Více času na podstatné

 

 

 


ODPADOVÉ FÓRUM

Aktuální číslo: Stavební a demoličníodpady

 

Malý Jiříkov proti Goliáši: Jak se obec ubránila odpadové mafii?
Redakce OF

Polemika: Odpad za hranou zákona: Jak zastavit a potírat nelegální činnost?
Redakce OF

Chráněná území nejsou jen národní parky
Lucie Záhorová

Druhá šance pro plastová okna s projektem REWINDOW
Marek Ryba

Lidl podporuje zálohování: Za dva roky bylo vráceno více než 820 tisíc nápojových obalů
Redakce OF

Cirkulární audity pomůžou s konkurenceschopností
Redakce OF

Jaké výzvy a příležitosti skýtá cirkulární ekonomika ve stavebnictví?
Redakce OF

Výseč pohledu POH na stavební a demoliční odpady
Redakce OF

Jak se od 1. 1. 2025 dotknou nové evidenční povinnosti nakládání se stavebními a demoličními odpady?
Markéta Miklasová

Recyklace stavebních a demoličních odpadů má budoucnost
Kateřina Březová

Z recyklace noční můra! Plánované zařízení ve vrábečské pískovně čelí odporu místních obyvatel
Michal Kocán

Probudí ukrajinská válka o vlastní zdroje kritických surovin i českou vládu?
Bohumil Beneš

Polemika: Kdy se dekonstrukce ve stavebnictví promění v nový standard?
Redakce OF

Možnosti využití upraveného recyklovaného obalového skla a dalších materiálů v cementových kompozitech nebo betonech
Zdeněk Prošek, Aleš Palička a Pavel Tesárek

Ekotoxikologické hodnocení stavebních a demoličních odpadů
Klára A. Mocová, Magdaléna Dibdiaková a Eliška Sochorová

Využití betonového a cihelného recyklátu jako náhrady kameniva v betonové směsi
René Čechmánek, Ivana Chromková a Lenka Vavrušková

Elektrárna Battersea: Technická dokonalost při revitalizaci ikonického brownfieldu
Redakce OF

 

PŘEDPLATNÉ / INZERCE / VÍCE O ČASOPISU

 


REKLAMA

 

 

KALENDÁŘ AKCÍ

 

  ZAŘADIT AKCI  
Duben    
14.4. iKURZ: Jak vést od 1. 1. 2025 evidenci odpadů v souladu s požadavky nové legislativy - zaměřeno na původce odpadů
15.4. Novinky v oblasti Měření hluku a vibrací
23.-24.4. DNY TEPLÁRENSTVÍ A ENERGETIKY
24.4. iKURZ: Stavební a demoliční odpady a nakládání s nimi po 1. 1. 2025 u původce i oprávněné osoby
24.4. Zákon č. 449/2001 Sb., o myslivosti, ve znění pozdějších předpisů
29.4. iKURZ: Evidence kovových odpadů v roce 2025 aneb co je v oblasti nakládání s kovy nového
30.4. iKURZ: Havarijní novela vodního zákona
Květen    
13.5. Zásadní změny povinností provozovatelů zdrojů znečišťování ovzduší v roce 2025
Opakování:
14.5.
13.5. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 13.05., 14.05., 15.05. 2025
14.5. SANAČNÍ TECHNOLOGIE XXVII
13.-14.5. Chemická legislativa pro průmysl a obchod
20.5. iKURZ: Biologicky rozložitelné odpady včetně kalů a specifika nakládání s nimi od 1. 1. 2025
22.5. Odpady v podnikové ekologii
26.5. iKURZ: Práce s modulem PIO/ ZPO v IS ENVITA ve vazbě na požadavky legislativy
     
     
27.5. Aktuální témata lesního hospodářství (OLOMOUC)
27.5. Povinnosti v podnikové ekologii v praxi
Opakování: 28.5.2025
29.5. iKURZ: Soustřeďování komunálního odpadu a jeho tříděných složek v souvislostech legislativních povinností platných od 1. 1. 2025
Červen    
2.-3.6. 29. ročník konference MĚŘENÍ EMISÍ A OCHRANY OVZDUŠÍ - kongresový hotel LUNA, Ledeč nad Sázavou
3.6. iKURZ: Provoz sběrného dvora v souladu s požadavky obecního systému a změny v průběžné evidenci odpadů od 1. 1. 2025 v souvislosti s koncem přechodných ustanovení zákona o odpadech
4.6. iKURZ: Práce s modulem OLPNO v IS ENVITA i z pohledu legislativních povinností
10.6. iKURZ: ekolog a BOZP a jejich součinnost při plnění požadavků legislativy ochrany životního prostředí v roce 2025
11.6. iKURZ: Vedení průběžné evidence odpadů od 1. 1. 2025 v souladu s aktuální legislativou - zaměřeno na provozovatele zařízení a obchodníky  
12.6. iKURZ: Obecní systémy a sběr dat a podkladů pro hlášení o obecním systému
16.6. Konference pro praxi: Průmyslová ekologie 2025
17.6. iKURZ: Modul ILNO v IS ENVITA v legislativních souvislostech
18.6. iKURZ: Povinnosti při nakládání s chemickými látkami a směsmi (CHLaS)
Září    
2.9. Práce s IS ENVITA na PC - základy používání programu
Opakování: 3.9.
8.-10.9. Membránové procesy pro udržitelný rozvoj“ – MEMPUR 2025
16.9. iKURZ: Změny v povinnostech při nakládání s odpady ze zdravotnictví v roce 2025
18.9. iKURZ: Obalová legislativa a její aplikace do praxe výrobního podniku
23.9. Práce s IS ENVITA na PC - pokročilé funkce programu
Opakování: 24.09., 25.11., 26.11., 27.11. 2025
Říjen    
9.10. Aktuální témata lesního hospodářství (PRAHA)
 
  

 

Novinky

02.01.2015 15:00

Karla Šlechtová bude hostem Dvaceti minut Radiožurnálu

AVÍZO Efektivní čerpání evropských fondů – to je podle premiéra klíčový úkol vlády pro letošní rok. Jak na to? V čem děláme při čerpání stále chyby? Hostem Heleny Šulcové bude dnes ve Dvaceti minutách Radiožurnálu ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová. Záznam pořadu - ZDE.

 

 

 

Foto: Hydepark ČT24

Zdroj: ČRo

02.01.2015 08:55

Poslední verze OPŽP pro budoucí programové období 2014 - 2020

V příloze uvádíme plné znění sedmé verze Operačního programu Životní prostředí (OPŽP) pro programové období 2014 - 2020. Tato verze je připravena ke schválení Evropskou Komisí. Dále v příloze publikujeme předběžný harmonogram výzev k podávání žádostí v OPŽP.

 

 

 

Dokument ke stažení:

 

 

Zdroj: SFŽP

31.12.2014 09:53

Kdy budou první výzvy z nových programů 2014-2020?

Předběžné informace o prvních výzvách z programů 2014-2020 jsou již dostupné! Vzhledem k tomu, že vyjednávání programů není v tuto chvíli ukončeno a jeho výsledky mohou mít vliv na vyhlášení dílčích výzev, budou předběžné harmonogramy výzev během roku 2015 dále aktualizovány a ve finální podobě projednány na prvním řádném jednání Monitorovacího výboru daného programu. A co se potenciální žadatelé z předběžného harmonogramu výzev dozví? V jaké prioritní ose / prioritě Unie a v jakém specifickém cíli / opatření bude výzva vyhlášena, jak bude výzva zaměřena – na jaké podporované aktivity, pro jaké příjemce, jak bude výzva nastavena – zda bude kolová či průběžná a předběžné datum vyhlášení výzvy.

Ministerstvo životního prostředí slibuje vypsat první výzvy k podávání žádostí o dotace, které budou obsahovat i konkrétní podmínky pro získání evropských peněz, už v prvním čtvrtletí příštího roku. První podpořené projekty mají být zaměřené na posílení biodiverzity, zprůchodnění migračních bariér pro vodní živočichy či zlepšení kvality prostředí v sídlech.

V březnu podmínky pro získání prvních dotací plánuje představit také Operační program Podnikání a inovace, který nejprve přispěje podnikům na inovativní projekty či průmyslový výzkum a experimentální vývoj.
 

Dokument ke stažení:

OP Podnikání a inovace

OP Výzkum, vývoj a vzdělávání

OP Zaměstnanost

OP Doprava

OP Životní prostředí

Integrovaný regionální OP

OP Praha - pól růstu ČR

OP Technická pomoc

OP Rybářství

Program rozvoje venkova

Program přeshraniční spolupráce Česká republika - Polská republika

31.12.2014 07:12

Novinky v oblasti chemických látek

Na plenárním zasedání koncem listopadu a začátkem prosince 2014 Výbor pro hodnocení rizik (RAC) přijal stanoviska ke dvěma návrhům na omezení — chrysotilu a dále kadmia a jeho sloučenin v barvách pro umělce. Výbor pro socioekonomickou analýzu (SEAC) tato stanoviska odsouhlasil. SEAC rovněž přijal své konečné stanovisko k návrhům na omezení 1—methyl—2—pyrrolidonu (NMP) a kadmia a jeho sloučenin v barvách.

RAC odsouhlasil stanovisko ke zprávě Národního ústavu pro veřejné zdraví a životní prostředí v Nizozemí (RIVM), vypracované na žádost výkonného ředitele agentury ECHA ve smyslu článku 77 (3), která se týká expozice spotřebitelů benzenu obsaženém v zemním plynu.

Výbory také hodnotily 19 žádostí o povolení a odsouhlasily 43 návrhů stanovisek k jednotlivým použitím.
Výbory RAC a SEAC se rovněž dohodly na efektivnějším pracovním postupu při vytváření stanovisek k žádostem o povolení.

 

Nová konzultace k návrhu výboru SEAC (omezení kadmia, jeho sloučenin a chrysotilu)

ECHA zahájila veřejnou konzultaci k návrhu stanoviska Výboru pro socioekonomickou analýzu (SEAC) k návrhu omezení kadmia a jeho sloučenin v barvách pro umělce a dále k návrhu omezení chrysotilu.

Tato veřejná konzultace potrvá do 8. února 2015. Výbor SEAC připomínky zohlední ve svých konečných stanoviscích. Komentáře mohou zainteresované subjekty předkládat v anglickém jazyce formou elektronického formuláře v tabulce na internetových stránkách ECHA, kde najdete další podrobnější informace.

Na jaře 2015 agentura ECHA předloží konečná stanoviska výborů RAC a SEAC Evropské komisi.

 

Na Kandidátský seznam bylo zařazeno 6 dalších látek

Agentura ECHA po jednomyslném odsouhlasení Výborem členských států zařadila 17. 12. 2014 na Kandidátský seznam (KS) tyto SVHC látky:

  • Cadmium fluoride (7790—79—6);
  • Cadmium sulphide (1306—23—6);
  • 2—benzotriazol—2—yl—4,6—di—tert—butylphenol (UV—320) CAS 3846—71—7;
  • 2—(2H—benzotriazol—2—yl)—4,6—ditertpentylphenol (UV—328) CAS 25973—55—1;
  • 2—ethylhexyl 10—ethyl—4,4—dioctyl—7—oxo—8—oxa—3,5—dithia—4—stannatetradecanoate (DOTE) CAS 15571—58—1;
  • reaction mass of 2—ethylhexyl 10—ethyl—4,4—dioctyl—7—oxo—8—oxa—3,5—dithia—4—stannatetradecanoate and 2—ethylhexyl 10—ethyl—4—[[2—[(2—ethylhexyl)oxy]—2—oxoethyl]thio]—4—octyl—7—oxo—8—oxa—3,5—dithia—4—stannatetradecanoate (reaction mass of DOTE and MOTE).

Fluorid kademnatý a síran kademnatý jsou látky karcinogenní, mutagenní a toxické pro reprodukci (CMR). U těchto látek existují rovněž obavy z možných vážných účinků na lidské zdraví, především jsou to účinky na ledviny a kosti (článek 57f nařízení REACH).

Dvě benzotriazolové látky (UV—320 a UV—328) jsou identifikovány jako látky perzistentní, bioakumulativní a toxické a vysoce perzistentní a vysoce bioakumulativní (PBT / vPvB).

Další dvě látky DOTE a reakční směs DOTE a MOTE jsou klasifikovány jako toxické pro reprodukci.

Výbor členských států rovněž jednomyslně odsouhlasil, že bis (2—ethylhexyl) ftalát (DEHP) splňuje kritéria pro identifikaci jako látka SVHC podle článku 57 (f) kvůli svým vlastnostem vyvolávajícím narušení endokrinní činnosti s možnými vážnými účinky na životní prostředí. DEHP je již zahrnut do KS jako látka toxická pro reprodukci, tato položka však bude aktualizována z důvodu přidání další nebezpečné vlastnosti.

 

V současné době obsahuje Kandidátský seznam 161 SVHC látek.

Výrobci a dovozci předmětů, které obsahují některou z šesti látek nově přidaných na KS, mají povinnost do šesti měsíců podat oznámení o těchto látkách agentuře ECHA pokud: látka je v těchto předmětech přítomna v celkovém množství větším než jedna tuna na výrobce nebo dovozce za rok a látka je v těchto předmětech přítomna v koncentraci vyšší než 0,1% hmotnostních, pokud neplatí výjimky.

 

Zdroj: MPO

31.12.2014 07:09

Metodický pokyn k osobám oprávněným instalací kotlů na biomasu

Zákonem č. 318/2012 Sb., kterým se mění zákon č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, ve znění pozdějších předpisů, došlo v zákoně č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, v platném znění (dále jen "zákon"), k zavedení povinnosti provádět instalace vybraných zařízení využívajících energii z obnovitelných zdrojů (kamna a kotle na biomasu, solární fotovoltaické a solární tepelné systémy, mělké geotermální systémy a tepelná čerpadla) osobou oprávněnou. Toto ustanovení je implementací čl. 14 odst. 3 a 4 směrnice 2009/28/ES o podpoře využívání energie z obnovitelných zdrojů.

K definování osoby oprávněné bylo využito mechanismů zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání, prostřednictvím Národní soustavy kvalifikací (NSK) pro jednotlivé instalace vybraných zařízení. Pro tento systém bylo nutné vytvořit profesní kvalifikace, které pokrývají všechny typy osob oprávněných podle § 10d zákona. Pro instalace kotlů a kamen na biomasu byl vytvořen metodický pokyn, který vyjasňuje a upřesňuje v této oblasti terminologie, definuje činnosti osob oprávněných provádět tyto instalace a určuje jaký kvalifikační standard je potřeba splňovat pro jednotlivé typy instalací kotlů a kamen na biomasu.

 

Dokument ke stažení:

Metodický pokyn k osobám oprávněným instalací kotlů na biomasu

 

Zdroj: MPO

30.12.2014 08:11

Nový odpadový plán ČR vychází ve sbírce

Ve Sbírce předpisů ČR vyšlo nové Nařízení vlády č. 352/2014 Sb. o Plánu odpadového hospodářství České republiky pro období 2015-2024 (částka 141). Hlavními cíli strategie je předcházení vzniku odpadů a zvýšení recyklace a materiálového využití odpadů. Plán představuje klíčový dokument pro realizaci dlouhodobé strategie nakládání s odpady, obaly a výrobky s ukončenou životností. Poprvé je součástí tohoto dokumentu i Program předcházení vzniku odpadů. Všechny kraje musí následně do 18 měsíců, tj. nejpozději do 30. června 2016, zpracovat své plány odpadového hospodářství.

Strategie nového plánu vychází ze 4 hlavních cílů, kterými jsou předcházení vzniku odpadů a snižování měrné produkce odpadů, minimalizace nepříznivých účinků na lidské zdraví a životní prostředí při vzniku odpadů a nakládání s nimi, udržitelný rozvoj společnosti, přiblížení se k evropské „recyklační společnosti“ a maximální využívání odpadů jako náhrady primárních zdrojů.

Do roku 2020 je cílem ministerstva zvýšit nejméně na 50 % hmotnosti celkovou úroveň přípravy odpadu k opětovnému použití a recyklaci u odpadů z papíru, plastu, skla i kovu.

Prioritou pro biologicky rozložitelné odpady je podle nového POH snížení maximálního množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů ukládaných na skládky nejvýše na 35 % z celkové hmotnosti v roce 2020 oproti roku 1995.

Z priorit Plánu odpadového hospodářství vyplývá i nezbytnost stanovit a koordinovat síť zařízení k nakládání s odpady v regionech.

Na Plán odpadového hospodářství tak přímo navazuje nový programový dokument Operačního programu Životní prostředí 2014–2020, ze kterého bude možné čerpat do roku 2020 až 459 mil. eur na podporu nových zařízení a systémů nakládání s odpady v ČR.

POH ČR, jako strategický rámec pro rozvoj nakládání s odpady, je plně v souladu s evropskou odpadovou legislativou. Platit začne od 1. ledna 2015.

Všechny kraje musí následně do 18 měsíců, tj. nejpozději do 30. června 2016, zpracovat své plány odpadového hospodářství. Aby došlo k co nejrychlejší přípravě krajských POH, rozhodlo se MŽP motivovat kraje poskytnutím finanční podpory na zpracování POH, jako tomu bylo před 10 lety. Ministerstvo životního prostředí aktuálně připravuje výzvu pro kraje, ze které bude moci každý kraj čerpat až 1 milion korun na zpracování krajského POH. Cílem ministerstva je, aby krajské plány byly přijaty v kratším termínu, než ukládá zákon o odpadech, nejlépe do 12 měsíců od účinnosti nařízení vlády o POH ČR.

 

NV POH 352/2014 Sb. ke stažení - ZDE

 

30.12.2014 07:55

Plán přípravy vyhlášek na rok 2015 s vyznačenou povinností zpracování RIA

Na základě pravidelného úkolu Ministr pro lidská práva, rovné příležitosti a legislativu z titulu předsedy Legislativní rady vlády (LRV) schválil Plán přípravy vyhlášek na rok 2015 s vyznačením povinnosti zpracování RIA. Plán je členěn podle resortů s časovým výhledem předložení návrhů vyhlášek k projednání do LRV, předpokládanou účinností právních předpisů a s vyznačením povinnosti zpracování RIA. Z oblasti životního prostředí vybíráme:

 

 

  • Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 294/2005 Sb., o ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu terénu
  • Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 376/2001 Sb., o hodnocení nebezpečných vlastností odpadů
  • Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady
  • Návrh vyhlášky o rozsahu zpracování informace veřejnosti, hlášení o vzniku závažné havárie a konečné zprávy o vzniku a dopadech závažné havárie
  • Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 24/2011 Sb., o plánech povodí a plánech pro zvládání povodňových rizik
  • Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 352/2005 Sb., o podrobnostech nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady
  • Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 236/2002 Sb., o způsobu a rozsahu zpracovávání návrhu a stanovování záplavových území
  • Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 352/2008 Sb., o podrobnostech nakládání s autovraky
  • Návrh vyhlášky o látkách, které poškozují ozonovou vrstvu, a o fluorovaných skleníkových plynech
  • Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území
  • Návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 500/2006 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a evidenci územně plánovací činnosti

 

Dokument ke stažení:

Plán přípravy vyhlášek ústředními orgány státní správy na rok 2015 s vyznačením povinnosti zpracování RIA

28.12.2014 12:21

Bartuška: Těžební limity jsou jednou z mála našich jistot

Spor o limity těžby uhlí přerušil pondělní projednávání státní energetické koncepce, která má na několik desetiletí určit energetickou budoucnost Česka. Sobotkův kabinet tak pokračuje v praxi neustálého odkládání, kterou zavedla už Rusnokova vláda. O prolomení těžebních limitů, dostavbě Temelína i možnostech obnovitelných zdrojů mluvil v Interview ČT24 zvláštní velvyslanec Česka pro energetickou bezpečnost Václav Bartuška. Více ZDE

 

Zdroj: ČT24

23.12.2014 17:49

Paroplynový cyklus je hotov, nyní čeká na svou příležitost

Kompletní vyzkoušení, uvedení do provozu a následnou kolaudaci má již za sebou nový paroplynový cyklus (PPC) Skupiny ČEZ, který se nachází v areálu Elektrárny Počerady. Výstavba paroplynového zdroje je přitom součástí programu obnovy elektráren Skupiny ČEZ a svými parametry vhodně doplňuje stávající portfolio výrobních zdrojů této energetické společnosti. Paroplynový cyklus má celkový výkon 838 MW s vyvedením výkonu 400 kV s napojením na stávající síť ČEPS. Jeho čistá účinnost je 57,4%.

Po úspěšné kolaudaci stavby zástupci ministerstva průmyslu a obchodu, byla paroplynu udělena licence na výrobu elektřiny od Energetického regulačního úřadu. Tím byl de facto zahájen i dvouletý záruční provoz celého zařízení. Paroplynový cyklus byl přitom navržen a realizován na základě nejlepších dostupných technologií (BAT) v oboru a je svou velikostí první reálnou aplikací v podmínkách České republiky. Jeho předpokládané nasazení se bude odvíjet podle aktuální situace na trhu s elektřinou,“ říká František Strach, ředitel elektráren Ledvice, Počerady a nově i PPC Počerady.

Vzhledem k tomu, že Paroplynový zdroj Počerady je vyprojektován a postaven tak, aby byl velmi flexibilní pro potřeby trhu s elektřinou, bude neustále k dispozici dispečerskému řízení elektrizační soustavy s možností najetí do provozu v horizontu jednoho dne od zadání požadavku. „Ve finále tedy půjde o disponibilní zdroj, který bude v době příznivé cenové situace na trhu s elektřinou nasazován v souladu s projektovaným zadáním. Jedná se hlavně o podzimní a zimní měsíce. V letních měsících bude zdroj zakonzervován buď vysoušeným vzduchem, nebo dusíkem a čpavkovou vodou s hydrazinem tak, aby i v této době v případě potřeby mohl být v horizontu jednoho až tří dnů – dle zvoleného typu konzervace k dispozici,“ dodal ředitel Strach. Využití paroplynového zdroje je totiž v současné době omezeno právě z důvodu nepříznivé cenové situace na trhu s elektřinou.

Výstavba PPC Počerady byla zahájena 1. dubna 2011. Následná stavební připravenost trvala pouhých deset měsíců, poté přišla na řadu montáž hlavních technologií, včetně dvou plynových a jedné parní turbíny, spalinového výměníku, plynové přípojky, komunikačních systémů a dalších technologií. Na konci roku 2012 proběhlo chemické čištění bloku, první zapálení plynové turbíny GT 1 se uskutečnilo již 4. února 2013. Po něm došlo na primární zkoušky ochran generátoru a první přifázování GT 1. První pára do parní turbíny byla vpuštěna 28. června 2013, čemuž předcházely profuky kotlů a parovodů.

Další zkoušky, včetně 144 hodinového komplexního odzkoušení s garančním měřením a certifikací podpůrných služeb, pak prověřovaly funkčnost celé technologie. Zejména kvůli vibracím a chvěním různých částí turbín a čerpadel, bylo nutné některé testy a garanční měření několikrát opakovat, a to vždy po opravách dané technologie. „Finálním výsledkem je v požadované kvalitě úspěšně dokončené dílo s dodrženým rozpočtem a se splněnými požadavky na bezpečnostní provoz a životní prostředí,“ poznamenal František Strach.

Realizace PPC Počerady o výkonu až 880 MW Skupinou ČEZ je vůbec první svého druhu a tak velkého rozsahu v České republice. Jedná se o investičně nejlevnější stavbu, ve finále se totiž náklady na realizaci podařilo z plánovaných 16 miliard korun ještě díky důslednému řízení financování projektu snížit o investiční náklady ve výši 1 223 miliónů korun. Na druhou stranu je v současné době, jak již bylo výše uvedeno, provozně nejméně ekonomický mezi bloky v portfoliu Skupiny ČEZ. „Z naší strany se všichni zainteresovaní podíleli na výstavbě tohoto jedinečného, koordinačně, technicky a časově náročného energetického díla s velkým nasazením a úsilím. Už jen proto věříme, že paroplynový cyklus v Počeradech najde v budoucnu, a to zejména díky své velké flexibilitě, vysoké účinnosti a minimálnímu vlivu na životním prostředí své uplatnění na neustále se měnícím trhu s elektrickou energií,“ uzavřel Václav Matys, ředitel útvaru obnova zdrojů divize výroba Skupiny ČEZ.

23.12.2014 09:58

Vláda se vrátí k energetické koncepci v únoru

Vláda včera přerušila projednávání státní energetické koncepce, která určí směr, jakým se česká energetika vydá v nadcházejících desetiletích. Premiér Bohuslav Sobotka na tiskové konferenci uvedl, že kabinet se k dokumentu vrátí v polovině února. Do té doby má ministr průmyslu Jan Mládek předložit materiál, který se bude zabývat otázkou zachování či prolomení těžebních limitů v Ústeckém kraji. "Nejprve bychom ten návrh chtěli diskutovat na Radě hospodářské a sociální dohody. Potom by o té věci rozhodla vláda a současně bychom se vrátili ke schválení aktualizace státní energetické koncepce," nastínil premiér. Státní energetická koncepce obsahuje šest základních variant dlouhodobého vývoje české energetiky do roku 2040. Nejpravděpodobnější vývoj je obsažen ve variantě nazvané optimalizovaný scénář, která mimo jiné předpokládá, že primárním energetickým zdrojem by se mělo stát jádro, následované zemním plynem a ropou.

 

Zdroj: ČTK

22.12.2014 19:26

Vláda schválila nový Plán odpadového hospodářství ČR

Česko má novou strategii jak na odpady. Po půlročním připomínkovém řízení a procesu posouzení vlivu koncepce na životní prostředí (SEA) dnes vláda schválila Plán odpadového hospodářství pro roky 2015–2024. Hlavními cíli strategie je jednoznačně předcházení vzniku odpadů a zvýšení recyklace a materiálového využití odpadů. Plán představuje klíčový dokument pro realizaci dlouhodobé strategie nakládání s odpady, obaly a výrobky s ukončenou životností. Poprvé je součástí tohoto dokumentu i Program předcházení vzniku odpadů. Novou odpadovou legislativou se Ministerstvo životního prostředí zaměřuje na upřednostnění způsobů nakládání s odpady podle celoevropské odpadové hierarchie.

„Česká republika se v novém Plánu odpadového hospodářství zavazuje k plnění evropských cílů ve všech oblastech nakládání s odpady. ČR patří mezi evropské skládkařské velmoci. Proto strategie navržená v plánu odpadového hospodářství vede k jednoznačnému odklonu odpadů ze skládek skrze předcházení odpadů, zvýšení recyklace a materiálového využití odpadů. K naplňování strategie nám pomůžou finanční prostředky z nového Operačního programu Životní prostředí 2014–2020, ze kterého bude možné čerpat prostředky na celý systém nakládání s odpady. Ministerstvo zároveň připravuje motivační program pro kraje, ze kterého bude moci každý region čerpat až 1 milion korun na zpracování svého krajského POH. Chceme tak motivovat jednotlivé regiony, aby krajské plány odpadového hospodářství schválily co nejdříve,“ říká ministr životního prostředí Richard Brabec.

Schválený POH ČR nově zahrnuje i Program předcházení vzniku odpadů. Ten se zaměřuje například na řešení textilního odpadu, využití potravinových bank pro předcházení potravinového plýtvání nebo např. na systém tzv. opraven pro rozbité výrobky, které nemusí nutně skončit v odpadu. Součástí plánu je analýza současného stavu odpadového hospodářství ČR a částečné výstupy z ekonomické analýzy nakládání s odpady ve zprávě z hodnocení dopadů regulace. Oproti předchozímu plánu odpadového hospodářství se zde více prolínají obecné principy „soběstačnosti a blízkosti“, zároveň principy „znečišťovatel platí“ a „rozšířená odpovědnost výrobce“ s úmyslem dodržovat evropskou hierarchii nakládání s odpady.

Strategie nového plánu vychází ze 4 hlavních cílů, kterými jsou předcházení vzniku odpadů a snižování měrné produkce odpadů, minimalizace nepříznivých účinků na lidské zdraví a životní prostředí při vzniku odpadů a nakládání s nimi, udržitelný rozvoj společnosti, přiblížení se k evropské „recyklační společnosti“ a maximální využívání odpadů jako náhrady primárních zdrojů.

Do roku 2020 je cílem ministerstva zvýšit nejméně na 50 % hmotnosti celkovou úroveň přípravy odpadu k opětovnému použití a recyklaci u odpadů z papíru, plastu, skla i kovu.

Prioritou pro biologicky rozložitelné odpady je podle nového POH snížení maximálního množství biologicky rozložitelných komunálních odpadů ukládaných na skládky nejvýše na 35 % z celkové hmotnosti v roce 2020 oproti roku 1995.

Z priorit Plánu odpadového hospodářství vyplývá i nezbytnost stanovit a koordinovat síť zařízení k nakládání s odpady v regionech.

Na Plán odpadového hospodářství tak přímo navazuje nový programový dokument Operačního programu Životní prostředí 2014–2020, ze kterého bude možné čerpat do roku 2020 až 459 mil. eur na podporu nových zařízení a systémů nakládání s odpady v ČR.

POH ČR, jako strategický rámec pro rozvoj nakládání s odpady, je plně v souladu s evropskou odpadovou legislativou. Platit začne od 1. ledna 2015.

Všechny kraje musí následně do 18 měsíců, tj. nejpozději do 30. června 2016, zpracovat své plány odpadového hospodářství. Aby došlo k co nejrychlejší přípravě krajských POH, rozhodlo se MŽP motivovat kraje poskytnutím finanční podpory na zpracování POH, jako tomu bylo před 10 lety. Ministerstvo životního prostředí aktuálně připravuje výzvu pro kraje, ze které bude moci každý kraj čerpat až 1 milion korun na zpracování krajského POH. Cílem ministerstva je, aby krajské plány byly přijaty v kratším termínu, než ukládá zákon o odpadech, nejlépe do 12 měsíců od účinnosti nařízení vlády o POH ČR.

Nový Plán odpadového hospodářství ČR pro roky 2015–2024 navazuje na předchozí POH ČR 2003–2013, který byl prodloužen až do letošního roku.

22.12.2014 19:00

MŽP vyhlásilo nové dotace na budování a rozvoj městské či obecní zeleně

Ministerstvo životního prostředí a Státní fond životního prostředí ČR dnes otevírají příjem žádostí o poskytnutí dotace na budování a rozvoj městské či obecní zeleně. Na Program podpory sídelní zeleně MŽP uvolnilo z prostředků SFŽP ČR celkem 40 milionů Kč. Žadatelé z řad měst a obcí [1] mohou formulář spolu s návrhem projektu posílat na Fond poštou, datovou službou nebo ho osobně odevzdat v podatelně, a to až do 31. března 2015.

„Rozvoj veřejné zeleně a péče o ni jsou pro její nenahraditelnou ozdravnou, očistnou, ale i estetickou funkci důležité zejména ve větších městech. V Programu podpory sídelní zeleně jsme proto teď, rok od uplynutí předchozí podobné výzvy, vyčlenili dalších 40 milionů korun. Celkem jsme tak do programu dali už 170 milionů,“ prozrazuje ředitel odboru ekonomických a dobrovolných nástrojů MŽP Tomáš Kažmierski.

„Šanci získat finanční podporu budou mít projekty, které zajistí ekosystémovou funkci zeleně v městské a obecní zástavbě, jež navazuje na další zeleň, jako jsou parky, zahrady apod. Finanční příspěvek prioritně získají projekty na výsadbu původních druhů dřevin, zakládání trávníků, a opatření zlepšující biologickou rozmanitost. Patří sem např. budování úkrytů pro plazy a drobné obratlovce, podpora hnízdění ptáků, zvyšování počtu zdrojů nektaru pro hmyz apod.,“ doplňuje ředitel SFŽP ČR Petr Valdman.

Dotaci lze získat i na plány péče o veřejnou zeleň, které zahrnují plán financování výdajů či vyhodnocení stavu stromů s návrhem na jejich ošetření. Stromy jsou pro městskou zeleň obzvláště důležité. Fungují jako plíce měst, přispívají k čistšímu ovzduší, stíní, tlumí hluk z dopravy apod. Finanční podpora je určena i na drobné vybavení pro péči o zeleň. Minimální limit pro požadovanou dotaci je 200 000 Kč a nejvyšší pak dvojnásobek, tedy 400 000 korun [2].

Žádosti spolu s návrhem projektu v tištěné i elektronické podobě na CD nosiči mohou zájemci o dotaci podávat osobně na podatelně Státního fondu životního prostředí ČR, posílat poštou či datovou službou. Příjem žádostí končí 31. března 2015 ve 14 hodin.

 

Poznámky:


[1] Žadatelem může být i Magistrát hl. m. Prahy.

[2] Všechny dokumenty, včetně formuláře k podání žádosti, najdete ZDE

22.12.2014 09:40

Program na podporu aplikovaného výzkumu Epsilon podpoří 13 % podaných projektů

Technologická agentura České republiky vyhlásila výsledky první veřejné soutěže v Programu na podporu aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje EPSILON. Kvůli nižšímu objemu finančních prostředků přidělenému ze státního rozpočtu na rok 2015 získá podporu jen necelých 13 % předložených projektů, což je nejnižší podíl v programech TA ČR.

Původně se mezi příjemce mělo rozdělit 500 mil. Kč. Vzhledem k výši současného rozpočtu TA ČR pro rok 2015 je možné pro první veřejnou soutěž EPSILON alokovat pro rok 2015 jen 250 mil. Kč. Do veřejné soutěže přihlásily firmy a výzkumné organizace 725 návrhů projektů, podpořených projektů je nakonec 91.

„Nemůžeme podpořit tolik projektů, kolik bychom chtěli. A hlavně, kolik je mezi podanými kvalitních projektů. Je to ztráta intelektuální kapacity těch, kteří projekty připravovali a nebudou podpořeni. Aplikovaný výzkum nemůžete odložit o rok. To už je konkurence jinde,“ říká předsedkyně TA ČR Rut Bízková.

Necelých 13 % podpořených projektů je zhruba poloviční proti jiným programům TA ČR. Podíl úspěšných projektů běžně dosahuje kolem 25 – 30 %. I v případě alokace 500 mil. na první veřejnou soutěž EPSILON by byl podíl úspěšných pouze 23,3 %.

Program EPSILON představuje pro příští rok jedinou novou státní podporu spolupráce výzkumných organizací a firem v oblasti technologií, nových materiálů, energetiky, ochrany životního prostředí nebo dopravy. Cílem je zlepšit pozici českého průmyslu pomocí podpory projektů aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje, jejichž výsledky mají vysoký potenciál pro rychlé uplatnění v nových produktech, výrobních postupech a službách. Naplňuje Národní priority orientovaného výzkumu, které schválila vláda.

Cíle pro první veřejnou soutěž programu EPSILON byly vybrány po dohodě s vládními úřady (Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo dopravy, Státní úřad pro jadernou bezpečnost, Český báňský úřad) tak, aby se podporou výzkumu řešilo to, co je z hlediska resortních politik těchto ministerstev nejakutnější.

Kromě tohoto v ČR zcela nového přístupu k podpoře výzkumu má program ještě jeden primát: V hodnocení projektů bylo kromě odborné kvality zohledněno také to, zda byl hlavním uchazečem podnik nebo zda hlavní uchazeč sídlí v kraji s vyšší nezaměstnaností. Nárok na bonus měly i návrhy projektů, které řešily téma s návaznost na předmět výzkumu center vybudovaných z Operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace (OP VaVpI).

Celkem bylo do první veřejné soutěže EPSILON přijato 725 návrhů projektů, do hodnocení postoupilo 717 návrhů projektů, z nichž bude podpořeno celkem 91, což znamená 12,6% míru úspěšnosti*.

Podpořené projekty z oblasti znalostí ekonomie se zabývají například vývojem moderních léčiv, kybernetickou bezpečností nebo IT obory. V kategorii energetika a materiály se podpory dočká například zvyšování energetické účinnosti, vývoj elektrických pohonů případně energeticky úsporným stavebnictvím. V podprogramu zaměřeném na životní prostředí budou podpořeny projekty zaměřené na vývoj ekologicky šetrnějších chemikálií, nejmodernějších postupů při čištění a ochraně vod či bezpečné nakládání s nebezpečnými látkami.

 

Přehledy:

  • Projekty určené k podpoře (skupina 1)
  • Projekty určené k podpoře (skupina 2), které mohou být podpořeny pouze v případě dalšího navýšení finančních prostředků
  • Projekty doporučené k podpoře (skupina 3), které však vzhledem k objemu finančních prostředků určených pro tuto veřejnou soutěž budou podpořeny pouze v případě, že nebude uzavřena Smlouva o poskytnutí podpory/vydáno Rozhodnutí o poskytnutí podpory s hlavními uchazeči návrhů projektů uvedených ve skupině 1 a 2.
  • Projekty, které nebyly doporučeny k podpoře (skupina 4)
 
 

   VYHLÁŠENÍ VÝSLEDKŮ 1. VEŘEJNÉ SOUTĚŽE PROGRAMU DELTA

Technologická agentura České republiky vyhlašuje výsledky první veřejné soutěže Programu podpory spolupráce v aplikovaném výzkumu a experimentálním vývoji prostřednictvím společných projektů technologických a inovačních agentur DELTA, vyhlášené dne 9. června 2014.

Celkem bylo do soutěže doručeno 27 návrhů projektů, do hodnocení postoupilo 21 návrhů projektů, z nichž budou podpořeny celkem 4 projekty.

U podpořených projektů si poskytovatel vyžádá od vietnamské partnerské agentury State Agency for Technology Innovation (dále SATI) souhlasné vyjádření.

Poskytovatel předpokládá uzavření Smlouvy o poskytnutí podpory/vydání Rozhodnutí o poskytnutí podpory u následujících projektů.

Poskytovatel nepředpokládá uzavření Smlouvy o poskytnutí podpory/vydání Rozhodnutí o poskytnutí podpory u následujících projektů z těchto důvodů:

  • Projekty byly doporučeny k podpoře odborným poradním orgánem, ale nejsou podpořeny z důvodu nedostatku disponibilních finančních prostředků. V případě, že se finanční prostředky uvolní, nebo budou do rozpočtu TA ČR další finanční prostředky poskytnuty, budou projekty postupně podpořeny v pořadí uvedeném v tabulce.

Uchazeči o podporu budou o rozhodnutí poskytovatele vyrozuměni i písemně. Na podporu není právní nárok. Proti rozhodnutí poskytovatele se není možné odvolat, uchazeč může podat stížnost ke kontrolní radě TA ČR dle SME-08 Směrnice o stížnostech ve veřejných soutěžích.

 

22.12.2014 09:21

ČPS: Národní akční plán energetické účinnosti se týká také domácností

Dnes projedná vláda Národní akční plán energetické účinnosti. Český závazek úspor energie do roku 2020, který vyplývá z evropské směrnice o energetické účinnosti (EED), byl vyčíslen na 48 PJ. Mimo jiné se týká i domácností, které mají zajistit během příštích 6 let 29 procent úspor na energiích. To přestavuje i výměnu starých neekologických a energeticky málo účinných kotlů. Vysoce efektivní využití paliva dokážou spotřebiče na ekologický zemní plyn. 62 procent domácností ze všech již dnes využívá zemní plyn. Podle Českého plynárenského svazu (ČPS), aby se ČR vyhnula překračování imisních limitů, nejméně 400 tisíc domácností spalujících uhlí by mělo být do roku 2020 převedeno na jiná paliva, a to převážně na zemní plyn. Zemní plyn je perspektivní ekologické palivo, jeho světové zásoby jsou nejméně na 150 až 200 let.

Podle ČSÚ bylo v roce 2013 v ČR 4 282 439 domácností. 2,65 milionů domácností, tedy 61,75 procent ze všech, již dnes v ČR využívá pro topení nebo ohřev vody ekologický zemní plyn.

Česká republika v Národním akčním plánu energetické účinnosti (NAPEE) uvádí rovnoměrný náběh úspor do roku 2020, což znamená, že při rovnoměrném rozložení úspor mezi lety 2014 a2020 a cíli 47,94 PJ nových úspor dosáhne celkových úspor 191,80 PJ a každý rok 6,85 PJ nových úspor. Jedním z energeticky úsporných opatření, vyplývajících ze směrnice, pro domácnosti jsou programy Zelená úsporám a programy na výměnu kotlů. Většina kotlů na tuhá paliva musí být vyměněna do roku 2022 také kvůli novele zákona o ochraně ovzduší. Spadají totiž převážně do první nebo druhé emisní třídy, což znamená, že nesplňují přísnější kritéria pro ochranu okolního prostředí. 1. srpna byla vyhlášena již 6. výzva pro podávání žádostí na výměnu neekologických kotlů v Moravskoslezském kraji (MSK). Celková suma na výměnu kotlů jen v MSK už dosáhne výše 280 milionů korun.

„Všechny vynaložené prostředky i na moderní kondenzační plynové kotle se jednoznačně výhodně navrátí a úspory energie mají skutečně pozitivní přínos,“ dodává Jan Ruml.

„U zemního plynu, v protikladu k ostatním nosičům energie, se jeho spalováním uvolňuje daleko méně oxidu uhličitého a další obvyklé emise jsou minimální nebo nulové.Ve srovnání s hnědým uhlím se při spalování zemního plynu uvolňuje pouze 50 procent emisí CO2, 60 procent ve srovnání s černým uhlím a 75 procent v porovnání s kapalnými palivy. Vzhledem k vyšší účinnosti plynových spotřebičů v porovnání s ostatními palivy je ale snížení CO2 ještě vyšší. Jsou to technologie, které mají budoucnost,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady ČPS. „U investic do vysoce účinných plynových kotlů se nejedná jen o šetření výdajů za energie a ochranu životního prostředí, ale také o lepší kvalitu ovzduší kolem nás, které má velký vliv na zdraví všech,“ dodává Jiří Šimek.„Zásoby zemního plynu jsou prokazatelné nejméně na 150 až 200 let a ekologické parametry zemního plynu jsou jednoznačně nejlepší, navíc se jedná o vysoce efektivní využití paliva,“ dodává Jan Ruml.

S přijetím Lisabonské smlouvy získala energetická politika zakotvení ve smlouvě. Konkrétně čl. 194 udává za cíl členských států podporovat energetickou účinnost a úspory energie. Do listopadu 2014 by měl být v ČR aktualizován v pořadí již třetí NAPEE. Tento plán popisuje plánovaná opatření zaměřená na zvýšení energetické účinnosti a očekávané nebo dosažené úspory energie. V jednotlivých kapitolách Národního akčního plánu energetické účinnosti je obsaženo konkrétní rozdělení ustanovení směrnic do 3 zákonů (energetického, o hospodaření energií a o podporovaných zdrojích).

„I v aktualizaci Státní energetické koncepce je zapracován obecný tlak na snižování emisí produkovaných sektorem energetiky a tlak na zvyšování účinnosti a úspor jak na straně výroby, tak na straně spotřeby v hospodářství i domácnostech. Je hned po vyváženém mixu zdrojů energie druhou strategickou prioritou ASEK,“ říká Miloslav Zaur, předseda Rady ČPS.

V článku 7 stanovuje směrnice 2012/27/EU o energetické účinnosti závazný cíl v oblasti dosažení úspory na konečné spotřebě energie do roku 2020, odpovídající dosahovaným novým úsporám ve výši 1,5 procenta objemu ročního prodeje energie konečným zákazníkům.

Podle ČSÚ z roku 2011 je v ČR je celkem 1 554 794 rodinných domů, ve kterých je 1 896 931 bytů s celkovou plochou 194 957 505m2. Dále je v ČR 211 252 bytových domů.

 

Zdroj: ČPS

Partneři portálu:

 

WASTE

FORUM

https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002839-c5b7cc6b1e/VYSTAVBA_1.jpg
Vodní hospodářství https://biom.cz/img/biom-ikona.gif
https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200000917-3edaa3fd4d/esipa.jpg https://d79692b041.clvaw-cdnwnd.com/3de2fa855debd16a4880c1fa3c31e1d4/200002466-86159870f6/ikonka.jpg

 

Provozovatel webu: České ekologické manažerské centrum (CEMC) je sdružením českých podniků a podnikatelů. Bylo založeno v roce 1992 pro šíření znalostí o environmentálním managementu v českém průmyslu. Posláním CEMC je podílet se na snižování nebezpečí z průmyslové a jiných činností pro životní prostředí a zároveň přispívat ke zvyšování efektivity podnikání. Další informace ZDE.

 

Inzerce na webu - podrobné informace ZDE