Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Stavební a demoličníodpady

 

Malý Jiříkov proti Goliáši: Jak se obec ubránila odpadové mafii?
Redakce OF

Polemika: Odpad za hranou zákona: Jak zastavit a potírat nelegální činnost?
Redakce OF

Chráněná území nejsou jen národní parky
Lucie Záhorová

Druhá šance pro plastová okna s projektem REWINDOW
Marek Ryba

Lidl podporuje zálohování: Za dva roky bylo vráceno více než 820 tisíc nápojových obalů
Redakce OF

Cirkulární audity pomůžou s konkurenceschopností
Redakce OF

Jaké výzvy a příležitosti skýtá cirkulární ekonomika ve stavebnictví?
Redakce OF

Výseč pohledu POH na stavební a demoliční odpady
Redakce OF

Jak se od 1. 1. 2025 dotknou nové evidenční povinnosti nakládání se stavebními a demoličními odpady?
Markéta Miklasová

Recyklace stavebních a demoličních odpadů má budoucnost
Kateřina Březová

Z recyklace noční můra! Plánované zařízení ve vrábečské pískovně čelí odporu místních obyvatel
Michal Kocán

Probudí ukrajinská válka o vlastní zdroje kritických surovin i českou vládu?
Bohumil Beneš

Polemika: Kdy se dekonstrukce ve stavebnictví promění v nový standard?
Redakce OF

Možnosti využití upraveného recyklovaného obalového skla a dalších materiálů v cementových kompozitech nebo betonech
Zdeněk Prošek, Aleš Palička a Pavel Tesárek

Ekotoxikologické hodnocení stavebních a demoličních odpadů
Klára A. Mocová, Magdaléna Dibdiaková a Eliška Sochorová

Využití betonového a cihelného recyklátu jako náhrady kameniva v betonové směsi
René Čechmánek, Ivana Chromková a Lenka Vavrušková

Elektrárna Battersea: Technická dokonalost při revitalizaci ikonického brownfieldu
Redakce OF

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
13.5. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 13.05., 14.05., 15.05. 2025
14.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVII
13.-14.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
20.5. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
20.5. Bioplyn a legislativa 2025
19.-21.5. Vápno cement ekologie
22.5. Odpady v podnikové ekologii
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
29.5. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
3.6. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
9.9. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému - metodika správného vedení evidence pro ohlašování za rok 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
30.9. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
Říjen    
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

25.09.2014 10:54

AMSP ČR: Novelu energetického zákona je třeba stáhnout a přepracovat

Předseda Asociace Karel Havlíček a generální ředitelka Eva Svobodová se setkali s ministrem pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu a předsedou Legislativní rady vlády Jiřím Dienstbierem. Hlavními body jednání byla diskuse nad dalším postupem přerušeného projednávání energetického zákona, což AMSP ČR přivítala. Asociace považuje novelu za nedomyšlenou a v mnohém za velmi negativně ovlivňující malé a střední podnikání. Fakt, že samotný legislativní proces byl přerušen, a to na základě více jak 40 stránek připomínek, je jasným signálem, že by se měla celá novela přepracovat.

„Naprosto chápu, že celá koncepce obnovitelných zdrojů se řešila v minulosti chaoticky, nicméně nyní vyléváme s vaničkou i dítě. Retroaktivní účinky by se měly zavádět opravdu jen v naprosto mimořádných případech. Chceme potrestat stovky spekulantů, ale ničíme současně byznys 25 tisícům malých podnikatelů, kteří v dobré podnikatelské víře začali v oboru podnikat a investovat.“ dodal Karel Havlíček předseda představenstva Asociace malých.

 

Otevřený dopis AMSP ČR ministrovi průmyslu a obchodu Janu Mládkovi:

 

Vážený pane ministře,

touto cestou si Vás dovolujeme naléhavě vyzvat ke stažení a přepracování novely energetického zákona z legislativního procesu. Novela obsahuje návrhy na hraně ústavnosti a při procesu její přípravy nebyly vzaty v potaz zásadní připomínky některých sociálních partnerů a zástupců podnikatelské veřejnosti. Zároveň Vás žádáme, aby při přepracování zákona byla provedena kalkulace dopadů na jednotlivé aktéry (RIA), která pro současný návrh zpracována nebyla. Máme vážnou obavu, že novela bude mít negativní dopad na malé a střední odběratele elektřiny včetně domácností. Jakékoliv zvyšování cen elektřiny pro výše uvedené skupiny je z našeho pohledu nepřijatelné. Právní nekvalitu zákona přitom potvrdila i Legislativní rada vlády, která přerušila projednávání návrhu zákona a vrátila jej z důvodu velkého množství připomínek k dopracování.

Stažení zákona, jeho přepracování a vrácení do mezirezortního připomínkového řízení požadujeme zejména z těchto důvodů:

1. Mění způsob výběru příspěvků na podporované zdroje bez kalkulace dopadů na spotřebitele, zejména malé a střední podnikatele a domácnosti.
Novela zákona podstatným způsobem mění způsob výběru prostředků na obnovitelné a další podporované zdroje. V současné době je to určité procento z ceny energie a platí tedy princip, že čím méně energie spotřebuji, tím méně platím. Nově chce Ministerstvo průmyslu a obchodu zavést paušální platby vztažené na velikost jističe - bez ohledu na reálnou spotřebu. Tato zásadní změna je přitom navrhována, aniž by byl spočítán dopad na jednotlivé typy odběratelů elektřiny. Lze přitom předpokládat negativní dopad zejména na střední a malé spotřebitele, včetně domácností.

2. Snižuje podporu pro obnovitelné zdroje a to s retroaktivním účinkem
Přijetí navrhovaného opatření by mělo za následek ohrožení investic ve stovkách milionů korun u téměř 25 tisíc podnikatelů a zcela by destabilizovalo podnikatelské prostředí. Stávající systém podpory nestanoví žádné limity podporovaného množství elektřiny. Novela energetického zákona limit zavádí a to se zpětným účinkem. Závazek státu ke garanci výnosů z elektřiny vyráběné z obnovitelných zdrojů je přitom právním vztahem vzniklým ke dni uvedení energetického zařízení do provozu na základě původního zákona a jakákoli jeho pozdější změna je porušením tohoto právního vztahu ze strany státu.

3. Snižuje transparentnost Energetického regulačního úřadu (ERU)
ERÚ by nově nemuselo poskytovat informace o své činnosti mimo povinně zveřejňované výstupy. Omezení přístupu k informacím vyplývajícím z činnosti ERÚ jde přitom proti veřejnému zájmu a právu na informace dle zákona o svobodném přístupu k informacím.

4. Nestandardně posiluje represivní pravomoci Energetického regulačního úřadu (ERU)
Návrh novely také posiluje kontrolní pravomoci ERÚ na nestandardní úroveň. Nově by mohli zaměstnanci ERÚ získat právo k přístupu do uzavřených skříní, obchodních prostor nebo počítačů regulovaných společností. Novela tak posiluje pravomoci ERÚ nepřiměřeným a neodůvodnitelným způsobem a z regulačního úřadu vytváří de facto „superúřad“, který by získal pravomoci vymykající se dosavadním zvyklostem a překračujícím Ústavou zaručená práva (např. právo na ochranu soukromí a domovní svobodu).

5. Zavádí neomezené ručení osob v oboru šetrné energetiky a prolomuje tak klíčovou právní zásadu
Návrh novely obsahuje mechanismus na zavedení neomezeného ručení vlastníků, provozovatelů, ale také osob odpovědných za vrácení podpory – u společností, které podnikají v oboru šetrné energetiky. Tento návrh je nedůvodný, nesystémový a je v příkrém rozporu se základními principy legislativy právnických osob. V případě odpovědných zástupců navíc přenáší novela ručitelský závazek na osoby, které ze své pozice nemají žádnou možnost vynutit jednání výrobce, které zákon předpokládá. Návrh navíc rozšířením pravomocí Energetického regulačního úřadu zcela zjevně vybočuje z ústavně zakotvené zásady zákonnosti.

6. Nově zavádí poplatek za přístup do distribučních sítí
Obnovitelné zdroje doposud pobíraly příspěvky jako prvky přispívající ke stabilitě chodu přenosové a distribuční soustavy. Ministerstvo průmyslu a obchodu však navrhuje tuto podporu zrušit a naopak zavést poplatek za využívání distribuční nebo přenosové soustavy. Nikde přitom nespecifikuje výši tohoto poplatku, ani mechanismus jeho stanovení. U tohoto návrhu opět chybí variantní navržení i možné dopady.

Vážený pane ministře, věříme, že přihlédnete k našim argumentům a zastavíte další projednávání novely energetického zákona. Považujeme za nezbytné novelu zásadním způsobem přepracovat.

 

Ing. Jiří Horecký, Ph.D., MBA
prezident Unie zaměstnavatelských svazů ČR

doc. Ing. KAREL HAVLÍČEK, Ph.D., MBA
předseda představenstva Asociace malých

25.09.2014 10:31

Rozhovor s Basem Eickhoutem: Jak nechat podniky platit za emise CO2, ale nesnížit jejich konkurenceschopnost

Emisní povolenky zdarma dostává příliš mnoho průmyslových odvětví, i ta, která by si klidně mohla dovolit za ně zaplatit, říká nizozemský poslanec ze skupiny Zelených / Svobodné evropské aliance Bas Eickhout. Ve středu Výbor pro životní prostředí hlasoval o jeho návrhu na zastavení rozhodnutí Komise, jehož cílem je chránit některá odvětví před rizikem "úniku uhlíku," tj. situace, kdy firmy přemístí svou výrobu do oblastí s méně přísnými ekologickými normami.

Některá průmyslová odvětví v EU dostávají podstatnou část svých povolenek na emise CO2 (povolení k znečišťování) zdarma, protože kdyby za ně musela platit, bylo by tu riziko, že se prostě přestěhují jinam. Evropská komise nyní připravila seznam odvětví, která by se v případě, že cena jedné povolenky bude 30 eur, mohla chtít přesunout. Dnes je ale tržní cena povolenky pouhých 5 eur, a ozývají se hlasy, že mnohá z odvětví, která jsou nyní na seznamu, by si tuto nebo dokonce vyšší cenu mohla dovolit bez toho, aby rušila pracovní místa v EU. Na podrobnosti jsme se zeptali Base Eickhouta.
 

V čem je návrh Komise problematický?

Problém je v tom, že odvětví, která vůbec nejsou vystavena riziku úniku uhlíku, nyní dostávají povolenky zdarma.

Metodika, podle které Komise identifikovala odvětví způsobilá pro přidělování povolenek zdarma, je založena na ceně uhlíku ve výši 30 eur za povolenku. Tahle cena je příliš vysoká a dostala tak na seznam i odvětví, která tam vůbec nepatří.

Bylo vypracováno i posouzení dopadů, která nebylo zveřejněno, a v něm Komise pracuje s cenou 16,5 eur za povolenku. Za použití tohoto scénáře by více odvětví muselo povolenky nakupovat (tj. nedostávala by je zdarma, pozn. red.), členské země by získaly kolem 5 miliard eur a několik odvětví náročných na CO2 by mělo motivaci k inovacím.

 

Výbor: Životní prostředí, veřejné zdraví a bezpečnost potravin

Termín schůze: 24. a 25. září 2014 (Brusel)

Program:

  • Námitka podle článku 106 jednacího řádu: Systém obchodování s emisemi (ETS): seznam odvětví a pododvětví, u nichž hrozí riziko úniku uhlíku, pro období 2015–2019
  • Námitka podle článku 106 jednacího řádu: nařízení Komise (EU), kterým se nahrazuje příloha III směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES o odpadech a o zrušení některých směrnic
  • Námitka podle článku 106 jednacího řádu: rozhodnutí Komise, kterým se mění rozhodnutí 2000/532/ES o seznamu odpadů podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES
  • Změna směrnice 94/62/ES o obalech a obalových odpadech za účelem omezení spotřeby lehkých plastových nákupních tašek
  • Monitorování, vykazování a ověřování emisí oxidu uhličitého z námořní dopravy a změna nařízení (EU) č. 525/2013
  • Konference OSN o změně klimatu v roce 2014 – 20. konference smluvních stran v Limě, Peru (1.–12. prosince 2014)

 

Existuje riziko, že by některá energeticky náročná odvětví, pokud budou ze seznamu odstraněna, mohla přemístit své podnikání do jiných regionů?

Ne. Nedávná studie, která byla vypracována pro Evropskou komisi, dokonce zpochybňuje, jestli "únik uhlíku" vůbec existuje.

Kromě toho, dříve zmíněné posouzení dopadů také došlo k závěru, že některá odvětví lze ze seznamu bez rizika odstranit. Seznam by měl obsahovat pouze odvětví, která čelí nekalé konkurenci, jenže v současné době je na něm 96 % všech průmyslových odvětví, která se účastní systému obchodování s emisemi (ETS).

 

Jak by mohla EU zařídit, aby podniky platily za emise CO2 a zároveň se udržela pracovní místa v EU?

Za prvé, výnosy mohou být použity ke snížení zdanění práce, takže by pro podniky bylo atraktivní najmout více lidí.

Za druhé, podniky budou muset inovovat, aby snížily své emise, což vytvoří „zelená“ pracovní místa.

 

 

Eickhoutův návrh Výbor pro životní prostředí 24. září odmítl: 30 poslanců bylo pro návrh, 34 proti, 3 se zdrželi.

 

25.09.2014 10:03

IPPC: Výklad některých kategorií dle přílohy č.1

Pro snadnější orientaci povolujících úřadů a provozovatelů v jejich povinnostech MŽP zpracovalo pracovní materiál k některým problematickým okruhům vyjmenovaných kategorií přílohy č. 1 zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a o omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování. Pracovní materiál je zaměřen na výklad kategorií 3.5, 4.1. b), 4.1. h), 6.11.

 

 

Dokument ke stažení:

Pracovní podklad_vyklady_priloha_1_zakona

25.09.2014 08:13

Co přinesl klimatický summit OSN?

AVÍZO Může jednodenní klimatický summit OSN znamenat průlom v boji proti klimatickým změnám? Jak těžké je najít dohodu nejen mezi jednotlivými státy, ale i s byznysem či neziskovými organizacemi. Dokáží se na klimatických otázkách shodnout státy vyspělé a rozvojové? A je v zájmu byznysu udržitelný rozvoj a boj proti změnám klimatu? Hostem Studia Leonardo bude 26. září  2014 v 16:10 odborník na udržitelný rozvoj, bývalý ministr životního prostředí Petr Jan Kalaš.

 

Ministr Zaorálek v OSN: ČR plní klimatické závazky

V předvečer zahájení 69. Valného shromáždění OSN vystoupil ministr zahraničních věcí Lubomír Zaorálek na Summitu ke změně klimatu. Ve svém projevu oznámil, že Česká republika plní svoje klimatické závazky a je připravena v budoucnu dělat i více. ČR pak v rámci pomoci rozvojovému světu v příštích dvou letech mimo jiné přispěje dalšími 5,5 miliony dolarů do Green Climate Fund. Podle ministra se vnímání hrozby klimatických změn za poslední roky výrazně změnilo zejména ze strany světového byznysu.

"Vzniká zde nové velké spojenectví politiky a byznysu v boji s klimatickými změnami a jejich důsledky. Už to není jen o dohodě mezi politiky, jako tomu bylo při podobných summitech v minulých letech. Účastnil jsem se tu oběda, kde byla vedle politiků i řada zástupců světových společností, kteří dávali najevo, že se situace pro ně změnila. Data o změnách klimatu jsou jednoznačnější a i pro byznys je z hlediska ekonomické kalkulace výhodnější podpořit rozvoj bezuhlíkové ekonomiky, jinak by důsledky a náklady byly mnohem větší," řekl ministr po svém projevu.

Během své řeči v rámci summitu ministr mimo jiné uvedl, že Česká republika plní své závazky v oblasti snižování emisí skleníkových plynů. „S potěšením mohu oznámit, že Česká republika významně překročila svoje závazky vyplývající z Kjótského protokolu a od roku 1990 snížila národní emise skleníkových plynů o více než 33 procent," řekl ministr. Jako příklad úspěšné politiky uvedl přípravu nové protipovodňové strategie a další nízkoenergetické programy.

Podle ministra Zaorálka je třeba hledat globální opatření proti skleníkovým plynům. ČR proto podporuje iniciativu Světové banky v boji proti rostoucím emisím "Carbon Pricing Statement". Jedná se o neformální koalici cca 70 států, vč. naprosté většiny členských států EU a institucí EU, jakož i rostoucího počtu firem, jež deklarovala úsilí zpoplatnit generování CO2 - např. uhlíkovou daní nebo systémem emisních povolenek - a tak motivovat celou společnost ke snižování emisí a zavádění klimaticky udržitelných inovací. Česká republika si uvědomuje, že klíčem k úspěchu jsou také finanční zdroje, které napomohou světu k nízko-emisnímu a udržitelnému rozvoji, dodal ministr.

Navzdory složité ekonomické situaci ČR překročila svůj závazek a v letech 2010-12 poskytla rozvíjejícím se zemím 12,6 milionů eur. V loňském roce pak ČR poskytla 4,3 milionu eur rozvojovým zemím jako je Vietnam, Mongolsko, Etiopie či Jemen na projekty na boj proti klimatickým změnám. „A hodláme v této podpoře pokračovat. Česká republika je připravena přispět 5,5 miliony dolarů do Green Climate Fund v následujících dvou letech," deklaroval šéf české diplomacie. ČR pak se podle ministra hodlá připojit k německé iniciativě „Climate Finance Readiness Programme" a poskytne další 2 miliony dolarů pro rozvojové země, aby byly schopny čerpat podporu ze zmíněného fondu.

Na summitu řada států slíbila navýšit financování fondů pro adaptační opatření rozvojových zemí, zejména těch ostrovních (SIDS). Podobně se mnoho států přihlásilo k úsilí snižovat emise oxidu uhličitého, včetně amerického prezidenta Obamy a vicepremiéra Číny. Delegace na summitu oslovili vedle generálního tajemníka OSN, který akci předsedal, například i Al Gore, primátor New Yorku Bill de Blasio, Leonardo di Caprio a další osobnosti.

Na okraj Valného shromáždění se tradičně odehrává také celá řada bilaterálních setkání. Ministr Zaorálek se na úvod sešel se svým singapurským protějškem. Hovořili o velkém potenciálu pro ekonomickou a obchodní spolupráci. Podle šéfa české diplomacie Singapur představuje vstupní bránu do této části Asie. Ministr Zaorálek se pak zajímal o možnosti exportu vyspělých českých technologií a zároveň singapurských investic v České republice.

Ministr Zaorálek během všeobecné rozpravy v sobotu vystoupí rovněž s národním projevem ČR. Zúčastní se také jednání Skupiny přátel Sýrie, jednání Skupiny přátel Jemenu, ministerské konference na podporu Smlouvy o všeobecném zákazu jaderných zkoušek a dalších formálních i neformálních ministerských schůzek.

Během pobytu v New Yorku bude ministr Zaorálek jednat s ministrem zahraničních věcí USA Johnem Kerrym a na bilaterálních schůzkách se setká s dalšími ministry zahraničních věcí členských států OSN.

Společně s prezidenty států Visegrádské skupiny se ministr Zaorálek na podporu českých firem zúčastní prezentace IT sektoru ze střední Evropy pořádané ve spolupráci s vedením společnosti Google.

 

Ing. Petr Jan Kalaš vystudoval na Českém vysokém učení technickém v Praze. Po roce 1968 pracoval ve Švýcarsku jako konzultant v oblasti energetického a průmyslového plánování a na tamějším ministerstvu zahraničního obchodu v oddělení rozvojové spolupráce. Byl koordinátorem programu Environment for Europe pro střední a východní Evropu. Od roku 1994 působil jako expert Světové banky na životní prostředí a udržitelný rozvoj, od roku 2004 pracoval pro Institut vzdělávání a výzkumu OSN (UNITAR) jako poradce pro problematiku klimatických změn. Byl ministrem životního prostředí v menšinové vládě Mirka Topolánka. V současnosti působí jako poradce ministra životního prostředí. Současně je také konzultantem i v soukromém sektoru - především v oblastech energetiky, životního prostředí a inovativních technologií. 

Petr Jan Kalaš je spoluzakladatelem a aktuálně viceprezidentem české větve Světové podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj.

 

Související článek:

Zaorálek: ČR se připojila k prohlášením klimatického summitu OSN v New Yorku (ČRo, 24.9.2014)

Brazílie se na klimatickém summitu OSN nepřipojila k úmluvě o konci kácení pralesů (ČRo, 24.9.2014)

V USA dnes začíná summit OSN o klimatických změnách (23.9.2014)


Zdroj: ČRo Leonardo, MZV ČR

 

24.09.2014 18:56

Aktuální Priorita: Jak získat co nejjistěji dotaci z končícího OPŽP?

Jak jistě dosáhnout na dotaci z Operačního programu Životní prostředí? Jak si co nejrychleji a nejefektivněji nechat proplatit náklady na podpořený projekt? Kdo má jistotu, že dotaci získá, kdo ji nemá a proč? Odpovědi na tyto otázky naleznete ve speciální příloze o akceleračních opatřeních aktuálního vydání Priority.

Aktuální Priorita přináší obsáhlou tematickou přílohu, která je zaměřena na to, jak získat co nejjistěji dotaci z končícího Operačního programu Životní prostředí. Peněz v programu je prozatím stále dost, problém je však s časem. Vyplývá z toho, že ti žadatelé, kteří budou váhat se získáním Rozhodnutí o poskytnutí dotace od Státního fondu životního prostředí ČR, ztrácejí jistotu, že dotaci získají. Liknavost v realizaci projektů se dále nemusí vyplatit ani těm, kteří již Rozhodnutí o poskytnutí dotace mají, tedy příjemcům podpory. Ty projekty, které nebudou profinancovány do konce příštího roku, z OPŽP podpořeny nebudou, protože vzhledem k blížícímu se konci stávajícího programového období podpořeny být ani nemohou.

 

Dokument ke stažení:

Priorita 9-10/2014

24.09.2014 15:10

ČT24: 5 černých scénářů změny klimatu

Stoupající hladina oceánů, tající ledovce a vymírání druhů. Vědci varují, že pokud si lidstvo nesáhne do svědomí, skončí změny klimatu katastrofou. Pětici černých scénářů představil GOOD Magazine. Mezi politiky přitom stále existují skeptici odmítající možnost globálního oteplování a bránící přijetí potřebné legislativy. Svět už ale na varování vědců začíná reagovat. Pochodu na ochranu klimatu se v neděli zúčastnilo přes 300 tisíc lidí. Jen den před konáním klíčového summitu OSN v New Yorku pak oznámili slavní finačníci - Rockefellerovi, že omezí investice do fosilních paliv a zaměří se na čistou energii. Více ZDE

 

Čtěte také:

Čína po prvé předběhla EU v produkci skleníkových plynů na jednoho obyvatele

EU před bitvou o snižování emisí

V USA dnes začíná summit OSN o klimatických změnách

 

 

24.09.2014 13:49

Návrh novely vyhlášky o STK se dotýká i měření emisí

Ministerstvo dopravy ČR připravilo návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška o technických prohlídkách a měření emisí vozidel. Předkládaný návrh ovšem nemění základní principy činností v oblasti provádění technických prohlídek a měření emisí silničních vozidel - dochází pouze ke zpřesnění současného znění s ohledem na vymahatelnost plnění předepsaných úkonů, vytvoření podmínek pro zlepšení dohledu nad technickým stavem silničních vozidel a zajištění odbornosti osob, vykonávajících dohled nad technickým stavem silničních vozidel.

Cílem navrhované právní úpravy v oblasti měření emisí silničních vozidel je (v návaznosti na právní úpravu zákona) upravit prováděcí předpis zejména v oblasti: provádění měření emisí, vzdělávání a ověřování odborné způsobilosti mechaniků měření emisí a upřesnění principů řízení jakosti v procesech provádění měření emisí.

Navrhovaná změna souvisí se změnou konstrukce pohonných jednotek silničních vozidel s ohledem na současná paliva a požadavky na ochranu životního prostředí a zapracování požadavků Evropské unie. Jedná se o reakci na technologický vývoj v oblasti řízení pohonu vozidla a zařízení na snižování emisí ve výfukových plynech. Navrhované znění zajišťuje vyšší prokazatelnost provedeného měření emisí.

Zavedení komunikace kontrolních přístrojů v reálném čase se softwarem pro tisk protokolů znemožňuje manipulaci s výsledkem měření, větší vymahatelnost plnění povinností provozovatele stanice měření emisí a mechanika měření emisí. Tento způsob měření emisí umožní vyřadit z provozu vozidla, která neplní předepsané emisní limity, a snižovat tím zátěž životního prostředí škodlivými látkami z výfukových plynů.

S ohledem na zkvalitnění provádění měření emisí a vymahatelnost plnění povinností provozovatele měření emisí a mechanika měření emisí byl zaveden řídící dokument jakosti provádění této činnosti.

Na základě zjištění, že mechanici po dvanácti letech po zrušení prohlubovacích kurzů a ověřování odborné způsobilosti nestačili absorbovat technický pokrok v oblasti provádění měření emisí a docházelo k postupné degradaci jejich úrovně znalostí, bylo přistoupeno k obnovení prohlubovacích kurzů a obnovení přezkoušení odborné způsobilosti mechanika měření emisí.

Závěrem lze konstatovat, že novela vyhlášky č. 302/2001 Sb., v kombinaci se zavedenými sankčními opatřeními novelou zákona č. 56/2001 Sb., přináší účinné nástroje k vymahatelnosti plnění si povinností k životnímu prostředí jak ze strany povinností jak provozovatele motorového vozidla, tak provozovatele stanic měření emisí a jejich mechaniků, kteří provádějí kontrolní činnost v přenesené působnosti.

 

Podklady pro připomínkové řízení najdete - ZDE (Termín: 30.9.2014)

 

24.09.2014 13:36

MŽP: Ministerská vyhláška omezí od příštího roku výkup kovů

Přestože poslanci včera neschválili senátorský návrh novely zákona o odpadech zakázat výkup veškerého sběru (tzn. papíru, kovů i dalšího odpadu) od fyzických osob, výkup kovů může být brzy významně omezen. Ministerstvo životního prostředí již na začátku září odeslalo do mezirezortního připomínkového řízení vyhlášku, která zakáže výkup kovů od fyzických osob takzvaně za hotové. Mezirezortní připomínkové řízení k vyhlášce končí tento pátek. Více ZDE

24.09.2014 12:33

Novinky v oblasti chemických látek a směsí (REACH a CLH)

Výbor pro hodnocení rizik (RAC) přijal stanoviska k pěti návrhům harmonizované klasifikace a označování (CLH) v rámci EU. Jde o stanoviska k návrhům následujících látek: Methanol, Chloralose, N,N dimethylacetamide (DMAC), Iodomethane a Heptadecafluorononanoic acid and its sodium and ammonium salts (PFNA). Více ZDE

 

Konzultace k návrhu stanovisek výboru SEAC k návrhu na omezení NMP a kadmia a jeho sloučenin v barvách

ECHA zahájila veřejnou konzultaci k návrhu stanovisek Výboru pro sociálně-ekonomickou analýzu (SEAC) k návrhu na omezení 1-methyl-2-pyrrolidonu (NMP) a kadmia a jeho sloučenin v barvách. eřejná konzultace k oběma návrhům potrvá do 14. listopadu 2014. Komentáře mohou zainteresované subjekty předkládat v anglickém jazyce formou elektronického formuláře....více ZDE

 

Veřejná konzultace k návrhu na omezení používání bromovaného zpomalovače hoření při použití v plastech a textilu

Na žádost Evropské komise předložila agentura ECHA zprávu, která navrhuje omezení výroby, používání a uvádění na trh dekabromodifenyl etheru (dekaBDE), CAS 1163—19—5. Navrhované omezení se vztahuje i na předměty, které obsahují dekaBDE v koncentracích vyšších než 0,1% hmotnostních, včetně předmětů vyrobených z recyklovaných materiálů. Veřejná konzultace k návrhu na omezení decaBDE potrvá do 17. března 2015. Komentáře mohou zainteresované subjekty předkládat v anglickém jazyce formou elektronického formuláře..více ZDE

24.09.2014 12:26

Topná sezona začíná. Letos o týden později než loni.

Některé teplárny, převážně na západě Čech a v horských oblastech, již pravidelné vytápění bytů obnovily. Ostatní s vytápěním začínají v těchto dnech.

S prvním podzimním dnem přichází podle staletého kalendáře Svatováclavské léto (24. září až 1. října), jehož počátek přináší periodu ochlazení, což se letos potvrdilo zatím nejchladnější nocí. Ve většině měst a obcí již bylo obnoveno nebo zahájeno vytápění z tepláren (např. Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Otrokovice, Liberec, Česká Lípa, Děčín, Most, Litvínov, Plzeň, Sokolov, Zlín, Vsetín, Orlová, Pardubice, Hradec Králové, Trutnov a další). Na víkend a začátek příštího týdne sice meteorologové předpovídají mírné oteplení, ale ranní a večerní teploty opět výrazně klesnou, a tak se postupně přidají i ostatní teplárny z teplejších oblastí České republiky. Topná sezona naplno startuje v porovnání s minulým rokem s týdenním zpožděním. Vloni začaly hřát radiátory ve většině měst a obcí už kolem 16. září.

Letošní rok je zatím teplotně výrazně nadprůměrný. „Z našeho bleskového průzkumu v teplárnách vyplývá, že v letošním roce zatím klesla kvůli velmi teplému počasí meziročně dodávka tepla za prvních devět měsíců roku až o pětinu. Pokud bude podzim průměrný, zákazníci ušetří na vytápění průměrně kolem 2000 korun,“ uvedl ředitel Teplárenského sdružení ČR Martin Hájek.

Úspora se bude v konkrétních případech významně lišit v závislosti na spotřebě tepla a jeho ceně. Nižší bude v případě dobře zaizolovaných domů s nízkou spotřebou a nízkou cenou tepla. Domácnosti ji však pocítí až v příštím roce, kdy bude provedeno vyúčtování nákladů na teplo.

Pokud dojde k výraznému oteplení, jsou teplárny podle vyhlášky připraveny opět vytápění přerušit. K charakteristice počasí na přelomu září a října totiž patří nejen výrazný pokles nočních teplot, ale zároveň je pro tento čas typická i jejich velká rozkolísanost. Během tohoto období je možný jak pokles teplot, tak jejich výrazný vzestup, na což teplárny aktuálně reagují. Na začátek příštího týdne meteorologové předpovídají jasné počasí a přes den by měly v nížinách vystoupat teploty i nad 20 °C, takže některé teplárny mohou utlumit celodenní vytápění jen na ranní a večerní přitápění. Jakmile totiž zapadne slunce, teploty už budou rychle klesat i výrazně pod 10 °C.

 

Dodávka tepelné energie se zahájí, když průměrná denní teplota venkovního vzduchu v příslušném místě nebo lokalitě poklesne pod +13 ºC ve dvou dnech po sobě jdoucích a podle vývoje počasí nelze očekávat zvýšení této teploty nad +13 ºC v následujícím dni.

 

24.09.2014 10:43

Novinka: Vyhláška o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady

Ve sbírce předpisů vychází vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 352/2005 Sb., o podrobnostech nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady a o bližších podmínkách financování nakládání s nimi - tzv. vyhláška o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady. Vyhláška je vydávána k provedení zákona č. 184/2014 Sb., kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech. Předmětem nové právní úpravy je stanovení podskupin elektrozařízení, které spadají do skupin elektrozařízení uvedených v příloze č. 7 k zákonu o odpadech, rozsah a způsob vedení evidence toku zpětně odebraných elektrozařízení a odděleně sebraného elektroodpadu, způsobu, jakým se počítá dosažení minimální úrovně využití elektroodpadu, a podrobností při přeshraniční přepravě použitých elektrozařízení. Další podrobnosti ZDE

 

23.09.2014 18:42

EurActiv: EU před bitvou o snižování emisí

V říjnu se má EU rozhodnout, jaké si předepíše cíle pro snižování emisí CO2. Některé země údajně tlačí na to, aby se dohoda uzavřela ještě před nástupem Poláka Tuska do čela Evropské rady. Se svým návrhem pak EU vstoupí do jednání o globální klimatické smlouvě. Z nové Evropské komise přitom mizí speciální portfolio pro ochranu klimatu. Energeticko-klimatickou politiku má mít nově na starost Španěl Cañete, na kterém si mohou europoslanci při grilování ještě smlsnout. Více ZDE

 

Zdroj: EurActiv.cz

23.09.2014 10:01

První konferenci o předcházení odpadů zahájí ministr Brabec

DOPORUČUJEME! Předcházení vzniku odpadů je hlavním tématem konference, která se uskuteční 2. října v aule České zemědělské univerzity v Praze. Přes 300 účastníků se seznámí s tím, jak je možné předcházet komunálním, podnikovým a potravinovým odpadům. Jde vůbec o první konferenci na toto téma v České republice.

„Za třiadvacet let od přijetí prvního zákona o odpadech v podstatě nikdo z oficiálních míst přesně neřekl, co je a co není předcházení vzniku odpadů, jaké jsou žádoucí cesty předcházení vzniku odpadů a jaké jsou cesty nežádoucí,“ uvedl programový garant konference Ondřej Procházka z Českého ekologického manažerského centra (CEMC).

Konference je určena všem, kdo se zajímají o problematiku předcházení vzniku odpadů nebo o jejich opětovné využití. Je také součástí seriálu Odpadové dny 2014. Jeden z bloků konference bude věnován konkrétním příkladům předcházení odpadů.

Účast na konferenci přislíbil ministr životního prostředí Richard Brabec, jehož ministerstvo má společně s Ministerstvem průmyslu a obchodu nad konferencí záštitu.

CEMC se prostřednictvím odborného měsíčníku Odpadové fórum problematice předcházení vzniku odpadů dlouhodobě věnuje. Založilo proto internetovou stránku www.predchazeniodpadu.cz, kde soustřeďuje materiály na toto téma.

Ministerstvo životního prostředí chce, aby odpadová politika následovala celoevropský trend, který na první místo staví předcházení vzniku odpadu a vyšší podíl recyklace. Plán odpadového hospodářství České republiky, který poslalo do veřejného připomínkového řízení, by měl platit v letech 2015 až 2024.

Dokument má určit dlouhodobou strategii nakládání s odpady, obaly a výrobky s ukončenou životností. Poprvé je jeho součástí i Program předcházení vzniku odpadů. Na kompletní novou legislativu se čeká už od roku 2007. Nový plán odpadového hospodářství chce ministerstvo představit letos na podzim.

 

Stále je možné se přihlásit! Formulář - ZDE

 

23.09.2014 09:03

Návrh Zprávy o životním prostředí ČR za rok 2013: přehled hlavních zjištění

Stav životního prostředí ČR se dle hodnocení pro rok 2013 mírně zlepšil a pozitivní trend vývoje z předchozích let tak pokračoval. Zlepšení souvisí se snižováním negativního vlivu ekonomiky na životní prostředí ČR v roce 2013, které bylo podpořeno mírnou ekonomickou recesí. K největšímu snížení tlaků na životní prostředí došlo v sektorech energetiky, zpracovatelského průmyslu a dopravy. Naopak zůstává značný vliv spotřeby domácností na životní prostředí, a to zejména lokálního vytápění pro kvalitu ovzduší. S poklesem tlaků z hlavních národohospodářských sektorů se domácnosti stávají jedním z hlavních faktorů, které stav životního prostředí negativně ovlivňují.

Dlouhodobý pokles energetické a materiálové náročnosti hospodářství ČR postupně přechází do stagnace, měrné zátěže životního prostředí na jednotku HDP má ČR v EU28 nadále nadprůměrné, což však souvisí s charakterem národní ekonomiky s vysokým podílem průmyslu na tvorbě HDP. V sektoru energetiky je možné po setrvalém růstu sledovat stagnaci výroby a konečné spotřeby elektřiny. K pozitivním změnám dochází ve struktuře výroby elektřiny, která se více diverzifikuje. V posledních deseti letech postupně klesá výroba elektřiny v parních elektrárnách a naopak roste význam jaderné energie a energie z obnovitelných zdrojů. V důsledku technologického vývoje klesá také vliv zpracovatelského průmyslu na životní prostředí.

Environmentálně pozitivní vývoj ekonomiky se v roce 2013 odráží na produkci znečišťujících látek a emisí skleníkových plynů emitovaných do ovzduší, nicméně vliv průmyslového sektoru v oblastech soustředění průmyslových objektů (Moravskoslezský, Ústecký a Středočeský kraj) dlouhodobě přispívá k lokálnímu překročení imisních limitů. V dopravně zatížených lokalitách, i přes zvyšování podílu veřejné dopravy na osobní dopravě a přes postupnou modernizaci vozového parku, je kvalita lidského života ovlivněna nejen emisemi znečišťujících látek z dopravy, ale také hlukem. Nejrizikovější pro lidský organismus jsou nadlimitní koncentrace suspendovaných částic frakce PM10, frakce PM2,5 a nadlimitní koncentrace benzo(a)pyrenu. Hlavním producentem těchto zdraví ohrožujících látek je lokální vytápění domácností, které je zdrojem téměř 90 % veškerých vyprodukovaných emisí benzo(a)pyrenu a přibližně 41 % suspendovaných částic. Kvalita ovzduší v ČR se celkově nezlepšuje, ale pouze kolísá dle aktuálního vývoje meteorologických podmínek v daném roce. Nadále zhruba třetina obyvatel ČR žije v oblastech s překročenými imisními limity pro suspendované částice frakce PM10 a dvě třetiny obyvatel jsou vystaveny nadlimitním koncentracím karcinogenního benzo(a)pyrenu.

Vzhledem k tomu, že postupně dochází k poklesu odběrů a spotřeby vody, klesá také množství vypouštěných odpadních vod a v návaznosti na to i koncentrací znečišťujících látek ve vodních tocích. K poklesu vypouštění odpadních vod z bodových zdrojů nejvýrazněji přispívá pokles objemu vypouštěných odpadních vod v sektoru energetika. Významným zdrojem znečištění povrchových vod je i plošné znečištění, které se v roce 2013 vlivem mírného meziročního poklesu používání minerálních hnojiv a také přípravků na ochranu rostlin v zemědělské činnosti snížilo. Environmentálně příznivý vliv představuje zvyšující se podíl ekologicky obhospodařované půdy a počet ekofarem. Přetrvává však problém acidifikace a eutrofizace prostředí v důsledku zemědělské činnosti a atmosférické depozice. Imisní zátěž ekosystémů vzhledem k poklesu zátěží životního prostředí klesá, nicméně v jejím důsledku zůstává stále nepříznivý zdravotní stav lesních porostů. Stav porostů je však výrazně ovlivňován také abiotickými a biotickými škůdci, přičemž zásadní vliv na zdravotní stav lesa a jeho roční přírůst má vysoký podíl spárkaté a černé zvěře.

V důsledku zástavby krajiny dopravní infrastrukturou a záboru zemědělského půdního fondu pro územní rozvoj měst dochází k neustálé fragmentaci přírodního prostředí. Zvyšuje se tak tlak na stanoviště rostlin a živočichů, dochází k zániku jejich biotopů. Umělé prvky krajiny rovněž zabraňují retenci a infiltraci vody, a přírodní prostředí tak nedokáže odolávat častějšímu výskytu rizikových hydrometeorologických jevů, které jsou projevem změny klimatu představující nový tlak na hospodářství a životní prostředí a které pak mohou způsobovat větší ekonomické škody.

ČR ve srovnání s průměrem EU nadprůměrně investuje do ochrany životního prostředí, a to jak v rámci veřejného, tak i průmyslového sektoru. Důvodem zvýšených investic je zejména řešení problémů životního prostředí z minulých let, řešení aktuálních problémů, kam patří mimo jiné také snižování znečištění ovzduší z lokálních zdrojů prostřednictvím finanční podpory na výměnu starých a nevhodných kotlů (tzv. kotlíkové dotace), a také naplňování požadavků legislativy EU. V rámci veřejného financování ochrany životního prostředí ze zdrojů EU však v roce 2013 přetrvávalo problematické čerpání z dotačně největšího zdroje OPŽP, kdy ke konci roku 2013 bylo vydáno Rozhodnutí o poskytnutí dotace pro projekty, které odpovídají pouze 54 % původně alokované částky a skutečně vyčerpáno bylo pouze 43 % alokace.

 

HLAVNÍ POZITIVNÍ ZJIŠTĚNÍ ZPRÁVY

  • Celkové emise skleníkových plynů v ČR klesají a v roce 2012 byly o 33,0 % nižší než v roce 1990. Emise ze zpracovatelského průmyslu mají klesající trend, od roku 2007 klesají i emise skleníkových plynů z dopravy.
  • V roce 2013 meziročně poklesly emise okyselujících látek (o 6,7 %), emise prekurzorů ozonu (o 4,8 %), a emise prekurzorů sekundárních částic (o 7,2 %). Imisní limit pro nikl, olovo a benzen nebyl v roce 2013 překročen na žádné ze sledovaných lokalit. V tomto hodnoceném roce rovněž nebyl překročen imisní limit pro oxid siřičitý a oxid uhelnatý (3R). Na žádné venkovské stanici nebyl překročen imisní limit pro roční průměrné koncentrace NOx a nebyl rovněž překročen imisní limit pro roční ani zimní průměrnou koncentraci SO2 na ochranu vegetace a ekosystémů.
  • Pokračuje trend snižování odběrů a spotřeby vody, k nejvýraznějšímu snížení odběrů došlo v kategorii energetika (meziročně o 15,2 %). Meziročně se daří zvyšovat počet obyvatel připojených k vodovodní síti.
  • Meziročně se oproti roku 2012 snížilo celkové množství vypouštěných odpadních vod o 2,0 %. Pokračuje trend ve snižování znečištění vypouštěného z bodových zdrojů. Pokračuje pozvolné zvyšování počtu obyvatel připojených na veřejnou kanalizaci, v roce 2013 bylo 82,8 % obyvatel ČR připojeno na veřejnou kanalizaci, z čehož 95,0 % na kanalizaci zakončenou ČOV. Celkem 97,0 % odpadních vod vypouštěných do kanalizace bylo čištěno. Pokračuje zvyšování počtu ČOV s terciárním stupněm čištění.
  • Ve všech hodnocených ukazatelích jakosti vody došlo v dlouhodobém pohledu ke snížení jejich koncentrací ve vodních tocích. Meziročně došlo k poklesu koncentrace chlorofylu 'a' o 44,1 %, kadmia o 26,7 %, celkového fosforu o 12,1 % a BSK5 o 9,1 %. Daří se zamezovat překračování norem environmentální kvality, v roce 2013 především u kadmia a BSK5, dlouhodobě rovněž u N-NO3- a CHSKCr.
  • Mezi lety 2000–2006 a 2007–2012 se zlepšil stav evropsky významných druhů živočichů a rostlin. V letech 2007–2012 bylo z hlediska ochrany hodnoceno ve stavu příznivém celkem 25,3 % evropsky významných druhů živočichů a rostlin oproti původním 18,9 %.
  • Na základě srovnání výsledků hodnocení z let 2000–2006 a 2007–2012 došlo k zlepšení stavu evropsky významných typů přírodních stanovišť v ČR, zvýšil se počet hodnocení příznivých z 11,6 % na 16,1 %.
  • Podíl listnáčů na celkové ploše lesů ČR pozvolna stoupá, zvyšuje se rovněž plocha přirozené obnovy lesa.
  • Mezi lety 2000–2013 se o 3,1 % snížila výměra intenzivně obhospodařované orné půdy, ve stejném období narůstá plocha trvalých travních porostů (o 3,5 %).
  • Spotřeba minerálních hnojiv a přípravků na ochranu rostlin v roce 2013 meziročně poklesla o 3,9 %, resp. 3,5 %.
  • Díky rostoucí finanční podpoře se dlouhodobě zvyšuje podíl ekologicky obhospodařované zemědělské půdy i počet ekofarem. V roce 2013 bylo ekologicky obhospodařováno cca 11,7 % celkové výměry ZPF. Rozvíjí se i trh s biopotravinami.
  • Energetická náročnost hospodářství v ČR dlouhodobě klesá.
  • Postupně klesá výroba elektřiny v parních elektrárnách, naopak roste význam jaderné energie a energie z obnovitelných zdrojů, výroba elektřiny z OZE byla o 14,8 % vyšší než v roce 2012.
  • Klesají zátěže životního prostředí z dopravy, což je významně ovlivněno modernizací vozového parku. Železniční doprava a průmysl nezpůsobují v ČR plošně významnou hlukovou zátěž obyvatelstva.
  • Domácí materiálová spotřeba ČR klesá, meziroční pokles 2011–2012 činil 11,1 %. Rovněž se snižuje materiálová náročnost hospodářství ČR, která v roce 2012 meziročně poklesla o 10,2 %. Pokles materiálové náročnosti zajišťuje snižování zátěže životního prostředí způsobené spotřebou materiálů na jednotku vytvořeného HDP.
  • Klesá celková produkce odpadů.
  • Od roku 2009 dochází ke zvyšování podílu energetického a materiálového využití komunálních odpadů.
  • V letech 2009 až 2012 došlo k poklesu podílu odstraněných odpadů skládkováním a jiným uložením z celkové produkce odpadů.

 

HLAVNÍ NEGATIVNÍ ZJIŠTĚNÍ ZPRÁVY

  • I přes dlouhodobý pokles emisí znečišťujících látek se kvalita ovzduší na území ČR nezlepšuje, mezi nejvíce znečištěné kraje patří kraj Moravskoslezský. Opakovaně dochází k překračování imisního limitu pro suspendované částice, benzo(a)pyren a přízemní ozon. V dopravně zatížených lokalitách byl v roce 2013 překročen imisní limit pro NO2. V roce 2013 byl rovněž překročen imisní limit pro arsen a kadmium. Oproti roku 2012 došlo v roce 2013 k navýšení počtu vyhlášených smogových situací z důvodu vysokých koncentrací PM10 a přízemního ozonu.
  • Objem průmyslových odpadních vod vzrostl oproti roku 2012 o 5,3 %. Meziročně 2012–2013 došlo ke zvýšení koncentrace CHSKCr o 3,4 %. Téměř na třetině profilů byly v roce 2013 překročeny normy environmentální kvality v ukazatelích Pcelk. a AOX. Málo uspokojivá je obecně situace ohledně eutrofizace stojatých a tekoucích vod a je třeba trvale snižovat zátěž vod živinami, zejména sloučeninami fosforu.
  • Mezi lety 2007–2012 bylo 37,0 % evropsky významných druhů živočichů a rostlin hodnoceno z hlediska ochrany ve stavu nedostatečném, 31,5 % ve stavu nepříznivém.
  • Více než polovina evropsky významných typů přírodních stanovišť v ČR byla v letech 2007–2012 z hlediska ochrany hodnocena ve stavu nedostatečném, 26,9 % ve stavu nepříznivém.
  • Defoliace v ČR je stále velmi vysoká. Dlouhodobě se nedaří docílit snížení stavu spárkaté zvěře, která způsobuje značné škody okusem obnovovaných porostů.
  • Pokračují zábory zemědělské půdy v důsledku rozšiřování zastavěných a ostatních ploch, v roce 2013 bylo zabráno 2,9 tis. ha orné půdy. Nadále pokračuje proces fragmentace krajiny.
  • Na území ČR je potenciálně ohroženo 35,9 % zemědělské půdy vodní erozí a 18,4 % větrnou erozí. Na většině ploch erozí ohrožených půd není prováděna systematická ochrana, která by omezovala ztráty půdy.
  • U vybraných rizikových látek dochází k dlouhodobému překračování limitních hodnot přípustného znečištění půd, převážně u PAU. Vysokou míru perzistence v půdě vykazuje skupina DDT a látek z něho vznikajících (DDD a DDE).
  • Vytápění domácností ČR se nemění, z lokálních topenišť pocházelo v roce 2012 celkem 40,9 % emisí PM10.
  • Saldo vývozu a dovozu elektřiny do zahraničí v roce 2013 činilo 19,4 %. To představuje ve vztahu k životnímu prostředí negativní jev, neboť emise z výroby vyvezené elektřiny vznikají na území ČR.
  • Meziročně došlo v roce 2013 k výraznému nárůstu přepravního výkonu nákladní silniční dopravy, která i nadále představuje značnou zátěž životního prostředí. Hladinám hluku přesahujícím stanovené mezní hodnoty je v městských aglomeracích ČR vystaveno okolo 10 % obyvatel. Zdrojem nadměrného hluku je téměř výhradně silniční doprava.
  • Zvyšuje se materiálová závislost ČR na zahraničí. Dlouhodoběji se nedaří dosáhnout stavu, kdy ekonomika roste a zátěž životního prostředí způsobená spotřebou materiálů klesá. Provázanost ekonomického vývoje a spotřeby materiálů je tak nadále značná a materiálová náročnost hospodářství ČR je v evropském kontextu nadprůměrná.
  • V rámci financování ochrany životního prostředí ze zdrojů EU byl v roce 2013 dotačně nejsilnějším OPŽP, avšak ke konci roku 2013 bylo vyčerpáno pouze 43 % celkové původní alokované částky.

 

Zpráva o životním prostředí České republiky je komplexně hodnotící dokument posuzující stav životního prostředí v ČR včetně všech souvislostí na základě dat dostupných v daném roce. Zpráva o životním prostředí České republiky je každoročně zpracovávána na základě zákona o právu na informace o životním prostředí a předkládána ke schválení vládě ČR a následně předkládána k projednání Poslanecké sněmovně a Senátu Parlamentu ČR. S ohledem na harmonogram přípravy Zprávy nejsou některá data v době uzávěrky publikace k dispozici. Následná aktualizace dat proběhne v rámci vypořádání vnitroresortních či meziresortních připomínek.

 

Návrh Zprávy je možné si stáhnout v rubrice Právo - ZDE

 

Související článek:

CENIA vydala Statistickou ročenku životního prostředí ČR 2013 (9.12.2013)

 

Zdroj: Návrh Zprávy o životním prostředí ČR za rok 2013

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE