Výsledky jednání Legislativní rady vlády - ochrana zemědělského půdního fondu
Dnes se konalo zasedání Legislativní rady vlády (LRV) ČR. Rada projednávala návrh novely zákona o ochraně zemědělského půdního fondu a zákona o Státním fondu životního prostředí ČR. Předkládaná novela řeší problémy, které vyplynuly z aplikační praxe v průběhu platnosti zákona od roku 1992, a reaguje na nové právní prostředí v oblastech, které s ochranou zemědělského půdního fondu přímo souvisejí (nová právní úprava alternativního využití zemědělské půdy, katastrální zákon, zákon o zemědělství, stavební zákon, správní řád a zásady právní úpravy přestupků a jiných správních deliktů). Legislativní rada vlády projednávání návrhu zákona přerušila. Ministerstvo životního prostředí (MŽP) jako předkladatel novely svůj návrh přepracuje a doplní podle připomínek legislativců a předloží ho do LRV znova. Termín dosud nebyl určen.
Návrh zákona byl v červnu rozeslán do meziresortního připomínkového řízení. S Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR není shoda ohledně výjimek z platby odvodů pro plochy průmyslových zón schvalovaných vládou v režimu zákona o investičních pobídkách. Proto byl materiál předkládán do LRV ve dvou variantách:
Varianta I: Ve výpočtu odvodů u staveb pro výrobu, případně skladování související s touto výrobou, umisťovaných na plochách určených k podpoře vyváženého a dynamického hospodářského rozvoje státu, které schvaluje na návrh MPO vláda, se nepoužijí ve výpočtu odvodů ekologické váhy vlivu, tj. koeficient násobení. Tato úprava přinese požadované snížení odvodů za odnětí půdy v průmyslových zónách, které jsou zatíženy ekologickou vahou vlivu z důvodu vyhlášené ochrany území (např. CHOPAV, PHO, ZCHÚ, CHLÚ, apod.). To znamená, že se základní odvod (který může za dnešních cen zemědělské půdy dosáhnout max. 180,- Kč/m2) nebude dále násobit.
Varianta II: Odvody pro stavby pro výrobu, případně skladování související s touto výrobou, umisťované na takto definované plochy se nevyčíslují a nepředepisují.
Ministerstvo životního prostředí (MŽP) jako předkladatel novely preferuje variantu I, neboť varianta II je vzhledem k požadavku na šetrné nakládání s půdou i na těchto plochách nevhodná. V případě přijetí by budoucí investory vůbec nemotivovala k objektivnímu posouzení nezbytně nutné výměry pozemku určeného pro umístění investice. Taková situace se vyskytovala do konce roku 2010, v období velmi nízkých sazeb odvodů. Rozsah realizované investice neodpovídal zabrané výměře plochy určené pro výrobu. První varianta dává předpoklad, že se tato situace nebude opakovat a současně výše odvodů nebude pro investory překážkou investice (a to ani na plochách s vyhlášenou územní ochranou, kde se nebude aplikovat koeficient násobení tzv. ekologická váha vlivu).
Účelem předloženého návrhu zákona je podle předkladatelů vyřešit problémy, které vyplynuly z aplikační praxe v průběhu platnosti zákona od roku 1992, a též reagovat na nové právní prostředí v oblastech, které s ochranou zemědělského půdního fondu přímo souvisejí (nová právní úprava alternativního využití zemědělské půdy, katastrální zákon, zákon o zemědělství, stavební zákon, správní řád a zásady právní úpravy přestupků a jiných správních deliktů).Obsahem předloženého návrhu zákona je především posílení ochrany zemědělského půdního fondu jak kvalitativní (ochrana před poškozováním půdní úrodnosti a dalších funkcí půdy degradačními procesy, zejména erozí a kontaminací), tak plošné (ochrana před nadměrnou a nenávratnou ztrátou půdy v důsledku záboru), přesnější vymezení povinnosti vlastníka nebo nájemce zemědělské půdy, stanovení povinnosti, jejímž obsahem je zajištění protierozní ochrany půdy, úprava systému hodnocení znečištění půdy škodlivými látkami a ukládání opatření k nápravě, zdokonalení systému získávání, předávání, hodnocení a uchování dat o kvalitě půdy, úprava otázek souvisejících s odvody, a to mimo jiné v reakci na aplikační praxi ve vztahu k zákonu č. 402/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a o změně některých zákonů (zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, úprava kompetencí orgánů ochrany zemědělského půdního fondu, přesnější vymezení povinností stanovených zákonem a zvýšení následné sankce za jejich porušení.
Hlavními cíli návrhu zákona jsou:
- posílení ochrany zemědělského půdního fondu jak kvalitativní (ochrana před poškozováním půdní úrodnosti a dalších funkcí půdy degradačními procesy, zejména erozí a kontaminací), tak plošné (ochrana před nadměrnou a nenávratnou ztrátou půdy v důsledku záboru),
- přesnější vymezení povinnosti vlastníka nebo nájemce zemědělské půdy,
- stanovení povinnosti z důvodu zajištění protierozní ochrany půdy – eroze půdy je v České republice hlavním degradačním faktorem a často je způsobena nevhodnou organizací pozemkové držby s dlouhodobě přetrvávající vysokou mírou zornění půdy a velkou výměrou honů; nedostatečně uplatňovaná protierozní ochrana půdy přispívá k zhoršování odtokových poměrů, zanášení koryt vodních toků a nádrží sedimenty a ke vzniku povodňových situací,
- úprava systému hodnocení znečištění půdy škodlivými látkami a ukládání opatření k nápravě,
- zdokonalení systému získávání, předávání, hodnocení a uchování dat o kvalitě půdy – pro účinnější kvalitativní ochranu půdy, potravního řetězce a složek životního prostředí, které jsou s půdou ve vzájemné interakci,
- úprava otázek souvisejících s odvody, a to mj. v reakci na aplikaci zákona č. 402/2010 Sb. v praxi,
- úprava kompetence orgánů ochrany zemědělského půdního fondu (vytvoření správných podmínek pro kontrolu a dozor nad dodržováním zákona, snížení administrativní zátěže – zrušení jednoho stupně státní správy, tj. správy vykonávané pověřenými obecními úřady, založení působnosti ČIŽP pro účinnější řešení případů podezření na znečištění půd rizikovými látkami – prevence a včasné řešení případů prokázaného znečištění půdy je nezbytné pro ochranu potravního řetězce, vodních zdrojů a plnění dalších funkcí půd),
- přesnější vymezení podmínek porušení zákona a zvýšení případné následné sankce – stávající právní úprava není v souladu s materiálem schváleným vládou „Zásady právní úpravy přestupků a jiných správních deliktů v zákonech upravujících výkon veřejné správy“.
Související článek:
MŽP vypořádalo připomínky k novele zákona o ochraně zemědělského půdního fondu (26.8.2014)