iHNED.cz: Moody´s - Ceny elektřiny propadají a ČEZ patří k výrobcům, které to nejvíce zasáhne
Celý článek čtěte ZDE.
Zdroj: iHNED.cz (převzato z patria.cz)
Aktuální číslo: ESG, Data a čísla v živtním prostředí II
Hlášení o odpadech do ISPOP za dveřmi, jak bezchybně na to?
Redakce OF
Nový život pro staré spotřebiče obstál i v době povodňové krize
Redakce OF
Solární boom nese skryté náklady v podobě vysloužilých baterií. Kdo ponese náklady po zkrachovalých společnostech?
Redakce OF
Staré mobily vytváří nové příležitosti a současně šetří planetu
ASEKOL
Fotovoltaické panely a rostoucí význam jejich recyklace
RETELA
Opravdu lze kovové obaly vhazovat v celé ČR do žlutých kontejnerů?
Redakce OF
Zálohování nápojových obalů se ČR nejspíše nevyhne
Kryštof Kruliš
Kontext vybraných evropských zemí z pohledu zálohování
Petr Novotný
Zálohování lahví nemá, jak by nápoje zdražilo. Naopak, může zmírnit inflaci
Petr Bartoň
Strategie rozšiřování systémů rozšířené odpovědnosti výrobců v ČR
Redakce OF
EPR: Budoucnost udržitelnosti v našich rukou
Redakce OF
Co prozradila studie LCA o environmentálních dopadech produkce a těžby surového dříví v Česku?
Redakce OF
Výzkum veřejného mínění o Zelené dohodě pro Evropu
Martin Ďurďovič a Jan Červenka
ESG pohledem skrz světelný objektiv
Redakce OF
Velcí kopytníci obnovují biodiverzitu a zachraňují klima. A navíc se vracejí ke kořenům recyklace
Dalibor Dostál
Surovinová bezpečnost? Krajské politiky jsou opomíjenou odpovědí
Josef Godany
KALENDÁŘ AKCÍ
ZAŘADIT AKCI | ||
Únor | ||
17.2. | iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky Opakování: 13.03.2025 |
![]() |
20.2. | Podávání hlášení do ISPOP (ovzduší, IRZ), povinnosti v oblasti ochrany ovzduší | ![]() |
27.2. | Práva a povinnosti při ochraně před povodněmi podle vodního zákona | ![]() |
28.2. | Posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (EIA) včetně výkladu o aktuálních významných změnách legislativy | ![]() |
Březen | ||
4.3. | iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2024 | ![]() |
12.3. | iKURZ: Legislativa ochrany ovzduší a základní povinnosti provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší - ohlašovací agenda za rok 2024 | ![]() |
13.3. | Konference Zelená infrastruktura | ![]() |
18.3. | iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025 | ![]() |
18.3. | Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu Opakování: 19.03., 13.05., 14.05., 15.05. 2025 |
![]() |
20.3. | iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace | ![]() |
20.3. | Vzorkování pitných, podzemních a odpadních vod | ![]() |
21.3. | Zákon o odpadech, jeho prováděcí předpisy a odpadová evidence | ![]() |
25.3. | Reporting udržitelného rozvoje – evropské standardy pro podávání zpráv o udržitelnosti | ![]() |
Duben | ||
1.4. | Změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky | ![]() |
3.4. | iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb. | ![]() |
5.4. | Nový stavební zákon ve znění novel | ![]() |
8.4. | Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025 Opakování: 9.4. |
![]() |
8.-9.4. | Radiologické metody v hydrosféře 25 | ![]() |
10.4. | WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích | ![]() |
14.4. | iKURZ: Jak vést od 1. 1. 2025 evidenci odpadů v souladu s požadavky nové legislativy - zaměřeno na původce odpadů | ![]() |
15.4. | Novinky v oblasti Měření hluku a vibrací | ![]() |
23.-24.4. | DNY TEPLÁRENSTVÍ A ENERGETIKY | ![]() |
24.4. | iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby | ![]() |
29.4. | iKURZ: Evidence kovových odpadů v roce 2025 aneb co je v oblasti nakládání s kovy nového | ![]() |
30.4. | iKURZ: Havarijní novela vodního zákona | ![]() |
Květen | ||
13.5. | Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025 Opakování: 14.5. |
![]() |
20.5. | iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025 | ![]() |
26.5. | iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy | ![]() |
27.5. | Povinnosti v podnikové ekologii v praxi Opakování: 28.5.2025 |
![]() |
29.5. | iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025 | ![]() |
Červen | ||
2.-3.6. | 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou | ![]() |
3.6. | iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech | ![]() |
4.6. | iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností | ![]() |
10.6. | iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025 | ![]() |
11.6. | iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky | |
12.6. | iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému | ![]() |
16.6. | Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025 | ![]() |
17.6. | iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech | ![]() |
18.6. | iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS) | ![]() |
Září | ||
18.9. | iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku | ![]() |
23.9. | Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025 |
![]() |
Celý článek čtěte ZDE.
Zdroj: iHNED.cz (převzato z patria.cz)
—————
Češi patří dlouhodobě mezi nejlepší třídiče odpadu v Evropě. Stále více lidí však přestává odpadky rozdělovat. Vadí jim jednání některých radnic, které chtějí na poplatcích za svoz vybírat stále více peněz. A to i přesto, že právě z vytříděného odpadu se jim hrnou do obecní pokladny větší peníze než kdykoliv předtím. Někde se však města snaží obyvatele k třídění naopak motivovat zlevněním služeb.
Proč netřídit a naopak jak motivovat ke třídění?
Celý článek si můžete přečíst ZDE.
Zdroj: zpravy.rozhlas.cz (ČR Radiožurnál)
—————
Ministerstvo životního prostředí (MŽP) poslalo do připomínkového řízení návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 294/2005 Sb., o podmínkách ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu terénu a změně vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady. Předmětem navrhované právní úpravy je problematika kovové rtuti. Návrh vyhlášky definuje co je dočasné skladování a určuje zařízení pro dočasné skladování, více ZDE.
—————
Únorové číslo odborného časopisu ODPADOVÉ FÓRUM 2/2013 má jako téma měsíce BIOLOGICKY ROZLOŽITELNÉ ODPADY. V rubrice Nakládání s odpady se mj. věnujeme aktuálnímu materiálu, kterým v zimě jsou posypové hmoty, pro které překvapivě "prakticky neexistují žádná taxativní vymezení, která by definovala jejich závazné kvalitativní (technické, environmentální) parametry." A také perspektivní technologii hydrotermálního zplyňování. V rubrice Ze zahraničí jsou dva příspěvky, a to k pojmu Urban Mining a pak k mýtům a faktům okolo skládkování odpadů.
Lupa soudního znalce ing. Barchánka se zabývá populárním problémem odpad/neodpad. Rozhovor je s Ing. Romanem Tvrzníkem z Elektrowinu, a. s. Reportáž je z kladenského kovošrotu a Polemika je ke kvalitě vzdělávání pro odpadové hospodářství.
ROZHOVOR
Čím starší plasty, tím lepší
Rozhovor s Romanem Tvrzníkem, generálním ředitelem Elektrowin, a. s.
POLEMIKA
Aspekty vzdělání v odpadovém hospodářství ČR
REPORTÁŽ
Objemy šrotu se zmenšují
Lucie Jedličková
TÉMA MĚSÍCE A KOMERČNÍ PŘÍLOHA
Biologicky rozložitelné odpady
Podpora rozšíření využívání kompostů vyrobených z BRO v zemědělství
Květuše Hejátková, Olga Křížová
Odbyt kompostu ze zpracování biologicky rozložitelných odpadů
Květuše Hejátková
Aktuální situace na poli biologicky rozložitelných odpadů
Lucie Valentová
Správná teplota, významný faktor úspěšného kompostování
Petr Plíva
Antropogenní kontaminanty v kalech z ČOV
Dagmar Vološinová
NAKLÁDÁNÍ S ODPADY
Posypové hmoty a životní prostředí
Zdeněk Čížek
Praha a černé skládky
(av, lj)
Hydrotermální zplyňování organických materiálů: perspektivní technologie
Marek Šváb, Sergej Skoblja, Zdeněk Beňo
POD LUPOU SOUDNÍHO ZNALCE
Odpad/neodpad
Michael Barchánek
ZE ZAHRANIČÍ
Urban Mining – nový přístup v odpadovém hospodářství?
Mečislav Kuraš
Skládkovanie odpadov – mýty a fakty
Marek Hrabčák
SERVIS
Pollutec
Lucie Jedličková
Ohliadnurie za konferenciou STKO v Prahe
Marek Hrabčák
Kalendář
Resumé
Odpadářské kukátko
Tentokrát s Petrem Millerem
Co vypadlo z popelnice
Na adrese dupress@seznam.cz si lze objednat nejen roční předplatné, ale i jednotlivá čísla.
Téma březnového čísla ZPĚTNÝ ODBĚR je načasované s ohledem na připravovanou stejnojmennou konferenci, která se uskuteční 16. dubna. Redakční uzávěrka je 4. února, inzertní 14. února. Číslo vyjde 6. března.
Pro dubnové číslo připravujeme téma Energetické využití odpadů. Redakční uzávěrka je 4. března, inzertní 14. března a číslo vyjde 3. dubna.
Květnové číslo bude mít téma ZDRAVOTNICKÉ ODPADY. Redakční uzávěrka bude 2. dubna, inzertní 11. dubna. Číslo vyjde 7. května.
Ediční plán na celý rok 2013 najdete ZDE. Bezplatné zaslání ukázkového čísla si můžete vyžádat v redakci (forum@cemc.cz).
Podpořte svou inzercí (inzerát a nebo PR článek za poloviční cenu) vydávání odborného měsíčníku ODPADOVÉ FÓRUM a tím šíření informací a osvěty mezi odbornou veřejností. Všem inzerentům nabízíme bezplatnou službu navíc, kterou je umístění jejich banneru na internetový portál TretiRuka.CZ po dobu jednoho měsíce.
—————
Senát PČR včera projednal návrh zákona, kterým se mění zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci) s výsledkem jednání - pozměňovací návrhy (usnesení č. 92).
Pozměňovací návrhy senátu posoudí poslanci na následující schůzi, protože pokud Senát zákon vrátil s pozměňovacími návrhy, hlasuje Sněmovna o pozměněném návrhu nejdříve za 10 dnů (ke schválení stačí prostá většina). V opačném případě hlasuje o původním znění zákona. Ten musí být potvrzen nadpoloviční většinou všech poslanců. Nejbližší poslanecká schůze je naplánována již na příští týden v úterý 5. února.
Zeptali jsme se na stanovisko Ministerstva životního prostředí k pozměňovacímu návrhu. Ministerstvo sdělilo, že "Pozměňovací návrh se týká znění jedné z kategorií činností uvedených v příloze č. 1 (konkrétně kategorie 4.1.h). Vzhledem k tomu, že je z pohledu Ministerstva životního prostředí navrhovaná změna nesystémová, znamenala by zúžení příslušné kategorie a snížila vymahatelnost zákona o integrované prevenci, bylo stanovisko Ministerstva životního prostředí k pozměňovacímu návrhu negativní. Lze předpokládat, že Ministerstvo životního prostředí setrvá na uvedeném stanovisku i nadále."
Cílem novely je mj. zefektivnění povolovacích procesů a posílení aplikace nejlepších dostupných technik. Dle požadavků Evropské komise měla být novela účinná do 7. ledna 2013.
—————
Od 30. ledna 2013 je k dispozici nová verze nástroje QSAR Toolbox 3.1. Tento IT nástroj využívá matematických modelů ke zjišťování nebezpečných vlastností chemických látek a snižuje tak množství zkoušek, které by bylo nutné provést na obratlovcích. Více ZDE.
ECHA od 31. ledna 2013 spustila novou tzv. Platformu klasifikace a označování látek (Classification and Labelling Platform). Jedná se o nadstavbu současného Inventáře chemických látek (C&L Inventory), která umožňuje snadnou výměnu dat mezi subjekty podávajícími tzv. oznámení, anebo žadateli o registraci. Více ZDE
—————
Včera jsme Vás informovali, že vláda schválila dokument Návrhy na řešení opatření k posílení konkurenceschopnosti a rozvoje podnikání v České republice z pohledu právních předpisů na ochranu životního prostředí. Materiál je výsledkem další etapy prací v rámci tzv. ekoauditu. Níže jako první publikujeme návrh všech 36 návrhů na opatření. V případě zájmu Vám rádi zašleme kompletní materiál včetně komentářů a úkolů k jednotlivým podnětům, pište si na info@tretiruka.cz.
Podnět č. 1
Právní předpis |
Zákon č. 25/2008 Sb., o integrovaném registru znečišťování životního prostředí a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí a o změně některých zákonů |
Popis oblasti |
Zrušit § 3, odst. 1, písm. c) zákona a tím zrušit i přílohu č. 2 v nařízení vlády č. 145/2008 Sb., ve znění NV č. 450/2011 Sb. |
Návrh opatření |
Zrušit zcela povinnost sledovat a ohlašovat přenosy látek v odpadech mimo provozovnu ve smyslu nařízení (ES) č. 166/2006. |
Závěr: |
Vyhodnotit ohlašování přenosů látek v odpadech do IRZ za roky 2011, 2012 a 2013 a na základě vyhodnocení zahájit v roce 2014 další diskusi k seznamu ohlašovaných látek v odpadech, aniž bude předjímáno, zda dojde k dalšímu snižování počtu sledovaných látek či nikoliv. |
Podnět č. 2
Právní předpis |
Zákon č. 477/2001 Sb., o obalech
|
Popis oblasti |
§ 12 Využití odpadu z obalů Pokud osoba, která uvádí na trh nebo do oběhu obaly nebo balené výrobky neprokáže, že se z těchto obalů nestaly na území České republiky odpady, je povinna zajistit, aby odpady z obalů jí uvedených na trh nebo do oběhu, byly využity v rozsahu stanoveném v příloze č. 3tohoto zákona. |
Návrh opatření |
Rozšířit možnosti přenášení povinností stanovených v § 12 na jinou osobu spolu s převedením vlastnického práva k obalu, k němuž se tyto povinnosti vztahují a to nejen za účelem jeho dalšího uvedení do oběhu. |
Závěr |
Připomínka bude vyřešena metodicky ve spolupráci s MPO, případně novelizací zákona. |
Podnět č. 3
Právní předpis |
Zákon č. 477/2001 Sb., o obalech |
Popis oblasti
|
§ 13 Osoba, která uvádí na trh nebo do oběhu obaly, splní povinnosti stanovené v § 10 a 12 b) přenesením těchto na jinou osobu spolu s převedením vlastnického práva k obalu, k němuž se tyto povinnosti vztahují, za účelem jeho dalšího uvedení do oběhu, jestliže tak smlouva o převedení vlastnického práva výslovně stanoví. Z ustanovení § 13 písm. b) vyplývá, že tyto povinnosti nelze převést na jiného konečného uživatele, což v praxi znamená, že plnění § 12 pro uvádějícího na trh je velmi obtížně dokladovatelné. Povinnosti dle §10 a §12 lze převést na jinou osobu s převedením vlastnického práva k obalu pouze za účelem jeho dalšího uvádění do oběhu, tj. pouze na osobu, která je distributorem obalů. |
Návrh opatření |
Upravit ustanovení § 13 tak, aby se umožnilo převedení na jiného konečného uživatele. Povolit rozšíření možnosti přenesení povinností dle §10 a §12 i na jinou osobu společně s převedením vlastnického práva k obalu nejen na distributora. Alespoň v případě průmyslových obalů, kdy konečný uživatel coby podnikající osoba vede odpadové hospodářství a plní povinnosti dle zákona o odpadech. |
Závěr |
Připomínka bude vyřešena metodicky ve spolupráci s MPO, případně novelizací zákona. |
Podnět č. 4
Právní předpis |
Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších předpisů, ve znění pozdějších předpisů |
Popis oblasti
|
§4 odst. 1 zákona Pojem „obchodník s odpady“ převzatý ze směrnice 98/2008 o odpadech. V ČR je možné předávat odpad pouze osobě oprávněné k nakládání s odpady. Není jasné, jakou funkci tedy tento pojem v legislativě zastává. |
Návrh opatření |
Vyjasnit v legislativě funkci obchodníka s odpady. |
Závěr |
Navrhuje se setkání s odborníky na směrnici o službách z MPO, MPO prošetří z legislativy okolních států důvody a okolnosti zavedení tohoto institutu v zahraničí. |
Podnět č. 5
Právní předpis |
Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších předpisů, ve znění pozdějších předpisů |
Popis oblasti
|
§ 39 Roční hlášení o produkci a nakládání s odpady. V současné době se povinnost zpracovat roční hlášení vztahuje na původce, kteří překročí hmotnostní limit odpadů. |
Návrh opatření |
Projednat, zda v případě řetězců, kde významnou část tvoří malé prodejní formáty (tzv. expresy), nevztáhnout tento limit na provozovnu jako takovou. |
Závěr |
V rámci novelizace vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady bude zpřesněno znění § 22 odst. 3, aby bylo zcela zřejmé, že roční hlášení zpracovává původce za všechny své provozovny souhrnně. Výsledky jednání s ČSÚ budou zohledněny do budoucí úpravy evidence a je možnost zvýšení těchto limitů. |
Podnět č. 6
Právní předpis
|
Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších předpisů, ve znění pozdějších předpisů |
Popis oblasti
|
V odpadové legislativě chybí jednoznačná definice „odpadního oleje“ a popis způsobu nakládání s použitými oleji, se kterými se doposud nakládá v režimu použitých výrobků. |
Návrh opatření
|
Příprava nové samostatné vyhlášky upravující systém nakládání s použitými oleji, a to buď v režimu odpadů (preferovaná varianta) nebo v režimu zpětně odebraného výrobku. |
Závěr |
V rámci nové legislativy budou odpadní oleje v klasickém režimu, případné změny budou promítnuty do nového zákona o odpadech. |
Podnět č. 7
Právní předpis |
Vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady |
Popis oblasti
|
Příloha 2 (Přejímka odpadů do zařízení a dokladování kvality přejímaných odpadů) Základní popis odpadu je vytvářen pro všechny druhy odpadu ukládaných do koncových zařízení (skládka). Povinnost není v zákoně o odpadech jasně popsána. Příklad – jaký je účel dokumentu, který tvoří popis odpadu pro odpad O 150101 – Papír a lepenka? Postup ČIŽP v tomto není jednotný, některé kontroly vyžadují popisy odpadů pro všechny odpady, na které má organizace povolení (nebezpečné odpady) a které má v evidenci i když ze zákona se to týká pouze odpadu předávaného do koncového zařízení. |
Návrh opatření |
Vytvářet popis odpadu jen pro nebezpečné odpady, které jsou předávány do koncového zařízení. |
Závěr |
Zpracování základního popisu odpadu pouze za účelem přejímky odpadu na skládku v souladu s legislativou EU bude začleněno do návrhu věcného záměru nového zákona o odpadech a příslušných prováděcích předpisů. |
Podnět č. 8
Právní předpis |
Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších předpisů, ve znění pozdějších předpisů |
Popis oblasti
|
Novela zákona v roce 2008 zpřísnila podmínky sběru nebo výkupu odpadů tím, že u vybraných druhů odpadů doplnila další povinnosti provozovatelům zařízení ke sběru nebo výkupu odpadů, a to • identifikovat odebírané nebo vykupované odpady a osoby, od kterých byly vykoupeny věci jako odpady (§ 18 odst. 3 zákona), • zákaz výkupu od fyzických osob (§ 18 odst. 4 zákona), • zákaz poskytování úplaty v hotovosti (§ 18 odst. 5 zákona). Vybrané druhy odpadů, na něž se vztahují uvedené zákazy, vymezuje vyhláška, která v § 8 odst. 5 písm. d) mezi vybrané druhy odpadů zařazuje i odpady, mající povahu „obecně prospěšného zařízení nebo jeho části“. Přes uvedená opatření je stále zaznamenáván nárůst trestných činů, souvisejících s nelegálním získáváním barevných kovů, zejména mědi. Nejčastěji jde o krádeže, spojené zároveň s poškozováním cizí věci a často též o trestný čin poškození a ohrožení provozu obecně prospěšného zařízení – týká se to zejména rezortů energetiky, telekomunikací a dopravy. Krádežemi jsou způsobovány škody v hodnotě nesrovnatelně vyšší oproti hodnotě odcizených barevných kovů. Obecně prospěšná zařízení jsou definována v § 132 trestního zákoníku a jsou mezi nimi zařazena i zařízení a sítě elektronických komunikací a koncová telekomunikační a rádiová zařízení. Vyhláška však tato zařízení a sítě neobsahuje. Vyhláška rovněž neobsahuje zákaz poskytování úplaty v hotovosti za výkup vybraných barevných kovů. MPO má připravenou úpravu textu i s potřebným odůvodněním. Tento návrh na právní úpravu byl zaslán dopisem ministra na MŽP, které však dosud nereagovalo. Výše uvedený problém silně zatěžuje podnikatele v elektronických komunikacích. |
Návrh opatření |
Návrh: ve vyhlášce doplnit a zpřesnit text: • v § 8 v úvodním ustanovení odstavce se doplňuje omezení i na odpady, jevící znaky, že pochází z obecně prospěšných zařízení, • v § 8 odst. 5 písm. d) o obecně prospěšných zařízeních nebo jejich částí se doplňují do textu zařízení a sítě elektronických komunikací, a • doplňuje se nový odstavec 6 obsahující zákaz poskytování úplaty v hotovosti za výkup vybraných barevných kovů. |
Závěr |
Diskuze probíhají průběžně, konečné řešení bude dojednáno při přípravě nového zákona v roce 2013. |
Podnět č. 9
Právní předpis |
Zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů |
Popis oblasti
|
Část šestá Evidence a ohlašování odpadů a zařízení § 39 Nadbytečná a nelogická duplicita povinnosti ročního hlášení o produkci odpadů a nakládání s nimi. Statistický výkaz musí zasílat původci odpadů na ČSÚ a zároveň hlášení i na MŽP prostřednictvím obecního úřadu obce s rozšířenou působností. Řešení této neopodstatněné administrativní zátěže je požadováno podnikatelskou sférou již řadu let. Zátěž je identifikována zejména u podnikatelské sféry a zároveň i obecní úřady obcí s rozšířenou působností jsou sběrem dat značně zatíženy. |
Návrh opatření
|
Vytvořit jednotnou strukturu dat o odpadech, které jsou povinni evidovat původci odpadů a jiné oprávněné osoby. Výsledkem bude jeden výkaz a výsledky z něho budou přístupné všem zainteresovaným úřadům (obcím s rozšířenou působností, Krajským úřadům, MŽP, ČSÚ a dalším). Statistické zjišťování musí splňovat požadavky Eurostatu stanovená v Nařízení EP a Rady 2150/2002 o statistice odpadů, tak aby získaná data byla kompatibilní s daty ostatních států EU a byla tak porovnatelná. Data zjišťovaná prostřednictvím výkazu ČSÚ mají již více jak 10ti letou kontinuální řadu dat, neboť legislativa se v této oblasti neměnila. Je nezbytné v tomto sledování pokračovat a zajistit tak možnost predikce podle vývojových trendů, které poskytnou pouze dlouhodobá sledování. |
Závěr |
Odstranění duplicity evidence a ohlašování odpadů, v souladu s usnesením vlády č. 634/2012 k Záměru zefektivnění výkonu státní statistické služby, bude řešeno v rámci přípravy nového zákona o odpadech |
Podnět č. 10
Právní předpis |
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny |
Popis oblasti |
§ 8 odst. 2 V zákoně č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v platném znění, není řešen ořez dřevin, který je nutno provádět při výkonu oprávnění podle zvláštních předpisů, mezi které patří např. zákon č. 458/2000 Sb., (energetický zákon) v platném znění. Povolení není podle ustanovení § 8 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb. třeba mimo jiné ke kácení dřevin při výkonu oprávnění podle zvláštních předpisů, avšak ořez dřevin při stejné činnosti, kterou nařizuje energetický zákon, řešen není. Podle zkušenosti bývá někdy tento ořez orgány ochrany přírody posuzován jako poškození dřevin, za které může být podle ustanovení § 88 odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb. uložena pokuta až do výše 500 000,- Kč. |
Závěr |
Bude obsaženo v Metodice MŽP. Metodický pokyn bude zaslán k vyjádření MPO ještě před zveřejněním ve Věstníku MŽP. |
Podnět č. 11
Právní předpis |
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny |
Popis oblasti |
§ 12 odst. 2 zavedení závazné lhůty pro vydání souhlasu orgánu ochrany přírody § 45i odst. 1 - zkrátit lhůtu pro vydání stanoviska § 4 odst. 2 § 12 odst. 2 |
Návrh opatření
|
V případě, že se jedná o plnění zákonné povinnosti, konkrétně o plnění povinnosti údržby ochranného pásma podle Energetického zákona, neměla by se na ČEPS vztahovat povinnost vyžádat si závazné stanovisko orgánu ochrany přírody (§ 4 odst. 2) či souhlas orgánu ochrany přírody (§ 12 odst. 2). Jde o zcela nesmyslnou povinnost, jelikož je zřejmé, že údržba ochranného pásma je činností opakovanou a uvedené stanovisko či souhlas k údržbě ochranných pásem již ČEPS od orgánu ochrany přírody získal v rámci územního (stavebního) řízení týkajícího se příslušného el.vedení. Povinnost žádat o stanovisko a souhlas je zřejmě i v rozporu s Energetickým zákonem, jelikož ten k údržbě ochranných pásem povinuje ČEPS sledujíc zájem bezpečnosti a spolehlivosti přenosové soustavy a zdraví a života obyvatel. Provedení nezbytného zásahu v ochranném pásmu tedy nemá být vydáním souhlasu či stanoviska podmíněno a oddalováno. Žádostí o stanovisko a souhlas způsobují ČEPS obtíže a ztížení postupu. |
Závěr |
Bude obsaženo v Metodice pro OOP pro zajišťování agendy ochrany dřevin rostoucích mimo les v okolí nadzemních energetických sítí (předpokládá se publikace ve Věstníku MŽP a paralelně také zveřejnění na webu MPO). Metodický pokyn bude zaslán k vyjádření MPO před zveřejněním ve Věstníku MŽP do konce března 2013. |
Podnět č. 12
Právní předpis |
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny |
Popis oblasti |
Všechny společnosti provozující přenosovou soustavu a všechny distribuční společnosti se velmi často dostávají do střetu se zákonem č. 114/1992 Sb. Ten sice deklaruje vazbu na zákon č. 458/2000 Sb., ale nerespektuje povinnosti tohoto zákona týkající se ochranných pásem stávajících vedení přenosových a distribučních soustav. Nejsme účastníky řízení při vyhlašování zvláště chráněných území (ani při registraci významných krajinných prvků), ani se nemůžeme zapojit do plánů péče, označování a evidenci území chráněných podle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny. Je to tristní situace. Náš zájem je dohodnout se tak, aby situace v místech, kde vedení již existují a samozřejmě i nově budovaných vedení, byla přijatelná pro obě strany. Takto jsme vždycky postaveni do situace toho, kdo porušuje zákon. |
Závěr |
MŽP připravuje metodiku k řízení o registraci VKP pro OOP. Předtím než bude publikována ve Věstníku MŽP (předpokládaný termín publikace je do konce března 2013), bude zaslána MPO ještě před zveřejněním k vyjádření. Součástí metodiky bude také připomenutí informace o tom, jak lze zjistit, kde se existující VKP nachází. |
Podnět č. 13
Právní předpis |
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny |
Návrh opatření
|
• posuzování vlivů na Naturu 2000 a územní řízení nebo projednávání územně plánovací dokumentace nedělit do 2 samostatných procesů • kompenzační opatření nevydávat samostatným rozhodnutím tak, aby byla součástí rozhodnutí SÚ nebo vydávaného opatření obecné povahy |
Závěr |
Další postup bude řešen na základě výsledků aplikace novely stavebního zákona č. 350/2012 Sb., účinnost od 1.1.2013. Novelizovaná ustanovení § 33 odst. 7, § 37 odst. 8, § 50 odst. 6, § 65 odst. 6 a § 66 odst. 5 nově upravují vazbu na kompenzační opatření stanovená orgánem ochrany přírody podle zákona č. 114/1992 Sb.. |
Podnět č. 14
Právní předpis |
Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny |
Popis oblasti |
§ 56 Dle zákona lze výjimku ze zákazu ve vztahu k zvláště chráněným druhům rostlin a živočichů udělit jen v případech jmenovaných v §56 odst. 3 zákona o ochraně přírody, možnost udělení této výjimky je pro realizaci některých staveb zásadní podmínkou. Uvedený §56 udává v odst.2, že výjimku ze zákazu u ZCHD rostlin a živočichů lze povolit dle bodu c): - v zájmu veřejného zdraví nebo veřejné bezpečnosti nebo z jiných naléhavých důvodů převažujícího veřejného zájmu vč. důvodů sociálního a ekonomického charakteru a důvodů s příznivými důsledky nesporného významu pro životní prostředí Pro přijatelnou charakteristiku veřejného zájmu a jeho váhy vč. sociálního a ekonomického charakteru jako jednoho z možných důvodů výjimky dle § 56 je ale problematický výklad termínu převažující veřejný zájem. Dále není určena priorita uvedených důvodů, pokud se vyskytují u konkrétního případu ve více podobách |
Návrh opatření
|
Upřesnit konkrétněji podmínky udělení výjimky ze zákazu ve vztahu k zvláště chráněným druhům rostlin a živočichů vč. jasného výkladu důvodů povolení udělení této výjimky a jejich priorit. |
Závěr |
MŽP připravuje Metodický pokyn, který bude k dispozici příští rok a MPO bude zaslán k vyjádření. |
Podnět č. 15
Právní předpis |
Zákon č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě a o její nápravě a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů |
Popis oblasti
|
Požadujeme úpravu zákona č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě, do kterého je nutno zakotvit minimální kritéria, na základě kterých bude okruh dotčených subjektů zredukován. Již několikrát bylo upozorňováno na problém nadměrné zátěže podnikatelů, který bude způsoben tím, že zákon nestanoví žádná minimální kritéria, na základě kterých budou dotčené subjekty povinny zpracovávat podklady tak, jak to dále ukládá NV. V zákoně se nezohledňuje, že organizace, která má certifikát ISO, musí mít hodnocení vlivů, které zahrnuje i možná rizika a musí na základě výsledků hodnocení přijímat opatření za účelem snižování rizika. Z toho důvodu se jeví povinnost zpracování dalšího hodnocení (tj. dle tohoto nařízení) jako nadbytečná. Dle uvedeného je hodnocení rizik touto formou a v tomto rozsahu pro firmy, které mají certifikát ISO resp. EMAS, zbytečné, duplicitní s dalšími právními předpisy, zatěžující další administrativou a hlavně již nic neřeší. |
Návrh opatření |
Změna § 14, odst. 3 zákona č. 167/2008 Sb., o předcházení ekologické újmě. |
Závěr |
Redukce okruhu dotčených subjektů stanovením vhodnějších limitů bude realizována při nejbližší novelizaci zákona. |
Podnět č. 16
Právní předpis |
Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách |
Popis oblasti
|
Ohlašovací povinnosti - §§ 10, 21, 22, 93, 94. Ohlašování velkého množství stejných údajů různým institucím a úřadům a v různých termínech. |
Návrh opatření
|
Zjednodušit a sjednotit do jednoho hlášení. Poplatky nejsou řešeny stejně ve všech zákonech v oblasti ŽP, různé termíny pro předkládání poplatkových tiskopisů. Zálohy a vyrovnání záloh probíhá ve správním řízení, což je zbytečně administrativně náročné. |
Závěr |
Podnět bude řešen úpravou způsobu ohlašování přes ISPOP (§§ 10 a21) a vydáním Metodiky MŽP (§§ 93 a 94), která bude řešena s Ministerstvem zemědělství a Správci povodí a vyhlášena ve Věstníku MŽP. |
Podnět č. 17
Právní předpis |
Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách |
Popis oblasti
|
Chybí právní předpisy pro opětovné používání vyčištěných odpadních vod. Brání to rozvoji oboru, který se stává významnějším producentem vody, ale naráží na to, že bez právního rámce vodoprávní úřady odmítají používání vyčištěných odpadních vod povolovat. |
Závěr |
Jako prozatímní řešení bylo dohodnuto vypracování Metodického pokynu k aplikaci § 38 odst. 9 písm. b) vodního zákona. V rámci budoucí legislativní činnosti bude tento institut dále diskutován, a to za úzké spolupráce s odbornou veřejností (VŠCHT, CzWA). Podnět bude zohledněn při nejbližší novelizaci zákona. |
Podnět č. 18
Právní předpis |
Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách, nařízení č. 61/2003 Sb. |
Popis oblasti
|
Stanovení přípustnosti znečištění povrchových vod dle zákona o vodách, resp. dle nařízení vlády č. 61/2003 Sb. Nařízení vlády č. 61/2003 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech, ve znění nařízení vlády 23/2011 Sb. (dále jen „nařízení“) stanoví v Příloze 3. ukazatele vyjadřující stav vody ve vodním toku (dále jen „imise“) a nejvyšší přípustné hodnoty určitých látek, které může vodní tok obsahovat (dřívější terminologií označované jako imisní standardy ukazatelů přípustného znečištění povrchových vod) (dále jen „nejvyšší přípustné hodnoty imise“). Dále nařízení stanoví emisní limity představující nejvýše přípustné hodnoty ukazatelů znečištění odpadních vod (dále jen „emisní limity“). Emisní limity stanoví vodoprávní úřad v povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových, resp. emisní limity jsou stanoveny v integrovaném povolení, které je vydáváno konkrétnímu zařízení (jeho provozovateli), které emise vypouští dle zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (dále jen „zákon o integrované prevenci“). V integrovaném povolení jsou zároveň stanoveny nejvyšší přípustné hodnoty imise, které nesmí konkrétní zařízení, pro které bylo integrované povolení vydáno, překročit. Hodnoty imise jsou měřeny ve vodním toku, do kterého jsou vypouštěny odpadní vody. (zkráceno) |
Návrh opatření
|
Vzhledem k tomu, že při stanovení nejvyšší přípustné hodnoty imise, jež vychází z nařízení, nejsou zohledněny konkrétní podmínky zařízení a velikost vodního toku, ve kterém má být hodnota imise měřena a vhledem k tomu, že jednotlivé podniky, které si konkurují, nemají rovné podmínky v hospodářské soutěži navrhujeme, aby MŽP upravilo svým předpisem výši přípustných hodnot imise ve vodních tocích s ohledem na velikost vodního toku a aby stanovilo konkrétní pravidla pro měření imise (především v jaké vzdálenosti od výpustě odpadních vod se měří hodnota imise). |
Závěr |
Bude řešeno metodickým vedením příslušných úřadů a aktualizací metodického pokynu k nařízení vlády č. 61/2003 Sb. |
Podnět č. 19
Právní předpis |
Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách |
Popis oblasti
|
§ 39 Závadné látky. Jsou definovány v příloze 1 tohoto zákona. U ropných látek není jasné, jestli pevné skupenství těchto látek také ohrožuje vody. MěÚ a Povodí Ohře pro „jistotu“ požadovalo vypracování Havarijního řádu, i když si nebyli jisti, zda se to na pevné látky ropného původu vztahuje. |
Návrh opatření |
Lépe specifikovat závadné látky. |
Závěr |
Bude řešeno metodickým vedením vodoprávních úřadů. Podnět bude zohledněn při nejbližší novelizaci zákona. |
Podnět č. 20
Právní předpis |
Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách |
Popis oblasti
|
§ 59 odst. k) Provádět jedenkrát za dva roky prostřednictvím osoby odborně způsobilé pověřené Ministerstvem životního prostředí technické revize vodního díla ohlášeného podle § 15a a výsledky těchto revizí předávat do 31. prosince příslušného roku vodoprávnímu úřadu. |
Návrh opatření
|
Doplnit – přičemž první revizi provést do 6 měsíců od ohlášení … A změnit – výsledky těchto revizí předat do tří dnů od jejich provedení… |
Závěr |
Bude zohledněno v rámci nejbližší novelizace vodního zákona. |
Podnět č. 21
Právní předpis |
Zákon č. 254/2001 Sb., o vodách |
Popis oblasti
|
Získávání souhlasu vodoprávního úřadu při zřizování dálkových potrubí plynovodů je při jejich hloubce uložení 120-150 cm nadbytečné (pokud se nejedná o kontakt s vodotečí nebo ochranným pásmem vodního zdroje, které jsou řešeny s jejich správci). Vydaný souhlas má formální charakter a zbytečně prodlužuje investorskou přípravu stavby. |
Návrh opatření
|
Vypustit následující tučně vyznačená slova z §17 odst. 1b): b) ke zřizování dálkových potrubí a stavbám umožňujícím podzemní skladování látek v zemských dutinách, jakož i ke skladům, skládkám, popřípadě nádržím, pokud provoz uvedených staveb a skládek může významně ohrozit jakost povrchových nebo podzemních. |
Závěr |
MŽP bude v této věci komunikovat s MZe a vydání uvedené metodiky iniciovat, Metodika bude zveřejněna ve Věštníku MŽP. |
Podnět č. 22
Právní předpis |
Nařízení vlády č. 416/2010 Sb. o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění odpadních vod a náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních |
Popis oblasti
|
Příloha 1 Escherichia coli, enterokoky
Není daná metodika stanovení pro odp. vody, pokud je metodika použitá, dosáhneme nereprodukovatelných výsledků. |
Závěr |
Bude diskutováno při nejbližší novelizaci nařízení vlády. |
Podnět č. 23
Právní předpis
|
Nařízení vlády č. 416/2010 Sb. o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění odpadních vod a náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních |
Popis oblasti
|
Příloha 2 N-NH4, Pc EN 12566-3:2005 – pouze na parametry BSK5, CHSKcr, NL |
Závěr |
Bude diskutováno při nejbližší novelizaci nařízení vlády. |
Podnět č. 24
Právní předpis
|
Nařízení vlády č. 416/2010 Sb. o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění odpadních vod a náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních |
Popis oblasti
|
Příloha 2 Procenta účinnosti 80 % dobře biologie pracuje s účinností cca 55 %, ostatní musí být sráženo - cena srážení - zasolování podzemních vod |
Závěr |
Bude diskutováno při nejbližší novelizaci nařízení vlády. |
Podnět č. 25
Právní předpis
|
Nařízení vlády č. 416/2010 Sb. o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění odpadních vod a náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních |
Popis oblasti
|
Příloha 1 a 2 Pc = 8-10 mg/l, úč. 80 % nesoulad – kolik by muselo být na nátoku ? |
Závěr |
Bude diskutováno při nejbližší novelizaci nařízení vlády. |
Podnět č. 26
Právní předpis |
Nařízení vlády č. 61/2003 Sb. o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech |
Popis oblasti
|
Tabulka 1a – emis. standardy Nikde nevychází směš. rovnice – vždy je požadavek na nejlepší dostupné technologie (Povodí, provozovatel, …)
|
Závěr |
Bude diskutováno v rámci budoucí novelizace nařízení vlády. |
Podnět č. 27
Právní předpis
|
Nařízení vlády č. 61/2003 Sb. o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech |
Popis oblasti
|
Tabulka 1a Nesrozumitelné, hodnoty problematické, nemají ani toky. |
Závěr |
Bude diskutováno v rámci budoucí novelizace nařízení vlády. |
Podnět č. 28
Právní předpis |
Nařízení vlády č. 61/2003 Sb. o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech |
Popis oblasti
|
Tabulka 1c Změny probíhají ve velmi krátkých intervalech, potom je vždy potřeba dělat úpravu certifikace a to nejsou malé peníze - brání v rozvoji firem viz. 416/2010 Sb. (N-NH4, Pc) |
Závěr |
Bude diskutováno v rámci budoucí novelizace nařízení vlády. |
Podnět č. 29
Právní předpis |
Nařízení vlády č. 61/2003 Sb. o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech |
Popis oblasti
|
Typ A
U ČOV do 50 EO jde nátok ve třech dávkách a cca 12 hod, tam nic neteče (ani deci) – není kdy vzít vzorek. |
Závěr |
Bude zohledněno v budoucí novelizaci nařízení vlády. |
Podnět č. 30
Právní předpis |
Nařízení vlády č. 61/2003 Sb. o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech |
Popis oblasti
|
Splaškové odpadní vody (OV) Tento typ OV je již podrobně specifikován poměrem BSK5:CHSKcr – stačí pouze rozbor na CHSKcr |
Závěr |
Bude zohledněno v rámci aktualizace Metodického pokynu. Podnět bude zohledněn při nejbližší novelizaci nařízení. |
Podnět č. 31
Právní předpis |
Vyhláška č. 450/2005 Sb. o náležitostech nakládání se závadnými látkami a náležitostech havarijního plánu, způsobu a rozsahu hlášení havárií, jejich zneškodňování a odstraňování jejich škodlivých následků |
Popis oblasti
|
§ 2, písmena b a c definují, kdy se jedná o nakládání se závadnými látkami ve větším rozsahu a tím stanovují i počet subjektů na které padá povinnost zpracovávat havarijní plány. Přitom se vůbec nebere v úvahu, jak jsou závadné látky baleny a velikost obalů, tedy množství látek, které může havárii způsobit. Každý jistě selským rozumem usoudí, že jsou-li ropné oleje baleny v obalech objemu a 1litr je riziko havárie diametrálně odlišné o balení po 1000 litrech nebo řádově v metrech kubických. Balení v omezených množstvích by mělo být ze započítávání do celkového množství závadných látek vyloučeno. Existuje přitom platný právní předpis, na který je možno se odvolat. Za současného právního stavu by měla mít vypracovaný havarijní plán každá samoobsluha, každý supermarket, každá drogerie, každá restaurace. Pivo je podle definice ve vodním zákoně také závadná látka. Pokud tomu tak není, pak selhává kontrolní funkce ČIŽP a vodoprávních úřadů. |
Návrh opatření
|
Navrhuje se doplnit: - do § 2 odstavce b text ve smyslu. 3. při výpočtu celkového množství závadných látek v zařízení se nezapočítávají závadné látky balené v omezených množství a označené podle zvláštního předpisu. (Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí ADR, kapitola 3.4.) - do § 2 odstavce c text ve smyslu: 5. při výpočtu celkového množství závadných látek v zařízení se nezapočítávají závadné látky balené v omezených množství a označené podle zvláštního předpisu. (Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí ADR, kapitola 3.4.) |
Závěr |
Bude prověřeno s ohledem na dohodu ADR. MŽP požádalo předkladatele o doplnění argumentace. V budoucnu může být reflektováno v rámci novelizace vyhlášky. |
Podnět č. 32
Právní předpis |
Vyhláška č. 450/2005 Sb. o náležitostech nakládání se závadnými látkami a náležitostech havarijního plánu, způsobu a rozsahu hlášení havárií, jejich zneškodňování a odstraňování jejich škodlivých následků |
Popis oblasti
|
§ 3a odst. 2 písm. b) Novelou č. 175/2011 Sb. předmětné vyhlášky byl ustanoven nový § 3a. Z předmětného § 3a odst. 2 písm. b) vyplývá, že zkoušku těsnosti lze provést náhradním způsobem v případě, že zkoušku není možné provést způsobem podle bodu 1 § 3a. Odkazem na bod 1 § 3a se stává požadavek na způsob provedení zkoušky těsnosti nesrozumitelným a jedná se zjevně o chybu. |
Návrh opatření
|
V § 3a odst. 2 písm. b) má být správně uvedeno: "náhradním způsobem, v případě, že zkoušku není možné provést způsobem podle bodu 1 písmene a)...“ |
Závěr |
Podnět bude reflektován v rámci budoucí novelizace vyhlášky. |
Podnět č. 33
Právní předpis
|
Vyhláška č. 450/2005 Sb. o náležitostech nakládání se závadnými látkami a náležitostech havarijního plánu, způsobu a rozsahu hlášení havárií, jejich zneškodňování a odstraňování jejich škodlivých následků |
Popis oblasti
|
§ 6a Odborně způsobilá osoba Novelou č. 175/2011 Sb. předmětné vyhlášky byl ustanoven nový § 6a. V odstavci 3 jsou stanoveny požadavky na odborně způsobilou osobu k provádění zkoušek těsnosti tzv. náhradním způsobem. Stanovené požadavky jsou pro provádění zkoušek těsnosti náhradním způsobem dle § 3a odst. 2 písm. b) bodů 1, 3 a 4 zcela nepřiměřené, neodpovídající skutečně vhodným požadavkům na znalosti a v praxi jen těžko dostupné. Dále není vůbec v předpisu řešeno, kdo a jakým způsobem vede seznam odborně způsobilých osob. |
Návrh opatření
|
Vypustit ze znění § 6a odstavce 3 požadavek na vzdělání v oblasti hydrogeologie či hydrochemie pro provádění zkoušek těsnosti náhradním způsobem dle § 3a odst. 2 písm. b) bodů 1, 3 a 4 . Doplnit ustanovení o způsobu vedení seznamu odborně způsobilých osob. |
Závěr |
Bude řešeno novelizací příslušné vyhlášky. |
Podnět č. 34
Právní předpis |
Vyhláška č. 450/2005 Sb. o náležitostech nakládání se závadnými látkami a náležitostech havarijního plánu, způsobu a rozsahu hlášení havárií, jejich zneškodňování a odstraňování jejich škodlivých následků |
Popis oblasti
|
§6a - odst. 3) definující kvalifikaci pro vykonávání náhradních zkoušek – zcela nesmyslně „ruší“ požadavky na kvalifikaci předchozích ustanovení v předchozích odstavcích a „pro provedení zkoušky těsnosti naplněním nádrže médiem“ vyžaduje vzdělání hydrogeologického směru – tyto zkoušky musí provádět osoba vzdělaná v oblasti technických věd – viz §6a (přepočet změny objemu dle teploty, kalibrace měřidel…) Předpokládáme, že je to tisková chyba |
Návrh opatření
|
Úprava znění §6a odst. 3) na Pro provádění zkoušek náhradním způsobem podle § 3a odst. 2 písm. b) bodů 2 musí mít odborně způsobilá osoba příslušné vzdělání z oboru hydrogeologie nebo hydrochemie a být držitelem osvědčení k vyhodnocování výsledků geologických prací v odboru sanační hydrogeologie pro zkoušky těsnosti náhradním způsobem § 3a odst. 2 písm. b) bodů 1,3 a 4 musí mít odborně způsobilá osoba vzdělání dle §6a odst. 2. |
Závěr |
ČIŽP bude v tomto směru metodicky vedena. Podnět bude zohledněn při nejbližší novelizaci vyhlášky. |
Podnět č. 35
Právní předpis
|
Zákon 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií Vyhláška č.256/2006 Sb., o podrobnostech systému prevence závažných havárií |
Popis oblasti
|
§ 7, § 8, § 12, § 21 zákona a § 2, § 3 vyhlášky: Požadovaný rozsah analýzy a hodnocení rizik, obsah bezpečnostního programu a způsob projednávání bezpečnostní dokumentace pro objekty skupiny A je zcela shodný jako v případě objektů skupiny B. Pro provozovatele se jedná o administrativně i finančně velmi náročnou činnost. Požadavky podle zákona a vyhlášky jsou jednoznačně nad rámec směrnice Rady 96/82/ES ve znění směrnice 2003/105/ES |
Návrh opatření |
V § 7 Zákona a § 2 a v §3 odst. 1 písm. b)Vyhlášky uvést zjednodušený způsob hodnocení rizik pro objekty skupiny A (např. pouze kvalitativní rozbor). V § 12 vypustit povinnost pojištění odpovědnosti za škody vzniklé v důsledku havárie pro objekty skupiny A. V §21 zákona vypustit povinnosti podle odst. 3 a 4 pro objekty skupiny A. |
Závěr |
V rámci přípravy nové legislativy v oblasti prevence závažných havárií bude vedena diskuse ohledně stanovení požadavků na obsah a rozsah zpracovávaných dokumentů v mezích požadavků práva EU. |
Podnět č. 36
Právní předpis
|
Zákon č. 59/2006 Sb., o prevenci závažných havárií Vyhláška č.256/2006 Sb., o podrobnostech systému prevence závažných havárií |
Popis oblasti
|
Příloha č.2 Obsah částí a kapitol bezpečnostního programu: V bodu 3.26 Přílohy č. 2 Vyhlášky se požadují podklady, které mohou dosáhnout nepřiměřeného rozsahu. V závodě mohou být až stovky technologických procesů. Jejich podrobné zveřejňování nebude ani zájmem provozovatele. Pro daný účel zcela postačují informace podle bodu 3.5 až 3.9. V kapitole 5 Přílohy č. 2 Vyhlášky se požadují informace, které jsou u objektů skupiny B zahrnuty ve Vnitřním havarijním plánu a podléhají častým změnám – např. přehled sil a prostředků, spojení, kontakty. Postačovalo by uvést informaci, kde tyto údaje jsou k dispozici. |
Návrh opatření
|
Vypustit bod 3.26 z přílohy č. 2 vyhlášky č. 256/2006 Sb. Vypustit informace v kap. 5 přílohy č. 2 vyhlášky, které jsou obsaženy v jiných dokumentech a podléhají častým změnám- konkrétní spojení, výčet sil a prostředků, atd. |
Závěr |
V rámci přípravy nové legislativy v oblasti prevence závažných havárií bude vedena diskuse ohledně stanovení požadavků na obsah a rozsah zpracovávaných dokumentů v mezích požadavků práva EU. |
—————
Vláda projedná pravidla pro nízkoemisní zóny. Obce by si tak v budoucnu mohly určit, jaké typy motorových vozidel a kam v rámci svého území vpustí.
Principem zavedení nízkoemisních zón je zákaz vjezdu do vymezených oblastí vozidlům s nejvyšší produkcí emisí znečisťujících látek. Nízkoemisní zóna bude vytyčena značkami zákazu vjezdu, které budou doplněné podobou emisní plakety, pro kterou omezení platit nebude.
Celkem budou rozlišeny čtyři emisní kategorie pro silniční motorová vozidla, a to i podle typu spalovacího motoru. Návrh také stanoví vzory emisních plaket, jejich grafickou podobu včetně ochranných prvků, pravidla pro označení vozidel emisní plaketou, podmínky distribuce a jejich cenu.
Více čtěte ZDE.
—————
Společnost EQ Servis s. r. o. si vás dovoluje pozvat na již 5. ročník seminářů: Novinky v legislativě životního prostředí a ohlašovací povinnosti (ISPOP). Na seminářích budou přehlednou a srozumitelnou formou představeny všechny podstatné legislativní změny v oblasti životního prostředí za rok 2012 a zároveň budou účastníkům poskytnuty potřebné informace pro splnění ohlašovacích povinností prostřednictvím ISPOP. Seminář je určen pro všechny, kteří se nestíhají orientovat v záplavě legislativních změn a potřebují znát jejich praktické dopady na provoz podnikatelských subjektů.
Praha - 5. února 2013
9.00–14.00 hod., Hotel Pramen (Za Černým mostem 3/362, Praha 9, Metro B, stanice - Rajská zahrada - 7 min. pěšky, nebo bus č.186), GPS: 50°6'34.186"N, 14°33'20.31"E
Brno - 6. února 2013
9.00–14.00 hod., Svaz českých a moravských výrobních družstev (Kozí 4), GPS: 49°11'44.218"N, 16°36'35.690"E
Znojmo - 7. února 2013
9.00–14.00 hod., Hotel Bermuda (Mariánské nám. 10), GPS: 48°51'19.93"N, 16°3'17.376"E
Olomouc - 12. února 2013
9.00–14.00 hod., Regionální centrum Olomouc (Jeremenkova 40B), GPS: 49°35'26.897"N, 17°16'38.95"E
Brno - 19. března 2013
9.00–14.00 hod., Svaz českých a moravských výrobních družstev (Kozí 4), GPS: 49°11'44.218"N, 16°36'35.690"E
__________________________________________________________________
Cena semináře je 1400 Kč včetně DPH. V ceně je zahrnuto občerstvení, manuál, návody a formuláře v el. podobě a osvědčení o absolvování semináře.
Na seminář je nutné se přihlásit prostřednictvím elektronické přihlášky na www.eqservis.cz.
Po odeslání přihlášky bude na uvedenou emailovou adresu zaslána zálohová faktura, kterou je třeba uhradit před konáním semináře. Originální faktura bude předána při prezenci na semináři. Účast je možné stornovat nejpozději 10 dní před datem konání semináře. Na seminář je možné vyslat náhradníka.
Případné dotazy ohledně fakturace směřujte na hybsova@eqservis.cz.
Na setkání se těší: Ing. Ondřej Lazárek – lektor (GMS: 774 423 766, lazarek@eqservis.cz)
Mediálním partnerem akce je portál www.TŘETÍRUKA.cz.
Organizátor poskytujeme slevy pro všechny druhy věrnostních karet Třetí ruky.
—————
Velkým průmyslovým firmám se sníží účet za elektřinu. Na ministerstvu průmyslu a obchodu (MPO) se dokončuje návrh, podle něhož by firmy se spotřebou elektřiny nad 20 gigawatthodin za rok platily u elektřiny odebrané nad touto hranicí snížený příspěvek na obnovitelné zdroje (OZE), uvedel server E15.cz.
Náklady pro stát, který letos dotuje výrobu zelené elektřiny 11,7 miliardy korun, se zvažovaným opatřením zvýší v řádu stovek milionů. Nejčastěji se skloňuje částka kolem jedné miliardy. Jisté je, že minimálně v prvních letech nebude možné použít peníze z aukcí emisních povolenek. Ty spotřebuje program Zelená úsporám II.
Zástupci průmyslu tvrdí, že návrh MPO jde správným směrem, ale hranice 20 gigawatthodin se jim nelíbí. Ministerstvo zvažuje strop podpory. Podpora obnovitelných zdrojů v ceně elektřiny by se v budoucnu už nemusela zvyšovat. Ministerstvo průmyslu uvažuje o tom, že by do zákona o podpoře obnovitelných zdrojů vepsalo absolutní částku, kterou příspěvek na OZE v regulované složce ceny elektřiny nesmí překročit. Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/ulevy-prumyslu-kvuli-obnovitelnym-zdrojum-ma-zaplatit-stat-953069#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink
Více čtěte na E15.cz ZDE.
Zdroj: E15.cz
Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/ulevy-prumyslu-kvuli-obnovitelnym-zdrojum-ma-zaplatit-stat-953069#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink
Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/ulevy-prumyslu-kvuli-obnovitelnym-zdrojum-ma-zaplatit-stat-953069#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/ulevy-prumyslu-kvuli-obnovitelnym-zdrojum-ma-zaplatit-stat-953069#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink
—————
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) publikovalo základní informace k problematice průkazů energetické náročnosti budov (PENB) včetně nejčastější dotazů a vzor průkazu. Věděli jste například, že průkaz musí být zpracován pouze příslušným energetickým specialistou, který má oprávnění udělené MPO. Více ZDE.
—————
Ministerstvo financí ČR zpracovalo a poslalo do připomínkového řízení návrh novely zákona o spotřebních daních a zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů, které obsahuje zvýšení sazeb na uhlí, lehké topné oleje a těžké topné oleje. Navýšení sazeb daně odpovídá 15 € za tunu emisí oxidu uhličitého, které vznikají spalováním relevantních paliv a týká se pouze těch zařízení, která nespadají do Evropského systému obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů a zároveň nejsou v současné době osvobozena od daně. Více ZDE.
—————
Dlouho očekávaná novela o podpoře obnovitelných zdrojů energie je na světě. Sporné opatření, které předpokládalo zrušit výkonnostní omezení podpory zařízení KVĚT, nakonec z novely vypadlo. "Toto je recept i do budoucna, třeba zvolit koordinovaný a nekompromisní postup," prohlásil včera poslanec za stranu SaS Juraj Miškov. Více ZDE.
—————
Vláda dnes schválila Návrhy na řešení opatření k posílení konkurenceschopnosti a rozvoje podnikání v České republice z pohledu právních předpisů na ochranu životního prostředí. Materiál je výsledkem další etapy prací v rámci tzv. ekoauditu. Konkrétní opatření byla projednávána v rámci setkání zástupců MŽP, MPO, tripartity, podnikatelské sféry a dalších subjektů. Dohodnuté závěry se týkají například IRZ (snížení počtu subjektů o 1/3, metodiky hlášení), změn v prováděcím předpise upravující ukazatele a hodnoty přípustného znečištění odpadních vod a nebo zvážení redukce okruhu dotčených subjektů spadající pod zákon o předcházení ekologické újmy. Ministr životního prostředí T. Chalupa na tiskové konferenci představil některá opatření a dále upozornil, že již v současné době určitá opatření obsahuje novela zákona o odpadech, kterou ve druhém čtení budou projednávat poslanci.
EXKLUZIVNÍ přehled všech 36 návrhů na opatření, které schválila vláda v rámci tzv. ekoauditu,více ZDE.
Mezi konkrétní opatření patří: vyjasnění pojmu „obchodník s odpady“ a jeho funkce; definování a popis způsobu nakládání s použitými oleji; odstranění duplicity evidence a ohlašování odpadů; zavedení závazné lhůty pro vydání souhlasu orgánu ochrany přírody; ohlašování stejných údajů různým úřadům a v různých termínech do jednoho hlášení; opětovné využívání odpadních vod; lepší specifikace závadných látek; a jiné.
Podnikatelská sféra při realizaci těchto podnětů mohla uspořit přes osm miliard korun ročně a jednorázové úspory nákladů by byly 1,7 miliardy Kč," uvedl Nečas.
Jedním z nejvýznamnějších podnětů byl požadavek na úpravu seznamu znečišťujících látek a prahových hodnot a údajů požadovaných pro ohlašování do integrovaného registru znečišťování životního prostředí. Na základě tohoto podnětu byla přijata novela nařízení vlády č. 145/2008, která celkový počet znečišťujících látek sledovaných v přenosech v odpadech mimo provozovnu snížila ze 72 na 26. V následné fázi ekoauditu bude ohlašování přenosů látek v odpadech do registru za roky 2011, 2012 a 2013 vyhodnoceno a na základě výsledků a navazující diskuze se rozhodne, zda se počet sledovaných látek bude dál snižovat či nikoli.
Ministerstvo obdrželo podněty také k odpadovému hospodářství. Jeden z nich se týkal povinnosti ročního hlášení o produkci a nakládání s odpady, které se v minulosti vztahovalo na původce, kteří překročí hmotnostní limit (více než 100 kg nebezpečných odpadů za kalendářní rok, více než 100 tun ostatních odpadů za kalendářní rok nebo odpady stanovené prováděcí vyhláškou bez ohledu na množství těchto odpadů).
Podnět směřoval k tomu, aby se hmotnostní limit vztahoval na provozovnu jako takovou, čímž by se povinnost nevztahovala na malé prodejní formáty. V rámci ekoauditu byla dohodnuta úprava prováděcího předpisu k zákonu o odpadech tak, aby bylo zcela zřejmé, že roční hlášení zpracovává původce za všechny své provozovny souhrnně. Tím dojde ke zjednodušení hlášení pro podnikatele s větším množstvím provozoven, jako jsou například obchodní řetězce.
V současné době také dochází k duplicitě ročního hlášení o produkci odpadů a nakládání s nimi – odlišný statistický výkaz zasílají původci odpadu jednak na ČSÚ a jednak na MŽP (prostřednictvím obecního úřadu). Výsledkem diskusí v rámci ekoauditu je shoda na vytvoření jednotné struktury dat o odpadech, které jsou povinni evidovat původci a oprávněné osoby. Půjde pouze o jeden výkaz, jehož obsah bude přístupný dotčeným subjektům (MŽP, ČSÚ, KÚ, obce). Sníží se tak administrativní zátěž jak na straně podnikatelských subjektů (zejména ohledně sběru dat a jejich vyhodnocování), tak také obecních úřadů obcí s rozšířenou působností. Podnět bude realizován prostřednictvím nového zákona o odpadech a prováděcích předpisů k němu.
Zvukový záznam z tiskové konference, kde ministr T. Chalupa představil výsledky ekoauditu si poslechněte ZDE.
Další podrobnosti připravujeme
Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.
Inzerce na webu - podrobné informace ZDE