Více času na podstatné

 

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Stavební a demoličníodpady

 

Malý Jiříkov proti Goliáši: Jak se obec ubránila odpadové mafii?
Redakce OF

Polemika: Odpad za hranou zákona: Jak zastavit a potírat nelegální činnost?
Redakce OF

Chráněná území nejsou jen národní parky
Lucie Záhorová

Druhá šance pro plastová okna s projektem REWINDOW
Marek Ryba

Lidl podporuje zálohování: Za dva roky bylo vráceno více než 820 tisíc nápojových obalů
Redakce OF

Cirkulární audity pomůžou s konkurenceschopností
Redakce OF

Jaké výzvy a příležitosti skýtá cirkulární ekonomika ve stavebnictví?
Redakce OF

Výseč pohledu POH na stavební a demoliční odpady
Redakce OF

Jak se od 1. 1. 2025 dotknou nové evidenční povinnosti nakládání se stavebními a demoličními odpady?
Markéta Miklasová

Recyklace stavebních a demoličních odpadů má budoucnost
Kateřina Březová

Z recyklace noční můra! Plánované zařízení ve vrábečské pískovně čelí odporu místních obyvatel
Michal Kocán

Probudí ukrajinská válka o vlastní zdroje kritických surovin i českou vládu?
Bohumil Beneš

Polemika: Kdy se dekonstrukce ve stavebnictví promění v nový standard?
Redakce OF

Možnosti využití upraveného recyklovaného obalového skla a dalších materiálů v cementových kompozitech nebo betonech
Zdeněk Prošek, Aleš Palička a Pavel Tesárek

Ekotoxikologické hodnocení stavebních a demoličních odpadů
Klára A. Mocová, Magdaléna Dibdiaková a Eliška Sochorová

Využití betonového a cihelného recyklátu jako náhrady kameniva v betonové směsi
René Čechmánek, Ivana Chromková a Lenka Vavrušková

Elektrárna Battersea: Technická dokonalost při revitalizaci ikonického brownfieldu
Redakce OF

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
14.4. iKURZ: Jak vést od 1. 1. 2025 evidenci odpadů v souladu s požadavky nové legislativy - zaměřeno na původce odpadů
15.4. Novinky v oblasti Měření hluku a vibrací
23.-24.4. DNY TEPLÁRENSTVÍ A ENERGETIKY
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby
24.4. Zákon č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů
29.4. iKURZ: Evidence kovových odpadů v roce 2025 aneb co je v oblasti nakládání s kovy nového
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
13.5. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 13.05., 14.05., 15.05. 2025
14.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVII
13.-14.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
20.5. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
     
     
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
29.5. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
3.6. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
12.6. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
Říjen    
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

03.07.2013 14:22

Europoslanci schválili odložení aukce emisních povolenek, konkrétní výše jednorázového stažení povolenek bude na Komisi

Evropská parlament dnes podpořil návrh na zmrazení aukcí části povolenek na emise CO2, s cílem motivovat podniky k investicím do nízkouhlíkových technologií. Původní návrh Parlament v dubnu těsnou většinou hlasů odmítnul. Tentokrát poslanci stanovili přísnější podmínky pro zmrazení dražení. Cílem opatření je obnovit motivační účinek systému pro obchodování s emisemi, který si klade za cíl snížit emise skleníkových plynů a boj se změnami klimatu.

Rostoucí přebytek emisních povolenek - za který může počáteční nadbytek a hospodářský útlum - způsobil pád ceny povolenek hluboko pod úrovně, se kterými bylo počítáno při vytváření systému EU pro obchodování s emisemi (ETS). Parlament na základě návrhů výboru pro životní prostředí vyjádřil podporu návrhu, aby mohla Komise pozdržet načasování aukcí části povolenek.

"Máme nyní mandát, Parlament schválil naše návrhy. V jednáních s ministry začneme co nejdříve a budeme se snažit nalézt společné řešení, které zaručí, že ETS bude naplňovat své poslání," uvedl zpravodaj Matthias Groote (S&D, DE).

 

Českénoviny.cz: Cena povolenek navíc souvisí i s dostavbou Temelína. Dražší povolenky totiž automaticky zvyšují i cenu silové elektřiny na trhu, což by pro Temelín bylo výhodné. Levné povolenky jsou naopak výhodné pro uhelné elektrárny, které mají oproti čistým zdrojům energie méně nákladný provoz. Podle mluvčího ČEZ Ladislava Kříže Evropský parlament schválil pozici pro vyjednávání s radou. "Teprve po výsledku trialogu bude jasné, kolik povolenek se stáhne a kdy se navrátí do systému. Ale rozhodně dnešní hlasování vnímáme pozitivně, je to důkaz politické vůle řešit nefunkčnost trhu s povolenkami," řekl ČTK.

 

"Na všech kontinentech je zvažována evropská zkušenost s tržním systémem na snižování emisí CO2. Je vnímána jako věrohodná možnost, jak je vidět naposledy v Číně. Nesmíme nechat ETS padnout za oběť krátkodobým zájmům. Následovat bude strukturální reforma systému pro obchodování s emisemi, která zaručí, aby zůstal základním kamenem klimatické politiky EU," dodal.

 

iHNED.cz: Návrh prošel o pouhé tři hlasy, uvádí agentura Reuters. Poslanci nechali rozhodnutí o konkrétní výši jednorázového stažení povolenek na Komisi, maximálně to může být 900 milionů povolenek. Před hlasováním klesly ceny povolenek o 10 procent, po něm začali obchodníci rychle nakupovat a cena odpoledne stoupla o 8 procent na 4,65 eur za tunu. ČEZ byl pro, zástupci českého průmyslu proti.

 

Zabránit přesídlení společností mimo EU

Dle schválených pozměňovacích návrhů, které navrhl výbor pro životní prostředí, může Komise za výjimečných okolností upravit harmonogram dražeb za předpokladu, že posouzení dopadů nevykáže významné riziko přesídlení společností mimo EU. Komise může provést nanejvýš jednu úpravu harmonogramu týkající se maximálně 900 milionů povolenek.

 

Doplňující informace

ETS, trh s povolenkami vytvořený v roce 2005, stanovuje celkový emisní strop, který je v dlouhodobém horizontu postupně snižován. Do roku 2020 budou emise z průmyslových odvětví, na něž se ETS vztahuje, o 21% nižší než v roce 2005.

Pod tímto stropem společnosti dostávají nebo si kupují povolenky dražené členskými státy. Jedna povolenka odpovídá tuně emisí CO2. Společnosti mohou také nevyužité povolenky prodávat. Omezení jejich nabídky znamená, že mají hodnotu, čímž systém odměňuje společnosti, které investují do snížení emisí.

 

Související článek:

Backloading emisních povolenek jde do plenárního hlasování

 

 

03.07.2013 09:23

Přehled závěru MŽP ze zjišťovacího řízení k aktualizaci SEK

Ministerstvo životního prostředí (dále MŽP), odbor posuzování vlivů na životní prostředí a integrované prevence, oddělení SEA, obdrželo vyjádření celkem od 52 subjektů. Připomínky týkající se obsahu a rozsahu posouzení byly využity jako podklad pro vydání závěru zjišťovacího řízení. Aktualizace Státní energetické koncepce České republiky je koncepcí, která naplňuje dikci ustanovení § 10a odst. 1 písm. c) zákona, proto bude zpracováno vyhodnocení vlivů této koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví dle ustanovení § 10e zákona. Vyhodnocení požaduje MŽP zpracovat nejen v rámci základních zákonných požadavků daných § 2, § 10b a přílohou č. 9 zákona, ale také se zaměřením na aspekty plynoucí ze zjišťovacího řízení, zejména:

 

1. Posoudit soulad navržených cílů a priorit ASEK s níže uvedenými koncepcemi a v případě vyhodnocení nesouladu navrhnout jejich změny nebo způsob přepracování ASEK
a) Státní politika životního prostředí 2011 – 2020,
b) Strategie ochrany biologické rozmanitosti ČR,
c) Aktualizace Státního programu ochrany přírody a krajiny ČR,
d) Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR,
e) Strategický rámec udržitelného rozvoje ČR,
f) Rozšířené teze rozvoje odpadového hospodářství v ČR,
g) Akční plán pro biomasu,
h) vodohospodářské koncepce,
i) plány oblastí povodí,
j) plány péče velkoplošných chráněných území,
k) programy snižování emisí.

2. Posoudit soulad a míru naplnění navržených cílů a priorit ASEK s níže uvedenými koncepcemi a v případě vyhodnocení nesouladu navrhnout jejich změny nebo způsob přepracování ASEK.
a) Surovinová politika ČR,
b) Strategie regionálního rozvoje 2014 – 2020,
c) Strategie mezinárodní konkurenceschopnosti České republiky pro období 2012
až 2020
d) Národní akční plán České republiky pro energii z obnovitelných zdrojů,
e) Strategii energetické bezpečnosti,
f) Národní politika výzkumu, vývoje a inovací České republiky.

3. Požadujeme vyhodnotit, zda a do jaké míry je ASEK v souladu s relevantními evropskými strategiemi, a to např. Energy Roadmap 2050, Roadmap for moving to a competitive low-carbon economy in 2050. Dále požadujeme vyhodnotit soulad ASEK s aktuálními návrhy Evropské komise, které se týkají energetických a klimatických cílů pro rok 2030.

4. Vyhodnotit, zda ASEK zohledňuje cíle a opatření Dlouhodobého programu zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva ČR – Zdraví pro všechny v 21. století. Doporučujeme, aby kapitolu vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví věnující se vlivům koncepce na veřejné zdraví zpracovala osoba, která je držitelem odborné způsobilosti pro oblast posuzování vlivů na veřejné zdraví.

5. Posoudit dopad navržených cílů a priorit ASEK a s tím spojených indikativních ukazatelů a cílových hodnot priorit energetiky na všechny složky životního prostředí ve všech relevantních případech, a to v podrobnosti dané návrhem ASEK. V případě zjištění negativních dopadů cílů a priorit navržených v ASEK navrhnout změny těchto cílů a priorit tak, aby negativní dopady byly minimalizovány nebo navrhnout způsob přepracování ASEK v tomto smyslu.

6. Posoudit dopad navržených cílů oblastí energetiky (zejména oblast obnovitelných zdrojů energetiky, jaderné energetiky, uhelné energetiky, zdrojů na zemní plyn, energetických zásobníků, druhotných zdrojů energie) a oblastí s energetikou souvisejících včetně souvisejících externalit/činností s jejich provozem na všechny složky životního prostředí ve všech relevantních případech a v podrobnosti dané ASEK. V případě zjištění negativních dopadů navrhnout změny těchto cílů tak, aby negativní dopady byly minimalizovány, příp. navrhnout jejich přepracování. V souvislosti zejména s tímto bodem je nutné vycházet z vyjádření, která MŽP obdrželo v průběhu zjišťovacího řízení.

7. Doplnit a komplexně vyhodnotit další reálné varianty řešení a stanovit referenční, konzervativní a progresivní scénář(e) s různým mixem energetických zdrojů včetně stanovení pořadí variant těchto řešení z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví. Jednotlivé varianty ASEK vyhodnotit z hlediska energetických úspor, podpory obnovitelných zdrojů energie, podpory jaderné energetiky, cílů v oblasti snižování emisí skleníkových plynů, nakládání s odpady a dalších důležitých aspektů.

8. Požadujeme vyhodnotit a porovnat dopady všech uvažovaných variant a scénářů ASEK na klimatický systém Země. Vyhodnotit, zda a do jaké míry je ASEK v souladu s Národním programem na zmírnění klimatu v ČR.

9. Posoudit soulad navržených cílů a priorit ASEK s prioritami a cíli Plánu odpadového hospodářství ČR. Dále vyhodnotit, do jaké míry ASEK respektuje hierarchii způsobů nakládání s odpady, která vychází zejména ze směrnice (ES) č. 98/2008 o odpadech a o zrušení některých směrnic a dále ze zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů. V případě nesouladu uvedeného navrhnout patřičné změny nebo způsob přepracování ASEK.

10. Požadujeme vyhodnotit reálnost dosažení energetických/tepelných výkonů v koncepci navržených u jednotlivých energetických zdrojů z hlediska potenciálu území ČR, a to zejména s ohledem na limity ochrany přírody a krajiny (ZCHÚ, území NATURA 2000, krajinný ráz, ÚSES, VKP, migrační koridory).

11. Požadujeme vyhodnotit kumulativní, synergické a sekundární vlivy uplatnění všech navrhovaných druhů zdrojů energie na udržitelný rozvoj území, z hlediska územních nároků ve vztahu k potenciálu na území ČR a limitů ochrany přírody a krajiny.

12. Vyhodnotit vliv ASEK na zvláště chráněná území kategorie NP, CHKO, NPR a NPP (zda v důsledku realizace koncepce (navržených cílů a opatření) nemůže dojít k ohrožení předmětů a cílů ochrany zvláště chráněných území) a zda předkládaný materiál respektuje limity využití území, respektive základní ochranné podmínky dané zákonem č. 114/1992 Sb. a bližší ochranné podmínky dané zřizovacím předpisem dotčených zvláště chráněných území, zhodnotit možný vliv realizace na úroveň biodiverzity; s ohledem na uvedené vyhodnotit návrh opatření k předcházení, snížení nebo kompenzaci negativních vlivů na zvláště chráněná území a dále porovnání a vyhodnocení případných variant řešení ve vztahu k zájmům ochrany přírod a krajiny.

13. Posoudit dopad navržených cílů a priorit na kvalitu ovzduší ve všech relevantních případech a v případě negativních dopadů cílů a priorit navržených v ASEK na kvalitu ovzduší navrhnout změny těchto cílů a priorit nebo způsob dopracování ASEK tak, aby případné negativní dopady ASEK na kvalitu ovzduší byly minimalizovány.

14. Posoudit dopad výstavby nebo posílení energetické infrastruktury na přírodu a krajinu, zvláště pak ve vztahu k chráněným územím a lokalitám soustavy Natura 2000, vlivu na krajinný ráz, fragmentaci krajiny, tahové cesty ptactva apod.

15. Stanovit podmínky a limity pro navrhovaná opatření k zajištění ochrany a eliminaci negativních vlivů na přírodu a krajinu včetně lokalit soustavy Natura 2000.
16. Posoudit míru vlivu ASEK na zvyšování fragmentace krajiny, úroveň biodiverzity, rozmanitosti ekosystémů a úbytek přírodních stanovišť.

17. V souvislosti s realizací opatření posoudit možné vlivy ASEK na zemědělský půdní fond a na pozemky určené k plnění funkcí lesa.

18. V souvislosti s realizací opatření posoudit možné vlivy ASEK na krajinný ráz, významné krajinné prvky, přírodní parky a estetickou hodnotu krajiny.

19. V souvislosti s realizací opatření posoudit možné vlivy ASEK na povrchové vody včetně podzemních útvarů a změnu vodního režimu toků včetně vlivů na druhovou diverzitu.

20. V případě, že jsou v koncepci konkrétní záměry uvedeny a lokalizovány, vyhodnotit, zda je zohledněn ekologický potenciál a ekologické zatížení příslušného regionu a přírodní hodnoty krajiny.

21. Vyhodnotit, zda a jakým konkrétním způsobem ASEK reflektuje stávající problémy ŽP zejména v oblasti kvality ovzduší vymezené v kap. C.4 oznámení ASEK.

22. Posoudit, zda a jak ASEK zohledňuje památkovou ochranu a ochranu dochovaného kulturního dědictví (architektonického i archeologického).

23. Požadujeme upravit sadu referenčních cílů, která budou využita pro zpracování vyhodnocení vlivů koncepce na životní prostředí a veřejné zdraví uvedených v kapitole E. III oznámení ASEK, a to níže uvedeným způsobem: Navržený referenční cíl 2.1. „Omezovat emise…“ změnit na „Snižovat emise...“.
Nejde jen o omezování nárůstu emisí, či jejich stabilizaci, ale o reálné snížení. Rovněž tak u Odpadů, cíl 7.1 „Omezovat množství…“ změnit na „Snižovat množství...“. bod 5. Využití území, podbod 5.2 Chránit krajinný ráz a kulturní i přírodní dědictví, doplnit o text „a snížit fragmentaci krajiny“.

24. Požadujeme pro Vyhodnocení SEA doplnit jako samostatný referenční cíl „Snižovat emise skleníkových plynů způsobujících změnu klimatu“ a vyhodnotit jak ASEK přispívá k jeho naplňování.

25. Vzhledem ke skutečnosti, že okolní státy se cítí být realizací ASEK významně dotčeni, požadujeme vyhodnotit přeshraniční dopady ASEK na území těchto států. V současné době tento požadavek vzneslo Rakousko a Slovensko současně s tím, že chtějí být zapojeni do procesu mezistátního posuzování. Ostatní státy mohou tento požadavek rovněž uplatnit.

26. Požadujeme zpracovat návrh opatření pro předcházení, minimalizaci a kompenzaci identifikovaných a předpokládaných negativních vlivů na ŽP vyplývajících z koncepce a s jejich využitím zpracovat sadu kritérií pro výběr projektů k realizaci.

27. Vyhodnotit a vypořádat závěr zjišťovacího řízení a všechna vyjádření, která MŽP obdrželo v průběhu zjišťovacího řízení včetně vyjádření okolních států dotčených ASEK, které ještě MŽP obdrží.


Jelikož příslušné orgány ochrany přírody svým stanoviskem podle § 45i odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ochraně přírody a krajiny“) nevyloučily významný vliv na území evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti, podléhá tato koncepce hodnocení důsledků na evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti podle § 45h a §45i zákona o ochraně přírody a krajiny. V hodnocení požadujeme uvést jasný výrok, zda koncepce, popř. některý v ní blíže specifikovaný záměr, bude mít významný negativní vliv na území evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti. Dále je nutné při tomto hodnocení zohlednit zejména relevantní připomínky příslušných orgánů ochrany přírody a krajiny.

V případech, kdy budou hodnoceny varianty řešení, požadujeme uvedení jasného výroku ve vyhodnocení, zda jsou jednotlivé varianty přípustné nebo nepřípustné, popř. podmíněně přípustné. Dále požadujeme určení pořadí jednotlivých variant z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví, ve kterém jsou jednotlivé varianty přípustné a za jakých podmínek, včetně navržení a posouzení opatření k předcházení nepříznivých vlivů, popř. k jejich vyloučení, snížení, zmírnění anebo kompenzaci. Výrok se může lišit k jednotlivým variantám.

03.07.2013 09:13

Do průběžného akčního plánu byla dodatečně zařazena látka: 1,4-Benzendiamin, N,N'-směsné fenyl a tolylderiváty

Dle informace Evropské agentury pro chemické látky byla do tzv. průběžného akčního plánu na rok 2013 (CoRAP), dodatečně zařazena látka 1,4-Benzendiamin, N,N'-směsné fenyl a tolylderiváty (CAS: 68953-84-4, ES: 273-227-8). Zařazení látky znamená, že nyní budou podrobně zkoumány její vlastnosti. Návrh na zařazení podalo v květnu Německo, které tuto látku podezřívá z PBT vlastností a s ohledem na její široké použití se rozhodla podat tento návrh. S návrhem souhlasil Výbor členských států.

 

Dokumenty ke stažení:

Celá zpráva

Více informací o látce

Akční plán 2012 - 2014

 

Zdroj: ECHA

 

 

02.07.2013 19:27

Stanovisko ČIŽP k problematice zvyšování množství nebezpečných odpadů, za které nebyly odvedeny poplatky

Je nutné poukázat na skutečnost, že jde o dlouhodobý problém. ČIŽP již v roce 2006 upozornila na nedostatečně řešenou oblast výběru a následného odvodu poplatků jak zákonem o odpadech, tak potažmo též prováděcí vyhláškou č. 294/2005 Sb. Na základě kontrolních šetření předložila několik konkrétních návrhů k úpravě legislativy v tomto směru. Více ZDE

 

02.07.2013 09:56

ECHA zveřejnila návrh prvního pětiletého strategického plánu pro veřejnou konzultaci

Nový víceletý pracovní program ECHA (MAWP) je první pětiletý strategický plán, který je zaměřen na čtyři cíle, které vycházejí ze zkušeností agentury za prvních pět let práce na provádění nařízení REACH a CLP.

Hlavní faktory stanovené správní radou agentury ECHA:

  1. zlepšit kvalitu informací o chemických látkách s cílem umožnit jejich bezpečnou výrobu a bezpečné používání;
  2. využít co nejlépe tyto informace při řízení a kontrole rizik;
  3. řešit odborné úkoly prostřednictvím ECHA, která bude centrem odborné a regulační kapacity členských států, evropských orgánů a jiných subjektů;
  4. účinně a efektivně pracovat na současných úkolech v souvislosti s nařízením REACH a CLP, ale i na dalších úkolech, které jsou spojeny se zaváděním nových právních předpisů: nařízení o biocidních přípravcích (BPR) a nařízení o vývozu a dovozu nebezpečných chemických látek (PIC).

Agentura ECHA vyzývá jednotlivce, společnosti a průmyslové organizace k připomínkám k uvedenému materiálu, který je dostupný ve 23 jazycích EU, do 15. července 2013. Rovněž komentáře, ke kterým bude přihlédnuto, je možné předložit v jednom z 23 jazyků.

Správní rada agentury přijme konečné znění MAWP na svém zasedání v září 2013.

 

Další informace:

Víceletý pracovní program 2014 — 2018

Veřejná konzultace k víceletému pracovnímu programu

 

 

Zdroj: MPO (zveřejněno ECHA 28. 5. 2013), na www.tretiruka.cz vyšlo již "Veřejná konzultace k Víceletému pracovnímu programu ECHA"


 

 

02.07.2013 08:57

Dotace na výměnu kotlů v Moravskoslezské kraji spuštěny

Ministerstvo životního prostředí a Moravskoslezský kraj vyhlašují 1. výzvu k podávání žádostí o poskytnutí dotace ze Společného programu na podporu výměny kotlů. Cílem Programu je snížení znečištění ovzduší z malých spalovacích zdrojů do tepelného výkonu 50 kW, tzv. lokálních topenišť využívajících tuhá paliva. Příjem žádostí je zahájen od 1. 7. 2013 a potrvá do 29. 11. 2013 do 14:00 hodin nebo do vyčerpání alokace, nastane-li tento den dříve. Pro tuto výzvu je alokováno celkem 60.000.000 Kč, a to 30.000.000 Kč z rozpočtu MSK a 30.000.000 Kč z Fondu. Předmětem dotace je výměna stávajících ručně plněných kotlů na tuhá paliva za nové účinné nízkoemisní tepelné zdroje. V průběhu dalších dnů (prázdnin) by se měly přidat i další kraje. Ty se musejí nejprve samy přihlásit a dojednat s ministerstvem životního prostředí dohodu o spolupráci.

 

Předmětem dotace je výměna stávajících ručně plněných kotlů na tuhá paliva za nové účinné nízkoemisní tepelné zdroje.

Novým podporovaným kotlem se rozumí:

  • kotel na tuhá paliva emisní třídy 3 ČSN EN 303-5 nebo vyšší s automatickým dávkováním paliva, které neumožňuje bez úprav ruční přikládání a jeho výrobce či prodejce tuto možnost nedeklaruje (propagační materiály, materiály, webové stránky, prospekty atd.);
  • zplyňovací kotel emisní třídy 4 ČSN EN 303-5 nebo vyšší na tuhá paliva při současné instalaci akumulační nádoby o celkovém objemu minimálně 55 l vodního objemu na každý kW instalovaného výkonu;
  • atmosferický nebo kondenzační kotel na plynná paliva, požadavky na účinnost kotle a emisní parametry jsou definovány „Metodickým pokynem MŽP odboru ochrany ovzduší k definici nízkoemisního spalovacího zdroje“ (viz www.mzp.cz, Ochrana ovzduší – Legislativa a metodické pokyny – Metodické pokyny);

 

Podporovaný kotel musí být v době instalace uveden v Seznamu výrobků a technologií dostupném na webových stránkách Fondu (viz příloha níže)

 

Oprávnění žadatelé o dotaci

Vlastník rodinného domu, spoluvlastník rodinného domu, popř. vlastník bytové jednotky v takovémto rodinném domě, a to za předpokladu písemného souhlasu ostatních spoluvlastníků většinového podílu na rodinném domě.

Manžel/ka, jenž/jež má rodinný dům, popř. bytovou jednotku v takovémto rodinném domě, popřípadě podíl na takovémto rodinném domě, ve společném jmění manželů, a to za předpokladu písemného souhlasu druhého z manželů a písemného souhlasu ostatních spoluvlastníků většinového podílu na předmětném rodinném domě s realizací projektu.

O dotaci může požádat žadatel pouze jednou k jednomu rodinnému domu/bytové jednotce, který/kterou vlastní nebo jej/ji nabyl za trvání společného jmění manželů. Žadatel, který již obdržel dotaci na podporované druhy kotlů v rámci Příloh XIII. či Příloh XII Směrnice, nemůže po dobu udržitelnosti projektu znovu podat další žádost o poskytnutí dotace ke stejnému rodinnému domu/bytové jednotce na stejné opatření. Pokud poskytnutí dotace žadateli vylučuje nebo neumožňuje obecně závazný právní předpis, dotaci nelze poskytnout.

V případě, že rodinný dům, pro který je žádána dotace na výměnu kotle, je také sídlem podnikání, může o dotaci žádat žadatel výše vymezený, a to za předpokladu, že bude dodržena definice rodinného domu uvedená v čl. II. Programu (příloha XIII.2 Směrnice). Dle § 3 písm. g) vyhlášky č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na  stavby, ve znění pozdějších předpisů se bytem rozumí soubor místností, popřípadě jedna obytná místnost, který svým technickým uspořádáním a vybavením splňuje požadavky na trvalé bydlení a je k tomu účelu užívání určen.

 

Žadatelé dostanou do tří měsíců od podání žádosti vyrozumění, zda jim peníze na nový kotel budou poskytnuty. Úspěšní žadatelé pak mají devět měsíců na to, aby zlikvidovali starý kotel, koupili a instalovali nový a předložili kompletní doklady ke kontrole. Finance obdrží na účet do 30 dnů po podpisu smlouvy o poskytnutí dotace.

 

Finanční dotace:

povinné označení
kotle na obálce
žádosti
typ kotle výše dotace
A kotel na tuhá paliva emisní třídy 3 ČSN EN 303-
5 s automatickým dávkováním paliva
40 000 Kč
B kotel na tuhá paliva emisní třídy 4 ČSN EN 303-
5 nebo vyšší s automatickým dávkováním paliva
60 000 Kč
C zplyňovací kotel na tuhá paliva s akumulační
nádobou, emisní třídy 4 ČSN EN 303-5 nebo
vyšší
55 000 Kč
D plynový atmosferický kotel na zemní plyn 15 000 Kč
E plynový kondenzační kotel na zemní plyn 20 000 Kč

 

Dotace bude poskytnuta maximálně do výše uznatelných nákladů projektu a dle podmínek stanovených ve smlouvě o poskytnutí dotace z rozpočtu MSK nebo Fondu.

 

Dokumenty ke stažení:

Směrnice MŽP č. 6/2010 - Přílohy XIII - účinné od 1. června 2013
Dodatek č. 13 ke Směrnici MŽP č. 6/2010 - účinné od 1. června 2013

1. výzva Společného programu na podporu vyměny kotlů

Formulář žádosti k 1. výzvě Společného programu na výměnu kotlů

SVT_NP_2013-07-01-fin (Seznamu výrobků a technologií)

 

 

Zdroje: SFŽP, ČT24

01.07.2013 15:03

R. Špicar nebude novým ministrem životního prostředí

Podle informací ČTK viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar odmítl nabídku Jiřího Rusnoka na místo ministra životního prostředí. "Přestože si důvěry pana premiéra velmi vážím, rozhodl jsem se jeho nabídku nepřijmout. V omezeném čase, který bude mít tato vláda k dispozici by s největší pravděpodobností nebylo možné dostatečně kvalitně připravit a prosadit legislativní návrhy, které považuji za klíčové, jako je například zákon o odpadech a další," uvedl Špicar.

01.07.2013 13:04

NKÚ: až 98,49% nebezpečného odpadu je uloženo bez poplatku

Až 98,49% nebezpečného odpadu je uloženo bez poplatku, informuje dnes Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Důvodem je mimo jiné to, že zákon umožňuje ukládat nebezpečný odpad na skládky jako tzv. technologický materiál na zajištění skládky a jako materiál na terénní úpravy. Obě tyto kategorie jsou přitom od poplatků osvobozené. V roce 2011 tak bylo na kontrolovaných skládkách osvobozeno od poplatků 98,5 % nebezpečného odpadu, přestože na nich byl fakticky skladován. Riziková složka poplatků, které by z ukládání nebezpečného odpadu byly odvedeny, měla sloužit SFŽP na ochranu životního prostředí. Více ZDE

 

01.07.2013 10:42

Přehled konkrétních změn, které navrhuje v zákoně o ochraně ovzduší Moravskoslezský kraj

Na konci června (20. 6.) jsme Vás informovali, že krajští zastupitelé schválili konkrétní znění dvou návrhů změn zákona o ochraně ovzduší, které předloží Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky. V prvním návrhu změny zákona krajští zastupitelé navrhují, aby se změnil poměr výnosů z poplatků za znečišťování ovzduší ve prospěch krajů. Kraj by rád dosáhl toho, aby od příštího roku 90 procent výnosů z poplatků bylo vracelo do regionů, na jejichž území se nachází zdroj znečištění. Zbývajících 10 procent by mělo zůstat ve státním rozpočtu. Druhý návrh změn zákona obsahuje podněty, jak umožnit kontrolu lokálních topenišť. Zlepšení situace kvality ovzduší v obcích lze podle kraje dosáhnout zakotvením povinnosti umožnit vstup kontrolnímu orgánu do obydlí a nastavením stejných pravidel, jaká již nyní umožňuje zákon o ochraně ovzduší u stejných zdrojů znečišťování ovzduší provozovaných právnickými osobami a fyzickými osobami podnikajícími. Více ZDE

 

01.07.2013 09:07

Představenstvo CZEPHO odvolalo minulý týden z funkce výkonné ředitelky Zuzanu Musilovou

Zmatek, který vznikl při přípravě pravidel financování recyklace solárních panelů, má první oběť. Představenstvo České fotovoltaické průmyslové asociace (CZEPHO) odvolalo minulý týden z funkce výkonné ředitelky Zuzanu Musilovou. Někteří členové asociace tvrdí, že odvolání souvisí s vytvořením kolektivního systému osmi velkých provozovatelů elektráren REsolar, jehož společníky jsou i CZEPHO a Aliance pro energetickou soběstačnost. CZEPHO mělo mít původně v REsolaru podíl 28 procent a řadu kontrolních pravomocí. Nakonec skončilo s 10procentním podílem a s jen omezeným vlivem. Musilová zůstane jako šéfka komunikace. Nástupkyní Musilové je Veronika Knoblochová, která je projektovou manažerkou REsolaru. Dříve pracovala jako finanční a IT ředitelka kolektivního systému Asekol. Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/resolar-posiluje-ve-fotovoltaicke-asociaci-1002492#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink Více ZDE.

 

Zdroj: E15.cz


 

 

28.06.2013 14:06

ISPOP: Vyhlášení datových standardů pro vybrané ohlašovací povinnosti v roce 2014

Údaje ohlašované prostřednictvím Integrovaného systému plnění ohlašovacích povinností (ISPOP) se dle zákona č. 25/2008 Sb. předávají elektronicky v datovém standardu, který Ministerstvo životního prostředí zveřejňuje na základě § 7, písm. c) zákona č. 25/2008 Sb. pro každou ohlašovací povinnost nejpozději 6 měsíců před termínem plnění ohlašovací povinnosti. Datový standard popisuje podle § 4 odst. 4 zákona č. 25/2008 Sb. datovou strukturu a datový formát elektronického dokumentu a automatizované kontroly obsahu podaných hlášení. Datové standardy vyhlášené k 30. 6. 2013, určené pro vybrané formuláře agend vod a odpadů lze využít k ohlašování v roce 2014 a jsou k dispozici ZDE.

 

Zdroj: CENIA

28.06.2013 11:00

Rusnok nabídl resort MŽP viceprezidentovi svazu průmyslu Radkovi Špicarovi

Viceprezidentovi svazu průmyslu Radkovi Špicarovi nabídl post ministra životního prostředí. Špicar novinářům při odchodu z Kramářovy vily řekl, že se do pondělí rozmyslí. Špicar je kromě svého působení ve Svazu průmyslu a dopravy ČR rovněž ředitelem české pobočky amerického think tanku Aspen Institute. V minulosti pracoval jako ředitel vnějších vztahů automobilky Škody Auto.

 

Související odkaz:

 

Zdroj: českénoviny.cz

28.06.2013 08:31

První "Vosí hnízdo" exkluzivně na Třetíruka.cz, téma je certifikace Odborný podnik pro nakládání s odpady

V časopisu Odpadové fórum byla otevřena nová rubrika s názvem „Vosí hnízdo.“ Je to rubrika, kde dostává prostor člověk, který svým názorem chce upozornit na nějaký nešvar, nepravost, nebo dokonce přestupování zákona. Ale to všechno jsou jen slova, která můžou ublížit, proto je princip Vosího hnízda založen na tom, že text, kterým autor do vosího hnízda píchne, se předá aktérům, kteří k problému mají co říci a i oni mají nárok na reakci. Vše se pak najednou otiskne, ať si čtenář udělá představu sám. Zde je ukázka, kdy se dostali prostor JUDr. Ing. Ing. Mgr. Petr Měchura, CSc. a zástupci asociací ČAOH a SUCO. První Vosí hnízdo čtěte exkluzivně   ZDE  .

 

Časopis ODPADOVÉ FÓRUM je odborný měsíčník zabývající se všemi aspekty, které souvisejí s odpadovým hospodářstvím.

V červnovém čísle najdete dále Rozhovor s RNDr. Aloisem Kopeckým z MMR, bývalým ředitelem Českého ekologického ústavu a poté odboru odpadů na MŽP, a to nejen o budoucnosti evropských fondů. Reportáž jsme pořídili z kompostárny společnosti JENA, s. r. o. Smysl dvojí certifikace kvality u odpadářských firem, tedy podle ISO 14 000 a podle SUCO je tématem pro Polemiku. Lupa soudního znalce ing. Barchánka se věnuje proceduře správního řízení nazvané Autoremedura. Nová rubrika Ohlédnutí se zaměřuje na havárii tankeru Exxon Valdes.

Na adrese dupress@seznam.cz objednávejte roční předplatné i jednotlivá čísla. Ediční plán na celý rok 2013 najdete ZDE.


 

28.06.2013 08:30

ECHA rozšířila Kandidátský seznam o dalších šest látek vzbuzujících mimořádné obavy (SVHC)

Výbor členských států při ECHA dosáhl jednomyslné dohody při identifikaci šesti látek jako látek vzbuzujících mimořádné obavy, která následovala po podrobném přezkoumání připomínek obdržených během veřejné konzultace a dokumentace zdůvodňující jejich nebezpečí podle článku 57 nařízení REACH. Těchto šest látek bylo zařazeno na Kandidátský seznam. V některých případech byla identifikace látky založena na více než jen jedné nebezpečné vlastnosti. Další podrobnosti viz seznam uvedený ZDE.

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE