Více času na podstatné

 

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: ESG, Data a čísla v živtním prostředí II

 

Hlášení o odpadech do ISPOP za dveřmi, jak bezchybně na to?
Redakce OF

Nový život pro staré spotřebiče obstál i v době povodňové krize
Redakce OF

Solární boom nese skryté náklady v podobě vysloužilých baterií. Kdo ponese náklady po zkrachovalých společnostech?
Redakce OF

Staré mobily vytváří nové příležitosti a současně šetří planetu
ASEKOL

Fotovoltaické panely a rostoucí význam jejich recyklace
RETELA

Opravdu lze kovové obaly vhazovat v celé ČR do žlutých kontejnerů?
Redakce OF

Zálohování nápojových obalů se ČR nejspíše nevyhne
Kryštof Kruliš

Kontext vybraných evropských zemí z pohledu zálohování
Petr Novotný

Zálohování lahví nemá, jak by nápoje zdražilo. Naopak, může zmírnit inflaci
Petr Bartoň

Strategie rozšiřování systémů rozšířené odpovědnosti výrobců v ČR
Redakce OF

EPR: Budoucnost udržitelnosti v našich rukou
Redakce OF

Co prozradila studie LCA o environmentálních dopadech produkce a těžby surového dříví v Česku?
Redakce OF

Výzkum veřejného mínění o Zelené dohodě pro Evropu
Martin Ďurďovič a Jan Červenka

ESG pohledem skrz světelný objektiv
Redakce OF

Velcí kopytníci obnovují biodiverzitu a zachraňují klima. A navíc se vracejí ke kořenům recyklace
Dalibor Dostál

Surovinová bezpečnost? Krajské politiky jsou opomíjenou odpovědí
Josef Godany

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Březen    
12.3. iKURZ: Legislativa ochrany ovzduší a základní povinnosti provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší - ohlašovací agenda za rok 2024
13.3. Konference Zelená infrastruktura
18.3. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 19.03., 13.05., 14.05., 15.05. 2025
20.3. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
20.3. Vzorkování pitných, podzemních a odpadních vod
21.3. Zákon o odpadech, jeho prováděcí předpisy a odpadová evidence
25.3. Výsledky výzkumů využití čistírenských kalů ze současnosti i z historického období“
25.3. Reporting udržitelného rozvoje – evropské standardy pro podávání zpráv o udržitelnosti
Duben    
1.4. Změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
3.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
5.4. Nový stavební zákon ve znění novel
8.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025
Opakování: 9.4.
8.-9.4. Radiologické metody v hydrosféře 25
10.4. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
14.4. iKURZ: Jak vést od 1. 1. 2025 evidenci odpadů v souladu s požadavky nové legislativy - zaměřeno na původce odpadů
15.4. Novinky v oblasti Měření hluku a vibrací
23.-24.4. DNY TEPLÁRENSTVÍ A ENERGETIKY
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby
24.4. Zákon č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů
29.4. iKURZ: Evidence kovových odpadů v roce 2025 aneb co je v oblasti nakládání s kovy nového
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
20.5. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
29.5. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
3.6. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
12.6. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Září    
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
Říjen    
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

01.02.2021 17:49

Povinnosti povolení a zpětně získané látky v rámci dvou projektů fóra o prosazování

První projekt ověří, zda látkám SVHC z přílohy XIV nařízení REACH, které jsou uvedeny na trh EU, bylo uděleno povolení. Další pilotní projekt se zaměří na výjimky z povinnosti registrace látek zpětně získaných z odpadu.

Byl zahájen devátý koordinovaný projekt fóra o prosazování nařízení REACH (REF-9), který se týká povolovacích povinností. Týká se všech 30 zemí EU a EHP, přičemž inspektoři zkontrolují, zda držitelé povolení dodržují požadavky povolení podle nařízení REACH, aby chránili bezpečnost a zdraví pracovníků, široké veřejnosti a životního prostředí před látkami SVHC.

Inspektoři zkontrolují, zda látkám SVHC podléhajícím povolení, které byly uvedeny na trh, bylo uděleno povolení Evropskou komisí. Zkontrolují také, zda použití těchto látek splňuje podmínky stanovené v rozhodnutích o povolení. Kontroly budou prováděny ve spolupráci s vnitrostátními celními orgány a orgány odpovědnými za legislativu v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP) a ochrany životního prostředí.

Činnosti v oblasti prosazování REF-9 budou provedeny v roce 2021 a zpráva o jejich výsledcích bude k dispozici koncem roku 2022.

Kontroly byly zahájeny také v rámci pilotního projektu v oblasti zpětně získaných látek. Projekt je prvním fórem zkoumajícím rozhraní mezi nařízením REACH a rámcovou směrnicí EU o odpadech. Zaměřuje se na výjimku z registrace látek získaných z odpadu, kterou může využít sektor recyklace. Projekt se zaměřuje na zpětně získané látky, které splňují stav, kdy odpad přestává být odpadem.

Kontroly budou prováděny ve spolupráci s orgány odpovědnými za právní předpisy o odpadech. Hlavním cílem je zkontrolovat soulad s registrací podle nařízení REACH u látek získaných z odpadu, ale také zlepšit znalosti orgánů odpovědných za prosazování o výjimkách pro průmysl zpracovávající odpad a zvýšit povědomí zpracovatelů odpadu o povinnostech podle nařízení REACH.

Inspektoři budou rovněž shromažďovat informace o hlavních povinnostech týkajících se označování a balení zpětně získaných látek podle nařízení CLP.

Kontroly pilotního projektu budou provedeny v roce 2021, zatímco zpráva s výsledky projektu se očekává v létě 2022.

 

Dokument ke stažení:

01.02.2021 14:53

Rozhovor se znalcem v případu Bečva: Důkazy jsou chabé, ale viníka znám

On-line debata s názvem Vodárenský čtvrtek, kterou pořádala 21. ledna Asociace pro vodu ČR, připravila účastníkům nečekanou zápletku. Setkání odborníků mělo na programu téma „ohrožené řeky“ a věnovalo se také zářijové otravě na Bečvě. Ve druhé půli debaty se slova poněkud asertivně ujal člověk jménem Jiří Klicpera a představil se jako soudní znalec v kriminálním vyšetřování případu. Spoludiskutující a diváky překvapil tezí, že „zná viníka“ a současně tvrzením, že v případu „je velký nedostatek důkazních prostředků“. Více ZDE

 

Zdroj: https://denikreferendum.cz

01.02.2021 14:50

Nový zákon o odpadech – Metodický pokyn odboru odpadů MŽP k zajištění plnění povinností žadatelů (zařízení, obchodníci, zprostředkovatelé)

Odbor odpadů MŽP vydal metodický pokyn k vyjasnění postupu plnění povinností žadatelů o povolení nových zařízení pro nakládání s odpady, o souhlas s provozem malého zařízení, o povolení obchodování s odpady a ohlašovacích povinností povinných osob v oblasti ohlašování zařízení pro nakládání s odpady, obchodování s odpady a zprostředkování nakládání s odpady a přidělování identifikačních čísel, vzhledem k tomu, že v současné době jsou návrhy nových prováděcích předpisů k novým zákonům odpadového hospodářství stále ještě v legislativním procesu.

 

Dokument ke stažení:

29.01.2021 17:45

Připomínky: Odvětvový referenční dokument pro kovodělné výrobky / telekomunikační služby a služby ICT

Evropská komise zveřejnila k připomínkování Návrh rozhodnutí k environmentálnímu řízení a výkonnosti – Odvětvový referenční dokument pro kovodělné výrobky. Záměrem tohoto dokumentu je podpora všech organizací v odvětví výroby kovodělných výrobků, které se zaměřují na relevantní environmentální aspekty, přímé i nepřímé, s cílem najít informace o osvědčených postupech v oblasti environmentálního managementu a příslušných environmentálních vlastnostech specifických pro dané odvětví, stejně tak ukazatele pro měření jejich vlivu na životní prostředí a měřítka excelence. Cílovou skupinou tohoto dokumentu jsou firmy patřící do odvětví výroby kovových výrobků, zejména firmy s následujícími kódy NACE 24, NACE 25, NACE 28, NACE 29 a NACE 32.

 

Dokument ke stažení:

 

Telekomunikační služby a služby ICT

Evropská komise zeveřejnila k připomínkování Návrh rozhodnutí k environmentálnímu řízení a výkonnosti – Odvětvový referenční dokument pro telekomunikační služby a služby ICT.

Záměrem tohoto dokumentu je podpora všech organizací v odvětví telekomunikací a ICT služeb, které se zaměřují na relevantní environmentální aspekty, přímé i nepřímé, s cílem najít informace o osvědčených postupech v oblasti environmentálního managementu a příslušných environmentálních vlastnostech specifických pro dané odvětví, stejně tak ukazatele pro měření jejich vlivu na životní prostředí a měřítka excelence.

Postupy (BEMP) popsané v tomto dokumentu byly identifikovány jako nejlepší postupy, které mohou podpořit úsilí všech poskytovatelů telekomunikačních a ICT služeb – jako jsou telekomunikační operátoři, poradenské firmy v oblasti ICT, společnosti zabývající se zpracováním a hostingem dat, vývojáři a vydavatelé softwaru, provozovatelé vysílání, instalátoři zařízení a webů v oblasti ICT atd. Velké organizace, které ukládají a zpracovávají velké množství dat o svých klientech, dodavatelském řetězci a / nebo produktech.

 

Dokument ke stažení:

 

29.01.2021 17:40

Webinář zdarma: Nový zákon o odpadech

V úterý 2. února se v čase mezi 9:30 a 12:30 uskuteční webinář na téma Nový odpadový zákon pořádaný Ministerstvem životního prostředí ve spolupráci s digitálním odpadovým tržištěm Cyrkl.

Hosté z řad MŽP a zároveň autoři velké části nové legislativy – právník odboru odpadů Štěpán Jakl a zástupkyně ředitele odboru odpadů Gabriela Bulková – představí ty nejdůležitější změny, které s sebou novela zákona přináší.

Oba řečníci se budou podrobně a detailně věnovat konkrétním vyhláškám, změnám v ohlašování, nastavení recyklačních cílů nebo novým či z části upraveným povinnostem zasahujícím především do práce podnikových ekologů.

Kromě vlastní přednášky budou odpovídat na dotazy zúčastněných, případně pomohou se zorientováním se v jednotlivých částech nové legislativy.

V případě zájmu o účast je možné se zaregistrovat na tomto odkaze, podrobnosti budou účastníkům zaslány několik dnů před konáním samotného webináře.

29.01.2021 17:32

Legislativní novinka: Vyhláška o provedení některých ustanovení zákona o obalech

Ve Sbírce předpisů ČR (částka č. 15) vyšla Vyhláška č. 30/2021 Sb. o provedení některých ustanovení zákona o obalech s účinností od 16. února 2021. Vyhláška stanovuje: rozsah vedení evidencí, rozsah a způsob ohlašování údajů z těchto evidencí, minimální rozsah ověření údajů a pravidla výpočtu využití odpadu z obalů.

29.01.2021 17:24

Evropský soudní dvůr zrušil závěry o BAT pro velká spalovací zařízení

Dne 27. ledna 2021 byl vydán rozsudek tribunálu č. T-699/17 k postupu přijímání závěrů o nejlepších dostupných technikách (BAT) a k použitelným ustanovením o kvalifikované většině.

Dne 28. dubna 2017 členové výboru hlasovali o přijetí stanoviska k pozměněnému návrhu prováděcího rozhodnutí, kterým se stanoví závěry o BAT pro velká spalovací zařízení.

Přestože 30. března 2017 Polská republika požádala, aby výbor hlasoval o stanovisku k uvedenému návrhu prováděcího rozhodnutí podle pravidel hlasování uvedených v čl. 3 odst. 3 Protokolu č. 36 o přechodných ustanoveních, hlasování se konalo podle pravidel pro kvalifikovanou většinu stanovené v Lisabonské smlouvě, a nikoliv podle pravidel stanovených v Niceské smlouvě.

Dne 31. července 2017 přijala Komise prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2017/1442, kterým se stanoví závěry o nejlepších dostupných technikách (BAT) podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/75/EU pro velká spalovací zařízení.

V říjnu 2017 podala Polská republika proti rozhodnutí žalobu z důvodu porušení ustanovení použitelných v souvislosti s kvalifikovanou většinou a další čtyři žalobní důvody týkající se BAT AEL a zpochybnění legality udělené výjimky z těchto limitů pro některé ostrovní regiony.

Dne 27. 1. 2021 Tribunál (třetí rozšířený senát) rozhodl takto:

  • Prováděcí rozhodnutí Komise (EU) 2017/1442 ze dne 31. července 2017, kterým se stanoví závěry o nejlepších dostupných technikách (BAT) podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2010/75/EU pro velká spalovací zařízení, se zrušuje.
  • Účinky prováděcího rozhodnutí zrušeného na základě bodu 1 toho rozsudku jsou zachovány až do doby, než bude v přiměřené lhůtě, která nesmí přesáhnout dvanáct měsíců ode dne vyhlášení tohoto rozsudku, přijat nový akt, který ho má nahradit a bude přijat podle pravidel upravujících kvalifikovanou většinu stanovených v čl. 3 odst. 3 protokolu (č. 36) o přechodných ustanoveních.


V důsledku toho, že bylo vyhověno prvnímu žalobnímu důvodu, bylo napadené rozhodnutí zrušeno bez nutnosti zkoumat zbývající žalobní důvody.

 

Dokument ke stažení:

Rozsudek Tribunálu

 

Zdroj: MPO

29.01.2021 17:22

Omezení olova v brocích podle nařízení Komise (EU) 2021/57

V Úředním věstníku EU bylo zveřejněno nařízení Komise (EU) 2021/57 ze dne 25. ledna 2021, kterým se mění příloha XVII nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1907/2006 o registraci, hodnocení, povolování a omezování chemických látek, pokud jde o olovo v brocích v mokřadech nebo v jejich okolí. Nařízení vstoupí v platnost v únoru 2021.

V příloze XVII nařízení (ES) č. 1907/2006 se v položce 63 ve sloupci 2 doplňují nové odstavce.

Po 15. únoru 2023 bude v mokřadech nebo do 100 metrů od mokřadů zakázáno vystřelování broků, u nichž je koncentrace olova (vyjádřeného jako kov) rovna nebo vyšší než 1 % hm. a zákaz nošení jakýchkoli takových broků během střelby nebo jako součást cesty za účelem střelby v mokřadu.

Cílem tohoto omezení je zákaz používání nábojů s olověnými broky při střelbě v mokřadech nebo jejich okolí v celé EU. Přestože v mnoha členských státech existují právní předpisy a také mezinárodní dohoda na ochranu mokřadních ptáků, na otravu olovem v EU každý rok uhyne odhadem jeden milion vodních ptáků.

Na žádost Komise připravila ECHA návrh na další omezení olova ve střelných zbraních a nábojích i mimo mokřady a také v rybářském olůvku. Tento návrh bude zveřejněn v nejbližší době.

Text nařízení v české i anglické verzi naleznete v příloze této aktuality.

 

Dokument ke stažení:

29.01.2021 17:20

Souhrnná energetická bilance státu v metodice Eurostatu za léta 2010–2019

Publikace obsahuje zjednodušené souhrnné energetické bilance za jednotlivé roky 2010–2019, časové řady za roky 2010–2019 podle paliv, časové řady za roky 2010–2019 – primární zdroje/konečná spotřeba a porovnání Indikátorů Evropa 2020–2030 a hodnot souhrnné energetické bilance. Interaktivní datová příloha obsahuje podrobná data a umožňuje volit různé parametry (např. jednotky, druhy paliv, konkrétní odvětví, atd.) a podle nich provádět výběry a přepočty.

 

Dokument ke stažení:

 

29.01.2021 15:42

Greenwashing v online prostředí je běžný jev, ukazuje studie Komise

Evropská komise vydala výsledky průzkumu webových stránek, který se zaměřil na porušování spotřebního práva EU na online trzích. Letos se průzkum poprvé zaměřil také na tzv. greenwashing, což je praktika, kdy firmy uvádějí zavádějící či nepravdivé informace o svých aktivitách v oblasti ochrany životního prostředí.

Podle výsledků je až 42 % těchto výroků přehnaných či nepravdivých a mohly by být považovány za nekalé obchodní praktiky. Blíže prozkoumáno bylo 344 případů, ve většině z nich obchodník neposkytl dostatečné informace pro potvrzení informací o ekologičnosti výrobku, 37 % případů obsahovalo obecná či vágní vyjádření, jako že výrobek je „udržitelný“ či „eco-friendly“ bez dalšího vysvětlení. 59 % obchodníků navíc neposkytlo snadno dostupné informace, které by potvrzovaly jejich tvrzení.

29.01.2021 11:15

OPŽP: Novela zákona o veřejných zakázkách specifikuje odpovědné zadávání

Novelizace zákona o zadávání veřejných zakázek přináší nové zásady. Ty se dotýkají sociálně a environmentálně odpovědného a inovativního přístupu zadavatelů při zadávání veřejných zakázek.

Novela do zákona o zakázkách vkládá definice, co se pro účely zákona rozumí sociálním, environmentálním a inovativním zadáváním. Novela je účinná od 1. ledna 2021, nová pravidla by se tedy měla uplatnit na všechny úkony zadavatele, které následují po tomto datu. Pokud bylo například otevřené řízení zahájeno před 1. lednem 2021, neplyne ze zavedení nových zásad pro zadavatele povinnost měnit již stanovené zadávací podmínky.

Zásady je třeba uplatňovat při zadávání veřejných zakázek, u nichž je to vzhledem k jejich povaze a smyslu možné, a to konkrétně při vytváření zadávacích podmínek a při vytváření podmínek pro hodnocení nabídek a výběr dodavatele. Tuto zásadu jsou povinni aplikovat všichni zadavatelé a na všechny veřejné zakázky bez ohledu na druh zakázek a jejich předpokládanou hodnotu.

Tři konkrétní zásady
Konkrétní zásady jsou patrné z Pravidel uplatňování odpovědného přístupu při zadávání veřejných zakázek a nákupech státní správy a samosprávy. Jsou celkem tři. Prvním pravidlem je zohledňování environmentálních aspektů při nákupu zboží a služeb. Státní správa a samospráva by měly nakupovat výrobky, služby a práce s nižšími dopady na životní prostředí. Cílem je omezení spotřeby energií, vody, surovin, produkce odpadů a dalších.

Druhým pravidlem je zohlednění sociálních a širších společenských aspektů souvisejících s nakupovaným zbožím, službami a stavebními pracemi. Veřejní zadavatelé z řad státní správy a samosprávy požadují, aby při realizaci plnění za veřejné prostředky docházelo k podpoře zaměstnávání osob znevýhodněných na trhu práce, ke zvyšování kvalifikace těchto osob a k zajištění důstojných pracovních podmínek v celém dodavatelském řetězci.

Třetí zásada říká, že státní správa a samospráva svým efektivním a transparentním přístupem k nákupu zboží a služeb vytváří příklad pro další instituce a subjekty veřejného i soukromého sektoru.

Kde zásady uplatnit
Zásady lze uplatnit při vytváření zadávacích podmínek a při vytváření podmínek pro hodnocení nabídek a výběr dodavatele, například v rámci podmínek účasti, stanovení hodnoticích kritérií, při stanovení kritérií pro snížení počtu účastníků zadávacího řízení nebo snížení počtu předběžných nabídek nebo řešení, pokud jsou tyto postupy zákonem pro daný typ zadávacího řízení připuštěny. Zadavatel také může za účelem zjištění možností, jak uplatnit a naplnit nové zásady při zadávání veřejných zakázek, využít předběžných tržních konzultací.

Je také možné, že u některých veřejných zakázek nebude vzhledem k povaze a smyslu zakázky možné nové zásady zohlednit. Povaha a smysl veřejné zakázky může umožnovat aplikaci všech nových zásad, pouze některé z nich, nebo mohou nastat také situace, kdy není možné uplatnit žádnou z nich. Možnost či nemožnost zohlednit nové zásady je nutné posuzovat u každé veřejné zakázky samostatně. Zadavatel je však povinen svůj postup řádně odůvodnit. Zadavatel tak bude muset být schopen obhájit, proč a jak byly zásady zohledněny, případně proč nové zásady zohledněny nebyly.

Přihlížejte i k ostatním zásadám
Argumenty pro zvolený postup zadavatele by se měly opírat především o povahu a smysl zadávané veřejné zakázky. Současně je nutno zdůraznit, že při posuzování otázky aplikace nových zásad, je potřeba přihlížet také k ostatním zásadám stanoveným v zákoně o zadávání veřejných zakázek. Všechny zásady je třeba vykládat ve vzájemném souladu. Nelze opomenout ani povinnost zadavatelů postupovat při nakládání s veřejnými finančními prostředky v souladu s principy 3E.

V současné době lze zadavatele odkázat např. na metodické stanovisko Ministerstva pro místní rozvoj ČR, nebo stanovisko expertní skupiny MMR k zákonu o zadávání veřejných zakázek. V případě zájmu o školení mohou zadavatelé nahlédnout na stránky Institutu odpovědného veřejného zadávání, ale školení a semináře na toto téma jsou nyní v nabídce celé řady dalších institucí.

Co se týče Pokynů pro zadávání veřejných zakázek v OPŽP 2014–2020, k jejich případné aktualizaci dojde v případě, že v souvislosti s výše uvedenou novelou bude aktualizován Metodický pokyn pro oblast zadávání veřejných zakázek pro programové období 2014–2020, jehož gestorem je Ministerstvo pro místní rozvoj. Do té doby platí, že Pokyny pro zadávání veřejných zakázek v OPŽP 2014–2020 zůstávají ve stávající podobě.

 

29.01.2021 10:41

Cirkulární ekonomika: výbor žádá závazné cíle do roku 2030

Evropská unie potřebuje jasně definované mety, které ji mají dovést k bezuhlíkové, ekologicky udržitelné, netoxické a plně cirkulární ekonomice. Tento stav má nastat nejpozději do roku 2050, shodli se europoslanci.

Výbor pro životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin Evropského parlamentu (EP) přijal zprávu k nové iniciativě Akční plán pro cirkulární ekonomiku EU. Pro bylo 66 členů výboru, proti šest, zdrželo se sedm.

Europoslanci zdůraznili, že současná lineární ekonomika v duchu „vezmi-zpracuj-odhoď” se musí změnit ve skutečné cirkulární hospodaření, založené na celé řadě klíčových principů. Ty mají zabránit plýtvání energiemi, snížit jejich spotřebu a vyčerpávání zdrojů. Výrobky mají být zhotovovány tak, aby snižovaly ztráty, sestávaly z neškodných materiálů, byly bezemisní a chránily lidské zdraví. Výhody, které z tohoto přístupu pro spotřebitele pramení, jsou nesporné, konstatovali poslanci.

Závazné cíle do roku 2030 mají být založeny na vědeckých poznatcích, které se týkají použití vybraných materiálů a jejich dopadů na uživatele. Tyto studie se zabývají celým spektrem produktů, dostupných na evropském trhu. EP proto naléhá na Evropskou komisi, aby v tomto roce určila harmonizované, srovnatelné a jednotné indikátory pro cirkulární ekonomiku a komfort spotřebitelů. Závazky se mají týkat rovněž recyklovatelnosti obsahu.

„Přechod na cirkulární hospodaření je ekonomickou příležitostí pro Evropu, kterou bychom neměli promarnit. Evropa není světadílem, který by byl bohatý na zdroje. Má nicméně dovednosti, zkušenosti a schopnosti, jak vyvíjet a inovovat technologie. Ty jsou důležité k tomu, aby přemostily mezery a budovaly společnost bez zbytečného plýtvání. Tato kombinace vytváří pracovní místa a pomáhá ekonomickému růstu a přibližuje nás k dosažení našich klimatických předsevzetí,” uvedl nizozemský europoslanec-zpravodaj Jan Huitema (Renew Europe).

O zprávě výboru by se mělo hlasovat na únorovém plénu EP.

29.01.2021 10:13

Konference: Odpady v podnikové ekologii v roce 2021

Jak se odrazí přijetí nových odpadových zákonů v podnikové praxi? Co vše upravily zákony a co čeká na podnikové ekology po přijetí prováděcích předpisů? Všechny podstatné změny a povinnosti podnikových ekologů v roce 2021 uslyšíte na 1. ročníku konference Odpady v podnikové ekologii.

 

1. ročník konference OPE s podtitulem

"Nové odpadové zákony v podnikové praxi"

 

Volné pokračování úspěšné konference Povinnosti v podnikové ekologii (PPE). V souvislosti s novými odpadovými zákony, které jsou účinné od 1. ledna 2021, byli podnikoví ekologové postaveni před řadu zásadních změn a nových povinností při nakládání s odpady.

Konference odpoví na zásadní otázky všech původců odpadů ohledně evidence, vlastnictví a přepravy odpadů, ale také předcházení vzniku odpadů v souladu s novou legislativou, která je účinná od 1. 1. 2021.

 

Termín: 18. května 2021
Běžná cena: 3 990 Kč + 21 % DPH

Cena pro předplatitele Odpadového fóra:

3 591 Kč + 21 % DPH (se slevovým kódem 21SKOPE10)

Více na: www.kursy.cz/ope2021

 

Program konference:

podrobnosti průběžně doplňujeme, sledujte www.kursy.cz/ope2021

 

I. blok: Legislativa 

  • Nové prováděcí předpisy k zákonu o odpadech
    • Vyhláška o podrobnostech nakládání s odpady
    • Katalog odpadů
  • Nové povinnosti vyplývající pro původce odpadu ze zákona o VUŽ
 

II. blok: Nakládání s odpady a evidence

  • Součinnost původce odpadu s oprávněnou osobou
    • Základní popis odpadu a jeho kritéria
    • Vlastnictví odpadu a nové možnosti
  • Povinnosti původců podle nového zákona o odpadech a konečného uživatele dle zákona o VUŽ
    • Kdo je původcem odpadu, nakládání se stavebními a demoličními odpady, předávání kovového odpadu, zapojení do systému obce, zařazování odpadu, upuštění od třídění, vedení průběžné evidence, ohlašování
    • Shromažďování odpadu, skladování odpadu u původce, předávání vybraných výrobků s ukončenou životností, místa zpětného odběru
  • Přeprava odpadů
  • Dopravce – povinnosti
  • Přeshraniční přeprava odpadů
  • Přeprava nebezpečných odpadů
  • SEPNO
  • ADR v silničním zákoně

III. blok: Předcházení vzniku odpadů

  • Odpad x neodpad x vedlejší produkt
  • Recyklace – normy a kvalita obalového materiálu
  • Environmentální dopady obalů z pohledu celého životního cyklu
    • Obalové materiály tvoří značnou část komunálního odpadu. Ve snaze snížit nepříznivé environmentální dopady použitých obalů se hledají nové materiálové kombinace či nová řešení. Použití plastů jako obalového materiálu je často kritizováno. Ne vždy je snaha o nahrazení tradičních obalových materiálů ideální ze všech úhlů pohledu. V přednášce bude představen koncept hodnocení environmentálních dopadů obalových materiálů z pohledu celého životního cyklu a budou diskutovány výhody a nevýhody běžných obalů z pohledu jejich dopadů na životní prostředí.

 

27.01.2021 14:38

Státy EU včetně ČR zavádějí legislativní bič na „černé pasažéry“ v oblasti recyklace elektroodpadu

Nad nepoctivými výrobci a distributory elektrozařízení se začínají stahovat mračna. Řada evropských zemí včetně Česka postupně přijímá legislativu, která má zamezit takzvanému freeridingu, neboli „jízdě načerno“. Česká republika nově zavádí povinnost uvádět při prodeji nových elektrozařízení výši recyklačního příspěvku.

Nekalá praxe „freeridingu“ spočívá v tom, že některé firmy se vyhýbají placení povinných recyklačních příspěvků. Tyto recyklační příspěvky zavedla v roce 2005 EU a jsou určeny ke sběru a recyklaci elektroodpadu v jednotlivých členských státech EU. Této povinnosti se vyhýbají zejména mimoevropští prodejci prodávající prostřednictvím e-shopů, které přes svoji prodejní platformu umožňují obchodovat různým obchodníkům. Shodlo se na tom 150 účastníků on-line konference pořádané evropskou asociací EucoLight, která sdružuje organizace zabývající se sběrem a recyklací osvětlovací techniky.

Bičem na „černé pasažéry“ je přenesení odpovědnosti na on-line tržiště

Průkopníky v prosazování potřebné legislativy jsou zejména Francie a Německo. „Principem je přenesení odpovědnosti za recyklaci na provozovatele e-shopu (tzv. on-line tržiště), jehož prostřednictvím se zboží v zemích EU nabízí. Výrobce elektrozařízení totiž často ani nemusí vědět, že se jeho výrobek na evropském trhu prodává. Případně musí provozovatel on-line tržiště zabránit prodeji zboží, které nesplňuje zákonné povinnosti,“ vysvětluje Zuzana Adamcová ze společnosti Ekolamp, která je členem evropské asociace EucoLight.

Nedávno přijatý francouzský zákon například přenáší na provozovatele on-line tržišť povinnost dodržovat legislativu za prodejce, kteří nejsou schopni doložit, že své povinnosti plní. V Německu se zase snaží právními kroky dosáhnout toho, aby on-line tržiště prodávala pouze výrobky od registrovaných výrobců, kteří zpětný odběr realizují prostřednictvím některého z kolektivních systémů.

V ČR musí prodejci uvádět výši recyklačního příspěvku
Pozadu nezůstává ani Česká republika. Ministerstvo životního prostředí zavedlo novou ekologickou povinnost pro prodejce elektrozařízení. „Povinností je zobrazovat při prodeji nových elektrozařízení výši recyklačního příspěvku, který se za tato elektrozařízení povinně odvádí. Tím bude jasně vidět, kteří výrobci recyklační příspěvky hradí a kteří se jejich placení vyhýbají,“ dodává Zuzana Adamcová.

Pragmatický postoj evropských kolektivních systémů shrnul zástupce asociace Lighting Europe: „Co je nezákonné v off-line světě, by mělo být nezákonné i v on-linu. Naše závazky vůči životnímu prostředí jsou stejné i v okamžiku, kdy prodáváme on-line.“

 

Videozáznam z konference je k dispozici ZDE.


 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE