Více času na podstatné

 

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Úprava, zpracování a recyklace odpadů

 

Vlček: Green Deal je šance, nicméně je jasné, že bude nutné provést její úpravu
Redakce OF

Příklady táhnou aneb potravinářství na cestě k udržitelnosti
Redakce OF

Hasíme dříve, než začne hořet
INTE

Polemika: 4 roky zpět a jak 6 let cirkulárně vpřed?
Redakce OF

Využijte dotace z fondů EU pro zvýšení konkurenceschopnosti a inovace vašeho podnikání
Martin Veverka

Nemrznoucí cirkularita: CLASSIC OIL mění odpad na nový zdroj
Olga Pleyer

Inovativní postupy v recyklaci elektroodpadu na příkladu tantalu
ASEKOL

V EU startuje boj o ocelový šrot
Jiří Dufek a Filip Hájek

Povinnosti pro původce odpadů v roce 2025
Petr Šulc

Odpadové hospodářství: Pozitivní trendy a výzvy do budoucna
Klára Šestáková a Marian Humplík

Využití eddy current separátorů
Andrea Gašparová

Zálohování PET a budoucnost třídění
Petr Hynek

Nakládejme s nebezpečnými látkami zodpovědně
DENIOS

Využití biotechnologií na dekontaminačních plochách
Vlastimil Píštěk, Miroslav Minařík a Jiří Kamas

Polemika: Povodeň a odpady: Co vyplavalo na povrch?
Redakce OF

Konference spojí politiky i byznys a slibuje akční kroky směrem k udržitelnosti
David Kopecký

Použité pneumatiky můžete zdarma odevzdat. Eltma má sběrná místa po celém Česku
Lucie Vinšová

Recyklace odpadních lithium-iontových akumulátorů
Barbora Štěpánová a Petra Najmanová

Recyklované plastové kompozity využiteľné v stavebníctve
Miriam Ledererová

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Listopad    
19.11. iKURZ: Nové evidenční povinnosti pro nakládání s odpady ze zdravotnictví v r. 2025
20.11. Vzorkování pitných, podzemních a odpadních vod
20.-21.11. Konference Inspirujme se
21.11. ENVIshop 2024
26.11. Změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
Opakování: 27.11., 28.11
26.11. WEBINÁŘ: Evidence v IS ENVITA Obec
29.11. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a legislativy - změny v průběžné evidenci odpadů
Prosinec    
3.12. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě a nové evidenční povinnosti od 1.1.2025
5.12. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
5.12. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
6.12. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.12. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
11.12. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem od 1. 1. 2025 v souladu s novými evidenčními povinnostmi
12.12. WEBINÁŘ: Jak na tvorbu oznámení obcím o převzetí odpadů od občanů (příloha č. 19 vyhl. č. 273/2021 Sb.) - evidence a odeslání z IS ENVITA
Opakování: 7.01.2025
Leden    
6.1. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
9.1. Podávání hlášení do ISPOP (vody, odpady), povinnosti v oblasti odpadového hospodářství
15.1. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
14.1. iKURZ: Nové evidenční povinnosti pro nakládání s odpady ze zdravotnictví v r. 2025
     
     
     
14.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
17.1. iKURZ: Jak správně ohlásit odpady za rok 2024 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 30.01., 06.02., 18.02., 24.02.2025
21.1. Jak správně ohlásit odpady za rok 2024 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování:  22.01., 04.02., 05.02., 11.02., 12.02., 13.02.2025
23.1. iKURZ: Ukončení roku v SW SKLAD Odpadů 8
24.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2024 do ISPOP z webových formulářů
Opakování: 7. 2., 20. 2.
28.1. WEBINÁŘ: Jak na odeslání hlášení za autovraky v programu ENVITA za rok 2024 do ISPOP
Březen    
4.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2024
20.3. iKURZ: Legislativa ochrany ovzduší a základní povinnosti provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší - ohlašovací agenda za rok 2024
20.3. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
Duben    
3.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
8.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025
Opakování: 9.4.
10.4. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
 
  

 

Novinky

01.02.2017 11:16

REACH: Poslední výzva k dodatečné předběžné registraci chemických látek

Aby bylo možné využít přechodný režim pro registraci zavedených chemických látek v nízkých objemech podle nařízení REACH, je nutné látky předběžně zaregistrovat u ECHA a to nejpozději do 31. 5. 2017 tj. jeden rok před konečným termínem registrace.

Třetí a poslední termín registrace pro zavedené (existující) chemické látky vyráběné nebo dovážené v množství 1-100 t/rok je 31. května 2018. Pokud chcete využít výhodu z této prodloužené lhůty pro registraci, musíte své látky nejpozději do 31. května 2017 předběžně zaregistrovat. Mnoho firem své látky předregistrovalo již v termínu řádné předběžné registrace v prosinci 2008.

Pokud budete vyrábět nebo dovážet látku v množství 1-100 t/rok poprvé po 1. 12. 2008 a látka není klasifikovaná jako karcinogenní, mutagenní nebo toxická pro reprodukci (dále CMR), je stále možné do šesti měsíců od zahájení činnosti látku předběžně zaregistrovat. Předběžná registrace umožní nepřetržitě a legálně dodávat chemické látky na trh EU / EHP do lhůty pro registraci (navázání kontaktu za účelem sdílení údajů prostřednictvím vytvoření fóra SIEF).

V případě, že do 31. 5. 2017 nevyužijete možnosti dodatečné předběžné registrace, budete muset u ECHA zjistit, zda již byla předložena registrace pro stejnou látku a teprve po registraci bude možné pokračovat ve výrobě nebo dovozu látky.

Totéž platí již nyní pro látky vyráběné nebo dovážené v množství 100 t nebo větším za rok a pro látky klasifikované jako CMR v množství 1 t nebo větším za rok.

 

Další informace z ECHA:

 

Zdroj: MPO

 

 

01.02.2017 07:57

Roční hlášení o odpadech a obalech v roce 2017

Termín 15. 2. 2017 se nezadržitelně blíží a proto Vám přinášíme shrnutí ohlašovacích povinností k tomuto datu. Ta se týkají hlášení produkce a nakládání s odpady, sběru a zpracování autovraků, elektroodpadů a obalů. Všechna uvedená hlášení se zasílají v elektronické podobě v datovém standardu do systému ISPOP.

Podotýkáme, že k 15. únoru se dále podává přiznání za odběr podzemní vody a poplatkové přiznání za zdroj znečišťování podle zákona č. 254/2001 Sb o vodách. Kompletní přehled ohlašovacích povinností na rok 2017 najdete ZDE.

 

 

Přehled ohlašovacích povinností k 15.2. - odpady/obaly:

  • Hlášení o produkci a nakládání s odpady dle přílohy č. 20 vyhlášky č. 383/2001 Sb.
  • Hlášení o sběru a zpracování autovraků, jejich částí, o produkci a nakládání s odpady dle přílohy č. 4 vyhlášky č. 352/2008 Sb.
  • Hlášení o zpracování, využívání a odstraňování elektroodpadů vč. hlášení o produkci a nakládání s odpady dle přílohy č. 8 vyhlášky č. 352/2005 Sb.
  • Hlášení o rozsahu a způsobu vedení evidence obalů a ohlašování údajů z této evidence dle vyhlášky č. 641/2004 Sb.

 

Hlášení o odpadech

Všechna výše uvedená hlášení se zasílají v elektronické podobě v datovém standardu do systému ISPOP. Způsob vyplnění ročního hlášení je různý a záleží na nástroji, který k tomu použijete. Nejsnadnějším řešením je použití programu EVI 8, který automaticky převede průběžnou evidenci do podoby ročního hlášení. Zároveň EVI 8 umožňuje ze stejných dat připravit i výkaz ODP 5-01 pro Český statistický úřad. Ať už použijete jakýkoliv nástroj, je důležité vědět, že systém ISPOP obsahuje řadu kontrol, které odhalují případné chyby ještě před samotným přijetím hlášení v tomto systému. Každé hlášení o odpadech prochází následně dalšími kontrolami a ověřením na místně příslušných obecních úřadech obcí s rozšířenou působností a úřadech správních obvodů hl. m. Prahy (ORP a SOP). Tyto kontroly se realizují v programu EVI 8 Obec a vycházejí ze zadání MŽP resp. CENIA (České informační agentury životního prostředí). Cílem všech kontrol je nalezení nejen formálních nesrovnalostí, ale i obsahových chyb. Na některé z důležitých kontrol Vás níže upozorníme. Výhodou programu EVI 8 určeného pro firmy je, že tyto kontroly v sobě také obsahuje a to včetně podrobného popisu a doporučení jak zjištěné problémy vyřešit.

     Pozn.:  Společně s nápovědou k programu EVI 8 je uživatelům k dispozici v případě uzavření servisní smlouvy i technická podpora každý pracovní den od 8:00 do 16:00, pravidelné aktualizace i helpdesk.

 

Přehled nejdůležitějších obsahových kontrol:

  • Kontrola množství – v případě vyplnění podezřele vysokého množství kontrola upozorňuje, zda není hmotnost uvedena v kusech, litrech či jiných jednotkách (u této validace záleží na druhu odpadu a kategorii)
  • Meziroční porovnání zůstatků – pokud v ročním hlášení uvedete kód nakládání xN5, pak v hlášení za další rok musí být uveden záznam s kódem nakládání C00 u stejného druhu odpadu a ve stejném množství
  • Kontrola vyrovnané bilance, ABC bilance – jedna z podmínek správně vyplněného hlášení je, aby množství vyprodukovaného (písmeno A v kódu nakládání) a převzatého odpadu (písmeno B), případně množství převedené z loňského roku (písmeno C) odpovídalo množství stejného druhu odpadu předaného, zpracovaného nebo uskladněného ke konci roku
  • Kontrola duplicitního hlášení – pokud podáte více hlášení se stejným celkovým množstvím a nejedná se o doplněná hlášení, pak se tato hlášení v rámci jednotlivých ORP prověřují
  • Kontrola na zrcadlové položky – pokud u odpadu uvedete kategorii O/N, kontrola zjišťuje, zda v Katalogu odpadů neexistuje jiné katalogové číslo stejného druhu odpadu s kategorií N
  • Kontrola kódu BN30 – tento kód nakládání lze použít pouze u vybraných partnerů a druhů odpadů
  • Kontrola úplnosti adres partnerských subjektů – provádí se podle databáze RES Plus
  • Kontrola kódu BN40 (odpad po úpravě) bez předchozího odpovídajícího nakládání – tento kód nakládání můžete použít pouze v případě, že odpad předtím upravujete
  • Kontrola na poměr množství předupravených a nově vzniklých odpadů – pokud uvedete v hlášení nepoměrné množství vzniklých odpadů z úpravy oproti množství upravených odpadů, je možné, že tento stav bude pracovník ORP prověřovat
  • Kontrola použití kódu XN50 a XN53 (inventurní rozdíl) – tento kód nakládání slouží pouze pro vyrovnání drobných rozdílů v množství vzniklých např. nepřesnostmi ve vážení. Použití tohoto kódu je vždy vhodné okomentovat v poznámce hlášení
  • Kontrola vyplněného údaje IČZ – pokud je partnerem oprávněná osoba, musíte uvést kód IČZ identifikující dané zařízení, do kterého jste odpad předali
  • Kontrola na velké meziroční nárůsty produkce odpadů – Vaše hlášení se meziročně porovnává a dojde-li k velkému poklesu či nárůstu v množství, pak budete pravděpodobně osloveni pracovníkem ORP otázkou, co bylo příčinou

 

Kontroly na celostátní úrovni

Údaje z jednotlivých hlášení o odpadech se každoročně sehrávají do centrální databáze ISOH. Agregované informace jsou veřejně dostupné v internetové aplikaci VISOH. Pro účely státní správy jsou k dispozici v internetové aplikaci ALLISOH. Inspektoři ČIŽP i pracovníci krajských úřadů a ORP tak mají přístup do centrální databáze a mohou provést např. křížové porovnání dat z hlášení konkrétního původce a oprávněné osoby. Zároveň se z centrální databáze každoročně zjišťují subjekty, které měly podat hlášení a neučinily tak.

     Upozornění: Chcete-li vědět více, využijte naše služby v oblasti poradenstvíškolení.

 

Hlášení o obalech

Tato hlášení se z ISPOP zpracovávají rovněž v systému ISOH. Ověřovatelem je přímo MŽP resp. CENIA. Pro ohlašovatele jsme již před několika lety vytvořili snadno ovladatelný program OBAL 8, který umožňuje z průběžné evidence obalů hlásit jak na MŽP přes systém ISPOP, tak čtvrtletně autorizované obalové společnosti EKO-KOM.

 

 

Zdroj: Petr Grusman (INISOFT s.r.o.), ISPOP

01.02.2017 07:35

Komise stanovila limity hodnot expozice na pracovišti pro více jak třicet látek

Evropská komise poslední den v lednu stanovila limity hodnot expozice pracovníků na 31 nebezpečných chemických látek a zavedla tak společný referenční bod pro zaměstnavatele, pracovníky a donucovací orgány stanovující maximální úroveň vystavení těmto chemikáliím povoleným na pracovišti. Členské státy nyní musí přijmout odpovídací národní hodnoty, na které se vztahuje určitý manévrovací prostor, vzhledem k orientačnímu charakteru nastavených evropských hodnot. Více ZDE (viz Commission reinforces workers' protection against hazardous chemicals)

 

Související legislativa:

Směrnice Komise (EU) 2017/164 ze dne 31. ledna 2017, kterou se stanoví čtvrtý seznam směrných limitních hodnot expozice na pracovišti podle směrnice Rady 98/24/ES a kterou se mění směrnice Komise 91/322/EHS, 2000/39/ES a 2009/161/EU

 

 

Zdroj: CEBRE

31.01.2017 20:26

12. bienální konference a výstava VODA 2017

Akce navazuje na řadu úspěšných bienálních konferencí AČE ČR pořádaných od roku 1995. Od roku 2011, kdy se AČE ČR transformovala na CzWA, se konference koná pod názvem VODA. Programový výbor si pro rok 2017 dal dva nové cíle, jejichž naplnění by mělo zvýšit atraktivitu konference pro tradiční účastníky a přilákat i nové - a to zvýšení významu posterových sdělení vytvořením prostoru v závěrečné plenární sekci pro prezentaci autorů oceněných posterů z obou tematických skupin „Aplikovaná věda, technologie a inženýrství“ a „Výzkum a vývoj“; a prezentace příspěvků obsahujících vize dalšího vývoje vodního hospodářství. První cirkulář ke stažení a další informace ZDE.

 

 

31.01.2017 17:54

Soutěž Přeměna odpadů na zdroje prodloužena konce února 2017

Máte nápady jak získat suroviny z odpadních materiálů pro další využití? Realizujete stavby nebo zadáváte projekty veřejné správy s využitím odpadů/recyklátů/druhotných surovin? Přihlaste se do soutěže a získejte hodnotné ceny a ocenění Ministerstva průmyslu a obchodu.  Představíme vaše nápady a projekty široké veřejnosti, pro kterou budete inspirací.

Soutěže vyhlášené Ministerstvem průmyslu a obchodu se můžete zúčastnit i vy pokud zašlete svou přihlášku do 28. února 2017. Cílem soutěže je zvýšit zájem o využívání recyklovaných odpadů/druhotných surovin. Proto je soutěž určena co nejširšímu spektru veřejnosti rozdělené do pěti soutěžních kategorií:
Kategorie 1 je pro podniky/firmy, které vstupní suroviny nahrazují druhotnými surovinami nebo odpady či recykláty.
Kategorie 2 je pro stavební firmy, které při své činnosti recyklují odpady a využívají druhotné suroviny pro další výstavbu a snižují tak produkci odpadů.
Kategorie 3 je pro obce, města a další veřejné organizace, které v rámci realizovaných veřejných zakázek využívají recyklované odpady/druhotné suroviny, např. při výstavbě hřišť, cyklostezek, komunikací apod. 
Kategorie 4A je pro studenty vysokých škol, kteří mohou soutěžit se svými projekty v rámci bakalářských a diplomových prací, nebo svých návrhů na zhodnocení již použitých výrobků. 
Kategorie 4B je pro žáky ZŠ, SŠ a mimo školní zařízení, kteří mohou soutěžit se svými, díly, projekty a výtvory na využití použitých výrobků.

Ceny a odměny pro vítěze: V každé kategorii budou nejlepší 3 projekty a díla odměněny zvláštní cenou a diplomem Ministerstva průmyslu a obchodu.
V kategorii 1 a 2 je dále pro vítěze připraven originální umělecký předmět z dílny studentů sklářských škol, v kategorii 3 čeká na vítěze vybavení jednoho pracoviště výpočetní technikou (počítač, notebook, tiskárna). Pro kategorii 4 A je pro vítěze připravena týdenní studijní cesta do zahraničí plně hrazená, tématicky zaměřená na oběhové hospodářství a v kategorii 4 B vítězové získají zážitkové ceny ve formě zajištění návštěvy reprezentativního zařízení na zpracování nebo využívání druhotných surovin (včetně dopravy) nebo pro ZŠ zajištění vstupu do IQLandie, divadla, výstavy, ZOO a jiné (včetně dopravy) na základě předběžné dohody s učiteli vítězného kolektivu.

Všichni účastníci soutěže ve všech kategoriích získají čestné uznání Ministerstva průmyslu a obchodu za účast v soutěži v příslušné kategorii i s uvedením názvu soutěžního projektu/díla.

Další informace na webové stránce soutěže Přeměna odpadů na zdroje , kde naleznete i registraci a přihlášku, které vyplněné společně s projektem nebo fotografiemi díla zašlete na adresu druhotnasurovina.soutez@mpo.cz. Dotazy odpovíme na tel: 224851111.

 

 

 

31.01.2017 15:25

Brabec: Nové zákony o odpadech se do voleb nestihnou přijmout

Nové odpadové zákony se už v tomto volebním období přijmout nestihnou. V rozhovoru s ČTK to připustil ministr životního prostředí Richard Brabec, jehož úřad na nové legislativě pracoval. Legislativní rada vlády minulý čtvrtek doporučila kabinetu, aby návrhy zákonů vrátil ministerstvu k dopracování. Podle Brabce je ale zřejmé, že na to, aby zákony prošly do sněmovních voleb celým legislativním procesem, zbývá již málo času.

"Naším cílem je tak dnes dopracovat zákon dle požadavků Legislativní rady vlády a připravit ho pro novou vládu. Po dopracování bude nová vláda moci použít právě naše návrhy nové odpadové legislativy, ostatně nikdo se za posledních deset let nedostal s návrhy nových zákonů tak daleko jako my," uvedl ministr. Po nové odpadové legislativě volají odborníci mnoho let a vláda ve svém programovém prohlášení i slíbila, že ji do poloviny loňského roku připraví. MŽP pracovalo na novele zákona o odpadech a zcela novém zákonu o výrobcích s ukončenou životností dva roky.

Vládní legislativní rada ale posuzovala zákony od loňského podzimu čtyřikrát. Přesto k nim stále trvá téměř 50 zásadních rozporů s různými připomínkovými místy a pět právních připomínek, mimo jiné k nedostatečně zpracovaným dopadům zdražení poplatků za odpady pro občany.

"Zákony bychom určitě byli schopni dopracovat a předložit je ještě této Sněmovně, ale nemůže být cíl si jen udělat čárku, už dnes víme, že času je málo," konstatoval ministr. "Klíčové změny v souladu s programovým prohlášením jsme prosadili," tvrdí. Připomněl například ve stávajícím zákonu zákaz skládkování materiálově využitelného a recyklovatelného komunálního odpadu po roce 2024, povinné třídění bioodpadu a kovů a schválení nového plánu odpadového hospodářství. Postupně se podle Brabce také zavádí v obcích systém PAYT, tedy "platíš tolik, kolik vyhodíš".

Za úspěch Brabec považuje i vyhlášené výzvy z operačního programu, ze kterých si obce i města mají do roku 2020 možnost požádat o dotace na zkvalitnění systému odpadového hospodářství až 13 miliard korun.

Oba návrhy zákonů mají hodně kritiků jak z řad ekologických organizací, tak odpadových firem nebo některých výrobců, kterých se normy dotýkají. "My jsme oba zákony projednali s desítkami subjektů a přišli s kompromisním řešením," hájí se ministr. Ať bude příští vláda podle něj jakákoliv, bude muset schválit novou odpadovou legislativu co nejdříve. Současný zákon je podle něj zastaralý a postavený na skládkování, které prý u MŽP "dlouhodobě prosazují silné skládkařské asociace s ekologickými organizacemi v čele s Hnutím Duha".

Brabec je přesvědčen, že nové odpadové zákony nasměrují Česko k oběhovému hospodářství. Vysoká míra recyklace a omezení skládkování jsou dva jasně a s novým zákonem o odpadech dané limitující parametry pro případný vznik nadbytečných kapacit spaloven, dodal.

 

 

Zdroj: ČTK

31.01.2017 13:05

MMR o novém rozúčtování nákladů na teplo v domě

Již v tomto roce dostanou uživatelé bytů vyúčtování nákladů za teplo podle nové vyhlášky Ministerstva pro místní rozvoj, která je účinná od ledna 2016 (vyhláška číslo 269/2015 Sb.). Vyhláška přináší změny v dosavadním způsobu, jakým se v bytových domech doposud rozúčtovávaly platby za teplo. Vzbudila pochopitelně nemálo ohlasů a dotazů u veřejnosti, vždyť se dotkne rozpočtů mnoha českých domácností. Proč vlastně ministerstvo změnilo původní systém? Kromě formálních důvodů, jako je například snaha reagovat na požadavek povinné instalace měřidel, nebo na zateplování domů, je smyslem změn zejména snaha o spravedlivější způsob rozúčtování.

V čem je nový způsob rozúčtování spravedlivější? Především v tom, že pokud budou překročeny přípustné rozdíly v nákladech na vytápění, poskytovatel služeb upraví výpočet jen u těch bytů, u kterých byla stanovená hranice překročena.  U ostatních se bude i nadále vycházet pouze z údajů, získaných z indikátorů vytápění nebo z měřidel. Zatím se rozdíly v nákladech rozúčtovávaly na úkor všech v bytovém domě. Jinak řečeno na toho, kdo nepřiměřeně teplem šetřil nebo plýtval, dopláceli ostatní.
 
Nezdravé šetření
Co je špatného na tom, když se například v bytovém domě domluví, že se bude v zimě topit jen minimálně, aby i průměrná spotřeba tepla byla minimální? Vymrzlý dům začne plesnivět a obyvatelé si zadělají na daleko větší problémy a také na větší dodatečné náklady, než jaké ušetřili za topení. Užitečnější je, aby se každý obyvatel podílel na vytvoření tepelné stability v domě, a předešlo se zbytečným škodám.

Podle vyhlášky nyní každý příjemce služeb v bytovém domě zaplatí nejméně 80 procent průměrné ceny za teplo v domě. Od čeho byla hodnota odvozena? Od vyhlášky č. 194/2007 Sb., která stanoví pravidla pro vytápění.  Obecně lze říci, že ani spořivý uživatel bytu (anebo ani neobydlený byt) nespotřebuje zpravidla méně, než 80 procent průměru tepla na jeden metr čtvereční. Pokud se někdo v bloku bytů chová nezodpovědně a v zimě vůbec netopí, využívá tepla, sálajícího přes zdi z okolních vytápěných bytů. Horší je situace u bytů rohových, nebo u těch, které se nacházejí úplně pod střechou. Tam při nedostatečném vytápění hrozí již zmíněné plísně, popřípadě u panelových domů praskliny v omítce v místě spojů panelů. Takové chování je pro celé společenství nájemníků škodlivé a lidé by proto měli vědět, že nepřiměřeným šetřílkovstvím si nijak výrazně finančně nepolepší.
 
Stejná pravidla pro všechny
Část dotazů veřejnosti směřovala i k tomu, zda je v nové vyhlášce zohledněna skutečnost, že některé byty mají zasklenou lodžii a jiné ne. Tato úprava může způsobit v průběhu roku teplotní rozdíl až 10 stupňů Celsia. Takové dělení by však v běžné praxi bylo těžko možné. Při rozúčtování nákladů se proto nepřihlíží k individuálně provedeným úpravám (např. zasklení lodžie nebo k výměně oken atd.). Pro uživatele takového bytu platí stejná pravidla, jako pro ostatní. Dům je brán jako jeden tepelně technický celek. Proto by se při jeho revitalizaci mělo postupovat spíše systémově, tedy provádět úpravy, zlepšující tepelně izolační vlastnosti celého domu, a nikoliv pouze jednotlivých bytů.

Nová vyhláška neřeší ani případy, kdy je byt napojen na dálkový zdroj tepla, ale přesto využívá krbová, případně akumulační kamna (nebo přímotopné konvektory, radiátory atd.). V domě s ústředním topením není vhodné používat pouze individuální zdroje tepla a otopná tělesa mít v topné sezóně uzavřená., jelikož by se příjemce služeb vystavoval riziku nedodržení spodní hranice 20 % oproti průměru zúčtovací jednotky. Kamna však lze používat v přechodném období, kdy není bytový dům centrálně vytápěn.

Otázkou, která zajímá zejména vedení bytových družstev a sdružení vlastníků bytových jednotek, je, zda si tyto organizace mohou na svém shromáždění odsouhlasit jiný způsob rozúčtování služeb (tepla a teplé vody) než ten, který je uveden v zákoně (zákon č. 67/2013 Sb.) a v prováděcí vyhlášce o rozúčtování tepla, o které tento článek pojednává. Zde je odpověď jednoznačná: v případě, že jsou v domě nainstalována zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění, není možné si odhlasovat vlastní způsob rozúčtování.

 

 

Slovníček vybraných pojmů:


Rozdíl mezi tzv. základní a spotřební složkou: Základní složka vyjadřuje tu část nákladů, která není závislá na chování příjemců služeb – uživatelů bytů a rozúčtovává se každému podle tzv. započitatelné podlahové plochy bytu, nebo nebytového prostoru. Základní složka nákladů na vytápění pokrývá permanentně náklady na pohotovostní výkon otopné soustavy, prostupy tepla pláštěm domu, tepelné ztráty vnitřního rozvodu a náklady na temperování společných prostor domu.

Spotřební složka nákladů na vytápění pokrývá náklady na teplo dodané do bytu otopnými tělesy, jehož množství může uživatel ovlivnit regulací přívodu tepla do otopných těles. Vychází z míry měřené nebo indikované spotřeby tepla na vytápění. Rozděluje se mezi příjemce služeb podle údajů měřidel nebo indikátorů vytápění s použitím korekcí a výpočtových metod. Výpočtové metody zohledňují rozdílnou náročnost vytápěných místností na dodávku tepla, která je dána jejich polohou, velikostí otopných těles, způsobem připojení měřidel nebo indikátorů vytápění a projektovanou vnitřní teplotou.

Proč může spotřební složka nově být až 70%? Lépe a přesněji bude provedeno rozúčtování nákladů s ohledem na tepelně izolační vlastnosti objektu a použitou indikaci.

Platí vyhláška i v případě, že všechny jednotky v bytovém domě jsou osazeny kalorimetry? Platí, protože se jedná o měřidla.

Musí se při měření tepla kalorimetry zohlednit poloha a orientace místností bytové jednotky v koeficientech, nebo se uplatňuje pouze při instalaci radiátorových poměrových měřičů RTN (rozdělovač topných nákladů)? Ve vyhlášce č. 269/2015 Sb., která je prováděcím předpisem k zákonu č. 67/2013 Sb. v platném znění, je v § 6 odst. 2 uvedeno, že spotřební složka je rozdělována mezi příjemce služeb úměrně výši náměrů stanovených měřidel podle zákona o metrologii nebo zařízení pro rozdělování nákladů na vytápění s použitím korekcí a výpočtových metod, zohledňujících i rozdílnou náročnost vytápěných místností na dodávku tepelné energie danou jejich polohou. Z uvedeného tedy vyplývá, že se jedná o kalorimetry a indikátory vytápění.

Použije se pro byty, které nedodrží přípustný limit v dalších kolech, shodná průměrná cena za metr čtverečný (cena vypočtená z původní částky faktury a celkové započitatelné ploch všech bytů), nebo se průměrná cena stanoví znovu po úpravě částky faktury a započitatelné plochy zbývajících bytů? Po prvotním rozdělení nákladů na vytápění se při opakovaném rozdělení použije původní průměrný náklad připadající na 1 m2 započitatelné podlahové plochy. Při překročení limitu odchylky nákladů se provádí úprava pouze spotřební složky.

 

Čtěte také:

Měřáky tepla jsou k ničemu. Lidé zaplatí za ně více, než za teplo ušetří (iDNES.cz, 28.1.2017)

 

Zdroj: MMR

31.01.2017 09:50

Energetický úsporný program pro malé a stření podniky startuje v dubnu

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) využilo zbývajících prostředků z výnosů z prodeje emisních povolenek z roku 2014 a připravilo doplňkový program ENERG, ze kterého budou moci získat zvýhodněné úvěry malé a střední podniky z území Prahy. Program hodlá Ministerstvo průmyslu a obchodu spustit v dubnu letošního roku.

Program byl schválen Vládou ČR v listopadu 2016 a nyní je ve fázi konečných příprav, smluvního zajištění mezi MPO a Českomoravskou záruční a rozvojovou bankou (ČMZRB) a přesunu finančních prostředků do ČMZRB. Program bude připraven ke spuštění v dubnu letošního roku.

Program bude fungovat formou zvýhodněných úvěrů, tedy v podobě finančních nástrojů, pro které se aktuálně v oblasti energetické účinnosti hledá optimální využití. Výhodnost úvěrů tkví v nulové úrokové sazbě, době splatnosti úvěru až do 10 let a možnosti odkladu splátek jistiny až na 24 měsíců. Prostředky budou poskytovány malým a středním podnikům prostřednictvím ČMZRB a stanou se základem pro nahrazování dotačních prostředků finančními nástroji. Finanční prostředky programu ENERG jsou k dispozici v objemu necelých 130 mil. Kč.

Dalším programem, kterým se MPO snaží podílet na naplňování Národního akčního plánu energetické účinnosti, je program EFEKT, jehož cílem bude zvýšit úspory energie, kvalitu energetických služeb a podpořit veřejnost k hospodárnému nakládání s energiemi. Program EFEKT je národní dotační program zaměřený na efektivní nakládání s energií a je zároveň doplňkovým programem pro operační programy OP PIK, OP ŽP, IROP a národní program Nová zelená úsporám. Finanční prostředky tohoto programu jsou oproti předchozím rokům násobně vyšší a pro rok 2017 činí 150 mil. Kč. Podat žádost o dotaci je možné od 1. do 28. února. Státní program je zřízen v návaznosti na zákon o hospodaření energií a jeho ustanovení má přímou souvislost s implementací evropské směrnice o energetické účinnosti.

Program Úspory energie s rozumem je aktuálně podstatným nástrojem MPO k napravení situace v oblasti úspor energie a je zaměřen zejména na kvalitní přípravu a rozvoj energeticky úsporných opatření bez využití investičních dotačních prostředků. Zároveň je doplňkovým programem k dotačním programům podporovaných ze strukturálních fondů EU a národních programů. Cílem programu je zvyšovat kvalitu energetických úsporných projektů a podporovat jejich realizaci v sektoru bydlení, ve veřejném a privátním sektoru a vést k hospodárnému nakládání s energií.

 

Související článek:

 

30.01.2017 13:45

Jak získávat vodík jako levný zdroj energie pomocí nanomateriálu?

V Regionálním centru pokročilých technologií a materiálů (RCPTM) Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci právě startuje nový projekt podpořený z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání více než 130 miliony korun. Jeho cílem je vyvinout nové materiály, s jejichž pomocí bude možné rozkladem vody získávat vodík jako zdroj levné a zelené energie.

Vodík je považován za energetický zdroj budoucnosti šetrný k životnímu prostředí. Vědci zapojení do projektu Pokročilé hybridní nanostruktury pro aplikaci v obnovitelných zdrojích energie budou v příštích sedmi letech vyvíjet nové hybridní nanomateriály na bázi oxidů kovů, jež budou schopny s využitím slunečního záření vodu na kyslík a vodík rozkládat.

Vývojem těchto nanomateriálů se v Olomouci zabývá nový tým vedený světově respektovaným vědcem v oblasti materiálové chemie, fotoelektrochemie a obnovitelné energie Patrikem Schmukim. Zhruba patnáctičlenný tým se stane součástí mezinárodní výzkumné sítě, která propojí elitní týmy nanomateriálového výzkumu z celého světa. Na řešení projektu budou spolupracovat například výzkumníci z USA, Dánska, Švýcarska, Francie nebo Jižní Koreje.

Propojením současné a nové infrastruktury v RCPTM vznikne jedna z nejlépe vybavených laboratoří pro materiálový a elektrochemický výzkum v celoevropském měřítku.

 

 

Zdroj: www.vedavyzkum.cz (tisková zpráva UPOL)

30.01.2017 13:32

Využijte příležitost a prezentujte se na výstavě v čínském Macau

Generální konzulát v Hong Kongu ve spolupráci s Ministerstvem životního prostředí České republiky nabízí možnost prezentace českých firem na 10. ročníku veletrhu environmentálních technologií Macao International Environmental Co-operation Forum & Exhibition (MIECF 2017) v Macau ve dnech 30. 3. – 1. 4. 2017.

Veletrh je vhodný pro prezentaci firem působících v oblastech odpadového a vodního hospodářství, ochrany a kontroly kvality ovzduší a ochrany půdy.

Zájemcům o účast je nabízena zdarma výstavní plochu v rozsahu 36 až 72 m2, ubytování pro 10 firem/osob na 3 noci v době trvání veletrhu a také možnost aktivní prezentace činnosti firmy v délce cca 45 minut.

V případě vašeho zájmu o účast na veletrhu a pro více informací kontaktujte Ing. Milana Vágnera, Generální konzulát ČR v Hong Kongu (milan_vagner@mzv.cz, tel. +852 2802 2212) nebo Ing. Terezu Adamovou, odd. dvoustranné spolupráce odboru mezinárodních vztahů MŽP (tereza.adamova@mzp.cz, tel: +420 267122919).

30.01.2017 13:15

Jaderná energetika téma dnešní 90´ ČT24

Na téma "Dostavba Dukovan, nebo Temelína?" bude dnes hovořit v pořadu 90´ ČT24 předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dana Drábová. Daně Drábové se včera věnoval pořad GEN - Galerie elity národa na ČT1 (záznam pořadu ZDE), případně si můžete poslechnout rozhovor s šéfkou SÚJB v pořadu Host Radiožurnálu ze den 29.01.2017.

30.01.2017 12:33

Komise zve na konferenci na téma oběhové hospodářství

Evropská komise bude ve dnech 9. - 10. března 2017 v Bruselu pořádat konferenci pro zúčastněné strany k tématu cirkulární ekonomiky. Cílem konference je zhodnotit pokrok dosažený zhruba rok po oznámení plánu Evropské komise na podporu cirkulární ekonomiky a zamyslet se nad tím, jak podpořit další iniciativy. Registrace je otevřená do 3. února 2017 a hlásit se můžete ZDE. Předběžný program konference najdete ZDE

 

Čtěte také:

Vznikla nová platforma pro finanční podporu oběhového hospodářství (27.1.2017)

 

30.01.2017 12:20

Chytré město lidé především vnímají jako ekologická opatření

Bez nálepky „smart“ se podle odborníků v dohledné době neobejde žádné velké město. Chytré technologie mají přelidněným metropolím ulevit, zprůchodnit jejich dopravní tepny, zlepšit ovzduší a zvýšit pohodlí obyvatel. Strategii chytrého a udržitelného rozvoje přijaly v České republice za svou nejen velkoměsta, ale i menší města a obce. Podle posledního průzkumu zná pojem Smart City už 20 procent lidí, kteří mají také jasno v tom, co by ve svých městech uvítali. Jsou to především ekologická opatření a zlepšení kvality ovzduší.

Průzkum, který pro společnost E.ON zpracovala agentura Ipsos, ukázal, že lidé si chytré město spojují nejčastěji s moderními technologiemi a ekologickým zaměřením. Představují si ho také jako místo s chytrými sítěmi nebo komunikačními a informačními technologiemi, přes něž jsou sdílena data. „To jsou poměrně přesné představy, protože smart cities jsou spojená s moderními technologiemi, které přinášejí lepší informovanost, úspory energií, usnadňují dopravu nebo snižují emise vypouštěné do ovzduší,“ říká Vladimír Vácha, tiskový mluvčí společnosti E.ON.

 

Není jen jedno Smart City

Ač je dnes pojem chytré město skloňován více než kdy jindy, jeho výklad ještě není ustálený. „Pod hlavičkou Smart City si nelze představit jednu věc, ale množinu technologických řešení, která zlepšují úroveň života, zvyšují bezpečnost a pohodlí obyvatel, šetří životní prostředí a snižují energetickou náročnost,“ zdůrazňuje David Barva, vedoucí pracovní skupiny pro Chytrá města Siemens ČR. Společným jmenovatelem zůstává snaha o inovativní postupy ve vývoji města. V některých rovinách je Smart City chápáno zejména jako město, které zavádí nové technologie do dopravy a buduje moderní infrastrukturu nebo úsporné osvětlení. Jindy se o chytrém městě hovoří jako o místě, na jehož rozvoji spolupracují všechny zainteresované subjekty, tedy veřejný sektor, podnikatelé, nevládní organizace i obyvatelé města.

Koncept Smart City přijalo za svůj hned několik měst v České republice. Vedle Prahy nebo Brna je to například Písek, Jihlava, Pardubice nebo Nové Město na Moravě. Každé z nich si strategii rozvoje upravilo podle svých potřeb. Brno se například soustředí na rozvoj inteligentní městské dopravní sítě nebo na moderní zásobování vodou, zatímco Praha se primárně zaměřuje na mobilitu, energetiku a informační technologie. „Není pochyb, že v blízké budoucnosti se žádné město neobejde bez nálepky toho, že je dostatečně chytré,“ míní Lukáš Smelík, šéfredaktor časopisu Inteligentní budovy.

 

Čistý vzduch jako priorita

S tím, jak si lidé uvědomují možnosti moderního rozvoje města, vnímají i segmenty, kterých by se měl primárně týkat. Z již citovaného průzkumu vyplynulo, že 27 procent respondentů by ocenilo především ekologická opatření a 24 procent z nich by přivítalo zvýšení kvality ovzduší. Lidé by chtěli také inteligentní systémy v dopravě, budování sociální infrastruktury nebo finanční úspory v provozu města. „Zmiňovány byly i různé vychytávky, například chytré lavičky, kde by si dobili mobilní telefon, nebo by ocenili půjčovny kol,“ dodává Lukáš Svoboda ze společnosti E.ON.

Ruku v ruce s rozvojem konceptu chytrých měst jde sběr dat. Na základě jejich analýzy si mohou města stanovit své priority. „V první řadě je třeba monitorovat stav ovzduší a sbírat data plošně v celém městě, například senzory umístěnými přímo ve veřejném osvětlení. Následně je třeba informovat občany pomocí mobilních aplikací o stavu ovzduší a okamžitě reagovat. Třeba řada německých měst, která bojují s emisemi, zavedla do center plošně sníženou rychlost automobilů na 30 kilometrů v hodině,“ vysvětluje David Barva.

 

Chytrá města mají své výsledky

Problémem větších měst je především přelidněnost, takže moderní technologie by mohly přispět k uvolnění ucpaných dopravních tepen a snížení každodenního stresu. Například by díky chytrým čidlům, která navedou řidiče na volné parkovací místo, mohlo odpadnout únavné kroužení v centru města a hledání místa na zaparkování.

Přestože některá česká města přijala koncept Smart City a pracují na prvních projektech, kdy například zavádějí elektromobily do dopravy nebo instalují úsporné osvětlení, musejí se vypořádat s celou řadou překážek. „Česká města mají ve zvyku vést delší polemiku nad přínosem nasazování celého konceptu. Už dnes se ale ukazuje, že ta odvážnější vykazují výsledky, které jsou dobrým impulzem pro ostatní,“ podotýká Lukáš Smelík.

30.01.2017 09:26

Svaz průmyslu nepodporuje legislativní změny nařízení REACH

SP ČR nepodporuje při  přezkumu nařízení REACH v roce 2017 legislativní změny nařízení REACH. Celkově implementace nařízení REACH funguje, firmy plní své požadavky dané nařízením. Problém pro firmy představují především administrativní a finanční náročnost implementace nařízení, především pro malé a střední podniky,  a také pro firmy, které mají povinnost žádat o povolení použití vyráběných/dovážených nebo používaných látek.

V případě tzv. látek vzbuzujících mimořádné obavy, které mohou podléhat povolování, požadujeme před zařazením těchto látek do přílohy XIV nařízení REACH provedení analýzy možností řízení rizik (RMOA) a na základě této analýzy regulovat látky např. formou omezení (příloha XVII nařízení), které je administrativně i finančně  výrazně méně nákladné ve srovnání s procesem povolování.

V případě nákladů malých a středních firem na implementaci nařízení REACH požadujeme další opatření  ke snížení nákladů firem, např. zjednodušení IT nástrojů, zjednodušení pokynů pro implementaci nařízení a další.

Vstup do VK naleznete zde.

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE