Více času na podstatné

 

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Stavební a demoličníodpady

 

Malý Jiříkov proti Goliáši: Jak se obec ubránila odpadové mafii?
Redakce OF

Polemika: Odpad za hranou zákona: Jak zastavit a potírat nelegální činnost?
Redakce OF

Chráněná území nejsou jen národní parky
Lucie Záhorová

Druhá šance pro plastová okna s projektem REWINDOW
Marek Ryba

Lidl podporuje zálohování: Za dva roky bylo vráceno více než 820 tisíc nápojových obalů
Redakce OF

Cirkulární audity pomůžou s konkurenceschopností
Redakce OF

Jaké výzvy a příležitosti skýtá cirkulární ekonomika ve stavebnictví?
Redakce OF

Výseč pohledu POH na stavební a demoliční odpady
Redakce OF

Jak se od 1. 1. 2025 dotknou nové evidenční povinnosti nakládání se stavebními a demoličními odpady?
Markéta Miklasová

Recyklace stavebních a demoličních odpadů má budoucnost
Kateřina Březová

Z recyklace noční můra! Plánované zařízení ve vrábečské pískovně čelí odporu místních obyvatel
Michal Kocán

Probudí ukrajinská válka o vlastní zdroje kritických surovin i českou vládu?
Bohumil Beneš

Polemika: Kdy se dekonstrukce ve stavebnictví promění v nový standard?
Redakce OF

Možnosti využití upraveného recyklovaného obalového skla a dalších materiálů v cementových kompozitech nebo betonech
Zdeněk Prošek, Aleš Palička a Pavel Tesárek

Ekotoxikologické hodnocení stavebních a demoličních odpadů
Klára A. Mocová, Magdaléna Dibdiaková a Eliška Sochorová

Využití betonového a cihelného recyklátu jako náhrady kameniva v betonové směsi
René Čechmánek, Ivana Chromková a Lenka Vavrušková

Elektrárna Battersea: Technická dokonalost při revitalizaci ikonického brownfieldu
Redakce OF

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
14.4. iKURZ: Jak vést od 1. 1. 2025 evidenci odpadů v souladu s požadavky nové legislativy - zaměřeno na původce odpadů
15.4. Novinky v oblasti Měření hluku a vibrací
23.-24.4. DNY TEPLÁRENSTVÍ A ENERGETIKY
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby
24.4. Zákon č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů
29.4. iKURZ: Evidence kovových odpadů v roce 2025 aneb co je v oblasti nakládání s kovy nového
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
13.5. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 13.05., 14.05., 15.05. 2025
14.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVII
13.-14.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
20.5. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
22.5. Odpady v podnikové ekologii
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
     
     
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
29.5. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
3.6. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
12.6. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
Říjen    
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

19.01.2018 07:46

35% cíl pro energetickou účinnost poškodí ekonomický růst

Evropská asociace průmyslových a obchodních komor EUROCHAMBRES odmítla 35% závazný cíl v oblasti energetické účinnosti, který včera schválil Evropský parlament na svém zasedání. Komory se domnívají, že příliš ambiciozní cíle by mohly uškodit ekonomickému růstu a volají po vyjednavačích v trialogu, aby v konečné fázi přistoupili k reálnějším cílům.

 

 

Čtěte také:

EP si stanovil cíle pro ekologičtější a efektivnější využívání energie (18.1.2018)

 

Zdroj: CEBRE

 

18.01.2018 17:37

HORIZONT ČT24: Evropská plastová krize

AVÍZO Daň za igelitové tašky. Poplatek za kelímky na kávu a slevy za vlastní hrnek. Zálohy na vratné plastové láhve. Jak se ubránit stále rostoucímu množství odpadu? Evropská plastová krize jako téma dnešního pořadu Horizont v půl desáté na ČT24.

18.01.2018 17:06

Duel: Vláda se nepřidá k polské žalobě. Zajistí to Čechům čistší vzduch, ale dražší teplo?

Česko se nepřidá k žalobě Polska proti zpřísnění limitů znečištění ovzduší, které loni schválila Evropská komise. Vláda o tom rozhodla na včerejším zasedání. Ekologové verdikt vítají, průmysl naopak nezakrývá zklamání. Proti sobě ve věci stála i ministerstva průmyslu a na druhé straně obchodu a životního prostředí. Dal tak kabinet nakonec přednost čistějšímu životnímu ovzduší, nebo se tím znehodnotily už vynaložené investice a energie zdraží? V Duelu diskutoval Jan Rovenský z hnutí Greenpeace a ředitel Teplárenského sdružení Martin Hájek. Záznam ZDE

Zdroj: www.seznamzpravy.cz

 

18.01.2018 12:55

SFŽP: Proplácení žádostí o platbu v OPŽP 2014–2020 je obnoveno

Státní fond životního prostředí ČR zahájil financování projektů na základě předložených zjednodušených žádostí o platbu v OPŽP 2014+ (ŽoP), které mohou příjemci dotace podávat prostřednictvím IS KP 14+ podle termínů uvedených ve Finančních plánech projektu.

Finanční plán projektu je nutné udržovat po celou dobu administrace projektu aktualizovaný. Žádáme proto příjemce dotace, aby jej aktualizovali tak, že plánovaný a skutečný termín podání  ŽoP jsou v rozmezí maximálně 30 kalendářních dní, jak se stanovuje v Pravidlech pro Žadatele.

S ohledem na četné dotazy dále informujeme, že v souladu se zákonem 218/2000 Sb. a s vyhláškou č. 367/2015 Sb. je příjemce povinen zaslat poskytovateli dotace (resp. SFŽP ČR jako zprostředkujícímu subjektu) finanční vypořádání. Projekty spolufinancované z prostředků EU se podle uvedené vyhlášky vypořádávají jednorázově ve stanovených termínech a se stavem k 31. prosinci roku, v němž byl projekt ukončen. Tyto projekty, jimž byly poskytnuty prostředky ve výši již uskutečněných výdajů formou ex-post nebo kombinovaných plateb, se tak považují za finančně vypořádané.

Finanční vypořádání za rok 2017 nemusí posílat žadatelé, kteří dostali prostředky v režimu ex-post anebo v případě kombinovaných plateb. Jedná se o všechny projekty s výjimkou projektů zahrnutých ve specifickém cíli 2.1, jejichž finanční vypořádání se dokládá jen v případě, že již byly všechny náklady plně zúčtované prostřednictvím Žádostí o platbu.

 

 

Zdroj: SFŽP

18.01.2018 12:07

Hnutí Duha vyzvalo ministra Brabce ke zvýšení poplatků za skládkování odpadů

Hnutí DUHA vyzvalo dnes ministra životního prostředí Richarda Brabce otevřeným dopisem, aby v právě projednávané novele zákona o odpadech (Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2017/852 ze dne 17. května 2017 o rtuti a o zrušení nařízení (ES) č. 1102/2008, termín připomínek 24. ledna 2018) zvýšil poplatek za skládkování odpadů, doplnil jej slevou pro obce s vysokou mírou recyklace a upravil nevhodně definovaný zákaz skládkování neupravených odpadů od roku 2024. Právě těmito opatřeními může nyní výšit recyklaci na úkor skládkování a spalování odpadu, uvádí Hnutí Duha.

Ekologická organizace dále vyzývá ministra, aby upravil nevhodně definovaný zákaz skládkování odpadů od roku 2024. Hnutí DUHA je přesvědčeno, že jediným logickým řešením je změna parametru zákazu skládkování odpadů z dosavadní “výhřevnosti” na “biologickou stabilitu odpadů”.

 

Dokument ke stažení:

Dopis_ministru_Brabcovi_odpadovy_zakon_18_1_2018.pdf

 

 

18.01.2018 11:59

Matchmaking Business Meetings na výstavě Infotherma 2018 se blíží

Již příští týden (22. - 25. 1.) začíná další ročník mezinárodní výstavy Infotherma 2018, na které se sejdou výrobci, konstruktéři, projektanti, vědečtí pracovníci, ekologové a řada dalších odborníků, kteří se z nejrůznějších pohledů zabývají tepelnou pohodou našich příbytků. Zcela zaplněné výstaviště s více než 360 domácími i zahraničními vystavovateli bude představovat novinky, služby a náměty, kam by se mělo ubírat moderní a ekologické vytápění malých a středních objektů

Letošní novinkou je Matchmaking Bussiness Meetings nebo-li kooperační setkání zástupců firem a výzkumných organizací zaměřujících se na materiálové a energetické zpracování průmyslového a komunálního odpadu v ČR. Cílem těchto setkání je výměna zkušeností, navázání nových kontaktů a získání nových obchodních příležitostí. Akce je zdarma a uskuteční se 25. ledna 2018 od 10. – 15. hodiny v kongresovém centru výstaviště Černá louka Ostrava.

Matchmaking Bussiness Meetings pořádá klastr WASTen, z.s. -  spolek seskupující inovativní české podniky, dodavatele špičkových technologií na zpracování komunálního a průmyslového odpadu, a přední vědeckovýzkumná pracoviště (univerzity z ekologicky nejvíce postižených regionů – UJEP z Ústí n. Labem a VŠB TU Ostrava a dále VŠCHT Praha)

 

Program Matchmaking Bussiness Meetings:

 

I. ČÁST:

Na úvod setkání, od 10:00 do 12:00 se budou konat dvě odborné přednášky členů klastru na téma:

  • „Environmentální aspekty energetického využití odpadů“ - Dr. Tomáš Ocelka, CEO, E&H services a.s.
  • „Oběhové hospodářství: východiska, principy a legislativa“ - doc. Ing. Vladimír Kočí, Ph.D. MBA, VŠCHT Praha

 

II. ČÁST:

Od 12:00 do 15:00 proběhne kooperační setkání formou předem sjednaných schůzek se zástupci firem nebo výzkumných organizací.

Účastníci setkání si vybírají partnery podle jednotlivých profilů členů klastru (profily jsou k dispozici ZDE).

Na základě elektronických přihlášek organizátoři sestaví individuální plán schůzek pro každého účastníka. Setkání touto formou přináší výraznou časovou úsporu díky výběru vhodných partnerů pro jednání. Cílovou skupinou jsou firmy, zástupci univerzit a výzkumných institucí se zájmem o spolupráci v oblasti materiálového a energetického zpracování průmyslového a komunálního odpadu.

Účast v matchmakeingovém setkání je zdarma! Setkání je organizováno v rámci dotačního programu OPPIK – Spolupráce – Rozvoj klastru.

 

Registrace technologických profilů: na e-mail: a.rydlova@euroforumgroup.cz

Individuální seznam schůzek: 22. ledna 2018

 

 

Více podrobností o setkání na www.wasten.cz

 

 

 

18.01.2018 08:28

EP si stanovil cíle pro ekologičtější a efektivnější využívání energie

Evropský parlament včera ve středu schválil svůj mandát na jednání s Radou (ministrů) EU o závazných cílech, které by měly do roku 2030 zvýšit energetickou účinnost a podíl obnovitelných zdrojů na 35%.

Poslanci podpořili návrh Výboru EP pro průmysl, výzkum a energetiku (ITRE) požadující závazné cíle na úrovni EU pro zvýšení energetické účinnosti na 35%, minimálně 35% podíl energie z obnovitelných zdrojů na hrubé konečné energetické spotřebě a 12% podíl energie z obnovitelných zdrojů v sektoru dopravy. Termínem pro dosažení těchto cílů by měl být rok 2030.

Členské státy by si za účelem dosažení celkových cílů EU měly stanovit vlastní národní cíle, které budou monitorované na základě nařízení o správě energetické unie.

Poslanci schválili parlamentní mandát EP k směrnici o obnovitelných zdrojích energie poměrem hlasů: 492 (pro): 88 (proti): 107 (zdrželo se hlasování).

 

Energetická účinnost: 35% závazný cíl do roku 2030

Mandát EP na jednání s ministry členských států o směrnici o energetické účinnosti, který poslanci schválili poměrem hlasů 485 (pro): 132 (proti): 58 (zdrželo se hlasování), požaduje stanovení závazného cíle energetické účinnosti alespoň na úrovni 35% pro celou Unii a indikativní cíle na úrovni členských států.

Stanovený cíl EU by měl být posuzován na základě předpokládané energetické spotřeby v roce 2030 podle modelu PRIMES, který simuluje spotřebu energie a systém dodávek energie v EU.

 

Obnovitelná energie: 35% závazný cíl do roku 2030

Podíl energie z obnovitelných zdrojů na celkové spotřebě energie v EU by měl do roku 2030 dosáhnout 35%. Vyplývá to z jednacího mandátu EP směrnice o obnovitelných zdrojích energie, který poslanci schválili poměrem hlasů 492 (pro): 88 (proti): 107 (zdrželo se hlasování). Na úrovni členských států by měly být stanoveny národní cíle, od kterých se daná země bude moci odchýlit o maximálně 10%, i to pouze za určitých podmínek.

 

Doprava: Biopaliva a palmový olej

V roce 2030 musí každý členský stát zajistit, aby 12% energie spotřebované v dopravě pocházelo z obnovitelných zdrojů. Podíl biopaliv první generace (vyrobených z potravinářských a krmných plodin) by měl být omezen na úroveň roku 2017, s maximálně 7% v silniční a železniční dopravě. Poslanci EP také chtějí zakázat používání palmového oleje od roku 2021.

Podíl moderních biopaliv, obnovitelných motorových paliv nebiologického původu, fosilních paliv vyrobených z odpadu a elektřiny z obnovitelných zdrojů by měl dosáhnout v roce 2021 alespoň 1,5% a do roku 2030 by měl vzrůst na 10%.

 

Nabíjecí zařízení na čerpacích stanicích

Poslanci chtějí prosadit, aby do konce roku 2022 bylo 90% čerpacích stanic podél silnic transevropské sítě vybavených veřejně přístupnými vysokovýkonnými nabíjecími zařízeními pro elektrická vozidla.

 

Biomasa

Parlament se zasadil o vytvoření systémů podpory pro obnovitelné zdroje z biomasy, které by v budoucnu měly zabránit jejímu neudržitelnému využívání pro výrobu energie, pokud existuje lepší způsob jejího využití. Při spalování biomasy se uvolňuje uhlík obsažený v dřevě. Na výrobu energie by proto mělo být preferováno spalování dřevěného odpadu a zbytků.

 

Spotřebiteli vytvořená energie a komunity obnovitelné energie

Parlament podpořil návrh výboru ITRE, aby spotřebitelé mohli spotřebovávat jimi produkovanou elektřinu ve svých prostorách či nainstalovat si zařízení pro skladování vlastní elektřiny, aniž by byla tato energie předmětem jakéhokoli poplatku nebo daně.

Jednací mandát EP také žádá členské státy, aby se zabývaly existujícími překážkami v oblasti využívání spotřebiteli vyprodukované energie a samospotřebu energie podporovaly. Samospotřebitelům, zejména domácnostem, by podle poslanců mělo být umožněno spojovat se do komunit vyrábějících energii z obnovitelných zdrojů, a to bez neodůvodněných podmínek či postupů.

 

Národní plány a úloha Evropské komise

Za účelem naplnění cílů energetické unie by měl každý členský stát k 1. lednu 2019, a poté po každých deseti letech, předložit Komisi integrovaný národní plán v oblasti energetiky a klimatu. První plán by měl pokrývat období 2021-2030. Každý další národní plán by měl být vypracován na desetileté období počínaje momentem vypršení platnosti původního plánu.

Komise národní plány posoudí, může k nim také přijmout doporučení nebo nápravná opatření v případě, že dosažený pokrok nebo národní opatření budou nedostatečné.

Jednací mandát EP k nařízení o správě energetické unie schválilo plénum poměrem hlasů 466 (pro): 139 (proti): 38 (zdrželo se hlasování).

 

Další postup

Vyjednávání mezi Parlamentem a členskými státy (Radou) mohou neprodleně začít, protože Rada se shodla na svém vyjednávacím mandátu k energetické účinnosti 26. června 2017 a 18. prosince k podpoře využívání obnovitelné energie a správě energetické unie.

18.01.2018 07:41

O miliardy na stavbu chytrých sítí není zájem

Stát má další problém s rozdělováním evropských dotací. Ministerstvo průmyslu po penězích na energetické úspory nedokázalo najít dost zájemců ani o dotace na výstavbu chytrých elektrických sítí. Z miliardy korun na projekty v distribuční soustavě rezort ani po dvou ukončených výzvách nepřiklepl ani korunu. O něco lepší než u chytrých sítí je situace v dotacích na modernizaci přenosové soustavy. Slabý zájem o dotace podle ministerstva průmyslu způsobuje skutečnost, že kvůli dlouhým řízením pro povolování staveb v sítích nestihnou distributoři dokončit projekty v předepsaném čase. Více ZDE

 

Zdroj: E15

18.01.2018 07:34

Obce neuspěly se stížností kvůli stanovisku k rozšíření letiště

Ústavní soud (ÚS) odmítl stížnost 12 středočeských obcí, které se dlouhodobě staví proti rozšíření Letiště Vodochody. Směřovala proti rozhodnutím správních soudů, díky kterým zůstalo v platnosti souhlasné stanovisko vyhodnocující vlivy na životní prostředí (EIA), zjistila ČTK z usnesení v databázi ÚS. Rozšíření plánuje společnost Letiště Vodochody ze skupiny Penta.

Skupina obcí se už dřív obrátila na Nejvyšší správní soud, který jejich podnět v roce 2016 taktéž odmítl. Se samostatnou kasační stížností k Nejvyššímu správnímu soudu neuspělo ani ministerstvo životního prostředí.

ÚS označil stížnost obcí ve stručném usnesení za zjevně neopodstatněnou. Poukázal na specifickou procesní situaci, kdy souhlasné stanovisko takzvaně obživlo. "Z těchto procesních důvodů jsou tedy ústavní stížností napadená rozhodnutí správná, byť ÚS rozumí stěžovatelům v tom, že by pro ně bylo jednodušší, kdyby 'obživnutí' stanoviska EIA bylo zabráněno, neboť by se rozšíření letiště stěžovatelé nemuseli bránit v následujících fázích správního řízení," stojí v usnesení.

Situace kolem posudku měla složitý vývoj. Ministerstvo nejprve vydalo kladný posudek EIA. Kvůli stížnostem starostů okolních obcí úřad začal své stanovisko prověřovat a poté ho zrušil. Letiště ovšem zrušení souhlasného stanoviska napadlo žalobou a po zásahu justice stanovisko "obživlo".

Loni ministerstvo zastavilo přezkumné řízení. Konstatovalo, že některé nedostatky se podařilo odstranit při postupné přípravě záměru.

Letiště má v budoucnu odbavovat ročně až 3,5 milionu cestujících hlavně na linkách nízkonákladových aerolinií a při nepravidelných a soukromých letech. Investor chce vynaložit asi tři miliardy korun.

 

 

Zdroj: ČTK

17.01.2018 16:45

Kontrolní kompetence dle zákona o odpadech vůči fyzické osobě připadá obci

V pořadu České televize (ČT) Černé ovce odvysílaném 9. 1. 2018 se objevila nepřesná odpověď na dotaz "Na koho se obrátit, když náš soused shromažďuje v bytě odpadky, a celý dům tak obtěžuje zápachem." Odvysílanou zavádějící informaci že "v této oblasti je odpovědná za kontrolu primárně Česká inspekce životního prostředí" uvádí ČIŽP na následujících řádcích na pravou míru. Za kontrolu je totiž dle zákona o odpadech primárně odpovědna obec.

Pokud se jedná o byt, tak jde o obydlí, kde je velmi složité podle § 7 kontrolního řádu vykonat kontrolu. Podle § 7 kontrolního řádu je kontrolující oprávněn vstoupit do obydlí jen tehdy, je-li obydlí užívané k podnikání nebo provozování jiné hospodářské činnosti nebo v případě, kdy se mají prostřednictvím kontroly odstranit pochybnosti o tom, zda je obydlí užívané k těmto účelům a nelze-li dosáhnout splnění účelu jinak.

Hospodaření v bytě je čistě soukromou věcí vlastníka bytu včetně toho, jak nakládá se svými věcmi. Proto věc může být řešena až ve chvíli, kdy soused nějakým způsobem svého hospodaření v bytě začne obtěžovat své sousedy a tady mohou posloužit pravidla správy domu. Z tohoto důvodu doporučujeme obrátit se v prvé řadě na správu domu.

Zároveň v souvislosti s možností využití právních norem platných v oblasti odpadového hospodářství je nutné si uvědomit, že je třeba nejdříve objektivně prokázat, že fyzická osoba shromažďuje ve svém bytě odpad ve smyslu § 3 odst. 1 zákona o odpadech, který stanoví, že odpadem je každá movitá věc, které se osoba zbavuje nebo má úmysl nebo povinnost se ji zbavit. V pochybnostech, zda se movitá věc považuje za odpad, rozhoduje příslušný krajský úřad na žádost vlastníka této movité věci nebo z moci úřední (dle § 3 odst. 8 zákona o odpadech). Fyzická osoba totiž může argumentovat tím, že se jedná o její osobní vlastnictví věci, kterou v budoucnu použije (o použitelnou věc).

 

Fyzické osoby mají z pohledu zákona o odpadech mimo jiné i povinnosti stanovené v následujících ustanoveních:

  • § 12 odst. 2 zákona o odpadech ukládá obecnou povinnost, že s odpady podle tohoto zákona lze nakládat pouze v zařízeních, která jsou k nakládání s odpady určena. Při tomto nakládání s odpady nesmí být ohroženo lidské zdraví ani ohrožováno nebo poškozováno životní prostředí a nesmějí být překročeny limity znečišťování stanovené zvláštními právními předpisy.
  • § 12 odst. 3 zákona o odpadech stanoví, že k převzetí odpadu do svého vlastnictví je oprávněna pouze právnická osoba nebo fyzická osoba oprávněná k podnikání, která je provozovatelem zařízení k využití nebo k odstranění nebo ke sběru nebo výkupu určeného druhu odpadu, nebo osoba, která je provozovatelem zařízení podle § 14 odst. 2, nebo provozovatelem zařízení podle § 33b odst. 1 písm. b) nebo za podmínek stanovených v § 17 též obec.
  • § 17 odst. 5 zákona o odpadech ukládá povinnost fyzické osobě nakládat s komunálním odpadem v souladu s obecně závaznou vyhláškou obce, komunální odpad a odpad podobný komunálnímu odpadu třídit a odkládat odděleně na místa k tomu obcí určená, pokud s odpadem nenakládá nebo se jej nezbavuje jiným způsobem stanoveným tímto zákonem.

 

Kontrolní kompetence dle zákona o odpadech vůči fyzické osobě připadá ovšem pouze obci, což je stanoveno § 80 odst. 1 písm. a), kdy obecní úřad kontroluje, zda fyzická osoba, která není podnikatelem, se zbavuje odpadu pouze v souladu s tímto zákonem. Zároveň obec kontroluje, jestli se občané zbavují odpadu v souladu s obecně závaznou vyhláškou, kterou stanoví systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů a nakládání se stavebním odpadem.

Naopak Česká inspekce životního prostředí (ČIŽP) dle § 76 odst. 1 písm. a) zákona o odpadech kontroluje dodržování zákona o odpadech pouze u právnických osob, fyzických osob oprávněných k podnikání a obcí, nikoli tedy u fyzických osob, občanů.

V případě, že se prokáže nezákonné jednání fyzické osoby, může být věc považována za přestupek podle § 69 odst. 3 písm. a) zákona o odpadech, kdy fyzická osoba převezme odpad do svého vlastnictví, nebo písm. c), kdy fyzická osoba soustřeďuje odpad nebo s ním jinak nakládá na místech nebo v objektech, které nejsou podle tohoto zákona zařízeními určenými k nakládání s odpady. Sankci za tyto přestupky sice ukládá ČIŽP, ale jak již bylo výše uvedeno, je nezbytné, aby kontrolu u fyzické osoby provedl obecní úřad. Je nutné si ovšem uvědomit, že fyzické osobě nelze uložit nápravné opatření.

Dále je možné, že takovéto nakládání s odpadem (jeho shromažďování) již představuje porušení výše uvedeného § 17 odst. 5 zákona o odpadech ve smyslu porušování obecně závazné vyhlášky obce.

Na základě výše uvedeného doporučujeme obrátit se nejprve na správu domu, následně na příslušný obecní úřad, který může zajistit kontrolu dodržování zákona o odpadech, případně obecně závazné vyhlášky obce, týkající se způsobu nakládání s odpady a dle výsledku kontroly zvolit další postup.

17.01.2018 16:39

Eurostat bude sledovat pokrok EU v přechodu na oběhové hospodářství

Evropský statistický úřad Eurostat v souvislosti se zveřejněním strategie pro plasty spustil na svých stránkách novou sekci věnovanou oběhovému hospodářství. Součástí strategie je zavedení rámce pro sledování oběhového hospodářství, který sleduje 4 hlavní oblasti, jimiž jsou výroba a spotřeba, správa odpadu, druhotné suroviny a konkurenceschopnost a inovace. Na stránkách Eurostatu bude nově možné sledovat ukazatele související s těmito oblastmi a sledovat tak pokrok v implementaci strategie a přechodu na oběhové hospodářství.

17.01.2018 14:56

Na Kandidátský seznam bylo zařazeno dalších 7 látek SVHC

ECHA zařadila na Kandidátský seznam 7 látek vzbuzujících velmi velké obavy (látky SVHC) a současně aktualizovala záznam pro bisphenol A. Kandidátský seznam nyní obsahuje 181 látek (zveřejněno ECHA 15. 1. 2018). Kandidátský seznam (dále KS) obsahuje látky, které mohou mít vážný dopad na lidské zdraví nebo na životní prostředí. Látky nově zařazené do KS a jejich klasifikace:

 

  1. 4,4'-isopropylidenediphenol (bisphenol A, BPA) (EC 201-245-8, CAS 80-05-7): BPA je již zahrnut do KS jako látka toxická pro reprodukci a jako endokrinní disruptor pro lidské zdraví. Německo navrhlo doplnit další vlastnost – endokrinní disruptor (ED) pro životní prostředí;
  2. chrysene (EC 205-923-4, CAS 218-01-9): návrh předložilo Německo, látka je klasifikována jako karcinogenní, PBT a vPvB;
  3. benz[a]anthracene (EC 200-280-6, CAS 56-55-3): návrh předložilo Německo, látka je klasifikována jako karcinogenní, PBT a vPvB;
  4. cadmium nitrate (EC 233-710-6, CAS 10325-94-7)
  5. cadmium hydroxide (EC 244-168-5, CAS 21041-95-2)
  6. cadmium carbonate (EC 208-168-9, CAS 513-78-0) - návrh na zařazení tří sloučenin kadmia předložilo Švédsko, látky jsou klasifikovány jako karcinogenní, mutagenní a toxické pro specifické cílové orgány po opakované expozici (článek 57f – lidské zdraví);
  7. “Dechlorane Plus”TM (EC -, CAS -): návrh předložilo Spojené Království, látka je vysoce perzistentní a vysoce bioakumulativní (vPvB);
  8. reaction products of 1,3,4-thiadiazolidine-2,5-dithione, formaldehyde and 4-heptylphenol, branched and linear (RP-HP) [with ≥0.1% w/w 4-heptylphenol, branched and linear (EC -, CAS -): návrh předložilo Rakousko, endokrinní disruptor pro životní prostředí.

V současné době obsahuje Kandidátský seznam 181 SVHC látek, z nichž 43 látek již bylo zařazeno do přílohy XIV nařízení REACH tj. seznam látek podléhajících povolení.

Po zařazení látky do KS vyplývají společnostem zákonné povinnosti, které se mohou vztahovat na látky samotné, ve směsích nebo v předmětech. Každý dodavatel předmětů obsahujících látku z KS v koncentraci vyšší než 0,1% hm. musí poskytnout dostatek informací příjemcům předmětu a spotřebitelům. Kromě toho, dodavatelé a výrobci předmětů obsahujících látku z KS musí do 6 měsíců po jejím zařazení podat oznámení agentuře ECHA.

 

Další informace:

Kandidátský seznam

Souhrn povinností vyplývajících ze zařazení do KS

Návrhy na identifikaci SVHC odsouhlasené MSC

Jak oznámit látky v předmětech

Plán pro zařazování SVHC do roku 2020

 

 

Zdroj: MPO

17.01.2018 13:41

Pražské Re-Use centrum vznikne v Pražské tržnici

Hala č. 23 v Pražské tržnici byla dnešním rozhodnutím Rady hl. m. Prahy vybrána jako místo, kde bude vybudováno pražské Re-Use centrum. Hala není v současné době využívána, disponuje dostatečným prostorem i parkovištěm a je dobře dopravně dostupná. Před umístěním Re-Use centra bude kompletně rekonstruována.

Do Re-Use centra budou ze sběrných dvorů provozovaných hlavním městem Prahou sváženy předměty, které nejsou odpadem a které je možné opět použít. Jde například o zařízení a vybavení domácnosti, nábytek, knihy, kočárky, dětská kola, nádobí, hračky a podobně. Po dovezení budou věci obsluhou centra roztříděny, naceněny v řádech jednotek až nižších stovek korun a pak nabídnuty k opětovnému užití.

V plánu je i navázání spolupráce s charitativními organizacemi, dětskými domovy, azylovými domy, muzei a podobně, kterým bude možné nashromážděný materiál také poskytnout k dalšímu smysluplnému využití. Budou tu také pořádány ekologické akce a semináře, které by mohli navštěvovat žáci a zástupci škol, školek, zájmových sdružení a jiných organizací.

Vznik pražského Re-Use centra je podpůrným opatřením pro postupné plnění cílů spojených s předcházením vzniků odpadů a omezováním jejich množství na území hlavního města. Praha si zde bere inspiraci u dalších evropských metropolí, která již Re-Use centra několik let provozují, zatímco hlavnímu městu dosud chybělo.

„Inspirovala nás Vídeň, kde tamní Re-Use centrum Tandler velmi dobře funguje a stalo se i novou turistickou atrakcí,“ uvedla radní hl. m. Prahy Jana Plamínková.

17.01.2018 13:33

2018 dotazů na SEPNO

Naše společnost INISOFT s.r.o. v roce 2016 zvítězila ve výběrovém řízení na výrobu systému pro elektronické ohlašování přepravy nebezpečných odpadů. V závěrů loňského roku bylo dílo předáno zadavateli. Veřejnost se na nás obrací s dotazy na legislativní rámec či samotný systém SEPNO. Dovolte nám se s Vámi o odpovědi na ty nejčastější otázky podělit.

 

 

Jaký je současný stav systému SEPNO?

Již 18. října 2017 byl zveřejněný Datový standard pro ohlašování. Nyní probíhá testovací provoz pro připojení třetích stran, od 1. února 2018 bude aplikace zpřístupněna uživatelům s tím, že ostrý provoz (povinné ohlašování přepravy nebezpečných odpadů) nastane 2. května 2018. Dne 22. prosince 2017 byl rovněž spuštěn informační webový portál SEPNO  https://www.sepno.cz/, na kterém můžete získat množství informací včetně možnosti stáhnout si uživatelskou příručku nebo poslední verzi Datového standardu.

 

Jakým způsobem bude ohlašování přepravy NO probíhat?

Dle platné legislativy (§ 40 zákon č. 185/2001 Sb.) lze využít informačních systémů třetích stran (tzn. komerční software), které Datový standard implementují, nebo je možné evidovat přepravy prostřednictvím webového formuláře SEPNO (pomocí internetového prohlížeče).

 

Jak získám přístupové údaje do SEPNO?

Přihlašovací údaje uživatelských účtů jsou společné se systémem ISPOP. Správce subjektu v ISPOP je automaticky správcem subjektu v SEPNO. Správce subjektu může přidělit další oprávnění na subjekt resp. jeho provozovny uživatelům ISPOP, kteří k danému subjektu náleží. Stejně tak je možné v ISPOP registrovat zmocnění do SEPNO.

 

Kdo přepravu ohlašuje? Příjemce nebo odesílatel nebezpečného odpadu?

Zákon o odpadech č. 185/2001 Sb. v § 40 připouští obě možnosti. Povinnost ohlásit každou přepravu nebezpečného odpadu před jejím zahájením má přednostně odesílatel odpadu (odstavec 2 a 3), ale odstavec 5 připouští přesunutí této povinnosti na příjemce odpadu. (Odesílatelům doporučujeme přenesení této povinnosti smluvně ošetřit.)

 

Jak poznám, že je chystaná přeprava řádně ohlášena?

Každý ohlášený záznam přepravy, odeslaný do systému SEPNO, je nejprve zkontrolován. Pokud systém nalezne nějaké problémy, vrátí seznam chyb resp. varování. Pokud je vše v pořádku, ohlášení je přijato a přepravě je systémem přidělen jedinečný kód tzv. identifikační číslo ohlašovacího listu (IČOL). IČOL je klíčový údaj uvedený v ohlašovacím listu přepravy nebezpečných odpadů (OLPNO).

 

Až bude systém zprovozněn, musím dohlásit přepravu z počátku roku 2018?

Ne. Stejně jako pro ohlášení za celý rok 2017 dle sdělení Odboru odpadů MŽP i pro období roku 2018 až do dne 1. května nebudou data v SEPNO považována za ohlášení přepravy nebezpečných odpadů ve smyslu Zákona o odpadech.

 

Když je vše centrálně evidováno elektronicky, musím vést stále ještě evidenci?

Bohužel ano. V zákoně č. 185/2001 Sb. v § 24 zůstala povinnost „uchovávat doklady souvisejí s přepravou po dobu 3 let“ i povinnost „vést evidenci“. Potřebné dokumenty lze ze systému SEPNO snadno stáhnout nebo vytisknout.

 

Týká se mě ohlašování přepravy nebezpečných odpadů, i když neplním roční limit 100 kg nebezpečného odpadu?

Pozor, toto je nebezpečná záměna s úplně jinou problematikou! Pokud jsou odpady přepravovány mimo areál provozovny, ohlašuje se každá přeprava (před jejím zahájením) bez ohledu na množství přepravovaného nebezpečného odpadu.

 

V naší firmě používáme provozní informační systém, v Příkazu k jízdě v něm mám vyplněné prakticky všechny údaje pro SEPNO. Abych přepravu ohlásil, musím je ručně znovu přepisovat do webového formuláře SEPNO?

Přesně pro takové případy je určen Datový standard. Nechte si do Vašeho provozního systému doprogramovat přímé spojení s webovou službou SEPNO a bez webového formuláře resp. webové aplikace se zcela obejdete.

 

Nedokážu si představit, jak to bude fungovat. Tři pracovní dny na úpravu záznamu, doplnění všech změn a potvrzení ohlášení je hrozně málo.

Ano, to je častá připomínka, ale teprve praxe ukáže, jak moc je pro firemní sféru splnění této podmínky náročné. Zcela zásadní pro proces ohlašování je, zda přepravu bude ohlašovat odesílatel či příjemce odpadu, neboť za údaje o přepravě, tudíž právo upravovat její záznam, je zodpovědný ohlašovatel. A jelikož více informací o přepravovaných odpadech má zpravidla jejich příjemce (oprávněná osoba, zařízení s IČZ, kde např. teprve dojde ke zvážení odpadu), tak je praktičtější, když se ohlašování ujme právě příjemce odpadu.

V případě, kdy přepravu ohlašuje odesílatel odpadu, ohlásí před zahájením přepravu do systému. Po ukončení přepravy čeká, až mu příjemce zašle přesné údaje o nákladu, aby jej (jako jediný, kdo může) opravil podle skutečnosti. Když je s úpravou záznamu o přepravě hotov, dá to na vědomí příjemci odpadu, který (jako jediný, kdo může) záznam potvrdí.

V případě, kdy přepravu ohlašuje příjemce odpadu, vše provádí sám, obejde se bez součinnosti odesílatele.

 

Jsme původci nebezpečného odpadu, přepravu za nás bude ohlašovat příjemce (oprávněná osoba, stacionární zařízení). Budeme mít k této evidenci také přístup?

Pokud máte přístup do ISPOP (tedy i do SEPNO) tak ano. Každý uživatel SEPNO má přístupný každý záznam o přepravě, ve které jeho subjekt figuruje jako odesílatel nebo příjemce odpadu, příp. je těmito subjekty zmocněný.

I když upravovat záznam může pouze ohlašovatel, každá změna záznamu přepravy je všemi těmito stranami sdílena. Každá změna v evidenci se jim zobrazí, ať byla učiněna jakýmkoliv uživatelem z jakéhokoliv systému.

 

V naší společnosti máme jediný účet do ISPOP. Pro SEPNO bychom potřebovali rozdělit právo zadávat přepravu na jednotlivé provozovny. Bude to možné?

Sdílení jediného účtu více uživateli nedoporučujeme obecně. Každá změna záznamu o přepravě je podrobně protokolována, uživatelé SEPNO mohou sledovat kdy, co, který uživatel změnil. Navíc je možné každému uživateli přidělit právo ohlašovat, potvrzovat nebo pouze prohlížet záznamy přepravy pro daný subjekt či dokonce pouze pro vybranou provozovnu.

Správce subjektu by měl každému uživateli vytvořit jeho vlastní účet a nastavit mu optimální práva.

 

Mohu potvrzenou přepravu ještě editovat, doplnit změnu, opravit chybu? Třeba půl roku nazpět?

Potvrzením záznamu přepravy dojde k jeho uzamčení před dalšími změnami. Jeho další editace např. oprava objevené chyby je možná pouze stornem tohoto záznamu spojeným s jeho náhradou novým, opraveným záznamem.

 

Jak spolu souvisí průběžná evidence odpadů, přepravy nebezpečných odpadů a přepravy dle ADR?

Pouze částečně. Všechno to jsou samostatné legislativní povinnosti spojené s předáním nebezpečného odpadu mezi dvěma subjekty. Je pravda, že tyto evidence často obsahují totožné údaje, a proto je užitečné používat specializovaný informační systém, který umožní z jedněch dat vytvářet požadované evidence v legislativním rozsahu.

 

V rámci jediného svozu nemocničního odpadu svezeme desítky stanovišť, velké množství odpadů. Jak dlouho mi bude trvat zadání ohlášení takové přepravy?

Pro objemnější agendu přepravy nebezpečných odpadů (desítky přeprav denně) doporučujeme používat nějaký informační systém (třetí strany) připojený k SEPNO pomocí webové služby. Ale i webová aplikace umožňuje zefektivnit složitější zadávání pomocí dvou nástrojů. Prvním z nich je možnost uložit si vzorovou, typickou, často zadávanou přepravu jako předlohu tzv. šablonu a místo prázdného formuláře vkládat nový záznam z těchto uživatelských šablon. Další možností je nový záznam vytvořit kopií již existujícího záznamu. Takže i složitější přepravu bude možné ohlásit opakovaně za několik sekund.

 

Jsem nepodnikající fyzická osoba. Jak se mě SEPNO dotýká?

Pokud budete odesílatelem nebezpečného odpadu, přepravu do SEPNO neohlašujete. (§ 40 zákona 185/2001 Sb., odstavec 7)

 

A co nasmlouvaní dopravci nebezpečných odpadů, jak se těch týká SEPNO?

I přepravce je povinen 3 roky uchovávat doklady související s přepravou (§ 24 zákona 185/2001 Sb., odstavec 1), i když není ani odesílatelem ani příjemcem nebezpečného odpadu. Do SEPNO ale přístup mít nemusí, neboť, i kdyby měl takový dopravce do SEPNO přístup, záznam přepravy nebude mít přístupný, pokud není navíc odesílatelem nebo příjemcem.

 

Co když bude mít systém výpadek? Jak mám postupovat?

V případě přerušení provozu IS je možné přepravu nebezpečných odpadů uskutečnit tzv. „na dva exempláře ohlašovacího listu“ (jeden potvrzený příjemcem pro odesílatele a jeden pro příjemce). Všechny výpadky systému jsou evidovány a doba nedostupnosti je odpovídajícím způsobem u všech zákonných lhůt zohledněna.

Příjemce je pak povinen do SEPNO do 3 pracovních dnů provést všechny potřebné úkony např. doplnit chybějící přepravy. (§40 zákona 185/2001 Sb., odstavec 8)

Zodpověděli jsme 18 nejčastějších dotazů na nový systém SEPNO. Další otázky Vám rádi zodpovíme na našich školeních vedených prezenčně, která naleznete na webových stránkách: SEPNO = systém evidence přepravy nebezpečných odpadů a elektronické ohlašování přepravy do ISPOP pro zadávání přes webový formulář nebo Elektronické ohlašování přepravy nebezpečných odpadů z EVI 8 a SKLAD Odpadů 8 do ISPOP pro ohlašování prostřednictvím našeho software.

A pokud jste uživatelem software EVI 8 nebo SKLAD Odpadů 8, pak pro Vás máme dobrou zprávu. V obou programech si můžete práci s modulem OLPNO vyzkoušet už dnes a prostřednictvím nich také budete moci od 2. 5. 2018 nejen evidovat přepravu nebezpečných odpadů, ale také ji do ISPOP (SEPNO) ohlašovat.

Přímo pro Vás pořádáme prezenční seminář s názvem Práce s modulem OLPNO na PC - elektronické ohlašování přepravy nebezpečných odpadů z EVI 8 a SKLAD Odpadů 8 do ISPOP, i online seminář iKURZ: Práce s modulem OLPNO a elektronické ohlašování přepravy nebezpečných odpadů z EVI 8 a SKLAD Odpadů 8 do ISPOP, na kterých Vás s modulem OLPNO naučíme pracovat.

Více pak naleznete na našich webových stánkách https://www.inisoft.cz/.

 

Mgr. Stanislav Hejna
INISOFT s.r.o.

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE