Více času na podstatné

 

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Stavební a demoličníodpady

 

Malý Jiříkov proti Goliáši: Jak se obec ubránila odpadové mafii?
Redakce OF

Polemika: Odpad za hranou zákona: Jak zastavit a potírat nelegální činnost?
Redakce OF

Chráněná území nejsou jen národní parky
Lucie Záhorová

Druhá šance pro plastová okna s projektem REWINDOW
Marek Ryba

Lidl podporuje zálohování: Za dva roky bylo vráceno více než 820 tisíc nápojových obalů
Redakce OF

Cirkulární audity pomůžou s konkurenceschopností
Redakce OF

Jaké výzvy a příležitosti skýtá cirkulární ekonomika ve stavebnictví?
Redakce OF

Výseč pohledu POH na stavební a demoliční odpady
Redakce OF

Jak se od 1. 1. 2025 dotknou nové evidenční povinnosti nakládání se stavebními a demoličními odpady?
Markéta Miklasová

Recyklace stavebních a demoličních odpadů má budoucnost
Kateřina Březová

Z recyklace noční můra! Plánované zařízení ve vrábečské pískovně čelí odporu místních obyvatel
Michal Kocán

Probudí ukrajinská válka o vlastní zdroje kritických surovin i českou vládu?
Bohumil Beneš

Polemika: Kdy se dekonstrukce ve stavebnictví promění v nový standard?
Redakce OF

Možnosti využití upraveného recyklovaného obalového skla a dalších materiálů v cementových kompozitech nebo betonech
Zdeněk Prošek, Aleš Palička a Pavel Tesárek

Ekotoxikologické hodnocení stavebních a demoličních odpadů
Klára A. Mocová, Magdaléna Dibdiaková a Eliška Sochorová

Využití betonového a cihelného recyklátu jako náhrady kameniva v betonové směsi
René Čechmánek, Ivana Chromková a Lenka Vavrušková

Elektrárna Battersea: Technická dokonalost při revitalizaci ikonického brownfieldu
Redakce OF

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
14.4. iKURZ: Jak vést od 1. 1. 2025 evidenci odpadů v souladu s požadavky nové legislativy - zaměřeno na původce odpadů
15.4. Novinky v oblasti Měření hluku a vibrací
23.-24.4. DNY TEPLÁRENSTVÍ A ENERGETIKY
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby
24.4. Zákon č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů
29.4. iKURZ: Evidence kovových odpadů v roce 2025 aneb co je v oblasti nakládání s kovy nového
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
13.5. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 13.05., 14.05., 15.05. 2025
14.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVII
13.-14.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
20.5. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
22.5. Odpady v podnikové ekologii
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
     
     
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
29.5. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
3.6. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
12.6. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
Říjen    
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

11.12.2014 13:00

ČTK: Darovací daň z emisních povolenek není prý v souladu s právem EU

Darovací daň, kterou česká vláda uvalila na emisní povolenky, není v souladu s právem Evropské unie. Ve svém vyjádření to dnes uvedla generální advokátka Soudního dvora Evropské unie v Lucemburku Juliane Kokottová. Názor evropského soudu si vyžádal český Nejvyšší správní soud v případě stížnosti společnosti Ško-Energo, která je dodavatelem energií pro mladoboleslavskou Škodu Auto. Generální advokátka Kokottová ve svém posudku uvedla, že Evropská unie požadovala v době vydání povolenek, aby jich členské státy firmám bezplatně přidělily přinejmenším 90 procent. Uvalení daně je podle ní v rozporu s tímto principem bezplatného přidělení. Kokottová upozorňuje také na to, že případné změny v plánu emisních povolenek, tedy včetně uvalení daně, musejí jednotlivé členské státy předložit Evropské komisi ke schválení, což se v tomto případě nestalo. Více ZDE

 

Zdroj: ČeskéNoviny.cz

 

11.12.2014 12:59

Navrhovaná novela zákona o IRZ by se měla dotknout až třetiny ohlašovatelů

PŘIPOMÍNKOVÉ ŘÍZENÍ Ministerstvo životního prostředí předložilo do meziresortního připomínkového řízení návrh zákona, kterým se mění zákon o integrovaném registru znečišťování a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí. Cílem navrhované právní úpravy je snížení počtu provozovatelů, kteří mají evidenční a případně též ohlašovací povinnosti ve vztahu k IRZ. Redukce by se měla dotknout asi 1/3 současných ohlašovatelů. Předkládaný návrh zákona rovněž obsahuje další dvě změny v oblasti IRZ. Nově doplňovaným ustanovením se upřesňuje formulace povinnosti vést evidenci údajů pro ohlašování do IRZ tak, aby plně odpovídala rozsahu IRZ. Rovněž dochází k upřesnění kompetencí MŽP. Novela dále ruší povinnosti autorizace hlášení podávaných prostřednictvím ISPOP. Druhou změnou v oblasti ISPOP je zrušení možnosti zasílání plné moci k zastupování povinného subjektu prostřednictvím datové schránky ministerstva. Termín připomínek je stanoven na 14. ledna 2015. Více ZDE

 

Snížení počtu ohlašujících subjektů se žádným způsobem nedotýká plnění povinností vyplývajících z nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 166/2006!
11.12.2014 08:48

Výrobci automobilů plní s předstihem limity pro emise CO2

Téměř všichni výrobci osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel prodávající svá vozidla v zemích EU aktuálně plní nebo úspěšně směřují k splnění limitů pro emise CO2 stanovených k roku 2015. Pokles produkce emisí indikuje zvyšování energetické efektivnosti nových vozidel a tím i pokles průměrné spotřeby paliva. V případě osobních automobilů poklesly emise v meziročním srovnání v roce 2013 o 4,1 % (5,5 g CO2/km), což je nejvyšší meziroční pokles od roku 2009, kdy vstoupila v platnost legislativa upravující emise CO2 z nových osobních automobilů, konstatuje právě vydaná zpráva Evropské agentury pro životní prostředí (EEA).

Nový osobní automobil prodaný v roce 2013 produkoval v průměru 126,7 g CO2 na kilometr, což je hodnota pod cílovým limitem 130 g CO2/km, který musí být dosažen k roku 2015. Obdobně nový užitkový automobil má limit pro emise 175 g CO2/km, přičemž v roce 2013 činily průměrné emise nových vozidel 173,3 g/km. Celkově bylo v roce 2013 registrováno v EU 11,8 mil. nových osobních automobilů a 1,2 mil nových lehkých užitkových vozidel. Ačkoliv elektromobily zaujímají jen velmi malé procento celkových registrací, jejich počet rychle stoupá a zvýšil se z cca 700 v roce 2010 na cca 25 tis. v roce 2013.

Každý výrobce automobilů má stanovený individuální cíl pro emise CO2 dle průměrné hmotnosti vyráběných vozidel. V roce 2013 z celkově 84 výrobců jich 55 splnilo stanovené cíle. Tito výrobci prodali 99 % nových vozidel registrovaných v EU. Při spojení automobilek do koncernů, které mají společný cíl, plní aktuálně emisní limity 72 společností. Podrobná data pro osobní automobily jsou dostupná online na stránkách EEA zde, pro lehká užitková vozidla zde.

 

Zdroj: CENIA

11.12.2014 08:39

Národní akční plán pro chytré sítě

PŘIPOMÍNKOVÉ ŘÍZENÍ Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) připravilo “Národní akční plán pro chytré sítě (NAP SG)“. Zavedení a využití inteligentních sítí bude v blízké budoucnosti nezbytnou součástí zajištění spolehlivého provozu elektrizační soustavy. V návrhu Aktualizace státní energetické koncepce ČR je formulován úkol pro MPO: “Zpracovat národní akční plán implementace inteligentních sítí do 31. 12. 2014“. Úkol souvisí s jednou z priorit ASEK týkající se koncepce rozvoje síťové infrastruktury pro zabezpečení spolehlivého a bezpečného provozu při požadovaném rozvoji distribuované výroby elektřiny (zejména OZE) včetně zapojení malých teplárenských zdrojů, řízení výroby, akumulace a spotřeby, s přihlédnutím k požadavku zvyšování energetické účinnosti. Více ZDE

11.12.2014 07:47

ČAOH k POH ČR: slíbená ekonomická analýza nebyla předložena

Vláda České republiky má již dne 15.12.2014 projednat nový Plán odpadového hospodářství ČR. Zásadním problémem podle ČAOH je však skutečnost, že ministři sice mají rozhodovat o přijetí dokumentu, který podstatným způsobem ovlivní směřování odpadového hospodářství na dalších 10 let, ale k tomuto strategickému rozhodnutí nemají k dispozici potřebnou analýzu ekonomických dopadů. Není tedy zřejmé, jaký dopad na peněženky občanů a firem bude nová strategie mít.

Časování projednání POH ČR na vládě je poměrně zvláštní, neboť dokonce několik důležitých subjektů (Hospodářská komora, MPO, ČAOH a další) vyzvalo MŽP již cca před rokem k tomu, že POH ČR není možné finálně projednávat bez podrobné znalosti ekonomických dopadů navrhovaných opatření. Tento požadavek, který opakovaně zazněl jako zásadní připomínka i v rámci projednání POH na MŽP, je zcela racionální, MŽP jej uznalo a opakovaně slíbilo, že před projednáním POH na vládě, bude analýza ekonomických dopadů zpracována a odborná veřejnost ji jako podstatný materiál dostane k připomínkování. Až po vypořádání připomínek pak půjde finální text POH do vlády. To se však evidentně nestalo.

„Někde se musela stát závažná chyba. Dle rozvrhu jednání vlády je POH ČR na programu již v pondělí, ale nikdo z klíčových partnerů diskuze k POH neměl možnost odborně posoudit míru ekonomických dopadů této klíčové strategie,“ říká Petr Havelka, ředitel České asociace odpadového hospodářství, která sdružuje odpadové firmy, které v rámci ČR zajišťují celých 65 % odpadových služeb, včetně svozu, recyklace a dalšího nakládání s odpady a dodal „Příliš si nedovedu představit, že vláda schválí tento materiál, aniž by měla možnost vyhodnotit navržená opatření a jejich dopad na občany našeho státu.“

V rámci celé diskuze o POH se podle asociace debata o možných ekonomických dopadech na občany a průmysl zatím reálně nevedla, a to právě s odkazem, že je nutné počkat na předmětnou ekonomickou analýzu. Zpracování ekonomické analýzy ministerstvo sice zadalo, stále je však odsouván termín jejího zveřejnění a připomínkování. 

 

Čtěte také:

Vláda projedná Plán odpadového hospodářství již příští týden (9.12.2014)
 

 

Zdroj: ČAOH (celý článek: Vláda má projednat nový POH ČR, ale slíbená ekonomická analýza nebyla předložena)

10.12.2014 10:27

Rozhovor s Pavlem Pocem o Energetické unii

Níže najdete překlad rozhovoru holandského serveru Energiepodium.nl s českým europoslancem Pavlem Pocem o evropské energetické politice i konceptu tvorby Energetické unie v dalších letech.

 

 

Jak byste charakterizoval vztahy své země s Ruskem v kontextu energetické politiky?

Stručně řečeno – jako vzájemnou závislost. 75% dovozu plynu do České republiky pochází z Ruska, přičemž veškeré jaderné palivo se také dováží odtud. Tím pádem je Česká republika pro Rusko významným klientem a jedním z největších dovozců ruského jaderného paliva. Jakýkoli zásah do současného stavu by pro Rusko znamenal v oblasti těžby uranu značnou újmu. Suma sumárum je Rusko pro Českou republiku v energetické politice důležitým partnerem. V dnešní době ukrajinské krize a kontroverzní sankční politiky musí česká vláda pečlivě hledat rovnováhu mezi odpovědným politickým postojem k ruským aktivitám na Ukrajině a vlastními ekonomickými zájmy.

 

Co si myslíte o energetické strategie nové Komise?

Že by nová naděje? Podívejte se, po letech práce na Energetické unii jsme v situaci, kdy máme v podstatě 28 dost sobeckých strategií jednotlivých členských států. Takže nová Komise se definitivně obrací správným směrem. Komise musí najít způsob, jak členským státům vysvětlit, že je to jediná cesta kupředu. Vytvoření evropské Energetické unie, což je hlavním cílem této strategie, je podle mého názoru dnes naše jediná společná naděje na přežití v globálním světě.

 

Jaké jsou ve Vašich očích ty nejdůležitější prvky této Energetické unie?

Jednoznačně zabezpečení dodávek energie a také nezávislosti na drahých dovozech od dominantních dodavatelů za našimi hranicemi. Naléhavou je i potřeba přechodu k udržitelnému, bezuhlíkovému hospodářství, s energetickou účinností, obnovitelnými zdroji energie a inteligentní infrastrukturou, která bude tvořit páteř naší výroby energie. Jednou z největších výzev projektu bude přimět členské státy, aby v oblasti energetiky neprosazovaly pouze své vlastní zájmy na úkor ostatních. Je především důležité, aby projekt evropské energetické unie přinesl posun vpřed pro moderní a trvale udržitelné zdroje energie namísto sobeckých snah členských států protěžovat dobývání svých vlastních zdrojů nebo jiných politických her.

 

Myslíte si, že bude komisař Šefčovič v budování Unie úspěšný?

Komisař Šefčovič je velmi schopný člověk, takže o tom, zda se mu to podaří, nepochybuji. Otázkou je spíše kdy a jestli je tak ambiciózního cíle možno dosáhnout za 5 let. Komisař Šefčovič disponuje potřebnými kapacitami a mandátem. Doufejme, že i čas bude hrát v jeho prospěch.

 

Jak se koncept Energetické unie pojí s otevřeným evropským trhem s plynem? Je to něco, na co se chcete při své práci v Evropském parlamentu zaměřit?

Samozřejmě, plyn je pro evropský energetický mix velmi důležitý. Na nějaká silácká prohlášení toho v tuto chvíli ale víme příliš málo. Zátěžové testy dodávek plynu v roce 2014 ukázaly, že se připravenost členských států na omezení dodávek plynu v rámci EU liší a mnohé země uvedly, že by je mohly ohrozit odstávky trvající déle než tři měsíce. I proto je jedním z cílů evropské energetické unie vytvoření podmínek pro vyšší energetickou bezpečnost, což znamená větší diverzifikaci dodávek plynu. Tedy ve svém důsledku se dá nějaký dopad na evropský trh s plynem očekávat. Při své práci v Evropském parlamentu se především zaměřím na to, aby byly při tvorbě Energetické unie zastoupeny zájmy všech členských států rovnocenně. Žádný jeden konkrétní členský stát nesmí poškodit stabilitu energetické sítě některého jiného členského státu.

 

Zdroj: Pavelpoc.cz (Originál článku - ZDE)

10.12.2014 08:58

Příprava podkladů pro oblast podpory odpadového hospodářství 2014 - 2020

VEŘEJNÁ ZAKÁZKA Ve Věstníku veřejných zakázek byla zveřejněna zakázka Ministerstva životního prostředí s názvem "Příprava podkladů pro oblast podpory odpadového hospodářství 2014 - 2020". Odhadovaná cena zakázky je stanovena na částce 6 198 347 Kč. Zájemci mohou své nabídky předkládat do 6. ledna 2015.

Zpracování podkladů pro nové programové období Operačního programu Životní prostředí 2014 – 2020 v rámci tematického cíle 6: Ochrana životního prostředí a podpora účinného využívání zdrojů, oblast podpory zahrnující Odpady a materiálové toky. Podklady budou sloužit pro přesné zacílení podpory v rámci jednotlivých specifických cílů a podcílů za účelem optimalizace programových nástrojů v oblasti odpadového hospodářství. Projekt bude řešit aktuální problematické oblasti v OH v rámci navržených specifických cílů, podcílů a aktivit prioritní osy 3: „Odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika“ OPŽP 2014 - 2020 a umožní lepší nastavení podpory v rámci PO 3.

Při zpracovávání výstupů bude dodavatel vycházet zejména ze strategických, koncepčních a legislativních dokumentů v OH na národní i mezinárodní úrovni, dalších podkladů a studií dodaných odborem odpadů MŽP, z informací zjištěných od oslovených zainteresovaných subjektů, profesních sdružení a svazů, akademických institucí, výzkumných institucí, z odborné literatury (české i zahraniční) a informací od provozovatelů konkrétních zařízení na zpracování odpadů. Předmět veřejné zakázky bude sloužit odbornému garantovi (odboru odpadů MŽP) k přesnému zacílení podpory v rámci jednotlivých navržených specifických cílů PO 3: „Odpady a materiálové toky, ekologické zátěže a rizika“ OPŽP 2014 - 2020 tak, aby byla podpora z Fondu Soudržnosti vynaložena smysluplně a efektivně a přispěla tak k žádoucímu posunu OH ČR ve smyslu naplňování hierarchie nakládání s odpady. Výstupy by taktéž měly identifikovat moderní perspektivní technologie k realizaci a poskytnout k nim podrobné podkladové informace (technické, environmentální). Požadovány budou rovněž výstupy zabývající se ekonomickými aspekty realizace podporovaných opatření a zařízení.

 

Dokumenty ke stažení - ZDE

 

Mohlo by Vás zajímat:

Stanovení provozních parametrů zajišťujících nepřetržitý provoz technologií ke snižování emisí (T: 18.12.2014)

Analýza vlivu opatření na ochranu ovzduší podpořených z prioritní osy 2 a 5 OPŽP 2007 – 2013 na veřejné zdraví (T: 12.12.2014)

Zlepšení materiálového využití vybraných stavebních a demoličních odpadů (zrušeno)

 

10.12.2014 07:55

Termín pro podání oznámení SVHC látek v předmětech

ECHA připomíná, že do 16. prosince 2014 je nutné podat oznámení čtyř látek vzbuzujících mimořádné obavy (SVHC) obsažených v předmětech (SIA), které byly na Kandidátský seznam zařazeny 16. června 2014:

 

 

 

 

  • Cadmium chloride (ES 233—296—7),
  • Sodium peroxometaborate (ES 231—556—4),
  • Sodium perborate; perboric acid, sodium salt (ES 239—172—9, 234—390—0),
  • 1,2—Benzenedicarboxylic acid, dihexyl ester, branched and linear (ES 271—093—5).

Společnosti si musí ověřit, zda jejich výrobky splňují obě podmínky pro oznamovací povinnost podle článku 7 nařízení REACH:

  • látka je v daných předmětech přítomna v koncentraci vyšší než 0,1 % hmotnostních a
  • látka je v daných předmětech přítomna v celkovém množství větším než 1 tuna na výrobce nebo dovozce za rok.

Oznámení látky v předmětu lze předložit buď prostřednictvím webového formuláře nebo prostřednictvím systému REACH—IT pomocí IUCLID.

 

Další informace:

Kandidátský seznam

Oznamování látek obsažených v předmětech

Oznámení látek v předmětech (webový formulář/ REACH—IT užitím IUCLID)

 

Zdroj: MPO

 

09.12.2014 17:52

AZBEST – ZAKÁZKA OD A DO Z - Z HLEDISKA PŘÍPRAVY A REALIZACE

UŽITEČNÉSEMINÁŘE.cz se Vás dovolují pozvat na seminář "AZBEST – ZAKÁZKA OD A DO Z - Z HLEDISKA PŘÍPRAVY A REALIZACE", který se uskuteční 27. ledna 2015 v Hradci Králové. Cílem semináře je pomoc pro všechny subjekty, kterých se přímo dotýká problém azbestu a potřebují jej řešit jak z hlediska jeho identifikace, přípravy projektové dokumentace, výběru zhotovitele až pro konečné odstranění kontaminované stavby jako celku, jednotlivých částí případně následné rekonstrukce bez jakýchkoliv možných následků ohrožení zdraví lidí nebo zamoření okolního prostředí.

Seminář je určen pro investory, stavební firmy, odborníky ze zdravotních ústavů a hygienických stanic, pracovníky samosprávy, státní správy, projektanty, konstruktéry a ostatní odbornou veřejnost.

 

Přednášející:

Ing. Jan Mičan (Ekologické audity a posudky s.r.o.)
Mgr. Lubomír Dozbaba (EnviLog)
Michal Kocián (EKOLSAN.CZ s.r.o.)
Mgr. Rudolf Jászay (Trepart s.r.o.)

 

Další informace:

Termín: 27. ledna 2015 - Hradec Králové
Místo konání: Kongresové centrum Aldis
Cena: 1438,- Kč bez DPH

Další podrobnosti k termínu: ZDE

 

 

09.12.2014 17:33

Ceny pelet jsou letos až o 15 % nižší než loni

Největší zlevnění letos zažili majitelé peletových kotlů na Moravě – cena pelet zde klesla meziročně až o 15 %. Klesaly především ceny certifikovaných a sáčkovaných pelet, ale pokles zaznamenaly i necertifikované pelety a dřevní brikety. Důvodem je stabilizace cen u suroviny – dřevěných pilin a hoblin. A nízké ceny vydrží i v příštích letech. Více ZDE

 

09.12.2014 15:54

Vláda projedná Plán odpadového hospodářství již příští týden

AVÍZO Vláda již příští týden (15.12) projedná nový Plán odpadového hospodářství (POH) pro roky 2015 – 2024. Plán představuje klíčový dokument pro realizaci dlouhodobé strategie nakládání s odpady, obaly a výrobky s ukončenou životností. Poprvé je součástí tohoto dokumentu i Program předcházení vzniku odpadů. Novou odpadovou legislativou se Ministerstvo životního prostředí zaměřuje na upřednostnění způsobů nakládání s odpady podle celoevropské odpadové hierarchie.

Připravený POH ČR nově zahrnuje i Program předcházení vzniku odpadů, dále analýzu současného stavu odpadového hospodářství i ekonomickou analýzu nakládání s odpady. Závaznou část předkládaného celorepublikového odpadového plánu včetně jeho cílů, zásad a opatření vyhlásí vláda svým nařízením.

 

Hlavními cíli odpadového hospodářství POH ČR jsou:

1. Předcházení vzniku odpadů a snižování měrné produkce odpadů.

2. Minimalizace nepříznivých účinků na lidské zdraví a životní prostředí při vzniku odpadů a nakládání s nimi.

3. Udržitelný rozvoj společnosti a přiblížení se k evropské „recyklační společnosti“.

4. Maximální využívání odpadů jako náhrady primárních zdrojů.

POH ČR, jako strategický rámec pro rozvoj nakládání s odpady podle hierarchie nakládání s odpady, by měl začít platit od ledna 2015. Zároveň bude podkladem pro přípravu krajských plánů odpadového hospodářství a jasným ukazatelem směru pro předcházení vzniku odpadů, náhradu primárních zdrojů odpady, pro recyklaci a využívání odpadů s prioritním cílem odklonu odpadů ze skládek. Nový Plán odpadového hospodářství ČR pro léta 2015 – 2024 navazuje na předchozí POH ČR 2003 – 2013, který byl prodloužen až do letošního roku.

 

Další důležité body programu jednání vlády:

  • Informace o stavu přípravy programů a řešení předběžných podmínek pro programové období 2014–2020
  • Návrh Plánu legislativních prací vlády na rok 2015
  • Návrh aktualizace Koncepce nakládání s radioaktivními odpady (RAO) a vyhořelým jaderným palivem (VJP) v ČR
  • Plán činnosti a rozpočet Správy úložišť radioaktivních odpadů na rok 2015, tříletý plán a dlouhodobý plán.

 

Dokument ke stažení:

Návrh nařízení vlády o Plánu odpadového hospodářství České republiky pro období 2015 - 2024 (stav k: 1.12.2014)

 

 

 

09.12.2014 05:59

K novému POH mají obce i odborníci výhrady

Přestože nový Plán odpadového hospodářství odešel do Legislativní rady vlády a brzy se má dostat na jednání kabinetu, někteří odborníci i obce k němu mají stále výhrady. Stěžují si, že ministerstvo životního prostředí (MŽP) neposkytlo dostatečný prostor pro jednání a neodstranilo některé rozpory. S tím úřad nesouhlasí. Dlouho očekávaný klíčový dokument by měl platit už od ledna příštího roku a určovat strategii pro nakládání s odpady do roku 2024. Poprvé je jeho součástí i Program předcházení vzniku odpadů. Například Česká asociace odpadového hospodářství si stěžuje, že nekomentovala ekonomickou analýzu dopadů. Podle Svazu měst a obcí ČR stát rezignoval na úlohu koordinátora při plánování jednotlivých zařízení, která mají odpad likvidovat v regionech. Více ZDE

 

Zdroj: Ekolist (ČTK)

09.12.2014 05:59

K novému POH mají obce i odborníci výhrady

Přestože nový Plán odpadového hospodářství odešel do Legislativní rady vlády a brzy se má dostat na jednání kabinetu, někteří odborníci i obce k němu mají stále výhrady. Stěžují si, že ministerstvo životního prostředí (MŽP) neposkytlo dostatečný prostor pro jednání a neodstranilo některé rozpory. S tím úřad nesouhlasí. Dlouho očekávaný klíčový dokument by měl platit už od ledna příštího roku a určovat strategii pro nakládání s odpady do roku 2024. Poprvé je jeho součástí i Program předcházení vzniku odpadů. Například Česká asociace odpadového hospodářství si stěžuje, že nekomentovala ekonomickou analýzu dopadů. Podle Svazu měst a obcí ČR stát rezignoval na úlohu koordinátora při plánování jednotlivých zařízení, která mají odpad likvidovat v regionech. Více ZDE

 

Zdroj: Ekolist (ČTK)

09.12.2014 05:47

Novinky: Prach v Třineckých železárnách sbírá gigantický vysavač

Výrazný krok směrem k čistšímu ovzduší udělaly v loňském a letošním roce Třinecké železárny. Od roku 2013 rozjely 19 ekologických projektů, jejichž hlavním přínosem je snížení prašnosti vznikající při výrobě železa a oceli. Ovzduší tak čistí například obrovské vysavače na kyslíkovo konvertorové ocelárně. „Je to vlastně obrovský vysavač, jenom místo motoru jsou tady umístěné dva ventilátory o výkonu 3,2 megawattu. Odsátý vzduch a prach je filtrován a je vypouštěn výduchem,“ řekl projektový manažer Libor Kuča.Náklady se blíží jedné miliardě korun. Projekt je hotový zhruba z poloviny, systém postupného zprovozňování jednotlivých zařízení začal letos v srpnu a bude ukončen na konci roku 2015. Video a více ZDE

 

Zdroj: Novinky.cz

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE