Více času na podstatné

 

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Data a čísla v živtním prostředí I.

 

Nové dotace na podporu cirkulární ekonomiky jsou již na dohled!
Redakce OF

Polemika: Odpadové hospodářství v zajetí zastaralých dat aneb proč se české odpady hýbou pomalu?
Redakce OF

Sběr a zpracování dat o odpadech ve městech a obcích
Petr Grusman

Staré ekologické zátěže: Když minulost ohrožuje budoucnost
Jiří Unčovský

Zálohování nápojových obalů v datech a číslech
Petr Novotný

Zálohování pod palbou: Odpadáři bojují o zisky, veřejnost i starostové podporují změnu
Lutfia Miňovská

Ptáme se za čtenáře: „Zdraží zálohování nápoje?“
Redakce OF

REMA Systém – partner pro odpovědné nakládání s elektroodpadem
Markéta Kohoutková

ZEVO do budoucího mixu nízkoemisních zdrojů v lokalitě Mělník přirozeně zapadá
Alice Horáková

Konkurenceschopnost budoucí Evropy díky cirkulární ekonomice
Dagmar Milerová Prášková

Jaký obraz českého životního prostředí vykreslují data za rok 2023?
Redakce OF

Voda v číslech: Kde se nám dařilo a kde naopak musíme přidat?
Redakce OF

Kvalita ovzduší na území České republiky v roce 2023
Leona Vlasáková, Hana Škáchová, Markéta Schreiberová a Jan Horálek

Trend rostlinného stravování v Česku stoupá
Eva Hemmerová

Energetické využití odpadu a alternativních paliv z pohledu statistiky
Jana Blechová Tourková

Potenciál využitia vedlajších produktov z potravinárskeho priemyslu – repná melasa
Eva Ivanišová

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
6.12. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.12. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
11.12. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem od 1. 1. 2025 v souladu s novými evidenčními povinnostmi
18.12. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA vést od 1. 1. 2025 evidenci odpadů v zařízení v souladu s požadavky nové legislativy
Opakování: 6.1.2025
Leden    
6.1. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
7.1. WEBINÁŘ: Jak na tvorbu oznámení obcím o převzetí odpadů od občanů (příloha č. 19 vyhl. č. 273/2021 Sb.) - evidence a odeslání z IS ENVITA
9.1. Podávání hlášení do ISPOP (vody, odpady), povinnosti v oblasti odpadového hospodářství
15.1. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
14.1. iKURZ: Nové evidenční povinnosti pro nakládání s odpady ze zdravotnictví v r. 2025
14.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2025 online
14.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
16.1. Konference Chemická legislativa 2025
17.1. iKURZ: Jak správně ohlásit odpady za rok 2024 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 30.01., 06.02., 18.02., 24.02.2025
21.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2025 prezenčně Brno
21.1. Jak správně ohlásit odpady za rok 2024 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování:  22.01., 04.02., 05.02., 11.02., 12.02., 13.02.2025
23.1. iKURZ: Ukončení roku v SW SKLAD Odpadů 8
24.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2024 do ISPOP z webových formulářů
Opakování: 7. 2., 20. 2.
28.1. WEBINÁŘ: Jak na odeslání hlášení za autovraky v programu ENVITA za rok 2024 do ISPOP
31.1. WEBINÁŘ: Modul Partner aneb předávání dat mezi ENVITAMI efektivně
Únor    
6.-7.2. Vodárenská biologie 2025
13.2. WEBINÁŘ: Hlášení a výkazy v IS ENVITA pro obce a města
17.2. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
Opakování: 13.03.2025
20.2. Podávání hlášení do ISPOP (ovzduší, IRZ), povinnosti v oblasti ochrany ovzduší
Březen    
4.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2024
18.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 19.03., 13.05., 14.05., 15.05. 2025
20.3. iKURZ: Legislativa ochrany ovzduší a základní povinnosti provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší - ohlašovací agenda za rok 2024
20.3. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
Duben    
3.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
8.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025
Opakování: 9.4.
10.4. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
23.-24.4. DNY TEPLÁRENSTVÍ A ENERGETIKY
Září    
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
 
  

 

Novinky

11.05.2024 10:16

Podávání žádostí na modernizaci kompostáren nebo techniku pro aplikaci kompostu na ornou půdu se prodlužuje do začátku září

Ministerstvo životního prostředí prodlužuje podporu výstavby nebo modernizace kompostáren, stejně jako pořízení techniky pro aplikaci kompostu na ornou půdu z prostředků Národního programu Životní prostředí. Nově se provozovatelé kompostáren i zemědělci mohou do programu přihlásit až do 2. září 2024.

Podpora z výzvy č. 6/2023: Využití a zpracování biologicky rozložitelného odpadu míří především na zvýšení odbytu vyrobených kompostů. Podporu mohou čerpat soukromé firmy i obce a pokryje až 70 % nákladů u modernizace kompostáren nebo pořízení techniky na aplikaci kompostu na pole pro provozovatele kompostáren nebo bioplynových stanic. Zemědělské podniky si mohou pořídit tuto techniku s 60% dotací.

MŽP v minulých letech podporovalo budování kompostáren v rámci Operačních programů Životní prostředí (OPŽP) a na základě poskytnutých prostředků byla vybudována rozsáhlá síť kompostáren pro zpracování biologicky rozložitelných odpadů.

Právě zpracovatelským zařízením aktuální výzva umožňuje dovybavení provozovaných technologií. Aplikace kompostů přispívá k zajištění koloběhu živin a organické hmoty v zemědělské půdě, proto ministerstvo podporuje také využití aplikační techniky na zapravení kompostů (případně digestátů, tedy zbytků ze zpracování biologického odpadu v bioplynových stanicích). Dotace také směřují například na manipulační plochy nebo technologie pro multispektrální snímání zemědělských pozemků.

Kompost je kvalitní organické hnojivo, která doplní do půdy potřebné živiny. Pomáhá zlepšit a udržet kvalitu půdy, přispívají k zadržování vody a udržení zemědělského využití půdy, což je zásadní pro adaptaci na probíhající klimatickou změnu. Podpora výroby a aplikace kompostu na zemědělskou půdu pomůže využití bioodpadů v regionu a také informovanost o výhodách jejich využití mezi zemědělci.

Lhůta pro podávání žádostí o podporu v rámci dotační výzvy č. 6/2023: Využití a zpracování biologicky rozložitelného odpadu je prodloužena do 2. 9. 2024. Prodlužuje se i období realizace podpořených projektů do 31. 10. 2025.

Podrobnosti k nastavení podmínek vypsané výzvy najdete na stránkách Národního programu Životní prostředí

11.05.2024 10:13

Jonášová: Vyrábíme množství věcí a myslíme si, že jsme šťastní. Zůstane po nás ale jen hora odpadů

Cirkulární ekonomika je systém, který reaguje na svět kolem nás, který je už z pohledu zdrojů dost vyčerpaný, z pohledu spotřeby na hraně. Vyrábíme a spotřebováváme neuvěřitelné množství věcí a produktů a máme pocit, že nás to dělá šťastnějšími, ale na konci životního cyklu je ohromné množství odpadů,“ říká vizionářka, inovátorka a zakladatelka Institutu Cirkulární Ekonomiky Soňa Klepek Jonášová. Rozhovor ZDE

 

Mohlo by vás zajímat:

Odpad jako zdroj aneb Jak se dají využít slupičky z kávy nebo kravský trus

 

10.05.2024 16:50

MPO podpoří opatření na úsporu energie ve firmách. Z OP TAK je připraveno pět miliard korun

Podpora komplexních projektů na instalaci obnovitelných zdrojů energie, zelených střech nebo zařízení pro zadržování a využívání dešťové vody. Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlašuje II. výzvu aktivity Úspory energie z Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK). Malé, střední a velké podniky budou moci získat až zhruba 750 milionů korun na investiční projekt. Příjem žádostí bude probíhat od 24. 5. 2024 do 31. 10. 2025 prostřednictvím portálu ISKP2021+.

Na opatření na úspory energií je pro firmy připraveno pět miliard korun. Podniky si navíc mohou vybrat z dalších výzev, které resort na energeticky úsporná opatření a rozvoj obnovitelných zdrojů energie průběžně vypisuje. Stále je tak možné podávat žádosti do výzvy na výstavbu malých vodních elektráren nebo na udržitelné hospodaření s vodou. Připravuje se také výzva na podporu výstavby větrných elektráren.

O podporu na projekty úspor energie budou moci žádat malé, střední a velké podniky z celé České republiky kromě Prahy. Stejně jako u předchozí výzvy budou mít vybrané kraje o něco vyšší podporu podle jejich ekonomické výkonnosti.

Mezi podporované aktivity patří snížení energetické náročnosti firemních budov, kterou lze kombinovat například s podporou instalace integrovaného zařízení na místě, které vyrábí elektřinu, vytápění nebo chlazení z obnovitelných zdrojů energie. Podpořeny budou i investice do zelených střech a do zařízení pro zadržování a využívání dešťové vody. U opatření mimo renovace budovy v rámci energetického hospodářství se pak jedná například o podporu snižování energetické náročnosti/zvyšování energetické účinnosti výrobních a technologických procesů (pouze pro nové zařízení, které musí mít nulové přímé emise oxidu uhličitého) nebo využití odpadní energie pro pokrytí vlastní potřeby energetického hospodářství.

Maximální výše dotace je zhruba 750 milionů korun (30 milionů EUR) na podnik a na investiční projekt. Celkové způsobilé výdaje (CZV) na projekt musí být minimálně ve výši 625 tisíc korun a maximálně dvě miliardy korun.

Podpora na náklady na energetický posudek, projektovou dokumentaci pro stavební povolení a výběrové řízení, bude poskytována ve výši 50 procent ze způsobilých výdajů. Maximální výše způsobilých výdajů na organizaci výběrových řízení položku může činit 80 000 korun na jednu žádost o podporu.

Více informací k výzvě najdete na tomto odkazu.

Zájemci o dotaci se mohou obracet na Agenturu pro podnikání a inovace, která je zprostředkujícím subjektem OP TAK a pomáhá s přípravou žádostí o dotaci a administrací projektu. Agentura je zastoupena ve všech regionech republiky a zároveň provozuje bezplatnou Zelenou linku 800 800 777.

OP TAK 2021-2027 je jeden z klíčových evropských programů na podporu podnikatelů. Jeho cílem je zvýšit přidanou hodnotu podniků, podpořit rozvoj nových inovativních firem a usnadnit chytrý přechod k udržitelné a digitální ekonomice. Program se primárně zaměřuje na podporu malých a středních podniků. V oblasti úspor energií, energetické a digitální infrastruktury nebo výzkumu a vývoje nechybí ani podpora pro velké podniky. Řídicím orgánem je Sekce fondů EU Ministerstva průmyslu a obchodu.

 

 

10.05.2024 12:06

Veletrh FOR ARCH poradí s optimalizací nákladů i se stavebním zákonem

Mezinárodní stavební veletrh FOR ARCH letos slaví již 35 let své existence a v září představí to nejlepší napříč stavebními obory. V termínu 17. až 21. září v PVA EXPO PRAHA nabídne inspiraci a cenné tipy pro stavbu, rekonstrukci, energetické úspory v domácnostech či poradí, jak optimalizovat náklady. Nebude chybět doprovodný program pro odborníky i širokou veřejnost a možnost konzultací.

V rámci 35. mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH nabídnou své nové produkty a technologie nejvýznamnější firmy ze všech oblastí stavebnictví, připraven bude doprovodný program a návštěvníci mohou využít bezplatných konzultací s profesionály v poradenských centrech napříč odvětvími stavebnictví.

„Během jubilejního ročníku veletrhu nebudou v PVA EXPO PRAHA chybět ty nejvýznamnější společnosti z odvětví stavebních materiálů a stavebních prvků, vytápění, dřevostaveb, bazénů, elektra a zabezpečení, energetických úspor či dotací. Návštěvníci uvidí nejnovější produkty a trendy z portfolia tuzemských i zahraničních firem. Navíc se mohou zúčastnit zajímavých přednášek, workshopů či konferencí, ať již patří mezi profesionály tohoto odvětví, nebo mezi laickou veřejnost. FOR ARCH bude nejen přehlídkou těch nejzajímavějších expozic, ale také místem setkání odborníků jak se svými kolegy, tak s širokou veřejností,“ řekla ředitelka veletrhu FOR ARCH Kateřina Maštalířová.

Letošním ročníkem budou stejně jako loni rezonovat témata jako energetické úspory v domácnostech, dotace pro rodinné i bytové domy, rekonstrukce, optimalizace nákladů, ale také například nový stavební zákon či digitalizace stavebnictví.

Program pro odborníky i laiky

Součástí veletrhu FOR ARCH jsou tradičně kromě prezentací nových produktů i kvalitní práce tuzemských a zahraničních společností také konference, přednášky či workshopy jak pro profesionály, tak pro širokou veřejnost. Pracovníci ve stavebnictví se mohou těšit například na konference s tématem bezpečnost staveb nebo nový stavební zákon a digitalizace. Návštěvníci z řad laické veřejnosti si vyberou z událostí zaměřených na rekonstrukce, čerpání dotací a úspory energií nebo se mohou dozvědět, jak nejlépe na novostavbu.

V rámci veletrhu se každoročně udílejí prestižní ocenění GRAND PRIX za nejzajímavější vystavené produkty a TOP EXPO za nejpoutavější expozice, protože FOR ARCH je tradičním místem, kde se prezentují nejmodernější technologie, produkty a řešení. Ty nejlepší z nich během prvního dne konání akce ohodnotí na stáncích vystavovatelů odborná porota. Exponáty se posuzují z hlediska technických parametrů, progresivní technologie, netradičního nápadu, mimořádné kvality za přijatelnou cenu, materiálu, ekologie, energetické úspornosti i možnosti uplatnění na trhu. Více o veletrhu na www.forarch.cz.


 

08.05.2024 15:43

Obnovitelné zdroje loni měly na výrobě elektřiny podíl rekordních 30,3 procenta

Obnovitelné zdroje energie měly na celosvětové výrobě elektřiny loni rekordní podíl 30,3 procenta. To bylo o 0,9 procentního bodu více než v roce předchozím. Příčinou je zvýšení kapacit solárních a větrných elektráren, vyplývá ze zprávy, kterou dnes zveřejnil institut Ember. Více než polovina celosvětového přírůstku solární a větrné kapacity v loňském roce připadla na Čínu. Celková produkce energie ze slunce pak loni vzrostla o 23,2 procenta a z větru o 9,8 procenta. Výroba elektřiny z vodních elektráren však byla nejnižší za pět let, zejména kvůli suchu v Číně a dalších zemích. Výpadek produkce vodních elektráren pokryl nárůst produkce elektřiny z uhlí. Více ZDE

08.05.2024 15:41

Evropská unie vyhlásila LIFE výzvy na rok 2024 s financováním 571 milionů eur

Evropská unie spouští výzvy na projekty v rámci programu LIFE na rok 2024, který nabízí podíl ze 571 milionů eur na financování projektů zaměřených na ochranu životního prostředí, boj s klimatickými změnami a přechod Evropy k čisté energii. Výzvy jsou otevřeny od 18. dubna 2024 a zahrnují různé oblasti, včetně přírodního bohatství, oběhového hospodářství, klimatické změny a čisté energie. 

Projekty mohou být podány od jednotlivých organizací nebo ve spolupráci s dalšími evropskými partnery. Datum uzávěrky přihlášek se liší v závislosti na jednotlivých typech projektů a je uvedeno na stránce LIFE Calls for Proposals 2024. Podrobnosti o jednotlivých typech grantů, termínech přihlášek a dalších informacích najdete také na této stránce. Hlavním cílem programu LIFE je podpora inovativních a účinných projektů s demonstrativními vlivy, které lze replikovat a rozšiřovat i jinde v Evropě. Mezi možné žadatele patří podniky, akademické instituce, vlády na všech úrovních, nevládní organizace a další subjekty působící v oblasti ochrany životního prostředí a klimatu.  

 

08.05.2024 15:39

Přehled finančních možností pro zdravotnický ekosystém

Cílem EU je podpořit konkurenceschopnost a odolnost farmaceutického průmyslu, aby mohl lépe reagovat na potřeby pacientů. Přibližně 4 miliardy EUR jsou věnovány na podporu léčiv, včetně výzkumu v rámci programu Horizont Evropa. Program Horizont Evropa je klíčovým programem EU pro financování výzkumu a inovací s rozpočtem 95,5 miliardy eur. Zaměřuje se na změnu klimatu, pomáhá dosahovat cílů udržitelného rozvoje OSN a posiluje konkurenceschopnost a růst EU. 

Program usnadňuje spolupráci a posiluje dopad výzkumu a inovací při vývoji, podpoře a provádění politik EU při řešení globálních výzev. Podporuje vytváření a lepší šíření vynikajících znalostí a technologií. Dále vytváří pracovní místa, podporuje hospodářský růst, podporuje průmyslovou konkurenceschopnost a optimalizuje dopad investic v rámci posíleného Evropského výzkumného prostoru. Program je přístupný právnickým osobám z EU a přidružených zemí.

European Regional Development Fund v rámci EU4Health Program podporuje převážně malé a střední podniky v projektech spojených s vývojem léčiv a výrobou. Např.  MZDr na svých stránkách uvádí, že program EU pro zdraví (EU4Health) je v programovém období 2021-2027 hlavním finančním nástrojem pro realizaci cílů EU v oblasti veřejného zdraví. Tento program navazuje na Třetí víceletý program činnosti EU v oblasti zdraví z období 2014–2020 (tzv. 3. akční program) a disponuje rozpočtem ve výši 5,1 miliard EUR. Na národní úrovni vykonává roli národního kontaktního místa pro program EU pro zdraví (EU4Health) Ministerstvo zdravotnictví ČR. Základním právním rámcem pro realizaci tohoto programu je Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2021/522 ze dne 24. března 2021. Program EU pro zdraví je přímo řízen Evropskou komisí. Podporu z daného programu získají nejkvalitnější projekty či opatření, přičemž grant uděluje přímo Evropská komise. Program EU pro zdraví reaguje na zkušenost s pandemií Covid-19 a má za cíl lépe připravit EU na závažné zdravotní hrozby, zejména prostřednictvím posilování připravenosti a odolnosti zdravotních systémů členských států.

 

Dokument ke stažení:

Mapping of EU financing opportunities [docx, 255 kB]

InvestEU poskytuje rozpočtovou záruku skupině EIB (Evropská investiční banka) a vybraným partnerům s cílem usnadnit přístup k financování rizikovějších projektů. Financuje 4 oblasti politiky: 1. udržitelná infrastruktura; 2.výzkum, inovace a digitalizace; 3. SMEs; 4. sociální investice a dovednosti. Jednou z hlavních priorit EU je podpora hospodářského oživení, environmentálně udržitelného růstu, zaměstnanosti a dobrých životních podmínek v celé Evropě. Za tímto účelem podporuje investice, které přinášejí skutečné výhody a zlepšují podmínky na místní úrovni.

Fond InvestEU by měl zmobilizovat veřejné a soukromé investice, a to prostřednictvím záruky EU ve výši 26,2 miliardy eur, která podpoří investice finančních partnerů, jako je skupina EIB a další. Širší podpora zdravotnických systémů jako celku přichází prostřednictvím 43 miliard EUR v rámci Recovery and Resilience Facility.

Nově založená platforma strategických technologií pro Evropu STEP (The Strategic Technologies for Europe Platform), navržená jako součást střednědobého přezkumu víceletého finančního rámce, si klade za cíl zvýšit investice do kritických technologií v Evropě, a to buď na podporu inovací, nebo přispět ke snížení nebo prevenci strategických závislostí unie.

08.05.2024 13:35

Nové dotace pro obce na výstavbu vodovodů a kanalizací vypsány

Vybudování kanalizace, čistírny odpadních vod nebo vodovodních řadů je finančně náročnou záležitostí. Bez podpory státu je realizace takového projektu pro obec téměř nemožná. Nyní dostává druhou šanci 283 kladně vyhodnocených projektů, které obce a vodohospodáři podali skrze 42., 43., a 44. výzvu Operačního programu Životní prostředí (OPŽP). Na podporu ale kvůli vyčerpané alokaci nedosáhli. Ministerstvo životního prostředí pro ně prostřednictvím Státního fondu životního prostředí ČR nově otevírá dvě dotační výzvy. Peníze nad rámec plánovaných výzev pro ně vyjednal ministr Petr Hladík (KDU-ČSL). Obcím do dvou tisíc obyvatel navíc přidává možnost dofinancovat projekt pomocí výhodné půjčky.

„Vládě se podařilo zajistit dalších 10 miliard Kč na podporu vodohospodářské infrastruktury ve městech a obcích. Díky nim můžeme podpořit projekty, na které se nedostalo v Operačním programu Životního prostředí vloni. Tehdy radnice poslaly 477 žádostí, které více jak čtyřnásobně převýšily finanční možnosti výzev s celkovou alokací čtyři miliardy korun. Podporu z nich získalo 99 projektů a dalších 283 kvalitně připravených a kladně vyhodnocených projektů skončilo takzvaně pod čarou. Díky nově vyhledaným prostředkům mají úspěšné projekty jistotu, že se na ně dostane a zlepšíme dostupnost pitné vody a kvalitu čištění vod ve stovkách sídel. Navíc přidáme ze Státního fondu životního prostředí ČR další dvě miliardy korun, a to formou výhodné půjčky na pomoc menším obcím do 2 000 obyvatel, pro něž je financování takto nákladných projektů obrovskou zátěží. Splatit ji mohou do deseti let a po dobu realizace bezúročně,“ vypočítává ministr životního prostředí Petr Hladík.

Dotační prostředky rozděluje SFŽP ČR ve dvou výzvách. Výzva pod číslem 6/2024 z Národního programu Životní prostředí (NPŽP) s celkovou alokací 2,2 miliardy korun podpoří přivaděče a rozvodné sítě pitné vody a úpravny pitné vody a jejich intenzifikaci. Výzva s číslem 7/2024 NPŽP nabízí celkem 7,8 miliard korun a je určena na výstavbu kanalizace a výstavbu a modernizaci čistíren odpadních vod.

„Naší prioritou je postupovat rychle a efektivně. Povinné přílohy k žádostem o podporu, které žadatelé přikládali ve výzvách v OPŽP, už znovu předkládat nemusí. Všechny projekty v zásobníku mají naše kladné hodnocení, takže předložené žádosti budeme postupně předkládat jako doporučené k podpoře k projednání Radě Fondu, a vzápětí k vydání Rozhodnutí o poskytnutí dotace,“ říká Petr Valdman, ředitel Státního fondu životního prostředí ČR.

„Na projekty výstavby či dostavbu infrastruktury dostanou až 60 % z celkových výdajů, v případě intenzifikací úpraven vod a čistíren odpadních vod může podpora dosáhnout až 30 procent. Obce do 2 tisíc obyvatel, které namísto původní dotace ve výši 70 % využijí dotaci 60 %, mohou na dofinancování svých projektů čerpat půjčku až do výše 20 % celkových výdajů,“ doplňuje ministr Hladík.

U výzvy č. 1/2024 PU jsou pro tyto obce nachystány dvě miliardy korun. Po dobu realizace projektu a čerpání půjčky je pro žadatele bezúročná, následně je úroková sazba nastavena na fixní 1% úrok. Fond si neúčtuje žádné poplatky za sjednání půjčky, předčasné splátky či odklady splátek. Celková doba splatnosti je do 10 let.

„O podporu z těchto tří výzev mohou žádat pouze žadatelé ze 42., 43. a 44. výzvy OPŽP, jejichž žádost byla výběrovou komisí doporučena k podpoře a následně zařazena do zásobníku projektů. Nová žádost musí mít stejné technické a finanční parametry jako předchozí žádost v OPŽP,“ zdůrazňuje na závěr ředitel Petr Valdman. Příjem žádostí u dotačních výzev 6/2024 a 7/2024 bude otevřen v Národním programu Životní prostředí od 15. 5. 2024 do 2. 9. 2024. U půjčky 1/2024 PU bude spuštěn příjem žádostí o měsíc později 15. 6. 2024 a potrvá do 2. 9. 2024. Ve všech třech případech probíhá příjem žádostí elektronicky, u dotačních výzev přes webový systém AIS SFŽP ČR na webu zadosti.sfzp.cz. U výzvy na půjčky prostřednictvím elektronického formuláře v uživatelském prostředí IS – IFN Bene-Fill.

Dokumenty k novým výzvám:

 

06.05.2024 15:45

Jedovatí hadi budou kvůli globálnímu oteplování zřejmě masově migrovat

Změna klimatu přináší nejen hrozbu ekosystémům a biodiverzitě, ale také má vliv na migraci živočišných druhů, včetně jedovatých hadů. Podle nedávné studie, na niž odkazuje The Guardian, je pravděpodobné, že se v důsledku stoupajících teplot a dalších klimatických změn tyto nebezpečné plazy začnou masově přesunovat do nových oblastí, které dosud nebyly jejich běžným stanovištěm. Tato migrace může vystavit obyvatele nových regionů většímu riziku uštknutí hadem a vyvolat nové bezpečnostní a zdravotní výzvy.

06.05.2024 15:39

EU: Nařízení o kritických surovinách zveřejněno v Úředním věstníku

Nařízení ze dne 11. dubna 2024, kterým se stanoví rámec pro zajištění bezpečných a udržitelných dodávek kritických surovin a mění nařízení (EU) č. 168/2013, (EU) 2018/858, (EU) 2018/1724 a (EU) 2019/1020 bylo zveřejněno v Úředním věstníku EU a vstoupilo v platnost. Nařízení Evropské unie se zaměřuje na správu kritických surovin, které jsou klíčové pro evropskou ekonomiku a technologický pokrok. Jeho hlavním účelem je zabezpečit udržitelnost dodávek těchto surovin a chránit strategické zájmy EU. Nařízení stanovuje opatření pro monitorování, hodnocení a zajištění přístupu k těmto surovinám, s cílem minimalizovat rizika nedostatku a podpořit strategické plánování v oblasti zásobování. Text ZDE

06.05.2024 15:36

Domácnosti vodou nadále šetří, v průmyslu její spotřeba mírně roste

Češi v roce 2023 denně spotřebovali v průměru téměř 87 litrů vody, což bylo o zhruba tři litry méně než v předchozím roce. Ztráty vody v Česku loni meziročně vzrostly o 0,6 %, když dosáhly hodnoty přes 85 milionů metrů krychlových. Vodou z veřejných vodovodů nebyla zásobena 5,5 procenta obyvatel země.

Spotřeba vody v domácnostech v roce 2023 poklesla oproti předchozímu roku o 2,7 l/os/den na 86,7 l/os/den, tedy o 3 %. Průmysl a ostatní odběratelé naopak navýšili spotřebu vody o 1,5 % na 152 mil. m3, což byl meziroční nárůst o 2,2 mil. m3 vody. Ztráty vody meziročně mírně narostly o 0,6 mil. m3 a dosáhly hodnoty 85,1 mil. m3. Podíl ztrát z vody vyrobené a určené k realizaci v roce 2023 představoval 14,8 %, což bylo v porovnání s předchozím rokem o 0,1 procentního bodu více. Podíl obyvatel zásobovaných vodou z vodovodu loni dosáhnul 94,5 %. Vodné činilo v průměru 53,10 Kč/m3 bez DPH.

Podíl obyvatel napojených na kanalizaci v roce 2023 činil 86,7 % a celkový počet obyvatel v domech napojených na kanalizaci vzrostl na 9 427 tisíce. Z tohoto počtu bylo 97,5 % napojeno na čistírnu odpadních vod. Čištěno bylo 97,7 % odpadních vod napojených na veřejnou kanalizaci. Stočné dosáhlo v průměru 48,40 Kč/m3 bez DPH.

V rámci národního hospodářství bylo různými uživateli odebráno 357,4 mil. m3 podzemních vod, povrchové vody bylo odebráno 966,8 mil. m3. Zpět do toků bylo vypuštěno 1 472 mil. m3 odpadních vod.

Podrobné údaje k tématu přináší nově zveřejněná publikace Vodovody, kanalizace a vodní toky - 2023, dostupná na webu ČSÚ.

06.05.2024 14:06

Volvo Trucks: elektrické svozové vozy pro města zítřka

V Brně bylo v srpnu roku 2022 jako první v České republice uvedeno do provozu elektrické nákladní vozidlo pro svoz odpadu. Jedná se o Volvo FE Electric. O zkušenostech, uplatnění tohoto pohonu a plánech Volvo Trucks jsme měli možnost hovořit s Electromobility Key Account manažerem ze společnosti Volvo Trucks Czech Republic, Petrem Jiráskem.

Na začátku 19. století prohrál elektromotor první bitvu se spalovacím motorem, ale zdá se, že aktuálně v oblasti osobní dopravy vrací úder. Jak je tomu v případě nákladní dopravy?

Asi bych nehovořil o prohrané bitvě a vracení úderů mezi jednotlivými typy pohonů. Fakt, že elektrický pohon byl pro provoz jakéhokoliv vozidla lepším a jednodušším řešením, tu je odedávna. Hlavními problémy elektropohonu bylo tenkrát skladování energie a její doplňování. Technologie akumulátorů byly tehdy na úplném začátku a elektrická energie potřebná pro dobíjení nebyla také dostupná všude. Z tohoto pohledu se jevil pohon se spalovacím motorem jako snadnější cesta k rychlé mobilizaci. Když byl nedostatečný dojezd, stačilo zvětšit palivovou nádrž nebo si vzít s sebou extra nádoby, ze kterých se palivo dalo po cestě doplnit. Díky spalovacímu motoru se tedy lidstvo posunulo mílovými kroky kupředu. Dnes už je elektrická energie dostupná všude a technologie akumulátorů se také posunuly hodně kupředu. Troufám si říci, že ve vývoji akumulátorů je ještě velký potenciál. 

A představuje elektromobilita pohon budoucnosti? Není to spíše v oblasti dálkové dopravy vodík či CNG/LNG?

Nelze říci, co je ta jediná a správná cesta. Se spalovacím motorem Volvo Trucks počítá i dále po roce 2030, kdy očekáváme velký rozmach vozidel s elektrickým pohonem. Samozřejmě se počítá s provozem na udržitelná paliva, jako je HVO (hydrogenovaný rostlinný olej) nebo jiná synteticky vyráběná paliva. Zatím jedinou alternativou pro čistou dálkovou dopravu je pohon na bio LNG, kde dochází k velké úspoře emisní stopy za vozidlem v celém řetězci od výroby paliva až po jeho spotřebování ve vozidle.

Vozidla jsou dostupná, nejsou cenově odskočená od klasických dieselových a síť pro tankování paliva je rozvinutá. Budoucnost čisté dálkové dopravy ovšem vidíme ve vodíkovém pohonu. Na tento typ pohonu si ale ještě budeme muset počkat.

Spousta nákladních vozidel jezdí denně krátké vzdálenosti a je možné u nich tedy přejít na elektrický pohon. Samozřejmě elektrický pohon není vhodný pro všechny typy provozů. Proto se Volvo Trucks rozhodně nevydává pouze jednou jedinou cestou.

V Česku se podařilo v srpnu roku 2022 uvést do provozu první elektrické nákladní vozidlo na svoz odpadů, jak je tomu za našimi hranicemi?

Pokud se vydáme za naše hranice směrem na sever a na západ, tak můžeme vidět spousty svozových vozidel na elektrický pohon. Je to dáno hlavně provozem na levnější elektřinu z důvodu vyššího podílu energie z obnovitelných zdrojů a státními podporami pro alternativní pohony, které u nás zatím zcela chybí.

Jaké jsou plány obchodní strategie Volvo Trucks z pohledu prodeje těchto vozidel, a to jak v ČR, tak v EU? Na jaké oblasti byznysu se chcete prioritně zaměřovat? 

Chceme se zaměřovat na všechny oblasti byznysu, kde má elektromobilita smysl. To znamená na kratší trasy a tam, kde je rozvinutá nabíjecí infrastruktura nebo není obtížné ji vybudovat. Z pohledu lokálních emisí je nejlepší nasazovat elektrická vozidla do městských aglomerací.

Jaký je maximální dojezd vašeho elektrického vozidla na svoz odpadů? Může se dojezd změnit v závislosti na různých faktorech, jako je například zatížení vozidla či kopcovitý terén?

Dnešní dojezd elektrického svozového vozidla je zhruba 150 kilometrů na jedno nabití v reálném českém provozu. Těžko budeme hovořit o rozdílnosti spotřeby v různých podmínkách. Svozová vozidla vyjíždějí prázdná a vracejí se po naplnění nástavby na maximální zatížení. Města jsou většinou postavena na rovině s nevelkým převýšením. Spotřeba energie bude tedy ve většině podmínek velice podobná.

Ovlivňují dojezd i klimatické podmínky? Například teploty pod bodem mrazu, kterých jsme si letos moc neužili, nebo naopak nestandardně vysoké teploty, které budou pravděpodobně čím dál častější?

Spotřeba v mrazivých podmínkách je samozřejmě vyšší. Je to způsobeno hlavně vytápěním kabiny a akumulátorů. V extrémních mrazech se spotřeba energie zvýší zhruba o 20 %. Totéž platí i o extrémním horku. Ale to se bavíme o teplotách nad 40°C. V teplotách od 10°C do 25°C je vytápění velice efektivní z důvodu použití soustavy tepelných čerpadel.

Můžete nám poskytnout informace o době nabíjení vozidla? Jaká nabíjecí infrastruktura je potřebná pro provoz vozidla v praxi a co to pro investora finančně znamená?

Naše vozidla jsou vybavena palubní AC nabíječkou. Vzhledem k rostoucí kapacitě akumulátorů je dnes její výkon 43 kW (3 x 63 A, 400 V). Nabíjení je tedy možné přes wallbox. Při čtyřech akumulátorech a využitelné kapacitě 300 kWh je doba dobíjení 7 hodin. Vozidla se zvládnou nabíjet i na DC dobíječce využívající stejnosměrný proud, a to výkonem 150 kW. Nabití pak trvá 2 hodiny.

Náklady na pohonné hmoty takového vozu určitě budou pro budoucí nákupčí zásadní otázkou stejně tak jako náklady na údržbu a servis. Jak v tomto směru vychází elektrotruck ve srovnání s naftovým motorem?

Servisní náklady mezi elektrickým a dieselovým pohonem se těžko porovnávají, protože servisní kontrakty neobsahují stejné služby. Měsíčně vychází servisní kontrakt na elektrické vozidlo dráž, protože obsahuje navíc kompletní monitoring vozidla včetně akumulátorů a garanci minimální využitelné kapacity akumulátorů.

Dalším často diskutovaným prvkem elektromobility je životnost baterií. Jak si v tomto ohledu stojíte a jaký je životní cyklus akumulátorů?

S roustoucím nárůstem kilometrů a let v provozu samozřejmě kapacita akumulátorů klesá. Je otestováno, že využitelná kapacita by neměla klesnout pod 80 % po dobu osmi let nebo najetých zhruba 500 000 kilometrů. Baterie jsou součástí cirkulární ekonomiky Volvo Group. Je pro ně tedy zajištěno uplatnění v druhém životě a jejich recyklace v rámci Volvo Group.

V médiích bylo možné zaznamenat občasné vzplanutí elektromobilů. Už tato situace někdy v minulosti nastala u nákladního elektrotrucku? Jak jsou čeští hasiči a posádky připraveni?

V běžném provozu se ještě nestalo, že by elektrické nákladní vozidlo značky Volvo hořelo. Generální ředitelství hasičského záchranného sboru ČR tato problematika samozřejmě zajímá a bylo pro ně uskutečněno školení o použitých technologiích na našich vozidlech, aby si mohli tyto postupy vytvořit a technicky se na tyto případy vybavit. V případě požáru posádka vozidla nemá jinou možnost než zaparkovat vozidlo bezpečně na volném prostoru, opustit jej a počkat na příjezd záchranných složek.

Každý zná tu nepříjemnou hlučnost a vibrace, které způsobuje klasické odpadové svozové vozidlo. Jak v tomto ohledu obstojí elektrický pohon?

Toto je přesně jedna z výhod elektrického pohonu. Žádné vibrace a tichý provoz. Plynulejší rozjezdy i tišší provoz nástavby. Tím pádem jednodušší komunikace obshluhy za vozidlem. Další výhodou častých rozjezdů a brzdění a je využití rekuperace energie, která snižuje spotřebu vozidla.

Jsou z pohledu obsluhy pro elektrotrucky potřeba nějaká speciální školení, je něco zásadně jiného?

Obsluha elektrického nákladního vozidla je ve své podstatě daleko jednodušší než u klasického spalovacího vozidla. Pro maximalizaci dojezdu a úspornou jízdu je třeba si uvědomit, jak vozidlo funguje a využít jeho potenciál. Jedná se hlavně o využívání volných dojezdů a rekuperace. Každá předávka elektrického vozidla obsahuje i důkladné zaškolení obsluhy. Na tom si zakládáme.

Časopis čtou jak zástupci měst a obcí, tak technických služeb. Můžete prosím shrnout zásadní výhody, ale i nevýhody elektrotrucku pro svoz odpadu? Pro jak velkou aglomeraci je nákup takového vozu zajímavý?

Zásadní výhodou je tichý provoz, který ocení hlavně obyvatelé v hustě osídlených oblastech. Dále samozřejmě nulové emise výfukových plynů. V případě přístupu k levné elektřině se potom můžeme bavit i o levnějším provozu, a tedy i ekonomické výhodě.

Určitě se dá říci, že provoz v Brně byl zásadním dvouletým testem. Můžete prosím čtenářům shrnout zásadní informace a poznatky?

Provoz elektrického vozidla v Brně bych nenazýval testem. Vozidlo bylo nasazeno na jednu z kratších tras a plní plnohodnotnou práci. Podmínkou bylo, aby vozidlo tuto trasu zvládlo ujet bez nabíjení za všech podmínek. A to vozidlo splňuje. Navíc řidič si ho velice oblíbil a nechtěl by již přesedlat zpátky na spalovací vozidlo. Pro řidiče to má i další výhodu v tom, že mu odpadá starost s tankováním. Ráno k vozidlu přijde a je vždy připravené na celodenní práci.

Pro mnohé zájemce by mohl být kromě přímé koupě zajímavý také jiný byznys model, jako je pronájem takového vozu. Je to možné?

Zatím jsme vždy řešili prodeje napřímo nebo formou operativního leasingu, což je v podstatě takový pronájem.

Aktuálně je možné na nákup elektroauta získat dotaci. Je možné získat dotaci i na nákup elektrického vozidla na svoz SKO a separovaného odpadu?

Pokud vím, tak žádný z dotačních titulů se netýká elektrických vozidel kategorie N3.

Dnes se hodně řeší ESG, tak bych se rád zeptal, jaký má elektropohon vliv na uhlíkovou stopu? Byla v ČR vytvořena nějaká studie LCA, která by porovnala elektropohon s naftovým?

Elektromobilita je skvělý doplněk do cirkulární ekonomiky podniku s cílem snížit uhlíkovou stopu na minimum. Ale abychom mohli provoz elektrického vozidla prohlásit za bezemisní, tak tomu musí odpovídat i bezemisní elektrická energie. S rozvojem podílu obnovitelných zdrojů elektrické energie v distribuční soustavě bude dávat elektromobilita z pohledu ekologie čím dál větší smysl. Dnes jsou již možnosti, jak čistou energii získávat – ať už přes kontrakty PPA nebo přímo z vlastní výroby. Na základě vstupů si studii LCA může každý podnik vypočítat sám a uvidí, jak moc je pro něho provoz elektrického vozidla za stávajících podmínek výhodný z pohledu úspory emisí skleníkových plynů nebo z pohledu financí.

 

06.05.2024 13:45

V Česku je stále až čtvrt milionu kotlů nejnižší emisní třídy, od podzimu budou zakázané

V Česku je stále až 250 tisíc kotlů nejnižší emisní třídy, jejichž provoz bude od letošního září zakázaný. Už nyní je přitom zřejmé, že značnou část z nich provozovatelé nestihnou vyměnit. Pokuty za vytápění neekologickým kotlem mohou dosahovat až padesáti tisíc korun, a to opakovaně, upozornila Asociace podniků topenářské techniky. Firmy připomněly, že do konce srpna budou moci domácnosti požádat o dotaci na ekologické systémy vytápění. Více ZDE

06.05.2024 10:21

Sněmovna schválila novelu, která má omezit rizika havárií na řekách

Omezit rizika havárií na řekách a upřesnit pravomoci úřadů při jejich likvidaci má novela vodního zákona, kterou schválila Sněmovna. Havárie na vodách se podle ní budou nahlašovat hasičům. Schválená předloha také zavádí registr výpustí ze zdrojů znečištění. Největší znečišťovatelé budou muset průběžně sledovat vybrané ukazatele kvality vypouštěných vod. Původně jim podle vládního návrhu měla přibýt povinnost kontinuálního měření. Sněmovna ale tuto povinnost změnila na nepřetržité sledování znečištění odpadních vod. Předloha, která reaguje především na otravu Bečvy z roku 2020, nyní zamíří do Senátu. Novela vodního zákona má pomoct předcházet dalším haváriím a případně urychlit a zjednodušit jejich řešení. Více ZDE

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE