Více času na podstatné

 

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: ESG, Data a čísla v živtním prostředí II

 

EUDR: Byrokracie, nebo reálná udržitelnost?
Redakce OF

Jaké zásadní sdělení přináší statistika odpadů za rok 2023?
Tomáš Harák

Plýtvání potravinami v číslech aneb jak neplýtvat
Naděžda Čadová

Jak se plýtvá jídlem v nemocnicích a domovech pro seniory?
Anna Strejcová

Prostějovský odpadový detektiv
Jana Jílková

Odpad, teplo a konec skládkování – symfonie udržitelnosti ZEVO Písek
Redakce OF

Let It Roll – festivalový odpad v datech a číslech
Veronika Vrbová, Miroslav Punčochář a Lenka Wimmerová

Polemika: Tradice aneb kde jsou hranice udržitelnosti?
Redakce OF

ESG a zprávy o udržitelnosti jako nástroj rozvoje firem
Marie Zemanová

Český překlad GHG Protokolu: Nový nástroj pro udržitelnou budoucnost českých firem
Erika Duchanová

ESG je víc než trend. Je to nezbytnost, kterou nelze ignorovat
Veronika Hajná

Top trendy a výzvy cirkulární ekonomiky: O čem se mluvilo na Cirkulární akademii?
Dagmar Milerová Prášková

Reuse dny – komunitní akce pro celé rodiny!
Jitka Hofmanová a Eva Štibingerová

Titul Farma roku putuje na Znojemsko
Šárka Gorgoňová

Používání zinku v zemědělství ukazuje, jak úzce je propojeno zdraví zvířat, lidí a životního prostředí
Kristýna Číhalová

Elektromobil: Kdy se projeví jejich ekologická výhoda?
Redakce OF

Podpora recyklace a cirkulárního hospodářství
Ministerstvo průmyslu a obchodu

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Leden    
21.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2025 prezenčně Brno
21.1. Jak správně ohlásit odpady za rok 2024 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování:  22.01., 04.02., 05.02., 11.02., 12.02., 13.02.2025
23.1. iKURZ: Ukončení roku v SW SKLAD Odpadů 8
24.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2024 do ISPOP z webových formulářů
Opakování: 7. 2., 20. 2.
28.1. WEBINÁŘ: Jak na odeslání hlášení za autovraky v programu ENVITA za rok 2024 do ISPOP
29.1. Baterie jako součást odpadového hospodářství
31.1. WEBINÁŘ: Modul Partner aneb předávání dat mezi ENVITAMI efektivně
Únor    
6.-7.2. Vodárenská biologie 2025
6.2. iKURZ: Jak správně ohlásit odpady za rok 2024 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 18.2., 24.2.2025
10.2. WEBINÁŘ: Hlášení a výkazy v IS ENVITA pro obce a města
13.2. WEBINÁŘ: Hlášení a výkazy v IS ENVITA pro obce a města
14.2. iKURZ: Jak vést od 1. 1. 2025 evidenci odpadů v souladu s požadavky nové legislativy zaměřeno na původce odpadů
17.2. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
Opakování: 13.03.2025
20.2. Podávání hlášení do ISPOP (ovzduší, IRZ), povinnosti v oblasti ochrany ovzduší
Březen    
4.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2024
12.3. iKURZ: Legislativa ochrany ovzduší a základní povinnosti provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší - ohlašovací agenda za rok 2024
18.3. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 19.03., 13.05., 14.05., 15.05. 2025
20.3. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
Duben    
1.4. Změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
3.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
8.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025
Opakování: 9.4.
10.4. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
23.-24.4. DNY TEPLÁRENSTVÍ A ENERGETIKY
29.4. iKURZ: Evidence kovových odpadů v roce 2025 aneb co je v oblasti nakládání s kovy nového
Květen    
20.5. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
Červen    
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
Září    
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
 
  

 

Novinky

30.04.2021 16:07

Přehled cirkulárních metrik: Zjistěte, jak je na tom vaše firma

I když se to může s narůstající popularitou cirkulární ekonomiky někdy zdát, její principy nejsou a neměly by být abstraktními pojmy. Analýzy cirkularity jako je například Quick Check nebo Life Cycle Assessment vycházejí z konkrétních dat, se kterými pracují v rámci jasně daného postupu. Jedná se ale o jedny z mnoha cest, jak zjistit, jak na tom firma nebo organizace z pohledu cirkularity je. Více ZDE

30.04.2021 13:36

Věstník MŽP: Nová metodika k povolování kácení dřevin mimo les a další pokyny

Ministerstvo životního prostředí vydalo čtvrté číslo Věstníku MŽP v tomto roce. V dubnovém čísle najdete aktualizovaný Metodický pokyn MŽP k postupu podle zákona č. 93/2018 Sb., o podmínkách využívání genetických zdrojů podle Nagojského protokolu a také Metodickou instrukci odboru obecné ochrany přírody a krajiny a odboru legislativního MŽP k aplikaci § 8 a § 9 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, upravujících povolení ke kácení dřevin rostoucích mimo les a ukládání náhradní výsadby.

Tato aktualizace metodické instrukce z roku 2020 (ročník XXX, částka 1) reaguje na novelu liniového a stavebního zákona v souvislosti s vydáváním závazných stanovisek ke kácení dřevin a ukládání náhradní výsadby. V instrukci je podrobněji popsáno i povolování kácení v souvislosti s výstavbou, včetně účasti občanů v povolovacích procesech, a rovněž vazba kácení dřevin na ochranu krajinného rázu a na povinnost investora provést hodnocení vlivu závažného zásahu na zájmy chráněné zákonem o ochraně přírody a krajiny.

Součástí Věstníku je i Sdělení odboru ochrany ovzduší MŽP ve věci aktualizace seznamu reprezentativních měřících lokalit pro vyhlašování smogových situací a Sdělení odboru druhové ochrany a implementace mezinárodních závazků MŽP o zajištění zpracování souhrnů doporučených opatření pro evropsky významné lokality.

 

Dokument ke stažení:

27.04.2021 18:23

Připomínky: Cirkulárního Česka 2040

Ministerstvo životního prostředí zahajuje veřejnou konzultaci k návrhu Strategického rámce cirkulární ekonomiky České republiky 2040 (Cirkulární Česko 2040). Veřejnost se k němu může vyjádřit do 7. května 2021. Další informace najdete ZDE

27.04.2021 18:20

Téměř 300 chemických látek označeno za kandidáty pro regulační opatření

V roce 2020 ECHA hodnotila přibližně 1 900 registrovaných chemických látek ve skupinách. Na úrovni EU by 290 z nich mohlo být kandidátem pro další řízení regulačních rizik, pokud bude potvrzena jejich nebezpečnost.

Třetí zpráva agentury ECHA k integrované regulační strategii poskytuje nejnovější informace o práci ECHA na identifikaci a řízení chemických látek, které mohou představovat rizika pro zdraví a životní prostředí, ale také doporučení orgánům a průmyslu ohledně řízení rizik.

V loňském roce ECHA pokračovala v prověřování skupin strukturálně podobných látek místo individuálního posuzování chemických látek. Došlo tak ke zvýšení celkového počtu hodnocených chemických látek na přibližně 1 900, což je dvakrát více než v roce 2019 a desetinásobek množství prověřovaného ročně v období 2014 až 2018.

Ve skupinových hodnoceních dokončených v roce 2020 bylo 290 chemických látek identifikováno jako kandidáti pro další regulaci řízení rizik v EU. U většiny z nich však budou před zahájením jakýchkoli akcí požadovány další údaje a potvrzení nebezpečnosti.

Krokem před přijetím opatření k řízení rizik podle nařízení REACH nebo jiných právních předpisů EU bývá často harmonizovaná klasifikace. Podle aktuálně dostupných informací by u více než 100 dalších látek měla být požadována harmonizovaná klasifikace, tyto látky však dosud nebyly příslušnými orgány vybrány. U dalších dvou třetin hodnocených látek není na úrovni EU v současnosti potřeba dalšího řízení rizik.

Pokrok v objasňování potřeby regulačních opatření pro všechny registrované látky nad jednu tunu lze sledovat prostřednictvím nástroje pro mapování všech registrovaných látek „chemického vesmíru“, kde bude každá látka přiřazena k určité skupině z hlediska regulačních opatření.

Cílem ECHA je do roku 2027 vytvořit úplný přehled o všech registrovaných látkách.

Ve zprávě ECHA jsou zmíněna následující doporučení:

 

ECHA bude i dále pracovat na seskupování látek a optimalizaci skupinového přístupu a je důležité, aby:

  • členské státy zajistily odpovídající zdroje a zahájily regulaci řízení rizik u látek, které neprodleně vyžadují další opatření;
  • členské státy zintenzivily vzájemnou spolupráci s cílem maximalizovat výsledky své práce;
  • průmysl využíval vytvořené programy, které pomůžou kontrolovat a aktualizovat údaje v registračních dokumentacích podle nařízení REACH. Aktualizace musí být prováděny proaktivně, a nejen poté, co orgány přijmou regulační opatření.

 

Další informace:

27.04.2021 18:18

Zájem o udržitelnost v byznysu roste – CIRA Advisory proto rozšiřuje vlastní metodu pro zhodnocení firemní cirkularity

Zelená dohoda pro Evropu, nefinanční ukazatele tržní hodnoty firem, nebo také tlak spotřebitelů jsou důvody pro to, aby firmy začaly do svých strategií implementovat udržitelnost a cirkulární ekonomiku. Pouhé deklarované hodnoty bez skutečné úpravy byznysového modelu už ale dnes neobstojí. Ve světě totiž existují přesné metriky, které ukazují, jak na tom konkrétní firma ve vztahu k udržitelnosti skutečně je. V Česku vznikla metoda zhodnocení cirkularity podniku, Quick Check, za kterou stojí poradenská firma CIRA Advisory (CIRAA). Ta navazuje na mnoholeté zkušeností Institutu Cirkulární Ekonomiky (INCIEN). CIRAA právě spouští aktualizovaný model Quick Checku.

„Za více než pět let fungování Institutu Cirkulární Ekonomiky jsme nashromáždili neocenitelné zkušenosti s poradenstvím v českých firmách. CIRA Advisory na tyto zkušenosti navazuje, jednou z prvních aktivit bylo připravit vlastní metodu na zhodnocení firemní cirkularity. Tu jsme úspěšně odpilotovali a nyní ji budeme pravidelně doplňovat o dílčí body,” vysvětluje Laura Mitroliosová, jednatelka CIRA Advisory.

Quick Check pomáhá firmám vytvořit komplexní analýzu stavu podniku a odhalit potenciál pro zlepšení a posun v aplikaci principů cirkulární ekonomiky. Metoda se zaměřuje na několik hlavních oblastí. Jsou jimi například aktivity nejvyššího vedení firmy a jejich zapojeni směrem k udržitelnosti, celkové strategie společnosti, ale i klasické provozní aktivity jako vybavení kanceláří, spotřeba vody a energií. V neposlední řadě řeší materiálové toky či dodavatelský řetězec. Aktualizace metody pomáhá přehledněji vidět, jak firma reflektuje Zelenou dohodou pro Evropu.

„Quick Check je takový rychlý sken cirkularity v jakékoliv společnosti. Metoda je vhodná pro firmy, které s cirkularitou začínají i pro firmy, které se udržitelnosti už dlouhodobě věnují. Právě tato druhá skupina firem často nemá ucelenou strategii a Quick Check jim pomáhá na základě dat najít slabá místa, nebo, právě naopak, odhalit, v čem jsou napřed před ostatními a mohou se profilovat jako lídr oboru,” říká Laura Mitroliosová.

Metoda Quick Checku je zároveň skvělým odrazovým můstkem pro firmy, které zatím cirkulární ekonomiku vnímaly ve svém byznysovém modelu pouze okrajově. „Už delší dobu víme, že státy EU budou postupně přecházet na cirkulární fungování a to se dotkne firem z jakékoliv oboru a jakékoliv velikosti. Navíc se teď na evropské úrovni začíná mluvit i o tzv. taxonomii či kritériích ESG, které hodnotí firemní strategie udržitelnosti a stávají se důležitým ukazatelem pro investory. Všem firmám radíme, aby si osvojily principy cirkulární ekonomiky co nejdříve, protože tím získají nespornou konkurenční i ekonomickou výhodu,” uzavírá Laura Mitroliosová.

Prvotní výstupy z Quick Checku získají firmy už do měsíce od první schůzky. Dle zájmu dané společnosti a výstupů analýzy si pak mohou nechat vytvořit celou strategii, pokračovat v konzultacích nebo si nechat provést hloubkový cirkulární sken firmy. Jedná se tak o cenově dostupné řešení, které zhodnotí stávající stav ve firmě a poukáže na další možné cesty a řešení. 

 

O CIRA Advisory

CIRA Advisory s.r.o. je poradenská a konzultační společnost zaměřující se na oblast cirkulární ekonomiky napříč všemi ekonomickými segmenty od zemědělství či odpadového hospodářství až po inovativní cesty zahrnující výhody digitálních technologií. Jejím cílem je pomoci firmám, obcím a dalším institucím přejít z lineárního principu fungování na cirkulární. Vytváří cesty, které propojují byznys s přírodou. CIRAA pomáhá vkládat do podnikání firem cirkulární a udržitelné principy, je průvodcem jak pro malé firmy, tak velké nadnárodní společnosti. Současně nastavuje efektivní komunikační strategii jak uvnitř firmy, tak směrem k široké i odborné veřejnosti a vytváří účinný „networking“. Více informací najdete na www.ciraa.eu


 

27.04.2021 18:16

EU: Životní prostředí v březnu 2020

Komise předložila opatření na podporu ekologické produkce, Rada schválila závěry o strategii EU pro udržitelnost v oblasti chemických látek, Rada přijala svůj postoj k programu LIFE, Členské státy budou jednat s EP o 8. akčním programu pro životní, Komise chce předcházet požárům, více ZDE

25.04.2021 13:19

ČSA vydělají na tom, že nelétají. Prodají emisní povolenky, které získaly od státu zdarma

České aerolinie (ČSA), které jsou od března v úpadku, mohou získat finanční injekci v hodnotě necelých dvou stovek milionů korun na posílení své nepříznivé finanční situace.

Městský soud v Praze včera povolil ČSA prodat emisní povolenky, které mají ČSA na letošní rok bezplatně přidělené od ministerstva životního prostředí. Vyhověl tak žádosti dopravce. Vyplývá to z rozhodnutí soudu. „Získání peněžních prostředků z prodeje zbytných emisních povolenek přitom může přispět k zachování provozu závodu dlužníka,“ uvedl soud.

ČSA v žádosti soudu vysvětlily, že zachování provozu dlužníka alespoň v minimální míře je podmínkou pro to, aby jim nebyly odejmuty již přidělené emisní povolenky a aby současně došlo k jejich bezplatným alokacím i na další roky. Letecké společnosti v Evropské unii mají nárok na bezplatnou alokaci části povolenek do roku 2023. ČSA připadá na každý rok kolem 220–240 tisíc povolenek. Objem byl stanoven dříve podle předchozího počtu letů. ČSA tak nyní alespoň částečně vydělávají na své miniaturizaci a očekávají, že budou mít k prodeji zhruba 182 tisíc emisních povolenek.

Výnos má zaplatit i pohledávky zaměstnancům

Podle ČSA je aktuálně hodnota povolenek zhruba 40 eur a kus. „V současné době je na vyšší úrovni s ohledem na blížící se konec lhůty pro splnění zákonné povinnosti vyřadit spotřebované množství povolenek za rok 2020 .V této době totiž ostatní účastníci trhu, kteří nemají pro vyřazení spotřebovaných povolenek jejich dostatek, mají o nákup emisních povolenek vyšší zájem,“ uvádí ČSA. Chtějí proto využít vyšší ceny nyní. Při ceně kolem 40 eur za povolenku by to znamenalo výnos kolem 189 milionů korun, do konce dubna chtějí vyřadit 40 tisíc povolenek, což by znamenalo výnos kolem 41 milionů korun. Přesnější odhady o výnosu v žádosti dlužníka jsou soudem anonymizovány. Aktuálně ceny povolenek stouply k 47 eurům, což by znamenalo ještě vyšší příjmy.

Právní zástupce ČSA v návrhu uvedl, že ze získaných peněz plánují hradit pohledávky za majetkovou podstatou, například i za „pracovněprávní pohledávky svých zaměstnanců včetně nákladů na odstupné a jiné platby související s nedávnou organizační změnou a snižování počtu zaměstnanců“.

ČSA jsou v úpadku od března. Podle insolvenčního návrhu je přibližně 266 věřitelů především z řad dodavatelů a zhruba 230 tisíc přihlášek z řad cestujících z titulu v minulosti nerealizovaných letů. Dodavatelům dluží ČSA zhruba 800 milionů korun, cestujícím pak miliardu korun.

23.04.2021 16:36

Pokyny pro sestavení bezpečnostních listů jsou nyní přeloženy do jazyků EU

V souladu s aktuální podobou přílohy II nařízení REACH byly upraveny pokyny pro sestavení bezpečnostních listů a překlady jsou nyní k dispozici. Jejich obsah byl aktualizován, aby zohledňoval změny zavedené novým zněním nařízení REACH, včetně nanoforem, jednoznačného identifikátoru složení (UFI), vlastností vyvolávajících narušení činnosti endokrinního systému nebo rozšíření oddílu 9 týkajícího se fyzikálních a chemických vlastností. Aktualizace dále přináší vysvětlení k uplatňování dvouletého přechodného období (do konce roku 2022). Pokyny k nařízení REACH jsou dostupné ZDE.

 

23.04.2021 16:34

Dotazník k revizi nařízení o E-PRTR

Evropská komise zveřejnila dotazník k probíhající revizi nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 166/2006, kterým se zřizuje evropský registr úniků a přenosů znečišťujících látek. Dotazník je volně přístupný na následující webové adrese – https://survey.alchemer.eu/s3/90320014/E-PRTR. Je určen pro zapojení širokého spektra dotazovaných – ohlašovatelů, nestátních neziskových organizací, svazů, úřadů na různé úrovni atd. Jeho obsahem jsou mj. otázky týkající se možného rozvoje E-PRTR (např. doplnění nových činností čí látek nebo naopak odstranění apod.). Dotazník je nutné vyplnit nejpozději 30. dubna 2021.

23.04.2021 15:31

EU spustila portál, kde mohou lidé rozhodovat o její budoucnosti

Obyvatelé Evropské unie se mohou zapojit do celoevropské debaty o budoucím směřování EU a její politiky. Unijní instituce v rámci dva roky avizované konference o budoucnosti Evropy spustily internetový portál, kam lidé mohou psát podněty k zásadním tématům a sdílet své představy o fungování unie. Z digitální výměny názorů i navazující série veřejných diskusí chtějí politici příští rok čerpat podněty při rozhodování o budoucích prioritách. Zatímco europoslanci chtěli s konferencí původně spojit i reformu fungování unijních orgánů, členské země tak daleko zajít nehodlají.

"Nadešel čas, aby se naši občané aktivně podělili o své největší obavy i své nápady," komentoval spuštění portálu portugalský premiér António Costa, jehož země EU v současnosti předsedá.

Na stránce futureu.europa.eu lidé najdou desítku okruhů, k nimž se mohou vyjádřit. Je mezi nimi zdravotní politika v návaznosti na covidovou pandemii, boj proti klimatickým změnám, digitalizace, migrace či demokracie v Evropě. Mohou ale přinášet i vlastní témata.

Kromě toho mají možnost se přihlásit k některé z budoucích veřejných akcí, prezentovat akci svoji či sledovat diskuse o vybraných tématech.

"Musíme mít jistotu, že hlasy lidí budou slyšet a že se budou podílet na rozhodování, bez ohledu na covidovou pandemii," prohlásil předseda Evropského parlamentu David Sassoli.

Konference, kterou při svém předloňském nástupu do funkce označila po tlaku Evropského parlamentu (EP) za zásadní projekt předsedkyně Evropské komise (EK) Ursula von der Leyenová, měla původně začít už loni na jaře. Kvůli covidové pandemii a dlouhým debatám mezi institucemi se však její začátek o rok zpozdil. Parlament se s členskými státy dlouhodobě přel o to, zda má mít konference jediného lídra, kterým se měl stát belgický expremiér a někdejší vůdce liberálů v EP Guy Verhofstadt. Národní vlády však nesouhlasily, a projekt tak vedou zástupci všech tří unijních orgánů.

Místo původně plánovaných dvou let mají obyvatelé či zástupci organizací a spolků na prodiskutování svých představ o unii rok. Konec debaty je naplánován na příští jaro, kdy bude EU předsedat Francie, od jejíhož prezidenta Emmanuela Macrona nápad uspořádat konferenci předloni vzešel. Macronovu ideu si osvojila velká část europoslanců, podle jejichž představ by konference mohla vést až ke změně unijních smluv, například k přímému výběru předsedy EK při europarlamentních volbách či zavedení nadnárodních kandidátních listin. S tím však nesouhlasí zástupci řady členských zemí, kteří nechtějí fungování institucí upravovat. Podle kritiků tak může konference kvůli krátkému času a nezávaznosti diskuse vyznít do ztracena.

23.04.2021 15:19

On-line KONFERENCE: Odpady v podnikové ekologii v roce 2021

Vyhláška o podrobnostech nakládání s odpady už má jasné obrysy a její vydání ve Sbírce předpisů se předpokládá do poloviny května. Jak se po nabytí její účinnosti změní povinnosti původců odpadu? Vše představí její tvůrci z MŽP. Konference odpoví na zásadní otázky všech původců ohledně evidence, vlastnictví a přepravy odpadů, mobilních zařízení a institutu obchodníka, ale také předcházení vzniku odpadů v souladu s novou legislativou, která je účinná od 1. 1. 2021!

 

18. 5. 2021 | 9:00 - 16:00 | on-line stream

Hlavní témata konference:

  • Povinnosti původců podle nového zákona o odpadech a konečného uživatele dle zákona o VUŽ
  • Nové povinnosti podle připravované vyhlášky o podrobnostech nakládání s odpady
  • Institut obchodníka s odpady ve vztahu k původci odpadu podle nového zákona o odpadech
  • Recyklace obalových odpadů a novela obalového zákona

 

Podrobný program konference:

I. panel – Legislativní úvod (9:00 – 10:00)

  • Prováděcí předpisy nového zákona o odpadech
    Mgr. et Mgr. Štěpán Jakl - MŽP
    • Vyhláška o podrobnostech nakládání s odpady
    • Katalog odpadů
    • Metodické pokyny
  • Prováděcí předpisy zákona o výrobcích s ukončenou životností
    Mgr. Ing. Ladislav Trylč - MŽP
    • Vyhláška o podrobnostech nakládání s některými výrobky s ukončenou životností
    • Vyhláška o podrobnostech nakládání s vozidly s ukončenou životností
    • Předmět úpravy
    • Způsob vedení evidencí
    • Nové požadavky pro zpracovatele

II. panel - Nakládání s odpady a evidence podle nové legislativy (10:00 – 13:00)

  • Povinnosti původců podle nového zákona o odpadech a konečného uživatele dle zákona o VUŽ
    Ing. Jitka Lochovská - INISOFT Consulting s.r.o.
    • Kdo je původcem odpadu, nakládání se stavebními a demoličními odpady, předávání kovového odpadu, zapojení do systému obce, zařazování odpadu, upuštění od třídění, vedení průběžné evidence, ohlašování
    • Shromažďování odpadu, skladování odpadu u původce, předávání vybraných výrobků s ukončenou životností, místa zpětného odběru
  • Přeprava odpadů
    Ing. Václav Kuncl - INISOFT Consulting s.r.o.
    • Dopravce – povinnosti
    • Přeshraniční přeprava odpadů
    • Přeprava nebezpečných odpadů
      • SEPNO
      • ADR v silničním zákoně
  • Znalost kvality odpadů jako základní předpoklad správného způsobu nakládání s odpady
    Mgr. Tomáš Ondrůšek - expert na ŽP a podnikovou ekologii
    • Povinnost původce znát kvalitu svých odpadů, zejména v návaznosti na další způsob nakládání oprávněnými osobami a dalšími souvisejícími povinnostmi
    • Důležitost komunikace původce a oprávněné osoby, doklady související s nakládáním s odpady
    • Problematika hodnocení nebezpečných vlastností odpadů - kdy se provádět nemusí a kdy ano
    • Příklady z praxe
  • Obchodování s odpady – nové možnosti pro původce odpadů podle nového zákona o odpadech
    Ing. Tomáš Lank - Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
    • Co je to obchodování - vlastnictví, nákup a prodej včetně povinné dokumentace
    • Mobilní zařízení x obchodník
    • Zprostředkovatel a jeho povinnosti
    • Nezbytné znalosti původce odpadu

 

III. panel - Předcházení vzniku odpadů (14:00 – 16:00)

  • Aktuální povinnosti v rozšířené odpovědnosti výrobců při uvádění výrobků na trh, ekomodulace
    Ing. Petr Šulc - Sfe consulting s.r.o.
    • Plnění  povinností při  uvádění  výrobků  na trh  v ČR z hlediska nové  právní  úpravy (zákon  o  výrobcích  s ukončenou  životností,  novela zákona o  obalech)
    • Přechod povinných osob na nový  režim
  • Recyklace obalových odpadů
    Ing. Petr Balner, Ph.D. - EKO-KOM
    • Povinnosti obalářského průmyslu ve vazbě na novelu zákona o obalech a plnění cílů CEP a SUP
    • Současný stav a strategie pro dosažení cílů v období 2025-2030
  • Environmentální dopady obalů z pohledu celého životního cyklu
    doc. Ing. Vladimír Kočí, Ph.D. MBA - Vysoká škola chemicko-technologická v Praze
    • Nové materiálové kombinace obalů
    • Koncept hodnocení environmentálních dopadů obalových materiálů z pohledu celého životního cyklu
    • Výhody a nevýhody běžných obalů z pohledu jejich dopadů na životní prostředí

 

On-line konference Odpady v podnikové ekologii

Termín: 18. května 2021
Moderátor konference: Ing. Tomáš Lank (UJEP – Ústí nad Labem)

Bližší informace o programu a registrace: www.kursy.cz/ope2021

 

Pořadatel:

Verlag Dashöfer, spol. s. r. o.

Evropská 423/178,

160 41 Praha 6

 

Organizační garant:

Ing. Kristýna Lanová, lanova@dashofer.cz

21.04.2021 19:50

Připomínky: Aktualizace programů zlepšování kvality ovzduší 2020

Kompletní aktualizace programů zlepšování kvality ovzduší. Jednotlivé zaktualizované programy zlepšování kvality ovzduší pro zóny a aglomerace byly v souladu s § 9 odst. 1 zákona o ochraně ovzduší publikovány ve Věstnících MŽP vydaných postupně v období od září 2020 do února 2021. Všechny programy obsahují kromě analýzy příčin znečištění ovzduší i podrobnosti o  opatřeních přijatých ke zlepšení kvality ovzduší. Ty obsahují kromě popisu aplikace opatření také odhad jejich efektů, rámcový časový plán jejich provádění a odpovědného gestora. Aktualizované programy obsahují v návaznosti na provedenou analýzu příčin znečištění tři druhy opatření – opatření k omezení znečištění ze sektoru lokálního vytápění domácností, opatření k omezení znečištění z průmyslových zdrojů a opatření k omezení znečištění z dopravy.

 

Dokument ke stažení:

 

21.04.2021 19:17

Rada se dohodla s Parlamentem na podobě klimatického zákona

Zástupci Rady a Evropského parlamentu dosáhli prozatímní politické dohody ohledně podoby evropského klimatického zákona, jehož hlavním cílem je dosažení klimatické neutrality do roku 2050 a snížení emisí skleníkových plynů o 55 % do roku 2030 oproti roku 1990. Vyjednavači obou stran se také dohodli na tom, že do roku 2030 bude prioritou snižování emisí spíše než jejich odstraňování. Kromě toho bylo dohodnuto stanovení průběžného cíle do roku 2040, spolupráce Komise se sektory, které chtějí vytvořit indikativní dobrovolné plány týkající se dosažení neutrality do roku 2050 a stanovení rozpočtu EU na snižování emisí na období 2030-2050. Prozatímní dohodu musí ještě schválit Rada a Parlament.

21.04.2021 17:05

ČSÚ a MŽP zintenzivní spolupráci v oblasti odpadů

Předseda České statistického úřadu Marek Rojíček a ministr životního prostředí Richard Brabec podepsali memorandum o spolupráci obou institucí v oblasti odpadové statistiky. Na základě uzavřené dohody vznikne stálá pracovní skupina pro statistiku odpadů.

Obě strany se v memorandu zavázaly zejména vyvinout maximální úsilí o odstranění rozdílů z reportingu dat o komunálním odpadu. „Smyslem je vyjasnit a pokud možno odstranit zbývající rozdíly ve vykazovaných datech. Zároveň je naším společným cílem efektivně využívat jak administrativní, tak statistické zdroje dat tak, aby zátěž respondentů byla co nejmenší. Dosavadní spolupráce se v tomto směru velmi osvědčila a máme tedy zájem ji dále prohloubit,“ říká Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu.

"Dosavadní spolupráce mezi MŽP a ČSÚ už v předchozích letech  přinesla klíčové snížení administrativní zátěže obcí i firem. Zřízením permanentní pracovní skupiny se nám otevírá možnost další a intenzivnější spolupráce na odborné úrovni, nezbytné jak pro další omezování administrativy, tak pro srozumitelnou interpretaci výstupů obou institucí na téma odpadového hospodářství,“ připomíná Richard Brabec, ministr životního prostředí.

Uzavřené memorandum navazuje na existující Ujednání mezi Českým statistickým úřadem, Ministerstvem životního prostředí a Úřadem vlády České republiky o vykazování produkce komunálního odpadu z 20. ledna 2016.

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE