Více času na podstatné

 

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Data a čísla v živtním prostředí I.

 

Nové dotace na podporu cirkulární ekonomiky jsou již na dohled!
Redakce OF

Polemika: Odpadové hospodářství v zajetí zastaralých dat aneb proč se české odpady hýbou pomalu?
Redakce OF

Sběr a zpracování dat o odpadech ve městech a obcích
Petr Grusman

Staré ekologické zátěže: Když minulost ohrožuje budoucnost
Jiří Unčovský

Zálohování nápojových obalů v datech a číslech
Petr Novotný

Zálohování pod palbou: Odpadáři bojují o zisky, veřejnost i starostové podporují změnu
Lutfia Miňovská

Ptáme se za čtenáře: „Zdraží zálohování nápoje?“
Redakce OF

REMA Systém – partner pro odpovědné nakládání s elektroodpadem
Markéta Kohoutková

ZEVO do budoucího mixu nízkoemisních zdrojů v lokalitě Mělník přirozeně zapadá
Alice Horáková

Konkurenceschopnost budoucí Evropy díky cirkulární ekonomice
Dagmar Milerová Prášková

Jaký obraz českého životního prostředí vykreslují data za rok 2023?
Redakce OF

Voda v číslech: Kde se nám dařilo a kde naopak musíme přidat?
Redakce OF

Kvalita ovzduší na území České republiky v roce 2023
Leona Vlasáková, Hana Škáchová, Markéta Schreiberová a Jan Horálek

Trend rostlinného stravování v Česku stoupá
Eva Hemmerová

Energetické využití odpadu a alternativních paliv z pohledu statistiky
Jana Blechová Tourková

Potenciál využitia vedlajších produktov z potravinárskeho priemyslu – repná melasa
Eva Ivanišová

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Prosinec    
6.12. iKURZ: práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.12. iKURZ: modul PIO / ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
11.12. iKURZ: Jak nakládat s kovovým odpadem od 1. 1. 2025 v souladu s novými evidenčními povinnostmi
18.12. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA vést od 1. 1. 2025 evidenci odpadů v zařízení v souladu s požadavky nové legislativy
Opakování: 6.1.2025
Leden    
6.1. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
7.1. WEBINÁŘ: Jak na tvorbu oznámení obcím o převzetí odpadů od občanů (příloha č. 19 vyhl. č. 273/2021 Sb.) - evidence a odeslání z IS ENVITA
9.1. Podávání hlášení do ISPOP (vody, odpady), povinnosti v oblasti odpadového hospodářství
15.1. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
14.1. iKURZ: Nové evidenční povinnosti pro nakládání s odpady ze zdravotnictví v r. 2025
14.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2025 online
14.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
16.1. Konference Chemická legislativa 2025
17.1. iKURZ: Jak správně ohlásit odpady za rok 2024 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 30.01., 06.02., 18.02., 24.02.2025
21.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2025 prezenčně Brno
21.1. Jak správně ohlásit odpady za rok 2024 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování:  22.01., 04.02., 05.02., 11.02., 12.02., 13.02.2025
23.1. iKURZ: Ukončení roku v SW SKLAD Odpadů 8
24.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2024 do ISPOP z webových formulářů
Opakování: 7. 2., 20. 2.
28.1. WEBINÁŘ: Jak na odeslání hlášení za autovraky v programu ENVITA za rok 2024 do ISPOP
31.1. WEBINÁŘ: Modul Partner aneb předávání dat mezi ENVITAMI efektivně
Únor    
6.-7.2. Vodárenská biologie 2025
13.2. WEBINÁŘ: Hlášení a výkazy v IS ENVITA pro obce a města
17.2. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
Opakování: 13.03.2025
20.2. Podávání hlášení do ISPOP (ovzduší, IRZ), povinnosti v oblasti ochrany ovzduší
Březen    
4.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2024
18.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 19.03., 13.05., 14.05., 15.05. 2025
20.3. iKURZ: Legislativa ochrany ovzduší a základní povinnosti provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší - ohlašovací agenda za rok 2024
20.3. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
Duben    
3.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
8.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025
Opakování: 9.4.
10.4. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
23.-24.4. DNY TEPLÁRENSTVÍ A ENERGETIKY
Září    
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
 
  

 

Novinky

28.05.2024 19:21

Nařízení Komise (EU) 2024/1328 ke změně přílohy XVII nařízení REACH

V Úředním věstníku Evropské unie bylo zveřejněno nařízení Komise (EU) 2024/1328 ze dne 16. května 2024, kterým se mění příloha XVII nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006, pokud jde o oktamethylcyklotetrasiloxan (D4), dekamethylcyklopentasiloxan (D5) a dodekamethylcyklohexasiloxan (D6). Nové nařízení vstoupí v platnost v červnu 2024.

Položka 70 v příloze XVII nařízení (ES) č. 1907/2006 se týká omezení látek D4 a D5, které již od roku 2020 nesmí být uváděny na trh ve smývatelných kosmetických přípravcích v koncentraci 0,1 % hmotnostních nebo vyšší. Nové nařízení do existujícího omezení zařadilo také látku D6.

Všechny uvedené látky po dni 6. června 2026 nesmí být uváděny na trh jako látky samostatné, jako složky jiných látek nebo ve směsích v koncentraci rovné nebo vyšší než 0,1 % hm. a nesmí se používat jako rozpouštědlo pro chemické čištění textilií, kůže a kožešin.

Pro zajištění souladu s navrhovaným omezením byly navrženy doby odkladu i odchylky pro některá specifická použití. Omezení se nebude vztahovat na některá použití např. na průmyslovou výrobu elektroniky nebo na některá profesionální použití jako je chemické čištění v uzavřených systémech.

 

Dokument ke stažení:

Nařízení Komise (EU) 2024/1328

Nařízení Komise (EU) 2024/1328 - EN

 

 

28.05.2024 19:12

Připomínky: EU 48/24 F-plyny – vykazování a požadavky na certifikaci RACHP

Evropská komise zveřejnila k připomínkování návrh prováděcího nařízení F-plyny: Nařízení (EU) 2024/573 o fluorovaných plynech stanoví nové požadavky na certifikaci. Evropská komise zveřejnila k připomínkování návrh prováděcího nařízení F-plyny: požadavky na certifikaci RACHP se rozšířují na organické Rankinovy cykly a chladicí jednotky v mobilních zařízeních  / vykazování – nový formát. 

Nařízení (EU) 2024/573 o fluorovaných plynech stanoví nové požadavky na certifikaci. Seznam zahrnutých zařízení se rozšiřuje nad rámec RACHP tak, aby zahrnoval organické Rankinovy cykly a chladicí jednotky v mobilních zařízeních, a dotčené látky zahrnují rovněž alternativy (uhlovodíky, amoniak, CO2). Je nezbytné zrušit a nahradit stávající prováděcí nařízení, aktualizovat minimální požadavky na certifikaci ohledně takového zařízení a umožnit vzájemné uznávání certifikátů mezi členskými státy.

Tato iniciativa uvádí také formát podávání zpráv do souladu s novými povinnostmi týkajícími se podávání zpráv.

 

Dokumenty ke stažení:

EU 48_24 EK Návrh prováděcího nařízení – Ares(2024)3437233

EU 48_24 EK Návrh prováděcího nařízení – Ares(2024)3431222

EU 48_24 EK Příloha – Ares(2024)3431222

 

28.05.2024 13:49

Rada s konečnou platností schválila akt o průmyslu pro nulové čisté emise

Rada dnes přijala nařízení, kterým se zřizuje rámec opatření pro posílení evropského ekosystému výroby technologií pro nulové čisté emise. Toto nařízení se také označuje jako „akt o průmyslu pro nulové čisté emise“. Přijetí tohoto nařízení představuje poslední krok v rozhodovacím procesu. Jeho cílem je podpořit průmyslové zavádění technologií pro nulové čisté emise, které jsou zapotřebí k dosažení cílů EU v oblasti klimatu, a využít při tom sílu jednotného trhu k posílení postavení Evropy jakožto lídra v oblasti ekologických průmyslových technologií.

 

Podpora ekologických technologií

Akt o průmyslu pro nulové čisté emise vytvoří příznivé podmínky pro investice do ekologických technologií tím, že:

  • zjednoduší povolovací postup u strategických projektů,
  • usnadní přístup na trh pro produkty strategických technologií (zejména při zadávání veřejných zakázek nebo při dražbách energie z obnovitelných zdrojů),
  • zvýší dovednosti evropské pracovní síly v těchto odvětvích (tj. prostřednictvím akademií průmyslu pro nulové čisté emise a vysoce koncentrovaných průmyslových oblastí neboli tzv. „průmyslových údolí“),
  • vytvoří platformu pro koordinaci činnosti EU v této oblasti.

Na podporu inovací se v uvedeném právním aktu navrhuje vytvoření podpůrných regulačních rámců pro vývoj, testování a validaci inovativních technologií (označovaných jako tzv. „regulační pískoviště“).

Pokrok při plnění cílů tohoto aktu bude měřen pomocí dvou orientačních referenčních kritérií. Podle prvního z nich má výrobní kapacita technologií pro nulové čisté emise, jako jsou solární fotovoltaické panely, větrné turbíny, baterie a tepelná čerpadla, dosáhnout 40 % potřeb EU v oblasti zavádění odpovídajících technologií. Druhým kritériem je konkrétní cíl zvýšit podíl Unie na výrobě těchto technologií, tak aby do roku 2040 dosáhl 15 % světové produkce.

Kromě toho tento akt stanoví roční injektážní kapacitu v objemu nejméně 50 milionů tun CO2, které má být do roku 2030 dosaženo v geologických úložištích nacházejících se na území Unie.

 

Další postup

Rada dnes schválila postoj Evropského parlamentu, a legislativní akt je tudíž přijat.

Po podpisu předsedkyní Evropského parlamentu a předsedou či předsedkyní Rady bude nařízení vyhlášeno v Úředním věstníku Evropské unie a vstoupí v platnost dnem vyhlášení.

 

Souvislosti

Akt o průmyslu pro nulové čisté emise je spolu s aktem o kritických surovinách a reformou uspořádání trhu s elektřinou jednou ze tří klíčových legislativních iniciativ v rámci průmyslového plánu Zelené dohody a jeho cílem je posílit konkurenceschopnost evropského průmyslu pro nulové čisté emise a podpořit rychlý přechod ke klimatické neutralitě.

Komise návrh předložila dne 16. března 2023. Evropský parlament přijal postoj dne 21. listopadu 2023 a Rada přijala obecný přístup dne 7. prosince 2023. Rada a Parlament dosáhly předběžné dohody dne 6. února 2024, o níž se hlasovalo na plenárním zasedání Evropského parlamentu dne 25. dubna 2024.

 

Dokument ke stažení:

Návrh Komise

28.05.2024 13:40

Rada s konečnou platností schválila snižování emisí metanu v odvětví energetiky

Rada dnes přijala nařízení o sledování a snižování emisí metanu. Toto nařízení je součástí balíčku „Fit for 55“. Zavádí se v něm nové požadavky na měření, vykazování a ověřování emisí metanu v odvětví energetiky. Cílem mitigačních opatření, jako je zjišťování úniků a oprava netěsností a omezení vypouštění a flérování metanu, bude zamezit emisím metanu. Globální monitorovací nástroje zajistí transparentnost, pokud jde o emise metanu z dovozu ropy, zemního plynu a uhlí do EU.

Přísnější pravidla pro monitorování a vykazování

Provozovatelé budou muset měřit emise metanu na úrovni zdroje a vypracovávat monitorovací zprávy, které budou kontrolovat nezávislí akreditovaní ověřovatelé.

V zájmu toho, aby se zamezilo jakýmkoli rizikům pro veřejné zdraví a životní prostředí vyplývajícím z emisí metanu, budou členské státy udržovat a pravidelně aktualizovat soupis všech vrtů, jakož i plány na zmírňování emisí týkající se neaktivních vrtů. Budou rovněž měřit a monitorovat emise z uhelných dolů, které byly uzavřeny nebo opuštěny před méně než 70 lety, neboť metan se z těchto dolů nadále uvolňuje i po zastavení těžby.

Vnitrostátní orgány budou provádět pravidelné inspekce s cílem zkontrolovat, zda provozovatelé dodržují požadavky tohoto nařízení, včetně přijetí následných nápravných opatření, a zajistit, aby tak činili.

Preventivní a mitigační opatření

Podle těchto nových pravidel budou provozovatelé muset zajistit zjišťování úniků metanu a opravy netěsností. Provozovatelé budou muset ve stanovených intervalech provádět kontroly ke zjišťování úniků metanu u různých typů infrastruktury.

Okamžitě po zjištění úniků a nejpozději do pěti dnů poté pak budou muset opravit nebo vyměnit všechny komponenty, u nichž úniky metanu přesahují určité úrovně. Stanovená lhůta pro úplnou opravu podle nových pravidel je 30 dnů.

Toto nařízení navíc zakazuje vypouštění a flérování metanu z degazačních stanic od roku 2025 a z větracích šachet od roku 2027, pokud to není nezbytně nutné nebo pokud nedojde k mimořádná události nebo poruše.
Emise metanu mimo EU

Povinné vykazování se bude vztahovat také na emise metanu u energie dovážené do EU. Novými pravidly budou zavedeny globální monitorovací nástroje ke zvýšení transparentnosti, pokud jde o emise metanu z dovozu ropy, zemního plynu a uhlí do EU.
Další postup

Toto nařízení vstoupí v platnost dvacátým dnem po vyhlášení v Úředním věstníku Evropské unie. Komise v roce 2028 přezkoumá uplatňování tohoto nařízení, včetně dosažené úrovně snížení emisí.

Souvislosti
Komise (pod vedením komisařky pro energetiku Kadri Simsonové) předložila návrh nařízení o snižování emisí metanu v odvětví energetiky v prosinci 2021. Tento návrh navazuje na strategickou vizi, která byla v roce 2020 stanovena ve Strategii EU pro metan, a je součástí legislativního balíčku „Fit for 55“, jehož cílem je dosáhnout v EU do roku 2050 klimatické neutrality.

 

Dokument ke stažení:

Nařízení o emisích metanu

 

28.05.2024 13:34

Rada s konečnou platností schválila nařízení o ekodesignu

Rada dnes přijala nařízení o ekodesignu, které stanoví požadavky na udržitelné výrobky. Nařízením se nahrazuje stávající směrnice o ekodesignu a její oblast působnosti se jím nad rámec výrobků spojených se spotřebou energie rozšiřuje na všechny druhy zboží uváděného na trh EU. Přijetí tohoto nařízení představuje poslední krok v rozhodovacím procesu.

Nařízení se týká všech druhů výrobků až na několik výjimek (tj. automobily nebo výrobky související s obranou a bezpečností). Novým nařízením se zavádějí nové požadavky, jako je trvanlivost výrobku, jeho opětovná použitelnost, modernizovatelnost a opravitelnost, pravidla pro přítomnost látek, které brání oběhovosti, účinnost z hlediska využívání energie a zdrojů, obsah recyklovaných materiálů, repasování a recyklace, uhlíková a environmentální stopa a požadavky na informace, včetně digitálního pasu výrobku. Komise bude zmocněna k tomu, aby prostřednictvím aktů v přenesené pravomoci stanovila relevantní požadavky na ekodesign, a průmysl bude mít 18 měsíců na jejich splnění.

Kritéria ekodesignu se budou používat při zadávání veřejných zakázek s cílem motivovat příslušné subjekty k veřejnému nakupování ekologických výrobků. Novým nařízením se zavádí přímý zákaz ničení neprodaného textilu a neprodané obuvi (malé a střední podniky budou mít z tohoto zákazu dočasnou výjimku) a Komise se jím zmocňuje, aby v budoucnu zavedla podobné zákazy i pro další výrobky. Pokud jde o výrobky prodávané on-line, bude nařízení o ekodesignu sladěno s nařízením o digitálních službách.

Dnešním schválením Radou byl legislativní akt přijat. Po podpisu předsedkyní Evropského parlamentu a předsedou či předsedkyní Rady bude nařízení vyhlášeno v Úředním věstníku Evropské unie a vstoupí v platnost dvacátým dnem po tomto vyhlášení. Použije se po uplynutí 24 měsíců od vstupu v platnost.

 

Dokument ke stažení:

Návrh Komise

 

25.05.2024 06:45

Vědci tvrdí, že našli způsob, jak recyklovat cement z demolovaných betonových budov

Cement je nejrozšířenějším stavebním materiálem v moderním světě, ale je také obrovským zdrojem emisí plynů, které oteplují planetu. To je způsobeno chemickými reakcemi při zahřívání vápence na vysoké teploty spalováním fosilních paliv. Recyklace cementu by výrazně snížila jeho uhlíkovou stopu. Vědci tvrdí, že pokud by se přešlo na pece poháněné elektřinou a místo fosilních paliv by se využívala větrná a solární energie, mohlo by to znamenat, že by se neuvolňovaly vůbec žádné skleníkové plyny. Použitý cement lze reaktivovat jeho opětovným vystavením vysokým teplotám. Průlomem je dokázat, že to lze provést pomocí tepla, které vzniká při recyklaci oceli. Více ZDE

25.05.2024 06:30

Otázky a odpovědi týkající se balíčku týkajícího se dekarbonizovaných plynů a vodíku

Revize legislativy o dekarbonizovaných plynech a vodíku přinese zlepšení v oblasti obchodu s obnovitelnými a nízkouhlíkovými plyny a usnadní jejich přístup na trh. Nové normy zajišťují společné standardy kvality plynu pro všechny členské státy a umožní snadnější obchod s vodíkem. Zároveň legislativa posílí práva a ochranu spotřebitelů, což zahrnuje lepší informace o smlouvách a cenách, rychlejší přepínání dodavatelů a lepší přístup k datům a smart technologiím. Navíc nové pravidla podpoří výstavbu infrastruktury pro vodík a zavedou certifikační systém pro nízkouhlíkový vodík a syntetická paliva. Tyto kroky směřují k dosažení cílů EU v oblasti klimatu a zlepšení energetické bezpečnosti. Více ZDE

25.05.2024 06:20

Export recyklovatelných surovin z EU v roce 2023 vzrostl o 74 % od roku 2004

V roce 2023 činil objem exportu recyklovatelných surovin z EU do zemí mimo EU 39,3 milionu tun, což je nárůst o 74 % od roku 2004. Import recyklovatelných surovin do EU ze zemí mimo EU dosáhl 39,8 milionu tun, což je pokles o 8,6 % ve srovnání s rokem 2004. Největší kategorií exportovaných surovin byly kovy (21 milionů tun), zatímco největší kategorií importovaných surovin byly organické materiály (24,4 milionu tun). Největším obchodním partnerem pro export recyklovatelných surovin z EU bylo v roce 2023 Turecko s objemem 12,2 milionu tun, zatímco největším partnerem pro import byla Brazílie s objemem 9,7 milionu tun.

25.05.2024 06:02

Firmy mohou žádat o dotace na úsporu energií z OP TAK

Agentura pro podnikání a inovace (API), zprostředkující subjekt Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK), zahájila koncem května příjem žádostí o dotace ve výzvě Úspory energie. Výzvu vyhlásilo Ministerstvo průmyslu a obchodu, které je řídicím orgánem OP TAK. API bude žádosti přijímat až do 31. 10. 2025. Více ZDE

22.05.2024 18:11

MŽP: Omezení prašnosti i konec dohadů u jednorázových měření emisí. Vláda schválila návrh novely zákona o ovzduší

Rozšíření počtu firem, které budou nepřetržitě sledovat emise škodlivých látek, jednoznačná pravidla pro jednorázová měření emisí, ale i pravidla pro firmy, která mají omezit prašnost při stavbách i demolicích. To všechno přináší novela zákona o ovzduší, kterou dnes schválila vláda.

„Novela přináší řadu nejrůznějších opatření, všechna mají ale společné tři cíle. Zlepšit kvalitu ovzduší ve městech a obcích, více využívat digitální nástroje a snížit administrativu. Například vedle toho, že firmy budou muset minimalizovat prašnost na stavbách, při rekonstrukcích či demolicích, aby prach neobtěžoval občany, zavádíme také rozšíření kontinuálního měření emisí a zejména novinky v oblasti jednorázového měření emisí. Výsledky z měření emisí budou nově předávány jen digitálně, do centrálního systému je budou zadávat přímo měřicí skupiny, takže firmám odpadne administrativa s tím spojená. A díky povinnosti nepřetržité kontroly technologie skončí dohady, zda firmy skutečně požívají například filtry nebo odlučovače průběžně, i když se znečišťující látky měří například jen jednou za rok,“ vysvětluje ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Povinnosti nepřetržité kontroly technologie nebo opatření ke snižování emisí se podle návrhu dotkne od počátku roku 2026 zhruba 7 700 zdrojů, u nichž provozovatel zjišťuje úroveň znečišťování pouze jednorázovým měřením emisí většinou jednou za rok.

Kontinuální měření emisí pro různá odvětví a odstupy pro obydlí kvůli zápachu z výroben

Od začátku roku 2028 se rozšíří povinnost kontinuálního měření emisí na sektory tavení skla a nerostů, petrochemie, výroby vápna, dřevotřísky apod. Cílem je zkvalitnění monitoringu emisí u emisně významných zdrojů. Nová bude i povinnosti ohlašování výsledků kontinuálního měření emisí v (téměř) reálném čase elektronicky prostřednictvím informačního systému kvality ovzduší ČHMÚ. Díky tomu bude možné získat okamžitý přístup k údajům.

Další klíčovou součástí novely zákona o ovzduší je zavedení minimálních vzdáleností obytné zástavby od zdrojů znečištění a naopak, a to kvůli obtěžování prachem a zápachem. Při plánování výstavby pro bydlení nebo občanskou vybavenost nebo naopak při umístění nového, například výrobního podniku v blízkosti domů, bude muset obec počítat s minimální vzdáleností odstupu. Ta se bude podle návrhu pohybovat obvykle okolo 200 metrů, maximálně až 500 metrů.

„Díky tomu ochráníme obytné zástavby před přibližováním zapáchajících a prašných výrob, stejně jako průmyslové a zemědělské podniky před přibližováním zástavby. Minimální vzdálenosti budou stanoveny pro vybrané typy činností a ploch ve vyhlášce a jejich hodnoty budou pevně dané,“ dodává ministr Hladík.

Méně prachu ze staveb ve městech a obcích i vyšší sazby poplatku za znečištění

Lidem pomůže také nová povinnost pro stavebníky, kteří budou přímo ze zákona muset minimalizovat prašnost zejména ve městech a obcích. „Například pomocí postupné odkrývky povrchu, protiprašnými sítěmi na lešeních při rekonstrukci fasád, minimalizací spádových výšek při přesypech materiálů nebo díky rychlému vysazování zeleně kolem staveb,“ vyjmenovává ministr životního prostředí.

Součástí motivace ke snižování emisí je také zavedení nových sazeb u poplatku za znečišťování ovzduší s platností od roku 2025, u nichž se zohlední inflace z posledních let. O inflaci by se pak poplatky měly podle novely zákona upravovat každoročně. Cílem není vybírat peníze pro stát, ale dosáhnout takové výše, která bude motivovat k dalšímu snižování emisí znečišťujících látek do ovzduší.

Nízkoemisní zóny pro lepší ovzduší v obcích

„A nakonec měníme také nastavení nízkoemisních zón, které jsou v legislativě přes deset let, ale nikdo je nepoužíval. Proto chceme, aby obce, které se je rozhodnou zavést, si také mohly samy nastavit konkrétní parametry. Například, že do ní nesmí jezdit vozy určité starší emisní kategorie, případně budou moci jejich vjezd zpoplatnit. Zkrátka aby radnice mohly najít řešení, které v konkrétním městě nejlépe pomůže zvýšit kvalitu ovzduší,“ dodává ministr Hladík.

Nová pravidla také ruší některé podmínky, které dnes v řadě míst zcela znemožňují zavedení nízkoemisní zóny. Jedná se například o využívání objízdné trasy po stejně kvalitní komunikaci, plošné výjimky pro rezidenty a fyzické označování aut emisními plaketami. Novela naopak zavádí evidenci vjezdu do nízkoemisní zóny pomocí poznávacích značek a propojení údajů s registrem vozidel, stejně jako možnost zavést individuální výjimky pro rezidenty podle klíče, který si v mezích zákona určí sama obec.

Stejně tak budou radnice moci lépe reagovat v případě smogových situacích, kdy budou moci regulovat více oblastí než jen silniční dopravu. To znamená například zvýhodnit dočasně veřejnou dopravu nebo zlepšit kvalitu ovzduší v místě třeba dočasným omezením spalování v otevřených ohništích, případně vytápění doplňkovými zdroji, jakými jsou třeba krby nebo regulací prašné činnosti například ze staveb.

Vláda také schválila usnesení, ve kterém se zavázalo Ministerstvo dopravy, že vládě do konce roku předloží analýzu funkčnosti stanic měření emisí a případně navrhne takové změny, které zabrání tomu, aby jimi procházela nevyhovující auta. Dále usnesení vlády obsahuje úkol pro Ministerstvo vnitra, aby ve spolupráci Policie ČR a Centra dopravních služeb zintenzivnilo ve všech krajích každoroční silniční kontroly se zaměřením na měření emisí a do konce roku 2024 má Ministerstvo vnitra předložit vládě informaci o plnění tohoto úkolu.

22.05.2024 16:12

ČHMÚ na svém webu zveřejnil přehled zdrojů znečišťujících ovzduší v roce 2023

ČHMÚ zveřejnil na svých webových stránkách  ohlášené emise jednotlivých znečišťujících látek za rok 2023 za téměř 9 tisíc jednotlivě sledovaných významných provozoven. Jde především o emise pevných částic, oxidů síry a dusíku, organických látek, ale také toxických kovů nebo polyaromatických uhlovodíků a dioxinů. Vedle celkových ročních emisí jsou zveřejněny také typy provozovaných zdrojů a druhy používaných paliv. Provozovatelé zdrojů tyto emise povinně zjišťují na základě evropské a národní legislativy a každoročně ohlašují prostřednictvím ISPOP. Množství emisí vypuštěných do ovzduší jednotlivě sledovanými stacionárními zdroji se proti údajům za rok 2022 opět snížilo. Nejvíc u emisí tuhých znečišťujících látek a oxidu siřičitého cca o 20 %, u emisí oxidů dusíku o cca 16 %.

22.05.2024 14:01

ČR má druhý nejnižší podíl registrací elektroaut v EU, nižší je jen v Chorvatsku

Česko má druhý nejnižší podíl registrací nových osobních bateriových elektromobilů v Evropské unii. Zatímco v EU dosáhl podíl bateriových aut na registracích za čtyři měsíce letošního roku 12 procent, v Česku 2,5 procenta. Za Českem je pouze Chorvatsko, před Českem Slovensko s podílem 2,7 procenta. Vyplývá to z dat, která zpracoval a v tiskové zprávě shrnul Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu. Více ZDE

22.05.2024 13:13

Výměna kotlů nejnižší emisní třídy

Vyměnit je potřeba zařízení na pevné palivo do příkonu 300 kW, které vytápí objekt teplovodní otopnou soustavou. Ministerstvo životního prostředí odhaduje, že takových nevyhovujících zdrojů tepla může být v Česku přes 150 tisíc. Jak získat dotace na nový kotel? Co hrozí, když se do září výměna nestihne? Více v 90ČT24 ZDE

 

 

 

Související:

MŽP: Od prvního září začne platit zákaz používání kotlů 1. a 2. emisní třídy. MŽP upravilo podporu výměny kotlů od září a oznámilo, jak budou probíhat kontroly

22.05.2024 11:17

Nefinanční data představují nové bohatství firmy. Jak s ním efektivně nakládat v komunikaci i v řízení společnosti?

Témata udržitelnosti a odpovědnosti vůči životnímu prostředí a společnosti získávají na váze. Od roku 2024 čeká první velkou vlnu korporací povinnost vydávat ESG reporting, kterým se pořád častěji řídí banky nebo investoři u poskytování financování. Skutečnou situaci ve firmě tak už nezamaskují marketingová prohlášení, rozhodnou data. V oblasti vztahů mezi firmou se svými spotřebiteli či zaměstnanci je situace podobná.

Zaměstnanci i spotřebitelé v průzkumech každoročně deklarují narůstající důležitost udržitelnosti v jejich rozhodování o nákupu produktu nebo setrvání v zaměstnání. Evropská legislativa ale začíná řešit i dobrovolné prohlášení o udržitelnosti a v oblasti komunikace ke spotřebitelům nastavuje přísná pravidla. Firmy, které teď pochopí, co znamenají jejich vlastní data a správně je komunikačně využijí, se dostanou do značné konkurenční výhody. Jak se ale ve všem zorientovat?

„Do dvou let budeme v oblasti udržitelnosti fungovat dle zcela jiných pravidel, než jako je tomu nyní. Velký důraz bude kladen na transparentnost a to jak v datech vůči bankám, investorům a obchodním partnerům, tak v oblasti komunikace v rámci dodavatelsko-odběratelských řetězců, nebo vůči zaměstnancům a koncovým zákazníkům,” komentuje situaci Ivana Hekerle, jednatelka poradenské společnosti v oblasti udržitelnosti CIRA Advisory. Naráží tak na značné legislativní změny, které se týkají reportingu nefinančních aktivit i greenwashingu.

Firmy už nyní investují nemalé finanční prostředky do analýzy jejich provozu, shromažďování dat pro ESG reporting nebo vydávání ucelených zpráv o udržitelnosti či přímo ESG reportů. „To je zcela zásadní a důležitý první krok a firmy jsou do něj tlačeny povinností ESG reportingu. Skutečná výzva ale teprve přijde teprve až s daty začnou dál pracovat. Mnoho firem totiž čeká zásadní transformace v tom, jak přistupují k nákupu surovin pro výrobu, k finanční a environmentální efektivitě provozu, k podmínkám vlastních zaměstnanců i zaměstnanců v hodnotovém řetězci a s tím i související komunikace. Velké i malé firmy pouze zjišťují kam až ESG aktivity zasahují a budou potřebovat značnou podporu v tom, jak je správně uchopit,” předpovídá vývoj trhu Ivana Hekerle.

Zásadní pak dle CIRA Advisory bude právě komunikace udržitelných aktivit. Pro tu totiž Evropská unie chystá velice přísná pravidla, o kterých nyní české firmy často ani neví. Za porušení pravidel přitom může firmám hrozit pokuta až 4 % ročního obratu nebo roční zákaz účasti ve veřejné soutěži. „Je velice důležité, aby firmy začaly ESG vnímat jako transformační management a dle toho i přizpůsobily vlastní komunikaci. Obecné deklarace o udržitelnosti už neobstojí u zákazníků ani před zákonem. Už teď se proto věnujeme vzdělávání marketérů v agenturách i interních týmech, aby pochopili, co je čeká. Často konzultujeme také briefy reklamních kampaní, tvoříme strategie komunikace udržitelnosti, připravujeme obsah a mnoho dalšího,” přibližuje aktivity Ivana Hekerle.

Veškeré popsané aktivity přitom mají jeden společný cíl - pomoci firmám zvládnout udržitelnou transformaci, obstát v konkurenčním prostředí a dlouhodobě ekonomicky růst. Dle zprávy S&P Global z roku 2024 evropské společnosti s vysokým ESG hodnocením dosahovaly v průměru o 2,3 % ročně vyšších výnosů než společnosti s nízkým ESG hodnocením v období od roku 2018 do roku 2023. Tyto společnosti byly také odolnější vůči volatilitě trhu. Pokud tedy české firmy správně pochopí svá „ESG data”, stanou se novým bohatstvím pro firmu - otevřou cestu k vyšší efektivitě a úsporám, podpoří vztahy se zaměstnanci i zákazníky a přispějí k vyšší odolnosti.

V reakci na zmíněné skutečnosti a kontext na českém trhu, se CIRA Advisory rozhodla spustit kampaň v oblasti komunikace ESG aktivit, aby si reportující firmy i firmy v hodnotovém řetězci reportujících společností uvědomily, důsledky v oblasti komunikace. CIRA Advisory poskytuje pro české firmy služby v oblasti poradenství, jak ESG data získat a pracovat s nimi, i s návaznou komunikací. Více informací je k dispozici na www.ciraa.eu.

 

O CIRA Advisory

CIRA Advisory (CIRAA) je poradenská, konzultační a vzdělávací společnost, která se zaměřuje na oblast cirkulární ekonomiky, udržitelnosti a ESG, a to napříč všemi segmenty hospodářství. Vznikla v roce 2019 jako sesterská společnost Institutu Cirkulární Ekonomiky a její hlavní představitelé tak mají skoro 10 let zkušeností s tématem cirkulární ekonomiky a udržitelnosti v byznysu.V praxi se CIRAA zaměřuje hlavně na projekty v oblasti ESG strategie a reportingu, cirkulární ekonomiky, analýzy udržitelnosti, komunikace udržitelnosti a prevenci greenwashingu.

 

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE