Více času na podstatné

 

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Data a čísla v živtním prostředí I.

 

Nové dotace na podporu cirkulární ekonomiky jsou již na dohled!
Redakce OF

Polemika: Odpadové hospodářství v zajetí zastaralých dat aneb proč se české odpady hýbou pomalu?
Redakce OF

Sběr a zpracování dat o odpadech ve městech a obcích
Petr Grusman

Staré ekologické zátěže: Když minulost ohrožuje budoucnost
Jiří Unčovský

Zálohování nápojových obalů v datech a číslech
Petr Novotný

Zálohování pod palbou: Odpadáři bojují o zisky, veřejnost i starostové podporují změnu
Lutfia Miňovská

Ptáme se za čtenáře: „Zdraží zálohování nápoje?“
Redakce OF

REMA Systém – partner pro odpovědné nakládání s elektroodpadem
Markéta Kohoutková

ZEVO do budoucího mixu nízkoemisních zdrojů v lokalitě Mělník přirozeně zapadá
Alice Horáková

Konkurenceschopnost budoucí Evropy díky cirkulární ekonomice
Dagmar Milerová Prášková

Jaký obraz českého životního prostředí vykreslují data za rok 2023?
Redakce OF

Voda v číslech: Kde se nám dařilo a kde naopak musíme přidat?
Redakce OF

Kvalita ovzduší na území České republiky v roce 2023
Leona Vlasáková, Hana Škáchová, Markéta Schreiberová a Jan Horálek

Trend rostlinného stravování v Česku stoupá
Eva Hemmerová

Energetické využití odpadu a alternativních paliv z pohledu statistiky
Jana Blechová Tourková

Potenciál využitia vedlajších produktov z potravinárskeho priemyslu – repná melasa
Eva Ivanišová

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Leden    
6.1. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
6.1. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA vést od 1. 1. 2025 evidenci odpadů v zařízení v souladu s požadavky nové legislativy
7.1. WEBINÁŘ: Jak na tvorbu oznámení obcím o převzetí odpadů od občanů (příloha č. 19 vyhl. č. 273/2021 Sb.) - evidence a odeslání z IS ENVITA
9.1. Podávání hlášení do ISPOP (vody, odpady), povinnosti v oblasti odpadového hospodářství
13.1. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA vést od 1. 1. 2025 evidenci odpadů v zařízení v souladu s požadavky nové legislativy
15.1. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
14.1. iKURZ: Nové evidenční povinnosti pro nakládání s odpady ze zdravotnictví v r. 2025
14.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2025 online
14.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
16.1. Konference Chemická legislativa 2025
17.1. iKURZ: Jak správně ohlásit odpady za rok 2024 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 30.01., 06.02., 18.02., 24.02.2025
21.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2025 prezenčně Brno
21.1. Jak správně ohlásit odpady za rok 2024 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování:  22.01., 04.02., 05.02., 11.02., 12.02., 13.02.2025
23.1. iKURZ: Ukončení roku v SW SKLAD Odpadů 8
24.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2024 do ISPOP z webových formulářů
Opakování: 7. 2., 20. 2.
28.1. WEBINÁŘ: Jak na odeslání hlášení za autovraky v programu ENVITA za rok 2024 do ISPOP
31.1. WEBINÁŘ: Modul Partner aneb předávání dat mezi ENVITAMI efektivně
Únor    
6.-7.2. Vodárenská biologie 2025
13.2. WEBINÁŘ: Hlášení a výkazy v IS ENVITA pro obce a města
17.2. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
Opakování: 13.03.2025
20.2. Podávání hlášení do ISPOP (ovzduší, IRZ), povinnosti v oblasti ochrany ovzduší
Březen    
4.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2024
18.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 19.03., 13.05., 14.05., 15.05. 2025
20.3. iKURZ: Legislativa ochrany ovzduší a základní povinnosti provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší - ohlašovací agenda za rok 2024
20.3. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
Duben    
3.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
8.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025
Opakování: 9.4.
10.4. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
23.-24.4. DNY TEPLÁRENSTVÍ A ENERGETIKY
Září    
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
 
  

 

Novinky

06.02.2024 19:31

Světový fond na ochranu přírody představil doporučení pro udržitelné stravování

Způsob stravování lidí a výroby potravin způsobuje téměř 70 procent úbytku biologické rozmanitosti na celém světě a vytváří 30 procent celosvětových emisí skleníkových plynů, uvádí Světový fond na ochranu přírody (WWF). Organizace proto na představila doporučení pro zdravější a udržitelné stravování ve střední Evropě. Při vytváření stravovacích doporučení vycházela WWF z původně britského programu Livewell. Upravila ho ale tak, aby odpovídal středoevropským nutričním, geografickým, kulturním a tržním podmínkám. Model udržitelné stravy má za cíl ukázat, jak mohou změny stravovacích návyků přispět k dosažení závazků Pařížské dohody do roku 2030 a zároveň byl v souladu s národními nutričními doporučení. Více ZDE

 

Dokument ke stažení:

Zpráva ke stažení

Shrnutí

06.02.2024 19:29

Připomínky: Návrh Státní energetické koncepce ČR

Předkládaný materiál Aktualizace Politiky ochrany klimatu v ČR je předkládán na základě úkolu vyplývajícího z usnesení vlády ČR ze dne 22. března 2017 č. 207 a Programového prohlášení vlády ČR. Návrh Aktualizace Politiky by měl nahradit aktuálně platnou Politiku ochrany klimatu v ČR přijatou v roce 2017, která je v současnosti již v mnoha ohledech neaktuální. Politika představuje koncepci vlády ČR, která určuje základní cíle a strategii ČR v oblasti ochrany klimatu v dlouhodobém horizontu.

 

Dokument ke stažení:

Materiál

Předkládací zpráva

06.02.2024 17:10

Komise stanoví, jak udržitelným způsobem zachycovat, ukládat a využívat uhlík, aby bylo dosaženo klimatické neutrality do roku 2050

Evropská unie je odhodlána dosáhnout do roku 2050 nulových čistých emisí CO2. I když hlavní část tohoto úsilí bude pocházet ze snížení současných úrovní emisí v nadcházejících letech, budeme rovněž potřebovat technologie, které CO2 zachycují nebo jej odstraňují přímo z atmosféry a poté jej skladují nebo využívají. Tyto technologie se zaměří na odvětví, v nichž je snížení emisí obzvláště obtížné nebo nákladné, jako jsou například emise z výroby cementu nebo energie z odpadů. Komise proto dnes přijala sdělení o průmyslovém hospodaření s uhlíkem, v němž jsou uvedeny podrobnosti o tom, jak by tyto technologie mohly přispět ke snížení emisí o 90 % do roku 2040 a k dosažení klimatické neutrality do roku 2050.

V aktu o průmyslu pro nulové čisté emise Komise navrhla, aby EU doroku2030 vybudovala nejméně 50 milionů tun skladovací kapacity CO2 ročně.  Na základě posouzení dopadů doporučeného cíle EU v oblasti klimatu pro rok 2040 se bude muset tento údaj do roku 2040 zvýšit na přibližně 280 milionů tun. Sdělení o průmyslovém hospodaření s uhlíkem stanoví komplexní politický přístup k dosažení těchto cílů.

Evropský přístup k průmyslovému hospodaření s uhlíkem

Dnešní sdělení stanoví soubor opatření, která je třeba přijmout na úrovni EU a na vnitrostátní úrovni, aby bylo možné tyto technologie a infrastrukturu nezbytnou k vytvoření jednotného trhu s CO2 v Evropě v nadcházejících desetiletích. Komise zahájí přípravné práce na možném budoucím regulačním balíčku pro přepravu a ukládání CO2, který by se zabýval otázkami, jako je struktura trhu a nákladů, přístup třetích stran,normy kvality CO2 nebo investiční pobídky pro novou infrastrukturu. Společné výzkumné středisko Komise (JRC) dnes zveřejnilo zprávu o budoucí dopravní síti CO2 pro Evropu a souvisejících investičních potřebách.

Komise rovněž posoudí objemy CO2, které je třeba odstranit přímo z atmosféry (průmyslové pohlcování uhlíku), aby byly splněny ambice EU v oblasti snižování emisí do roku 2040 a 2050, a posoudí celkové cíle a politická opatření k jejich dosažení. To bude zahrnovat posouzení toho, jak by bylo možné započítávat pohlcování a trvalé ukládání v rámci systému EU pro obchodování s emisemi (ETS).

S cílem pomoci rozšířit trh se zachycováním a trvalýmukládáním emisí CO2 vypracuje Komise pokyny pro postupy povolování projektů a zřídí atlas potenciálních úložišť. Ve spolupráci s členskými státy Komise rovněž vypracuje agregační nástroj pro sladění dodavatelů CO2 s provozovateli přepravy a skladování a odběrateli CO2. Cílem Komise je vytvořit jasný rámec pro započítávání emisí uhlíku pro využívání zachyceného CO2 jako zdroje, který by odrážel přínosy využívání CO2jako zdroje v průmyslových procesech pro klima. To pomůže podpořit využívání udržitelného uhlíku v průmyslových odvětvích.

Vytvoření příznivého podnikatelského prostředí prohodnotový řetězec CO2 v EU

Aby projekty průmyslového hospodaření s uhlíkem probíhaly v praxi, Komise dnes stanoví řadu horizontálních opatření, která by mohla vytvořit atraktivnější prostředí pro investice.

  • Investice a financování: EU a členské státy by měly dále podporovat projekty průmyslového hospodaření s uhlíkem v rámci programů energetické infrastruktury EU a mohly by zvážit významné projekty společného evropského zájmu. Komise posoudí, zda některéprojekty zachycování CO2 již mohou být podpořeny tržními mechanismy financování, jako jsou konkurenční aukce jako služba v rámci Inovačního fondu.
  • Výzkum, inovace a informovanost veřejnosti: Komise zváží posílení financování výzkumu a inovací v oblasti průmyslových projektů v oblasti hospodaření s uhlíkem prostřednictvím stávajících nástrojů, zejména programu Horizont Evropa a Inovačního fondu. Komise bude rovněž podporovat vytvoření platformy pro sdílení znalostí pro projekty zachycování, využívání a ukládání uhlíku (CCUS). Komise bude úzce spolupracovat s členskými státy a zvyšovat povědomí veřejnosti o těchto technologiích, mimo jiné zdůrazněním jejich přínosů a diskusí o možných přínosech pro místní komunity.
  • Mezinárodní spolupráce: Komise urychlí spolupráci s mezinárodními partnery v oblasti průmyslového hospodaření s uhlíkem, zejména pokud jde o harmonizaci podávání zpráv a započítávání činností v oblasti hospodaření s uhlíkem, a zajistí, aby mezinárodní rámce pro stanovování cen uhlíku zohledňovaly pohlcování uhlíku s cílem řešit emise v odvětvích, která lze obtížně snížit.

Pozadí

Průmyslové hospodaření s uhlíkem označuje soubor technologií zaměřených na zachycování nebo odstraňování CO2 přímo z atmosféry, přepravu a trvalé ukládání nebo používání CO 2. Komise již poskytuje regulační rámec pro bezpečnou přepravu a ukládání CO2 prostřednictvím směrnice 2009/31/ES o geologickém ukládání oxidu uhličitého (směrnice o CCS). Zachycování a využívání uhlíku (CCU) upravuje směrnice (EU) 2018/2001 o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů, která podporuje obnovitelná paliva nebiologického původu a mimo jiné paliva vyrobená ze zachyceného CO2.

Kromě toho systém EU pro obchodování s emisemi (EU ETS) stanoví cenu za emise CO2 a od roku 2013 motivuje k zachycování CO2 pro trvalé ukládání. Pomáhá rovněž financovat projekty průmyslového hospodaření s uhlíkem prostřednictvím Inovačního fondu, který již od roku 2027 podporuje zachycování 10 milionůtun CO2 ročně za účelem trvalého ukládání. V roce 2022 přijala Komise návrh celounijního dobrovolného rámce pro certifikaci pohlcování uhlíku. To podpoří zejména inovativní průmyslové technologie pohlcování uhlíku, jako je bioenergie se zachycováním a ukládáním uhlíku (BioCCS) nebo přímé zachycování a ukládání uhlíku ve vzduchu (DACCS).

Dnešní strategie navazuje na otevřenou veřejnou konzultaci, která proběhla v roce 2023, a navazuje na úsilí, které již bylo v této oblasti vyvinuto v rámci fóra CCUS, jakož i několika členskými státy. V současné době 20 členských států zahrnulo průmyslová řešení pro hospodaření s uhlíkem do svých návrhů vnitrostátních plánů v oblasti energetiky a klimatu.

 

Pro více informací

Otázky a odpovědi

Informativní přehled

Sdělení o průmyslovém hospodaření s uhlíkem

Tisková zpráva o cíli v oblasti klimatu do roku 2040

Sdělení o cíli v oblasti klimatu do roku 2040

Zachycování, ukládání a využívání uhlíku

Zachycování, využívání a ukládání uhlíku

 

06.02.2024 17:01

Komise předkládá doporučení pro cíl snížení emisí do roku 2040 s cílem stanovit cestu ke klimatické neutralitě do roku 2050

Komise dnes zveřejnila podrobné posouzení dopadů týkající se možných způsobů, jak dosáhnout dohodnutého cíle dosáhnout klimatické neutrality Evropské unie do roku 2050. Na základě tohoto posouzení dopadů Komise doporučuje snížit do roku 2040 čisté emise skleníkových plynů o 90 % ve srovnání s úrovněmi z roku 1990 a zahájit diskusi se všemi zúčastněnými stranami; příští Komise předloží legislativní návrh po volbách do Evropského parlamentu a dohodne se s Evropským parlamentem a členskými státy v souladu s požadavky právního rámce EU pro klima. Toto doporučení je v souladu s doporučením Evropského vědeckého poradního výboru pro změnu klimatu (ESABCC) a se závazky EU v rámci Pařížské dohody.

Dnešní sdělení rovněž stanoví řadu základních politických podmínek, které jsou nezbytné pro dosažení 90 % cíle. Zahrnují plné provedení dohodnutého rámce do roku 2030, zajištění konkurenceschopnosti evropského průmyslu, větší zaměření na spravedlivou transformaci, která nikoho neopomíjí, rovné podmínky s mezinárodními partnery a strategický dialog o rámci pro období po roce 2030, a to i s průmyslem a zemědělským odvětvím. Výsledek konference COP28 v Dubaji ukazuje, že zbytek světa postupuje stejným směrem. EU stojí v čele mezinárodních opatření v oblasti klimatu a měla by pokračovat v cestě a vytvářet příležitosti pro evropský průmysl, aby prosperoval na nových světových trzích s čistými technologiemi.

Předvídatelnost a udržitelnost pro naše hospodářství a společnost

Stanovení klimatického cíle pro rok 2040 pomůže evropskému průmyslu, investorům, občanům a vládám činit v tomto desetiletí rozhodnutí, která EU udrží cestu ke splnění jejího cíle klimatické neutrality do roku 2050. Vyšle důležité signály, jak účinně investovat a plánovat v dlouhodobějším horizontu a minimalizovat rizika uvízlých aktiv. Díky tomuto výhledovému plánování je možné utvářet prosperující, konkurenceschopnou a spravedlivou společnost, dekarbonizovat průmysl a energetické systémy EU a zajistit, aby Evropa byla hlavní destinací pro investice se stabilními pracovními místy, která obstojí i v budoucnu.

Posílí rovněž odolnost Evropy vůči budoucím krizím, a zejména posílí energetickou nezávislost EU na dovozu fosilních paliv, který v roce 2022 představoval více než 4 % HDP, neboť jsme čelili důsledkům útočné války Ruska proti Ukrajině. Náklady a dopady změny klimatu na člověka jsou stále větší a viditelné. Jen za posledních pět let se hospodářské škody související s klimatem v Evropě odhadují na 170 miliard EUR. Komise ve svém posouzení dopadů dospěla k závěru, že i podle konzervativních odhadů by vyšší globální oteplování v důsledku nečinnosti mohlo do konce století snížit HDP EU přibližně o 7 %.

Stanovení podmínek pro dosažení doporučeného cíle

Dosažení 90 % snížení emisí do roku 2040 bude vyžadovat splnění řady základních podmínek. Výchozím bodem je plné provedení stávajících právních předpisů ke snížení emisí do roku 2030 alespoň o 55 %. Probíhající aktualizace návrhů vnitrostátních plánů v oblasti energetiky a klimatu je klíčovým prvkem při sledování pokroku a Komise spolupracuje s členskými státy, průmyslem a sociálními partnery s cílem usnadnit nezbytná opatření.

Zelená dohoda se nyní musí stát dohodou o dekarbonizaci průmyslu, která bude vycházet ze stávajících silných stránek průmyslu, jako je větrná energie, vodní energie a elektrolyzéry, a bude i nadále zvyšovat domácí výrobní kapacitu v odvětvích růstu, jako jsou baterie, elektrická vozidla, tepelná čerpadla, solární fotovoltaika, CCU/CCS, bioplyn a biometan a oběhové hospodářství. Stanovení cen uhlíku a přístup k financování mají rovněž zásadní význam pro plnění cílů v oblasti snižování emisí ze strany evropského průmyslu. Komise zřídí zvláštní pracovní skupinu pro vypracování globálního přístupu ke stanovování cen uhlíku a trhům s uhlíkem. Evropa bude rovněž muset mobilizovat správnou kombinaci investic soukromého a veřejného sektoru, aby naše hospodářství bylo udržitelné a konkurenceschopné. V nadcházejících letech bude v úzké spolupráci s členskými státy zapotřebí evropský přístup k financování.

Vzdušnost, solidarita a sociální politiky musí zůstat jádrem transformace. Opatření v oblasti klimatu musí být přínosem pro všechny v naší společnosti a politiky v oblasti klimatu musí zohledňovat ty, kteří jsou nejzranitelnější nebo čelí největším výzvám při přizpůsobování se změně klimatu. Příkladem takových politik jsou Sociální fond pro klimatická opatření a Fond pro spravedlivou transformaci, které již v tomto desetiletí pomohou občanům, regionům, podnikům a pracovníkům.

Otevřený dialog se všemi zúčastněnými stranami je v neposlední řadě klíčovým předpokladem pro uskutečnění přechodu na čistou energii. Komise již zahájila formální dialogy se zúčastněnými stranami z odvětví průmyslu a zemědělství a nadcházející měsíce politické diskuse v Evropě jsou důležitou příležitostí k zajištění zapojení veřejnosti do dalších kroků a politických rozhodnutí. Měl by být posílen strukturovaný dialog se sociálními partnery, aby se zajistil jejich přínos se zaměřením na zaměstnanost, mobilitu, kvalitu pracovních míst, investice do rekvalifikace a prohlubování dovedností. Tato probíhající informační činnost pomůže příští Komisi předložit legislativní návrhy politického rámce pro období po roce 2030, který spravedlivým a nákladově efektivním způsobem splní cíl pro rok 2040. Tempo dekarbonizace bude záviset na dostupnosti technologií, které přinášejí bezuhlíková řešení, a také na účinném využívání zdrojů v oběhovém hospodářství.

Předpokládáse, že odvětví energetiky brzy po roce 2040 dosáhne plné dekarbonizace na základě všech energetických řešení s nulovými a nízkými emisemi uhlíku, včetně obnovitelných zdrojů energie, jaderné energie, energetické účinnosti, skladování, zachycování a ukládání CO2, zachycování a ukládání uhlíku, pohlcování uhlíku, geotermálních a vodních zdrojů. Průmyslová aliance pro malé modulární reaktory, která byla dnes zahájena, je nejnovější iniciativou na posílení konkurenceschopnosti průmyslu a zajištění silného dodavatelského řetězce EU a kvalifikované pracovní síly. Důležitým přínosem tohoto úsilí je nižší závislost na fosilních palivech díky 80 % poklesu jejich spotřeby energie v letech 2021 až 2040. Politický rámec pro období po roce 2030 bude příležitostí k dalšímu rozvoji těchto politik a k jejich doplnění sociálními a průmyslovými politikami s cílem zajistit hladký přechod od fosilních paliv.

Očekává se, že odvětví dopravy dekarbonizuje kombinací technologických řešení a stanovování cen uhlíku. Díky správným politikám a podpoře může zemědělství rovněž hrát úlohu při transformaci a zároveň zajistit dostatečnou produkci potravin v Evropě, zajistit spravedlivé příjmy a poskytovat další životně důležité služby, jako je posílení schopnosti půdy a lesů ukládat více uhlíku. Pro úspěch v této oblasti a pro rozvoj udržitelných postupů a obchodních modelů má zásadní význam celostní dialog s širším potravinovým průmyslem, a to i mimo bránu zemědělských podniků.

EU bude i nadále rozvíjet správné rámcové podmínky pro přilákání investic a výroby. Úspěšná klimatická transformace by měla jít ruku v ruce s posílenou konkurenceschopností průmyslu, zejména v odvětvích čistých technologií. Budoucí podpůrný rámec pro dekarbonizaci průmyslu by měl vycházet ze stávajícího průmyslového plánu Zelené dohody pro Evropu. Veřejné investice by měly být dobře zacíleny pomocí správné kombinace grantů, půjček, vlastního kapitálu, záruk, poradenských služeb a další veřejné podpory. Stanovování cen uhlíku by mělo i nadále hrát důležitou úlohu při pobídkách k investicím do čistých technologií a vytváření příjmů pro výdaje na opatření v oblasti klimatu a sociální podporu transformace.

Dosažení doporučeného 90 % cíle bude vyžadovat snížení emisí i pohlcování uhlíku. To bude vyžadovat zavádění technologií zachycování a ukládání uhlíku, jakož i využívání zachyceného uhlíku v průmyslu. Strategie EU pro průmyslové hospodaření s uhlíkem podpoří rozvoj dodavatelských řetězců CO2 a požadované dopravní infrastruktury pro CO2. Zachycování uhlíku by mělo být zaměřeno na obtížně odstraňující odvětví, v nichž jsou alternativy méně ekonomicky životaschopné. K vytváření negativních emisí po roce 2050 bude rovněž zapotřebí pohlcování uhlíku.

Pozadí

Historicky vysoké zrychlení narušení klimatu v roce 2023 vedlo k tomu, že globální oteplování dosáhlo 1,48 °C ve srovnání s úrovní před průmyslovou revolucí a teploty oceánů a ztráty ledu v Antarktidě se výrazně zhoršily. Teplota povrchového vzduchu se v Evropě ještě výrazněji zvýšila, přičemž poslední pětiletý průměr činil 2,2 °C oproti období před průmyslovou revolucí. Předpokládá se, že přírodní požáry, záplavy, sucha a vlny veder se zvýší a snížení emisí a posílení adaptačních opatření je jediným způsobem, jak zabránit nejhorším důsledkům změny klimatu a chránit životy, zdraví, hospodářství a ekosystémy.

Evropský právní rámec pro klima, který vstoupil v platnost v červenci 2021, zakotvuje v právních předpisech závazek EU dosáhnout do roku 2050 klimatické neutrality a průběžný cíl snížit do roku 2030 čisté emise skleníkových plynů alespoň o 55 % ve srovnání s úrovněmi z roku 1990. EU od té doby přijala legislativní balíček nazvaný „Fit for 55“, který umožní splnění cílů pro rok 2030. Právní rámec pro klima rovněž vyžaduje, aby Evropská komise navrhla cíl v oblasti klimatu pro rok 2040 do šesti měsíců od prvního globálního hodnocení Pařížské dohody, které se uskutečnilo v prosinci 2023. Jakmile bude v rámci příští Komise přijat klimatický cíl pro rok 2040, bude tento cíl tvořit základ pro nový vnitrostátně stanovený příspěvek EU v rámci Pařížské dohody, který musí být v roce 2025 oznámen UNFCCC.

Stanovení klimatického cíle pro rok 2040 přinese nejen jasné hospodářské výhody plynoucí z nižších rizik extrémních povětrnostních jevů a souvisejících ztrát, ale také s několika vedlejšími přínosy, včetně lepší kvality ovzduší a souvisejících zdravotních přínosů, snížené závislosti na dovážených fosilních palivech a přínosů pro biologickou rozmanitost. Změna klimatu způsobuje častější a závažnější extrémní povětrnostní jevy, které vedou k významným a rostoucím sociálním dopadům a hospodářským škodám. Tyto hospodářské ztráty výrazně převažují nad náklady na opatření v oblasti klimatu.

 

Pro více informací

Sdělení o doporučeném cíli snížení emisí do roku 2040

Posouzení dopadů

Otázky a odpovědi

Informativní přehled

Internetové stránky – Cíl v oblasti klimatu do roku 2040

Zelená dohoda pro Evropu

 

 

06.02.2024 13:04

MŽP aktualizovalo Politiku ochrany klimatu v ČR. Do roku 2030 budeme získávat třetinu energie z obnovitelných zdrojů a spotřebu snížíme o pětinu

Ministerstvo životního prostředí připravilo aktualizaci základního dokumentu, který určuje cíle a strategii v ochraně klimatu. Aktualizovaná Politika ochrany klimatu v ČR (POK) přináší plán, který povede k zásadnímu omezení skleníkových plynů a dlouhodobě ke klimatické neutralitě do roku 2050. Ode dneška se k dokumentu mohou vyjadřovat ostatní resorty a odborová sdružení v rámci meziresortního připomínkového řízení.

„Změna klimatu není nic abstraktního, ale naše každodenní realita, kterou žijeme. Od roku 1961 se u nás průměrná teplota zvýšila o více než dva stupně. Nejviditelnější problém máme se suchem, které prohlubují jak teplejší zimy beze sněhu, tak vyšší teploty s čím dál častějšími tropickými dny v létě. To všechno má i své jasné dopady, na lesy decimované kůrovcem, na zemědělství nebo na zdraví lidí v přehřátých městech. Proto musí stát přijít s jasnými a předvídatelnými pravidly pro snižování emisí, které představuje Politika ochrany klimatu,“ říká ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Zásadním cílem České republiky je do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů alespoň o 55 % ve srovnání s rokem 1990 díky rozvoji obnovitelných zdrojů energie, úsporám energie a útlumu fosilní energetiky, včetně úplného ukončení těžby a spalování uhlí pro výrobu elektřiny a tepla do roku 2033. Pro úspěšnou modernizaci je klíčová ochrana domácností ohrožených chudobou, zejména rodin seniorů. Proto jsou zásadní investice do renovací domů, které přinesou snížení nejen energetické náročnosti, ale především nákladů domácností na energie. Pro nejohroženější skupiny bude možné využívat i přímé kompenzace ze Sociálního klimatického fondu.

Nově do POK zahrnujeme rovněž cíl dosažení klimatické neutrality České republiky do roku 2050. Použitý modelový scénář přitom dosahuje na snížení emisí o přibližně 95 % oproti roku 1990 a zbývající emise bude potřeba vykompenzovat zvýšeným ukládáním uhlíku v půdě a lesích nebo jejich zachytáváním v průmyslu a energetice.

Více slunce a větru a nižší spotřeba

Hlavní nástrojem je rozvoj obnovitelných zdrojů energie (OZE) a zvyšování energetické účinnosti. Tedy navýšit podíl OZE na konečné spotřebě energie na nejméně 30 % a snížit konečnou spotřebu energie ze současných 1064 PJ na 846 PJ, tedy přibližně o 20 %.

To v praxi znamená především hlubokou modernizaci české energetiky. Vedle rozvoje jaderné energetiky jde zejména o obnovitelné zdroje, kterých by mělo přibýt nejméně 8 GW instalovaného výkonu solárních a 1,2 GW instalovaného výkonu větrných elektráren do roku 2030. Do roku 2050 by oproti současnosti mělo vzniknout nově instalovaných 26 GW solárních zdrojů a 5,5 GWe větrných zdrojů.

Pro potřeby řídit výkon vyroste také kapacita nových plynových elektráren, tepláren a také akumulace energie. Proměnu čeká zejména teplárenství. Kromě dočasného nahrazení uhlí zemním plynem jde především o celkovou efektivitu služeb, včetně úspor energie, využití obnovitelného a odpadního tepla v kombinaci s velkými tepelnými čerpadly a využití místních obnovitelných paliv jako je udržitelná biomasa nebo využití předtříděného odpadu, který není možné využít materiálově.

Druhou stranou mince je zvyšování energetické účinnosti ve všech odvětvích ekonomiky. Především razantní snižování spotřeby energií v sektoru budov díky renovacím, zateplování nebo efektivnějšímu vytápění, které lidem přinese podstatné finanční úspory. Aby Česko bylo do budoucna konkurenceschopné, musí dojít k významným energetickým úsporám také v sektoru průmyslu, včetně lepšího využívání odpadního tepla z průmyslových podniků.

Snížení spotřeby se také významně dotkne dopravy, která je mimořádně závislá na spotřebě dovážených fosilních paliv. Úspory se kromě přechodu na čistší druhy pohonů týkají i přesunu dopravy na železnici jak v nákladní, tak v osobní dopravě a dalšího posilování veřejné dopravy. Vedle modernizace železniční infrastruktury bude potřeba rozvíjet také síť dobíjecích bodů a plnících stanic na nízkoemisní paliva.

Snižování emisí v průmyslu i v budovách

Konkrétní cíle dekarbonizace se týkají jak velké energetiky, průmyslu a letecké dopravy, tak postupně i ostatních oblastí ekonomiky. Cíle pro snižování se vztahují k úrovni roku 2005, kdy byl v Evropské unii spuštěn systém obchodování s emisními povolenkami.

Pro velkou energetiku, průmysl a letectví (tedy firmy, které jsou dnes součástí obchodování s povolenkami v systému EU ETS) odhadujeme na základě modelového scénáře snížení emisí do roku 2030 o 68 % do roku 2030.

Pro snižování v sektoru budov, pozemní dopravy, zemědělství, odpadů a části průmyslu a energetiky, tedy odvětví mimo EU ETS, odhadujeme do roku 2030 snížení emisí o 32 %.

Zvláštní cíle se týkají oblasti využívání půdy a lesnictví. V roce 2030 by ČR měla dosáhnout ukládání uhlíku (tedy záporných emisí) ve výši -1,2 milionů tun CO2. Přitom současná úroveň je kvůli kůrovcové kalamitě naopak kladná (v roce 2022 +3,3 milionů tun CO2).

Investice do zelené modernizace

„Zelená modernizace si vyžádá zásadní investice. Do roku 2030 odhadujeme náklady dekarbonizace a adaptačních opatření na úrovni 1000–1500 miliard korun nad úroveň běžného investičního cyklu do obnovy průmyslu, energetiky nebo budov. Vyšší náklady představují zejména investice do renovační vlny v budovách, která domácnostem sníží náklady na energie, modernizaci dopravy a dopravní infrastruktury i náklady modernizace energetické infrastruktury. Právě s těmito náklady nám navíc pomůžou peníze z evropských zdrojů, především z emisních povolenek a dalších nástrojů, jako je Národní plán obnovy nebo budoucí Sociální klimatický fond,“ vypočítává ministr Hladík.

Investiční vlna spojená s dekarbonizací přinese benefity zejména v odvětví stavebnictví, ve zpracovatelském průmyslu a službách. Díky zvýšené poptávce poroste také zaměstnanost především u malých a středních firem. Z hlediska domácností, zejména těch ohrožených energetickou chudobou, je nejdůležitější postupná renovace domů a modernizace způsobu vytápění i výroby elektřiny. Díky tomu dokáží domácnosti snížit své náklady na energie. Do roku 2030 dosáhnou předpokládané investiční náklady renovací 560 mld. Kč, veřejná podpora je zhruba z poloviny pokryje.

 

Dokument ke stažení - Aktualizace Politiky ochrany klimatu v ČR:

Materiál

Předkládací zpráva

06.02.2024 10:42

Zelená transformace je drahá, ale budoucnost bez ní ještě dražší. Český ‚fosilní skanzen‘ je neudržitelný

Zelená transformace Evropy včetně Česka je a bude drahá, ukazují unijní propočty i cenovky opatření. Pokud ji ale nepodnikneme, bude nás to stát ještě víc, a čím víc ji urychlíme, tím víc ušetříme, dodává nová mezinárodní studie Investice do budoucnosti. Přichází ve chvíli, kdy se Evropská komise chystá oznámit nový dílčí cíl na cestě k takzvané klimatické neutralitě v půlce století. Více ZDE

06.02.2024 10:37

V Česku bylo loni postaveno pět nových větrných elektráren, poprvé od roku 2019

V České republice bylo loni postaveno pět nových větrných elektráren s výkonem 13,3 megawattu (MW), takové zdroje vznikly poprvé od roku 2019. Celkově se počet větrných elektráren v ČR zvýšil na 345 s celkovým výkonem 352 MW. Vyplývá to z údajů Komory obnovitelných zdrojů energie (OZE). Česko v rozvoji větrné energetiky výrazně zaostává za některými okolními státy, podíl větru na celkově spotřebě nyní činí kolem jednoho procenta. Celkový instalovaný výkon odpovídá asi třetině výkonu největší české uhelné elektrárny v Počeradech. Největší větrná elektrárna v ČR byla loni postavena v Jívové na Olomoucku, další vznikly na Svitavsku, Karlovarsku, Bruntálsku a na Opavsku. Některé zdroje ovšem budou postupně plně připojovány do sítě až letos. Výstavba větrných elektráren v Česku často naráží na odpor obyvatel obcí. Řadu zamýšlených projektů v předchozích letech zastavily právě protesty místních obyvatel. Zástupci oboru si dlouhodobě stěžují také na komplikace v povolovacích procesech.

06.02.2024 08:25

České firmy brzy získají nástroj pro hodnocení své cirkularity. Speciální metodiku připravuje CIRA Advisory s BIC Brno

Již brzy získají české firmy možnost kvantifikovat míru cirkularity ve svém podniku. Hodnocení míry cirkularity je v Česku novinkou, která ale může přispět k lepšímu nakládání se zdroji a efektivnějšímu využití surovin napříč ekonomikou. Firmy, které certifikovaným auditem Ministerstva průmyslu a obchodu projdou, budou moci využívat data z auditu do svých ESG reportů či je dále poskytovat svým obchodním partnerům. Výzkumné práce na přípravě metodiky budou probíhat po celý rok 2024 a na její tvorbě se bude podílet 11 expertů na cirkulární ekonomiku z 8 organizací, to vše pod koordinací poradenské společnosti CIRA Advisory. Finální metodika cirkulárního auditu bude zveřejněna začátkem roku 2025.

“Cirkulární ekonomika je konkrétním nástrojem, který firmám pomůže naplnit cíle ze strategií udržitelnosti - jejím principem je co nejefektivnější nakládání se zdroji, což vede  ke snížení nákladů a negativních dopadů na životní prostředí. Mnoho firem ale pojem cirkulární ekonomika nezná, a proto ani neznají možnosti, které jim cirkularita otevírá. Certifikovaný audit od Ministerstva průmyslu a obchodu jim k tomu zajisté dopomůže,” říká o přínosech auditu Laura Mitroliosová, CEO poradenské společnosti CIRA Advisory a hlavní řešitelka projektu.

Cirkulární audit nebude pro firmy povinný. Jde o dobrovolnou aktivitu, kterou mohou firmy využít pro svůj další rozvoj, zvýšení konkurenceschopnosti, nebo pro poskytování nezávisle ověřených dat v rámci hodnotového řetězce. “V rámci projektu připravujeme dvě metodiky - jedna bude sloužit pro firmy a jejich účely, druhá metodika potom pomůže veřejným institucím, které vypisují dotační příležitosti, aby je realizovaly na základě toho, co firmy aktuálně opravdu potřebují,” dodává Petr Majer z inovačního centra BIC Brno, hlavní analytik projektu.

Cirkulární audit má největší přínos pro malé a střední výrobní podniky, které pracují s materiály. Tyto podniky mají největší potenciál najít ve svém provozu úspory díky cirkularitě. Audit je ale vhodný také pro další sektory, stejně jako pro velké firmy. “Je pro nás důležité, aby audit pojal moderní definici cirkulární ekonomiky - nejde zde pouze o odpadové hospodářství, ale také o ekodesign, inovativnost, efektivní nakládání s materiály a mnoho dalšího.
Výstup z auditu bude takový návod pro zaměstnance firmy, kteří se zabývají provozem nebo pro externí poradenské agentury, které budou firmám pomáhat s vytvořením auditu,” říká Laura Mitroliosová.

Na tvorbě metodiky se kromě CIRA Advisory a BIC Brno podílejí také přední experti s mnohaletými zkušenostmi na cirkulární ekonomiku a udržitelnost v Česku a na Slovensku. Pro první zájemce bude audit k dispozici v průběhu prvního kvartálu roku 2025. „Ministerstvo průmyslu a obchodu plánuje cirkulární audit firmám finančně podpořit z prostředků Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost, v rámci kterého jsou podporovány realizace konkrétních cirkulárních opatření. Cílem je udržení a zvýšení konkurenceschopnosti zejména malých a středních podniků“, říká Marian Piecha, vrchní ředitel sekce fondů EU Ministerstva průmyslu a obchodu.

 

O CIRA Advisory
CIRA Advisory s.r.o. je poradenská a konzultační společnost zaměřující se na oblast cirkulární ekonomiky napříč všemi ekonomickými segmenty od zemědělství či odpadového hospodářství až po inovativní cesty zahrnující výhody digitálních technologií. Jejím cílem je pomoci firmám a dalším institucím přejít z lineárního principu fungování na cirkulární. Vytváří cesty, které propojují byznys s přírodou. CIRAA pomáhá vkládat do podnikání firem cirkulární a udržitelné principy, je průvodcem jak pro malé firmy, tak velké nadnárodní společnosti. Současně nastavuje efektivní komunikační strategii jak uvnitř firmy, tak směrem k široké i odborné veřejnosti a vytváří účinný „networking“. Více informací najdete na www.ciraa.eu.

04.02.2024 05:32

Zajímavosti: Textil / Stromy zasažené oteplováním „lapají po dechu“ / Tesla má problém kvůli odpadu / Houby na Zanzibaru

Podle nové studie vědců z Pensylvánské státní univerzity se stromy v teplejším a sušším podnebí potýkají s problémy při zachycování oxidu uhličitého (CO2), který zadržuje teplo, což znamená, že s pokračujícím oteplováním planety už nemusí sloužit jako řešení pro kompenzaci uhlíkové stopy lidstva. „Zjistili jsme, že stromy v teplejším a sušším podnebí v podstatě kašlou, místo aby dýchaly,“ řekl Max Lloyd, který výzkum vedl. „Posílají pak CO2 zpět do atmosféry v mnohem větší míře než stromy v chladnějších a vlhčích podmínkách.“ Více ZDE

Obce musí zřídit místa na odložení starého textilu. Většina je v klidu, mají kontejnery

Stále mnoho starého oblečení, bot a dalšího textilu končí v popelnicích a následně na skládkách či ve spalovnách. I proto stát už v roce 2020 zákonem nařídil obcím, aby nejpozději do začátku roku 2025 povinně zřídily místo, kam budou lidé nejen nepotřebné oblečení moci odložit. Více ZDE

 

Tesla má problém kvůli odpadu. Teď ji za to ženou k soudu

Kalifornský státní soud obdržel před několika dny kolektivní žalobu od celkem pětadvaceti okresů včetně Los Angeles, Alameda, San Francisco či San Joaquin. Žaloba tvrdí, že světově nejznámější výrobce elektromobilů špatně nakládá s nebezpečným odpadem ve svých závodech a pobočkách. Podle okresů Tesla „porušuje zákony o hospodářské soutěži a o nakládání s nebezpečným odpadem tím, že takový odpad šatně označuje a posílá ho skládkám, které daný typ odpadu nemohou přijímat“, uvádí agentura Reuters, která o případu zpravuje. Více ZDE

 

I na Zanzibaru místní sbírají houby. Jen na ně nechodí do lesa s košíkem

Podmořský svět se kvůli rostoucí teplotě vody mění stejně dramaticky jako ten suchozemský. Všechno špatné je ale k něčemu dobré: teplo nebývale svědčí mořským houbám, jejichž pěstování nejenže čistí vodu a zpomaluje klimatické změny, ale stalo se spásou pro tisíce chudých zanzibarských žen.  Více ZDE

 

 

02.02.2024 14:47

Česko za nezrecyklování plastů letos zaplatí EU asi tři miliardy. Stát zvažuje, aby to příště platily firmy

Roky jsou Češi považováni za přeborníky ve třídění odpadů. Dobrý pocit z toho však kazí fakt, že v případě plastů si tak dobře nevedou. Ve skutečnosti se znovu použije jen 45 procent z nich. Zbytek, asi 140 tisíc tun, končí ve spalovnách a na skládkách. Na což doplácí státní pokladna. Více ZDE

02.02.2024 08:36

Oddělení růstu HDP a emisí CO2 je klíčem k udržitelné budoucnosti

Tradiční vztah mezi ekonomickým růstem a emisemi oxidu uhličitého se mění. Nový výzkum naznačuje, že ekonomický růst nemusí nutně znamenat zvýšení emisí CO2. V posledních letech došlo k postupnému rozvolnění vztahu mezi růstem HDP a emisemi CO2. To může být přičítáno různým faktorům, včetně zvýšeného důrazu na energetickou účinnost, využití obnovitelných zdrojů energie a změnám v ekonomické struktuře, jako je nárůst služebního sektoru. Tento posun otevírá dveře k novým strategiím a přístupům v boji proti klimatickým změnám. Více ZDE

 

02.02.2024 06:50

Rada a Parlament uzavřely prozatímní dohodu o směrnici o právu na opravu

Evropská unie (EU) dosáhla historické dohody, když Rada a Parlament uzavřely dočasnou dohodu o směrnici o právu na opravu. Tato směrnice, zasazující se do konceptu cirkulární ekonomiky, má posílit práva spotřebitelů a podpořit udržitelné chování. Klíčové body dohody zahrnují opatření k zajištění dostupnosti náhradních dílů, zvýšení trvanlivosti výrobků a zlepšení informovanosti spotřebitelů. Tím se EU stává předním světovým představitelem v podpoře práva na opravu a snižování odpadu. Více ZDE

31.01.2024 23:59

Sucho podle plánu: Pro případy vyhlášení celostátního sucha sáhne ústřední komise po operativním plánu. Dnes jej vláda vzala na vědomí

Česko má od loňského léta „aktualizovanou“ preventivní Koncepci ochrany před následky sucha a nyní i svůj Plán pro zvládání sucha a stavu nedostatku vody. Plán dle vodního zákona představuje legislativní nastavení operativního řízení v období sucha a stavu nedostatku vody. Vznikl na základě plánů pro sucho pro území jednotlivých krajů České republiky. O tento dokument, vypracovaný resortem životního prostředí a zemědělství, se bude opírat Ústřední komise pro sucho při rozhodování o opatřeních ve stavu akutního nedostatku vody v ČR. Materiál dnes vláda vzala na vědomí.

„Nyní se může každý, kdo je na odběrech vody závislý, například zemědělci nebo zahrádkáři, ve veřejné části plánu informovat o opatřeních, která budou zvažována při vyhlášeném celostátním suchu. Druhá, neveřejná část našeho plánu pro zvládání sucha, je takovými žlutými stránkami s manuálem pro všechny členy suchých komisí na národní i krajské úrovni. Najdou v něm podrobné informace o významných uživatelích vody včetně kontaktů, velikosti a míst odběrů a vypouštění,“ vysvětluje ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) a doplňuje: „Plán funguje i jako návod, jak postupovat při vyhodnocování nutnosti svolání Ústřední komise pro sucho a při přijímání nezbytných operativních opatření při vyhlášeném stavu nedostatku vody na krajské i celostátní úrovni.”

Návrh Plánu pro sucho pro území ČR dopředu projednaly Ministerstvo životního prostředí a Ministerstvo zemědělství s krajskými úřady, správci povodí, Českým hydrometeorologickým ústavem, Ministerstvem dopravy, Ministerstvem zdravotnictví a Ministerstvem vnitra a mimo jiné i se členy Ústřední komise pro sucho.

„Právě koordinace vzájemné součinnosti krajských komisí zasažených krajů a přijímání opatření ve vztahu k nejvýznamnějším odběratelům a k prvkům kritické infrastruktury při současném ohledu na zajištění zásobování obyvatelstva pitnou vodou během rozsáhlých epizod sucha, jsou úkolem Ústřední komise pro sucho. Vodní zákon sice stanovuje hierarchii užití vody při stavu nedostatku vody, ale skutečné zvládání takové situace vyžaduje podrobnější manuál, a tím je právě nově zpracovaný Plán pro zvládání sucha a stavu nedostatku vody pro území ČR. Plán obsahuje řadu doporučení a nástrojů pro konkrétní území republiky, včetně široké škály opatření k úsporám vody, jako jsou například převody vody mezi vodárenskými soustavami, úpravy manipulačních řádů, omezení nakládání s vodami apod. Součástí plánu je i systém výstrahy, ve kterém hraje hlavní roli Český hydrometeorologický ústav. Pro vyhlášení výstrahy jsou rozhodující nově stanovené místní směrodatné limity sucha pro včasné varování ve vztahu k jednotlivým zdrojům vody,“ dodává ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL).

Plán pro zvládání sucha a stavu nedostatku vody pro území ČR se bude aktualizovat jednou za čtyři roky. Přihlédne se k případné proběhlé epizodě sucha, při které byl vyhlášen stav nedostatku vody, nebo k podstatné změně v systému hospodaření a zásobování vodou. Po odeznění se provede vyhodnocení účinnosti přijatých opatření a navrhnou se jejich případné úpravy, které budou zohledněny v příslušných částech plánu pro sucho.

Plán pro zvládání sucha a stavu nedostatku vody (veřejnou část) naleznete zde.

 

Mohlo by vás zajímat:

Sucho je o vztazích a životním prostředí. Když je ničíme, likvidujeme sami sebe, říká režisér Sláma

31.01.2024 23:44

Průzkum Ipsos: Zálohový systém pro PET lahve a plechovky chtějí tři čtvrtiny české populace

Tři čtvrtiny Čechů podporují zavedení systému záloh na PET lahve a plechovky. Potvrdil to lednový průzkum společnosti Ipsos s tím, že chuť zálohovat je v ČR dlouhodobě vysoká, navíc se oproti číslům z průzkumu v listopadu loňského roku snížil podíl přesvědčených odpůrců z desetiny na pouhých 6 %. Čeští spotřebitelé na systému záloh oceňují především zajištění recyklace zálohovaných obalů do nových PET lahví a plechovek.

Z výzkumu vyplývá, že Češi zavedení záloh na nápojové obaly jednoznačně podporují. „Tři čtvrtiny spotřebitelů jsou pro zálohování plechovek a více než sedm z deseti je pro zálohování PET lahví. Ženy jsou přitom zálohování nakloněny častěji než muži a ochota zálohovat rovněž roste s klesajícím věkem. Nejvyšší podpora je u generace 27 až 34 let,“ vysvětluje Michal Straka, analytik společnosti Ipsos, a dodává: „Klíčovou roli v podpoře hraje zájem Čechů o opakovanou recyklaci, ta je důležitá pro devět z deseti dotázaných. V generačním pohledu jsou jen malé rozdíly a postoj není zásadně závislý na demografických ukazatelích,“

 

Čerstvá data i opakovaně potvrzená dlouhodobá podpora zavedení systému záloh jsou podle Iniciativy pro zálohování stěžejní v další debatě o podobě zavedení systému. „Češi si stále více uvědomují, že kvůli stávajícímu systému končí nápojové obaly často na skládce, ve spalovně nebo v přírodě. Podporují řešení, které je zcela logické a zároveň ohleduplné k životnímu prostředí, a tím je opakované využití obalů ke stejnému účelu.“ komentuje výsledky průzkumu Kristýna Havligerová, manažerka vnějších vztahů Iniciativy pro zálohování.

Systém záloh na PET lahve a plechovky zajistí cirkularitu nápojových obalů

Vysoká podpora zálohování nápojových obalů je zásadním argumentem i přes silnou dezinformační kampaň odpůrců systému záloh. Ti mají na zachování současného systému třídění své dílčí zájmy. Nepravdy a dezinformace se částečně promítly i do připomínek k návrhu zákona v meziresortním připomínkovém řízení. Systém záloh na PET lahve a plechovky navržený v novele obalového zákona přitom podle Iniciativy pro zálohování staví na zkušenostech ze zavedených evropských systémů záloh a inspiroval se tím, co už jinde dobře funguje a zajistí uzavření cirkulační smyčky nápojových obalů.

 

 

„Meziresortní připomínkové řízení je důležitou součástí legislativního procesu, protože díky němu lze navrženou legislativu v mnoha směrech vylepšit. Takové připomínky se sešly i v ukončeném připomínkování obalového zákona. Nicméně nás mrzí, že velká část připomínek je postavena na několikrát vyvrácených mýtech a jasných nepravdách,“ říká Kristýna Havligerová.

Některé nepravdivé připomínky se týkaly navýšení ekologických dopadů při transportu nápojových obalů, přitom jasný příznivý efekt zálohování potvrzuje odborník z akademické půdy. „Recyklace z lahve do lahve a z plechovky do plechovky přináší snížení environmentálních dopadů i uhlíkové stopy balení nápojů. Zálohový systém umí zajistit snížení dopadu těchto obalů na životní prostředí až o 28 procent. Doprava přitom na celkových emisích hraje pouze velmi malou roli, neboť technologie výroby a recyklace má dominantní vliv. Potvrdila to LCA studie , v níž jsme se soustředili na nakládání s nápojovými obaly napříč celým jejich životním cyklem, včetně dopravy a dalších aspektů spojených s jejich vysbíráním,“ vysvětluje Vladimír Kočí, vedoucí Ústavu udržitelnosti a produktové ekologie VŠCHT Praha, a dodává: „Přímá účast výrobců nápojů v zálohovém systému povede také ke zvýšení efektivity využívání obalových odpadů.“

Nepravdivost některých připomínek potvrzují i zahraniční experti. Podle mezinárodní platformy Reloop jsou zálohové systémy jediným řešením, které zajistí uzavřenou cirkulární smyčku, v níž z lahve bude opět lahev a z plechovky plechovka. Zároveň zajistí pozitivní dopady na životní prostředí jako je snížení spotřeby energie a uhlíkové stopy. A především eliminuje plýtvání přírodními zdroji, kterých je k dispozici stále méně. „Z evropských dat je zřejmé, že zálohování dobře funguje ve všech zemích, které jej zavedly. V mnoha z nich probíhala podobná diskuse a byly slyšet kritické argumenty. Nakonec ale převážila výrazná pozitiva zálohování – uzavřený koloběh recyklace a čisté životní prostředí bez odhozených odpadků. To podpořilo moderní politická rozhodnutí o zavedení zálohového systému. Zálohové systémy již v Evropě převažují, jako šestnáctá země se prvního února přidá Irsko,“ uvádí Anna Larsson, odbornice na udržitelné nakládání s odpady z mezinárodní organizace Reloop.

 

Mýty a fakta o zálohování. Jak je tomu doopravdy?

Navržený systém záloh v novele obalového zákona je dobrou zprávu pro cirkulární ekonomiku ČR. Staví na zkušenostech ze zavedených evropských systémů záloh a inspiroval se tím, co už jinde dobře funguje. Je přirozené, že se v meziresortním připomínkování sešlo mnoho připomínek, které mohou v některých oblastech systém záloh vylepšit. Velká část je však postavena na dezinformacích.

 

Evropská unie cíle pro sběr nesnížila

V připomínkách také zaznívá možná změna některých cílů díky diskutovanému návrhu evropského nařízení o obalech a obalovém odpadu. To je nyní ve fázi trialogu a stále není finálně schváleno, navrhuje povinné zavedení zálohového systému na plastovąé lahve a plechovky v případě, že členská země nedosahuje požadované míry jejich sběru. V návrhu Komise je podmínka nastavena na 90 % pro oba materiály v letech 2026 a 2027. V návrhu Evropského parlamentu je podmínka pro povinné zavedení zálohového systému snížena na dosažení míry sběru 85 % ve stejném období. Rada EU navrhuje 78 % pouze pro rok 2026. Z aktuálního stavu legislativního procesu není jasné, jak bude vypadat kompromis a zda Česká republika tuto podmínku u PET lahví splní či nikoliv. Je však zcela jasné, že u plechovek tuto podmínku nesplní ani v jednom případě. Bez ohledu na to, jak celá diskuze dopadne, stále platí cíle ze směrnice o jednorázových plastech, kde je potřeba do roku 2029 dosáhnout u PET lahví 90% míry sběru.

 

Současný systém třídění evropské cíle nesplní

Nepravdivá je i informace, že ČR již dnes plní cíle EU v oblasti sběru PET lahví. Současný systém cíle nesplňuje a není schopen vysbírat 90 % PET lahví, zatím se to žádnému evropskému systému třídění nepovedlo. Ve stávajícím systému se sesbírá pouze 26 % nápojových plechovek s tím, že žádné nemíří do nových nápojových obalů. Pro sběr plechovek si tak Česko muselo u Evropské komise vyjednat výjimku, protože stanoveného cíle 50% sběru v roce 2025 nemá šanci dosáhnout. Systémy záloh jsou jednoznačně jedinou cestou, jak vysbírat 90 % obalů k recyklaci, a především jak uzavřít materiálovou smyčku – vyrábět z PET lahví nové lahve a z plechovek nové plechovky.

 

Obce nepřijdou o půl miliardy z PET lahví

Zavádějící je také tvrzení, že obce přijdou o příjem z prodeje PET lahví. Studie institutu CETA zmapovala veškeré finanční toky spojené se systémem třídění a recyklace plastových obalů včetně PET lahví. Vyplývá z něj, že příjem z prodeje PET lahví nemají obce, ale třídicí linky, které odpad pro obce zpracovávají. Část z tohoto příjmu převádějí linky na obce v podobě slev za třídění odpadu, většina však skončí jako příjem odpadových firem, které pro obce třídění zajišťují. V současné době tvoří PET lahve zhruba čtvrtinu obsahu žlutých kontejnerů, pokud v nich PET lahve nebudou, sníží se obcím náklady na jejich svoz. Podle veřejně dostupných propočtů MŽP naopak zavedení zálohového systému přinese samosprávám příjem navíc v podobě velkorysých kompenzací. 

Obce budou profitovat hlavně z čistšího okolí, systém záloh jim totiž pomůže snížit množství nápojových obalů odhozených do přírody. Potvrzuje to čerstvá zkušenost ze Slovenska, kde už po roce fungováni zálohového systému pohozené plechovky a PET lahve z přírody a veřejného prostranství téměř zmizely. Před zavedením záloh tvořily ve vysbíraném odpadu nápojové obaly cca 20 %, do roka se toto procento snížilo zhruba na 2 %. Slováci si na systém záloh rychle zvykli a spokojené jsou i samosprávy, které profitují především právě z čistšího prostředí, ale také z nižších nákladů na čištění veřejných prostranství a skládkování.

 

Zdražení nápojů nehrozí

Není také potřeba strašit zdražením nápojů. Prezentované odhady finančních dopadů v řádu stovek korun na občana nejsou podloženy žádnými studiemi. Zavedení zálohování nebude mít na spotřebitele jiný dopad než zaplacení zálohy a nutnost vrátit obal v prodejně, aby zálohu dostal zpět. Výrobci nápojů nechtějí přenášet náklady za vznik a fungování zálohového systému na spotřebitele, efektivně nastavený systém toto nezpůsobí. Ke zvýšení spotřebitelských cen v souvislosti se zavedením zálohování nedošlo ani v jiných evropských zemích.  Těch je již patnáct a 1. února začíná nově zálohovat také Irsko. Řada dalších se připravuje.

 

Systém záloh zajistí pozitivní dopady na životní prostředí

VŠCHT vypracovala studii nakládání s nápojovými obaly v celém životním cyklu, včetně dopravy. Data jasně ukazují, že u PET lahví a plechovek má doprava ve výsledku pouze zanedbatelný dopad a zálohový systém tak, oproti současnému systému třídění, umí snížit dopady na životní prostředí až o 28 %. Pozitivní vliv recyklace obalů mnohonásobně převáží dopady dopravy. Automaty v prodejnách navíc umí obaly po přijetí efektivně stlačit, ty tak budou dál cestovat slisované mnohem lépe než nyní ve žlutých kontejnerech a bude se tak převážet méně vzduchu. PET lahve a plechovky jsou převáženy i v rámci stávajícího systému, což pak nebude potřeba – část této logistiky tak zálohový systém pouze nahradí. Zálohový systém předpokládá svoz ze zhruba 11 000 sběrných míst oproti stávajícím, více než 150 tisíc kontejnerům, což znamená mnohem méně naježděných kilometrů.

Ve stávajícím systému je recyklace plastu pouze na úrovni 47 %, navíc sesbírá pouze 26 % nápojových plechovek, které navíc nemíří do nových nápojových obalů. Většina nápojových obalů tak končí na skládce či ve spalovnách bez dalšího využití.

 

Francie bez zálohování cíle nesplní

Francie zavedení zálohového systému zcela nezavrhla, ale chce si nejprve více prověřit cestu zlepšení třídění,. Nicméně v Evropě je s tímto přístupem hodně osamocená. Už nyní zálohuje 15 zemí, 1. února se přidává Irsko. Dalších zhruba deset systémů se připravuje, čtyři z nich již mají schválenou legislativu a termín spuštění v nejbližších dvou letech. Systémy záloh jsou jednoznačně jedinou cestou, jak vysbírat 90 % obalů k recyklaci, a především jak uzavřít materiálovou smyčku a z petek vyrábět nové petky a z plechovek nové plechovky. I ve Francii jde o rozhodnutí, které může být v nejbližších letech zvráceno – předpokládá dramatický nárůst efektivity třídění stávajícího systému. U nápojových obalů navíc ve Francii jdou cestou povinných kvót vratných obalů, které budou zálohované a spotřebitelé je stejně budou vracet zpátky do obchodů.

 

Digitální systém záloh nezajistí cirkularitu obalů

V připomínkách také zaznívá opomenutí tzv. digitálních záloh. Koncept digitálního zálohového systému předpokládá označení každého obalu unikátním kódem. Spotřebitel při nákupu zaplatí také zálohu a po použití na obalu naskenuje kód pomocí mobilní aplikace nebo ručního skeneru, společně s kódem konkrétního kontejneru, kam zamýšlí obal odhodit. Kód se tímto deaktivuje a spotřebitel dostane zpátky zálohu. Obal je následně zpracován v rámci stávajícího systému odpadového hospodářství. V realitě však tento koncept nikde na světě zaveden není a jeho funkčnost ani předpokládané benefity nebyly nikdy potvrzeny. Například v Belgii je plánují testovat pouze ve velmi malém rozsahu (vzorek 100 000 obalů, což je množství obalů, které se v Česku prodají zhruba za 20 minut), a testovat se navíc bude pouze spotřebitelská část. Digitální zálohy nezajistí dosažení recyklačních cílů, protože obaly budou stále součástí netransparentního systému třídění, ve kterém velká část obalů končí na skládce či ve spalovně. Nepomohou s litteringem, protože obaly mohou být po naskenování odhozeny v podstatě kamkoliv, a hrozí u nich velké riziko podvodů. Velká část spotřebitelů po nákupu nápoje a zaplacení zálohy již nejspíše zálohu nezíská zpátky, protože si ji předtím nechá vyplatit někdo jiný. Představuje zbytečně velkou zátěž pro koncové spotřebitele. Je u nich potřeba využívat chytré telefony, které v ČR nemá každý a pro část populace tak budou nedostupné. Budou mít navíc negativní dopad na cenu nápojů, s ohledem na to, že je nutné na každý obal natisknout unikátní kód. Odhaduje se, že to může současné výrobní linky zpomalit na polovinu, některé až na třetinu. Pro některé typy obalů není v současné době ani k dispozici adekvátní technologie.

 

Downcycling není opakovaná recyklace

Pouze uzavřená smyčka, v které z lahve bude opět lahev a z plechovky plechovka, zajistí pozitivní dopady na životní prostředí jako je snížení spotřeby energie a uhlíkové stopy. Pouze touto cestou zamezíme plýtvání přírodními zdroji. Typickým příkladem neefektivního využívání zdrojů je fast fashion, která ve velmi krátké době končí v komunálním odpadu a následně na skládce. Podobně je to i s jinými výrobky jako jsou například dětské pleny. Opakované využívání pro stejný účel proto dává smysl a je základem cirkulární ekonomiky.

 

I po zavedení systému záloh budou Češi dál třídit

Současný systém sběru bude fungovat dál. Potvrzují to zkušenosti ze zahraničí, kde k žádnému negativnímu dopadu nedošlo. Třeba v Německu míra třídění po zavedení záloh na nápojové obaly významně vzrostla. Zmizí pouze PET láhve ze žlutých kontejnerů, jiný plast se do nich bude vyhazovat dál. Systém bude motivovat k lepšímu třídění plastu, který se nyní netřídí.

Cílem ČR je přechod na cirkulární ekonomiku. Odpadový sektor tak čeká velká transformace a zálohování je příležitostí, jak hledat využití pro další doposud nevyužité odpady ve žlutém kontejneru, čímž zásadně zlevní i obecní odpadové systémy, a tedy obce na odpady nebudou muset doplácet. Na další plastové materiály se nyní často zapomíná, protože odpadový průmysl se soustředí pouze na PET a zisk z jeho prodeje. Prodej vytříděného PETu na jednorázové využití míří nejčastěji do dalších průmyslových sektorů, ze kterého následně ve velmi krátké době skončí v komunálním odpadu, což obecní odpadové systémy dále zatěžuje a v důsledku čehož obcím rostou náklady na odpadové hospodářství.


 


 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE