Více času na podstatné

 

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: ESG, Data a čísla v živtním prostředí II

 

Hlášení o odpadech do ISPOP za dveřmi, jak bezchybně na to?
Redakce OF

Nový život pro staré spotřebiče obstál i v době povodňové krize
Redakce OF

Solární boom nese skryté náklady v podobě vysloužilých baterií. Kdo ponese náklady po zkrachovalých společnostech?
Redakce OF

Staré mobily vytváří nové příležitosti a současně šetří planetu
ASEKOL

Fotovoltaické panely a rostoucí význam jejich recyklace
RETELA

Opravdu lze kovové obaly vhazovat v celé ČR do žlutých kontejnerů?
Redakce OF

Zálohování nápojových obalů se ČR nejspíše nevyhne
Kryštof Kruliš

Kontext vybraných evropských zemí z pohledu zálohování
Petr Novotný

Zálohování lahví nemá, jak by nápoje zdražilo. Naopak, může zmírnit inflaci
Petr Bartoň

Strategie rozšiřování systémů rozšířené odpovědnosti výrobců v ČR
Redakce OF

EPR: Budoucnost udržitelnosti v našich rukou
Redakce OF

Co prozradila studie LCA o environmentálních dopadech produkce a těžby surového dříví v Česku?
Redakce OF

Výzkum veřejného mínění o Zelené dohodě pro Evropu
Martin Ďurďovič a Jan Červenka

ESG pohledem skrz světelný objektiv
Redakce OF

Velcí kopytníci obnovují biodiverzitu a zachraňují klima. A navíc se vracejí ke kořenům recyklace
Dalibor Dostál

Surovinová bezpečnost? Krajské politiky jsou opomíjenou odpovědí
Josef Godany

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Únor    
17.2. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
Opakování: 13.03.2025
20.2. Podávání hlášení do ISPOP (ovzduší, IRZ), povinnosti v oblasti ochrany ovzduší
27.2. Práva a povinnosti při ochraně před povodněmi podle vodního zákona
28.2. Posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (EIA) včetně výkladu o aktuálních významných změnách legislativy
Březen    
4.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2024
12.3. iKURZ: Legislativa ochrany ovzduší a základní povinnosti provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší - ohlašovací agenda za rok 2024
13.3. Konference Zelená infrastruktura
18.3. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 19.03., 13.05., 14.05., 15.05. 2025
20.3. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
20.3. Vzorkování pitných, podzemních a odpadních vod
21.3. Zákon o odpadech, jeho prováděcí předpisy a odpadová evidence
25.3. Reporting udržitelného rozvoje – evropské standardy pro podávání zpráv o udržitelnosti
Duben    
1.4. Změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
3.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
5.4. Nový stavební zákon ve znění novel
8.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025
Opakování: 9.4.
8.-9.4. Radiologické metody v hydrosféře 25
10.4. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
14.4. iKURZ: Jak vést od 1. 1. 2025 evidenci odpadů v souladu s požadavky nové legislativy - zaměřeno na původce odpadů
15.4. Novinky v oblasti Měření hluku a vibrací
23.-24.4. DNY TEPLÁRENSTVÍ A ENERGETIKY
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby
24.4. Zákon č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů
29.4. iKURZ: Evidence kovových odpadů v roce 2025 aneb co je v oblasti nakládání s kovy nového
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
20.5. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
29.5. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
3.6. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
12.6. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Září    
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
Říjen    
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

01.09.2020 19:41

LIDL nezajistil pravidelné kontroly klimatizací a chlazení. Porušil zákon a dostal od ČIŽP pokutu 240 tisíc korun

Od července do října 2019 provedli inspektoři České inspekce životního prostředí (ČIŽP) z Havlíčkova Brodu kontroly klimatizací a chlazení v 21 prodejnách společnosti LIDL Česká republika v.o.s. Zjistili, že firma nezajistila kontroly těsnosti prostřednictvím certifikované osoby a to v termínu nejméně jednou za 6 nebo za 12 měsíců od předchozí kontroly. Navíc nepředala na vyžádání inspektorům záznamy. Ti jí za porušení zákona o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech uložili pokutu 240 tisíc korun.

„Společnost LIDL porušila povinnost stanovenou nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) o fluorovaných skleníkových plynech. Téměř ve všech kontrolovaných prodejnách jsou na venkovních zdech, resp. na střeše prodejny provozovány klimatizační jednotky s náplněmi chladiva. Celkem u 80 aplikací byly kontroly těsnosti provedeny v rozporu s evropským nařízením, podle kterého musí provozovatel mimo jiného u předepsaných aplikací chlazení zajistit kontrolu těsnosti nejméně jednou za 6 nebo za 12 měsíců. Záznamy o kontrolách má pak povinnost vést nejméně pět let,“ řekl Jan Panský, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP v Havlíčkově Brodě.

Provádění kontrol těsnosti v termínech stanovených nařízením Evropského parlamentu a Rady je jednou ze základních povinností provozovatelů aplikací stacionárních klimatizačních zařízení s náplní chladiva. Jejich smyslem je předcházení úniků sledovaných fluorovaných plynů (FP) do ovzduší. Případnou zjištěnou netěsnost je potom třeba co nejdříve prostřednictvím oprávněné osoby opravit a následnou kontrolou těsnosti ověřit účinnost opravy, což představuje prevenci negativních dopadů vnášení FP do venkovního ovzduší, které negativně přispívají k porušení klimatického systému Země.

Firma se proti rozhodnutí ČIŽP neodvolala a pokuta 240 tisíc korun nabyla 28. března 2020 právní moci.

01.09.2020 19:25

MPO vyhlásilo výzvu na podporu inovací, k dispozici je 1,5 mld. Kč

Výzva je určena převážně malým a středním podnikům a dále pak na projekty velkých podniků s významným pozitivním dopadem na životní prostředí, tedy se zaměřením na nízkouhlíkové hospodářství a na odolnost vůči změně klimatu (kód intervence 065).

Resp. na projekty, jejichž hlavním účelem v programu Potenciál je přímá spolupráce mezi velkým podnikem a malým a středním podnikem na konkrétním projektu výzkumu a vývoje (kód intervence 063). Příjem žádostí o podporu bude probíhat od 4. září 2020 do 23. listopadu 2020.

Cílem výzvy je podpora zavádění a zvyšování počtu společností s infrastrukturou pro vlastní výzkum, vývoj a inovační aktivity.

Firmy mohou získat podporu na založení nebo rozvoj center průmyslového výzkumu, vývoje a inovací spočívající v novostavbách a technickém zhodnocení budov a v pořízení strojů/zařízení a jiného vybavení centra nezbytného pro zajištění aktivit tohoto centra.

Zájemci o dotaci se mohou obracet na zprostředkující subjekt pro dotační programy podpory – Agenturu pro podnikání a inovace, která pomáhá žadatelům s přípravou žádostí a s administrací vlastního projektu a která spolu s Ministerstvem průmyslu a obchodu provádí hodnocení a výběr projektů.

Podrobnosti k výzvě jsou k dispozici ZDE.

28.08.2020 10:07

Aniž by k tomu byla firma oprávněna, převzala tisíce tun odpadů. Od ČIŽP dostala pokutu 300 tisíc korun

Inspektoři České inspekce životního prostředí (ČIŽP) z Oblastního inspektorátu v Praze uložili společnosti META Servis, s.r.o. pokutu 300 tisíc korun. Firma v letech 2016 až 2018 převzala v pískovně Kosoř v okrese Praha - západ do svého vlastnictví přes 3,5 tisíce tun různých druhů odpadů, aniž by k tomu byla oprávněna. Tím porušila zákon o odpadech. 

Společnost META Servis, s.r.o. původně v pískovně v Kosoři provozovala stacionární zařízení k využívání odpadů na povrchu terénu, na základě souhlasu vydaného Krajským úřadem Středočeského kraje v roce 2011. „Po čtyřech letech provozování byl ale souhlas s účinností k 19. únoru 2016 zrušen. Od tohoto data tak měla firma veškerou činnost související s provozem zařízení přerušit. To se ale nestalo a proto jsme jí za to v lednu 2017 uložili pravomocnou pokutu 150 tisíc korun,“ řekl Václav Beroušek, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP Praha. 

Vzhledem ke skutečnostem, že společnost pokračovala ve svém protiprávním jednání i po pozbytí souhlasu k provozu zařízení a dokonce i po postihu ČIŽP v roce 2017, a také proto, že přijímala odpady do mobilního zařízení, do kterého je přejímat nemohla, zahájili s ní inspektoři přestupkové řízení. To vyústilo v uložení pokuty 300 tisíc korun za porušení zákona o odpadech. 

„Firma v období od prosince 2016 do září 2018 převzala odpady vždy nejprve do svého mobilního zařízení a teprve následně vykazovala jejich využití jako odpady využité na povrchu terénu. Pro tuto činnost oficiálně a neoprávněně využívala pouze mobilní zařízení a odpady vykazovala a ohlašovala do Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností (ISPOP),“ uvedl Beroušek. 

Společnost META Servis s.r.o. proti příkazu vydanému ČIŽP nepodala odpor a pokuta 300 tisíc korun nabyla 21. března právní moci.

28.08.2020 10:05

Za únik ropné látky do Labe padla další pokuta, tentokrát 120 tisíc korun

Inspektoři z České inspekce životního prostředí (ČIŽP) z oddělení ochrany vod v Ústí nad Labem uložili pokutu 120 tisíc korun společnosti Mondi Štětí a.s., která v katastrálním území Štětí provozuje papírnu. Firma porušila vodní zákon, když v červenci 2019 neučinila při zacházení se závadnými látkami taková opatření, aby nevnikly do povrchových nebo podzemních vod. Konkrétně vypustila cca 50 litrů odpadní vody s obsahem ropné látky (minerálního oleje).

Na místě úniku 19. července 2019 sice firma zajistila ihned instalaci norné stěny, ale vzhledem k její nedokonalé těsnosti docházelo k pozvolnému úniku ropné látky, a došlo tak ke znečištění Labe. Skvrnu zlikvidovali až pracovníci povodí Labe a.s. ve zdrži VD Roudnice nad Labem.

"V souvislosti s výše uvedeným jsme provedli u provozovatele kontrolu a zjistili, že incident byl společností prošetřen, ale příčina události, únik oleje do areálové dešťové kanalizace a následně do toku Labe, nebyla zjištěna,“ řekl Pavel Grund, ředitel Oblastního inspektorátu ČIŽP v Ústí nad Labem.Ke kontrolním zjištěním nepodal obviněný žádné námitky. ČIŽP následně zahájila s obviněným řízení o přestupku, firma svého práva vyjádřit se k podkladům rozhodnutí nevyužila.

„Při stanovení výše pokuty mluví v neprospěch společnosti skutečnost, že přestupek byl spáchán na významném vodním toku Labe, a to opakovaně. Za stejné provinění jsme mu už v červnu 2019 uložili pokutu 60 tisíc korun. Ani v jednom případě se nepodařilo zjistit příčinu incidentu,“ uvedl Grund.

Ropné uhlovodíky jsou látky závadné vodám, jejich škodlivost a nebezpečí pro vodu je dána jak toxicitou resp. ekotoxicitou, tak především tím, že významně ovlivňují její senzorické vlastnosti chuť a zápach.

Společnost se proti rozhodnutí o pokutě neodvolala, sankce 30. května 2020 nabyla právní moci.

 

28.08.2020 09:54

Průmysl vnímá předložený návrh vyhlášky o Katalogu odpadů jako problémový

SP ČR vnímá předložený návrh vyhlášky jako problémový, protože máme za to, že se předkladatel nezabýval otázkou realizovatelnosti navrhovaných opatření, protože splnění řady povinností, ukládaných předloženým materiálem, není možné z technických důvodů uskutečnit do nabytí účinnosti tohoto zákona. Dle našeho názoru je třeba Návrh vyhlášky dopracovat dle připomínek níže. Stanovisko naleznet ZDE

28.08.2020 08:59

Díky elektronickým cenovkám Albert ušetří 8 tun papíru za rok

Tradiční papírové cenovky s cenou se z obchodů pomalu vytrácejí. Ty digitální se totiž osvědčili a postupně je nahrazují. Po rozsáhlém testování v jedenácti prodejnách na několika místech v republice je Albert od dubna rozšířil na celkem čtyřicet pět obchodů převážně v Praze a Brně. Digitální displej pomáhá šetřit přírodu, jelikož šetří papír, ale také usnadňuje práci prodavačům a zákazníkům poskytuje více informací o produktu.

Obchody Albert začaly elektronické cenovky jako technologickou novinku testovat loni v srpnu v hypermarketu na Nových Butovicích. „Pilotní projekt potvrdil správnost naší cesty. Displeje řídíme centrálně, zaměstnancům tak odpadá nepříjemná část práce spojená s trháním papírových cenovek a jejich roznášením po prodejní ploše. Digitální cenovky nám umožňují šetřit nezanedbatelné množství papíru,“ hodnotí Tomáš Kořínek, manažer projektu digitálních cenovek prodejen Albert.

Díky pozitivním zkušenostem rozšířil Albert koncem loňského roku digitální cenovky do dalších deseti obchodů a v průběhu května až července přibyly v dalších více než třiceti. „Zákazníci se s nimi tak mohou setkat už v každé sedmé prodejně. Zavádíme je hlavně v odděleních s čerstvým sortimentem, kde je řada legislativních požadavků na údaje uvedené na cenovkách, a kde usnadní rychlé nastavení slev v průběhu dne, jako to děláme například poslední dvě hodiny před zavřením u pečiva. Celkem již využíváme v prodejnách více než 280 000 elektronických cenovek,“ upřesňuje Tomáš Kořínek. „Díky elektronickým cenovkám ročně ušetříme na 45 prodejnách celkem 8 tun papíru za rok. To představuje 1,6 milionů listů formátu A4,“ doplňuje.

Digitální displeje představují pro zákazníky nový způsob získávání informací. Kromě ceny se dočtou další podrobnosti, například zemi původu, jakost nebo logo. Slouží tak i ke zjednodušení nákupu pro zákazníky. „V Albertu chceme s digitálními cenovkami dál pracovat a rozvíjet jejich uplatnění. Nabízí se například možnosti lepší navigace zákazníků. Zajímavé ovšem je, že díky technologii věrně odpovídající papíru si spousta zákazníků ani neuvědomuje, že si čte cenu z elektronických cenovek,“ doplňuje Tomáš Kořínek.

 

28.08.2020 08:38

Krok pro udržitelnější Česko. Climate-KIC přináší do tuzemska celoevropské zkušenosti s akcelerací klimatických projektů i přechodem regionů na nízkouhlíkové hospodářství

Česká republika se od září připojuje k více než 80 organizacím, 60 hubům a 400 partnerům Společnosti pro znalosti a inovace v oblasti klimatu (Climate-KIC) Evropského institutu pro inovace a technologie (EIT).

Organizace Climate-KIC již v Evropě podpořila více než 1 600 start-upů, pomohla přivést na trh 560 produktů a služeb a přerozdělila více než 4 miliardy eur na projekty ochrany klimatu. Hlavním cílem pro Česko je propojit konkrétní tuzemské projekty s celoevropskými iniciativami a otevřít tak cestu financování, sdílení zkušeností a jednoduššímu plnění celoevropských strategií v inovativním prostředí středoevropského regionu.

“V Česku vzniká množství nápadů a technologií, které mohou pomoci s přechodem na nízkouhlíkovou ekonomiku. Jsme špičkami v 3D tisku, vývoji umělé inteligence, vznikají zde i skvělé projekty pro lepší fungování obnovitelných zdrojů energie. Pro jejich autory jsou ale struktury Evropské unie a návazná grantová schémata obtížněji uchopitelná. Climate-KIC jim evropské struktury přiblíží, propojí s dalšími podobnými projekty v Evropě, nebo poradí ohledně získání dotací,” představuje hlavní cíl projektu jeho koordinátor Pavel Zedníček.

Organizace Climate-KIC už funguje ve všech sedmadvaceti státech Evropské unie. Česká republika a Slovensko jsou posledními členskými státy EU, do kterých vstupuje. Soustředí se na pět hlavních programů – vzdělávání, podnikání, vývoj a inovace, transformační kapitál a ukázky systémových změn v regionech, konkrétně toho chce dosáhnout skrze projekty Deep demonstrations. Na ty se chce Climate-KIC soustředit také v Česku.

„Program Deep Demonstrations je určený zejména pro ty, kteří mají v rukou prostředky ke změně systému. Starostové, vládní představitelé, hlavy států i komunitní či firemní lídři mohou program využít k vytváření a testování inovativních řešení vedoucích ke klimatické neutralitě měst. Jedním z nich, kde program již probíhá, je například polský Krakov. S těmito aktivitami by chtěl Climate-KIC začít také u nás,“ komentuje aktivity Climate-KIC Pavel Zedníček.

Důležitou součástí aktivit Climate-KIC je také financování. Nepůjde přitom pouze o standardní přerozdělování evropských peněz. “Chceme nastartovat spolupráci s bankami a investory, zjistit, kde jsou bariéry ve financování start-upů s projekty na ochranu klimatu,” uvádí Zedníček.

Climate-KIC bude v Česku organizován skrze Institut Cirkulární Ekonomiky a síť start-upových akcelerátorů Impact Hub. Záštitu nad projektem drží také Hlavní město Praha, České vysoké učení technické a Nano Energies. Hlavní rolí strategických partnerů Climate-KIC bude předkládat jednotlivé problémy, se kterými se v Česku na úrovni samospráv a soukromého sektoru potýkají. Na základě analýzy pak předloží konkrétních programy, se kterými dokáže celoevropská síť Climate-KIC Českou republiku podpořit.

 

17.08.2020 21:29

OPŽP: Aktuální harmonogram výzev na rok 2020 ke stažení

Státní fond životního prostředí (SFŽP) zveřejnil aktualizaci harmonogramu výzev pro rok 2020. Aktuální verzi dokumentu je možné si stáhnout ZDE.

17.08.2020 17:56

Připomínky: Prohlášení o environmentální výkonnosti výrobků a podniků

Evropská komise zveřejnila k připomínkování počáteční posouzení dopadů (Inception Impact Assessments) k Prohlášení o environmentální výkonnosti výrobků a podniků K iniciativě bude později následovat veřejná konzultace v podobě dotazníku

V rámci této iniciativy budou muset společnosti zdůvodnit svá prohlášení/tvrzení o tzv. environmentální stopě svých výrobků/služeb, a to pomocí standardních metod jejich kvantifikace.

Účelem je zajistit, aby tato prohlášení byla spolehlivá, srovnatelná a ověřitelná v celé EU a zabránilo se tak tzv. ‘greenwashing’  neboli “lakování na zeleno“ (společnosti vytvářejí falešný dojem o dopadu jejich činností na životní prostředí). To by mělo pomoci kupujícím a investorům činit ekologičtější rozhodnutí a zvýšit důvěru spotřebitelů v ekoznačky a informace o dopadu výrobku na životní prostředí.

 

Dokument ke stažení:

 

Systém EU pro obchodování s emisemi – aktualizovaná pravidla pro leteckou dopravu

Evropská komise zveřejnila počáteční posouzení dopadů (Inception Impact Assessments) k Systému EU pro obchodování s emisemi – aktualizovaná pravidla pro leteckou dopravu). K iniciativě bude později následovat veřejná konzultace v podobě dotazníku.

Tato iniciativa je součástí širšího balíčku právních předpisů v rámci Zelené dohody pro Evropu. Spočívá v návrhu úpravy systému EU pro obchodování s emisemi tak:

  • aby se realizoval program kompenzace a snižování emisí oxidu uhličitého v mezinárodním civilním letectví (CORSIA) v souladu s cíli EU v oblasti klimatu do roku 2030,
  • aby se zvýšil podíl povolenek dražených v rámci systému pro provozovatele letadel a přispívalo se tak k dalšímu snižování emisí skleníkových plynů.
 
Dokument ke stažení:
 

Regulace energetického trhu – poplatky hrazené evropské agentuře ACER

Evropská komise zveřejnila k připomínkám veřejnou konzultaci týkající se poplatků hrazených evropské agentuře ACER
Agentura pro spolupráci energetických regulačních orgánů (ACER) napomáhá vnitrostátním regulačním orgánům zajistit soulad práva každé země Unie s cíli celoevropské energetické politiky, včetně integrace trhu.
V rámci této iniciativy se stanoví poplatky, které musí dodavatelé energie nebo jejich zástupci zaplatit agentuře ACER za shromažďování, zpracování a analýzu informací, které jí předkládají. Rovněž je stanoven způsob placení těchto poplatků a podmínky, které musí systém poplatků splňovat: poplatky musí být přiměřené nákladům na příslušné služby poskytované nákladově efektivním způsobem a musí stačit k pokrytí těchto nákladů. Stanoví se v takové výši, aby bylo zajištěno, že nejsou diskriminační a že nepředstavují nepřiměřenou finanční nebo administrativní zátěž pro účastníky trhu nebo subjekty jednající jejich jménem.
Komise žádá zúčastněné strany o stanoviska k co nejvhodnějšímu nastavení systému poplatků tak, aby splňoval kritéria stanovená v nařízení o agentuře ACER.
 
Dokument ke stažení:

 

17.08.2020 17:55

Cirkulární kancelář je kancelář budoucnosti, zohledňuje ekologické i ekonomické aspekty provozu

Zájem o cirkulární ekonomiku v době po koronavirové krizi neutichnul, naopak se ještě zvýšil. Mnohé firmy se nenechávají odradit aktuální situací a řeší nové možnosti pro udržitelnější provoz. Jednou z variant, jak by mohly firmy do budoucna fungovat, je koncept cirkulárních kanceláří. O co se jedná?

Je to kancelář, která reflektuje udržitelné principy, je ohleduplná k životnímu prostředí, snižuje produkci odpadu a energie. Dosáh-nout toho není složité, je potřeba zaměřit se na vnímání pracovního prostředí komplexně a změnit jednotlivé procesy od tisku dokumentů, přes úklidové práce, využití odpadů, energie, vody apod. a jak se ukazuje na pří-kladech z praxe, zavést tyto zásady mohou malé firmy i velké korporace.

Proč mít cirkulární kancelář?

Podle statistik stráví člověk v kanceláři průměrně 1936 hodin ročně, často si ale ani neuvědomí, jak svým každodenním fungováním ovlivňuje životní prostředí. Nevnímá, kolik vyprodukuje odpadu, kolik spotřebuje energie a kancelářského materiálu. A právě tyto aspekty řeší cirkulární kancelář, jejímž cílem je optimalizovat provoz a aplikovat principy udržitelnosti a cirkulární ekonomiky do pracovního prostředí. Současně ale také firmě ušetřit peníze.

“Vizí budoucnosti je nejen dobře třídit odpad, ale rovnou předcházet jeho vzniku a začít také lépe pracovat s energiemi a se zdroji. Při zavádění cirkulárních kanceláří do firem je tedy nezbytné nejdříve zanaly-zovat materiálové a energetické toky, které odhalí, na co se zaměřit. Na základě toho je možné nastavit efek-tivní a udržitelné řešení, které firma následně aplikuje do svých procesů,” vysvětluje Laura Mitroliosová, jedna ze zakladatelek CIRA Advisory, která se specializuje na poradenství v cirkulární ekonomice. “Do přeměny pracovního prostředí se mohou zapojit i zaměstnanci a přicházet se svými nápady. Díky tomu se cítí být do celého procesu více vtažení a sami postupně začnou přemýšlet cirkulárně, a to se odráží nejen v jejich pracovním, ale i soukromém životě,” doplňuje Mitroliosová.

Jak to funguje v praxi
K tomu, aby kancelář fungovala opravdu cirkulárně, vede několik kroků. Mezi ty základní patří třídění odpadu. Aby bylo efektivní, je nezbytné zrušit samostatně stojící koše na směsný odpad a koše určené k třídění umístit přímo do kanceláří. Důvod je jednoduchý – vzdálenost. “Ukázalo se, že vzdálenost ke koši hraje klíčovou roli. Pokud mají zaměstnanci koše na tříděný odpad přímo ve své kanceláři, jejich ochota třídit je mnohem vyšší, než když koše stojí na chodbě,” objasňuje Mitroliosová.

Kromě samotného třídění je samozřejmě možné i vzniku odpadu efektivně předcházet a nepoužívat zbytečné věci na jedno použití. Tam se řadí například flipcharty, jednorázové nádobí nebo papírové ubrousky na záchodech. Každá z těchto věcí má adekvátní znovupoužitelnou alternativu. Zaměřit se lze i na optimalizaci tisku, čímž firma ušetří papír a také peníze. Vhodné je v tomto případě zavést oboustranný černobílý tisk na recyklovaný certifikovaný papír. Co se týče vody a energií, dopo-ručuje se umístit na kohoutky úsporné perlátory a na záchody šetrné splachovací zařízení.

 

Nenechte si ujít:

 

Množství odpadu dokáže překvapit
Cirkulární kanceláře rozhodně nejsou jen pouhým konceptem, ale už projektem fungujícím v praxi. Projevil o ně zájem například kancelářský komplex Spielberk Office CTP v Brně, kdy společně s odborníky z Institutu Cirkulární Ekonomiky provedli v loňském roce pilotní projekt, kdy analyzovali odpad a materiálové toky v budo-vách s pěti tisíci zaměstnanci. Překvapující pro firmu bylo, že 1/3 směsného odpadu tvořily papírové ručníky používané na toaletách, po výměně za vysoušeče rukou tak firma každoročně vyprodukuje o 100 tun odpadu méně a ušetří půl milionu korun. Cirkulární kanceláře jsou vhodné ale také pro menší projekty.

“V současné době realizujeme v Praze projekt v Domově s pečovatelskou službou Sulická, kde se nepřetržitě starají o klienty převážně s mentálním postižením. Z pohledu změny provozu se zde zaměřujeme na všechny oblasti, tedy na odpady, gastro, energetiku a vodu, kde cílem je optimalizovat vše tak, aby došlo ke snížení produkce odpadů a k úspoře všech zdrojů. S tím pak půjdou ruku v ruce i významné finanční úspory,” uzavírá jedním z aktuálních projektů Mitroliosová. 

 

CIRA Advisory s.r.o. je poradenská a konzultační společnost zaměřující se na oblast cirkulární ekonomiky napříč všemi ekonomickými segmenty od zemědělství či odpadového hospodářství až po inovativní cesty zahrnující výho-dy digitálních technologií. Jejím cílem je pomoci firmám, obcím a dalším institucím přejít z lineárního principu fun-gování na cirkulární. Vytváří cesty, které propojují byznys s přírodou. CIRAA pomáhá vkládat do podnikání firem cirkulární a udržitelné principy,  je průvodcem jak pro malé firmy, tak velké nadnárodní společnosti. Současně nas-tavuje efektivní komunikační strategii jak uvnitř firmy, tak směrem k široké i odborné veřejnosti a vytváří účinný „networking“. Více informací najdete na www.ciraa.eu

17.08.2020 17:50

Legislativní novinka: Novela NV o používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních

Ve Sbírce předpisů ČR vyšla novela Nařízení vlády č. 344/2020 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 481/2012 Sb., o omezení používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních, ve znění pozdějších předpisů. Toto nařízení nabývá účinnosti dnem 1. dubna 2021, s výjimkou ustanovení čl. I bodů 1 a 8, které nabývají účinnosti dnem 1. září 2020. Cílem právní úpravy je zavedení nových výjimek ze zákazu nadlimitního obsahu některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních, jmenovitě olova, šestimocného chromu a kadmia, a to v konkrétních aplikacích a na přesně stanovenou dobu.

 

Dokument ke stažení:

ma_ALBSBRZEGCDX.docx

17.08.2020 17:49

Praxe podnikových ekologů – webinář zdarma od Cyrklu

1.9.2020 od 9:00 proběhne online webinář určený pro podnikové ekology, který pořádá digitální odpadové tržiště Cyrkl a to zcela zdarma. Webinářem Vás provede Mgr. Vojtěch Pilnáček, bývalý vrchní ministerský rada Ministerstva životního prostředí, nyní odpadový expert senior. Přednášející se dlouhodobě věnuje tématu odpadů a obalů ať už na úrovní státní správy, v konkrétní podnikové praxi ale i na akademické půdě.

Na webináři se můžete těšit na tři hlavní okruhy, kde se dozvíte:

  • Jak ušetřit ve vašem podnikovém odpadovém hospodářství až 45 % současných nákladů.
  • O příkladech dobré praxe přímo z podniků, které vás mohou inspirovat.
  • A také, jak si udělat jednoduché a praktické vyhodnocení cirkularity vašeho odpadového hospodářství, které vám pomůže odhalit vaše slabiny.

Příkladem dobré praxe podnikové ekologie může být nadnárodní nábytkářská firma, která ušetřila přes 600 000 Kč během jednoho týdne díky prodeji odpadního materiálu z výroby, který by jinak zamířil ke spálení. 500 000 Kč by firmu stála likvidace odpadu, ale takto ji ještě navíc 100 000 Kč zaplatil recyklátor ze sousedního státu. Stačilo se ji jen rozhodnout, že bude věci dělat jinak, než je dělala doposud. A která firma by nechtěla v dnešní těžké době uspořit?

Během webináře budete moct také pokládat otázky, které vám přednášející zodpoví a pomůže vám tak s vašimi nejpalčivějšími problémy, se kterými se aktuálně potýkáte.

Na webinář se můžete registrovat zde: bit.ly/praxe-podnikovych-ekologu

 

17.08.2020 17:48

Omezení diisokyanátů podle nařízení Komise (EU) 2020/1149

Nové nařízení Komise (EU) 2020/1149, kterým se mění příloha XVII nařízení REACH, se týká omezení diisokyanátů.

V Úředním věstníku Evropské unie bylo zveřejněno nařízení Komise (EU) 2020/1149 ze dne 3. srpna 2020, kterým se mění příloha XVII nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek, pokud jde o diisokyanáty. Nařízení vstupuje v platnost v srpnu 2020.

Diisokyanáty jsou látky senzibilizující dýchací cesty a kůži. Používají v celé řadě odvětví a aplikací, především k výrobě polyuretanových výrobků, jako jsou pěny, těsnicí materiály a nátěry.

Do přílohy XVII nařízení (ES) č. 1907/2006 byla doplněna nová položka 74.

Po dni 24. srpna 2023 se diisokyanáty nebudou smět používat jako samotné látky, jako složky jiných látek nebo ve směsích pro průmyslové a profesionální použití v koncentracích vyšších než 0,1 % hmotnostních nebo pokud nebude zajištěno, aby průmysloví nebo profesionální uživatelé před použitím látky nebo směsi úspěšně absolvovali odbornou přípravu o bezpečném používání diisokyanátů.

Uvádění diisokyanátů na trh bude omezeno již od 24. února 2022.

Text nařízení v české i anglické verzi naleznete v příloze této aktuality.

 

Další informace:

Nařízení Komise (EU) 2020/1149

Nařízení Komise (EU) 2020/1149 [EN]

 

Zdroj: MPO

17.08.2020 17:45

Nové nařízení Komise (EU) 2020/1182 mění přílohu VI nařízení CLP

Bylo zveřejněno nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2020/1182, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1272/2008 o klasifikaci, označování a balení látek a směsí (Úřední věstník 11. 8. 2020).

Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2020/1182 ze dne 19. května 2020, kterým se pro účely přizpůsobení vědeckotechnickému pokroku mění část 3 přílohy VI nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1272/2008 o klasifikaci, označování a balení látek a směsí (nařízení CLP), vstoupí v platnost koncem srpna 2020.

Nařízení (EU) 2020/1182 mění přílohu VI nařízení CLP zavedením 37 nových, 21 aktualizovaných a zrušením 2 harmonizovaných klasifikací a označení některých látek.

Dodržování nových harmonizovaných klasifikací bude pro látky a směsi požadováno od 1. března 2022, lze jej však použít i před tímto termínem.

Text nařízení v české i anglické verzi naleznete v příloze této aktuality.

 

Další informace:

Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2020/1182

Nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) 2020/1182 [EN]

 

 

Zdroj: MPO

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE