Více času na podstatné

 

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Stavební a demoličníodpady

 

Malý Jiříkov proti Goliáši: Jak se obec ubránila odpadové mafii?
Redakce OF

Polemika: Odpad za hranou zákona: Jak zastavit a potírat nelegální činnost?
Redakce OF

Chráněná území nejsou jen národní parky
Lucie Záhorová

Druhá šance pro plastová okna s projektem REWINDOW
Marek Ryba

Lidl podporuje zálohování: Za dva roky bylo vráceno více než 820 tisíc nápojových obalů
Redakce OF

Cirkulární audity pomůžou s konkurenceschopností
Redakce OF

Jaké výzvy a příležitosti skýtá cirkulární ekonomika ve stavebnictví?
Redakce OF

Výseč pohledu POH na stavební a demoliční odpady
Redakce OF

Jak se od 1. 1. 2025 dotknou nové evidenční povinnosti nakládání se stavebními a demoličními odpady?
Markéta Miklasová

Recyklace stavebních a demoličních odpadů má budoucnost
Kateřina Březová

Z recyklace noční můra! Plánované zařízení ve vrábečské pískovně čelí odporu místních obyvatel
Michal Kocán

Probudí ukrajinská válka o vlastní zdroje kritických surovin i českou vládu?
Bohumil Beneš

Polemika: Kdy se dekonstrukce ve stavebnictví promění v nový standard?
Redakce OF

Možnosti využití upraveného recyklovaného obalového skla a dalších materiálů v cementových kompozitech nebo betonech
Zdeněk Prošek, Aleš Palička a Pavel Tesárek

Ekotoxikologické hodnocení stavebních a demoličních odpadů
Klára A. Mocová, Magdaléna Dibdiaková a Eliška Sochorová

Využití betonového a cihelného recyklátu jako náhrady kameniva v betonové směsi
René Čechmánek, Ivana Chromková a Lenka Vavrušková

Elektrárna Battersea: Technická dokonalost při revitalizaci ikonického brownfieldu
Redakce OF

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
14.4. iKURZ: Jak vést od 1. 1. 2025 evidenci odpadů v souladu s požadavky nové legislativy - zaměřeno na původce odpadů
15.4. Novinky v oblasti Měření hluku a vibrací
23.-24.4. DNY TEPLÁRENSTVÍ A ENERGETIKY
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby
24.4. Zákon č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů
29.4. iKURZ: Evidence kovových odpadů v roce 2025 aneb co je v oblasti nakládání s kovy nového
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
13.5. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 13.05., 14.05., 15.05. 2025
14.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVII
13.-14.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
20.5. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
     
     
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
29.5. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
3.6. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
12.6. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
Říjen    
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

21.02.2018 09:28

Co je nutné vědět při nakládání a ohlašování kalů z ČOV

Na základě častých dotazů od našich zákazníků při vyplňování ročního hlášení o produkci a nakládání s odpady bychom rádi v tomto článku zodpověděli otázku, jak nakládat a postupovat při ohlašování upravených i neupravených kalů z ČOV.

Nejprve je nutné vědět, co je to „upravený kal“ a co je myšleno „použitím kalu“. Z definice zákona o odpadech č. 185/2001 Sb. (dále zákon) z § 32 vyplývá, že upraveným kalem je takový kal, který byl podroben biologické, chemické nebo tepelné úpravě, dlouhodobému skladování nebo jakémukoliv jinému vhodnému procesu tak, že se významně sníží obsah patogenních organismů v kalech, a tím zdravotní riziko spojené s jeho aplikací na základě ověření účinnosti technologie úpravy kalů v souladu s požadavky stanovenými prováděcím právním předpisem. A pod použitím kalu je nutno si představit zapracování kalu do půdy.

Pokud provozovatel ČOV neprovádí úpravu kalu sám, je povinen předat kaly přímo nebo prostřednictvím dopravce odpadů provozovateli zařízení na úpravu kalů. Dle zákona tedy platí, že neupravený kal se musí předat do zařízení na úpravu kalů. V případě upravených kalů musí provozovatel ČOV nebo provozovatel zařízení na úpravu kalů vytvořit program použití kalů. Upravené kaly lze předat pouze osobě (zemědělci) uvedené v programu použití kalů nebo provozovateli zařízení ke sběru a skladování kalů provozovaném na základě souhlasu podle § 14 odst. 1 zákona. Provozovatel zařízení ke sběru a skladování kalů je povinen předat upravené kaly zemědělci uvedeném v programu použití kalů. Upravené kaly nesmí být míšeny s jinými upravenými kaly ani s jinými odpady.

Dle přílohy č. 1 vyhlášky č. 341/2008 Sb., lze kaly z ČOV zařazené pod k. č. 19 08 05 Kaly z čištění komunálních odpadních vod, včetně případů, kdy se jedná o odpad kategorie O/N, materiálově využít v zařízení kompostárny, samozřejmě za podmínek uvedených v provozním řádu a za předpokladu, že bude provedena kontrola účinnosti hygienizace dle tabulky č. 5. 4 přílohy č. 5 této vyhlášky (Salmonella, termotolerantní koliformní bakterie, enterokoky). Kontrola z hlediska účinnosti hygienizace je povinností zařízení na úpravu odpadů.

Dle vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady platí, že provozovatele ČOV a provozovatelé zařízení na úpravu kalů, přikládají v případě využití kalů na zemědělské půdě, k ročnímu hlášení o produkci odpadů údaje o složení kalů (List č. 3 Údaje o složení kalu 19 08 05).

Pokud se však jedná o zařízení ke sběru, využití nebo odstranění kalů neurčených k použití na zemědělskou půdu (zařízení dle § 14 odst. 1 zákona), a toto zařízení má oprávnění přijímat hygienizovaný nebo nehygienizovaný kal (např. zařízení ke sběru a výkupu odpadů, kompostárna, bioplynová stanice, spalovna apod.), pak se na Listu č. 3 nevyplňuje ani údaj o sušině.

Zemědělec, který přebírá upravené kaly dle programu použití kalů, musí jako zařízení dle § 14 odst. 2 zákona o odpadech prostřednictvím ISPOP podat Hlášení údajů o zařízení (příloha č. 22 vyhlášky 383/2001 Sb.).

Pro samotné nakládání s upravenými kaly je neméně důležitá vyhláška č. 437/2016 Sb., o podmínkách použití upravených kalů na ZPF, která mj. stanoví lhůty pro nakládání s kaly na ZPF. Upravené kaly musí být použity nebo umístěny na půdní blok, kde budou použity, do 8 měsíců ode dne jejich výstupu z technologie úpravy – pokud je překročena tato lhůta, musí být před použitím upravených kalů ověřeno splnění mikrobiologických kritérií pro jejich použití. Upravené kaly mohou být umístěny v rámci půdního bloku, kde budou použity, nejvýše 30 dnů před jejich použitím a nejpozději do 48 hodin od rozprostření kalů na půdní blok musí být kaly zapraveny do půdy.

Monitoring kalů v případě použití na zemědělské půdě se provádí dle příloh č. 3 až 5 této vyhlášky. Stejně tak se musí realizovat odběry a analýzy vzorků půdy (dále jen „monitoring půdy“) na dílech půdního bloku určených k použití upravených kalů a odběry a analýzy vzorků kalů (dále jen „monitoring kalů“). Tyto monitoringy zajišťuje osoba, která provedla úpravu kalů. Návrh monitoringu půdy a monitoringu kalů na dílech půdního bloku určených k použití upravených kalů je součástí programu použití kalů.

 

Program použití kalů

Jak už bylo uvedeno výše, musí být zpracován pro upravený kal z konkrétní čistírny odpadních vod nebo z konkrétní technologie úpravy kalů, a musí být zřejmé, na jakých dílech půdního bloku se bude tento upravený kal aplikovat. Zpracovává jej provozovatel ČOV, resp. provozovatel zařízení na úpravu kalů.

V přechodných ustanoveních vyhlášky č. 437/2016 Sb. byly zohledněny níže uvedené technologie a použití kalů schválené před účinností této vyhlášky (1. 1. 2017).

  • Provozovatel ČOV a zařízení na úpravu kalů, které byly uvedeny do provozu přede dnem nabytí účinnosti vyhlášky, provede ověření účinnosti technologie úpravy kalů podle § 10 do 31. prosince 2019.
  • Technologie úpravy kalů v ČOV a zařízeních na úpravu kalů, které v posledních 24 měsících přede dnem nabytí účinnosti vyhlášky produkovaly pouze upravené kaly kategorie I (koliformní bakterie, enterokoky <103, Salmonella = negativní nález) podle vyhlášky č. 382/2001 Sb., se považují ke dni nabytí účinnosti této vyhlášky za ověřené.
  • Technologie úpravy kalů v ČOV a zařízeních na úpravu kalů, které byly uvedeny do provozu přede dnem nabytí účinnosti vyhlášky a které produkují upravené kaly a splňují limitní hodnoty indikátorových mikroorganismů uvedených v příloze č. 4 nebo příloze č. 7 v četnosti podle přílohy č. 5 k této vyhlášce, se do 31. prosince 2019 považují za ověřené.
  • Provozovatel zařízení na použití kalů byl povinen ohlásit provoz zařízení podle přílohy č. 22 vyhlášky č. 383/2001 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti této vyhlášky, do 30. listopadu 2017. Provozovatel ČOV musí předat kal pouze oprávněné osobě s přiděleným IČZ .
  • Do 30. dubna 2017 nemusely být kaly použity, uloženy nebo skladovány v souladu s vyhláškou č. 437/2016 Sb., pokud bylo jejich použití, uložení nebo skladování v souladu s vyhláškou č. 382/2001 Sb. a v souladu s programem použití kalů zpracovaným přede dnem nabytí účinnosti vyhlášky č. 437/2016 Sb.

Vyhláška č. 437/2016 Sb. rovněž upravila List č. 3 formuláře hlášení o produkci odpadů přílohy č. 20 vyhlášky č. 383/2001 Sb. Pokud předává provozovatel ČOV kal do zařízení na použití upravených kalů = zařízení na využití odpadů podle § 14 odst. 2 zákona = zemědělská půda, pak musí být součástí hlášení za odpady, podávaném na formuláři přílohy č. 20, i údaje o všech ukazatelích, nejenom % sušiny. 

 

Závěrem

Pro řádné nakládání s kaly z ČOV je nutné znát, zda v ČOV dochází k úpravě kalu, resp. k hygienizaci.

V případě, že nedochází k úpravě, musí být kal předán pouze provozovateli zařízení na úpravu kalů dle § 14 odst. 1 zákona o odpadech. V tomto případě provozovatel ČOV ohlašuje produkci odpadů dle Přílohy č. 20 – Hlášení o produkci a nakládání s odpady, vč. Listu č. 3, kde uvede pouze údaj o % sušině kalů. Pokud se však jedná o zařízení ke sběru, využití nebo odstranění kalů neurčených k použití na zemědělskou půdu, pak se na Listu č. 3 nevyplňuje ani údaj o sušině.

Pokud potřebujete v této problematice poradit, kontaktujte naše oddělení odborného poradenství, ve kterém Vám rádi pomůžeme www.inisoft.cz/poradenstvi.

Jitka Lochovská a Petr Grusman
společnost INISOFT s.r.o.

21.02.2018 09:11

Dana Drábová: Rozhodnutí o délce provozu jaderných elektráren je vždy politické, ne bezpečnostní

Co se začne dít v momentě, kdy dojde k odstavení jaderného bloku v Dukovanech? Především je potřeba poradit si s jaderným palivem, a to jak v reaktoru, tak v bazénech skladování vyhořelého paliva. Alespoň to říká předsedkyně Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Dana Drábová. Na takovou událost si ale Česko ještě nějakou dobu počká (audio ZDE).

 

 

 

21.02.2018 08:47

Třicet českých peletáren hlásí rekord. Dřevních pelet se u nás loni vyrobilo 365 tisíc tun

Už pátým rokem dosahuje meziroční růst výroby dřevních pelet dvojciferných čísel. Třicet českých peletáren v roce 2017 vyrobilo o 11 % více ekologického topiva než v předcházejícím roce. 96 % loňských pelet navíc mělo mezinárodní certifikaci nejvyšší kvality ENplus A1. Díky kotlíkovým dotacím také vzrostl počet kotlů na pelety v českých domácnostech na 27 000. Češi v nich spálili celkem 100 tisíc tun pelet, zbytek domácí výroby se vyvezlo do Německa, Rakouska a Itálie.

Každým rokem u nás roste výroba dřevních pelet. Ekologické topivo se vyrábí ze zbytků v dřevozpracujících závodech, slisováním pilin a dalších dřevních zbytků, v celkem třiceti závodech rozmístěných po celé České republice. Nejvýkonnější je pila Mayr-Melnhof Holz v Paskově (85 tisíc tun ročně), druhé místo má pila ve Stora Enso ve Ždírci nad Sázavou (75 tisíc tun). Třetí v pořadí je Pfeifer Holz s peletárnami v Chanovicích a Trhanově (60 tisíc tun).

„Ve Ždírci se bude brzy stavět druhá peletárna a Pfeifer Holz plánuje navýšení své výrobní kapacity během následujících dvou let až na 110 tisíc tun,“ odhaluje plány největších hráčů na trhu Vladimír Stupavský, předseda Klastru Česká peleta, který sdružuje většinu domácích výrobců a připravuje pravidelné statistiky souhrnné pro celé peletové odvětví. Produkce se navýší i v Chanovicích. „V našem závodě vyrábíme 4 000 tun pelet měsíčně, ale v blízké budoucnosti plánujeme obnovu peletovací linky i sušárny. S tím bude spojené razantní navýšení peletové výroby,“ prozradil Hynek Mandula, oblastní zástupce skupiny Pfeifer pro prodej pelet ve střední a východní Evropě.

Pelet z českého dřeva tedy bude dostatek i do budoucna. „Stále se setkáváme s naprosto zbytečnou obavou, že snad někdy v budoucnu bude pelet nedostatek. Opak je pravdou. Na rozdíl od uhlí je dřevo obnovitelný zdroj energie, stále dorůstá, stále se těží, a pelet se vyrábí pořád víc, protože pro pily je výhodné zpracovat také piliny, které při zpracování dřeva přirozeně vznikají,“ uvádí Stupavský.

Jen mizivé procento českých pelet ještě nemá mezinárodní certifikaci. Kulatým razítkem ENplus s označením nejvyšší jakosti A1 se v roce 2017 pyšnilo 96 % u nás vyrobených pelet. Jsou to pelety vyrobené pouze z chemicky neošetřených zbytků dřeva bez příměsí kůry a obsahující méně než 0,7 % popela. Naopak u pelet bez certifikace hrozí více popela a nepovolených přísad, a tedy nižší výhřevnost. Certifikaci uděluje Klastr Česká peleta od roku 2012, k celoplošnému navýšení kvality domácí výroby tak došlo během pouhých pěti let.

A jak se kontroluje kvalita pelet v systému ENplus? „Stanovené parametry musí být naplněny nejen při výrobě, ale také při skladování a manipulaci s peletami. Tak je zajištěno, že koncový zákazník dostane skutečně kvalitní topivo. Jednou za rok jsou peletárny podrobeny auditu, ale také průběžně se odebírají vzorky, které se okamžitě zkouší z pohledu kvality a uchovávají se pro pozdější kontroly nebo reklamace,“ vysvětluje Vladimír Stupavský.

Kulaté razítko ENplus je zároveň nutnou podmínkou pro cestu na západo-evropské trhy, kde skončí aktuálně dvě třetiny pelet vyrobených v ČR. Nejvíce českých pelet se prodá každoročně v Rakousku, Německu a Itálii. „Na tuzemský trh jsme dodali více jak čtvrtinu našeho vyrobeného objemu, zbytek bylo určeno pro export,“ uvádí Tomáš Krčil, manažer prodeje ze společnosti Stora Enso Wood Products Ždírec s.r.o.

V roce 2017 stoupnul počet peletových kotlů a kamen v českých domácnostech na 27 000. Domácí spotřeba pelet se pohybovala kolem 100 tisíc tun ročně. Český trh s peletami aktuálně ovlivňují především tzv. kotlíkové dotace, které umožňují snadnou výměnu starého, neekologického kotle na tuhá paliva za kotel peletový. Z kotlíkové dotace je možné uhradit až 85 % ceny nového automatického kotle na dřevní pelety, maximálně 127 500 Kč.

Do propagace peletového vytápění v České republice investují i významní hráči domácího trhu. „Stora Enso má zájem rozvíjet a podpořit český trh. Poptávka po peletách byla poslední dva roky stabilní, proto se chystáme vynakládat nemalé prostředky na informační kampaň o výhodách peletového vytápění a podporu tuzemské spotřeby pelet,“ prozradil Tomáš Krčil, manažer prodeje ze společnosti Stora Enso Wood Products Ždírec s.r.o.

 

20.02.2018 13:26

Olomoucký kraj chce založit firmu na likvidaci komunálního odpadu

Olomoucký kraj plánuje, že založí akciovou společnost zaměřenou na likvidaci komunálního odpadu z měst a obcí na svém území. Samosprávy budou moci do společnosti Odpady Olomouckého kraje vstoupit a odkoupit si její akcie, řekl včera novinářům hejtman Ladislav Okleštěk. Záměr už schválila krajská rada a ještě jej bude muset schválit zastupitelstvo.

"Tato společnost by měla být zřízena za účelem likvidace odpadů vzniklých na území Olomouckého kraje. Původcem odpadu jsou obce, takže my máme představu, že do této akciové společnosti budou moci vstoupit přímo obce, jejich svazek nebo spolek pro odpady, který byl založen dříve, či třeba místní akční skupiny i mikroregiony," uvedl Okleštěk.

Olomoucký kraj, v němž žije zhruba 633.000 obyvatel, do nové společnosti hodlá při jejím založení vložit 6,6 milionu korun. Města a obce pak budou moci akcie odkoupit podle počtu obyvatel. "Vychází to zhruba jedna akcie za 15 korun na jednoho obyvatele," řekl Okleštěk. Nová společnost by měla likvidaci komunálního odpadu koordinovat.

Zatímco ve spolku Odpady Olomouckého kraje, který byl založen už dříve, má každý člen stejnou váhu hlasu bez ohledu na počet obyvatel a množství produkovaného odpadu, tak v nové společnosti budou akcie podle Oklešťka vydány podle počtu obyvatel. Menší obce můžou svoji váhu při rozhodování na valné hromadě nové firmy zvýšit tím, že například vstoupí jako spolek.

Obyvatelé Olomouckého kraje produkují více odpadu, než je republikový průměr. Zatímco v celé zemi v roce 2016 podle statistiků připadlo na obyvatele v průměru 339 kilogramů komunálního odpadu, tak v Olomouckém kraji 350 kilogramů. Ve srovnání s ostatními kraji byl čtvrtý nejvyšší.

Produkce komunálního odpadu v Olomouckém kraji se stále zvyšuje. V roce 2014 podle údajů ČSÚ obnášela 198.534 tun, o rok později 209.861 tun a v roce 2016 se zvýšila na 222.118 tun. Z toho na běžný svoz v roce 2016 připadlo 128.782 tun komunálního odpadu, na svoz objemného odpadu 18.637 tun a na odděleně sbírané složky 29.170 tun odpadu.

Kraj proto plánuje výraznou změnu systému sběru a likvidace komunálního odpadu. Schválený plán odpadového hospodářství zahrnuje vytvoření odpadových center, z nichž má být slisovaný komunální odpad odvážen do spalovny. Hejtmanství počítá s tím, že na území kraje se do roku 2020 výrazně zvýší recyklace papíru, plastu, kovu a skla z domácností. Hejtmanství zároveň uvažuje o pořízení moderní technologie plazmového zplyňování odpadu za 1,5 miliardy Kč.

 

 

Zdroj: ČTK

20.02.2018 10:33

Další ohlašovací termín v oblasti ovzduší, IRZ a ročních zpráv k odpadům se blíží

CENIA, česká informační agentura životního prostředí upozorňujeme ohlašovatele, kteří mají povinnost hlásit údaje za agendu ovzduší, IRZ a roční zprávy k odpadům na blížící se zákonný termín 31. 3. 2018 (podání až do 3. 4. 2018) pro podání hlášení za příslušnou ohlašovací povinnost:

 

 

Ovzduší:

  • Souhrnná provozní evidence - § 17, odst. 3, písm. c) zákon č. 201/2012 Sb.
  • Podání poplatkového přiznání - § 15, odst. 8 zákon č. 201/2012 Sb.
  • Oznámení o počtu systémů požární ochrany a hasicích přístrojů s halony, množství v nich obsažených halonů - § 11 odst. 2 zákona č. 73/2012 Sb. / příloha č. 2 k vyhl. č. 257/2012 Sb.
  • Zpráva o množství fluorovaných skleníkových plynů a regulovaných látek (získání nebo předání z nebo do jiného členského státu EU, zneškodnění, znovuzískání, recyklace, regenerace a zneškodnění) - § 11 odst. 1 zákona č. 73/2012 Sb. / příloha č. 3 k vyhl. č. 257/2012 Sb.

 

IRZ:

  • Hlášení do Integrovaného registru znečišťování - § 3 zákona č. 25/2008 Sb.

 

Odpady - roční zprávy:

  • Roční zpráva o plnění povinnosti zpětného odběru elektrozařízení a odděleného sběru elektroodpadu - § 6 vyhl. č. 352/2005 Sb. (příloha č. 4)
  • Roční zpráva výrobce a akreditovaného zástupce vybraných vozidel o dosažení cílů stanovených v § 37 odst. 7 písm. b) zákona o odpadech - § 7 vyhl. č. 352/2008 Sb. (příloha č. 5)
  • Roční zpráva o plnění povinností zpětného odběru a odděleného sběru baterií a akumulátorů - vyhl. č. 170/2010 Sb. (příloha č. 3)
  • Roční zpráva o plnění povinnosti zpětného odběru pneumatik - vyhl. č. 248/2015 Sb. (příloha č. 3)

 

 

Více informací naleznete v záložce Hlášení - Odpady a Obaly, Hlášení - ovzduší a Hlášení - IRZ.

20.02.2018 09:21

Zastupitelé Litoměřic se postavili proti možnému topení odpadem ve spalovně

Městu Litoměřice se nelíbí, že by si kvůli připravované novele zákona o odpadech výhledově muselo až čtyřnásobně připlatit za likvidaci odpadu na skládkách. Podle radnice by změna výrazně ovlivnila hospodaření města. Na prvním letošním jednání proto zastupitelé jednohlasně schválili zaslání výzvy svazu měst a obcí i sdružení místních samospráv, aby neváhaly čelit údajným účelovým snahám průmyslové lobby, které takovému zdražení nahrávají. Proti zdražování odpadu se už rozhodly bránit i některé obce na Děčínsku. Ministerstvo však obavy, že vyšší poplatky za ukládání odpadu na skládky ho jen nasměrují do spaloven, tlumí. Více ZDE

 

 

Zdroj: Denik.cz

20.02.2018 08:45

Sledujte živě: Circular Economy Stakeholder Conference (20 až 21.2.2018)

Two years after the adoption of EU Circular Economy Package in December 2015, more than half of the initiatives included in the Action Plan have been delivered. To discuss upcoming deliverables, explore new areas of action, and share the first achievements of the European Circular Economy Stakeholder Platform, the Commission and the European Economic and Social Committee will host a Circular Economy Stakeholder Conference on 20-21 February in Brussels. Webstreaming a program najdete ZDE

20.02.2018 07:50

Kdo letos získá prestižní Cenu Josefa Vavrouška?

Cena Josefa Vavrouška je mimořádně respektované ocenění, kterým se doposud může pyšnit pouze pětatřicet osobností. Povolání, věk ani známá tvář při konečném výběru nerozhodují. Důležitý je přínos nominovaného člověka ke zlepšení životního prostředí. Ceny se udělují ve dvou kategoriích za dlouhodobý přínos životnímu prostředí a za významný ekologický počin.

Nominaci lze podat přímo na oficiálních stránkách www.cenajosefavavrouska.cz. Stačí uvést jméno a příjmení nominovaného, podrobný popis konkrétního činu nebo činnosti, za kterou je kandidát navrhován a v čem je výjimečný a jméno a kontakt na navrhovatele. Přihlašovat je možné až do 13. dubna.

Sama Cena Josefa Vavrouška je spjata se jménem předního českého ekologa a zároveň federálního ministra životního prostředí, který v roce 1995 tragicky zahynul pod lavinou. Josef Vavroušek byl jedním z hlavních protagonistů konceptu trvale udržitelného rozvoje nejen u nás, ale i v rámci celé Evropy.

 

19.02.2018 17:17

Výkladové stanovisko k uvedení výrobny elektřiny z OZE do provozu v roce 2010

Energetický regulační úřad (ERÚ) zveřejnil Výkladové stanovisko Energetického regulačního úřadu č. 1/2018 k datu uvedení výrobny elektřiny do provozu v roce 2010. V závěrečném shrnutí ERÚ uvádí, že stanovení data uvedení výrobny do provozu je klíčové pro stanovení správné výše nároku na podporu elektřiny z obnovitelných zdrojů při splnění všech podmínek nároku na podporu stanovených zákonem. Za datum uvedení výrobny do provozu v roce 2010 lze podle názoru ERÚ označit datum paralelního připojení výrobny s platnou licencí do distribuční soustavy.

 

Dokument ke stažení:

Vyklstanovisko_ERU_1_2018_k_uvedeni_vyrobnyel_provoz_2010 (1 MB)

 

19.02.2018 15:34

Průmysl investuje miliardy do ekologizace

Na snižování škodlivých emisí se musí podílet všichni znečišťovatelé. Průmysl díky investicím do ekologizace snížil od roku 2000 do roku 2016 emise oxidu siřičitého a oxidů dusíků o polovinu. Svaz průmyslu a dopravy ČR žádá, aby diskuse o ochraně ovzduší byla vedena věcně, bez populistických požadavků a opřena o objektivní fakta. Apeluje na jednotlivé politické strany, aby při tvorbě legislativních návrhů tyto principy respektovaly. Svaz průmyslu a dopravy ČR tímto mimo jiné reaguje na návrh poslankyně Balcarové (Pirátská strana), který požaduje zrušení tzv. výjimek z BAT (Best Available Techniques) pro uhelné zdroje.

Česká republika s robustní průmyslovou základnou a roztříštěnou strukturou sídel potřebuje jak pro firmy, tak pro domácnosti stabilní dodávky energie za přijatelnou cenu. Jakékoliv legislativní návrhy, které se dotýkají výroby a spotřeby energie, tedy musí být založeny na komplexním vyhodnocení situace. Musí důsledně analyzovat skutečné přínosy a dopady na životní prostředí, a to včetně vazby na platnou či připravovanou legislativu a důsledky pro bezpečnost a stabilitu dodávek energií.

„Chceme, aby Česko bylo ekonomickým tygrem Evropy. K tomu jsou ale zapotřebí stabilní dodávky elektřiny za konkurenceschopnou cenu. S energetikou proto nelze hazardovat,“ upozorňuje prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.

 

Snižování emisí se musí týkat všech emitentů

Podle zpráv Energetického regulačního úřadu (ERÚ) vzrostla tuzemská brutto spotřeba elektřiny za loňský rok oproti roku 2016 o 2 %. Více než 50 % celkové produkce pochází z uhelných elektráren. „Státní energetická koncepce předpokládá postupný pokles výroby elektřiny z uhlí, v roce 2030 by však uhelné elektrárny měly stále zabezpečit více než třetinu tuzemské výroby elektřiny. Provozovatel přenosové soustavy očekává do roku 2030 odstavení 4 000 MW výkonu v klasických elektrárnách, což odpovídá zhruba výkonu dvou elektráren Temelín[1]. Další pokles v důsledku nepromyšleného zpřísnění legislativy by ohrozil energetickou bezpečnost,“ vysvětluje Bohuslav Čížek, ředitel Sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Díky ekologizaci veřejné energetiky a průmyslu klesly od roku 2000 do roku 2016 emise oxidu siřičitého a oxidů dusíků o 52 resp. 46 %. Imisní limity se u těchto látek s výjimkou dopravně přetížených aglomerací nepřekračují. Hlavním zdrojem prachových částic, jejichž vysoké koncentrace bývají důvodem pro vyhlašování smogových situací, jsou lokální vytápění domácností a doprava. Podle dat ČHMÚ za rok 2015 se na emisích prachových částic PM10 podílel sektor veřejné energetiky a výroby tepla z 6,5 %, zatímco vytápění domácností z 36,4 %. V případě jemného prachu PM2,5 byl podíl domácností dokonce více než poloviční.

„Průmysl a energetika investovaly v posledních letech do snížení emisí desítky miliard korun[2] a zásadně je zredukovaly. Teď je načase upřít pozornost i na ostatní zdroje znečištění, které mají na kvalitu ovzduší rozhodující vliv,“ řekl Jaroslav Hanák.

 

Výjimky jsou možné pouze v individuálních a odůvodněných případech

Předsedkyně sněmovního výboru pro životní prostředí Dana Balcarová navrhuje, aby pro uhelné elektrárny byly zrušeny tzv. výjimky z BAT. Výjimky pro velké spalovací zdroje se týkají tzv. nejlepších dostupných technologií (BAT), netýkají se ekologizace jako takové. Tou budou muset projít všechny elektrárny a teplárny bez výjimky, aby splnily výrazně zpřísněné tzv. základní emisní limity vyplývající z evropské legislativy. Ve většině případů se tak již v posledních 5 letech stalo. Požadavky nejlepších dostupných technologií, z nichž lze za přesně stanovených podmínek udělit výjimku, budou závazné až od roku 2021.

„Případné udělení výjimky pro velká spalovací zařízení rozhodně není automatické a musí proběhnout ve správním řízení za účasti veřejnosti. Není tedy důvod se obávat, že výjimky budou udělovány paušálně a budou neopodstatněné,“ uvedl Bohuslav Čížek.

Průmysl do ekologizace investoval stovky miliard, zapojit se musí ale i další sektory „Domácí průmysl v posledních dvou dekádách významně přispěl ke zlepšení z hlediska zátěže ovzduší. Investoval stovky miliard do ekologizačních opatření s konkrétními měřitelnými výsledky,“ uvádí Bohuslav Čížek. Evropská komise ve své zprávě „Implementace environmentální legislativy EU v ČR“ z července 2017 konstatuje, že emise některých látek znečišťujících ovzduší se v České republice významně snížily: během let 1990 a 2014 došlo u oxidů síry k poklesu o 93 %, oxidy dusíku klesly o 77 % a amoniaku o 56 %. V období 2009–2015 tvořily investice podniků do zlepšení kvality životního prostředí téměř 60 % jejich celkových investic. Díky tomu splňují národní emisní stropy stanovené pro tyto látky.

S ohledem na výše uvedená fakta Svaz průmyslu a dopravy odmítá, aby byl průmysl v diskusích k ochraně ovzduší nepravdivě označován jako hlavní pachatel, neboť je evidentní, jak dynamický pokrok v zatížení emisemi průmysl vykonal. Snižování emisí bude navíc pokračovat s tím, jak se zpřísňují evropské emisní limity, které tuzemský průmysl plní.

„Podporujeme zodpovědný přístup k ochraně životního prostředí a diskusi, která má stimulovat šetrnější chování člověka k přírodě. To ovšem vyžaduje, aby se na řešení podíleli všichni znečišťovatelé rovnoměrně a aby zákonodárci hledali taková opatření, která jsou nákladově nejefektivnější a mají nejmenší dopad do finanční zátěže koncových spotřebitelů, tedy domácností i firem,“ shrnuje prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.

 

DOPLŇUJÍCÍ INFORMACE:

Další masivní tlak na snižování emisí již hraničí s technickou proveditelností a předpokládá citelné dopady do cen pro koncové zákazníky. S ohledem na místní klimatické podmínky, které nedávají velký prostor pro rozvoj obnovitelných zdrojů jako například ve větrném severním Německu či slunných jihoamerických oblastech, přitom není možné požadovat okamžitou dramatickou změnu energetického mixu, který se ve střednědobém horizontu bude muset opírat o fosilní zdroje. Pokud bude bez jakékoliv diskuse a odborných analýz zrušen institut výjimek z limitů pro ochranu ovzduší, hrozí narušení energetické bezpečnosti ČR, a to navíc v situaci, kdy se do roku 2030 očekává odstavení 4GW výkonu ve fosilních zdrojích.

Ostatně i „Zpráva o životním prostředí za rok 2016“ konstatuje, že v případě emisí prachových částic PM2,5 i PM10 je hlavním zdrojem lokální vytápění domácností (54,5 %, resp. 36,4 %). Úvaha o posílení pravomocí obcí v oblasti lokální ochrany ovzduší je tedy naprosto logická a důvodná. Vytápění domácností kotli na hnědé uhlí by nadále mělo být výhradně sociálně-politickým opatřením umožňujícím dosažení tepelného komfortu všem vrstvám společnosti, ale není přípustné, aby bylo podporováno i celonárodními programy.

Podle zákona o integrované prevenci může krajský úřad udělit výjimku z použití nejlepších dostupných technologií, pouze pokud odborné posouzení předložené provozovatelem prokáže, že v jejím důsledku „nedojde k závažnému znečištění životního prostředí, celkově bude dosaženo vysoké úrovně ochrany životního prostředí a že by dosažení úrovní emisí spojených s nejlepšími dostupnými technikami popsanými v závěrech o nejlepších dostupných technikách vedlo k nákladům, jejichž výše by nebyla přiměřená přínosům pro životní prostředí a to z důvodů zeměpisné polohy daného zařízení nebo místních podmínek životního prostředí, nebo technické charakteristiky daného zařízení.“

Namítáme, že předložený pozměňovací návrh je v rozporu s účelem právních předpisů EU v oblasti průmyslových emisí, konkrétně Směrnice IED z níže uvedených důvodů:

  • Úplná transpozice institutu výjimky v souladu se Směrnicí IED[3] včetně stanovení konkrétních podmínek udělení výjimky pro konkrétní zařízení z principu
    • i) vylučují svévolné udělení výjimky (libovůli správního orgánu), jež by vedla k porušení zásady zákazu zneužití pravomoci a správního uvážení správního orgánu, avšak současně
    • ii) předpokládá legitimní očekávání požádat o výjimku každého zařízení spadající pod Směrnici IED.[4]  Proto pozměňovací návrh spočívající v odejmutí této pravomoci správního úřadu je v rozporu se Směrnicí IED, respektive národní úpravou, která takovou možnost zakotvuje (porušení legality). Ve vztahu k jednotlivým provozovatelům návrh dále vede k narušení právní jistoty, jehož neopominutelným prvkem je i předvídatelnost práva, resp. legitimní předvídatelnost postupů správních orgánů.
  • Tento pozměňovací návrh je porušením principu rovného přístupu, neboť nedůvodně odjímá možnost výjimky jen vůči některým zařízením, aniž by takový postup byl ve Směrnici IED předjímán, tj. v rozporu s obecně stanovenou výjimkou vůči všem zařízením spadajícím pod tuto Směrnici IED.  Směrnice IED předpokládá možnost odchylky u všech zařízení spadajících pod ní, za předpokladu splnění stanovených kritérií pro tuto odchylku. Pokud by Směrnice IED předjímala zákaz využití této odchylky pro konkrétní zařízení, pak by takový zákaz stanovila přímo včetně jeho zdůvodnění (princip nezbytnosti). Nic takového Směrnice IED nestanovuje. Daný pozměňovací návrh by tedy vedl k neodůvodněnému narušení principu rovnosti mezi provozovateli zařízení spadajících pod Směrnici IED ohledně využití postupů předvídaných v této směrnici a potažmo pak transponovaných do našeho právního řádu

[1] Hodnocení přiměřenosti výrobních kapacit ES ČR do roku 2030, ČEPS, a.s. 30. 8. 2017.
[2] Z různých zdrojů lze dojít k odhadu investic nezbytných pro splnění požadavků směrnice o průmyslových emisích mezi 32 a 39 miliardami Kč, výrazná většina těchto prostředků již byla do konce loňského roku proinvestována.
[3] Srovnej ustanovení v čl. 15 odst. 4 Směrnice IED a ustanovení § 14 odst. 5 zákona o integrované prevenci.
[4] A to de facto na celoevropské úrovni v souladu s výše uvedeným obecným a harmonizovaným rámcem Směrnice IED.
19.02.2018 14:33

Změny ve způsobu podávání žádostí o přístup do registru podpory de minimis

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zveřejnil informaci, že s účinností ke dni 14. 2. 2018 byly provedeny úpravy v postupu podávání žádostí o zřízení/změnu/odebrání přístupu do Centrálního registru podpor de minimis.

Aktualizovaný postup je popsán v dokumentu Pracovní postup při žádosti o zřízení, změnu nebo odebrání přístupu do aplikace centrální registr podpor malého rozsahu.

Současně byl aktualizován formulář žádost o zřízení, změnu nebo odebrání přístupu do aplikace Centrální registr podpor malého rozsahu. Nově je například ve formuláři zavedena možnost zřízení přístupu přes webové služby, což je určeno uživatelům přistupujícím do registru prostřednictvím jiného systému (např. MS2014+). Od 14. 2. 2018 je tedy nezbytné podávat žádosti dle nového postupu a na aktuálních formulářích.

Aktualizované dokumenty jsou dostupné na https://www.uohs.cz/cs/verejna-podpora/registr-de-minimis.html

19.02.2018 13:00

Pozvánka: SYSTÉM EVIDENCE PŘEPRAVY NEBEZPEČNÝCH ODPADŮ (SEPNO) - PRAHA

Užitečnésemináře.cz si Vás dovolují pozvat na seminář SYSTÉM EVIDENCE PŘEPRAVY NEBEZPEČNÝCH ODPADŮ (SEPNO), který se uskuteční 17. dubna a následně 26. dubna v Praze. Účelem semináře je komplexně provést účastníky základními povinnostmi ve vztahu k nebezpečným odpadům.

Seminář bude věnovaný splnění zákonné povinnosti ohlášení přepravy nebezpečného odpadu na území ČR v souladu s § 40 zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů v platném znění.

Cílem je seznámit účastníky s novým modulem ISPOP - Systémem evidence přepravy nebezpečného odpadu (SEPNO). Budou vysvětleny povinnosti jednotlivých účastníků přepravy. Prakticky bude představena práce s jednotlivými záložkami v systému a splnění ohlašovací povinnosti. Dále budou vysvětleny procesy a funkce v SEPNO. Účastníci se naučí přihlásit do systému, ovládat ho, ohlásit, opravit, potvrdit nebo i stornovat přepravu a vytisknout ohlašovací list. Budou probrány zákonné lhůty, vazba na evidenci odpadů a kontroly MŽP. Rovněž budou zdůrazněny nejčastější problémy a úskalí ohlašování přepravy nebezpečných odpadů.

V druhé části semináře bude vysvětlen princip zařazování odpadů podle druhů a kategorií v souladu se zákonem č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů v platném znění a vyhláškou č. 93/2016 Sb., o Katalogu odpadů. Bude prezentován způsob označování prostředků pro soustřeďování nebezpečných odpadů v souladu s vyhláškou č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady v platném znění. Dále bude představen informační systém pro hodnocení nebezpečných vlastností odpadů (HNVO).


Seminář je určen pro: 

    •    původce odpadů 

    •    provozovatele zařízení k nakládání s odpady

    •    podnikové ekology, odpadové hospodáře
    •    poradce v oblasti životního prostředí
    •    pracovníky orgánů státní správy a samosprávy

Přednáší:

Ing. Gabriela Bulková, Ministerský rada, Ministerstvo životního prostředí, odbor odpadů, oddělení koncepcí a technologií


Termín: úterý 17. dubna 2018
Cena: 1652,- Kč bez DPH

Místo konání: Praha, Konferenční centrum CITY, Na Strži 65/1702, 140 62 Praha 4 - Pankrác

Další informace: ZDE

 

Termín: úterý 26. dubna 2018
Cena: 1651,- Kč bez DPH

Místo konání: Praha, Konferenční centrum CITY, Na Strži 65/1702, 140 62 Praha 4 - Pankrác

Další informace: ZDE

 




 

19.02.2018 12:27

IPPC: Aktualizace metodického pokynu odboru ochrany ovzduší k zařazování chovů hospodářských zvířat

Dne 14.2.2018 byla ve Věstníku Ministerstva životního prostředí zveřejněna aktualizace metodického pokynu odboru ochrany ovzduší „k zařazování chovů hospodářských zvířat podle zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, k výpočtu emisí znečišťujících látek z těchto stacionárních zdrojů a k seznamu technologií snižujících emise z těchto stacionárních zdrojů“ platného od jeho vydání ve Věstníku MŽP č. 1-2 z roku 2013.

V aktualizaci byly mj. upřesněny názvy jednotlivých kategorií chovu prasat tak, aby tyto kategorie odpovídaly definicím uvedeným v Závěrech o BAT pro intenzivní chov drůbeže nebo prasat, a upraveny emisní faktory pro ustájení odstávčat.

Aktualizovaná verze Metodického pokynu je platná od vydání ve Věstníku MŽP 1/2018.

 

 

Zdroj: MŽP

19.02.2018 09:05

Brabec: Chceme Čechy motivovat k třídění nižší cenou za popelnice

Do šesti let má z českých skládek zmizet veškerý odpad, který se dá recyklovat nebo ještě jinak využít. I když Češi patří v třídění k evropské špičce, pořád končí tuny smetí zbytečně zahrabané pod zemí. Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) vidí řešení v kombinaci zdražení skládkovacího poplatku a slevy pro ty, kdo vytřídí, co se dá. „Češi třídit umí, to jasně ukazují čísla. Takže prostor pro zlepšení tu je,“ říká v rozhovoru pro LN. Rozhovor čtěte ZDE

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE