Více času na podstatné

 

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: ESG, Data a čísla v živtním prostředí II

 

EUDR: Byrokracie, nebo reálná udržitelnost?
Redakce OF

Jaké zásadní sdělení přináší statistika odpadů za rok 2023?
Tomáš Harák

Plýtvání potravinami v číslech aneb jak neplýtvat
Naděžda Čadová

Jak se plýtvá jídlem v nemocnicích a domovech pro seniory?
Anna Strejcová

Prostějovský odpadový detektiv
Jana Jílková

Odpad, teplo a konec skládkování – symfonie udržitelnosti ZEVO Písek
Redakce OF

Let It Roll – festivalový odpad v datech a číslech
Veronika Vrbová, Miroslav Punčochář a Lenka Wimmerová

Polemika: Tradice aneb kde jsou hranice udržitelnosti?
Redakce OF

ESG a zprávy o udržitelnosti jako nástroj rozvoje firem
Marie Zemanová

Český překlad GHG Protokolu: Nový nástroj pro udržitelnou budoucnost českých firem
Erika Duchanová

ESG je víc než trend. Je to nezbytnost, kterou nelze ignorovat
Veronika Hajná

Top trendy a výzvy cirkulární ekonomiky: O čem se mluvilo na Cirkulární akademii?
Dagmar Milerová Prášková

Reuse dny – komunitní akce pro celé rodiny!
Jitka Hofmanová a Eva Štibingerová

Titul Farma roku putuje na Znojemsko
Šárka Gorgoňová

Používání zinku v zemědělství ukazuje, jak úzce je propojeno zdraví zvířat, lidí a životního prostředí
Kristýna Číhalová

Elektromobil: Kdy se projeví jejich ekologická výhoda?
Redakce OF

Podpora recyklace a cirkulárního hospodářství
Ministerstvo průmyslu a obchodu

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Leden    
6.1. iKURZ: Nakládání s odpady z pohledu obce od 1. 1. 2025
6.1. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA vést od 1. 1. 2025 evidenci odpadů v zařízení v souladu s požadavky nové legislativy
7.1. WEBINÁŘ: Jak na tvorbu oznámení obcím o převzetí odpadů od občanů (příloha č. 19 vyhl. č. 273/2021 Sb.) - evidence a odeslání z IS ENVITA
9.1. Podávání hlášení do ISPOP (vody, odpady), povinnosti v oblasti odpadového hospodářství
13.1. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA vést od 1. 1. 2025 evidenci odpadů v zařízení v souladu s požadavky nové legislativy
14.1. iKURZ: Nové evidenční povinnosti pro nakládání s odpady ze zdravotnictví v r. 2025
14.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2025 online
14.1. ISPOP a aktuální ohlašovací povinnosti v oblasti vodního a odpadového hospodářství a ochrany ovzduší
15.1. iKURZ: Odpadová legislativa po ukončení přechodného období a její dopad na původce odpadů od 1. 1. 2025
16.1. Konference Chemická legislativa 2025
17.1. iKURZ: Jak správně ohlásit odpady za rok 2024 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování: 30.01., 06.02., 18.02., 24.02.2025
21.1. NOVINKY V LEGISLATIVĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A ISPOP 2025 prezenčně Brno
21.1. Jak správně ohlásit odpady za rok 2024 z IS ENVITA do ISPOP
Opakování:  22.01., 04.02., 05.02., 11.02., 12.02., 13.02.2025
23.1. iKURZ: Ukončení roku v SW SKLAD Odpadů 8
24.1. iKURZ: Hlášení o odpadech za rok 2024 do ISPOP z webových formulářů
Opakování: 7. 2., 20. 2.
28.1. WEBINÁŘ: Jak na odeslání hlášení za autovraky v programu ENVITA za rok 2024 do ISPOP
31.1. WEBINÁŘ: Modul Partner aneb předávání dat mezi ENVITAMI efektivně
Únor    
6.-7.2. Vodárenská biologie 2025
13.2. WEBINÁŘ: Hlášení a výkazy v IS ENVITA pro obce a města
14.2. iKURZ: Jak vést od 1. 1. 2025 evidenci odpadů v souladu s požadavky nové legislativy zaměřeno na původce odpadů
17.2. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky
Opakování: 13.03.2025
20.2. Podávání hlášení do ISPOP (ovzduší, IRZ), povinnosti v oblasti ochrany ovzduší
Březen    
4.3. iKURZ: Integrovaný registr znečišťování – IRZ - vznik ohlašovací povinnosti za r. 2024
12.3. iKURZ: Legislativa ochrany ovzduší a základní povinnosti provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší - ohlašovací agenda za rok 2024
18.3. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 19.03., 13.05., 14.05., 15.05. 2025
20.3. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
Duben    
3.4. iKURZ: Nakládání s asfalty – vyhláška č. 283/2023 Sb.
8.4. Workshop o odpadech aneb odpadářské minimum pro rok 2025
Opakování: 9.4.
10.4. WEBINÁŘ: Jak v IS ENVITA v modulu EKO – KOM vytvořit čtvrtletní výkaz o celkovém množství a druzích komunálního odpadu vytříděných a odstraněných v obcích
23.-24.4. DNY TEPLÁRENSTVÍ A ENERGETIKY
Květen    
27.5. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
Září    
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
 
  

 

Novinky

17.07.2023 15:49

Připomínky: Detergenty

Evropská komise zveřejnila k připomínkování návrh nařízení přijatého Komisí k zjednodušení a aktualizaci pravidel EU týkajících se detergentů. Tato iniciativa přezkoumá nařízení (ES) č. 648/2004 o detergentech. Cílem je: snížení administrativní zátěže,    zajištění většího souladu s ostatními příslušnými právními předpisy a přizpůsobení právních předpisů o detergentech technickému pokroku. Vychází z nedávných hodnocení nařízení o detergentech v EU a z pravidel pro označování chemických výrobků, jakož i z kontroly účelnosti nejdůležitějších právních předpisů týkajících se chemických látek.

 

Dokumenty ke stažení:

EU 75_23 EK Návrh nařízení COM(2023)217

EU 75_23 EK Příloha

 

Mohlo by vás zajímat:

Evropská komise zveřejnila k připomínkování veřejnou konzultaci k nebezpečným chemickým látkám – zákaz výroby chemických látek, které jsou v Evropské unii zakázány, na vývoz. Účelem této legislativní iniciativy je zavést mechanismus, který znemožní výrobu anebo vývoz některých nebezpečných chemických látek, které jsou v EU zakázány. Cílem je ochránit třetí země před negativními účinky těchto látek na lidské zdraví a životní prostředí. Tato iniciativa dále umožní sladit vnitřní a vnější politická opatření, zlepšit mezinárodní postavení EU a posílit důvěryhodnost jejích opatření. Splní se tím závazek přijatý ve Strategii pro udržitelnost v oblasti chemických látek.

 

Dokument ke stažení:

EU 76_23 EK Nebezpečné chemické látky

17.07.2023 15:41

Seznam odpadů a výrobků z odpadů, které přestávají být odpadem při splnění stanovených kritérií, pro které MPO nevydává vyjádření

Ministerstvo průmyslu a obchodu připravilo seznam odpadů, které přestávají být odpadem při splnění stanovených kritérií a pro něj nejsou vydávány vyjádření MPO dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech. Dále nížeže naleznete Pravidla pro uvádění výrobků na trh pro stavební výrobky vyrobené z odpadů a přehled odpadů u kterých nelze ukončit odpadový režim.

 

I. Podle vyhlášky č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška o podrobnostech nakládání s odpady“):

 

Recyklát ze stavebního a demoličního odpadu

V přechodném ustanovení uvedeném v § 83 odst. 2 vyhlášky o podrobnostech nakládání s odpady jsou uvedena kritéria, při jejichž splnění přestává být recyklát ze stavebního a demoličního odpadu odpadem, pokud jde o zeminu, přírodní kamenivo nebo inertní minerální materiálový výstup recyklace, při které dochází ke změně zrnitosti a roztřídění na velikostní frakce, s platností do 31. prosince 2024.

Jedná se o materiály vyrobené výhradně z odpadu pocházejícího z dřívější stavební konstrukce nebo rostlého terénu, který je minerálním inertním materiálem, katalogových čísel:

17 01 01          Beton

17 01 02          Cihly

17 01 03          Tašky a keramické výrobky

17 01 07          Směsi nebo oddělené frakce betonu, cihel, tašek a keramických výrobků neuvedené pod číslem 17 01 06

17 05 04          Zemina a kamení neuvedené pod číslem 17 05 03 nebo

17 05 08          Štěrk ze železničního svršku neuvedený pod číslem 17 05 07

19 12 09          Nerosty (např. písek, kameny)

20 02 01          Zemina a kameny

 

Znovuzískaná asfaltová směs

Znovuzískaná asfaltová směs nebo asfaltová směs vyrobená z odpadní asfaltové směsi přestává být až do 31. prosince 2023 odpadem, pokud jsou na základě § 83 odst. 5 vyhlášky o podrobnostech nakládání s odpady plněny požadavky vyhlášky č. 130/2019 Sb., o kritériích, při jejichž splnění je asfaltová směs vedlejším produktem nebo přestává být odpadem.

 

Výstupy ze zařízení určeného k nakládání s biologicky rozložitelnými odpady odpadem

Vyhláška o podrobnostech nakládání s odpady v § 53 a přílohách č. 29 - 32 stanovuje kritéria, při jejichž splnění přestávají být výstupy ze zařízení určeného k nakládání s biologicky rozložitelnými odpady odpadem. Výstupy ze zařízení pro biologické zpracování biologicky rozložitelných odpadů se podle svých vlastností a způsobu využití zařazují do skupin uvedených v příloze č. 29 k vyhlášce o podrobnostech nakládání s odpady, jež jsou uvedeny níže.

Seznam biologicky rozložitelných odpadů je uveden v příloze č. 25 vyhlášky ř. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady.

Strusky ze spalování ostatních odpadů k zasypávání

Podmínky pro využití strusky ze spalování ostatních odpadů k zasypávání jsou uvedeny v § 7 a příloze č. 6 vyhlášky č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady.

 

II. Podle vyhlášky č. 169/2023 Sb., o stanovení podmínek, při jejichž splnění přestává být tuhé palivo z odpadu odpadem:

Vyhláška stanovuje v § 2 kritéria, při jejichž splnění přestává být odpadem tuhé alternativní palivo vyrobená za daných podmínek z ostatních odpadů a v § 3 kritéria pro palivo z odpadní biomasy.

Tuhé alternativní palivo musí být kromě dalších podmínek vyrobené z ostatních odpadů a splňovat některou ze tříd uvedených v technické normě ČSN EN ISO 21640 Tuhá alternativní paliva - Specifikace a třídy.

Palivo z odpadní biomasy může být vyrobeno pouze z následujících odpadů:

02 01 03          Odpad rostlinných pletiv

02 01 07          Odpady z lesnictví

03 01 01          Odpadní kůra a korek

03 01 05          Piliny, hobliny, odřezky, dřevo, dřevotřískové desky a dýhy, neuvedené pod číslem 03 01 04

03 03 01          Odpadní kůra a dřevo

15 01 03          Dřevěné obaly

17 02 01          Dřevo

19 12 07          Dřevo neuvedené pod číslem 19 12 06

20 01 38          Dřevo neuvedené pod číslem 20 01 37

 

III. Podle nařízení Rady (EU) č. 333/2011 ze dne 31. března 2011, kterým se stanoví kritéria vymezující, kdy určité typy kovového šrotu přestávají být odpadem ve smyslu směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES

Železný a ocelový šrot – tj. kovový šrot, který obsahuje hlavně železo a ocel

Hliníkový šrot – tj. kovový šrot, který obsahuje hlavně hliník a slitiny hliníku

 

IV: Podle nařízení Komise (EU) č. 1179/2012 ze dne 10. prosince 2012, kterým se stanoví kritéria vymezující, kdy skleněné střepy přestávají být odpadem ve smyslu směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES

Skleněné střepy získané procesem využití z odpadního skla

 

V. Podle nařízení Komise (EU) č. 715/2013 ze dne 25. července 2013, kterým se stanoví kritéria vymezující, kdy měděný šrot přestává být odpadem ve smyslu směrnice Evropského parlamentu a Rady 2008/98/ES

Měděný šrot – tj. kovový šrot obsahující převážně měď a slitiny mědi

 

Pravidla pro uvádění výrobků na trh pro stavební výrobky vyrobené z odpadů

Podrobnosti k části vydávání vyjádření Ministerstva průmyslu a obchodu dle zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech - zda splňuje pravidla pro uvádění výrobků na trh pro stavební výrobky vyrobené z odpadů (Aktualizace 14. 7. 2023).


Pro druhotné suroviny a recyklované materiály/ výrobky (dále jen recyklovaný výrobek) platí stejné postupy jako pro výrobky z primárních surovin. Před uvedením na trh musí výrobce určit jeho vhodné použití, neboť zná nejlépe jeho vlastnosti a má informace o původu stavebního a demoličního odpadu. Použití recyklovaných výrobků může mít případná omezení pro použití výrobku s ohledem na jeho vlastnosti. 

Stavební výrobky, na rozdíl od jiných výrobků, jsou určeny pro zabudování do staveb. Dle zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), mohou být pro stavbu navrženy a použity jen takové výrobky, materiály a konstrukce, jejichž vlastnosti z hlediska způsobilosti stavby pro navržený účel zaručují, že stavba při správném provedení a běžné údržbě po dobu předpokládané existence, splní základní požadavky na stavby dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 305/2011 ze dne 9. března 2011, kterým se stanoví harmonizované podmínky pro uvádění stavebních výrobků na trh.

Před uvedením stavebního výrobku na trh má výrobce povinnost doložit splnění požadavků platných právních předpisů. Podle určeného použití výrobku má výrobce povinnost doložit ke stavebnímu výrobku:

I) prohlášení o vlastnostech (PoV) a výrobek označit označením CE, pokud se jedná o harmonizovaný stavební výrobek podle nařízení EP a Rady (EU) č. 305/2011.

 nebo

II) prohlášení o shodě (PoS), pokud se jedná o neharmonizovanou regulovanou oblast podle nařízení vlády č. 163/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky pro vybrané stavební výrobky, ve znění pozdějších předpisů.

Spolu s příslušným prohlášením musí výrobce poskytnout pokyny (např. pro instalaci/ montáž), bezpečnostní informace, případně pokud je to relevantní i bezpečnostní list podle nařízení REACH.

Ad I)

Předpisy pro harmonizovanou oblast stavebních výrobků: Nařízení EP a Rady (EU) č. 305/2011, kterým se stanoví harmonizované podmínky pro uvádění stavebních výrobků na trh (dále jen CPR).

V souladu se zamýšleným použitím výrobce zajistí posouzení a ověření stálosti vlastností stavebního výrobku podle odpovídajícího systému (systém POSV 1+, 1, 2+, 3, 4) stanoveného v příloze ZA příslušné harmonizované evropské normy hEN. Kromě systému 4 je požadována součinnost oznámeného subjektu (NB) pro zajištění dokumentů potřebných pro vypracování PoV výrobcem. Oznámený subjekt vystaví osvědčení (systém 1+, 1, 2+) nebo protokol (systém 3), na jehož základě výrobce vydá prohlášení o vlastnostech a připojí označení CE.

V případě, že dojde ke změně výrobku, příp. k nahrazení nebo významné změně harmonizované normy, a pokud již skončilo období souběžné existence těchto harmonizovaných norem, je potřeba provést nové posouzení a vypracovat nové PoV.

Požadavky na obsah prohlášení o vlastnostech jsou uvedeny v příloze III nařízení CPR, aktualizované nařízením Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 574/2014 ze dne 21. února 2014, o vzoru, který se použije při vypracování PoV.

Pokud výrobce chce označit svůj výrobek označením CE i v případě, že pro výrobek harmonizovaná norma neexistuje, může požádat subjekt pro technické posuzování (TAB) o vydání evropského technického posouzení (ETA). Jedná se o dobrovolnou cestu k získání označení CE.

Povinnosti výrobce a oznámeného subjektu pro jednotlivé postupy posuzování a ověřování stálosti vlastností jsou stanoveny v nařízení Komise v přenesené pravomoci (EU) č. 568/2014.

Podrobný postup pro označení výrobku CE naleznete v příručce vydané Evropskou komisí: “Označení stavebních výrobků krok za krokem” - https://www.unmz.cz/files/zku%C5%A1ebnictv%C3%AD/CE-marking_CS_150622%20final.pdf.

Pro více informací se mohou hospodářské subjekty obrátit na kontaktní místo pro stavební výrobky s označením CE, které zajišťuje odbor stavebnictví nebo přímo na příslušné oznámené subjekty (NB) a subjekty pro technické posuzování (TAB).

Přehled českých NB a TAB k CPR naleznete na https://www.sgpstandard.cz/editor/unmz/?u=unmz/nv190/no_190.htm.

Ad II)

Předpisy pro neharmonizovanou regulovanou oblast stavebních výrobků: zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, nařízení vlády 163/2002 Sb., kterým se stanoví technické požadavky pro vybrané stavební výrobky ve znění pozdějších předpisů. 

Pokud pro výrobek neexistuje harmonizovaná norma a výrobek spadá do oblasti stavebních výrobků, určených v příloze č. 2, NV č. 163/2002 Sb., musí výrobce v souladu s určeným použitím zajistit posouzení shody a na jeho základě vydat prohlášení o shodě.

Požadovaný systém posouzení shody pro příslušnou skupinu výrobků je stanoven v příloze č. 2, NV č. 163/2002 Sb. U systémů podle § 5, § 5a, §6, §7 je vyžadována součinnost subjektu autorizovaného k činnostem při posuzování shody (dále jen autorizovaná osoba), který výrobci vystaví certifikát (systém § 5, § 5a, §6) nebo protokol (systém §7).

Výrobky posuzované podle NV nesmí nést označením CE.

V případě, že pro neharmonizovaný stavební výrobek existuje určená norma, která specifikuje užitné charakteristiky ve vztahu k základním požadavkům na stavby, provede se posouzení podle této normy. Pokud neexistuje, provede se posouzení podle stavebního technického osvědčení (STO) zpracovaného autorizovanou osobou.

Přehled autorizovaných osob naleznete na https://www.sgpstandard.cz/editor/unmz/?u=unmz/nv163/polozky/ao163.htm

Požadavky na obsah prohlášení o shodě (PoS) jsou uvedeny v § 13, NV č. 163/2002 Sb. v platném znění.

 

Povinnosti výrobce, dovozce, distributora, zplnomocněného zástupce při jednotlivých postupech posuzování jsou stanoveny v NV č. 163/2002 Sb. ve znění pozdějších předpisů.

Užitečné a podrobné informace o právních a technických dokumentech v oblasti uvádění stavebních výrobků na jednotný evropský trh lze nalézt na informačním portálu pro stavební výrobky Úřadu pro metrologii a státní zkušebnictví (ÚNMZ) - https://www.unmz.cz/statni-zkusebnictvi/informacni-portal-unmz/informacni-portal-unmz-specializovany-na-pravni-a-technicke-dokumenty-v-oblasti-uvadeni-stavebnich-vyrobku-na-jednotny-evropsky-trh-c233/.

Je zde uvedeno “Schéma uvádění stavebních výrobků na trh”, ze kterého jsou patrné postupy a dokumenty, na základě kterých, jsou vypracovány požadované výstupy.

 

příklad - Betonová drť ze stavebního a demoličního odpadu

Výrobce betonové drti může uvést na trh výrobek k různým účelům použití. V případě pochybností ohledně vhodného použití se výrobce může obrátit o radu i na některý z příslušných oznámených subjektů nebo autorizovanou osobu, viz odkazy v textu.

Pokud bude výrobek uvádět jako „Kamenivo“ dostává se do harmonizované sféry. Existuje několik harmonizovaných norem, které určují vlastnosti kameniva získaného z recyklátů, např.:

  • ČSN EN 13242+A1 Kamenivo pro nestmelené směsi a směsi stmelené hydraulickými pojivy pro inženýrské stavby a pozemní komunikace
  • ČSN EN 12620 +A1 Kamenivo do betonu, nebo
  • ČSN EN 13043+A1 Kamenivo pro asfaltové směsi a povrchové vrstvy pozemních komunikací, letištních a jiných dopravních ploch.          

Pro uvedené případy platí, že musí zajistit posouzení podle systému stanoveného v příloze ZA harmonizované normy a na jeho základě vypracovat prohlášení o vlastnostech a označit výrobek CE.

Pokud bude výrobek deklarovat např. jako „Materiál pro zásypy důlních děl“ bude se jednat o neharmonizovaný stavební výrobek, který uvede na trh podle NV č. 163/2002 Sb., tj. zajistí posouzení shody a vypracuje prohlášení o shodě.

 

Pro získání informací pro uvádění recyklovaných výrobků pro použití ve stavebnictví na trh doporučujeme navštívit portál Recyklujme stavby - https://www.recyklujmestavby.cz/ na stránkách České agentury pro standardizaci, kde je zveřejněn Katalog výrobků a materiálů s obsahem druhotných surovin z průmyslových provozů a komunálních odpadů pro použití ve stavebnictví, zpracovaný v roce 2021 s ohledem na potřebu postupného snižování materiálové náročnosti a přechod k cirkulární ekonomice (oběhovému hospodářství).

 

 

 

Odpady, u kterých nelze ukončit odpadový režim

Na základě zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech jsou některé odpady vyloučené z možnosti přestat být odpadem na základě povolení krajského úřadu


Na základě ustanovení § 9 odst. 2 zákona č. 541/2020 Sb., o odpadech patří mezi odpady vyloučené z možnosti přestat být odpadem na základě povolení krajského úřadu, protože jsou určeny k dalšímu zpracování způsobem, pro který jsou stanoveny zvláštní technické požadavky a kritéria, následující odpady:

  1. Odpady určené k tepelnému zpracování ve smyslu § 2 písm. o) zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší. Jakékoliv věci, které jsou odpadem, nemohou přestat být odpadem před jejich zpracováním takto definovaným způsobem. Zvláštní podmínky pro takové nakládání s odpady jsou stanoveny právě zákonem o ochraně ovzduší a jeho prováděcími předpisy. Výjimku představují odpady, které vyhovují podmínkám vyhlášky č. 169/2023 Sb., o stanovení podmínek, při jejichž splnění přestává být tuhé palivo z odpadu odpadem.
  2. Odpady určené k zasypávání ve smyslu § 11 odst. 1) písm. v) zákona o odpadech (Zasypáváním se rozumí „jakýkoli způsob využití, při němž je vhodný ostatní odpad použit pro účely rekultivace vytěžených oblastí nebo pro technické účely při terénních úpravách“). Zvláštní podmínky pro zasypávání jsou stanoveny v § 34 odst. 6 zákona o odpadech a podrobná kritéria jsou stanovena vy vyhlášce č. 273/2021 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady.
  3. Kaly používané na zemědělské půdě - jakákoliv hnojiva nebo hnojivé přípravky vyrobené z kalů z čistíren odpadních vod nemohou před jejich použitím na zemědělské půdě přestat být odpadem. Zvláštní podmínky pro použití kalů na zemědělské půdě jsou nastaveny v § 69 zákona o odpadech a podrobnější kritéria budou nastavena ve vyhlášce o podrobnostech nakládání s odpady. Výjimkou je jejich zapracování do kompostů nebo digestátů v režimu nastaveném vyhláškou o podrobnostech nakládání s odpady, pokud splní požadavky na výstupy, které přestávají být odpadem. V takovém případě ale stejně výstup ze zařízení, který splní stanovené podmínky, nepodléhá samostatnému povolování ze strany krajského úřadu podle § 10 odst. 1 zákona o odpadech.
  4. Odpady určené na technické zabezpečení skládky nebo k rekultivaci skládky. Pro takto využívané odpady budou platit podrobná kritéria rovněž podle vyhlášky o podrobnostech nakládání s odpady.
  5. Odpady ze dřeva ošetřené kreosotovými oleji po 31. 12. 2002. Po skončení jejich použití v souladu s odst. 2 písm. a) bodu 31 přílohy XVII nařízení REACH, není možné dřevěné železniční pražce, které byly ošetřené kreosotovými oleji po 31. prosinci 2002 nabídnout k opětovnému použití, ale musí s nimi být nakládáno jako s nebezpečnými odpady v souladu s platnými právními předpisy.
 

 

17.07.2023 12:46

Ze starých brzd znovu nové. Ve Frýdlantu jsou mistři repasí, překvapili i Jeremy Clarksona

Když před lety populární televizní moderátor Jeremy Clarkson usedl za volant jednoho známého britského sporťáku, nemohl si vynachválit jeho řízení. Sám ale určitě nevěděl, že pocházelo z Frýdlantu. „Byli u nás jeho výrobci a my jsme jim na základě jejich parametrů nabídli řízení z 20 let starého sedanu. Líbilo se jim, tak jsme si plácli,“ vzpomíná ředitel pobočky ZF Frýdlant Oto Pavlík. Frýdlantská pobočka umí na zakázku klidně vyrobit jen několik dílů, takhle například dodala brzdy do nejmodernějšího hypersportu britské výroby. Gró celého podniku ale tvoří repase, díky nimž je fabrika dokonce uhlíkově negativní. Že to vůbec není nuda, jsme se při návštěvě frýdlantského ZF přesvědčili na vlastní oči. Více ZDE

17.07.2023 12:38

Oprav dům po babičce nabídne zálohově více než milion korun a možnost výhodného úvěru na komplexní rekonstrukce starších rodinných domů

Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci se Státním fondem životního prostředí ČR spustí v září motivační dotační program pro české domácnosti. Jedinečná podpora má navýšit tempo renovací energeticky nevyhovujících rodinných domů a napomoci obnově stávajícího bytového fondu. Úspěšní žadatelé zároveň získají od ledna 2024 možnost čerpat od stavebních spořitelen zvýhodněný úvěr. Dotace je financována z Modernizačního fondu, tedy z peněz Evropské unie, celkově je pro dotace z Nové zelené úsporám připraveno 55 miliard korun.

„Podle údajů Českého statistického úřadu je v Česku zhruba 17 % rodinných domů neobydlených. Jedná se o statisíce domů, které by mohly dál sloužit svému účelu. Chceme využít stávající zástavbu a zabránit tomu, aby se obce rozšiřovaly do volné krajiny a aby se kvůli bytovým potřebám zabírala další a další zemědělská půda,“ uvádí ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) a pokračuje: „Zároveň nabídneme mladým rodinám, které nejvíce pociťují důsledky vysokých životních nákladů a nízké dostupnosti hypotéčních úvěrů, možnost zajistit si vlastní důstojné a současně úsporné bydlení, a to bez ohledu na to, zda si starší nemovitost koupí, nebo získají v rámci rodiny.“

Dotační program „Oprav dům po babičce“ bude určen všem žadatelům, vlastníkům rodinného či rekreačního domu, kteří splní podmínky optimálního zateplení na stávající budově, nebo postaví dům splňující požadované parametry na místě odstraněného původního domu. Cílem je urychlit tempo renovací starších domů, zpřístupnit finanční prostředky na vstupní investici a též ulehčit mladým domácnostem cestu k úspornému bydlení. „Program má podpořit zejména mladé rodiny, proto rodinným bonusem ve výši 50 tisíc korun zvýhodníme každé nezaopatřené dítě žadatele. Rodiny navíc budou moci požádat o bonus i za další děti narozené v době po podání žádosti o podporu, přičemž posledním rokem možného dodatečného čerpání bonusu je rok 2030,“ říká ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL).

Zásadní výhodou programu bude možnost čerpat finanční prostředky předem. Příjemci dotace zároveň budou moci od příštího roku na pobočkách stavebních spořitelen požádat o zvýhodněný úvěr, který pokryje rozdíl mezi způsobilými výdaji a vyplacenou dotací, a to bez nutnosti zástavy nemovitosti. „Úrok se bude pohybovat mezi třemi až čtyřmi procenty, záležet bude na aktuálním úrokovém prostředí a nastavení jednotlivých stavebních spořitelen,“ popsal ministr Petr Hladík.

„Nejčastější překážkou renovací starších domů bývá nedostatek vlastních zdrojů na pokrytí rozdílu mezi dotací a celkovými náklady, včetně předfinancování. Dotace poskytnutá zálohově zároveň sníží potřebu na výši úvěru, a tím se stane zvýhodněný úvěr dostupnější pro více domácností,“ vysvětluje Petr Valdman, ředitel Státního fondu životního prostředí České republiky a pokračuje: „Komplexní zateplení významně sníží náklady na vytápění a ušetřené prostředky pak žadatelům pomůžou v následujících letech úvěr bez větších obtíží splatit.“

Žadatelé v programu „Oprav dům po babičce“ dostanou až 1 milion korun na optimální zateplení, které je podmínkou získání zálohové dotace a výhodného úvěru. Renovaci pak bude možné rozšířit o další úsporná opatření a čerpat nemalé prostředky i na výměnu zdroje tepla, fotovoltaiku, ohřev vody, dobíjecí stanici pro elektromobil a další úsporná opatření, takže v celkové výši může zálohová dotace dalece přesáhnout milion korun. Stejně jako ve standardní Nové zelené úsporám obdrží příjemci navíc motivační bonus 10 tisíc korun za každou kombinaci úsporných opatření (vzorový příklad najdete v prezentaci).

„Pokračovat bude také podpora strukturálně postižených krajů a rozšíří se i na další obce s rozšířenou působností ve vybraných regionech a na území bývalých vojenských újezdů. Žadatelům z těchto oblastí navýšíme celkovou dotaci o dalších 10 procent,“ doplňuje ministr Petr Hladík.

Seznam bonifikovaných obcí je přílohou Závazných pokynů a je zveřejněn na webu programu Nová zelená úsporám.

Zvýhodněný úvěr od vybraných stavebních spořitelen bude dostupný k žádostem o dotaci na optimální zateplení v obou programech. Podpora se bude týkat opatření realizovaných po 1. lednu 2021. V rámci podání a doložení žádosti dojde také ke zjednodušení – nově již nebude ve většině případů nutné předkládat projektovou dokumentaci a nebudou vyžadovány ani účetní doklady.

„Program Oprav dům po babičce společně s Novou zelenou úsporám Light a podporou bytových domů ve vlastnictví SVJ a družstev zásadně rozšiřují stávající podobu programu Nová zelená úsporám tak, aby energeticky úsporná opatření byla dostupná všem věkovým i příjmovým skupinám obyvatel,“ uzavírá Petr Hladík.

Dnes představený program zapadá do série novinek v Nové zelené úsporám, kterými stát reaguje na potřebu zrychlení tempa renovací obytných domů tak, aby se domácnosti mohly chránit před růstem výdajů za energie.

„Možnost získat výhodný úvěr včetně bonusů pro rodiny s dětmi patří mezi kroky státu v boji proti energetické nouzi. Ministerstvo životního prostředí se ve spolupráci s Ministerstvem práce a sociálních věcí zaměří na posílení přístupu domácností k informacím s cílem pomoci jim kvalifikovaně se rozhodnout o nejlepších řešeních pro energetickou renovaci jejich bydlení,“ dodává Martin Sedlák, poradce ministra životního prostředí pro energetiku.

Zájemci o dotaci z programu „Oprav dům po babičce“ se mohou už dnes obracet se svými dotazy na krajská pracoviště Státního fondu životního prostředí ČR, případně využít kontaktní formulář na webu novazelenausporam.cz.

Podmínky poskytnutí dotace Oprav dům po babičce

Prezentace z tiskové konference k programu Oprav dům po babičce

 

16.07.2023 15:58

Podhoubí z hub může fungovat jako ekologická protipožární ochrana, zjistili australští vědci

Neštěstí spojená s požáry nejsou Austrálii cizí – každoročně na tomto kontinentu dojde k více než 17 000 požárům obytných domů. Riziko vzrůstá zejména v zimě, kdy lidé používají nejrůznější topidla a svíčky. Nejen tyto skutečnosti inspirovaly vědecký tým z melbournské RMIT University k řešení otázky účinné a udržitelné metody protipožární ochrany. Ve článku, publikovaném v odborném časopise Nature, vědci navrhují protipožární materiály vyrobené z hub. Tyto materiály dokáží odolat plamenům, chránit tak integritu konstrukce budovy a tím i případné obyvatele. „Naše práce představuje vzrušující příležitost pro průmysl, který příliš dlouho používal materiály škodlivé pro lidské zdraví a životní prostředí.“ říká jeden z autorů. Více ZDE

16.07.2023 05:31

Francie bude přispívat lidem na opravy oblečení a bot. Prý ve snaze snížit odpad

Ročně se ve Francii podle oficiálních odhadů vyhodí 700 tisíc tun oblečení, dvě třetiny končí na skládkách. Od října budou moci lidé žádat o vrácení šesti až 25 eur (asi 140 až 600 korun) z nákladů na opravu oděvů a obuvi v dílnách, které se do programu zapojily. Systém popsal zpravodajský server The Guardian. Více ZDE

15.07.2023 05:45

Novela soutěžního zákona byla zveřejněna ve Sbírce zákonů, účinnosti nabude před koncem července

Pod číslem 226/2023 dnes byla ve Sbírce zákonů zveřejněna novela zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže, a zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Novelizace obou předpisů nabudou účinnosti 15 dnů po vyhlášení, tedy 29. července 2023. Současně byla publikována také související vyhláška o podrobnostech žádosti o shovívavost a žádosti o mezinárodní spolupráci.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže jakožto gestor předložil již v roce 2020 návrh novely zákona o ochraně hospodářské soutěže (dále jen ZOHS), jejímž smyslem je zejména transponovat do českého právního rámce směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1 ze dne 11. prosince 2018 o posílení postavení orgánů pro hospodářskou soutěž v členských státech, aby mohly účinněji prosazovat pravidla, a o zajištění řádného fungování vnitřního trhu, tzv. směrnice ECN+ (směrnice o posílení). Návrh zákona nicméně nebyl v minulém volebním období projednán v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky. Úřad proto novelu opětovně zpracoval a návrh předložil, tentokrát mimo Plán legislativních prací na rok 2022 z důvodu uplynutí implementační lhůty výše uvedené směrnice.

Novela přináší například změny v řízení s orgány veřejné správy podle § 19a ZOHS, v nichž zavádí možnost přijetí závazků, přičemž Úřad by měl mít v těchto věcech také možnost prioritizace. Při místních šetřeních již nebude muset Úřad v pověření přesně specifikovat prostory soutěžitele, v nichž má inspekce proběhnout, postačí přesná identifikace soutěžitele. K informacím ze spisu se ostatní orgány veřejné moci budou moci dostat až po pravomocném ukončení správního řízení, výjimku budou mít orgány činné v trestním řízení, jimž lze informace poskytnout už po sdělení výhrad. Změny se mají dotknout i ukládání pokut, například sankcí za nesplnění povinnosti strpět místní šetření, pořádkové i donucovací pokuty.  Dále novela řeší ručení za zaplacení pokuty u sdružení soutěžitelů a to, za jakých okolností člen sdružení nebude ručit za pokutu. V případě úspěšné žádosti o leniency nebude možno uložit trest zákazu plnění veřejných zakázek. Právě leniency program se dočká detailnější úpravy přímo v zákoně, mj. souhrnné žádosti nebo určování pořadí při podávání žádosti. Nově bude moci o leniency požádat i účastník vertikální dohody.

S podrobnější úpravou se počítá i u procedury narovnání, v jejímž rámci bude vytvořen větší prostor pro správní uvážení Úřadu. Například při poskytování slevy z pokuty bude Úřad rozhodovat o výši této slevy v rozmezí 10–20 %, namísto dosavadního paušálního snížení o 20 %. O narovnání se navíc bude jednat s každým účastníkem řízení samostatně. Nově bude Úřad moci uložit i v případě narovnání trest zákazu plnění veřejných zakázek, avšak maximálně na jeden rok.

Novela také zavádí institut důvěrných informací jiných než obchodní tajemství a související právo na utajení identity pro každého, kdo oznámí podezření z protisoutěžního jednání a o tuto ochranu Úřad požádá. Podklady a informace poskytnuté oznamovatelem budou do vydání sdělení výhrad vyloučeny z nahlížení do spisu, posléze bude umožněno do nich nahlížet, nicméně v podobě, která nevyzradí identitu oznamovatele.

V rámci pozměňovacích návrhů bylo schváleno rovněž ustanovení, podle kterého Úřad bude moci využít jako důkaz záznamy odposlechů pořízených Policií ČR při vyšetřování trestných činů proti hospodářské soutěži. Úřad bude moci tyto důkazy využít pouze u budoucích případů a jen jako pasivní příjemce policií zajištěného záznamu.

Změny související s transpozicí směrnice ECN+ se dotknou také zákona č. 273/1996 Sb., o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. V něm bude výslovně zdůrazněna nezávislost Úřadu a podrobněji upraveny podmínky výkonu funkce předsedy a místopředsedů.

Odkaz na novelu ve Sbírce zákonů: https://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/ViewFile.aspx?type=c&id=39666

 

14.07.2023 11:02

MŽP zahájilo veřejnou konzultaci k přípravě Plánu odpadového hospodářství ČR pro období 2025–2035

Během přípravy Plánu odpadového hospodářství České republiky pro období 2025-2035 nabízíme veřejnosti vyjádřit svůj názor a podílet se tak na přípravě strategické koncepce, která ovlivní odpadové hospodářství na dalších deset let. Termín pro zaslání podnětů MŽP běží do 31. srpna 2023.

V současné době je platný aktualizovaný Plán odpadového hospodářství ČR pro období 2015-2024 s výhledem do roku 2035. (ZDE). Plán představuje klíčový dokument pro realizaci dlouhodobé strategie nakládání s odpady, obalovými odpady a výrobky s ukončenou životnost.

Hlavními cíli strategie budou především: · předcházení vzniku odpadů, · zvýšení recyklace a materiálového využití odpadů, · přechod k oběhovému hospodářství.

Veřejná konzultace probíhá formou strukturovaného dotazníku, který obsahuje několik otázek týkajících se názorů veřejnosti na nastavení strategie, priorit a cílů v oblasti odpadového hospodářství.

Veřejná konzultace je určena široké veřejnosti - od orgánů veřejné moci, přes akademickou sféru a další odbornou veřejnost či zástupce zájmových skupin a nestáních neziskových organizací až po jednotlivce.

Na stránkách MŽP je dostupný dotazník ve formátu docx. Zájemci si jej můžou stáhnout, vyplnit a odeslat na e-mail:cirkularnicesko@mzp.cz nejpozději do 31. 8. 2023

 

14.07.2023 11:01

Otevírá se další možnost podpory výzkumu v oblasti životního prostředí

Dne 13.7. byla vyhlášena již sedmá veřejná soutěž na podporu aplikovaného výzkumu a inovací v oblasti životního prostředí v programu Prostředí pro život. Stovky milionů korun podpoří výzkum některých z celkem 64 témat prospěšných pro životní prostředí Česka.

Program Prostředí pro život (PPŽ) spravuje Technologická agentura České republiky a garantem jeho obsahu je Ministerstvo životního prostředí. Sedmá soutěž je vyhlášena pro dva ze tří podprogramů PPŽ, konkrétně pro výzkum ve veřejném zájmu (pro kvalitní a efektivní výkon veřejné správy) a pro získání technologických, komercializovatelných výsledků, které zvyšují konkurenceschopnost českých podniků.

„Pro druhý, technologicky zaměřený podprogram se podařilo získat 450 milionů korun z Národního plánu obnovy. Potřebujeme získat nová řešení pro snižování emisí skleníkových plynů a také existující „bázi“ konvenčního odpadového hospodářství rozšířit na skutečnou cirkularitu. V praxi to znamená účinně předcházet vzniku odpadů a nacházet praktické využití pro ty složky vstupních surovin, které se v jedné technologii nespotřebují. Také jsem rád, že se do zadávání témat nově zapojila Česká inspekce životního prostředí, která potřebuje například nové postupy a procesy pro použití metod dálkového průzkumu Země při dozorové činnosti,“ uvádí ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Další témata se týkají například hodnocení ekosystémových služeb, snižování znečistění ovzduší v městský oblastech, ale i emisí z chovu hospodářských zvířat nebo z dopravy, datování sesuvů a predikce dalšího vývoje svahových nestabilit, obnovy přirozených rozlivů v říčních nivách a také vývoje lesních ekosystému po požáru jako podklad pro péči o zasažená území v Národním parku České Švýcarsko. V rámci programu Prostředí pro život už bylo podpořeno celkem 143 projektů, a to částkou více než 2,7 miliardy korun. „Kromě posílení alokace v sedmé veřejné soutěži připravujeme navazující program podpory aplikovaného výzkumu Prostředí pro život 2 s vyššími celkovými náklady. Je potřebné jednak využít velkou absorpční kapacitu environmentálního výzkumu v ČR a také získat konkrétní výstupy a výsledky k naplnění ambiciózních cílů Zelené dohody pro Evropu,“ doplňuje Jan Kříž, který řídí sekci fondů EU, finančních a dobrovolných nástrojů MŽP.

Zájemci o podporu se mohou hlásit s návrhy výzkumných projektů až do 13. září 2023, a to prostřednictví informačního systému ISTA. Zadávací dokumentace včetně formálních náležitostí je zveřejněna na webu TA ČR.

14.07.2023 10:45

Zájem o udržitelnost otevírá příležitosti firmám ve stavebnictví

Současný tlak společnosti na cirkulární ekonomiku a udržitelnost ve výstavbě podle poloviny stavebních firem otevírá nové příležitosti pro stavebnictví. Důležitou roli začínají ESG kritéria (životní prostředí, společenská odpovědnost a správa podniku) hrát při rozhodování investorů nebo při poskytování financování u bank. Vyplývá to z Kvartální analýzy českého stavebnictví Q2/2023, zpracované analytickou společností CEEC Research. Více ZDE

14.07.2023 10:01

Jdou proti proudu a přibývá jich. V zemi Přemysla Oráče nechtějí orat

V Česku roste počet farmářů, kteří se inspirují regenerativními přístupy z USA. Neorají, sejí do posklizňových zbytků a zvířatům často mění výběh. „Sázím brambory po meziplodinách a jsou o sto procent lepší než brambory, kde meziplodina nebyla. Na první pohled to vidí i laik,“ vypráví farmář Petr Sýs ze Statku Novotinky v obci Načeradec na Benešovsku. Jeho recept? Takzvané regenerativní zemědělství. Tento holistický přístup k hospodaření věří, že si příroda a půda s řadou problémů poradí samy, pokud se jim vrátí přirozené prostředí, které narušil člověk. Více ZDE

13.07.2023 17:03

Cirkularita designu vozidel a nakládání s vozidly s ukončenou životností

Evropská komise zveřejnila návrh nového nařízení k požadavkům na cirkularitu designu vozidel a nakládání s vozidly s ukončenou životností (Regulation on circularity requirements for vehicle design and on management of end-of-life vehicles). Nařízení by mělo nahradit mimo jiné stávající směrnici o vozidlech s ukončenou životností. Více ZDE

13.07.2023 15:06

EIB podpoří průmyslový plán Zelené dohody dalšími 45 miliardami eur

Banka EU navyšuje objem svého balíčku REPowerEU o 50 % a rozšiřuje tak svou podporu i na oblast výrobních kapacit v rámci nejmodernějších strategických technologií pro nulové čisté emise. Tyto další finanční prostředky by měly do roku 2027 mobilizovat investice ve výši více než 150 miliard eur.  Správní rada EIB schválila také 10 miliard eur na projekty v oblasti energetiky, inovací, investic do podnikání a vzdělávání a také na vodohospodářskou infrastrukturu zničenou zemětřesením v Turecku.

Skupina Evropské investiční banky (skupina EIB) rekordně navýší objem financování určeného k výrobě čisté energie a rozšíří svou cílenou mimořádnou podporu na budování výrobních kapacit pro nejmodernější strategické technologie pro nulové čisté emise a produkty. Dnes schválený balíček významně přispěje k dosažení cílů nastíněných Evropskou komisí v Průmyslovém plánu Zelené dohody pro věk s nulovými čistými emisemi.

Správní rada EIB na svém červencovém zasedání v Lucemburku rozhodla o dalším navýšení finanční podpory určené na projekty, které jsou v souladu s plánem REPowerEU, jenž má ukončit závislost Evropy na dovozu fosilních paliv, až na částku 45 miliard eur. Dodatečné financování doplňuje již tak výraznou podporu EIB v oblasti investic do čisté energie a představuje navýšení o 50 % oproti původnímu balíčku ve výši 30 miliard eur, jehož poskytnutí bylo oznámeno v říjnu 2022.

Správní rada EIB rovněž rozhodla rozšířit okruh odvětví, které budou mít na podporu nárok, aby tak podpořila financování výroby v EU v oblasti nejmodernějších strategických technologií pro nulové čisté emise a těžbu, zpracování a recyklaci kritických surovin. Tyto další finanční prostředky budou poskytnuty do roku 2027 a celkově se očekává, že v cílových odvětvích zmobilizují investice ve výši přesahující 150 miliard eur.

„Využíváme všechny dostupné finanční páky na podporu konkurenceschopnosti evropského průmyslu, výroby a zavádění kritických technologií, které nás dovedou k rychlému a spravedlivému přechodu na nulové čisté emise,“ řekl prezident EIB Werner Hoyer. „Občané Unie se mohou vždy spolehnout na podporu své banky.“

Mezi odvětví, která by měla profitovat z podpory EIB určené pro nejmodernější výrobu, patří solární fotovoltaické a solární tepelné technologie, větrná energie na pevnině i na moři, baterie a ukládání energie, tepelná čerpadla a geotermální technologie, elektrolyzéry a palivové články, udržitelný bioplyn, zachycování a ukládání uhlíku a síťové technologie. Podporu mohou získat i investice související s těžbou, zpracováním a recyklací kritických surovin.

Správní rada EIB schválila také nové úvěry na projekty ve výši 10 miliard eur. Mezi schválenými projekty jsou nové větrné a solární elektrárny ve Španělsku a Rakousku, modernizace sítě v Itálii a francouzská gigatovárna na výrobu bateriových článků pro elektromobily. Obecně lze říci, že je EIB na dobré cestě k uskutečnění podpůrných opatření, jež ohlásila v rámci plánu REPowerEU.

Správní rada schválila rovněž komplexní podpůrný balíček ve výši 400 milionů eur na obnovu infrastruktury pro zásobování pitnou vodou a čištění odpadních vod, infrastruktury srážkové kanalizace a základních služeb ve městech na jihovýchodě Turecka, která byla poničena únorovým zemětřesením. Pokud jde o podporu směřující mimo EU, správní rada schválila také financování nového propojení elektroenergetických soustav mezi Ekvádorem a Peru a zjednodušila financování malých projektů v oblasti čisté energie a zelené transformace v různých částech Afriky.

 

Základní informace

Skupina EIB je institucí EU pro dlouhodobé financování, kterou vlastní členské státy. Skládá se z Evropské investiční banky (EIB) a Evropského investičního fondu (EIF). Financujeme investice do životaschopných projektů, jež přispívají k plnění politických cílů EU, včetně sociální a územní soudržnosti a spravedlivého přechodu na klimatickou neutralitu.

 

EIB byla první mezinárodní rozvojovou bankou, která ukončila podporu fosilních paliv, a zavázala se, že v tomto desetiletí podpoří investice do klimatu prostředky ve výši 1 bilionu eur. Více než polovina úvěrových prostředků skupiny EIB v roce 2022 směřovala do projektů v oblasti klimatu a environmentální udržitelnosti a téměř polovina financování EIB v rámci EU byla určena na projekty v regionech soudržnosti, kde je příjem na obyvatele nižší, což ukazuje, jak se banka snaží přispívat ke spravedlivému růstu.

Skupina EIB je evropským šampionem v oblasti inovací. Podporuje malé a střední podniky v Evropě tím, že zlepšuje jejich přístup k financování prostřednictvím široké škály vybraných finančních zprostředkovatelů, jako jsou banky, záruční a leasingové společnosti, poskytovatelé mikroúvěrů a fondy soukromého kapitálu. EIF navrhuje a nabízí nástroje kapitálového a dluhového financování na podporu cílů EU a využívá nástroje financování EU, jako je program InvestEU, na podporu podnikání, růstu, inovací, výzkumu a vývoje, přechodu na digitální technologie a zaměstnanosti. Začátkem tohoto roku zahájila iniciativu European Tech Champions, ambiciózní fond fondů, jehož cílem je zajistit, aby technologičtí průkopníci, kteří vyrostli v Evropě, také v Evropě zůstali.

Činnost EIB mimo EU realizuje její útvar EIB Global. Jako klíčový partner evropské strategie Global Gateway plánujeme do roku 2028 podpořit investice ve výši nejméně 100 miliard eur, což je třetina cílové částky této strategie. EIB Global disponuje kancelářemi po celém světě, a může tak být nablízku místním lidem, firmám a institucím. Zároveň podporuje silná partnerství s institucemi rozvojového financování v rámci Týmu Evropa.

Další informace o úloze a činnosti skupiny EIB naleznete zde.

 

13.07.2023 08:26

Unijní parlament těsně podpořil zákon o obnově přírody

Evropský parlament ve středu po nebývale těsném hlasování podpořil návrh na obnovu přírody na územích dotčených lidskou činností. Pro klíčovou součást environmentální politiky Evropské unie hlasovalo 336 poslanců, většinou z levicových skupin či liberálů. Proti se postavilo tři sta zástupců pravicových frakcí včetně většiny nejpočetnějších lidovců. Europoslanci nyní začnou o konečné podobě pravidel vyjednávat se členskými státy. Více ZDE

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE