Více času na podstatné

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Stavební a demoličníodpady

 

Malý Jiříkov proti Goliáši: Jak se obec ubránila odpadové mafii?
Redakce OF

Polemika: Odpad za hranou zákona: Jak zastavit a potírat nelegální činnost?
Redakce OF

Chráněná území nejsou jen národní parky
Lucie Záhorová

Druhá šance pro plastová okna s projektem REWINDOW
Marek Ryba

Lidl podporuje zálohování: Za dva roky bylo vráceno více než 820 tisíc nápojových obalů
Redakce OF

Cirkulární audity pomůžou s konkurenceschopností
Redakce OF

Jaké výzvy a příležitosti skýtá cirkulární ekonomika ve stavebnictví?
Redakce OF

Výseč pohledu POH na stavební a demoliční odpady
Redakce OF

Jak se od 1. 1. 2025 dotknou nové evidenční povinnosti nakládání se stavebními a demoličními odpady?
Markéta Miklasová

Recyklace stavebních a demoličních odpadů má budoucnost
Kateřina Březová

Z recyklace noční můra! Plánované zařízení ve vrábečské pískovně čelí odporu místních obyvatel
Michal Kocán

Probudí ukrajinská válka o vlastní zdroje kritických surovin i českou vládu?
Bohumil Beneš

Polemika: Kdy se dekonstrukce ve stavebnictví promění v nový standard?
Redakce OF

Možnosti využití upraveného recyklovaného obalového skla a dalších materiálů v cementových kompozitech nebo betonech
Zdeněk Prošek, Aleš Palička a Pavel Tesárek

Ekotoxikologické hodnocení stavebních a demoličních odpadů
Klára A. Mocová, Magdaléna Dibdiaková a Eliška Sochorová

Využití betonového a cihelného recyklátu jako náhrady kameniva v betonové směsi
René Čechmánek, Ivana Chromková a Lenka Vavrušková

Elektrárna Battersea: Technická dokonalost při revitalizaci ikonického brownfieldu
Redakce OF

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
29.4. iKURZ: Evidence kovových odpadů v roce 2025 aneb co je v oblasti nakládání s kovy nového
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
13.5. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 13.05., 14.05., 15.05. 2025
14.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVII
13.-14.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
20.5. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
20.5. Bioplyn a legislativa 2025
19.-21.5. Vápno cement ekologie
22.5. Odpady v podnikové ekologii
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
29.5. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
3.6. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
12.6. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
4.9. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby - evidence, využití, recyklace
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
Říjen    
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

25.11.2014 10:40

Novým ředitelem ČIŽP bude Erik Geuss

Ředitelem České inspekce životního prostředí se od 1. prosince 2014 stane ekonom Erik Geuss. Hlavním cílem inspekce je podle Geusse zlepšování stavu životního prostředí, nikoliv primárně udělování sankcí. Proto nový ředitel chce klást důraz i na činnosti preventivní, jako jsou osvěta nebo komunikace s veřejností a za důležitou považuje i komunikaci se znečišťovateli. Erik Geuss je absolvent VŠE v Praze a doktorandského studia na ČVUT, ve funkci vystřídá Jana Slance.

Vystudovaný ekonom Erik Geuss není ve státní správě ani v oblasti životního prostředí žádným nováčkem. Působil na pozici náměstka a později i poradce na Ministerstvu životního prostředí nebo jako ředitel odboru ekonomické politiky MŽP. Ekologii se věnoval i v Českém ekologickém ústavu, příspěvkové organizaci MŽP, kde byl ředitelem. Zkušenosti z vedoucích funkcí má rovněž z Ministerstva informatiky či Ministerstva průmyslu a obchodu, kde zastával pozici náměstka ministra. Do ČIZP Erik Geuss nyní přichází z Magistrátu hl. m. Prahy, kde působil jako ředitel odboru podnikatelských aktivit.

Erik Geuss ve funkci ředitele ČIŽP střídá Jana Slance, který inspekci vedl od 6. prosince 2011. Erik Geuss zvítězil ve výběrovém řízení, kterého se kromě něj a bývalého ředitele Jana Slance zúčastnilo dalších 22 zájemců.

Ministr Brabec od nastupujícího ředitele očekává, že přinese do ČIŽP nový pohled na fungování a směřování této organizace a vnese do ní nový impuls: „Pevně věřím, že se panu řediteli bude dařit naplňovat hlavní poslání inspekce, tedy nestranný a důsledný dozor nad respektováním zákonů v oblasti životního prostředí. Inspekci mj. přibudou kompetence v oblasti ochrany zemědělského půdního fondu a čekám od ní také zvýšenou aktivitu např. v oblasti kontroly výkupen druhotných surovin, ale samozřejmě nejen tam. Přeji panu řediteli v jeho náročné misi dostatek energie a tahu na branku při naplňování plánů, s kterými do ČIŽP přichází,“ říká ministr Richard Brabec.

„Vážím si důvěry, kterou jsem od pana ministra dostal, a věřím, že se mi podaří realizovat všechny plány, s kterými do nové funkce vstupuji. Mou prioritou je inspekce transparentní, předvídatelná a spravedlivá. Hlavním cílem této resortní organizace MŽP je dle mého názoru zlepšování stavu životního prostředí, nikoliv primárně udělování sankcí. Proto budu klást důraz i na činnosti preventivní, jako jsou osvěta nebo komunikace s veřejností, a za důležitou považuji i komunikaci se znečišťovateli životního prostředí. To proto, aby se jejich pochybení dařilo lépe, rychleji a efektivněji napravovat a tím přispívat ke zlepšování ochrany i stavu životního prostředí,“ prozrazuje nový ředitel ČIŽP Erik Geuss.

25.11.2014 08:21

Cena CNG v roce 2015? Podle odborníků zůstane levnější než benzín nebo nafta

Automobilů na zemní plyn CNG u nás meziročně přibývá o desítky procent a na konci letošního roku jich bude po českých silnicích jezdit pravděpodobně více než 9 000. Tuzemské motoristy na CNG lákají především nižší provozní náklady, jež jsou dány hlavně příznivou cenou tohoto paliva. Odborníci se navíc shodují, že také v roce 2015 zůstane CNG významně levnější než benzín nebo nafta. Více ZDE

25.11.2014 07:51

ČAOH připravila odpadovou příručku pro živnostníky

STAHUJTE! Česká asociace odpadového hospodářství připravila v rámci svého odborného a vzdělávacího působení stručnou a přehlednou příručku pro nakládání s odpady, které produkují živnostníci. Na dvou stranách informuje asociace drobné původce odpadů (podobných komunálním odpadům) o povinnostech a možnostech vyplývajících ze zákona o odpadech.

Mimo soupis základních povinností původců odpadů a možných způsobů nakládání se vznikajícími odpady (smlouva s firmou, smlouva s obcí), shrnuje brožura také kontrolní kompetence a možné sankce vyplývající z porušení povinností stanovených zákonem o odpadech. Dále uvádí v tabulkovém přehledu seznam vybraných druhů odpadů ze skupiny komunálních odpadů z přílohy č. 1 vyhlášky č. 381/2001 Sb., včetně katalogových čísel, jež mohou nejčastěji při živnostenské činnosti vznikat.

„Materiál ČAOH není vyčerpávající návod, jak s odpady nakládat. Příručka ale v přehledné formě shrnuje základní povinnosti živnostníků při nakládání s odpady podobnými komunálním odpadům. Je třeba, aby živnostníci věděli, že jim odpady vznikají a že mají několik možností, jak zajistit splnění svých zákonných povinností,“ doplňuje Petr Havelka z ČAOH.

Příručka zároveň upozorňuje, že živnostníci, kterým vznikají i jiné odpady, než odpady ze skupiny 20, musí nakládání s nimi řešit přes odpadové firmy (oprávněné osoby), neboť obecní systémy k tomu dle § 17 zákona o odpadech nejsou způsobilé.

 

Dokument ke stažení:

Prirucka-Caoh-pro-zivnostniky

 

 

Zdroj: ČAOH

25.11.2014 07:50

Pozor! Zítra začíná čtyřdenní odstávka ISPOP.

Informujeme uživatele ISPOP, že v termínu 26. 11. 2014 (16:00) – 30. 11. 2014 (23:59) nebude systém ISPOP dostupný z důvodu plánované provozní odstávky. Přerušení provozu IS ISPOP je nezbytné z důvodu nasazení nové verze aplikace ISPOP, která díky výrazným grafickým změnám nabídne uživatelům příjemnější prostředí nejen v oblasti stažení formuláře, ale napříč celou aplikací a nasazení formulářů pro ohlašování v roce 2015. Během odstávky se nebude možné přihlásit do neveřejné části aplikace a současně bude snížena dostupnost písemné podpory systému EnviHELP. Písemná podpora bude plně k dispozici od 1. 12. 2014.

24.11.2014 20:08

Nová Priorita přináší přehled prioritních os a cílů nového OPŽP 2014–2020 včetně finanční alokace

Aktuální číslo přináší zprávu o závazných termínech k podání žádostí o platbu v letošním roce. Priorita dále detailně rozebírá nastavení jednotlivých prioritních os v novém Operačním programu Životní prostředí 2014 až 2020.

Věcné nastavení prioritních os OPŽP 2014-2020 vychází primárně z odborných analýz stavu životního prostředí České republiky a ze zkušeností z předchozího programového období. Konkrétní struktura jednotlivých cílů, ze kterých jsou prioritní osy složeny, se tedy principiálně nemění. A jakkoli je nutné, aby nastavení budoucího programu schválila Evropská komise, podle zástupců Ministerstva životního prostředí zásadní změny v obsahu operačního programu nejsou plánovány.

Priorita obsahuje i několik textů, které se zaměřují na úspěšně zrealizované projekty, které byly podpořeny z Operačního programu Životní prostředí. Jedním z nich je reportáž z jihočeské obce Bělčice, kde tamější zemědělci získali dotaci na pořízení nové technologie na snížení emisí amoniaku. Díky nové technologii jsou nyní schopni rychleji dopravit na pole hnůj, rychleji ho zapravit do země, čímž snižují únik amoniaku do ovzduší. Amoniak je v případě živočišné výroby vůbec nejvýznamnějším znečišťovatelem ovzduší.

 

Dokument ke stažení:

Priorita 11/2014

 

Zdroj: SFŽP

24.11.2014 19:58

Nebudeme zemí skládek, rozhodlo ministerstvo, píše iDNES.cz

Provozovatele skládek čekají od ledna příštího roku přísnější pravidla pro jejich byznys. Stát si od nich slibuje další pokles objemu odpadu vyváženého na skládky. Navíc od roku 2024 by neměl na skládkách už končit žádný směsný komunální odpad. Novela zákona o odpadech totiž přinesla i jednu zásadní změnu v objemu, respektive množství materiálu pro technické zabezpečení skládky. „Je to historický průlom k tomu, abychom dál nebyli považováni za zemi skládek,“ tvrdí Jaromír Manhart, ředitel odboru odpadů Ministerstva životního prostředí. Změnu limitů kritizuje například šéf České asociace odpadového hospodářství Petr Havelka. Příští rok čeká ministerstvo navíc další boj - zvýšení poplatku za skládkování. Více ZDE

 

Čtěte také:

Skládky v Česku se zalepují nebezpečným odpadem, uvádí server Novinky.cz (22.11.2014)

 

Zdroj: iDNES.cz

24.11.2014 10:08

MŽP podpoří ozdravné pobyty dětí 40 miliony korun

Ministerstvo životního prostředí vyhlašuje 4. výzvu pro předkládání žádostí o dotaci v rámci Programu podpory ozdravných pobytů dětí z oblastí se zhoršenou kvalitou ovzduší. Žádosti lze předkládat v období od 24. listopadu 2014 do 30. ledna 2015. Alokovaná částka činí 40 mil. Kč.  Od roku 2010 ministerstvo vyhlásilo již tři výzvy a ozdravné pobyty podpořilo skoro 70 miliony korun.

Prostředky budou poskytnuty úspěšným žadatelům na realizaci ozdravných pobytů pro žáky mateřských a základních škol pocházejících z oblastí se zhoršenou kvalitou ovzduší; vymezení těchto lokalit je přílohou výzvy. Přílohou výzvy je i seznam lokalit s vyhovující kvalitou ovzduší, v nichž musí být ozdravný pobyt realizován. Podpora je poskytována na pobyt o délce 5-15 dní, uskutečněný od listopadu 2015 do dubna 2016 a od listopadu 2016 do dubna 2017. Stejně jako v předchozích letech je nedílnou součástí pobytu environmentální výchova.

Oproti 3. výzvě dochází v rámci 4. výzvy v souvislosti s Dodatkem č. 22 (Dodatek č. 22 ke Směrnici MŽP č. 6/2010) k níže uvedeným změnám některých podmínek pro poskytování podpory v rámci Programu:

- přizpůsobení hodnocení kvality ovzduší zákonu č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší

Dle zákona se kvalita ovzduší hodnotí v pětiletých klouzavých průměrech pro čtverec území o velikosti 1x1 km. Toto hodnocení kvality ovzduší je veřejně přístupné na webových stránkách Českého hydrometeorologického ústavu. Lokality se zhoršenou kvalitou ovzduší a lokality s vyhovující kvalitou ovzduší jsou proto vymezeny na základě map denních koncentrací suspendovaných částic PM10 v klouzavém pětiletém průměru.

- omezení lokalit, kde může být realizován pobyt

Pobyt může být realizován pouze v oblastech s vyhovující kvalitou ovzduší, které jsou definovány ve výzvě.

- rozšíření okruhu žadatelů

Okruh žadatelů je rozšířen z I. stupně základních škol na mateřské a základní školy.

- zkrácení min. délky pobytu

Minimální délka pobytu je zkrácena z 10 dní na 5 dní.

- úprava kritérií pro hodnocení projektu

Byla doplněna dvě nová hodnotící kritéria - délka pobytu a kvalifikace pedagoga/lektora.

 

Dokument ke stažení:

Text výzvy (PDF) 
Dokumenty ke 4. výzvě

 

 

24.11.2014 08:00

Skládky v Česku se zalepují nebezpečným odpadem, uvádí server Novinky.cz

Tisíce tun nebezpečného odpadu místo toho, aby se recyklovaly, energeticky využily nebo definitivně zlikvidovaly, mizí každý rok na českých skládkách jako materiál pro jejich technické zabezpečení. „Je to paradox, že se nebezpečný odpad používá k zabezpečení skládek,“ řekl Petr Špičák, technický ředitel jedné z předních odpadových společností SITA CZ. „Pojem technologický materiál je zneužíván. U tohoto typu materiálu nejsou pravděpodobně prokazovány skutečné vlastnosti odpadu. Pokud by tento proces proběhl, nebylo by uvedené použití možné,“ míní vedoucí nezávislého Centra pro hospodaření s odpady Dagmar Sirotková. Od 1. ledna 2015 může maximální celkové množství odpadů uložených na skládku jako materiál pro technické zabezpečení skládky dosahovat maximálně 20 procent celkové hmotnosti odpadů uložených na skládku v daném kalendářním roce. MŽP bude chtít využívání rizikových odpadů ve skládkách ještě regulovat novou vyhláškou. Více ZDE

 

Mohlo by vás zajímat:

Nebudeme zemí skládek, rozhodlo ministerstvo, píše iDNES.cz

Soud zamítl žalobu AVE CZ kvůli spalovně v Rybitví (ČTK)

Expremiér Špidla hodlá snížit závislost na fosilních palivech po vzoru Británie (SolárníNovinky.z - LN)

 

Zdroj: Novinky.cz

22.11.2014 23:09

ČT: Elektřina příští rok zlevní o 2,5 procenta

Oficiáně ERÚ zveřejní 26.11. Elektřina příští rok zlevní zhruba o 2,5 procenta. Vyplývá to z cenového rozhodnutí Energetického regulačního úřadu, které má Česká televize k dispozici. Ceny navíc stlačí dolů i padající silová elektřina. Podle informací České televize ceny regulované složky klesnou o 1,2 procenta, celkově pak o 2,5 procenta. Naopak mírně podraží regulovaná část ceny plynu. Ani za něj by ale odběratelé ve výsledku neměli platit víc. S přesnými ceníky čekají dodavatelé energií na příští týden, kdy regulátor cenové rozhodnutí i s detaily oficiálně vyhlásí. Reportáž - ZDE.

 

 

Informace zveřejní ERÚ ve středu 26.11.2014 v 11 hodin na tiskové konferenci

 

 

Zdroj: Česká televize

22.11.2014 08:40

MŽP chce kontrolovat domácí topeniště, hříšníky čekají vysoké pokuty

www.hypoindex.cz

Pokud topíte odpadky nebo jiným materiálem, který zamořuje vzduch ve vašem okolí, trestu v budoucnu možná už neuniknete. Do svého domu či bytu budete povinni vpustit kontrolory, kteří z vašeho kotle nasbírají důkazy, že používáte zakázané palivo. A pokud se to prokáže, čeká vás vysoká pokuta. Ministr životního prostředí Richard Brabec totiž chystá příští rok předložit vládě zákon, který kontrolorům umožní vstoupit na soukromé území. Podobný návrh přitom už před lety vláda řešila. Tehdy jej smetla, protože upřednostnila ochranu domovní svobody. Ministerstvo si však dalo vypracovat právní analýzu, podle níž je možné právo na ochranu soukromí „prolomit“ právem na ochranu zdraví a na příznivé životní prostředí, která jsou rovněž součástí Listiny základních práv a svobod.

 

Čtěte také:

Jak upravuje pravidla provozování kotlů zákon o ovzduší?

Lidé šílí. Tisíce jich musí vyměnit své kotle. Čtěte proč (Eurozpavy.cz, 22.11.2014)

 

Zdroj: iDNES.cz (Celý článek ZDE)

Foto: hypoindex.cz

21.11.2014 19:42

Zkušenost: Delší perioda svozu odpadů zvyšuje recyklaci a třídění

Odvoz odpadků z popelnic a kontejnerů pouze jednou za dva týdny lidi více motivuje recyklovat plasty a třídit odpad. Ukazují to zkušenosti z Velké Británie. Deník The Times srovnal statistiky míst, kde se odváží smetí jednou za týden a kde za dva týdny. Jasně se ukazuje rozdíl. Například město Asfhord v hrabství Kent s pětasedmdesáti tisíci obyvateli uvádí, že po přechodu z týdenního cyklu na dvoutýdenní stoupla recyklace ze dvanácti procent na pětapadesát. Více ZDE

 

 

Zdroj: Aktuálně.cz

21.11.2014 17:46

EIA: Výbor pro veřejnou správu doporučil novelu schválit. Změny navrhli už i sami poslanci.

AKTUALIZOVÁNO! Sněmovní výbor pro veřejnou správu včera doporučil poslancům schválit novelu EIA s řadou pozměňovacích návrhů. Výbor například navrhuje, aby úřady musely vydat rozhodnutí ve zjišťovacím řízení do 45 dnů. Své návrhy podali už i poslanci. Kučera navrhuje zvýšit limity posuzovaných staveb a poslanec Kudela navrhuje stanovit také procentuálně počet občanů, kteří by podpořili podpisovu listinu. Novelu projednají i další výbory.

 

Sněmovní výbor pro veřejnou správu včera doporučil poslancům schválit vládní novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA) - NOVĚ: ZNĚNÍ POZMĚŇUJÍCÍCH NÁVRHŮ NÍŽE. Výbor doporučil poslancům, aby úřady musely vydat rozhodnutí ve zjišťovacím řízení do 45 dnů. Navrhuje také například změny týkající se odkladného účinku žalob - nemá být automatický, má o něm vždy rozhodovat soud. Do pravomocného verdiktu o žalobě ale úřady nebudou moci vydat rozhodnutí v dalších navazujících řízeních. V případě plánované výstavby parkovišť nebo garáží výbor chce, aby zjišťovací řízení bylo nutné u projektů nad 500 stání. Vláda navrhuje hranici 100 míst. Usnesení výboru zveřejníme jakmile budou k dispozici. 

 

Návrhy poslanec Kučera

Opoziční poslanec Michal Kučera z TOP 09 předložil dne 22.10. své tři pozměňující návrhy. Poslanec navrhuje zvýšit limity posuzovaných staveb, aby administrativně a časově náročným procesem nemusely procházet malé stavby. Třeba skladové, obchodní či kancelářské budovy by podléhaly procesu EIA až od zastavěné plochy 30 tisíc metrů čtverečních a parkoviště od 1000 míst výše. Podle aktuálně platných omezení je to v obou případech desetkrát nižší hodnota. Větší kontroverze vyvolává druhý Kučerův návrh, podle něhož nebude mít žaloba odpůrců stavby k soudu odkladný účinek. Právě této změny pravidel se investoři obávají nejvíc. Podle ministerstva životního prostředí není změna návrhu reálná. Občanští a ekologičtí aktivisté odmítají třetí Kučerův návrh, podle něhož by právo účastnit se povolovacího řízení mělo být omezeno na organizace a sdružení s podpisy nejméně 200 osob s bydlištěm v místě záměru. 

 

Návrhy poslanec Kudela

Svůj pozměňovacví návrh předložit také poslanec Petr Kudela. Poslanec navrhuje, aby podpisovou listinu mohlo podepsat i nejméně 30% občanů obce v jejímž obvodu se má záměr nebo koncepce realizovat. Návrh ministerstva životního prostředí počítá jen s podpisy 200 občanů. Poslanec odůvodňuje návrh tím, že v České republice je 3008 obcí s počtem všech obyvatel rovným nebo menším než 400. To znamená, že na podpisovou listinu by se muselo zapsat více než 50% všech občanů dotčené obce nebo občané s trvalým pobytem mimo dotčenou obec. Kritérium 30% občanů obce odpovídá podle poslance podmínkám pro vyhlášení místního referenda.

 

 

Písemné pozměňovací návrhy poslanců - Sněmovní tisk 299:

 

Předkladatel Dokument
Michal Kučera 06958-08793.doc
Michal Kučera 06959-08794.doc
Michal Kučera 06960-08795.doc
Petr Kudela 07043-08924.odt

 

Výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj - pozměňující návrhy:

 

  1. V § 7 odst. 4 se číslo „60“ nahrazuje číslem „45“ a ve větě druhé se za slova „písemný závěr“ vkládá slovo „neprodleně“.
  2. V § 7 odst. 5 se slova „usnesení, které je prvním úkonem v řízení. Příslušný úřad vyhotoví“ a věta poslední zrušují.
  3. V § 7 odstavec 9 zní:
  4. „(9) U dotčené veřejnosti uvedené v § 3 písm. i) bodě 2 se má za to, že má právo na příznivé životní prostředí, na kterém může být zkrácena v důsledku porušení tohoto zákona nebo zvláštních právních předpisů při rozhodování příslušného úřadu o tom, zda záměr nebo jeho změna bude posuzován podle tohoto zákona.“.
  5. V § 7 odst. 10 se věta poslední zrušuje.
  6. V § 9a odst. 1 se za slova „závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí“ vkládají slova „(dále jen „stanovisko“)“.
  7. V § 9a odst. 4 se slova „a tuto skutečnost sdělí oznamovateli a správnímu orgánu příslušnému k vedení navazujícího řízení“ zrušují.    
  8. V § 9a odst. 5 se slova „územní řízení,“ zrušují.
  9. V § 9b odst. 5 se slova „ , sdělení příslušného úřadu podle § 9a odst. 4“ zrušují.
  10. V § 9d odstavec 1 zní:
  11. „(1) U dotčené veřejnosti uvedené v § 3 písm. i) bodě 2 se má za to, že má právo na příznivé životní prostředí, na kterém může být zkrácena v důsledku porušení tohoto zákona nebo zvláštních právních předpisů při vydávání rozhodnutí v navazujících řízeních.“.
  12. V § 9d odst. 2 se věta druhá nahrazuje větami „Soud vždy rozhodne o odkladném účinku žaloby, a to i bez návrhu žalobce. Hrozí-li s ohledem na okolnosti, že žalobou napadené rozhodnutí bude vykonáno před přijetím rozhodnutí ve věci samé, soud odkladný účinek žalobě přizná.“.
  13. V příloze č. 1 kategorii II bodě 10.6. v části Záměr se na konci textu věty první doplňují slova „s rozlohou nad 20 ha“ a  na konci textu věty druhé se doplňují slova „s rozlohou nad 5 ha“ a  věta třetí se nahrazuje větami „Výstavba skladových komplexů s celkovou výměrou nad 10 000 m2 zastavěné plochy. Výstavba obchodních komplexů a nákupních středisek s celkovou výměrou nad 6 000 m2 zastavěné plochy.“ a číslo „100“ se nahrazuje číslem „500“.
  14. Čl. II Přechodná ustanovení
  15. V čl. II bodě 1 větě první se za slova „k vedení navazujícího řízení“ vkládají slova „nebo na základě žádosti oznamovatele ještě před zahájením navazujícího řízení“ a ve větě poslední se slova „oba postupy se spojují a vydává se“ nahrazují slovy „lze oba postupy spojit a vydat“.
  16. Změna stavebního zákona čl. V
  17. K novelizačnímu bodu 1:
  18. V § 13 se na konci odstavce 8 doplňují věty „Ustanovení odstavce 2 není dotčeno. Obecní úřad obce s rozšířenou působností vykonává rovněž pravomoc podle § 120, 122, 123 a 124.“.
  19. Čl. VI Přechodná ustanovení
  20. V čl. VI bodě 1 poslední větě se slova „§ 10“ nahrazují slovy „§ 9a“.

 

Hospodářský výbor - pozměňující návrhy:

 

 

  • V § 7 odst. 4 se číslo „60“ nahrazuje číslem „45“.
  • V § 7 odst. 5 se slova „usnesení, které je prvním úkonem v řízení. Příslušný úřad vyhotoví“ a věta poslední zrušují.
  • V § 7 odst. 9 se slova „je oprávněna podat žalobu k ochraně veřejného zájmu proti rozhodnutí příslušného úřadu vydanému“ nahrazují slovy „se může žalobou domáhat zrušení a napadat hmotnou nebo procesní zákonnost rozhodnutí vydaného“ a věta poslední se zrušuje.
  • V § 7 odst. 10 se věta poslední zrušuje.
  • V § 9a odst. 1 se za slova „závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí“ vkládají slova „(dále jen „stanovisko“)“.
  • V § 9a odst. 4 se slova „a tuto skutečnost sdělí oznamovateli a správnímu orgánu příslušnému k vedení navazujícího řízení“ zrušují.
  • V § 9a odst. 5 se slova „územní řízení,“ zrušují.
  • V § 9b odst. 5 se slova „ , sdělení příslušného úřadu podle § 9a odst. 4“ zrušují.
  • V § 9d odst. 1 se slova „je oprávněna podat žalobu k ochraně veřejného zájmu proti rozhodnutí vydanému“ nahrazují slovy „se může žalobou domáhat zrušení a napadat hmotnou nebo procesní zákonnost rozhodnutí vydaného“ a věta poslední se zrušuje.
  • V § 9d odst. 2 se číslo „150“ nahrazuje číslem „90“ a poslední dvě věty se nahrazují větami „Soud rozhodne o návrhu na přiznání odkladného účinku žalobě nebo o návrhu na nařízení předběžného opatření v řízeních o žalobách podle věty první postupem podle zvláštního právního předpisu3a). V těchto případech může soud přiznat odkladný účinek i tehdy, pokud bezprostředně hrozí, že realizace záměru dle rozhodnutí představuje nenahraditelnou újmu v oblastech dle § 2 tohoto zákona.“
  • Poznámka pod čarou č. 3a zní:
  • „3a) § 38 a § 73 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů.“
  • V příloze č. 1 kategorii II bodě 10.6 v části Záměr se na konci textu věty první doplňují slova „s rozlohou nad 20 ha“ a na konci textu věty druhé se doplňují slova „s rozlohou nad 5 ha“ a věta třetí se nahrazuje větami „Výstavba skladových komplexů s celkovou výměrou nad 10 000 m2 zastavěné plochy. Výstavba obchodních komplexů a nákupních středisek s celkovou výměrou nad 6 000 m2 zastavěné plochy.“ a číslo „100“ se nahrazuje číslem „300“.
  • V příloze č. 1 kategorii II bodě 10.13 v části Záměr se slova „5 000 m2“ nahrazují slovy „2 ha“.
  • Čl. II Přechodná ustanovení
  • V čl. II bodě 1 větě první se za slova „k vedení navazujícího řízení“ vkládají slova „nebo na základě žádosti oznamovatele ještě před zahájením navazujícího řízení“ a ve větě poslední se slova „oba postupy se spojují a vydává se“ nahrazují slovy „lze oba postupy spojit a vydat“.
  • V čl. II bodě 2 se věta první nahrazuje větou „Správní a soudní řízení zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí podle dosavadních právních předpisů.“ a za slova „navazujícího řízení“ se vkládají slova „zahájeného přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona“ a za slova „§ 9b odst. 1“ se vkládají slova „písm. a) až c)“.
  • Čl. VI Přechodná ustanovení
  • V čl. VI bodě 1 poslední větě se slova „§ 10“ nahrazují slovy „§ 9a“.

 

Výbor pro evropské záležitosti - pozměňující návrhy:

1. V § 7 odst. 4 se číslo „60“ nahrazuje číslem „45“ a ve větě druhé se za slova „písemný závěr“ vkládá slovo „neprodleně“.
2. V § 7 odst. 5 se slova „usnesení, které je prvním úkonem v řízení. Příslušný úřad vyhotoví“ a věta poslední zrušují.
3. V § 7 odst. 10 se věta poslední zrušuje.
4. V § 9a odst. 1 se za slova „závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí“ vkládají slova „(dále jen „stanovisko“)“.
5. V § 9a odst. 4 se slova „a tuto skutečnost sdělí oznamovateli a správnímu orgánu příslušnému k vedení navazujícího řízení“ zrušují.
6. V § 9a odst. 5 se slova „územní řízení,“ zrušují.
7. V § 9b odst. 5 se slova „ , sdělení příslušného úřadu podle § 9a odst. 4“ zrušují.
8. V § 9d odst. 1 se slova „je oprávněna podat žalobu k ochraně veřejného zájmu proti rozhodnutí vydanému“ nahrazují slovy „se může žalobou domáhat zrušení a napadat hmotnou nebo procesní zákonnost rozhodnutí vydaného“ a věta poslední se zrušuje.
9. V § 9d odst. 2 se číslo „150“ nahrazuje číslem „90“ a poslední dvě věty se nahrazují větou „Při rozhodování o návrhu na přiznání odkladného účinku žalobě nebo o návrhu na nařízení předběžného opatření v řízeních o žalobách podle věty první soud postupuje podle zvláštního právního předpisu3a).“
Poznámka pod čarou č. 3a zní:
„3a) § 38 a § 73 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů.“.
10. V příloze č. 1 kategorii II bodě 10.6 v části Záměr se na konci textu věty první doplňují slova „s rozlohou nad 20 ha“ a na konci textu věty druhé se doplňují slova „s rozlohou nad 5 ha“ a věta třetí se nahrazuje větami „Výstavba skladových komplexů s celkovou výměrou nad 10 000 m² zastavěné plochy. Výstavba obchodních komplexů a nákupních středisek s celkovou výměrou nad 6 000 m² zastavěné plochy.“ a číslo „100“ se nahrazuje číslem „300“.
11. V příloze č. 1 kategorii II bodě 10.13 v části Záměr se slova „5 000 m²“ nahrazují slovy „2 ha“.
12. Čl. II Přechodná ustanovení
V čl. II bodě 1 větě první se za slova „k vedení navazujícího řízení“ vkládají slova „nebo na základě žádosti oznamovatele ještě před zahájením navazujícího řízení“ a ve větě poslední se slova „oba postupy se spojují a vydává se“ nahrazují slovy „lze oba postupy spojit a vydat“.
13. Změna stavebního zákona čl. V K novelizačnímu bodu 1: V § 13 se na konci odstavce 8 doplňují věty „Ustanovení odstavce 2 není dotčeno.
Obecní úřad obce s rozšířenou působností vykonává rovněž pravomoc podle § 120, 122, 123 a 124.“.
14. Čl. VI Přechodná ustanovení V čl. VI bodě 1 poslední větě se slova „§ 10“ nahrazují slovy „§ 9a“.
15. Změna zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích
Za část pátou se vkládá nová část šestá, která zní:
„ČÁST ŠESTÁ
Změna zákona o vodovodech a kanalizacích
Čl. VIII
V § 27 odstavec 1 zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích), ve znění zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 76/2006 Sb. a zákona č. 275/2013 Sb. zní:
„(1) Není-li tímto zákonem stanoveno jinak, vykonávají státní správu na úseku vodovodů a kanalizací obecní úřady obcí s rozšířenou působností a újezdní úřady na území vojenských újezdů jako vodoprávní úřady.“.“ Dosavadní část šestá se označuje jako část sedmá a dosavadní článek VIII se označuje jako článek IX.

 

Výbor pro životní prostředí - pozměňující návrhy:

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR, aby návrh schválila ve znění přijatých pozměňovacích návrhů:
1. V § 6 odst. 7 poslední větě se slovo „nepřihlíží“ nahrazuje slovy „nemusí přihlížet“.
2. V § 7 odst. 4 se číslo „60“ nahrazuje číslem „45“ a ve větě druhé se za slova „písemný závěr“ vkládá slovo „neprodleně“.
3. V § 7 odst. 5 se slova „usnesení, které je prvním úkonem v řízení. Příslušný úřad vyhotoví“ a věta poslední zrušují.
4. V § 7 odst. 9 se slova „je oprávněna podat žalobu k ochraně veřejného zájmu proti rozhodnutí příslušného úřadu vydanému“ nahrazují slovy „se může žalobou domáhat zrušení a napadat hmotnou nebo procesní zákonnost rozhodnutí vydaného“ a věta poslední se zrušuje.
5. V § 7 odst. 10 se věta poslední zrušuje.
6. V § 8 odst. 3 poslední větě se slovo „nepřihlíží“ nahrazuje slovy „nemusí přihlížet“.
7. V § 9 odst. 8 poslední větě se slovo „nepřihlíží“ nahrazuje slovy „nemusí přihlížet“.
8. V 9a odst. 1 se za slova „závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí“ vkládají slova „(dále jen „stanovisko“)“.
9. V § 9a odst. 4 se slova „a tuto skutečnost sdělí oznamovateli a správnímu orgánu příslušnému k vedení navazujícího řízení“ zrušují.
10. V § 9a odst. 5 se slova „územní řízení,“ zrušují.
11. V § 9b odst. 5 se slova „ , sdělení příslušného úřadu podle § 9a odst. 4“ zrušují.
12. V § 9d odst. 1 se slova „je oprávněna podat žalobu k ochraně veřejného zájmu proti rozhodnutí vydanému“ nahrazují slovy „se může žalobou domáhat zrušení a napadat hmotnou nebo procesní zákonnost rozhodnutí vydaného“ a věta poslední se zrušuje.
13. V § 9d odst. 2 se číslo „150“ nahrazuje číslem „90“ a poslední dvě věty se nahrazují větami „Soud rozhodne o návrhu na přiznání odkladného účinku žalobě nebo o návrhu na nařízení předběžného opatření v řízeních o žalobách podle věty první postupem podle zvláštního právního předpisu3a). V těchto případech může soud přiznat odkladný účinek i tehdy, pokud bezprostředně hrozí, že realizace záměru dle rozhodnutí představuje nenahraditelnou újmu v
oblastech dle § 2 tohoto zákona.“
Poznámka pod čarou č. 3a zní:
„3a) § 38 a § 73 zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů.“
14. V příloze č. 1 kategorii II bodě 2.5 v části Záměr se za slova „surovin na ploše“ vkládají slova „od 5“.
15. V příloze č. 1 kategorii II bodě 10.6 v části Záměr se na konci textu věty první doplňují slova „s rozlohou nad 20ha“ a na konci textu věty druhé se doplňují slova „s rozlohou nad 5 ha“ a věta třetí se nahrazuje větami „Výstavba skladových komplexů s celkovou výměrou nad 10 000 m2 zastavěné plochy. Výstavba obchodních komplexů a nákupních středisek s celkovou výměrou nad 6 000 m2 zastavěné plochy.“ a číslo „100“ se nahrazuje číslem „300“.
16. Za novelizační bod 31 se vkládá nový bod, který zní: „xx. V příloze č. 1 kategorii II bodě 10.13 v části Záměrv části Záměr se slova „5 000 m2“
nahrazují slovy „2 ha“.“ Dosavadní body 32 až 40 se přečíslují.
17. Čl. II Přechodná ustanovení
V čl. II bodě 1 větě první se za slova „k vedení navazujícího řízení“ vkládají slova „nebo na základě žádosti oznamovatele ještě před zahájením navazujícího řízení“ a ve větě poslední se slova „oba postupy se spojují a vydává se“ nahrazují slovy „lze oba postupy spojit a vydat“.
18. V čl. II bodě 2 větě druhé se za slova „navazujícího řízení“ vkládají slova „zahájeného přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona“ a na konci bodu se doplňuje věta „Soudní řízení zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí podle dosavadních právních předpisů.“
19. Změna stavebního zákona čl. V
K novelizačnímu bodu 1:
V § 13 se na konci odstavce 8 doplňují věty „Ustanovení odstavce 2 není dotčeno. Obecní úřad obce s rozšířenou působností vykonává rovněž pravomoc podle § 120, 122, 123 a 124.“.
20. Čl. VI Přechodná ustanovení
V čl. VI bodě 1 poslední větě se slova „§ 10“ nahrazují slovy „§ 9a“.
21. Změna zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích
Za část pátou se vkládá nová část šestá, která zní:
„ČÁST ŠESTÁ
Změna zákona o vodovodech a kanalizacích
Čl. VIII
V § 27 odstavec 1 zákona č. 274/2001 Sb., o vodovodech a kanalizacích pro veřejnou potřebu a o změně některých zákonů (zákon o vodovodech a kanalizacích), ve znění zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 76/2006 Sb. a zákona č. 275/2013 Sb. zní:
„(1) Není-li tímto zákonem stanoveno jinak, vykonávají státní správu na úseku vodovodů a kanalizací obecní úřady obcí s rozšířenou působností a újezdní úřady na území vojenských újezdů jako vodoprávní úřady.“.“
Dosavadní část šestá se označuje jako část sedmá a dosavadní článek VIII se označuje jako článek IX.

 

Související článek:

První pozměňující návrhy k novele zákona EIA (6.11.2014)


 

Zdroj: ČTK, PSP ČR

21.11.2014 17:29

Fórum udržitelného rozvoje již 28. listopadu, vystoupí i ministr R. Brabec

DOPORUČUJEME Letošní fórum bude věnováno udržitelnému rozvoji jako novému globálnímu rozvojovému rámci. Úvodním projevem o pozici a perspektivách České republiky jej zahájí premiér Bohuslav Sobotka, který z titulu své funkce předsedá Radě vlády pro udržitelný rozvoj. Jako hlavní hosté a key-note speakeři vystoupí Simon Upton, ředitel Direktorátu OECD pro životní prostředí, a ministr životního prostředí Richard Brabec.

Současný stav České republiky i vývoj na globální úrovni vyvolává mnohé otazníky o tom, co přinese budoucnost bližší i vzdálená. Fórum pro udržitelný rozvoj již tradičně představuje příležitost, kde mohou být tyto otevřeny a zodpovězeny otázky týkající se všech tří pilířů udržitelného rozvoje: sociálního, ekonomického a environmentálního.

Letošní fórum bude věnováno udržitelnému rozvoji jako novému globálnímu rozvojovému rámci. Úvodním projevem o pozici a perspektivách České republiky jej zahájí premiér Bohuslav Sobotka, který z titulu své funkce předsedá Radě vlády pro udržitelný rozvoj. Jako hlavní hosté a key-note speakeři vystoupí Simon Upton, ředitel Direktorátu OECD pro životní prostředí, a ministr životního prostředí Richard Brabec.

Na půdě OECD v současné době vznikají jedny z nejprogresivnějších ekonomických konceptů zohledňujících udržitelnost a odolnost společností vůči nenadálým změnám. Jedná se zejména o koncept "zeleného růstu" (Green Growth), kterému bude věnován první panel Ekonomické nástroje udržitelného rozvoje: Nástroje, příklady, inspirace. V jeho rámci bude Simon Upton hovořit mimo jiné o tom, jak nastavit nové udržitelné modely růstu. S komentáři vystoupí Bedřich Moldan z Centra pro otázky životního prostředí a Vladimír Špidla, vedoucí týmu poradců premiéra ČR.

První z odpoledních panelů se bude věnovat kontextu výrazného pohybu na globální scéně. Pozornost bude zaměřena na klimatický summit OSN a zejména na proces formulace universálních cílů udržitelného rozvoje (Suistanable Development Goals), jež budou základem nového rozvojového paradigmatu pro příští desetiletí. Pozvání k vystoupení dosud přijali Michal Broža, (Informační centrum OSN v Praze), Ivan Jukl (Ministerstvo zahraničních věcí), Petr Kalaš (Česká podnikatelská rada pro udržitelný rozvoj), Petr Lebeda (Glopolis), Katarína Šrámková (Fors) a Tomáš Tožička (Česko proti chudobě).

Poslední panel bude věnován stříbrné ekonomické jako příležitosti demografického rozvoje. Zaměří se na možnosti sociální inkluze seniorů, jejich snadnější znovuzapojení do trhu práce a či nastolí otázku jakým způsobem diverzifikovat věkovou strukturu zaměstnanců. Diskutovat na toto téma přijdou Veronika Bešťáková (Fakulta architektury ČVUT), Radim Boháček (koordinátor projektu SHARE, CERGE-EI), Ondřej Nývlt (Český statistický úřad), Linda Sokačová (Alternativa 50+), Vladimír Špidla (Úřad vlády) a Ilona Štorová (Age Management, o. s.).

Diskuse nad těmito tématy s odbornou veřejností a lidmi s kompetencí rozhodovat na všech úrovních je jedním z hlavních cílů obnovené činnosti Rady vlády pro udržitelný rozvoj. Ta ožívá díky aktivitě současné vlády a jejím novým gestorem je Úřad vlády České republiky. Věříme, že právě takovéto akce pomohou vytvářet sítě se strategickou a odbornou kapacitou, které přispějí k prosazování principů udržitelnosti v systému rozhodování.

 

Fórum se uskuteční dne 28. listopadu 2014 v prostorách Lichtenštejnského paláce na Malé Straně od 10 hodin. Simultánní tlumočení angličtina/čeština je zajištěno. Program ke stažení - ZDE.

 

21.11.2014 14:01

Členské země EU si samy určí, jak zredukují množství igelitek

Evropská komise novou podobu legislativy nejprve odmítala jako nadbytečnou, nakonec však ustoupila. Některé země se totiž bály, že kdyby nařízení nepřišlo z Bruselu, mohly by čelit žalobám za porušování pravidel jednotného evropského trhu. Členské země si mohou samy určit, jak počet igelitek zredukují. Nabízí se daňové zatížení, poplatky nebo omezení distribuce igelitek. V některých zemích už se snaží neekologické tašky omezovat. Například v Česku velké nákupní řetězce igelitky zpoplatňují. Členské státy EU by tedy měly do roku 2019 omezit spotřebu igelitek o 80 procent. Většina tašek by pak měla být z papíru nebo ekologičtějšího rozložitelného plastu. Opatření se týká tašek s tloušťkou pod 50 mikronů, tedy tenčích igelitek, které tvoří většinu spotřebovaných igelitových tašek. Z opatření mohou být vyňaty nejtenší sáčky pod 15 mikronů.

 

Čtěte také:

MŽP podporuje snižování počtu igelitek, patrně změní předpisy (Ekolist.cz, 24.11.)

 

Regulace igelitek potvrzena; promítne se prý do cen pro zákazníka (ČeskéNoviny, 21.11.)

K tématu - hlavní zprávy Českého rozhlasu od 15:50 minuty - záznam ZDE.

 

Zdroj: ČT24 (celý článek ZDE)

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE