Více času na podstatné

 

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Úprava, zpracování a recyklace odpadů

 

Vlček: Green Deal je šance, nicméně je jasné, že bude nutné provést její úpravu
Redakce OF

Příklady táhnou aneb potravinářství na cestě k udržitelnosti
Redakce OF

Hasíme dříve, než začne hořet
INTE

Polemika: 4 roky zpět a jak 6 let cirkulárně vpřed?
Redakce OF

Využijte dotace z fondů EU pro zvýšení konkurenceschopnosti a inovace vašeho podnikání
Martin Veverka

Nemrznoucí cirkularita: CLASSIC OIL mění odpad na nový zdroj
Olga Pleyer

Inovativní postupy v recyklaci elektroodpadu na příkladu tantalu
ASEKOL

V EU startuje boj o ocelový šrot
Jiří Dufek a Filip Hájek

Povinnosti pro původce odpadů v roce 2025
Petr Šulc

Odpadové hospodářství: Pozitivní trendy a výzvy do budoucna
Klára Šestáková a Marian Humplík

Využití eddy current separátorů
Andrea Gašparová

Zálohování PET a budoucnost třídění
Petr Hynek

Nakládejme s nebezpečnými látkami zodpovědně
DENIOS

Využití biotechnologií na dekontaminačních plochách
Vlastimil Píštěk, Miroslav Minařík a Jiří Kamas

Polemika: Povodeň a odpady: Co vyplavalo na povrch?
Redakce OF

Konference spojí politiky i byznys a slibuje akční kroky směrem k udržitelnosti
David Kopecký

Použité pneumatiky můžete zdarma odevzdat. Eltma má sběrná místa po celém Česku
Lucie Vinšová

Recyklace odpadních lithium-iontových akumulátorů
Barbora Štěpánová a Petra Najmanová

Recyklované plastové kompozity využiteľné v stavebníctve
Miriam Ledererová

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Listopad    
19.11. iKURZ: Nové evidenční povinnosti pro nakládání s odpady ze zdravotnictví v r. 2025
20.11. Vzorkování pitných, podzemních a odpadních vod
20.-21.11. Konference Inspirujme se
21.11. ENVIshop 2024
26.11. Změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
Opakování: 27.11., 28.11
26.11. WEBINÁŘ: Evidence v IS ENVITA Obec
29.11. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a legislativy - změny v průběžné evidenci odpadů
Prosinec    
3.12. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek ve firmě a nové evidenční povinnosti od 1.1.2025
5.12. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
5.12. Hluk v komunálním a pracovním prostředí
6.12. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.12. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
11.12. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem od 1. 1. 2025 v souladu s novými evidenčními povinnostmi
12.12. WEBINÁŘ: Jak na tvorbu oznámení obcím o převzetí odpadů od občanů (příloha č. 19 vyhl. č. 273/2021 Sb.) - evidence a odeslání z IS ENVITA
Opakování: 7.01.2025
Leden    
6.1. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
9.1. Podávání hlášení do ISPOP (vody, odpady), povinnosti v oblasti odpadového hospodářství
15.1. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
14.1. iKURZ: Nové evidenční povinnosti pro nakládání s odpady ze zdravotnictví v r. 2025
     
     
     
14.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
17.1. iKURZ: Jak správně ohlásit odpady za rok 2024 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 30.01., 06.02., 18.02., 24.02.2025
21.1. Jak správně ohlásit odpady za rok 2024 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování:  22.01., 04.02., 05.02., 11.02., 12.02., 13.02.2025
23.1. iKURZ: Ukončení roku v SW SKLAD Odpadů 8
24.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2024 do ISPOP z webových formulářů
Opakování: 7. 2., 20. 2.
28.1. WEBINÁŘ: Jak na odeslání hlášení za autovraky v programu ENVITA za rok 2024 do ISPOP
Březen    
4.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2024
20.3. iKURZ: Legislativa ochrany ovzduší a základní povinnosti provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší - ohlašovací agenda za rok 2024
20.3. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
Duben    
3.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
8.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025
Opakování: 9.4.
10.4. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
 
  

 

Novinky

27.02.2017 15:03

Potravinové banky získají letos od Ministerstva zemědělství 30 milionů korun

Ministerstvo zemědělství vyhlásilo letošní pravidla pro příjem žádostí na podporu potravinových bank humanitárních organizací. Jejich cílem je snížit plýtvání potravinami a rozdělit jídlo lidem na hranici hmotné nouze. Letos můžou potravinové banky získat celkem 30 milionů korun.

„Touto podporou jsme chtěli usnadnit provoz charitativních organizací, protože pomáhají potřebným, kteří mají často problém zajistit si i základní potraviny,“ uvedl ministr zemědělství Marian Jurečka.

Letos pro stejné účely připravilo Ministerstvo zemědělství opět 30 milionů korun. Charitativní organizace můžou podávat žádosti o podporu od 1. do 31. března. Na začátku března Ministerstvo uspořádá informativní seminář pro příjemce podpory, kde je seznámí se změnami a možnostmi tohoto dotačního programu.

Loni využilo dotační titul celkem 20 subjektů, které podaly dohromady 35 žádostí. Kromě nákupu chladicích zařízení, rozšíření, rekonstrukcí nebo pronájmu skladů a nákupu technologického zařízení, posloužily peníze také například na mzdy zaměstnanců humanitárních organizací.

Loni na podzim začala platit novela zákona o potravinách, kterou připravilo Ministerstvo zemědělství. Ta zavedla možnost darování potravin prostřednictvím charitativních a humanitárních organizací. (například potraviny špatně označené nebo deformované). Darované potraviny musí být bezpečné a zdravotně nezávadné.

 

Čtěte také:

Neprodejné jídlo charitám (5.12.2016)

27.02.2017 14:04

Vláda podpořila konání konference Životní prostředí a zdraví

Vláda dnes podpořila konání 6. ministerské konference Světové zdravotnické organizace (WHO) k tématu "Životní prostředí a zdraví". Konference se letos bude konat ve dnech 13. - 15. června 2017 v Ostravě. Návrh předložili ministři zdravotnictví, zahraničních věcí a životního prostředí.

 

 

 

 

27.02.2017 12:48

Financování adaptace na změnu klimatu z pohledu měst

Města a obce po celé Evropě podnikají kroky k zavedení opatření, které jim umožní se přizpůsobit dopadům na změnu klimatu. Evropská agentura pro životní prostředí (EEA) dnes zveřejnila zprávu (Financing urban adaptation to climate change), která představuje možnosti a osvědčené postupy jak mohou tyto projekty podporovat. Jde například o peojekty jako jsou zelené střechy nebo rozšiřování městských parků. Zpráva EEA ke stažení ZDE.

27.02.2017 08:50

Státní energetická inspekce udělila loni pokuty za více jak 40 milionů korun

Státní energetická inspekce v roce 2016 evidovala 924 kontrol a uložila pokuty v celkové výši přes 40 milionů korun. Pro Státní energetickou inspekci (SEI) byl uplynulý rok především rokem velkých změn. Tou nejzásadnější byla změna kompetencí v kontrolní činnosti, kdy od 1. ledna 2016 soustředí svoji dozorovací činnost především na zákon o hospodaření energií.

V roce 2016 došlo k výrazné úpravě pravomocí SEI, která se promítla do její činnosti. Dne 1. ledna 2016 nabyl účinnosti zákona č. 131/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., a v důsledku toho přešla působnost SEI v oblasti kontrol dodržování povinností stanovených zákonem č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích na Energetický regulační úřad. Hlavním úkolem SEI se tak stalo dozorování zákona č. 406/2000 Sb. o hospodaření energií. Nicméně svoji významnou úlohu má i jako dotčený orgán státní správy ve stavebních a územních řízeních. Dále SEI dozoruje dodržování zákona č. 189/1999 Sb., o nouzových zásobách ropy a vyjadřuje se k žádostem o udělování koncesí na výrobu tepelné energie a rozvodu tepelné energie nepodléhající licenci realizované ze zdrojů tepelné energie s instalovaným výkonem jednoho zdroje nad 50 kW.

Kontrolní činnost SEI v roce 2016 byla zaměřena zejména na dodržování povinností vyplývajících ze zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření s energií a to s důrazem na kontroly povinností energetických specialistů, plnění požadavků na energetickou náročnost budov a zpracování průkazů energetické náročnosti, na zpracování energetických auditů a energetických posudků, na označení výrobků spojených se spotřebou energie energetickými štítky, plnění požadavků ekodesignu těchto výrobků a na kontroly účinností kotlů a klimatizací. Dále SEI dokončovala kontroly v oblasti podporovaných zdrojů energie podle zákona č. 165/2012 Sb. a zákona č. 526/1990 Sb., jež byly zahájeny v předešlých letech.

Největší nárůst v počtu kontrol byl u povinností vyplývající ze zákona o hospodaření energií, což je způsobeno právě změnou kompetencí SEI. Z celkově vedených 924 kontrol, bylo v roce 2016 zahájeno 866 a z počtu zahájených pak bylo 756 i v roce 2016 uzavřeno. Celkově však bylo v roce 2016 uzavřeno 809 kontrol, jelikož byly uzavírány také kontroly otevřené v předchozím roce. Na druhé straně výrazně ubyly kontroly v oblasti podporovaných zdrojů, kdy změnou legislativy přešla pravomoc vykonávat kontroly v této oblasti na jiný úřad.

Největší podíl kontrol vyplývající SEI ze zákona o hospodaření energií připadlo na kontroly spojené s průkazem energetické náročnosti budov (dále jen „průkaz“). V této oblasti SEI provedla 213 kontrol. Kontrolní činnost v této oblasti zákona byla zaměřena na povinnosti stavebníků, vlastníků budov nebo společenství vlastníků jednotek (dále jen „SVJ“) opatřit si průkaz při výstavbě nových budov, při větších změnách dokončených budov, opatřit si průkaz u budovy užívané orgánem veřejné moci s celkovou energeticky vztažnou plochou větší než 250 m2 a správně v těchto budovách průkaz umístit. Nejčastějším předmětem kontroly byla povinnost vlastníků budov nebo SVJ opatřit si průkaz při prodeji nebo pronájmu budovy nebo její ucelené části. Své povinnosti mají ale také majitelé jednotek. Ti rovněž mají za povinnost předkládat a předávat průkazy kupujícím či nájemcům, ale i možným kupujícím či možným nájemcům. Nejčastějším pochybením v této oblasti kontrol bylo zcela jednoznačně neopatření si průkazu při prodeji nebo pronájmu budovy nebo její ucelené části.

Od července 2015 zákon povinuje také zprostředkovatele prodejů a pronájmů budov nebo jejich ucelených částí. Zprostředkovatelé mají za povinnost uvádět klasifikační třídu ukazatele energetické náročnosti v informačních a reklamních materiálech, kterou zjistí z průkazu, resp. z jeho grafické části předaném prodávajícím či pronajímajícím. Pakliže zprostředkovatel tuto grafickou část neobdrží, je povinen uvést nejhorší klasifikační třídu. SEI shledala pochybení při aplikaci povinností zprostředkovatele v 82 případech z celkově 121 vedených kontrol.

Další velkou skupinou, na kterou se SEI při svých kontrolách zaměřovala, byly energetičtí specialisté. Zde SEI provedla celkem 306 kontrol na povinnosti jim vyplývající ze zákona. SEI se při kontrolách energetických specialistů zaměřovala především na povinnosti zpracovat dokumenty objektivně, pravdivě a úplně.

SEI ukládá pokuty na základě vlastního zjištění a při výkonu kontroly se řídí zákonem č. 255/2012 Sb., o kontrole. V roce 2016 SEI v prvním stupni správního řízení vydala rozhodnutí o uložení pokuty v celkové výši 27 317 764,- Kč a ve druhém stupni správního řízení bylo vydáno 34 rozhodnutí o celkovém objemu pokut 40 078 961,- Kč. V obou stupních řízení největší objem pokut připadlo na rozhodnutí v režimu zákona č. 526/1990 Sb. o cenách, které dobíhaly z minulých let, a které se týkaly oblasti podporovaných zdrojů energie, zejména pak fotovoltaických elektráren.

27.02.2017 07:56

EU: Přehled programu na tento týden

V pondělí zasedá Rady pro energetiku, kde budou ministři projednávat mj. balíček předpisů týkajících se čisté energie a Energetická unie. V úterý zasedá Rady pro životní prostředí. Ministři mají na programu revize systému pro obchodování s emisními povolenkami (EU ETS) a udržitelný rozvoj. Evropský výbor pro životní prostředí bude řešit například závazná roční snížení emisí skleníkových plynů nebo delší životnost výrobků.

 

 

Přehled programu EU:

  • V pondělí zasedá Rady pro energetiku. Ministři budou projednávat mj. balíček předpisů týkajících se čisté energie a Energetická unie.
  • Pondělí: Schůze Výboru pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin Evropského parlamentu, program: Závazná roční snížení emisí skleníkových plynů, jež mají dosáhnout členské státy v období od roku 2021 do roku 2030 pro odolnou Energetickou unii a pro splnění závazků podle Pařížské dohody, a změna nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 525/2013 o mechanismu monitorování a vykazování emisí skleníkových plynů a podávání dalších informací vztahujících se ke změně klimatu, Přezkum provádění právních předpisů EU v oblasti životního prostředí: společné výzvy a jak sjednotit úsilí za účelem dosažení lepších výsledků.
  • Úterý: Schůze Výboru pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin Evropského parlamentu, program: Rozprava - Delší životnost výrobků: přínosy pro spotřebitele a společnosti.
  • Úterý:  Schůze Výboru pro průmysl, výzkum a energetiku Evropského parlamentu, program: Rozprava - Energetická náročnost budov, Podpora využívání energie z obnovitelných zdrojů (přepracování), Provádění Evropského fondu pro strategické investice, Studie na téma „Trendy v oblasti spotřeby energie a energetické účinnosti v EU-28 v letech 2000–2014“
  • Úterý: Zasedání Rady pro životní prostředí. (EU ETS, udržitelný rozvoj, Evropský semestr)
  • Systém obchodování s emisemi (EU ETS): Ministři budou diskutovat o revizi ETS s cílem dohodnout postoj Rady. ETS je jedním z nástrojů, které má hlavní EU na snížení emisí skleníkových plynů. Jeho revize je součástí boje proti změně klimatu EU k naplnění závazku v rámci Pařížské dohody. Europarlament schválil úpravu systému obchodování s emisními povolenkami v polovině února, více ZDE.
  • Udržitelný rozvoj: Ministři si budou vyměňovat názory na to, co udržitelný rozvoj znamená pro politiku EU v oblasti životního prostředí. Zejména se zaměřují na to, jak uvést do praxe cíle udržitelného rozvoje, jaké by měly být priority a jak zapojit občany a podniky.
  • Evropský semestr: V rámci ekologizace evropského semestru, bude Rada přezkoumávat „environmental implementation review“. Rada bude dále informována mimo jiné o akčním plánu pro oběhové hospodářství, emisemi z letecké v návaznosti na Pařížskou dohodu.


     

 

27.02.2017 07:47

Vědci vynalezli přepisovatelný papír, na který se tiskne světlem

Vědci ze Spojených států a Číny společně vynalezli papír, na který se píše světlem a může být až osmdesátkrát přepsán. Speciální papír vypadá jako ten běžný, místo inkoustu se ale na něj tiskne UV světlem. Text se posléze smaže zahřátím papíru a celý proces se může opakovat několikrát po sobě. Technologie se tak výborně hodí pro situace, kdy jsou vytištěné informace potřebné jen na krátkou dobu. Mohou to být například noviny, časopisy nebo plakáty. Nový objev by tak mohl výrazně odlehčit životnímu prostředí. Chemikálie, které se používají při výrobě papíru, jsou velkým zdrojem průmyslového znečištění. Navíc vyhozený tvoří v současnosti asi čtyřicet procent obsahu skládek.

 

Zdroj: Seznam.cz

27.02.2017 07:31

Obnovitelné zdroje energie v roce 2015

Hrubá výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů se v roce 2015 podílela na celkové hrubé výrobě elektřiny 11,2 %. Podíl energie z obnovitelných zdrojů na primárních energetických zdrojích činil 10,5 %. Podíl obnovitelných zdrojů energie na konečné spotřebě byl podle mezinárodní metodiky výpočtu zhruba 15 %. Více ZDE

26.02.2017 11:40

Ani papírové tašky přírodu nešetří

Na jejich výrobu padne více materiálu, kamion jich při přepravě neuveze tolik a často neposlouží vícekrát než jednou. Analýzy i slova expertů naznačují, že papírové tašky nejsou zase o tolik ekologičtější než igelitky, které od příštího roku zřejmě budou muset všechny prodejny v Česku nabízet výhradně za poplatek.  Nejlepší je vzniku odpadu zcela přecházet. „Kdyby někdo chtěl pomoci v oblasti spotřebitelského chování, tak by bylo bezvadné, aby lidem dával nějaké pěkné sexy tašky, které budou nosit opakovaně a stanou se součástí jejich image, jako když měl v 70. letech každý svoji síťovku,“ podotkl Vladimír Kočí z VŠCHT. Více ZDE

 

Zdroj: iDNES.cz

24.02.2017 17:37

Veolia bude nově dodávat pitnou vodu pro více jak 350 tisíc obyvatel Srí Lanky

V mezinárodní soutěži na realizaci rozsáhlého vodohospodářského systému v lokalitě Greater Matale vybrali představitelé Srí Lanky jako komplexního dodavatele společnost Veolia. Lokalita se nachází v centru země 150 kilometrů od hlavního města Kolomba. Veolia zde postaví a zprovozní v následujících letech celkem pět nových úpraven vody ve městech Matale (výroba 30 tis. m3/d), Ambanganga (výroba 18 tis. m3/d), Ukuwela, Udatenna a Rattotta (každá úpravna s výrobou 9 tis. m3/d). Součástí dodávky bude i realizace distribuční sítě pitné vody (celkem 430 km) a přípojek, dále dvanácti vodojemů a pěti automatizovaných čerpacích stanic pitné vody. Díky této investici budou nově zajištěny centralizované dodávky kvalitní pitné vody pro víc než 350 tis. lidí v oblasti.

Srí Lanka má oproti České republice výrazně vyšší úroveň srážek (více jak 2 000 mm/rok oproti 634 mm, které napršely v České republice v minulém roce). „Přístup k vodě je klíčovým faktorem růstu měst, jejich obyvatel a ekonomiky. Vidíme, jak naše řešení dnes pomáhá celé oblasti Srí Lanky v jejím ekonomickém rozvoji. Zároveň je to součást našeho poslání zajišťovat světu zdroje,” uvedl Claude Laruelle, ředitel Veolia’s Global Enterprises.

 

Autor: Ondřej Beneš, VEOLIA ČESKÁ REPUBLIKA, a.s.

Zdroj: SOVAK ČR

 

24.02.2017 17:30

Praha má první analýzu pro regulaci dopravy při smogových situacích

Hlavní město má první podklad pro tvorbu regulačního řádu, který by umožnil při vyhlášení smogových situací účinně regulovat automobilovou dopravu. Ta je v Praze největším zdrojem znečištění ovzduší. Rešerše srovnává dopravní opatření používaná evropskými zeměmi a městy k rychlému snížení znečišťujících látek v ovzduší při vzniku smogové situace.
 

 


Operativní opatření je možné rozdělit do následujících skupin:

  • omezení vjezdu automobilů
  • omezení rychlosti jízdy
  • rozšíření podpory MHD
  • motivování obyvatel k dobrovolnému nepoužívání osobních automobilů


Opatření na omezení vjezdu jsou uplatňována buď formou omezení určité skupiny vozidel s příslušným stářím a emisemi, nebo formou zákazu vjezdu části vozidel bez kvalitativního výběru. První způsob se využívá zejména tam, kde je zaveden systém emisních známek, popřípadě permanentních nebo dočasných nízkoemisních zón (příkladem je Francie, Itálie, Německo). Druhý způsob představuje redukci vjezdu na základě koncového čísla registrační značky vozidla a omezuje tak celkový počet automobilů bez ohledu na jejich emisní charakteristiky (příkladem je Španělsko, Norsko). Některá města kombinují oba výše zmíněné přístupy.

Druhým opatřením je omezení rychlosti v části města, popřípadě na hlavních komunikacích přivádějících dopravu do města (Grenoble, Madrid). Míra omezení rychlosti je pro vybraná města individuální.

Kromě omezování osobní, popřípadě nákladní, dopravy řada měst využívá městskou hromadnou dopravu v podobě navýšení spojů anebo snížení ceny za přepravu. Dále podporu elektromobilů a sdílení automobilů a některá města podporují nebo plánují umožnit práci z domu u zaměstnanců města nebo podporu cest do zaměstnání mimo dopravní špičku (Bergen, Stuttgart). Všechna města pak apelují na své obyvatele, aby využívali hromadnou dopravu místo osobních automobilů, a to i tam, kde žádná jiná opatření nezavádějí.

Hlavní město nyní bude vypracovávat další podklady a analýzy, které by určily, jaká opatření by byla vhodná konkrétně pro Prahu. Zde bude nutné brát v úvahu například skutečnost, že město nemá v současné době stanoveny nízkoemisní zóny, které mohou mít při omezování automobilové dopravy v době smogových situací významnou roli.

 

Čtětet také:

Praha připravuje regulační řád pro oblast dopravy při smogových situacích (21.2.2017)

 

 

24.02.2017 17:07

ČEZ jako první spouští pronájem baterií k solárním elektrárnám

Energetická společnost ČEZ začíná jako první česká firma pronajímat baterie k solárním elektrárnám. Svým zákazníkům nabídne systém společnosti Sonnen, do které před dvěma lety ČEZ investoval. Systém obsahuje nejen baterii, ale i střídač nebo software propojený s mobilní aplikací. Přes ni lze využití baterie sledovat a ovládat. Za půjčení baterie zaplatí zákazníci ČEZ 15 tisíc korun měsíčně včetně dovozu a montáže. Vedle toho je už od loňského roku možné baterii také zakoupit, a to od 110 tisíc korun. Pokud se pronajímateli baterie osvědčí a rozhodne se ji do šesti měsíců od začátku pronájmu koupit, bude mu z nákupní ceny odečtena částka za pronájem. Na zakoupení baterie mohou zájemci čerpat dotaci z programu Nová zelená úsporám. Více ZDE

 

Zdroj: iHNED.cz

24.02.2017 09:15

Změny v Operačním programu Životní prostředí

Ve středu 22. února 2017 se za účasti zástupce SP ČR konalo 6. řádné zasedání Monitorovacího výboru OPŽP 2014-2020. Změny se dotknou kotlíkových dotací, kde již nebudou podporovány kotle spalující jen uhlí a dále se změna dotkne Pravidel pro žadatele a příjemce.

Významným úspěchem, který se podařilo prosadit je skutečnost, že v 2. výzvě již nebudou podporovány kotle spalující pouze uhlí, ale pouze automatické kombinované kotle. Toto by mělo vést k dalšímu zlepšení ovzduší v krajích, kde jsou lokální topeniště, vedle dopravy a průmyslu, významným zdrojem znečišťujících látek v ovzduší. Další novinkou je skutečnost, že z programu by nově neměly jít na tzv. "mikro" energetická opatření, tedy například na lepší zateplení střechy nebo půdních prostor. Na tato opatření bude možné čerpat dotace z programu Nová zelená úsporám.

Dalším bodem jednání byla úprava dokumentu "Pravidla pro žadatele a příjemce", kde se podařilo prosadit, že instalace fotovoltaických systémů bude možné nově provádět i jako opatření v rámci dílčích energeticky úsporných opatření renovace veřejných budov. Doposud toto bylo možné pouze v rámci celkové energeticky úsporné renovace. Bude tak možné čerpat finanční prostředky v rámci Prioritní osy č. 5 "Energetické úspory" i na dodatečné instalace například v případě budov, které již v minulosti byly zatepleny apod.

 

Podotýkáme, že v příštím týdnu by měla proběhnout tisková konference MŽP, kde ministersvo představí změny

 

Zdroj: SP ČR

24.02.2017 08:48

Legislativní rada vlády doporučila schválit lesní zákon

Ve čtvrtek 23. února 2017 se v budově Úřadu vlády konalo zasedání Legislativní rady vlády (LRV) ČR. Rada měla na programu čtyři body - z toho: LRV schválila lesní zákon, dále přerušila návrh zákona o realitním zprostředkování, novelu zákona o myslivosti a návrh zákona o platebním styku.

 

 

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 289/1995 Sb., o lesích a o změně a doplnění některých zákonů (lesní zákon), ve znění pozdějších předpisů:

Obsahem navrhované novely lesního zákona je výslovný zákaz prodávat státní lesy. Tento zákaz však nemůže být z praktických důvodů absolutní a v určitých případech je třeba možnost prodeje státních lesů zachovat. Jedná se o směny pozemků a prodej spoluvlastnických podílů státu (zejm. z důvodů zcelování pozemků), prodej tzv. odloučených lesních pozemků, vydání věci podle restitučních právních předpisů a o případy, které budou odůvodněny veřejným zájmem. V těchto případech tedy bude nadále možné státní pozemky prodávat, ovšem pouze s předchozím souhlasem Ministerstva zemědělství.

Vláda se k přijetí této novely zavázala v Koaliční smlouvě, kde se v části věnované rozvoji zemědělství a venkova mimo jiné uvádí „Nebudeme privatizovat státní lesy“ a „Zákonem stanovíme nezcizitelnost státních lesů. Státní lesy musí aktivně přispívat k udržení zaměstnanosti v regionech“.

Zákon předkládá Ministerstvo zemědělství (MZE).

LRV doporučila vládě návrh zákona schválit.

 

Návrh zákona o realitním zprostředkování a o změně souvisejících zákonů (zákon o realitním zprostředkování):

Posílení ochrany spotřebitele či zvýšení úrovně poskytovaných služeb. To jsou jen některé cíle, které si klade nově chystaný zákon o realitním zprostředkování. Realitní zprostředkování dosud není upraveno žádným zvláštním zákonem, což přispívá k situaci, kdy se na realitním trhu pohybuje řada neprofesionálních realitních zprostředkovatelů bez potřebné odborné způsobilosti. V řadě případů pak dochází díky jejich neodbornému postupu k poškození klientů a celkově tak klesá důvěra spotřebitelů v realitní služby.

Zákon o realitním zprostředkování by měl výrazně posílit ochranu klientů realitních zprostředkovatelů, a to zejména díky:

- nastavení požadavků na odbornou způsobilost realitních zprostředkovatelů (vzdělání kombinované případně s praxí nebo zkouška)

- povinnosti uzavření profesního pojištění realitního zprostředkovatele

- nastavení pravidel pro poskytování informací klientovi (např. požadavek na srozumitelnost a čitelnost textu)

- úpravě smlouvy o realitním zprostředkování (požadavek na její písemnou formu; povinnou náležitostí budou i informace o závadách a omezeních váznoucích na nemovitosti, případně informace o tom, zda realitní zprostředkovatel vybírá provizi i od druhé strany). Povinnou přílohou smlouvy bude také výpis z veřejného seznamu (zejména list vlastnictví z katastru nemovitostí). Klientovi zároveň musí být poskytnut dostatečný časový prostor, aby se mohl s obsahem smlouvy seznámit

- úpravě podmínek, za kterých může smlouva o realitním zprostředkování odkazovat na další listiny nebo dokumenty, které nejsou součástí smlouvy (platí i pro obchodní podmínky) – klient s nimi musí být prokazatelně seznámen

- nastavení pravidel pro sjednání doložky o výhradním realitním zprostředkování (tzv. exkluzivita), včetně doby, na kterou jí lze uzavřít

- úpravě podmínek pro splatnost provize, ta bude primárně splatná až okamžikem uzavření hlavní smlouvy (tj. např. kupní smlouvy)

- sankcím, a to jednak soukromoprávním – kdy se realitní zprostředkování v případě, že realitní zprostředkovatel nedodrží některé zákonem stanovené povinnosti, bude považovat za bezúplatné. A dále veřejnoprávním, a to v případě, kdy nebude výkon realitního zprostředkování zajištěn odborně způsobilou osobou nebo realitní zprostředkovatel nebude mít uzavřené povinné pojištění odpovědnosti, případně nebude splněna podmínka bezúhonnosti u zákonem vymezených osob.

Návrh zákona má přispět k celkovému posílení důvěry v realitní zprostředkování, což by se mělo v konečném důsledku pozitivně projevit i v nárůstu počtu realitních transakcí realizovaných za účasti realitního zprostředkovatele.

Zákon předkládá Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR).

LRV projednávání tohoto návrhu zákona přerušila.

 

Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony:

Hlavním účelem předkládané novely zákona č. 449/2001 Sb., o myslivosti, je snížení škod působených spárkatou zvěří na zemědělských plodinách a pozemcích a škod na lesních kulturách.

Pro dosažení tohoto cíle se upravuje nastavení plánu chovu a lovu spárkaté zvěře i kontrola jeho plnění včetně úlohy orgánu státní správy myslivosti, jehož pravomoci se posilují. Rovněž se reguluje vnadění a přikrmování zvěře, řeší se úprava životního prostředí jako základní atribut v přímé vazbě na výskyt a četnost zvěře, zvýšení odbornosti úředníků a mysliveckých hospodářů, podporuje se spolupráce mezi hospodařícími subjekty a uživateli honiteb. Při projednávání novely bylo řadou subjektů zaujato negativní stanovisko nikoliv kvůli předkládané novele jako takové, ale pro obavu z otevření procesu tvorby honiteb, což tato novela neobsahuje.

Novela zákona o myslivosti nechce otevírat ani měnit proces tvorby honiteb, stejně tak snižovat minimální výměru honitby. Pokud v průběhu dalšího projednání nebudou tyto podmínky splněny, pak bude Ministerstvo zemědělství usilovat o přerušení legislativního procesu a stažení návrhu novely.

Novela představuje jeden z nástrojů na řešení škod způsobených spárkatou zvěří, který by měl být aplikován v horizontu několika nadcházejících let. Další případné systémové změny jsou otázkou navazujících jednání o koncepčním dokumentu, který určí směřování myslivosti v České republice v budoucnu.

Zákon předkládá Ministerstvo zemědělství (MZE).

LRV projednávání tohoto návrhu zákona přerušila.

 

Návrh zákona o platebním styku a návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o platebním styku:

Důvodem předložení návrhu zákona je závazek České republiky transponovat do českého právního řádu směrnici Evropského parlamentu a Rady 2015/2366 ze dne 25. listopadu 2015 o platebních službách na vnitřním trhu. Cílem navrhované právní úpravy je tedy dosažení souladu právních předpisů ČR a EU.

Předkládá se nový zákon o platebním styku a stávající zákon č. 284/2009 Sb., o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů, se navrhuje zrušit. V souvislosti s přijetím nového zákona o platebním styku se navrhují změnit některé související předpisy. Nový zákon o platebním styku přináší regulaci inovativních způsobů placení přes internet, zvyšuje standardy bezpečnosti plateb a posiluje práva uživatelů platebních služeb v případě ztráty, odcizení nebo zneužití platebního prostředku.

Zákon předkládá Ministerstvo financí (MF).

LRV projednávání tohoto návrhu zákona přerušila.

 

 

24.02.2017 08:06

MetLife je první „uhlíkově neutrální“ pojišťovnou v USA

Společnost MetLife, Inc. (burzovní index NYSE: MET) dnes oznámila, že dosáhla svého cíle z roku 2015 stát se „uhlíkově neutrální“. Je první pojišťovací společnosti ve Spojených státech amerických, které se to podařilo.

Společnosti MetLife se podařilo minimalizovat svou uhlíkovou stopu díky integraci trvalé udržitelnosti a nejlepších postupů v oblasti energetické efektivity v provozech firmy po celém světě a následné kompenzace zbývajících emisí prostřednictvím investic do projektů na snižování uhlíku.

„Společnost MetLife se snaží být zodpovědnou firmou a brát v úvahu environmentální problémy v celém svém podnikání na celém světě,“ řekl Marty Lippert, výkonný viceprezident a vedoucí globální technologické a provozní divize společnosti MetLife. „Strategie udržitelného podnikání nejenom snižuje environmentální dopady, ale zároveň zvyšuje renomé naší společnosti.“

Příklady snahy společnosti MetLife související s udržitelným rozvojem v jejích provozovnách zahrnují:

  • Certifikát třídy Platinum Řízení projektu s ohledem na energie a životní prostředí (Leadership in Energy and Environmental Design) (LEED) pro pobočku společnosti MetLife ve Washingtonu D.C. a Glogální technologický kampus v Cary v Severní Karolíně. Společnost MetLife v současné době provozuje na celém světě 19 závodů s certifikátem LEED (odpovídá téměř čtyřem milionům čtverečních metrů zastavěné plochy), a šest těchto závodů získalo certifikát třídy Platinum.
  • Snížení energie o téměř 30 procent v závodech, které firma vlastní a provozuje ve Spojených státech amerických.
  • Spolupráce s nejdůležitějšími dodavateli na snížení environmentálního dopadu prostřednictvím dodavatelského řetězce organizace.
  • „Zelené“ investice ve výši 9,7 miliard amerických dolarů, které zahrnují vlastnické podíly ve 37 větrných a solárních elektrárnách, kapitálové podíly ve 48 závodech s certifikací LEED a 3 miliardy amerických dolarů v projektech obnovitelné energie.

 

Tyto snahy představují hlavní prvky globálních environmentálních cílů společnosti z roku 2015, které zahrnují:

1. Stát se do roku 2016 uhlíkově neutrální a tento stav udržet i do dalších let.

2. Snížit do roku 2020 energetickou spotřebu o 10 procent oproti stavu v roce 2012.

3. Do roku 2020 snížit emise skleníkových plynů na určitých místech o 10 procent oproti roku 2012.

4. Do roku 2020 přesvědčit stovku nejdůležitějších dodavatelů společnosti MetLife, aby zveřejnili své emise skleníkových plynů a aktivity na jejich snížení.

Péče společnosti MetLife přesahuje její vlastní dopady na životní prostředí. Aby pomohla kompenzovat zbývající emise uhlíku, podporuje šest projektů na snižování emisí certifikovaných třetími stranami, které podporují trvale udržitelný rozvoj. Jde například o:

  • Iniciativy pro instalaci sporáků na solární energii v Číně, které by pomohly rodinám přejít od vaření, při kterém používají uhlí k 100% obnovitelné energii.
  • Projekt Snížení emisí z odlesňování a degradace lesů (REDD+), který chrání tropické deštné pralesy v Kolumbii. Tato snaha pomáhá zachovat deštné pralesy a zmírňuje mýcení a další neudržitelné zemědělské postupy.
  • Ve Spojených státech amerických podporuje společnost MetLife projekt na zachycení emisí z největší spalovny nerizikových odpadů v New Yorku a transformaci plynů na čistou energii.

Postupy společnosti MetLife v oblasti environmentálních cílů odráží dlouhodobé úsilí společnosti o snížování jejího dopadu na životní prostředí. Nedávné úspěchy společnosti MetLife v této oblasti jsou například:

  • Společnost získala uznání organizace CDP (dříve Carbon Disclosure Project) za přední místo v oblasti vykazování a řešení problémů týkajících se změn klimatu. CDP je nezisková organizace, která posuzuje práci více než 5 000 firem z hlediska jejich vlivu na životní prostředí.
  • Byla zařazená do loňského severoamerického žebříčku udržitelnosti North American Dow Jones Sustainability Index, na který jsou zařazovány přední firmy, které jsou úspěšné na poli trvalé udržitelnosti.
  • V roce 2016 získala společnost MetLife ocenění Climate Leadership Award od americké Agentury na ochranu životního prostředí za své nové cíle v oblasti snižování emisí skleníkových plynů.

 

Zdrojovou zprávu si můžete prohlédnout na stránkách businesswire.com

 

O společnosti MetLife

MetLife, Inc. (burzovní index NYSE: MET), včetně svých poboček a dceřiných společností (dále jen „MetLife“), je jednou z největších společností poskytujících životní pojištění na světě. Společnost MetLife, založená v roce 1868, je světovým poskytovatelem životního pojištění, rent, zákaznických benefitů a služeb v oblasti správy aktiv. MetLife má zhruba 100 milionů zákazníků a provozy v téměř 50 zemích a zaujímá přední pozici na trzích ve Spojených státech amerických, Japonsku, Latinské Americe, Asii, Evropě a na Středním Východě. Další informace naleznete na adrese www.metlife.com.

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE