Vláda má zítra na pořadu jednání také novelu zákona o hospodaření energií. Návrh zákona legislativně upravuje jednak zvyšování energetické účinnosti v České republice, dále podporu energetických úspor a snižování energetické náročnosti budov, uvádí ministerstvo průmyslu v předkládací zprávě. Předkládaný materiál obsahuje zásadní změny v níže uvedených oblastech:
Energetická náročnost budov a povinnost zpracovat průkaz energetické náročnosti
Jedním z důvodů pro předložení návrhu je náprava neprovedení plné transpozice směrnice o energetické náročnosti budov. Konkrétně se jedná o výtku, že do českého právního řádu nebyla transponována povinnost umístit certifikáty energetické náročnosti budov na viditelném místě u budov s celkovou užitnou plochou větší než 500m², které často navštěvuje veřejnost, a mají zpracovaný certifikát podle čl. 12 odst. 1 směrnice.
Novela zákona zapracovává výtku Komise v § 7a odst. 1 písm. d) tím, že ukládá povinnost umístit průkaz energetické náročnosti budov na dobře viditelném místě, jak stanoví prováděcí předpis v § 10 vyhlášky č. 78/2013 Sb., o energetické náročnosti budov, ve znění pozdějších předpisů, i pro budovy jiné než užívané orgánem veřejné moci, které jsou často navštěvovány veřejností.
Energetické štítky a ekodesign
Dalším důvodem předložení návrhu zákona je projednávání Návrhu nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se stanoví rámec pro označování energetické účinnosti štítky a zrušuje směrnice 2010/30/EU. Směrnice 2010/30/EU je nyní transponována v § 8 a § 8a zákona. Účinností tohoto nařízení již ustanovení zákona nebudou platná z důvodu existence právního předpisu vyšší právní síly. Z důvodu souladu národního práva a práva EU je navrženo v § 8 a § 8a zrušení ustanovení, která budou po přijetí Nařízení přímo účinná. Ponechánoe ustanovení § 8 odst. 1 z důvodu zachování odkazu na prováděcí právní předpis, který i nadále bude řešit požadavky na některé kategorie výrobků spojených se spotřebou energie.
Oblast energetického auditu
Zákonem č. 103/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, vstoupila v platnost povinnost pro podnikatele, kteří nejsou malými nebo středními, zpracovávat každé 4 roky energetický audit. V případě, že nechtějí tito podnikatelé absolvovat každé 4 roky zpracování energetického auditu, mají možnost tuto povinnost nahradit zavedením a certifikací systému hospodaření s energií podle ČSN EN ISO 50001 - Systém managementu hospodaření s energií nebo systému environmentálního řízení podle ČSN EN ISO 14001 - Systémy environmentálního managementu.
Kdo je podnikatel, který není malým nebo středním, se stanovuje podle Doporučení Komise 2003/361/ES ze dne 6. května 2003 o definici mikropodniků a malých a středních podniků. Přímým odkazem na toto doporučení se však povinnost zpracovat energetický audit upravuje tak, že bude znění § 9 zákona nahrazeno novým zněním, které zavádí nový přístup k naplnění povinnosti zpracovávat energetický audit a přesněji stanoví, koho se tato povinnost dotýká, aby bylo dosaženo účelu této povinnosti snižování energetické náročnosti energetického hospodářství.
Udělování oprávnění energetických specialistů ke zpracování průkazu energetické náročnosti budov, energetického auditu a energetického posudku a k provádění kontrol provozovaných kotlů a rozvodů tepelné energie a provádění kontrol klimatizačních systémů
Činnost energetického specialisty není vázanou živností a z tohoto důvodu existují v praxi případy, kdy je velmi problematické pouze na základě zákona sankcionovat energetického specialistu za zpracování dokumentů v rozporu se zákonem. Tato situace by měla být vyřešena zavedením oprávnění energetického specialisty pro právnické osoby.
Dále dochází ke změně způsobu absolvování průběžného aktualizačního vzdělávání, které vyžadovalo složení zkoušky. Průběžné aktualizační vzdělávání je v návrhu nastavené obdobně jako u příbuzných profesí, které spadají pod Českou komorou autorizovaných inženýrů.
Materiál byl projednán v meziresortním připomínkovém řízení. Uplatněné připomínky byly vypořádány akceptací nebo vysvětlením. Vyhodnocení meziresortního připomínkového řízení je provedeno v tabulce, jež je součástí materiálu. Návrh zákona se vládě předkládá s rozpory, a to s Ministerstvem životního prostředí, které požaduje zachovat výjimku z povinnosti zpracovat audit pro podnikatele, který má zaveden a akreditovanou osobou certifikován systém environmentálního řízení podle české harmonizované normy upravující systémy environmentálního managementu, který zahrnuje energetický audit a rozšířit tuto výjimku i na podniky, které mají zavedený Systém environmentálního řízení a auditu a Úřadem vlády České republiky - odborem kompatibility.
Dokument ke stažení: