Více času na podstatné

 

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Stavební a demoličníodpady

 

Malý Jiříkov proti Goliáši: Jak se obec ubránila odpadové mafii?
Redakce OF

Polemika: Odpad za hranou zákona: Jak zastavit a potírat nelegální činnost?
Redakce OF

Chráněná území nejsou jen národní parky
Lucie Záhorová

Druhá šance pro plastová okna s projektem REWINDOW
Marek Ryba

Lidl podporuje zálohování: Za dva roky bylo vráceno více než 820 tisíc nápojových obalů
Redakce OF

Cirkulární audity pomůžou s konkurenceschopností
Redakce OF

Jaké výzvy a příležitosti skýtá cirkulární ekonomika ve stavebnictví?
Redakce OF

Výseč pohledu POH na stavební a demoliční odpady
Redakce OF

Jak se od 1. 1. 2025 dotknou nové evidenční povinnosti nakládání se stavebními a demoličními odpady?
Markéta Miklasová

Recyklace stavebních a demoličních odpadů má budoucnost
Kateřina Březová

Z recyklace noční můra! Plánované zařízení ve vrábečské pískovně čelí odporu místních obyvatel
Michal Kocán

Probudí ukrajinská válka o vlastní zdroje kritických surovin i českou vládu?
Bohumil Beneš

Polemika: Kdy se dekonstrukce ve stavebnictví promění v nový standard?
Redakce OF

Možnosti využití upraveného recyklovaného obalového skla a dalších materiálů v cementových kompozitech nebo betonech
Zdeněk Prošek, Aleš Palička a Pavel Tesárek

Ekotoxikologické hodnocení stavebních a demoličních odpadů
Klára A. Mocová, Magdaléna Dibdiaková a Eliška Sochorová

Využití betonového a cihelného recyklátu jako náhrady kameniva v betonové směsi
René Čechmánek, Ivana Chromková a Lenka Vavrušková

Elektrárna Battersea: Technická dokonalost při revitalizaci ikonického brownfieldu
Redakce OF

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
14.4. iKURZ: Jak vést od 1. 1. 2025 evidenci odpadů v souladu s požadavky nové legislativy - zaměřeno na původce odpadů
15.4. Novinky v oblasti Měření hluku a vibrací
23.-24.4. DNY TEPLÁRENSTVÍ A ENERGETIKY
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby
24.4. Zákon č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů
29.4. iKURZ: Evidence kovových odpadů v roce 2025 aneb co je v oblasti nakládání s kovy nového
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
13.5. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 13.05., 14.05., 15.05. 2025
14.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVII
13.-14.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
20.5. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
     
     
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
29.5. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
3.6. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
12.6. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
Říjen    
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

16.08.2013 13:48

Dolní komora parlamentu schválila omezení podpory obnovitelných zdrojů energie

Sněmovna schválila vládní návrh na omezení podpory výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů v nových elektrárnách uvedených do provozu od příštího roku. Poslanci do novely při dnešním schvalování vložili požadavek, aby příjemci podpory museli od příštího roku prokazovat svoji vlastnickou strukturu. Návrh ukončí podporu výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů uvedených do provozu od 1. ledna příštího roku. Poslanci ale vložili do novely přechodné období, které se se vztahuje na ty, kteří ke dni účinnosti zákona budou mít stavební povolení i autorizaci a podaří se jim jejich elektrárny uvést do provozu do konce 2015. Pak se na ně bude vztahovat podpora podle dosavadního znění zákona. Snižuje i odvod solární daně z dosavadních 26 procent na deset procent. Solární daň se nově bude vztahovat na solární elektrárny uvedené do provozu do konce roku 2010 a bude trvat stejnou dobu, po jakou bude trvat právo na podporu. Předlohu musí ještě posvětit Senát.

Průmysl novelu vítá. "Český průmysl platí za obnovitelné zdroje nejvyšší poplatky ze všech evropských zemí," uvedl generální ředitel hutního podniku ArcelorMittal Ostrava Tapas Rajderkar. "Zastropování a snížení poplatků je pro český průmysl pozitivní signál, první krok ve snaze pomoci zachovat jeho konkurenceschopnost." Ostravskému Arceloru klesnou roční náklady na podporu zelené energie díky zavedení stropu o zhruba 90 milionů korun. Dvacítka firem s největší spotřebou energie ušetří zhruba tři čtvrtě miliardy korun ročně. Domácnostem klesne celkový účet za elektřinu o 1,3 miliardy korun.

Svaz průmysl a dopravy ČR vítá dnešní rozhodnutí Poslanecké sněmovny ČR, jejíž členové svých hlasováním zastropovali poplatek za obnovitelné zdroje elektřiny ve výši 495 kč/MWh. Jako nejvýznamnější svaz zaměstnavatelů v ČR dlouhodobě požadoval, aby byl v tomto smyslu novelizován zákon 165/2012 o podpoře výroby z obnovitelných zdrojů (OZE), který by zastropoval dosavadní příliš vysoký poplatek. Ten v letošním roce činil již 583 kč/MWh.

Současně zaměstnavatelé nepovažují přijatou úpravu za natolik dostatečnou, aby pomohla konkurenceschopnosti našich firem, zejména pak velkým odběratelům. Svaz průmyslu a dopravy ČR nepovažuje poplatek na podporu OZE ve výši 495,- Kč/MWh za dostatečný a jeho schválení podpořil čistě pragmaticky při vědomí rizik, které by vyplývaly jeho neschválením. Tuzemské firmy jsou totiž i nadále vystaveny horším konkurenčním podmínkám, oproti řadě jiných evropských zemí, kde je cena elektřiny výrazně nižší. „Jsme stále ještě vzdáleni obvyklé výši poplatků v Německu, Polsku, Francii či Belgii. Je proto potřebné hledat další cesty, jak tento problém řešit. Věřím, že tomu pomůže velká novela,“ uvedl Jan Rafaj.

Podle Svazu průmyslu a dopravy ČR schválení výše podpory jako maximální částky nechává otevřené dveře k jednání pro další snížení poplatku, ať už plošného, nebo diferenciací sazeb pro velké odběratele elektřiny.

Poplatek za OZE vzrostl v České republice během posledních pěti let více než desetinásobně. Zatímco v roce 2009 byl na úrovni 52 Kč/MWh, v roce 2013 činil již 583 Kč/MWh (přičemž bez státní dotace ve výši 11,7 miliardy Kč by tuzemské průmyslové firmy již letos platily 790 Kč/MWh).

 

Novela přehledně - hlavní body

  • Návrh omezuje podporu elektřiny z obnovitelných zdrojů v elektrárnách uvedených do provozu od roku 2014.
  • Horní hranice příspěvku na obnovitelné zdroje se sníží o necelou stokorunu na 495 korun za megawatthodinu.
  • Zavádí se 10procentní solární odvod pro majitele fotovoltaických elektráren uvedených do provozu v roce 2010.
  • Příjemci podpory musí od příštího roku prokazovat svoji vlastnickou strukturu.

 

Ekologickým organizacím vadí hlavně to, že zatímco obnovitelné zdroje o podporu přijdou, dál ji budou moci čerpat jiná zařízení - třeba spalovny odpadu. "Postupným utlumením podpory pro nové obnovitelné zdroje se paradoxně stane z legislativy na rozhýbání čisté energetiky dotační mechanismus pro spalování uhlí a plynu nebo výstavbu spaloven odpadu," píše se v tiskové zprávě Aliance pro energetickou soběstačnost.

 

Rozhovor: Sněmovna odhlasovala omezení podpory obnovitelným zdrojům energie. Jak a zda opatření zlevní elektřinu pro domácnosti, se Radiožurnál zeptal konzultanta firmy ENA, Václava Járky. Rozhovor ZDE.

 

Zdroje: Českénoviny.cz, ČT24.cz, Rozhlas.cz, E15.cz, SPD ČR

 

 

 

Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/konec-podpory-zelene-energie-a-strop-na-poplatky-schvalili-poslanci-1014216#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

15.08.2013 20:52

Stanovisko vlády k návrhu změny zákona o ochraně ovzduší (emisní stropy, ST 1114)

Vláda na své schůzi dne 14. srpna 2013 projednala a posoudila návrh zákona, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší (sněmovní tisk č. 1114), a vyslovila s tímto návrhem zákona souhlas.

Vláda zároveň doporučuje Poslanecké sněmovně upravit v průběhu dalšího legislativního procesu návrh zákona tak, aby změna navržená čl. I bodě 2, která spočívá v rozšíření kritérií podle § 12 odst. 1 zákona o ochraně ovzduší i na obecní úřady obcí s rozšířenou působností, byla promítnuta i do odkazu na § 11 odst. 1 a 2; správně by díky navrženým změnám mělo být odkazováno na § 11 odst. 1 až 3. Současně vláda doporučuje provedení celkové legislativně technické revize návrhu zákona.

Novela zákona o ochraně ovzduší má umožnit lepší flexibilitu výměny emisních stropů

Výměna emisních stropů v rámci několika zdrojů u jednoho provozovatele je stávajícím platným zněním zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší umožněna. Navržená úprava umožní využít této flexibility i menším výrobcům elektřiny a tepla, kteří neprovozují více zdrojů a jsou nemožností výměn určitým způsobem diskriminováni, uvádí poslanci ve svém návrhu. Novela dále odstraňuje další nedostatky současné podoby zákona, které vyplývající ze zkušeností s jeho aplikací. Více ZDE

 

15.08.2013 20:47

Prezident republiky podepsal zákony

Prezident republiky Miloš Zeman podepsal ve čtvrtek dne 15. srpna 2013 tyto tři zákony:

1. zákon ze dne 8. srpna 2013 o katastru nemovitostí (katastrální zákon),

Nový katastrální zákon obsahuje všechny změny vyplývající z nového občanského zákoníku a komplexně upravuje problematiku katastru nemovitostí.

2. zákon ze dne 3. července 2013, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o katastru nemovitostí,

Zákon novelizuje šest zákonů. Jedná se o novely zákonů, které je nutné uvést do souladu se zákonem o katastru nemovitostí.

3. zákon ze dne 8. srpna 2013, kterým se mění zákon č. 504/2012 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2013.

Novela zákona zvyšuje pojistnou kapacitu EGAP na 280 mld. Kč a výši dotace ze státního rozpočtu pro doplnění pojistných fondů se zvyšuje o 500 mil. Kč.

15.08.2013 13:59

Účet za OZE ve druhém čtvrtletí: 9,5 mld. Kč

Obnovitelné zdroje v Česku vyrobily ve druhém čtvrtletí 2,9 terawatthodiny elektřiny, více než dvojnásobek proti prvnímu čtvrtletí. Jejich vlastníci získali ve druhém kvartálu podporu v celkové výši 9,5 miliardy korun. ČTK o tom dnes informoval Operátor trhu s elektřinou (OTE). Od začátku roku tak obnovitelné zdroje v ČR vyrobily 4,08 TWh elektřiny. Za celý loňský rok byla jejich výroba 8,79 TWh, což představovalo podíl zhruba 12,5 procenta na celkové hrubé domácí spotřebě elektřiny. Stát předpokládá, že celkem bude letos na podpoře obnovitelných zdrojů vyplaceno 44,4 miliardy korun.

 

Zdroj: Českénoviny.cz

 

14.08.2013 21:11

E15: Zastavení statní podpory solárním elektrárnám nemusí znamenat jejich konec

Ukončení státní podpory nových fotovoltaických elektráren solární byznys v Česku nezastaví. Změní se však účel elektráren – nebudou vznikat pro prodej elektřiny, ale pro úsporu nákladu. Při splnění určitých podmínek bude v roce 2014 možné, aby tyto fotovoltaické instalace byly konkurenceschopné a měly návratnost kolem deseti let i bez státní podpory. To by se mělo hlavně týkat větších instalací na střechách průmyslových podniků. Více ZDE.

 

Zdroj: E15.cz

Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/zastaveni-statni-podpory-solarnim-elektrarnam-nemusi-znamenat-jejich-konec-1013672#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/zastaveni-statni-podpory-solarnim-elektrarnam-nemusi-znamenat-jejich-konec-1013672#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

14.08.2013 20:57

Rusnovkova vláda přenechá otázku surovinové politiky nové vládě vzešlé z voleb

Vláda dnes přerušila jednání o surovinové politice, podle které by se v budoucnu mohly prolomit územní limity pro těžbu hnědého uhlí. Strategický dokument přerušila vláda s termínem do konce roku, uvedl na tiskové konferenci po jednání premiér Jiří Rusnok. Vláda tak chce přenechat otázku surovinové politiky vládě vzešlé z voleb.

 

Příští týden 21. srpna vláda mj. projedná:

  1. návrh zákona, kterým se mění zákon č. 477/2001 Sb., o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech), ve znění pozdějších předpisů.
  2. návrh zákona, kterým se mění zákon č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí České republiky, ve znění pozdějších předpisů
  3. Návrh nařízení vlády o stanovení národního seznamu evropsky významných lokalit
  4. Návrh na změnu přílohy – Statut Rady pro zdraví a životní prostředí – k usnesení vlády ze dne 9. ledna 2002 č. 36, k Informaci o plnění úkolů a aktivit vyplývajících z Akčního plánu zdraví a životního prostředí České republiky a o činnosti Rady pro zdraví a životní prostředí a k návrhu Statutu Rady pro zdraví a životní prostředí, ve znění usnesení vlády ze dne 30. října 2002 č. 1046, k Dlouhodobému programu zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva České republiky Zdraví pro všechny v 21. století
  5. Návrh na přijetí změn přílohy III Rotterdamské úmluvy o postupu předchozího souhlasu pro určité nebezpečné chemické látky a pesticidy v mezinárodním obchodu
  6. Situační zpráva o plnění Aktualizovaného programu podpory environmentálních technologií v České republice 2011/2012
  7. Zpráva o uplatňování dobrovolných nástrojů v roce 2012

 

Zdroj: vláda, ekolist (ČTK)


 

 

13.08.2013 14:08

Pozor na aktualizaci Implementačního dokumentu OPŽP

Monitorovací výbor OPŽP chválil aktualizovanou verzi Implementačního dokumentu, a to včetně příloh 1 a 2. Tato verze je účinná od 13. srpna 2013. V aktualizované verzi Implementačního dokumentu OPŽP byly praveny kapitoly 3, 4, 10 a přílohy č. 1 a 2.

K podstatné změně došlo v kapitole 3 a přílohách č. 1 (Finanční tabulka) a 2 (Rozpis alokace prioritních os podle let v eurech), a to z důvodu realokace části finančních prostředků z OPŽP do Operačního programu doprava v souladu s usnesením vlády ČR č. 387/2013. Tím došlo ke snížení alokace OPŽP v prioritních osách 4 a 8.

V kapitole 4 byly doplněny 2 nové indikátory pro podoblast podpory 2.1.5 Snížení imisní zátěže omezením emisí z veřejné dopravy.

V kapitole 10.1 a 10.4 byly upraveny informace o auditním systému, který prošel změnou v důsledku centralizace pod Ministerstvo financí dle usnesení vlády ČR č. 324/2012.

 

Zdroj: SFŽP

13.08.2013 13:48

Poplatky za recyklaci zcela nekončí upozornil dTest

V některých médiích se objevily zprávy o tom, že od 13. srpna se již neplatí recyklační poplatek. Informace je ovšem nepřesná; naopak u nejdražších elektrospotřebičů platí tato povinnost ještě následující dva roky.

Zákon rozlišuje takzvaný příspěvek na recyklaci nově zakoupeného elektrozařízení a dále příspěvek na ekologickou likvidaci elektroodpadu, hrazený za spotřebiče uvedené na trh před rokem 2005. Zatímco první uvedený poplatek se bude hradit u všech spotřebičů i nadále, na recyklaci většiny „historických spotřebičů“ už výrobci dále přispívat nebudou. Proto by se cena mnoha elektrospotřebičů měla o tento poplatek nyní snížit.

„U velkých domácích spotřebičů zůstane ještě dva roky vše při starém. Je tomu tak proto, že mají zpravidla delší životní cyklus a nepodléhají tolik módním trendům,“ vysvětluje vedoucí právní poradny dTestu Lukáš Zelený a dodává: „Jejich výrobci budou do kolektivního systému přispívat i nadále a zákazníci se tedy při nákupu dovědí, kolik tento příspěvek činí.“

Příspěvky na historický elektroodpad se nadále hradí u těch spotřebičů, u nichž jsou současně nejvyšší (například pro ledničky a mrazáky je stanoven poplatek ve výši 217 korun). V těchto případech by mělo platit, že je poplatek uváděn jako součást konečné ceny. „Jak dlouhodobě dTest upozorňuje, vyčleňováním recyklačního poplatku z ceny je spotřebitel uváděn v omyl, což ovlivňuje i jeho rozhodnutí týkající se koupě výrobku,“ vysvětluje Lukáš Zelený a doplňuje: „Údaj o výši poplatku má pouze informativní význam.“

Více k tomuto tématu na https://www.dtest.cz/clanek-3001/dtest-potvrzeno-recyklacni-poplatek-musi-byt-soucasti-konecne-ceny

 

Zdroj: dTest

12.08.2013 21:59

Českénoviny.cz: Poplatky na OZE firmy tíží, shodují se průmyslníci i politici

Poplatky na obnovitelné zdroje energie (OZE) jsou pro průmyslové firmy značnou zátěží, shodli se dnes v Ostravě účastníci jednání pracovní skupiny pro řešení krizové hospodářské situace v Moravskoslezském kraji. Předsedkyně Energetického regulačního úřadu (ERÚ) Alena Vitásková dnes řekla poslancům z hospodářského výboru, že společnost Mittal kvůli těmto poplatkům uvažuje o ukončení výroby v Ostravě, což by se týkalo 8500 zaměstnanců. Představitelé huti ArcelorMittal Ostrava (AMO) to popřeli. O možnosti přestěhování části výroby do Polska ale už dřív mluvil šéf dalšího ostravského průmyslového gigantu: generální ředitel strojírenských Vítkovic Jan Světlík. Více ZDE.

 

Čtěte také (E15.cz): Zlevní elektřina? ERÚ sníží kritizované poplatky za distribuci. Energetický regulační úřad (ERÚ) chce v příštím roce snížit poplatky za distribuci elektřiny, a to zhruba o deset procent. Zlevnění distribučních poplatků, jejichž výše je často kritizovanou složkou celkové ceny elektřiny, tak může snížit i ceny pro koncové odběratele. Více ZDE

Více na: https://zpravy.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/zlevni-elektrina-eru-snizi-kritizovane-poplatky-za-distribuci-1013198#utm_medium=selfpromo&utm_source=e15&utm_campaign=copylink

 

Zdroj: Českénoviny.cz

12.08.2013 21:48

Hospodářský výbor projednal novelu zákona o podporovaných zdrojích energie

Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR po vyslechnutí úvodního slova ministra průmyslu a obchodu Jiřího Ciencialy, předsedkyně Energetického regulačního úřadu Aleny Vitáskové, zpravodajské zprávy poslance Milana Urbana a po obecné a podrobné rozpravě a doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR projednat a schválit sněmovní tisk 1121 ve znění přijatých pozměňovacích návrhů:

 

Výbor pro životní prostředí návrh zákona neprojednal. Projednávání zařazeno na pozvánce na jednání: č. 36 (13. srpna 2013)

 

  1. V č. I. za bod 1 vložit nový bod 2, který zní:

            “2. V § 12 odst. 1 písm. b) se za slova „za uvedení výrobny elektřiny do provozu se“ vkládají slova „ , s výjimkou výrobny elektřiny z obnovitelných zdrojů využívající energii vody o instalovaném výkonu do 10 MW,“.

 

Následující body se přečíslují.

 

  1. V čl. I v dosavadním novelizačním bodě 2 se v první větě za slova „cenu na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny“ vkládají slova „podle § 28 odst. 4“.

 

3.         V čl. I v dosavadním novelizačním bodě 5 v § 28 odstavec 4 zní 

  „(4) Cenu na úhradu nákladů spojených s podporou elektřiny hradí

  1. zákazník za množství elektřiny jím spotřebované,
    1. výrobce provozující výrobnu elektřiny za množství elektřiny jím spotřebované včetně množství elektřiny spotřebované jiným účastníkem trhu s elektřinou bez použití přenosové nebo distribuční soustavy,
    2. provozovatel přenosové nebo distribuční soustavy za ostatní spotřebu,

s výjimkou množství elektřiny spotřebované pro čerpání přečerpávacích vodních elektráren, spotřebované zákazníkem v ostrovním provozu na území České republiky prokazatelně odděleném od elektrizační soustavy, spotřebované pro technologickou vlastní spotřebu elektřiny a spotřebované pro pokrytí ztrát v přenosové a distribuční soustavě“.

 

4.         V části první, čl. II, Přechodná ustanovení body 1 a 2 zní:

            „1. Držitel autorizace na výstavbu výrobny elektřiny z obnovitelných zdrojů využívající energii větru, geotermální energii, energii vody nebo energii biomasy, vydané přede dnem nabytí účinností tohoto zákona, který tuto výrobnu elektřiny uvede do provozu do 31. prosince 2015 včetně, má nárok na podporu elektřiny z obnovitelných zdrojů podle zákona č. 165/2012 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.

              2.   Držitel povolení stavby výrobny elektřiny s výkonem do 100 kW z obnovitelných zdrojů využívající energii větru, geotermální energii, energii vody nebo energii biomasy, vydaného přede dnem nabytí účinností tohoto zákona, který do 31. prosince 2015 včetně uvede tuto výrobnu elektřiny do provozu, má nárok na podporu elektřiny z obnovitelných zdrojů podle zákona č. 165/2012 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.“.

 

5.         V části čtvrté, čl. V se slova „ustanovení čl. I bodů 2, 3 a 4“ nahrazují slovy „ustanovení čl. I bodů 3, 4 a 5“.

 

6.         V části první, čl. I se za dosavadní bod 1 vkládá nový bod x), který zní:

           

            „x. V § 4 odst. 6 písm. b) se tečka na konci nahrazuje čárkou a doplňuje se nové písmeno c), které zní:

„c) vyrobenou výrobcem elektřiny z obnovitelného zdroje, který, má-li formu akciové společnosti či právní formu obdobnou akciové společnosti, nemá vydány výlučně zaknihované akcie, popřípadě, který, je-li zahraniční osobou, nepředloží čestné prohlášení o tom, které osoby jsou vlastníky akcií, jejichž souhrnná jmenovitá hodnota přesahuje 10% základního kapitálu výrobce s uvedením zdroje, z něhož údaje o velikosti podílu akcionářů vychází.“.“.

 

7.         V části první, čl. I se za bod x) vkládá nový bod x1), který zní:

 

            „x1. V § 5 se za odstavec 6 vkládá nový odstavec 7, který zní:

„(7) Podpora elektřiny z druhotných zdrojů se nevztahuje na elektřinu vyrobenou výrobcem elektřiny z druhotného zdroje, který, má-li formu akciové společnosti či právní formu obdobnou akciové společnosti, nemá vydány výlučně zaknihované akcie, popřípadě, který, je-li zahraniční osobou, nepředloží čestné prohlášení o tom, které osoby jsou vlastníky akcií, jejichž souhrnná jmenovitá hodnota přesahuje 10% základního kapitálu výrobce s uvedením zdroje, z něhož údaje o velikosti podílu akcionářů vychází.“.

 

Dosavadní odstavec 7 se označuje jako odstavec 8.“.

 

 

8.         V části první, čl. I se za bod x1) vládá nový bod x2), který zní:

 

            „x2. V § 6 se za odstavec 4 vkládá nový odstavec 5, který zní:

„(5) Podpora elektřiny z vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla se nevztahuje na elektřinu vyrobenou výrobcem elektřiny, který, má-li formu akciové společnosti či právní formu obdobnou akciové společnosti, nemá vydány výlučně zaknihované akcie, popřípadě, který, je-li zahraniční osobou, nepředloží čestné prohlášení o tom, které osoby jsou vlastníky akcií, jejichž souhrnná jmenovitá hodnota přesahuje 10% základního kapitálu výrobce s uvedením zdroje, z něhož údaje o velikosti podílu akcionářů vychází.“.

 

Dosavadní odstavec 5 se označuje jako odstavec 6.“.

 

 

9.         V části první, čl. I se za bod x2) vládá nový bod x3), který zní:

 

            „x3. V § 12 v odstavci 4 se slova „odst. 7“ nahrazují slovy „odst. 8“ a slova „odst. 5“ se nahrazují slovy „odst. 6“.“.

 

10.       V části první, čl. I se za bod x3) vládá nový bod x4), který zní:

 

            „x4. V § 24 odst. 6 písm. d) se tečka na konci nahrazuje čárkou a doplňuje se nové písmeno e), které zní:

„e) teplo vyrobené výrobcem tepla z obnovitelného zdroje, který, má-li formu akciové společnosti či právní formu obdobnou akciové společnosti, nemá vydány výlučně zaknihované akcie, popřípadě, který, je-li zahraniční osobou, nepředloží čestné prohlášení o tom, které osoby jsou vlastníky akcií, jejichž souhrnná jmenovitá hodnota přesahuje 10% základního kapitálu výrobce s uvedením zdroje, z něhož údaje o velikosti podílu akcionářů vychází.“.“.

 

11.       V části první, čl. I se za bod x4) vládá nový bod x5), který zní:

 

            „x5. V § 25 se doplňuje nový odstavec 6, který zní:

„(6) Investiční podpora tepla se nevtahuje na výrobce tepla z obnovitelného zdroje, který, má-li formu akciové společnosti či právní formu obdobnou akciové společnosti, nemá vydány výlučně zaknihované akcie, popřípadě, který, je-li zahraniční osobou, nepředloží čestné prohlášení o tom, které osoby jsou vlastníky akcií, jejichž souhrnná jmenovitá hodnota přesahuje 10% základního kapitálu výrobce s uvedením zdroje, z něhož údaje o velikosti podílu akcionářů vychází.“.“.

 

12.       V části první, čl. I se za dosavadní bod 5  vkládá nový bod y), který zní:

 

            „y. V § 30 odst. 5 písm. b) se tečka na konci nahrazuje čárkou a doplňuje se nové písmeno c), které zní:

            „c) biometan, vyrobený výrobcem biometanu z bioplynu, který, má-li formu akciové společnosti či právní formu obdobnou akciové společnosti, nemá vydány výlučně zaknihované akcie, popřípadě, který, je-li zahraniční osobou, nepředloží čestné prohlášení o tom, které osoby jsou vlastníky akcií, jejichž souhrnná jmenovitá hodnota přesahuje 10% základního kapitálu výrobce s uvedením zdroje, z něhož údaje o velikosti podílu akcionářů vychází.“.“.

 

13.       V části první, čl. I  dosavadní bod 7 zní:

 

            V § 37 se doplňuje nový odstavec 4, který zní:

„(4) Podpora decentrální výroby elektřiny se neposkytuje tomu výrobci elektřiny z decentrální výrobny elektřiny, který, má-li formu akciové společnosti či právní formu obdobnou akciové společnosti, nemá vydány výlučně zaknihované akcie, popřípadě, který, je-li zahraniční osobou, nepředloží čestné prohlášení o tom, které osoby jsou vlastníky akcií, jejichž souhrnná jmenovitá hodnota přesahuje 10% základního kapitálu výrobce s uvedením zdroje, z něhož údaje o velikosti podílu akcionářů vychází.“

 

13.       V části čtvrté, Účinnost Čl. V novelizační body x, x1, x2, x3, x4, x5, y a bod 7 nabývají účinnosti dne 1.7.2014.

 

14.       V části první, čl. I  se za dosavadní novelizační bod 3 vkládá nový bod 4, který zní:

 

„V § 17 se číslovka 30 nahrazuje číslovkou 300“.

 

 

Čtěte také: Sněmovna: Hospodářský výbor podpořil prodloužení solární daně. Poslanecká sněmovna dnes pokračovala v projednávání novely zákona o podporovaných zdrojích. Hospodářský výbor na dnešním jednání podpořil vládní novelu zákona o podporovaných zdrojích, která zavádí 10 procentní solární odvod po dobu životnosti elektráren. Více ZDE

 

Zdroje: PSP ČR, solárninovinky.cz

10.08.2013 06:47

Cíl ČR pro úspory energie do roku 2020: snížení končené spotřeby elektřiny, plynu a tepla o 47,84 petajoulu

Vláda včera stanovila národní cíl pro omezení spotřeby energie do roku 2020. Podle návrhu ministerstva průmyslu a obchodu by se do roku 2020 měla snížit končená spotřeba elektřiny, plynu a tepla v Česku o 47,84 petajoulu (neboli 13,29 terawatthodiny) na 1190,46 petajoulu. Závazek vyplývá ze směrnice Evropské unie o energetické účinnosti. Snížení spotřeby energie je cílem evropské směrnice z loňského roku. Podle ní by měla celá EU do roku 2020 snížit konečnou spotřebu energie o 20 procent a vytvořit podmínky pro další energetické úspory v pozdějších letech. Směrnice ukládá členským státům, aby stanovily národní cíle pro úspory.

 

Zdroj: Ekolist (ČTK)

 

10.08.2013 06:32

Příjem žádostí do Nové zelené úsporám 2013 startuje v pondělí 12. srpna

Od pondělí 12. srpna 2013 se začínají přijímat žádosti v první výzvě programu Nová zelená úsporám, určené pro rodinné domy.

První výzva je zaměřena na tři typy opatření – na snižování energetické náročnosti stávajících rodinných domů (zateplení - čím nižší energetická náročnost budovy po realizaci opatření, tím vyšší podpora), na výstavbu rodinných domů s velmi nízkou energetickou náročností a na efektivní využití zdrojů energie - např. na výměnu zdrojů tepla na tuhá a vyjmenovaná kapalná fosilní paliva za efektivní, ekologicky šetrné zdroje (kotle na biomasu, krbová kamna na biomasu, tepelná čerpadla, plynové kondenzační kotle, solární systém na ohřev teplé vody a přitápění).

Součástí podpory je i příspěvek na přípravu a zajištění realizace těchto opatření (např. podpora na zpracování odborného posudku, technického dozoru stavebníka a na provedení měření průvzdušnosti obálky budovy).

Žadatelé, kteří zkombinují více opatření, mají možnost získat speciální bonus 10 tisíc korun za kombinaci vybraných opatření. Finanční prostředky mohou být vyplaceny už na podzim letošního roku.

Vlastníci rodinných domů zasažených povodněmi v červnu 2013 mohou žádat o podporu z programu za zvýhodněných podmínek, tj. například prodloužení termínu pro dodání povinných příloh a navýšení podpory.

Nyní je na podporu vyčleněna jedna miliarda ze zdrojů Státního fondu životního prostředí ČR, z prodeje emisních povolenek je připraveno 300 milionů korun, dalších 500 milionů z prodeje povolenek pak očekává ministerstvo do konce roku. Celkem tedy letos na financování programu půjde 1,8 mld. korun.

Další podrobnosti, včetně vypracovaných modelových příkladů, kalkulačky pro výpočet výše podpory, návodu na podání žádosti nebo vzorové smlouvy o dílo, najdou zájemci na webových stránkách www.nzu2013.cz.

Seznam krajských pracovišť, která žádosti přijímají, najdete na: www.nzu2013.cz/zadatele-o-dotaci/rodinne-domy/krajska-pracoviste/.

 

Zdroj: MŽP

09.08.2013 08:49

Nová zelená úsporám se žadatelům otevře už v pondělí

Již v pondělí 12. srpna začne Státní fond životního prostředí přijímat žádosti do první výzvy Nové zelené úsporám. Program pomůže řadě domácností k energeticky úspornému bydlení a povzbudí českou ekonomiku. Přes tyto nesporné přínosy Šance pro budovy poukazuje na problémy, které přináší systém ministerských výzev v režimu stop-and-go.

Během jara a části léta, kdy se již o programu mluvilo, se řada menších i středních stavebních firem potýkala se skokovým útlumem v poptávce po stavebních pracích, lidé dlouho vyčkávali na několikrát odsouvané vyhlášení podmínek programu, které přišlo před pouhými dvěma měsíci.

Situaci dále komplikuje podávání žádostí v rámci výzev, tedy podle data stanoveného ministerstvem, a  nikoliv podle individuální situace či potřeby žadatele.  Řada lidí, kteří by s pomocí státního příspěvku investovat chtěli, svůj projekt v tomto systému nestihne během krátké lhůty mezi vyhlášením podmínek programu a začátkem příjmu žádostí pořádně připravit. Program je navíc silně podfinancovaný, na žadatele zatím čeká pouhá 1 miliarda korun.

Řešením je dlouhodobý program se stabilními podmínkami i financováním a průběžným příjmem žádostí. Pro podobné programy lze efektivně využít přes 10 miliard korun ročně.  Státu se vrátí v podobě nových pracovních míst, vyššího HDP i vyšších odvodů na daních. Inspirovat se Česko může v Německu, kde dlouhodobá podpora energetických úspor v budovách funguje už po desetiletí.

Petr Holub, ředitel Šance pro budovy, aliance oborových asociací podporující energeticky úsporné stavebnictví, říká: „Lidé nechtějí investovat do energeticky úsporných renovací nebo nového kvalitního bydlení podle data stanoveného ministerstvem, ale spíše podle své individuální situace a připravenosti na tak velkou investici. Systém ministerských výzev v režimu stop-and-go navíc způsobuje turbulence v poptávce po stavebních pracích a poškozuje malé a střední firmy, které jinak program vítají. Stát by měl proto usilovat o dlouhodobý program se stabilním financováním a průběžným příjmem žádostí.“

 

09.08.2013 08:40

Čištění komunálních odpadních vod v EU: čím dál lepší výsledky

Podle nejnovějších údajů se odvádění a čištění odpadních vod v EU stále zlepšuje, třebaže mezi členskými státy přetrvávají v této oblasti velké rozdíly. Rakousko, Německo a Nizozemsko, které v čištění odpadních vod platí za evropskou špičku, z velké části splňují minimální normy EU a několik dalších států se těmto výsledkům těsně blíží. Nové členské státy, které musejí dohánět náskok zbytku Evropy, vykazují při plnění požadavků Unie o něco horší výsledky, ale i tam úprava vody doznala celkového zlepšení. Zpráva ukazuje, že velká většina (91 %) odpadních vod z velkých měst Unie prochází důslednějším čištěním, což je oproti 77 % z předchozí zprávy značné zlepšení. Více ZDE

 

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE