Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Stavební a demoličníodpady

 

Malý Jiříkov proti Goliáši: Jak se obec ubránila odpadové mafii?
Redakce OF

Polemika: Odpad za hranou zákona: Jak zastavit a potírat nelegální činnost?
Redakce OF

Chráněná území nejsou jen národní parky
Lucie Záhorová

Druhá šance pro plastová okna s projektem REWINDOW
Marek Ryba

Lidl podporuje zálohování: Za dva roky bylo vráceno více než 820 tisíc nápojových obalů
Redakce OF

Cirkulární audity pomůžou s konkurenceschopností
Redakce OF

Jaké výzvy a příležitosti skýtá cirkulární ekonomika ve stavebnictví?
Redakce OF

Výseč pohledu POH na stavební a demoliční odpady
Redakce OF

Jak se od 1. 1. 2025 dotknou nové evidenční povinnosti nakládání se stavebními a demoličními odpady?
Markéta Miklasová

Recyklace stavebních a demoličních odpadů má budoucnost
Kateřina Březová

Z recyklace noční můra! Plánované zařízení ve vrábečské pískovně čelí odporu místních obyvatel
Michal Kocán

Probudí ukrajinská válka o vlastní zdroje kritických surovin i českou vládu?
Bohumil Beneš

Polemika: Kdy se dekonstrukce ve stavebnictví promění v nový standard?
Redakce OF

Možnosti využití upraveného recyklovaného obalového skla a dalších materiálů v cementových kompozitech nebo betonech
Zdeněk Prošek, Aleš Palička a Pavel Tesárek

Ekotoxikologické hodnocení stavebních a demoličních odpadů
Klára A. Mocová, Magdaléna Dibdiaková a Eliška Sochorová

Využití betonového a cihelného recyklátu jako náhrady kameniva v betonové směsi
René Čechmánek, Ivana Chromková a Lenka Vavrušková

Elektrárna Battersea: Technická dokonalost při revitalizaci ikonického brownfieldu
Redakce OF

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
13.5. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 13.05., 14.05., 15.05. 2025
14.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVII
13.-14.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
20.5. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
20.5. Bioplyn a legislativa 2025
19.-21.5. Vápno cement ekologie
22.5. Odpady v podnikové ekologii
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
29.5. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
3.6. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
Říjen    
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

15.09.2017 08:36

Národní informační den: Ochrana klimatu, životní prostředí, účinné využívání zdrojů, suroviny

Technologické centrum AV ČR a Česká zemědělská univerzita spolupořádají Národní informační den ke společenským výzvám "Potravinové zabezpečení, udržitelné zemědělství, mořský výzkum a bioekonomika" a "Ochrana klimatu, životní prostředí, účinné využívání zdrojů, suroviny". Předběžný program informačního dne najdete ZDE. Zájemci se mohou registrovat prostřednictvím registračního formuláře nejpozději do 11.10.2017, případně do naplnění kapacity sálu. Informační den je bez poplatku, jednacím jazykem je čeština a angličtina, tlumočení nebude zajištěno.

14.09.2017 20:53

Budoucnost high-tech prvků: Mobilní telefon představuje důl, recyklace městskou těžbu

Mobilní telefony, elektromobily, větrné elektrárny a další výkřiky moderní techniky se neobejdou bez ceru, neodymu a dalších prvků, jejichž názvy nám moc neříkají a které řadíme mezi tzv. kovy vzácných zemin. Nejde ani tak o vzácnost, jako o nákladné získávání těchto surovin a o toxické zbytky a odpady, nebezpečné pro lidi i celé životní prostředí. Nejvíce těchto prvků se dnes získává v Číně. Vědci se dnes snaží najít nové zdroje a nové cesty k výrobě a k hospodaření s odpady, především jejich recyklací. Záznam pořadu Dobrodružství vědy a techniky na téma Kovy vzácných zemin sledujte ZDE

14.09.2017 17:44

Se sledováním nejen mikroplastů v pitné i odpadní vodě by mohl pomoci Izrael

Česko-izraelská spolupráce v oblasti životního prostředí pokračuje. Ministr životního prostředí Richard Brabec a izraelský ministr životního prostředí Zeev Elkin dnes podepsali společnou deklaraci ke spolupráci ČR a Izraele v oblasti vody, ale také třeba ochrany ovzduší. Rýsuje se možná i spolupráce například na stanovení indikátorů a hodnot a následného monitoringu mikroplastů, platů, pesticidů a farmak v pitné i odpadní vodě.

Ministr Brabec deklaraci podepsal během své krátké návštěvy Izraele, jejímž hlavním tématem bylo hospodaření s vodou a boj proti suchu. Spolupráce mezi ČR a Izraelem zahrnuje nejenom přenos know-how od izraelských subjektů do ČR zejména v oblasti vody, ale také nabídku našich výzkumných institucí směrem k Izraeli. Velmi úspěšný v detekci toxických látek ve vodě je např. Výzkumný ústav vodohospodářský TGM. ČR má z izraelského pohledu také zajímavé a inovativní nástroje v oblasti ochrany ovzduší. Izrael je zase přední světovou zemí v oblasti hospodaření s vodou – tisíce kilometrů nehostinné pouště jsou přetvářeny ve využitelnou krajinu, která má příznivý efekt pro lidský život a zmírňuje klimatické změny. Izrael náleží ke světové technologické špičce, a proto je pro ČR inspirací.

„Izrael je pro nás ukázkou, jak k vodě přistupovat opravdu chytře a držet se na technologické špičce. I my ale máme řadu zajímavých projektů, ze kterých se mohou inspirovat Izraelci. Právě podepsané memorandum ukazuje, že spolupráce je opravdu na vysoké úrovni,“ říká ministr Richard Brabec. Spolu s výzkumem v oblasti ochrany vod se rychle rozvíjejí také další odvětví - biotechnologie, chytré informační systémy zamezující ztrátám vody nebo nejrůznější možnosti transportu a uchování vody. Všechny tyto oblasti jsou pro ČR zajímavou výzvou.

V rámci návštěvy se ministr Brabec zúčastnil také veletrhu WATEC, který je významným světovým veletrhem technologií a inovací spjatých s vodou. Vedle ministra a delegace z MŽP se ho účastní i zástupci TAČR, MZe a dalších českých institucí. Veletrh tradičně prezentuje novinky v oblasti čištění a úpravy vody, biotechnologií a využití vodních sedimentů. Při této příležitosti se ministr Brabec sešel s Odedem Distelem, ředitelem investičního centra izraelského Ministerstva hospodářství, aby projednali možnosti společných výzkumných programů pro inovativní české a izraelské subjekty. „Rýsuje se možná spolupráce například na stanovení indikátorů a hodnot a následného monitoringu mikroplastů, platů, pesticidů a farmak v pitné i odpadní vodě, což je něco co se dosud v ČR vůbec nesleduje. Podobně bychom mohli s Izraelci pracovat na zkoumání kvality podzemních vod a předcházení jejich znečištění pesticidy či nitráty. Všechny projekty, ať už budou financovány prostřednictvím TAČR nebo jiných subjektů, mají mít jedno společné: šetrné, udržitelné a maximálně efektivní nakládání s vodou,“ dodává ministr Brabec.

 

Další informace:

Reportáž: Jak šetřit vodou (Události ČT,  14.9.2017) - ZDE

14.09.2017 15:04

Začátek topné sezóny bude tématem dnešní Devadesátky

Topná sezona v České republice podle vyhlášky č. 194/2007 Sb., ve znění vyhlášky č. 237/2014 Sb., oficiálně začíná po 1. září, jestliže průměrná teplota venkovního vzduchu ve dvou po sobě následujících dnech klesne pod 13 °C a podle vývoje počasí nelze očekávat zvýšení této teploty nad 13 °C pro následující den. „Topná sezona začala letos zhruba o deset dní dříve než loni. Teplárny jsou na ni dobře připravené, přes léto provedly potřebnou údržbu a opravy zařízení,“ řekl ředitel Teplárenského sdružení ČR Martin Hájek. „Pokud by průměrné venkovní teploty opět na delší dobu stouply, je samozřejmě možné vytápění přerušit. V minulých letech to bylo sice v září pravidlem, podle aktuální předpovědi to ale letos zatím neočekáváme. Po letech zase přišlo teplotně průměrné září,“ dodal Martin Hájek. A právě ředitel Teplárenského sdružení ČR Martin Hájek bude hostem večerní Devadesátky. Záznam pořadu ZDE

14.09.2017 14:50

MMR zve na semináře ke snižování energetické náročnosti

Ministerstvo pro místní rozvoj zve zájemce o snižování energetické náročnosti na semináře pořádané v průběhu podzimu v Praze a vybraných regionálních městech. Zájemci se na nich budou moci seznámit s možností a rozsahem podpory napříč dotačními programy zaměřenými na úsporu energií a ochranu životního prostředí.

„Semináře veřejnosti představí možnosti čerpání z evropských a národních zdrojů v oblasti energetických úspor. Zájemci se dozvědí, jak mohou získat prostředky na zateplení budovy, výměnu kotle či výstavbu nových nízkoenergetických budov. Poskytnou také orientaci v problematice energetických úspor ve veřejných budovách, podnicích, rodinných i bytových domech. Semináře jsou široce zaměřeny a mohou se jich zúčastnit jak nepodnikající fyzické osoby, tak podnikatelé, bytová družstva, obce či neziskové organizace,“ uvedla Olga Letáčková, náměstkyně pro řízení sekce koordinace evropských fondů a mezinárodních vztahů.

Celodenní semináře se uskuteční během září a října napříč republikou. Akce jsou pořádány Eurocentry v Praze, Ústí nad Labem, Jihlavě a Olomouci ve spolupráci s odbornými lektory za jednotlivé dotační programy. V rámci seminářů budou představeny možnosti energetických úspor jednak z evropských programů, jako je Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost, Operační program Životní prostředí a Integrovaný regionální operační program, ale i národních programů, a to z Nové zelené úsporám, programu EFEKT, Úspory energií s rozumem a programu Panel 2013+. Podrobnější informace a termíny konání naleznete v našem letáku [obrázek, 293.65KB].

14.09.2017 10:21

V jaké fázi se nachází Slovensko v přípravě novely zákona o odpadech?

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015  Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov, predložilo Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky na rokovanie Legislatívnej rade vlády Slovenskej republiky, ako iniciatívny materiál. Hlavným dôvodom prípravy a následného predloženia návrhu zákona do legislatívneho procesu je potreba zapracovania početných požiadaviek na úpravu znenia zákona vyplývajúcich z aplikačnej praxe.

Predložený návrh zákona je štvrtou novelou zákona č. 79/2015  Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zabezpečuje odstránenie legislatívnych nedostatkov a nepresností zákona o odpadoch ako aj riešenie aktuálnych problémov na trhu, ďalej zapracovanie požiadaviek, ktoré vyplynuli počas obdobia platnosti nového zákona o odpadoch z praxe a to nielen zo strany ministerstva a  štátnej správy, ale aj zo strany podnikateľských subjektov.

Návrh zákona zároveň implementuje nové nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/852 zo 17. mája 2017  o ortuti a o zrušení nariadenia (ES) č. 1102/2008 (Ú. v. EÚ L 137, 24.5.2017), ktoré sa uplatňuje od 1. januára 2018 a odstraňuje nedostatočnú transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady 2012/19/EÚ zo 4. júla 2012 o odpade z elektrických a elektronických zariadení (OEEZ).

Vláda SR dňa 16. augusta 2017 predložený návrh zákona vypracovaný Ministerstvom životného prostredia SR schválila.

Predseda NR SR v rozhodnutí č. 688, z 21. augusta 2017 navrhuje Národnej rade Slovenskej republiky prideliť vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 660), doručený 18. augusta 2017 na prerokovanie

 

  • Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky
  • Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet
  • Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti
  • Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie
  • Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre verejnú správu a regionálny rozvoj

 

a určiť

 

  1. k návrhu zákona ako gestorský Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre pôdohospodárstvo a životné prostredie,
  2. lehotu na prerokovanie návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch do 30 dní a v gestorskom výbore do 32 dní od prerokovania návrhu zákona v Národnej rade Slovenskej republiky v prvom čítaní. 

 

S novelou zákona o odpadoch č. 79/2015 Z. z. dôjde tiež ku zmenám vo vykonávacích vyhláškach.

 

Vo vyhláške č. 365/2015 Z. z., ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov, by malo dôjsť k dvom zmenám:

 

  1. V prílohe č. 1 časti B Zoznam skupín, podskupín, druhov a poddruhov odpadov pri odpade č. 13 08 99 sa označenie kategórie odpadu „O“ nahrádza označením „N“.
  2. V prílohe č. 1 časti B Zoznam skupín, podskupín, druhov a poddruhov odpadov sa za slová „20 01 03 viacvrstvové kombinované materiály na báze lepenky (kompozity na báze lepenky) O" vkladajú slová „20 01 04 obaly z kovu O  20 01 05 obaly obsahujúce zvyšky nebezpečných látok alebo kontaminované nebezpečnými látkami N  20 01 06 kovové obaly obsahujúce nebezpečný tuhý pórovitý základný materiál, napríklad azbest vrátane prázdnych tlakových nádob N".

 

Návrh vyhlášky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 366/2015 o registrácii a ohlasovacej povinnosti, obsahuje celkovo 13 zmien.

V návrhu vyhlášky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 371/2015 Z. z.  ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch je obsiahnutých 13 bodov zmien, vrátane novej prílohy č. 25, ktorá sa vkladá za prílohu č. 24. Ide o vzor „Žiadosti o registráciu podľa § 98 zákona“.

Pozmeňujúci návrh zákona o odpadoch sa tiež dotkne vyhlášky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 373/2015 Z. z., o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov v znení vyhlášky č. 14/2017 Z. z.

Aplikačná novela odpadového zákona má za cieľ, ako uviedol v tlačovej správe minister životného prostredia SR Ing. László Sólymos: „Odbremeniť tisícky podnikateľov a živnostníkov od zbytočnej administratívy, sprehľadniť systém odpadov, ale najmä viac odpad triediť a menej ho ukladať na skládky odpadov“.

Účinnosť návrhu zákona je naplánovaná na 1. december 2017, účinnosť zmien vo vyššie uvedených vyhláškach je naplánovaná na 1. január 2018.

 

Zdroj: Inisoft.cz, Ing. Michal Horník

14.09.2017 08:12

Připomínky: Novela prováděcí vyhlášky k novele stavebního zákona

Ministerstvo pro místní rozvoj předkládá návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 500/2006 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a způsobu evidence územně plánovací činnosti, ve znění vyhlášky č. 458/2012 Sb. Návrh této vyhlášky byl zpracován v souvislosti se zákonem č. 225/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.

Vyhláška č. 500/2006 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a způsobu evidence územně plánovací činnosti (dále jen „vyhláška“), je jednou z prováděcích vyhlášek ke stavebnímu zákonu. Platné znění této vyhlášky stanoví obsah územně analytických podkladů a obsah územně plánovacích dokumentací (zásad územního rozvoje, územních plánů a regulačních plánů). Dále stanovuje způsob evidence územně plánovací činnosti. Součástí vyhlášky je celkem 18 příloh.

Předkládaná novela vyhlášky zahrnuje úpravy vyvolané novelou stavebního zákona, především změnami v částech týkajících se územně analytických podkladů a územně plánovacích dokumentací (zavedení zkrácených postupů pořizování aktualizací zásad územního rozvoje a změn územních plánů a regulačních plánů nebo umožnění zpracovat územní plán s prvky regulačního plánu).

Novela vyhlášky dále reaguje na požadavky aplikační praxe, a to zejména v části týkající se územně analytických podkladů. Cílem úprav této části je zejména přehlednější uspořádání souborné dokumentace územně analytických podkladů jako povinně pořizovaného územně plánovacího podkladu ve dvojí podrobnosti, a to na úrovni obcí s rozšířenou působností a na úrovni krajů. Dalším cílem je na základě dosavadních zkušeností z procesů pořizování územně analytických podkladů a jejich pravidelných úplných aktualizací odstranit vypracovávání tzv. SWOT analýzy, která se ukazuje jako méně vhodný nástroj pro potřeby územně plánovacích činností. Návrh počítá s nahrazením dosavadní SWOT analýzy vyhodnocením pozitivních a negativních stránek území podle dosud užívaného tematického členění.

 

Dokument ke stažení:

ma_KORNAQZJYFOM.doc

zd_KORNAQZJYFOM.doc

13.09.2017 18:28

Vychází nová Priorita SFŽP, co se dočtete?

Dočtete se o novinkách v dotačním programu Nová zelená úsporám, o nových výzvách z Národního programu Životního prostředí, nechybí ukázka úspěšných projektů. V Prioritě dále najdete článek na téma světelného znečištění, také se dozvíte jak správně topit, druhou část přehledu pochybení při tvorbě zadávacích podmínek a přehled aktuálních výzev.

 

 

Dokument ke stažení:

Priorita 9/2017

13.09.2017 14:50

Riziko přenosných nemocí v oblastech zasažených hurikánem Irma

V oblastech zasažených hurikánem by se mohla vyskytnout některá infekční onemocnění. Prováděním konkrétních opatření lze některým nákazám předejít nebo zmírnit jejich rozsah a negativní dopad. ECDC provedlo rychlý odhad zdravotních rizik v souvislosti s hurikánem Irma.

Přírodní katastrofy kromě bezprostředního ničivého efektu přinášejí mnohá rizika s výrazným dopadem na veřejné zdraví. ECDC provedlo rychlý odhad zdravotních rizik v souvislosti s hurikánem Irma, jedním z nejničivějších hurikánů zaznamenaných v Atlantiku. Postihl mimo jiné řadu zemí v Karibské oblasti včetně některých Nejvzdálenějších regionů EU (EU Outermost Regions) a Zámořských zemí a území EU (Overseas Countries and Territories). V oblastech zasažených hurikánem by se mohla vyskytnout některá infekční onemocnění. Prováděním konkrétních opatření lze některým nákazám předejít nebo zmírnit jejich rozsah a negativní dopad.

Shrnutí rizik přenosných nemocí a možnosti předcházení

V postižených oblastech Karibiku v období po odeznění hurikánu Irma je považováno za nejzávažnější riziko zvýšení přenosu průjmových onemocnění spojených s nedostatečným přístupem k pitné vodě a výskyt akutních respiračních infekcí, zejména u dětí ubytovaných v prozatímních mnohdy přeplněných zařízeních. Nebezpečí vzestupu případů cholery v oblastech s předchozím výskytem a také ohrožení dalšími infekcemi, které hrozí při povodních, jako tetanus a leptospiróza by měly být považovány za prioritní při zavedení ochranných opatření. Choroby přenášené komáry představují pozdější riziko, které by mělo být zohledněno.

Předcházení gastrointestinálním onemocněním v této souvislosti závisí na přiměřené osobní hygieně, dostupnosti bezpečné pitné vody (balené, chlorované nebo převařené) a vhodné hygieně a přípravě potravin. Je doporučeno pravidelně umývat ruce mýdlem, jíst důkladně vařené jídlo, omývat ovoce a zeleninu balenou nebo chlorovanou vodou a vyhýbat se konzumaci syrových mořských produktů.

Aby se zabránilo přenosu respiračních infekcí při nahromadění osob v přeplněných zařízeních, je důležitou součástí prevence včasná detekce a léčba onemocnění v kombinaci s opatřeními pro kontrolu infekcí.

V zaplavených oblastech, ve kterých se vyskytují onemocnění přenášená komáry rodu Aedes (Zika, Dengue, Chikungunya) nebo Anopheles (malárie), by zdravotnické úřady a lékaři měli pomýšlet na možnost následného zvyšování rizika výskytu těchto onemocnění. Nejlepší ochrana před nemocemi způsobenými komáry spočívá v zabránění poštípání komáry v interiéru i venku (komáři rodu Aedes jsou nejaktivnější zejména od východu  do západu slunce, komáři rodu Anopheles po setmění). Osobní ochranná opatření proti poštípání komáry zahrnují:

  • používání repelentů proti komárům v souladu s instrukcemi uvedenými v informaci o přípravku;
  • nošení oblečení s dlouhými rukávy a kalhot dlouhými nohavicemi;
  • spaní v místnostech chráněných před vniknutím komárů (např. místnosti s klimatizací, s bezpečnými sítěmi v oknech);
  • používání moskytiér.

 

V rámci nouzové péče by měly být považovány za součást základních služeb opatření k řešení případného narušení rutinního očkování podle národních programů, zejména těch, které se týkají kojenců a malých dětí.

Je potřeba brát v úvahu i další očkování:

  • u očkování proti tetanu podání posilovací dávky (booster) a případně použití imunoglobulinu proti tetanu, jež je nutné u osob s pošlým intervalem přeočkování;
  • provést očkování proti meningokokové meningitidě a podat chemoprofylaxi u kontaktů s případy onemocnění v souladu s místními doporučeními;
  • očkování proti nemocem přenosným vodou a potravinami jako je virová hepatitida A, cholera a břišní tyfus provést u vnímavých osob, které jsou v riziku infekce, zejména u těch, které se podílejí na úklidových pracích, nebo mohou přijít do kontaktu s odpadními vodami;
  • osobám poskytujícím pomoc v zasažených oblastech a cestovatelům do oblastí s výskytem cholery je doporučeno očkování proti choleře;
  • očkování proti virové hepatitidě B je doporučeno zejména záchranářům a jiným pracovníkům zasahujícím v postižené oblasti, kteří mohou přijít do kontaktu s krví a jinými tělními tekutinami.

 

Surveillance infekčních nemocí v období následujícím po odeznění hurikánu je zásadní pro včasnou detekci a potvrzení epidemií. K posílení surveillance a včasného varování by mělo být zváženo zavedení okamžitého hlášení na podkladě příznaků onemocnění („syndromic surveillance allert system“). K potvrzení diagnózy a detekci epidemií infekčních nemocí je potřeba vyhodnotit laboratorní kapacity a stanovit doporučené postupy pro testování vzorků u nemocí s epidemickým potenciálem. 

 

Zdroj:

  • European Centre for Disease Prevention and Control. Hurricane Irma: Risk of communicable diseases in the affected countries – 08/09/2017, Stockholm, 2017.

 

 

Autor: Hana Orlíková, Zdenka Manďáková, Barbora Macková

Zdroj: Centrum epidemiologie a mikrobiologie, Státní zdravotní ústav

 

13.09.2017 12:31

AVÍZO: Auta současnosti a budoucnosti

360 novinek a skoro 230 světových premiér – to je letošní frankfurtský autosalon. A trendy? Digitalizace, mobilita ve městech a elektrický pohon. Kroky českých automobilových fanoušků určitě zamíří ke stánku Škody. Některé tradiční značky ale na salonu neuvidíte. Fiat, Mitsubishi, Nissan, Peugeot nebo Volvo dávají přednost on-line prezentacím. Osud tradičních autosalonů odráží situaci v průmyslu, který se musí vyrovnat s řadou nových faktorů od emisních regulací po sdílenou ekonomiku. Technologické změny – internet věcí či autonomní řízení – posunují auta mezi spotřební elektroniku, tedy na akce jako je CES v Las Vegas nebo Mobile World Congress v Barceloně. Jaké vozy, s jakým pohonem, s jakou výbavou budeme řídit v blízké i daleké budoucnosti? Téma dnešní 90ČT24. Ptejte se Jana Linharta, odborníka na automobilový průmysl nebo Jaromíra Marušince z Asociace elektromobilového průmyslu.

13.09.2017 12:28

TA ČR uzavřela dohodu o spolupráci s izraelským Národním úřadem pro technologie a inovace

Dne 12. září 2017 uzavřela Technologická agentura ČR (TA ČR) Joint Declaration s izraelskou National Technological Innovation Authority (Národní úřad pro technologie a inovace). Deklaraci stvrdil svým podpisem předseda TA ČR Petr Očko v Tel Avivu. Tato deklarace poskytuje TA ČR rámec pro další spolupráci jak v oblasti společných projektů výzkumu a vývoje, tak umožní i výměnu know-how.

Izrael je označován, jako vzor ve výzkumu a inovacích. Může nám být inspirací především v oblastech jako je technologický foresight, hodnocení návrhů projektů, komercializace výstupů výzkumu a vývoje, transfer znalostí či informace o výzkumných infrastrukturách. TA ČR zároveň předpokládá, že bude tuto česko-izraelskou spolupráci koordinovat společně s CzechInvestem, například při vyhlášení veřejné soutěže v rámci programu MŠMT InterExcellence – InterAction. Soutěž bude pro MŠMT implementovat CzechInvest a měla by být vyhlášena během října 2017 se zaměřením právě na česko-izraelskou spolupráci ve výzkumu a vývoji.

 

Zdroj: TA ČR

13.09.2017 08:58

GHS: Vyšlo sedmé vydání systému klasifikace a označování chemikálií

Evropská hospodářská komise při Organizaci spojených národů (EHK OSN – UNECE) publikovala 7. přepracované vydání GHS. GHS představuje podklad pro celosvětovou harmonizaci klasifikace a značení chemikálií. Sedmé vydání obsahuje například přepracovaná kritéria pro zařazování hořlavých plynů do kategorie 1, vyjasnění definic - zdravotní nebezpečnost, přepracovaná upozornění pro Annex 3, příklad, jak označovat malé obaly/kusy s rozložitelnými značkami v Annex 7. Nové znění je k dispozici ZDE

13.09.2017 07:59

Číňané vědí, že snižování emisí je v jejich zájmu

ROZHOVOR Chudé státy nejsou naivní a vědí, že peníze na přizpůsobení klimatickým změnám půjdou především z jejich kapsy. Mezinárodní fondy, které vznikly i v rámci pařížské klimatické dohody, berou hlavně jako uznání bohatých zemí, že v tom nesmějí zůstat samy. „Bohaté státy mají zaplatit jenom zlomek. Kdyby se mělo přistoupit na princip, že škody platí znečišťovatel, tak tady žádnou mezinárodní dohodu nemáme,“ říká v rozhovoru pro E15 Benito Müller, výkonný ředitel neziskové organizace Oxford Climate Policy, která pomáhá připravovat vyjednávače rozvojových zemí na jednání o změnách klimatu.

Když letos americký prezident Donald Trump oznamoval, že stáhne podpis USA z pařížské klimatické dohody, řekl, že zastaví také americké příspěvky do mezinárodních klimatických fondů. Z nich se platí opatření v chudších zemích, které je mají připravit na dopady změn klimatu. Jaký dopad bude mít tento americký krok na rozvojové státy?

Za vlády prezidenta Baracka Obamy šla na klimatickou finanční pomoc zhruba miliarda dolarů ročně. Tyto peníze Trump škrtl a budou chybět. Pokud se tato  díra  nezalepí, řada rozvojových zemí se bude cítit zrazená. Miliarda dolarů je pro ekonomiku velikosti USA jako nic. Je to z americké strany pokrytectví. Prostě nechtějí s ostatními spolupracovat a brát vážně svou zodpovědnost.

Ani s americkým příspěvkem by ale v klimatickém fondu nebylo dost peněz.

Zelený klimatický fond určitě potřebuje změny. Rozhodování se musí posunout směrem do jednotlivých zemí. Místo financování malých projektů by měl fungovat formou podpůrných programů. V případě amerického příspěvku se ale bavíme o tom, jak jsou bohaté země zbytkem světa vnímány. Evropa si svůj díl odvádí už řadu let. Americká federální vláda naopak popírá svou zodpovědnost.

Co to udělá s ochotou chudších zemí snižovat emise skleníkových plynů, k čemuž se zavázaly v pařížské dohodě?

Všechny rozvojové země moc dobře vědí, že peníze, které budou potřebovat na boj s klimatickými změnami, budou muset najít a zaplatit samy. A to včetně těch států, které nenesou žádnou nebo jen minimální vinu na změnách klimatu. Klimatická změna není nějaký boží zásah. Je to újma, kterou způsobují jedni lidé jiným. To je vnímáno jako nespravedlivé. Proto je tak důležité udržovat určitou míru důvěry, že všichni vnímají svou zodpovědnost a společně chtějí situaci změnit. Jinak rozvojové země snadnou řeknou: „Když jsme vám ukradení, tak proč bychom se měli starat o vás.“

Není to z jejich strany jen taktika vůči bohatým státům ve smyslu „budeme s emisemi něco dělat, když nám to zaplatíte“?

Jenže bohaté státy mají zaplatit jenom zlomek. Kdyby se mělo přistoupit na princip, že škody platí znečišťovatel, tak tady žádnou mezinárodní dohodu nemáme. Finanční transfery mají hodně symbolickou hodnotu. Rozvojové země ve svých národních plánech pro snižování emisí mají často dvě kategorie opatření – nepodporovaná a podporovaná. Jsou ochotné udělat víc, pokud dostanou finanční podporu od bohatých zemí. Když ale tuto finanční vazbu zrušíme a místo toho na ně budeme ukazovat prstem, že ve skutečnosti nic nedělají, tak tím ničemu nepomůžeme. Potřebujeme atmosféru, kde si jsou všichni vědomi, že doma sice narážejí na řadu překážek, ale pokusí se udělat maximum možného.

Bez amerických peněz se jim do toho nebude chtít?

Je třeba rozlišovat mezi Amerikou a Washingtonem. V USA je řada lidí, kteří se chtějí dál řídit pařížskou dohodou a dělat patřičná opatření. Stejně tak jsou ochotní pokračovat v pařížské dohodě, pokud jde o finanční podporu. Rodí se nejrůznější koalice měst, států, firem, které stojí za pařížskou dohodou. Ty si ale musejí uvědomit, že zůstat součástí pařížské dohody neznamená jen plnit její cíle doma, ale také na mezinárodní scéně.

Bude mít jejich aktivita dostatečnou váhu, když partnerem pro rozvojové země je americká federální vláda?

Pracuji velmi úzce se skupinou nejchudších rozvojových zemí. Stát Massachusetts připravuje vlastní klimatický fond, jehož objem bude opravdu minimální, nějakých sto tisíc dolarů za rok. Ale netušíte, jak pozitivně tento krok přivítaly nejchudší státy. Pro ně má obrovskou cenu, že nejsou zapomenuty a  ponechány svému osudu. To je propojení politiky a psychologie, které se často točí kolem vnímání spravedlnosti. Ti, kteří vedou mezinárodní vyjednávání, si nemyslí, že všechno musí být vůči všem absolutně spravedlivé. Ale nikdo z nich nechce, aby se s nimi zacházelo nespravedlivě.

O tom přesně mluvil Trump, když pařížskou dohodu označil za extrémně nespravedlivou pro Spojené státy.

Jistě se můžeme přít, co je  a co není spravedlivé. To vnímání bývá hodně subjektivní. Ale je jasné, že jsou země, které mají historicky větší zodpovědnost za vznik klimatického problému.

To je Evropa a USA?

Pochopitelně. Jsou to průmyslové  státy, jejichž industrializace se odehrála díky uhlí. Parní stroje vznikly ve Velké Británii a my jsme díky nim zbohatli. Je dost nešťastné žádat ostatní země, aby se nerozvíjely. Naštěstí obnovitelné zdroje jim tento rozvoj umožní. Jakmile budou tyto zdroje plně  konkurenceschopné, nebude dávat smysl, aby kdokoliv stavěl nové uhelné elektrárny.

Hodně se mluví o tom, že Čína by mohla být novým klimatickým lídrem. USA jsou teď vnímány tak, že je nezajímá obecné blaho. Čínu dobro planety zajímá?

Čína má doma velmi vážné problémy, které způsobují klimatické změny. Je to země dvou světů. Pobřeží je industrializované, zatímco západní oblasti připomínají nejchudší rozvojové země. Ty se snaží Číňané rozvíjet. Jsou to ale hlavně zemědělské regiony a zemědělství je sektor, který je nejvíce ovlivněný klimatickými změnami. Čína má už teď výrazně nižší množství dostupné vody na hlavu, než je průměr na Západě.

Takže Číňané si uvědomují, že pokud nebudou schopni kontrolovat dopady klimatických změn, zadělávají si na velký problém. A jediný způsob, jak dopady omezit, je snižovat skleníkové emise. Ovšem i kdyby Čína snížila své emise na nulu, tak problém klimatických změn nezmizí.

Má cenu po Číně požadovat, aby byla ve snižování emisí razantnější?

Půl miliardy chudých Číňanů nevnímá Čínu jako rozvinutou zemi, a proto se Čína stále chce řadit mezi rozvojové země. Nemůžeme ji proto k něčemu nutit násilím. Příkladem může být Zelený klimatický fond. Američané za Obamy do něj slíbili tři miliardy dolarů. Číňané místo toho vytvořili svůj solidární fond ve stejné výši. Tvrdí, že platit do zeleného fondu je povinnost rozvinutých zemí. To oni nejsou, ale chtějí ukázat solidaritu. Má to velkou symbolickou hodnotu.

Nebude Čína používat svůj fond jen pro podporu čínského byznysu a zvyšování svého vlivu v rozvojových zemích?

Jistě nemůžeme být naivní. Každý chce získat nějaký dodatečný prospěch ze vzájemné spolupráce. Podstatný je ale cíl, ne pár milionů dolarů, které může
spolupráce někomu přinést. Prospěch z globálního snižování emisí je mnohem větší. Nejde o hru s nulovým součtem, kdy jeden někomu něco vezme, aby sám něco získal.

Může se Čína stát vzorem pro ostatní velké rozvojové země, pokud jde o boj s klimatickými změnami?

Právě dávám dohromady tým, který by se zabýval možnostmi takové strategické spolupráce. Chceme se zaměřit i na Indii, protože bychom se neměli jednostranně upnout jen na Čínu. Dám příklad. Můžeme se soustředit na snížení skleníkových emisí čínských výrobců elektřiny o x procent. Jedním z opatření může být zapojení evropských firem, které vyrábějí systémy řízení větrných farem. Od Číňanů by to vyžadovalo změnu zákonů, které usnadní vstup zahraničních průmyslových firem do Číny. Tvrdím, že díky této cílené spolupráci můžeme dosáhnout změn v národní regulaci snáze než jen nějakými globálními proklamacemi, že chceme být přátelé a chceme spolupracovat.

To asi půjde těžko vysvětlit v Česku nebo v Polsku, které jsou minimálně zdrženlivé, pokud jde o klima.

To byla vždycky evropská slabina. Neumíme pořádně vysvětlit přínosy Evropské unie, natož abychom uměli vysvětlit přínosy spolupráce uvnitř EU v oblasti boje s klimatickými změnami. Můžeme utvořit strategické aliance mezi členskými státy. V každém případě změny dosáhneme levněji, když budeme spolupracovat, než když každý pojede po své cestě.

Nemůže tato vnitřní dynamika EU ohrozit dohodu, když EU zjevně bude muset v roce 2025 přijít s ambicióznějším cílem pro snižování emisí?

Evropa si už stanovila, že v roce 2025 se ohlédne a vyhodnotí, co se bude dít do roku 2030. Vytvoří se tím trvalý mechanismus, který nás bude nutit přemýšlet, co bude za dalších pět let. Tak se budeme moci snáze dohodnout na ambicióznějším cíli, aniž budeme mít pocit, že nás to zabije. V mezidobí se budou státy dívat i jeden na druhý a mohou se neformálně dohadovat na vyšších cílech. Už máme pravidelný cyklus komunikace a stanovování cílů. Teď je třeba ještě vytvořit pravidelný cyklus hodnocení a aktualizace našeho snažení. Pak bude vše snazší.

 

Benito Müller - Působí na Filozofické fakultě Oxfordské univerzity. Je výkonným ředitelem neziskové organizace Oxford Climate Policy, která pomáhá rozvojovým zemím s přípravou na mezinárodní jednání o klimatické politice. Jako poradce se podílel na diskuzích o fungování Zeleného klimatického fondu, který bude platit projekty na přizpůsobování klimatickým změnám. Původně vystudoval matematiku na technické vysoké škole ETH ve švýcarském  Curychu.

 

Zdroj: E15

13.09.2017 07:22

Bioplynové stanice bojují s nedostatkem odpadu

Stát podpoří půl miliardou evropských dotací výstavbu dalších sedmi stanic na přeměnu biologického odpadu na plyn. „Jejich kapacita bude 52 tisíc tun odpadu za rok. Žádný z projektů se zatím nestaví,“ uvádí mluvčí Státního fondu životního prostředí Lucie Früblingová. Přitom se už polovina z osmi stávajících bioplynek potýká s nedostatkem bioodpadu, a nevyrábí tak na plný výkon. Biologický komunální odpad se povinně třídí od roku 2015. "Obecně ale povinné třídění biologického odpadu nevytvoří dostatek materiálu. Navíc se obce někdy snaží šetřit a objednávají svoz nádob třeba jen jednou za měsíc. Odpad v nich je pak nepoužitelný,“ říká ředitel kompostárny Miroslav Herout. Ministerstvo životního prostředí tvrdí, že se chování obcí a původců odpadů změní po přijetí nového zákona o odpadech. Více ZDE

 

Zdroj: E15

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE