
David Kopecký

Použité pneumatiky můžete zdarma odevzdat. Eltma má sběrná místa po celém Česku
Lucie Vinšová

Recyklace odpadních lithium-iontových akumulátorů
Barbora Štěpánová a Petra Najmanová

Recyklované plastové kompozity využiteľné v stavebníctve
Miriam Ledererová

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Listopad    
19.11. iKURZ: Nové evidenční povinnosti pro nakládání s odpady ze zdravotnictví v r. 2025
20.11. Vzorkování pitných, podzemních a odpadních vod
20.-21.11. Konference Inspirujme se
21.11. ENVIshop 2024
26.11. Změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
Opakování: 27.11., 28.11
26.11. WEBINÁŘ: Evidence v IS ENVITA Obec
29.11. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a legislativy - změny v průběžné evidenci odpadů
Prosinec    
3.12. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě a nové evidenční povinnosti od 1.1.2025
5.12. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
5.12. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
6.12. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.12. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
11.12. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem od 1. 1. 2025 v souladu s novými evidenčními povinnostmi
12.12. WEBINÁŘ: Jak na tvorbu oznámení obcím o převzetí odpadů od občanů (příloha č. 19 vyhl. č. 273/2021 Sb.) - evidence a odeslání z IS ENVITA
Opakování: 7.01.2025
Leden    
6.1. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
9.1. Podávání hlášení do ISPOP (vody, odpady), povinnosti v oblasti odpadového hospodářství
15.1. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
14.1. iKURZ: Nové evidenční povinnosti pro nakládání s odpady ze zdravotnictví v r. 2025
     
     
     
14.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
17.1. iKURZ: Jak správně ohlásit odpady za rok 2024 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 30.01., 06.02., 18.02., 24.02.2025
21.1. Jak správně ohlásit odpady za rok 2024 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování:  22.01., 04.02., 05.02., 11.02., 12.02., 13.02.2025
23.1. iKURZ: Ukončení roku v SW SKLAD Odpadů 8
24.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2024 do ISPOP z webových formulářů
Opakování: 7. 2., 20. 2.
28.1. WEBINÁŘ: Jak na odeslání hlášení za autovraky v programu ENVITA za rok 2024 do ISPOP
Březen    
4.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2024
20.3. iKURZ: Legislativa ochrany ovzduší a základní povinnosti provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší - ohlašovací agenda za rok 2024
20.3. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
Duben    
3.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
8.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025
Opakování: 9.4.
10.4. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
 
  

 

Novinky

10.01.2017 12:43

Třinecké železárny čeká rok velkých investic do modernizace, třetina prostředků půjde do ekologie

Přes tři miliardy korun letos Třinecké železárny investují do modernizace a obnovy zařízení. Je to nejvíc za posledních deset let. V Třinci se mluví o super opravárenském roku, kdy zásadní proměnou projde srdce válcoven – blokovna. Dílčí změny čekají také provoz výroby železa a oceli, nově firma buduje zařízení, díky nimž zvýší přidanou hodnotu a kvalitu produktů během finalizačních procesů. Téměř třetina prostředků půjde na ekologické projekty.

K projektům patří například dostavba a zprovoznění nové čistírny sochorů za 600 milionů korun, obnova sochorové stolice za 225 milionů, pořízení nového pilovrtacího stroje pro válcovny za 57 milionů, stavba pecí pro žíhání tyčí za 175 milionů. 

Připraveno je několik ekologických projektů v předpokládané výši 940 milionů korun, k nimž patří také odsíření aglomerace č. 1. „Tato investice završí ekologizaci aglomeračního procesu. Jejím cílem je snížit emise oxidu siřičitého ze spalin spékacích pásů, a to dávkováním aditiva a vody do reaktoru tkaninových filtrů, kde následně dojde k odloučení oxidů síry,“ upřesňuje Radek Olszar, ředitel pro investice a strategii.

Aglomerace č. 2 již byla odsířena v roce 2016. V tomto roce bylo také zprovozněno dávkování aktivního uhlí do spalin ze spékacích pásů obou aglomerací, které zajišťuje záchyt například polycyklických aromatických uhlovodíků (PAU) a dalších látek.

 

Čtěte také:

Železárny: Smog bude vyhlašován častěji, i když je vzduch čistší než v minulosti (9.1.2017)


 

 

10.01.2017 12:41

Metodika: Plány odpadového hospodářství a SEA

Ministerstvo životního prostředí (MŽP) vydalo dne 5. ledna 2017 oficiální metodickou pomůcku k aplikaci zákona o posuzování vlivů na životní prostředí na proces SEA k plánům odpadového hospodářství obcí. Metodickou pomůcku stahujete ZDE. Začátkem listopadu 2016 jsme publikovali informaci Svazu měst a obcí Svaz měst a obcí ČR k této problematice. Odkaz na článek najdete níže.

 

 

Související článek:

Kdy podléhá plán odpadového hospodářství obce procesu SEA? (9.11.2016)


 

 

10.01.2017 10:13

Kovohutě Příbram vyrobily rekordní množství olova z odpadu

Pracovníci Kovohutě Příbram nástupnická, a. s. v roce 2016 vyrobili rekordních více než 48 tisíc tun olova a jeho slitin (Pb měkké, Pb tvrdé, speciální slitiny, atd.), což je nejvyšší roční produkce v celé 230leté historii hutě. Pro ekologickou recyklaci bylo vykoupeno celkem téměř 77 tisíc tun olověných odpadů (zejména olověných baterií). Tržby společnosti v loňském roce překročily plánované 2,5 miliardy Kč, s meziročním nárůstem o více než 9 %. Jde o nejvyšší tržby v historii.

 

 

 

10.01.2017 07:45

Stanovisko SOVAK ČR k regulaci použití biocidních látek ve vodohospodářské oblasti

Sdružení oboru vodovodů a kanalizací ČR, z.s.  (SOVAK ČR)  dne 4. ledna. 2017 vydal stanovisko, které upřesňuje podmínky, za kterých je možné využívat běžné způsoby hygienického zabezpečení pitné vody. Stanovisko si můžete stáhnout níže. SOVAK ČR dále uvádí , že v současnosti probíhají další jednání na úrovni Evropské komise k tématu zejména biocidních látek, vyráběných in situ a je velmi pravděpodobné, že dojde v průběhu letošního jara k aktualizaci stanoviska. Na vlastních jednáních zájmy českých vodohospodářů zastupují představitelé evropské vodohospodářské asociace EurEau, kde je SOVAK ČR řádným členem.

 

Dokument ke stažení:

Stanovisko k regulaci použití biocidních látek ve vodohospodářské oblasti

 

 

Zdroj: SOVAK ČR

10.01.2017 07:36

Text návrhu zákona o odpadech s vyznačenými změnami pro jednání na LRV

Česká asociace odpadového hospodářství (ČAOH) publikovala na svém webu aktuální verzi úprav návrhu nového zákona o odpadech, který má být dne 12.1.2017 projednáván v Legislativní radě vlády. Návrh zákona o odpadech byl podobně, jako návrh zákona o vybraných výrobcích s ukončenou životností, Legislativní radou vlády opakovaně vrácen předkladateli k dopracování a doplnění. Text návrhu zákona s vyznačenými změnami si můžete stáhnout na webu ČAOH - ZDE

 

 

 

Zdroj: ČAOH

09.01.2017 14:53

Co je to odpadové hospodářství? Veřejná služba nebo trh?

Pro české odpadové hospodářství jsou poslední měsíce rozhodující. Zákon o odpadech se brzy vrátí do legislativního projednávání vlády a redakce Odpadového fóra se zatajeným dechem sleduje sebemenší pohyby na politické i odpadářské scéně a v jejím zákulisí. Zlomovým obdobím prochází i Slovensko. Nový slovenský zákon o odpadech, který přinesl rozšířenou zodpovědnost výrobce, platí od začátku roku 2016. Více ZDE

 

 

 

 

09.01.2017 12:15

Podnikatel provozoval nelegální autovrakoviště, dostal pokutu 110 tisíc korun

Inspektoři z České inspekce životního prostředí (ČIŽP) v Hradci Králové uložili pokutu 110 tisíc korun podnikateli, který bez povolení krajského úřadu provozoval autovrakoviště. Dopustil se tak porušení zákona o odpadech.

„Inspektoři ČIŽP při kontrole provedené v roce 2016 zjistili, že se na vodohospodářsky nezabezpečených plochách nacházelo celkem 69 autovraků. Některé obsahovaly motory a převodovky včetně provozních náplní. Navíc na místě docházelo i k demontáži jednotlivých dílů z těchto vraků. Nelegální autovrakoviště bylo podle našich zjištění provozováno minimálně od roku 2010, což jsme ověřili z leteckých map lokality,“ uvedl Lukáš Trávníček, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP v Hradci Králové.

Proti pokutě uložené inspektory ČIŽP se podnikatel Václav Zapletal neodvolal a rozhodnutí tak nabylo právní moci. Vraky je nyní povinen bezodkladně odstranit, a to v souladu se zákonem, což inspektoři ČIŽP budou opět kontrolovat.

09.01.2017 09:33

SFŽP aktualizoval Pravidla pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP

K řady věcných úprav, zpřesnění a doplnění došlo k některým zjednodušení pro žadatele a příjemce. Podstatnou změnou usnadňující žadatelům administraci je to, že přílohy k žádosti o podporu vložené elektronicky do systému IS KP14+ již nemusí být žadatelem digitálně podepsány, plná moc nemusí být úředně ověřena a doklad o jmenování či volbě statutárního zástupce žadatele nově nemusí dokládat subjekty, které mají údaje o statutárním zástupci zveřejněné v základních registrech nebo na webových portálech.

Další podstatnou změnou je zrušení dokládání Kalkulačky pro propočet vylučovacího ekonomického kritéria k žádostem o podporu pro projekty vztahující se k výzvám vyhlášeným po účinnosti aktualizace Pravidel. Ekonomické hodnocení žadatelů bude nově prováděno na základě podmínek uvedených v Pravidlech – zejména v souladu s rozřazovací tabulkou, která nahrazuje kontrolu hodnocení žadatelů na vzorku projektů.

Nově Pravidla umožňují zahrnout v rámci projektové přípravy mezi způsobilé výdaje i výdaje na potvrzení, že žadatel není podnikem v obtížích.

V neposlední řadě byly stanoveny pokyny pro zanášení údajů o podporách de minimis do registru, doplněno doporučení zohlednit riziko pohybu kurzu při navrhování výše podpory v režimu de minimis, také byly vymezeny podklady požadované pro hodnocení, že žadatel není podnikem v obtížích a aktualizována pravidla pro výběrová řízení na provozovatele vodohospodářské infrastruktury. V PO 4 byla navýšena podpora pro opatření zlepšující vodní režim krajiny (revitalizace a samovolné renaturace vodních toků a niv, tvorba a obnova mokřadů a tůní).

Detailní přehled provedených změn je uveden v kapitole A dokumentu (tabulka Přehled změn). Ustanovení části B Pravidel platí pro nové výzvy k termínu jejich vyhlášení, ostatní části Pravidel jsou platné pro jednotlivé fáze administrace žádostí a realizace projektů od 5. ledna 2017.

Účinnost aktualizovaných pravidel je stanovena na 5. ledna 2017. Aktualizované pravidla a další dokumentynajdete na webu Fondu - ZDE

 

Dokument ke stažení:

Harmonogram výzev OPŽP pro rok 2017 (aktualizace: 20.12.2016)

 

Zdroj: SFŽP

09.01.2017 08:52

Legislativa EU - přehled za prosince 2016: Národní emisní stropy a zacházení s rtutí

EP a Rada 14. 12. 2016 schválily novou směrnici o národních emisních stropech na základě návrhu Komise, který stanoví přísnější limity pro pět hlavních znečišťujících látek v Evropě. Směrnice vstoupila v platnost 31. 12. 2016. Nyní běží lhůta pro její transpozici v jednotlivých členských státech. Rada odsouhlasila silnější ochranu před znečištěním rtutí. EP a Rada se dohodly na podobě pravidel pro uzavírání mezistátních dohod v energetice.

 

 

Nová pravidla pro regulaci emisí vybraných látek schválena

V prosinci 2013 Komise zveřejnila program Čisté ovzduší pro Evropu, v němž aktualizovala cíle politiky ochrany ovzduší pro roky 2020 a 2030. Program obsahoval návrh týkající se středních spalovacích zařízení (směrnice č. 2015/2193), návrh nové směrnice o národních emisních stropech a návrh na ratifikaci nedávno pozměněného Göteborského protokolu.

Od  směrnice se očekává snížení negativních zdravotních dopadů znečištění ovzduší do roku 2030 téměř o 50 %. Dohoda má přispět také k podstatnému zlepšení kvality sladké vody, půdy a ekosystémů a  řešit dopady škodlivých částic způsobujících změnu klimatu, jako je černý uhlík.

  • Odhady za rok 2013 uvádějí, že na následky znečištění ovzduší zemřelo v EU předčasnou smrtí přes 450 tis. osob. Téměř 2/3 rozlohy půdy v EU byly vystaveny nadměrnému působení živin, jež překračovalo bezpečné hodnoty. Znečištěné ovzduší může poškozovat i materiály a stavby. Některé znečišťující látky se chovají jako skleníkové plyny, které způsobují změnu klimatu. Ekonomické náklady na poškození zdraví jsou obrovské a odhadují se na 330–940 mld. € (3–9 % HDP EU).

Závazky ke snížení emisí do roku 2020 jsou totožné s těmi, které členské státy již dohodly na mezinárodní úrovni při revizi Göteborského protokolu v roce 2012. Závazky do roku 2030 vyžadují podstatně větší snížení.

Příslušná odvětví i některé látky důležité pro politiku ochrany ovzduší jsou významné také pro politiku v oblasti klimatu a energetiky. Byla zajištěna úzká koordinace mezi návrhy týkajícími se kvality ovzduší a návrhy provádějícími cíle Unie v oblasti emisí skleníkových plynů a energetiky.

Dohody o předloženém návrhu bylo dosaženo Radou a EP v červnu 2016

 

Klíčové a sporné body

Směrnice o národních emisních stropech stanoví maximální roční emisní stropy jednotlivých zemí pro 5 hlavních znečišťujících látek: jemné částice (PM2,5), oxid siřičitý, oxidy dusíku, nemethanové těkavé organické sloučeniny a amoniak:

  • jemné prachové částice do vzduchu vypouštějí silniční vozidla, lodní doprava, výroba energie a domácnosti při spalování fosilních paliv či biomasy. Obavy o zdraví vyvolávají zejména částice, jež mají v průměru méně než 10 mikrometrů (μm) (PM10), a zejména pak částice o průměru menším než 2,5 μm (PM2,5). Primární částice mohou způsobit onemocnění dýchacích cest, kardiovaskulární choroby a rakovinu plic,
  • oxid siřičitý (SO2) - jeho emise způsobují výroba elektrické energie, průmysl, lodní doprava a domácnosti. Poškozuje lidské zdraví vytvářením sekundárních částic a podílí se na okyselování půdy a vnitrozemských vod,
  • oxidy dusíku (NOx), jejichž zdroji jsou silniční vozidla, lodní doprava, výroba elektrické energie, průmysl a domácnosti. Tvoří také sekundární částice a podílí se na kyselých deštích. Navíc způsobují tzv. eutrofizaci - nepřirozené hromadění živin ve vodě, a významně se podílí na zvyšování hladiny přízemního ozonu (O3),
  • amoniak (NH3), který se uvolňuje při manipulaci s hnojem a hnojivy v zemědělství a při používání hnojiv. Lidskému zdraví škodí jakožto součást sekundárních částic a svůj podíl má na okyselování prostředí a výše zmíněné eutrofizaci,
  • těkavé organické sloučeniny (VOC) unikají z rozpouštědel ve výrobcích. Jejich dalšími zdroji jsou průmysl, silniční vozidla, vytápění domácností a výroba elektrické energie. I tyto sloučeniny se zásadně podílí na tvorbě přízemního ozonu.

Do 30. 6. 2018 musí členské státy směrnici transponovat do vnitrostátního práva a do roku 2019 musí vypracovat národní programy omezování znečištění ovzduší, v nichž stanoví taková opatření, aby se emise 5 hlavních látek znečišťujících ovzduší do roku 2020 a 2030 snížily o dohodnutý procentuální podíl.

 

Látka

Cíl snížení 2030

Jemné částice

49 %

Oxid siřičitý

79 %

Oxid dusíku

63 %

Amoniak

19 %

Těkavé organické sloučeniny

40 %

 

Národní programy také budou muset být koordinovány s plány v oblastech, jako je doprava, zemědělství, energetika a klima. Komise bude spolupracovat s členskými státy, aby zajistila řádné provedení směrnice, a to např. prostřednictvím zřízení nového fóra pro čisté ovzduší do podzimu 2017. Fórum bude sdružovat zúčastněné subjekty, které si zde budou moci vyměňovat zkušenosti a osvědčené postupy. Komise rovněž usnadní přístup k finančním nástrojům EU.

Směrnice má usnadnit cestu k ratifikaci revidovaného Göteborského protokolu, na němž se členské státy dohodly na mezinárodní úrovni v roce 2012 v rámci Evropské hospodářské komise OSN. Tím má dojít ke snížení znečištění v zemích východní Evropy, Kavkazu a střední Asie

 

Předpokládaný další vývoj

Směrnice vstoupila v platnost 31. 12. 2016. Nyní běží lhůta pro její transpozici v jednotlivých členských státech.

 

Emisní limity pro Českou republiku:

Pro Českou republiku byly stanoveny závazky k procentuálnímu snížení emisí oxidu siřičitého (SO2), oxidů dusíku (NOX) a nemethanových těkavých organických sloučenin (NMVOC) tak, že se za výchozí rok považuje rok 2005. Pokud jde o silniční dopravu, použijí se emise vypočítané na základě prodaných paliv.

  • Závazek ke snížení emisí oxidu siřičitého (SO2) oproti roku 2005:
    • 45 % (pro jakýkoli rok od r. 2020 do r. 2029),
    • 66 % (pro jakýkoli rok od r. 2030).

     

  • Závazek ke snížení emisí oxidů dusíku (NOX) oproti roku 2005:
    • 35 % (pro jakýkoli rok od r. 2020 do r. 2029),
    • 64 % (pro jakýkoli rok od r. 2030).

     

  • Závazek ke snížení emisí nemethanových těkavých organických sloučenin (NMVOC) oproti roku 2005:
    • 18 % (pro jakýkoli rok od r. 2020 do r. 2029),
    • 50 % (pro jakýkoli rok od r. 2030).

     

  • Závazek ke snížení emisí amoniaku (NH3) oproti roku 2005:
    • 7 % (pro jakýkoli rok od r. 2020 do r. 2029),
    • 22 % (pro jakýkoli rok od r. 2030).

     

  • Závazek ke snížení emisí jemných částic (PM2,5) oproti roku 2005:
    • 17 % (pro jakýkoli rok od r. 2020 do r. 2029),
    • 60 % (pro jakýkoli rok od r. 2030).
 

 

Další informace:

 

 

Přísnější pravidla pro zacházení s rtutí v EU

Coreper 16. 12. 2016 potvrdil dohodu s EP ohledně návrhu nařízení týkajícího se rtuti, na jehož znění se dohodly 6. 12. 2016. Nová pravidla mají za cíl posílit ochranu před znečištěním touto toxickou látkou. Rtuť představuje hrozbu pro lidské zdraví. Jakmile se její emise dostanou do ovzduší nebo do vody, je tato látka schopna transportu na velké vzdálenosti. Od ledna 2019 bude rtuť povoleno používat v zubním amalgámu pouze v kapslové formě. Od 1. 7. 2018 bude navíc zakázáno ji používat pro zubní ošetření dětí s mléčným chrupem a dětí do 15 let, jakož i těhotných či kojících žen, s výjimkou případů, kdy bude její použití ze specifických léčebných důvodů zapotřebí. Znění rovněž ukládá zubním lékařům povinnost používat prostředky zabraňující tomu, aby rtuť způsobovala znečištění vody. Komise podá do 30. 6. 2020 zprávu o proveditelnosti postupného ukončení používání rtuti v zubním amalgámu k pozdějšímu datu, a to nejlépe do roku 2030. Členské státy mezitím vypracují národní plány zaměřené na postupné ukončení používání zubního amalgámu. Výroba, dovoz a vývoz výrobků obsahujících rtuť budou až na několik málo výjimek zakázány. Stejně tak bude zakázáno používání rtuti v rámci průmyslových procesů. Po formálním potvrzení Radou bude tento nový právní předpis předložen EP k hlasování v prvním čtení a Radě ke konečnému přijetí.

 

 

EP a Rada se dohodly na podobě pravidel pro uzavírání mezistátních dohod v energetice

EP a Rada 7. 12. 2016 dosáhly na základě jednání v trialogu shody na podobě nového rozhodnutí zavádějícího mechanismus výměny informací o mezivládních dohodách a nezávazných nástrojích mezi členskými a třetími zeměmi v oblasti energetiky. Návrh nového rozhodnutí je součásti legislativního balíku zveřejněného Komisí 16. 2. 2016. Tento balík se zaměřuje na bezpečnost dodávek energie, a to především na dodávky plynu a ropy. Podle nových pravidel budou muset členská státy informovat Komisi o průběhu vyjednávání s třetími státy o dohodách týkajících se dodávek plynu a ropy. Členské státy nebudou moci dohodu uzavřít dříve, než se k ní Komise vyjádří, názor Komise by pak měly státy vzít v potaz. Komise bude rovněž ještě před uzavřením dohod posuzovat jejich kompatibilitu s evropským právem. Podle dosavadních pravidel byly státy povinny informovat Komisi až po uzavření dohod, tento model bude nadále platit pro mezistátní dohody o elektrické energii.

 

 

Zdroj: Odbor komunikace o evropských a institucionálních záležitostech Úřadu vlády České republiky

09.01.2017 08:45

Železárny: Smog bude vyhlašován častěji, i když je vzduch čistší než v minulosti

Smogových situací zřejmě od tohoto roku přibude. Vyplývá to z novely zákona o ochraně ovzduší, která mění podmínky pro vyhlášení smogových situací. Paradoxně tak u veřejnosti může vzniknout dojem, že ovzduší se zhoršilo, přestože realita je odlišná. Alespoň co se znečištění průmyslovou činností týče.

Hutě do ekologie v posledních letech investovaly miliardy korun a významně tak přispěly ke zlepšení stavu ovzduší. V inverzním charakteru počasí však do hry vstupují i další zdroje. Ty však stát nenařizuje regulovat v případě, kdy ČHMÚ vyhlásí smogovou situaci potažmo regulaci velkých zdrojů.

„Stanovit výhled četnosti je diskutabilní, do vyhlášení smogových situací a samotné regulace vstupuje řada vlivů. Předpokládáme, že to bude až třikrát častěji, než v letošním roce. A to pouze z důvodu administrativní změny v zákoně, nikoliv kvůli zhoršení kvality ovzduší,“ nastiňuje výrobní ředitel Třineckých železáren Česlav Marek.

Před 1. 1. 2017 smogová situace vznikla, když na jedné měřící stanici překročila 24hodinová průměrná koncentrace PM10 (jemný prach) hodnotu 100 mikrogramů na krychlový metr ve dvou dnech po sobě a současně byl patrný rostoucí trend v posledních 6 hodinách na polovině měřících stanic v dané lokalitě.

Regulace se pak vyhlašovala, když koncentrace překročila 150 mikrogramů ve třech po sobě jdoucích dnech a rovněž byl patrný rostoucí trend. Hutě pak musely utlumit některé výrobní činnosti, což znamenaly ztráty v řádu milionů korun.

Nově se od 1. ledna 2017 vyhlašuje smogová situace ihned, když hodnota 12hodinového průměru překročí 100 mikrogramů na krychlový metr a zároveň bude předpověď meteorologických podmínek nepříznivá během následujících 24 h.

Regulaci pak ČHMÚ vyhlašuje, když koncentrace prachu překročí 150 mikrogramů na kubický metr ihned a navíc existuje předpoklad, že se imisní situace za 24 hodin nezlepší. Což nastalo právě nyní v těchto mrazivých dnech. Novela zákona přináší velkou míru nejistoty, jelikož bude záležet na předpovědi meteorologických podmínek na následujících 24 hodin.

Regulační smogová situace na Třinecku byla vyhlášena včera poprvé po třech letech. Pro huť to znamená zavést omezující podmínky na čtyřech zařízeních. „Týká se to koksovny, aglomerace, vysokých pecí a konvertorů, kde nyní platí regulační opatření,“ upřesňuje Radim Klimša, který je v Třineckých železárnách zodpovědný za oblast životního prostředí. V případě výpadku tkaninových filtrů je omezována i výroba.

V loňské zimní sezóně 2015/2016 byla vyhlášena jen jedenkrát smogová situace, a to již byly v provozu moderní zařízení na odsávání prachu vznikajícího při výrobě železa a oceli a další za přibližně 3 miliardy korun, které huť instalovala postupně v letech 2013 až 2015. V roce 2015 vykázala nejnižší množství tuhých znečišťujících látek v historii, a to 310 tun prachu. Další pokles emisí prachu je očekáván i za rok 2016.

 

 

Zdroj: Tiskováý zpráva Třinecké železárny

09.01.2017 07:56

H2020: Interaktivní mapa pro data z oblasti ochrany životního prostředí

Hledáte partnery pro projekty z oblasti ochrany životního prostředí v Horizontu 2020? Chcete se dozvědět více o projektech v určité zemi? Výkonná agentura pro malé a střední podniky (EASME) vytvořila aplikaci s možnostmi vyhledávání a filtrování projektů podle položek: pozorování země, podle států, v kterých projekt probíhá, podle druhu projektu, roku zahájení a ukončení projektu nebo podle rozpočtového rámce. Aplikace zahrnuje také statistické údaje a čísla. Odkaz na aplikaci a více informací najdete ZDE

 

 

Zdroj: Národní portál pro evropský výzkum

08.01.2017 18:38

Vláda se bude zabývat suchem, změnou klimatu, ekoauditem a environmentálními prvky v sazbách daní

Vláda se bude zítra zabývat na prvním zasedání v novém roce Národním akčním plánem adaptace na změnu klimatu,  ekoauditem, analýzou k možnostem a dopadům zohlednění environmentálních prvků v sazbách spotřebních a energetických daní v České republice. Dále vláda bude seznámena se stavem plnění opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha a nedostatku vody nebo informací k integrace koncepčních kroků oboru VaK v ČR naplňováním strategie resortu Ministerstva zemědělství s výhledem do roku 2030. Tisková konference po jednání vlády je naplánována na 15 hodinu. Výsledky jednání vlády - ZDE

Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) by měl letos uvést do provozu mapovou aplikaci, kde se bude vyznačovat aktuální sucho. Začne také vydávat upozornění na sucho, podobně jako u povodní. Vyplývá to z materiálu, který shrnuje státní kroky proti nedostatku vody a boji proti suchu, který v pondělí dostane pro informaci vláda. Jen z ministerstva zemědělství by mělo jít do konce roku 2021 na dotacích 13,1 miliardy korun. Ministr zemědělství Marian Jurečka už dříve uvedl, že stát má do roku 2022 na boj se suchem připraveno 28 miliard korun.

"Při dosažení mírného sucha vydá ČHMÚ upozornění na bdělost, při dosažení silného sucha upozornění na pohotovost. V obou případech za předpokladu, že se vývoj hydrometeorologické situace v nejbližším období nezlepší," uvádí materiál, který má ČTK k dispozici. Podobně by tomu mělo být u poklesu hladiny vod v nádržích.

V předloňském roce bylo jedno z nejvýznamnějších období sucha. "Hodnocení průtoků například ukázalo, že na Orlici, Jizeře, Lužnici, Otavě a Odře probíhalo mimořádné sucho, na Vltavě a Labi silné až mimořádné, na Berounce, Sázavě a Moravě silné, zatímco na Ohři a Dyji nebylo dosaženo ani mírného sucha," uvádí materiál.

Ústav výzkumu globální změny Akademie věd ČR by měl vytvořit systém pro monitoring a předpověď dopadů zemědělského sucha, projekt má být hotový do konce roku 2018. "Zavedením systému včasné výstrahy bude možné zvýšit úroveň a stabilitu zemědělské produkce, zlepšit ekonomiku pěstování a zvýšením počtu konkrétních agrotechnických rozhodnutí přispět k dlouhodobé udržitelnosti hospodaření," dodávají ministerští úředníci v materiálu. Vyhodnocení by mělo být jednou týdně. Kraje by následně mohly zohlednit stav vůči odběrům vody.

Krajské úřady by měly také sestavit plány pro zvládání sucha, měl by být také plán na republikové úrovni. "Obce s rozšířenou působností by plány zpracovávaly pro svá správní území dle potřeby," píše se v materiálu.

Přibližně 4270 hektarů zemědělské půdy by mohlo být kvůli suchu zařazených do tzv. znevýhodněných oblastí. V nich dostávají zemědělci více peněz na dotacích. K návrhu, který se týká Ústeckého a Jihomoravského kraje, se ale ještě bude muset vyjádřit Evropská komise.

Deset z 85 prověřovaných vodních nádrží, které jsou na pěti povodích, by mělo podle návrhu změnit své manipulační řády. Nejvíc je jich pod státním podnikem Povodí Moravy.

Na pomoc při zlepšení technického stavu rybníků a malých vodních nádrží vypsalo ministerstvo zemědělství loni nový dotační program pro obce, Lesy ČR a státní podniky povodí. Do roku 2021 by se z něj mohlo vyčerpat dvě miliardy korun, z čehož je 1,6 miliardy dotace.

Od poloviny loňského roku funguje dotační program na podporu zadržování vody v krajině, do roku 2021 by mohlo jít na projekty 1,25 miliardy, z čehož je miliarda dotace. Má se také rozběhnout program na odstraňování usazenin z přehradních nádrží a výstavba nádrží.

Díky zakázce ministerstva by se měl do tří let také zjistit stav odvodňovacích systémů.

Při suchu je také problém s jakostí vod, které ovlivňuje hlavně vypouštění odpadních vod. Větší zátěž způsobuje hynutí ryb a rozvoj sinic. Pod místem vypouštění může být negativní vliv fatální. Čistírny odpadních vod by tak měly operativně provoz měnit.

Na pozemkové úpravy, které by měly pomoci k šetrnějšímu hospodaření s vodou v krajině a ke zmírnění negativních dopadů sucha je do roku 2020 možné využít zhruba 3,5 miliardy korun, letos se předpokládá podání 170 žádostí o dotaci za zhruba 1,5 miliardy korun.

Měla by se také obnovit letecká hasičská služba pro zdolávání požárů v období déle trvajícího sucha. "Nepodařilo se prosadit zajišťování letecké ochrany lesů před požáry výlučně státními silami a prostředky, proto k navýšení kapacit systému LHS bude využito služeb soukromých leteckých provozovatelů," dodává text.

Materiál také připomíná, že by se měly zvýšit poplatky za odběr podzemních vod. Vláda to loni kvůli sociální demokracii zamítla, ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) pak svůj návrh stáhl a řekl, že už v současném funkčním období návrh znovu nepředloží.

 

Analýza dopadů environmentálních prvků v sazbách spotřebních a energetických daní - více ZDE

Tento materiál vychází zejména z usnesení vlády č. 978 ze dne 2. prosince 2015, ve kterém je v bodu II. 6 uloženo 1. místopředsedovi vlády pro ekonomiku a ministru financí ve spolupráci s ministrem životního prostředí a ministrem průmyslu a obchodu zpracovat a následně vládě do 31. prosince 2016 předložit analýzu variant řešení a jejich dopadů pro přípravu návrhu novely zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, která vytvoří podmínky pro snížení podílu pevných fosilních paliv ve spalovacích stacionárních zdrojích nespadajících pod systém European Union Emission Trading Scheme (dále jen „EU-ETS“).

EU-ETS je největším systémem emisního obchodování zahrnující přibližně 11 000 zařízení ze sektorů energetiky, výroby oceli a železa, cementu a vápna, celulózy a papíru, sklo-keramického průmyslu, chemického průmyslu, rafinérií a letecké přepravy v 31 státech včetně České republiky.

Materiál kromě výše uvedeného usnesení zohledňuje skutečnosti uvedené v dokumentech Národní plán snižování emisí, Státní energetická koncepce, Státní politika životního prostředí a Politika ochrany klimatu.

Předmětem materiálu není navrhovat nebo zavádět novou daň, ale analyzovat ekonomické, sociální a environmentální dopady případného zohlednění environmentálních prvků v sazbách spotřebních (energetických) daní a případně podnítit budoucí diskuzi o možnostech takového zohlednění s ohledem na výše uvedené dopady, efektivitu výběru daně a dosažení požadovaného cíle snížení podílu pevných fosilních paliv ve spalovacích zdrojích nespadajících pod EU-ETS.

 

Národní akční plán adaptace na změnu klimatu - více ZDE

Národní akční plán adaptace na změnu klimatu je implementačním dokumentem Strategie přizpůsobení se změně klimatu v podmínkách ČR, která byla schválena Usnesením vlády č. 861 ze dne 26. října 2015. Adaptační strategie identifikuje prioritní oblasti hospodářství, veřejné správy a životního prostředí ve vztahu k předpokládaným dopadům změny klimatu, určuje prioritní oblasti realizace a definuje vhodná adaptační opatření v návaznosti na předpokládané projevy změny klimatu.

Hlavním cílem Akčního plánu je v souladu s Adaptační strategií a Evropskou adaptační strategií prostřednictvím navrhovaných opatření a úkolů zvýšit připravenost ČR na změnu klimatu - tedy zmírnit dopady změny klimatu přizpůsobením se této změně v co největší míře, zachovat dobré životní podmínky a uchovat a případně vylepšit hospodářský potenciál pro příští generace. Akční plán rozpracovává opatření uvedená v Adaptační strategii do konkrétních úkolů, kterým přiřazuje garanty, termíny plnění, relevanci opatření k jednotlivým projevům změny klimatu, příslušnost k jednotlivým sektorům a zdroje financování. Akční plán také identifikuje vazby na opatření a úkoly již obsažené a plněné v rámci jiných schválených sektorových strategií.

Návrh Akčního plánu obsahuje soubor 51 prioritních adaptačních opatření (priorita 1), pod které náleží 161 úkolů, na něž by měla být zaměřena největší pozornost. Naplnění těchto opatření a úkolů je klíčové z hlediska adaptace na změnu klimatu v ČR. Dalších 69 opatření s prioritou 2 a k nim přiřazené úkoly je žádoucí plnit dle možností a kapacit jako podporu adaptace.

 

Ekoaudit - více ZDE

Ministerstvo průmyslu a obchodu společně s Ministerstvem životního prostředí předložilo vládě návrhy opatření k posílení konkurenceschopnosti a rozvoje podnikání v ČR, tzv. Ekoaudit, jehož dlouhodobým cílem je snížit administrativní zátěž a usnadnit rozvoj podnikání.

Ekoaudit je přínosným projektem, který pomáhá snižovat administrativní zátěž a náklady podnikatelské sféry, a to formou revize a porovnáním českých právních předpisů na ochranu životního prostředí a požadavků vyplývajících z předpisů EU. Hodnocení plnění Ekoauditu se předkládá vládě každé dva roky s ohledem na dopady na podnikatelskou sféru a ve vztahu k požadavkům evropského práva. Výstupem spolupráce ministerstev, tripartity a dotčených subjektů jsou legislativní i nelegislativní návrhy řešení jednotlivých podnětů.

Dnes projednávaná etapa  Ekoauditu obsahuje 7 nových podnětů, které se týkají zákona o obalech, vodního zákona, zákona o ochraně ovzduší, zákona o ochraně přírody a krajiny a zákona o předcházení ekologické újmě a o její nápravě.

Od roku 2010 schválila vláda v rámci Ekoauditu  185 úkolů, z nichž k dnešnímu dni je splněno 117 úkolů.
Díky realizaci všech 185 úkolů, které byly od roku 2010 uplatněny a vládou schváleny, by se mělo dosáhnout í úspor pro podnikatelskou sféru až ve výši 10 mld. Kč.

 

Přehled bodů jednání vlády - pondělí 9.1.2017:

  • Analýza k možnostem a dopadům zohlednění environmentálních prvků v sazbách spotřebních a energetických daní v České republice - více ZDE
  • Národní akční plán adaptace na změnu klimatu - více ZDE
  • Informace o stavu plnění opatření pro zmírnění negativních dopadů sucha a nedostatku vody - Předkládací zpráva
  • Návrhy na řešení opatření k posílení konkurenceschopnosti a rozvoje podnikání v České republice z pohledu právních předpisů na ochranu životního prostředí - více ZDE
  • Integrace koncepčních kroků oboru VaK v ČR naplňováním strategie resortu Ministerstva zemědělství s výhledem do roku 2030 - Předkládací zpráva
 

 

08.01.2017 18:33

Počet změn dodavatele elektřiny a plynu po letech poklesu loni meziročně vzrostl o čtvrtinu

Maloobchodní trh s energiemi zažil v loňském roce velké oživení. Zatímco se v posledních letech zdálo, že zájem zákazníků o změnu dodavatele elektřiny či plynu pomalu opadá, loni vzrostl téměř o čtvrtinu. Odhodlalo se k ní téměř 566 tisíc domácností a firem, což byl nejvyšší počet od roku 2013. Největším skokanem je Bohemia Energy, která díky akvizicím překročila hranici jednoho milionu zákazníků. Část z nich má na Slovensku. Větší počet zákazníků se podařilo získat například i MND. Více ZDE

 

 

Zdroj: iHEND.cz

07.01.2017 07:48

Živnostníci v Praze musí mít vlastní kontejnery na tříděný odpad, někteří to ignorují

Živnostníci, kteří odpad odkládali do veřejných kontejnerů, si teď musí pořídit svoje vlastní popelnice a domluvit se se svozovou společností. Přikazuje jim to vyhláška od Nového ruku, kterou  připravil pražský magistrát po stížnostech obyvatel. Vadilo jim, že jsou kontejnery často přeplněné a odpadky se válí na ulici. Ne všichni ale novou vyhlášku dodržují. Nová vyhláška se týká jen živnostníků, kteří měli s městem uzavřenou smlouvu, podle níž mohli za malý poplatek svůj odpad odkládat do veřejných kontejnerů. Za nejmenší popelnici, kterou firma odveze jednou za čtyři týdny, zaplatí živnostník ročně asi 600 korun. Živnostníkům, kteří vyhlášku nebudou respektovat, hrozí až 300tisícová pokuta.

 

Zdroj: Rozhlas.cz

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE